219/2002. (X. 24.) Korm. rendelet

a főiskolai szintű konduktor-óvodapedagógus alapképzési szak képesítési követelményeiről

A Kormány a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény 72. §-ának d) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. §

A konduktor-óvodapedagógus alapképzési szakon alapképzésben főiskolai szintű végzettség és konduktor-óvodapedagógus szakképzettség szerezhető.

2. §

A konduktor-óvodapedagógus alapképzési szak képesítési követelményeit e rendelet melléklete tartalmazza.

3. §

A konduktor-óvodapedagógus alapképzési szak kreditrendszerű képzésének sajátos követelményeit a felsőoktatási alapképzési szakok képesítési követelményeinek kreditrendszerű képzéshez illeszkedő kiegészítéséről szóló 77/2002. (IV. 13.) Korm. rendeletnek a tanító és óvodapedagógus szakcsoport sajátos képesítési követelményeiről szóló 13. számú melléklete határozza meg.

4. §

Ez a rendelet 2002. november 15-én lép hatályba.

Dr. Medgyessy Péter s. k.,

miniszterelnök

Melléklet a 219/2002. (X. 24.) Korm. rendelethez

A konduktor-óvodapedagógus szak képesítési követelményei

1. A képzés célja

Olyan pedagógiai szakemberek képzése, akik főiskolai szintű szakképzettségüknek megfelelően elméleti ismeretek, készségek és képességek birtokában alkalmasak az integrált óvodai csoportokban megszervezni az óvodás gyermekek nevelését, oktatását, és felkészültek valamennyi óvodai korcsoportban a központi idegrendszeri mozgássérültek konduktív nevelésére, a konduktív neveléssel történő fejlesztésére; képesek megoldani az integrált csoport összetételéből adódó differenciált fejlesztési feladatokat.

A konduktor-óvodapedagógus korszerű általános műveltséggel, nyelvtudással, társadalmi érzékenységgel rendelkezik; jellemzi az egyetemes emberi és nemzeti értékek elfogadása, az erkölcsi normák tisztelete, egyéni és közösségi felelősségérzet és feladatvállalás, önismeret és nyitottság, a permanens művelődés igénye és képessége, valamint az egészséges életvitel.

A konduktor-óvodapedagógusoknak olyan elméleti és gyakorlati orvos-biológiai, pszichológiai, általános és konduktív pedagógiai, módszertani ismereteket, képességeket kell elsajátítania, amelyek birtokában működési területükön képessé válnak a központi idegrendszer (pre-, peri- és posztnatális) sérülése következtében mozgásfejlődésében károsodott 3-6, illetve 8 éves óvodás korosztály általános és speciális óvodai nevelésére, célirányos fejlesztésére.

2. Az oklevélben megjelölt végzettség szintje és a szakképzettség megnevezése

A főiskolai szintű végzettséget tanúsító oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: konduktor-óvodapedagógus.

3. A képzési idő

8 félév, a tanórák (kontaktórák száma): 3000-3400 óra.

Az oklevél megszerzéséhez szükséges kreditek száma: 240 kreditpont.

A teljes képzési időhöz tartozó kreditértékhez viszonyítva:

- a kötelező tárgyakhoz rendelt kreditek aránya 56-71%;

- a kötelezően választható tantárgyakhoz rendelt kreditek aránya 23-32%;

- a szabadon választható tantárgyakhoz rendelt kreditek aránya 5%.

4. A képzés főbb tanulmányi területei, azok aránya, az egyes tanulmányi területekhez rendelt kreditpontok száma

4.1. Alapozó képzés az összes kredit 18-25%-ában:

4.1.1. Az egyetemes emberi és nemzeti kultúra szellemi értékeinek befogadására és közvetítésére irányuló, valamint szakmaorientált társadalomtudományi képzés, amely magában foglalja a természet, a társadalom, a kultúra és a gondolkodás legáltalánosabb törvényeinek, összefüggéseinek ismeretét.

4.1.2. Tudományos megalapozottságú orvos-biológiai, pszichológiai, pedagógiai ismeretek, amelyek a gyermek testi, pszichés és szociális állapotának a megismerésére, fejlődésének, fejlesztésének (szocializáció, perszonalizáció), a gyermeki személyiség sokszínű tevékenységének - elsősorban játék - által történő differenciált fejlesztésére készít fel.

4.2. Szakmai elméleti képzés az összes kredit 30-40%-ában:

4.2.1. Orvos-biológiai szakmai ismeretek a mozgássérülések eredetéről, felismerésükről, a társuló tünetekről, a mozgássérültek fokozott fogékonyságáról a fertőzések és a betegségek iránt és azok megelőzéséről. A konduktív komplex fejlesztéshez szükséges anatómiai, kórtani, fejlődéstani, neuropszichológiai, ápolástani ismeretek.

4.2.2. Konduktív pedagógiai szakmai képzés, amely felkészít a konduktív pedagógia alkalmazási körébe tartozó mozgássérültek konduktív nevelésére, a különböző működési zavarok felismerésére és pedagógiai befolyásolására, továbbá a konduktív nevelés-oktatás folyamatában - az életkort jellemző általános követelmények ismeretében - a családi-óvodai és társadalmi integrációra.

