23/2002. (II. 27.) Korm. rendelet
a területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatások felhasználásának részletes szabályairól szóló 32/1998. (II. 25.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány a területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény 7. §-ának e) pontjában kapott felhatalmazás alapján, továbbá a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció elveiről, a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszeréről szóló 24/2001. (IV. 20.) OGY határozatban elfogadott területfejlesztési támogatási elvekre figyelemmel a következőket rendeli el:
1. §
A területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatások felhasználásának részletes szabályairól szóló 32/1998. (II. 25.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-ának a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A tanács a területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatási keretek terhére a helyi önkormányzatoknak az alábbi célok megvalósításához pályázati úton támogatást adhat)
"a) a településeken vagy azok egyes területein - beleértve a kedvezőtlen telepszerű lakókörzeteket is - termelő-infrastruktúra kiépítéséhez;"
2. §
Az R. 5. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) A kedvezőtlen telepszerű lakókörzetek termelő-infrastruktúra kiépítéséhez 90%-os támogatásban részesülhet."
3. §
(1) Az R. 11. §-ának (3) és (4) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(3) A pályázatokat a Területi Államháztartási Hivatalokhoz (a továbbiakban: TÁH) kell benyújtani a pályázati felhívásban meghatározott példányszámban. A TÁH megvizsgálja a pályázat szabályszerűségét és - hiányosság észlelése esetén - az Áht. 64/B. § (3) bekezdése alapján az önkormányzatot hiánypótlásra szólítja fel. Az önkormányzat a hiánypótlásról 8 munkanapon belül gondoskodik a benyújtás szerinti példányszámban.
(4) A pályázat benyújtása időpontjának a pályázati felhívásnak hiánytalanul megfelelő pályázat beérkezése időpontját kell tekinteni. A pályázati felhívásnak nem megfelelő, hiányos pályázat esetén a beérkezés időpontjának a hiánypótlás teljesítését kell tekinteni. Hiánypótlásra csak egyszer, a felszólítás kézhezvételétől számított tizenöt munkanapon belül van lehetőség. A TÁH a pályázatokat véleményével ellátva tíz munkanapon belül megküldi - 1 példány visszatartásával - a megyei területfejlesztési tanácsnak."
(2) Az R. 11. §-ának (8)-(10) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(8) Két vagy több megyét érintő beruházás esetében a pályázó - gesztor - önkormányzat a pályázatot a saját megyéjében működő TÁH-hoz nyújtja be. A gesztor által benyújtott pályázatot a TÁH minden érintett megyei TÁH részére megküldi. Az érintett megyei területfejlesztési tanácsok az alábbiak szerint hozzák meg a döntéseiket:
a) az átadó tanács döntéséről határozatot hoz, döntési adatlapot nem tölt ki, hanem keretátadási megállapodást köt az átvevő tanáccsal. A megállapodás kötelezően tartalmazza a megállapodó felek nevét, címét, a beruházás megnevezését, helyét, a gesztor önkormányzat nevét, az átadó tanács nyilatkozatát arról, hogy mely - a 3. § alapján támogatásban részesíthető - önkormányzatot, milyen nagyságú beruházási költség alapján, milyen összeggel, milyen évenkénti ütemezésben támogat, azt a kikötést, hogy az átadásra kerülő támogatás összege kizárólag a fent megjelölt beruházás megvalósításához használható fel, valamint a lemondás esetén követendő eljárást;
b) az átvevő tanács határozatot hoz, és döntési adatlapot tölt ki a támogatás teljes összegére.
(9) A keretátadási megállapodás egy-egy eredeti vagy hitelesített példányát, valamint a tanácsok határozatait az átvevő tanács megküldi a TÁH-on keresztül a Belügyminisztériumnak, közvetlenül a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumnak és a Magyar Államháztartási Hivatalnak (a továbbiakban: ÁHH). Az ÁHH ezen dokumentumok alapján jogosult a megyei keretek módosítására.