4.2.3. Óvodapedagógusi szakmai ismeretek:

- az óvodai nevelés eszközei, a minden gyermeki tevékenységet magában foglaló és átható játék;

- a gondozás és testi nevelés terén az egészséges életmódra nevelés tudatosan szervezett tevékenységei;

- az anyanyelvi nevelés feladatainak megvalósítása;

- a kommunikáció elméleti és gyakorlati kérdései;

- a művészeti nevelés (irodalom, zene, tánc, vizuális nevelés, báb) eljárásainak célszerű alkalmazása;

- a matematikai nevelésben a gondolkodás fejlesztése, a matematikai tapasztalatok nyújtása;

- a természet megismerésére nevelésben a természeti jelenségek összefüggéseinek megláttatása, a természethez való aktív viszony, a természet védelmének kialakítása.

4.2.4. Hatékony, más kultúrák megismerését szolgáló idegen nyelvi képzés, amely lehetővé teszi a konduktor-óvodapedagógus számára idegen nyelven is a konduktív nevelés megvalósítását, valamit a szakirodalomban való tájékozódást.

4.3. Szakmai gyakorlati képzés az összes kredit 14-24%-ában:

4.3.1. Módszertani és gyakorlati képzés, amely megismertet a csecsemőkortól a felnőtt korig terjedően a központi idegrendszerű mozgássérült személyiségével, a fejlesztésükhöz szükséges korszerű módszerekkel, eljárásokkal; biztosítja a diszfunkció típusának megfelelő intézeti gyakorlás színterét, s ezáltal fejleszti a speciális konduktor-óvodapedagógus képességeket, illetve a mesterségbeli tudást; lehetőséget nyújt az óvodáskorú gyermekek fejlesztését, fejlődését szolgáló óvodai környezet megteremtéséhez.

4.4. Speciális szakmai képzés az összes kredit 13-30%-ában:

4.4.1. A felnőttekkel való foglalkozás feladatai, a konduktív nevelést is erősítő speciális programok.

4.4.2. A mozgássérültek egészséges életmódra nevelése; az egészségnek mint értéknek a megbecsülésére, az aktív életre való felkészítés; a teljes értékű emberi élet megvalósításának feladatai.

5. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt - részben egymásra épülő, részben egymástól független- vizsgák (kollokvium, szigorlat) letételéből; minősített aláírások, gyakorlati jegyek megszerzéséből, a szakmai gyakorlatok elvégzéséből, a gyakorlati zárófoglalkozásokból, a szakdolgozat elkészítéséből és megvédéséből, valamint a záróvizsgából tevődik össze.

A minősített aláírás: háromfokozatú értékelés - megfelelt, jól megfelelt, nem felelt meg. A gyakorlati jegy ötfokozatú minősítés: jeles (5), jó (4), közepes (3), elégséges (2), elégtelen (1).

5.1. Kötelező szigorlati tárgyak:

- pedagógia - pszichológia (komplex szigorlat),

- orvos-biológia (komplex szigorlat).

Egy szigorlat a külön jogszabályban meghatározottak szerint 12 kreditpont értékű ismeretanyag számonkérését jelenti. A szigorlatok teljesítése kritériumfeltételt jelent.

5.2. Szakdolgozat

A konduktor-óvodapedagógus általános műveltségéhez és szakmai munkájához kapcsolódó, a szakirodalom és a saját gyakorlati tapasztalatok felhasználásával készített írásmunka, amely bizonyítja a hallgató tárgyi ismereteit és szintetizáló készségét a téma feldolgozásában, a probléma megoldásában. A szakdolgozat kreditértéke: 15 kreditpont.

5.3. Záróvizsga

5.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- a tantervben előírt valamennyi tanulmányi és vizsgakötelezettség teljesítése, az előírt kreditpontok megszerzése;

- a szakdolgozat elkészítése és elfogadása;

- egy idegen nyelvből alapfokú C típusú vagy középfokú A vagy B típusú államilag elismert, illetve azzal egyenértékű nyelvvizsga.

5.3.2. A záróvizsga részei:

- a szakdolgozat megvédése;

- a komplex szóbeli vizsga: az óvodáskorúak neveléséhez és képzéséhez, a mozgássérült személyek foglalkoztatásához szükséges módszertani és konduktív pedagógiai, pszichológiai és szaktudományi ismeretekből.

A komplex szóbeli vizsga olyan tantervben meghatározott tárgyak ismeretanyagának számonkérését jelenti, amelynek összesített kreditértéke a külön jogszabályban foglaltak alapján legalább 15, legfeljebb 30 kreditpont.

5.3.3. A záróvizsga eredménye

A záróvizsga eredménye a szakdolgozat elkészítésére és védésére adott egy érdemjegy és a szóbeli tétel(ek) kifejtésére, valamint a gyakorlati zárófoglalkozás(ok)ra adott érdemjegyek számtani átlaga.

Tartalomjegyzék