(10) Meghiúsulás/lemondás esetén az átvevő tanács határozatot hoz az átadó tanácsot megillető lemondott összeg visszaadásáról, melyet megküld a TÁH-on keresztül a Belügyminisztériumnak, közvetlenül a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumnak és az ÁHH-nak. Így az átadott támogatás arányos része visszakerül az átadó tanácshoz."
4. §
Az R. 14. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A pályázatok nyilvántartását, a támogatási szerződések előkészítését, a szerződésben foglaltak végrehajtásának ellenőrzését a tanács vagy az általa megbízott szervezetek, illetve a külön jogszabályban előírt felülvizsgálattal összefüggő feladatokat a TÁH-ok végzik. A TÁH a saját hatáskörében végzett felülvizsgálati megállapításairól tájékoztatja a területfejlesztési tanácsot."
5. §
(1) Az R. 14. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A támogatási előirányzatok nyilvántartása, a támogatási összegfolyósítása és elszámolása forintban az alábbirendben történik:)
"a) a tanács tájékoztatja a támogatás odaítéléséről szóló döntésről - a döntéstől számított tíz munkanapon belül - az 1. számú mellékletben szereplő adatlap kitöltésével a TÁH-on keresztül a Belügyminisztériumot, közvetlenül a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumot és a Magyar Államkincstár Rt. (a továbbiakban: Kincstár Rt.) megyei fiókját. A fenti adatszolgáltatási kötelezettségen felül a tanács közvetlenül megküldi a ÁHH-nak az R. 8. számú mellékletében szereplő adatlapot;"
(2) Az R. 14. §-a (3) bekezdésének d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A támogatási előirányzatok nyilvántartása, a támogatási összeg folyósítása és elszámolás a forintban az alábbi rendben történik:)
"d) a Kincstár Rt. a támogatási szerződésnek megfelelően az önkormányzatokkal finanszírozási szerződést köt, melyben szereplő összegeket forintban határozza meg. A finanszírozási szerződésnek tartalmaznia kell a döntés azonosító számát. A Kincstár Rt. a finanszírozási szerződés 1. számú melléklet szerinti adatait - forintban - nyomtatott formában és mágneses adathordozón megküldi a Belügyminisztériumnak."
(3) Az R. 14. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A támogatást igénybe vevő önkormányzat a költségvetési beszámolóval egyidejűleg, illetve a támogatási szerződés szerint tervezett befejezési határidőt követő 90 napon belül - a 2. számú melléklet szerint - elszámol az előirányzat felhasználásáról a tanácsnak. Az elszámolással egyidejűleg a fel nem használt előirányzatról le kell mondani a 3. számú melléklet szerint. Amennyiben az önkormányzat az elszámolással egyidejűleg nem mond le a fel nem használt előirányzatról, úgy a tanács intézkedik a fel nem használt támogatás visszavonásáról. A tanács az ellenőrzött adatlapok (2. és 3. számú melléklet) megküldésével az elszámolás átvételétől számított 15 napon belül a TÁH-on keresztül tájékoztatja a Belügyminisztériumot, az ÁHH-t és a Kincstár Rt.-t."
(4) Az R. 14. §-ának (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(7) A területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatásnak - az adott megye részére - külön kormányrendeletben biztosított tárgyévi keretéből, illetve az előző év előirányzat-maradványából az (5) vagy (6) bekezdés szerinti lemondásból, a visszavonásból eredő összegek a támogatási és finanszírozási szerződés módosítását követően a tanácsok számára ismételten felhasználhatók a tárgyévben ki nem elégített, de a feltételeknek megfelelő önkormányzati pályázatokra."
6. §
(1) Az R. 17. §-ának b) pontja hatályát veszti.
(2) Az R. 17. §-a a következő e) ponttal egészül ki:
"e) telepszerű lakókörzet: a legalább négy lakásból álló lakókörzet, amelynek lakásai alacsonyabb komfortfokozattal, alacsonyabb minőséggel, magasabb laksűrűséggel, egészségtelen elhelyezkedéssel, hátrányosan különböznek a település jellegzetes lakókörnyezetétől."
7. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök