30/2002. (XII. 20.) IM rendelet
a büntetés-végrehajtási szervezet hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 14/1997. (IV. 22.) IM rendelet módosításáról
A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Hszt.) 342. §-a (2) bekezdésének b), c), f) és h) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
(1) A büntetés-végrehajtási szervezet hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 14/1997. (IV. 22.) IM rendelet (a továbbiakban: R.) 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A ht. állományba való felvétel során a jelentkezőnek nyilatkoznia kell arról, hogy a büntetés-végrehajtási szolgálattal járó kötelezettségeket vállalja. A nyilatkozathoz csatolni kell:
a) kézzel írt részletes önéletrajzot,
b) a legmagasabb iskolai végzettséget (végzettségeket) és szakmai végzettséget (szakképzettségeket) tanúsító okiratot vagy hiteles másolatát,
c) saját, a közeli hozzátartozóinak és a vele közös háztartásban élőknek írásbeli nyilatkozatát a Hszt. 37. §-ában és 302. §-ának (3)-(5) bekezdésében meghatározott ellenőrzésekhez és személyes adatai kezeléséhez,
d) vagyonnyilatkozat tételre kötelezett beosztásba tervezettek esetén a saját, valamint a vele közös háztartásban élő házastársára, illetve élettársára, gyermekeire vonatkozó személyes adatainak vagyonnyilatkozattal kapcsolatos kezeléséhez történő hozzájárulást,
e) férfiak esetén a sorkatonai szolgálat letöltését vagy a mentesítést igazoló okiratot,
f) a korábbi szolgálati és egyéb foglalkoztatási jogviszonyairól szóló igazolásokat,
g) állami nyelvvizsga bizonyítványt, illetve azzal egyenértékű okiratot."
(2) Az R. 4. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Állományba vétel kezdeményezése esetén a kinevezési javaslatot és a rendezett személyi anyagot a munkáltatói jogkört gyakorló elöljáróhoz kell előterjeszteni. A miniszter kinevezési jogkörébe tartozók esetében az esedékesség előtt 30 nappal kell a kinevezési anyagot az országos parancsnokság humánpolitikai vagy a személyügyi feladatokat ellátó szervezeti egysége (a továbbiakban: központi személyügyi szerv) útján előterjeszteni."
(3) Az R. 4. §-ának (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(10) A hivatásos állományba kinevezett személy esküt vagy fogadalmat tesz. Az eskü vagy fogadalom letételét igazoló okiratot a kinevezési okmány mellékleteként, a személyi anyag részeként kell kezelni."
2. §
Az R. a következő új 4/A. §-sal és az előtte lévő alcímmel egészül ki:
"A felvételi eljárás során végrehajtandó ellenőrzés rendje
4/A. § Az ellenőrzés során a személyügyi szerv:
a) a felvételi kérelem és a benyújtott okiratok, valamint az érintettel történő beszélgetés alapján előzetesen állást foglal a jelentkezőnek a tervezett beosztásra való alkalmasságáról,
b) intézkedik az egészségi és fizikai alkalmasság elbírálásához szükséges alkalmassági vizsgálatra történő előjegyzésről,
c) a Hszt. 37. §-ának (5) bekezdése szerinti előírás esetén intézkedik a külön jogszabályban meghatározott "biztonsági kérdőív" kitöltéséről,
d) a Hszt. 245/B. §-ának (1) bekezdése szerinti beosztásokba - amelyek konkrét körét a szerv Szervezeti és Működési Szabályzatának (ügyrendjének) melléklete tartalmazza - felvételre tervezettek esetében értesíti a felvételre tervezetteket a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségükről, annak határidejéről; a nyilatkozattételét követően intézkedik a vagyonnyilatkozat tételéhez szükséges megfelelő számú nyomtatvány és a hozzá kapcsolódó kitöltési tájékoztató átadásáról,
e) az alkalmassági ellenőrzés adatainak megismerése, illetve - a vagyonnyilatkozat tételére kötelezettek esetében - a vagyonnyilatkozatok megtétele után a leendő szolgálati elöljáróval együttműködve értékeli a jelentkező megfelelését, és alkalmazásra vonatkozó döntés esetén elkészíti a kinevezéshez szükséges okiratokat."
3. §
Az R. 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: "9. § (1) A bv. szerv vezetői álláshelyeinek betöltésére pályázatot lehet, az egészségügyi intézmények vezetői, valamint az oktatási intézmények vezetői és oktatói álláshelyeinek betöltésére pályázatot kell kiírni.
(2) A munkáltatói jogkört gyakorló elöljáró dönthet arról, hogy az (1) bekezdésben foglalt eseten kívül más szolgálati beosztás betöltésére pályázatot ír ki.
(3) A munkáltatói jogkört gyakorló dönt arról, hogy a pályázat kiírása belső vagy nyílt pályázati formában történik.
(4) Ha az adott beosztás ellátására a bv. állományába tartozó minden feltételnek megfelelő, alkalmas utánpótlás áll rendelkezésre, a munkáltatói jogkört gyakorló elöljáró az (1) bekezdés szerinti pályázat kiírását mellőzheti.
(5) A pályázati kiírásnak az alábbiakat kell tartalmaznia:
a) a kiíró szerv megnevezését, székhelyét,
b) a hivatásos szolgálati viszony létesítésének általános feltételeit,
c) betöltendő beosztásba a kinevezés határozott vagy határozatlan időre történik-e,
d) a betöltendő munkakör, beosztás megnevezését, az azzal járó díjazás mértékét,
e) a szolgálati hely címét,
f) a beosztással járó feladatok rövid leírását,
g) a beosztás, munkakör létesítéséhez meghatározott képesítési előírásokat (iskolai végzettség, szakképesítés, idegennyelv-ismeret, szakmai gyakorlat stb.),
h) az esetleges előnyt jelentő körülményeket,
i) a benyújtandó pályázat tartalmára és mellékleteire vonatkozó követelményeket,
j) a pályázat benyújtásának helyét, határidejét,
k) az elbírálás határidejét,
l) a pályázattal kapcsolatos felvilágosítás adására jogosult személy nevét, címét, telefonszámát,
m) a pályázat elbírálásának eredményéről történő tájékoztatás rendjét.
(6) A pályázatot oly módon kell nyilvánosan közzétenni, hogy a pályázat meghirdetése és a benyújtási határidő között legalább 15 nap álljon rendelkezésre.
(7) a pályázatnak tartalmaznia kell:
a) a pályázó személyi adatait,
b) az iskolai végzettséget, szakképzettséget igazoló okiratok másolatait,
c) a részletes szakmai önéletrajzot,
d) a feladatok teljesítésére vonatkozó pályázói programot.
(8) A pályázat elbírálására a munkáltatói jogkör gyakorlója bíráló bizottságot jelöl ki, amelybe be kell vonni a munkáltatói jogkört gyakorló szerv képviselőjét és az illetékes személyügyi szerv képviselőjét. A bizottság a pályázatok értékelése és a pályázók személyes meghallgatása alapján javaslatot tesz a munkáltatói jogkör gyakorlójának a kinevezésre vonatkozóan.
(9) A munkáltatói jogkört gyakorló vezető minden pályázót köteles a pályázat elbírálásától számított 8 napon belül írásban értesíteni a pályázata értékeléséről. A pályázatot elnyert személy pályázatának kivételével a pályázatokat az értesítéssel egyidejűleg vissza kell küldeni.
(10) Sikertelen pályázat esetén - az (1) bekezdésben meghatározott álláshelyek kivételével - a szolgálati elöljáró kezdeményezheti a beosztás kiválasztás útján történő betöltését."
4. §
Az R. 11. §-a a következő (6) és (7) bekezdéssel egészül ki:
"(6) A vezetői beosztásból történő felmentésről, valamint a Hszt. 245/D. §-ának (2) bekezdése szerinti beosztás felajánlásáról a személyügyi szerv képviselője feljegyzést készít. A feljegyzés átadását szóbeli megbeszéléshez kell kötni, amelyről jegyzőkönyvet kell készíteni. A vezetői beosztásból azonnali hatállyal történő felmentés és az új beosztás felajánlása közötti legfeljebb 30 napos időtartam alatt az állományilletékes parancsnok köteles gondoskodni az érintett ideiglenes szolgálati feladattal történő ellátásáról.
(7) A (6) bekezdés szerinti megbeszélésen részt kell vennie az érintettnek, az állományilletékes parancsnoknak vagy az általa felhatalmazott szolgálati elöljárónak, valamint a személyügyi szerv képviselőjének."
5. §
Az R. 12. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Ha a ht. állomány tagja a Hszt. 56. § (1) bekezdésének a) és b) pontjában, vagy a Hszt. 245/D. § (6) bekezdésében foglalt esetben a felajánlott alacsonyabb beosztást nem fogadja el, a Hszt. 56. §-ának (3) bekezdése vagy a Hszt. 182. §-ának (4) bekezdése szerint kell eljárni."
6. §
Az R. 15. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki, és e § eredeti szövege (1) bekezdésre változik:
"(2) Ha a vezetői beosztásról történt lemondást követően az érintett a részére felajánlott - a végzettségének, képzettségének és rendfokozatának megfelelő-beosztást nem fogadja el, ennek tényét írásban kell rögzíteni, és szolgálati viszonyát a Hszt. 245/D. §-ának (5) bekezdésében foglaltaknak megfelelően lemondással kell megszüntetni."
7. §
(1) Az R. 16. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Nemzetbiztonsági ellenőrzés során megállapított kockázati tényező felmerülése esetén az állományilletékes parancsnok köteles mérlegelni az érintettnek az adott beosztásban, illetve a hivatásos szolgálati viszonyban való tartását, azonban a biztonsági szakvélemény megállapításával szemben benyújtott panasz jogerős elbírálásáig a beosztás betöltéséről vagy a szolgálati viszony megszüntetéséről nem dönthet."
(2) Az R. 16. §-a a következő (5)-(8) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Akivel szemben a nemzetbiztonsági ellenőrzés során kockázati tényező merült fel, illetve az az ellen benyújtott panasz jogerős elbírálása alapján az állományilletékes parancsnok a beosztás ellátására, vagy a hivatásos szolgálatra vonatkozó alkalmatlanságot állapít meg, soron kívül intézkedni kell más beosztásba helyezésre, illetve a szolgálati viszony megszüntetésére. A szolgálati viszony megszüntetése esetén az érintettet a felmentési idő teljes időtartamára mentesíteni kell szolgálatteljesítési kötelezettsége alól.
(6) Minősítés alapján beosztás ellátására való alkalmatlanság megállapítása csak a szolgálati kötelmekkel összefüggő tevékenységet érintő konkrét hibák, mulasztások megjelölésével történhet.
(7) Beosztás ellátására az alkalmatlanságot kimondó minősítés csak abban az esetben lehet a szolgálati viszony megszüntetésének jogalapja, ha a feltárt hibák ismétlődtek, az azok kijavítására adott határidő eredménytelenül telt el, illetve a mulasztások súlyossága miatt az érintett további hivatásos állományban tartása sértené a bv. szervezet érdekeit.
(8) A Hszt. 56. §-a (6) bekezdésének (a) és (b) pontjában meghatározott esetekben a hivatásos szolgálatra méltatlanná válás miatti felmentésre csak a büntetőeljárásban hozott jogerős - írásba foglalt vagy ítéleti értesítőben közölt - ítélet alapján kerülhet sor. Az ítélet (ítéleti értesítő) kézhezvételét követően az állományilletékes parancsnok haladéktalanul köteles intézkedni a szolgálati viszony megszüntetéséről, feltéve hogy a Hszt. 56. §-a (7) bekezdését nem alkalmazták."
8. §
Az R. 17. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Nem kerülhet sor áthelyezésre, ha a ht. állomány tagja nem felel meg az egészségi alkalmassági követelményeknek vagy nem rendelkezik a rendfokozati állománycsoportjához a Hszt.-ben és e rendeletben meghatározott szintű iskolai végzettséggel."
9. §
Az R. 18. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Hivatásos állományba történő visszavétel esetén a szolgálati idő számításánál a Hszt. 328. §-ának előírásait kell megfelelően alkalmazni azzal, hogy a korábbi szolgálati viszony során a Hszt. hatálybalépése előtt már beszámított szolgálati időt tényleges szolgálati viszonyban töltött időnek kell tekinteni."
10. §
Az R. 19. §-ának (1) bekezdése b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"b) az országos parancsnok helyettesei."
11. §
Az R. a következő 24/A. §-sal egészül ki:
"24/A. § A hivatásos állomány tagjának méltányolandó okból (közvetlen családtagok elhelyezkedési problémája, családi körülmények miatt nem vállalható utazás stb.) előterjesztett kérelme alapján az állományilletékes parancsnok javaslatára az igazságügy-miniszter engedélyezheti, hogy közeli hozzátartozójával alá-fölérendeltségi viszonyba kerüljön. A munkáltatói jogkört gyakorló elöljáró részére ilyen engedély nem adható."
12. §
Az R. a következő 34/A. §-sal és az előtte levő alcímmel egészül ki:
"Teljesítményértékelés
(A Hszt 245/F. és 245/O. §-aihoz)
34/A. § (1) A hivatásos állomány munkateljesítményének évenkénti értékelését az állományilletékes parancsnok által meghatározott célok és teljesítménykövetelmények figyelembevételével a tárgyév december 10-éig a szolgálati elöljáró két példányban írásban készíti el, és felterjeszti az állományilletékes parancsnokhoz, aki azt jóváhagyása esetén az erről szóló záradékkal látja el.
(2) A ht. állomány tagjáról készült teljesítményértékelés egy példányát az érintettnek át kell adni, másik példányát a személyi anyagba kell elhelyezni. A teljesítmény-értékelés megállapításait az állományilletékes parancsnok a soron következő minősítés vagy szolgálati jellemzés elkészítésekor köteles figyelembe venni.
(3) Az írásbeli értékelés átadására biztosított szóbeli megbeszélésen részt kell vennie a szolgálati elöljárónak és a személyügyi szerv képviselőjének.
(4) A végzett tevékenység értékelésének végkövetkeztetése a Hszt. 245/O. §-a szerinti illetményeltérés alapfeltétele, ugyanakkor az értékelés ténye nem jelenti alanyi jogon az illetmény kedvező irányú megváltoztatását, illetve a nem kielégítő színvonalú munkavégzés sem vonja maga után kötelezően az illetmény kedvezőtlen irányú megváltoztatását."
13. §
(1) Az R. 35. §-ának (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(2) A folyamatos, váltásos szolgálatteljesítési időrendben dolgozóknál a szolgálati feladat folyamatosságának fenntartása érdekében a napi szolgálatteljesítési időt 12 óra 30 percben, - a biztonsági tisztekét kivételesen 12 óra 45 percben - kell meghatározni.
(3) A hivatali munkarendtől eltérő szolgálatteljesítési időrendben dolgozóknál, ahol a szolgálatteljesítést naponta azonos helyen 2 fő egymás utáni beosztásával, legalább napi 16 órában rendelik el, az eligazításra, váltásra, illetve a szolgálati felszerelések felvételére, leadására legfeljebb 30 perc további szolgálatteljesítési idő ismerhető el."
(2) Az R. 35. §-a a következő (4)-(7) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A ht. állomány tagjának szolgálatteljesítési időrendjét az állományilletékes parancsnok határozza meg.
(5) A bv. intézeteknél a szolgálatteljesítési idő szempontjából őrszolgálat jellegű beosztásnak minősül a fogvatartás rendjének és biztonságának fenntartására rendszeresített szolgálati beosztás.
(6) A 6 órát meghaladó szolgálatteljesítési idő esetén 30 perc, a folyamatos, váltásos szolgálati időrendszerben dolgozó számára 60 perc munkaközi szünetet kell a munkaidőn belül biztosítani.
(7) Munkaszüneti napon teljesített szolgálatért a ht. állomány tagjának az aznapi illetményén felül távolléti díj is jár."
14. §
Az R. a következő 35/A. §-sal egészül ki:
"35/A. § (1) Ha a szolgálati feladatot az eredeti szolgálati beosztásba tartozó feladatként kell más szervezeti egységben vagy más helységben teljesíteni, akkor a ténylegesen szolgálatban töltött szolgálatteljesítési időt kell jóváírni. Az utazással indokoltan eltöltött időt a szolgálatteljesítési időbe be kell számítani.
(2) Ha a szolgálati feladatot határozatban, parancsban, berendelő (meghívó) levélben, kiküldetési utasításban elrendelve vagy az elöljáró utasítására kell más szervezeti egységnél vagy az állandó lakhelyen kívül teljesíteni, akkor:
a) egynapos távollétnél vagy naponkénti oda-vissza utazásnál az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kell eljárni,
b) kétnapos távollétnél legalább napi 8 óra szolgálatteljesítési időt kell jóváírni, ennél többet akkor, ha az első napon az indulás és a napi feladatteljesítés befejezési ideje közötti, a második napon a feladatteljesítés kezdési ideje és a visszautazással eltöltött idő közötti időtartam a 8 órát meghaladja,
c) három- vagy többnapos távollétnél az első és az utolsó napon a kétnapos távollétre vonatkozó szabályok szerint kell eljárni, a közte lévő egy vagy több napra pedig napi 8 óra szolgálatteljesítési idő ismerhető el, kivéve, ha 8 órát meghaladó szolgálatteljesítés történt,
d) többhetes távollétnél az utazással indokoltan eltöltött időt annyiszor kell figyelembe venni, ahányszor a ht. állomány tagja részére az utazást engedélyezték."
15. §
Az R. a következő 36/A. §-sal egészül ki:
"36/A. § (1) Túlszolgálatnak minősül a napi, a heti vagy a havi szolgálatteljesítési időn túl, valamint a munkaszüneti és pihenőnapon elrendelt és teljesített szolgálat
(2) A túlszolgálatért annak időtartamával megegyező, ha pedig azt a heti pihenőnapon vagy munkaszüneti napon teljesítették, a túlszolgálat kétszeresének megfelelő szabadidő, illetőleg díjazás jár.
(3) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően a a folyamatos, váltásos szolgálati időrendszerben dolgozónál a munkaszüneti napon teljesített szolgálat önmagában nem jelent túlszolgálatot. A túlszolgálat akkor keletkezik, ha a havi munkaidő keretet az e napon teljesített szolgálat részben vagy egészében túllépi, vagy ha soron kívüli szolgálatteljesítésre történt a berendelés."
16. §
Az R. 37. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Ügyeleti szolgálat a bv. intézetnél az állományilletékes parancsnok által elrendelt ügyelet."
17. §
Az R. 38. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az (1) bekezdés szerint pótszabadság szempontjából
a) osztályvezető-helyettesnek minősül: az ágazatvezető, a részlegvezető, az üzemvezető,
b) osztályvezetőnek minősül: az igazgató, a kerületvezető, a vezető állatorvos, a biztonsági vezető,
c) parancsnokhelyettesnek minősül: az ügyvezető igazgató helyettese,
d) parancsnoknak minősül: az ügyvezető igazgató."
18. §
Az R. 40. §-a (3) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(3) Az országos parancsokság központi személyügyi szerve tartja nyilván és kezeli:]
"c) a bv. gazdálkodó szervezet vezetőjének, helyettesének és a"
(személyi anyagát.)
19. §
(1) Az R. 40. §-a (4) bekezdésének j) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A személyi anyagban kell elhelyezni)
"j) minősítés (szolgálati jellemzés) adatlapjai, a teljesítményértékelések,"
(2) Az R. 40. §-ának (4) bekezdése a következő m) ponttal egészül ki:
(A személyi anyagban kell elhelyezni)
"m) a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel kapcsolatban az eljárás érdekében tett intézkedések időrendi dokumentációja."
(3) Az R. 40. §-ának (4) bekezdése a következő n) ponttal egészül ki:
(A személyi anyagban kell elhelyezni)
"n) a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről és annak határidejéről szóló írásos tájékoztató átvételéről készült igazolás."
20. §
Az R. 46. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A központi személyügyi szerv a vagyonnyilatkozatra kötelezettekre vonatkozóan biztosítja a munkáltatói számnak (technikai azonosító) a vonatkozó kormányrendelet szerinti kezelését, nyilvántartását."
21. §
(1) Az R. 47. §-a (3) bekezdésének g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (Az állományilletékes parancsnok)
"g) gondoskodik a szolgálati jellemzések, minősítések, teljesítményértékelések elkészítéséről."
(2) Az R. 47. §-ának (3) bekezdése a következő i) ponttal egészül ki:
(Az állományilletékes parancsnok)
"i) írásban tájékoztatja a nyilatkozattételre kötelezetteket a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről és annak határidejéről."
22. §
(1) Az R. 48. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"b) az országos parancsnok helyettesei."
(2) Az R. 48. §-ának (3) bekezdése a) pontjának ab) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"ab) az országos parancsnokhelyettes;"
23. §
Az R. 2. számú melléklete helyébe e rendelet 1. számú melléklete, az R. 3. számú melléklete helyébe e rendelet 2. számú melléklete lép.
24. §
Ez a rendelet 2003. január l-jén lép hatályba. Ezzel egyidejűleg az R. 6. §-ának (2) bekezdése, 28. §-a és 37. §-ának (3) bekezdése, a 19. §-a (1) bekezdésének c) pontja, valamint a 8/2000. (IV. 13.) IM rendelet hatályát veszti.
Dr. Bárándy Péter s. k.,
igazságügy-miniszter
1. számú melléklet a 30/2002. (XII. 20.) IM rendelethez[1]
2. számú melléklet a 30/2002. (XII. 20.) IM rendelethez
[3. számú melléklet a 14/1997. (IV. 22.) IM rendelethez]
Középiskolai végzettséghez nem kötött tiszthelyettesi beosztások
felügyelő
gépjárművezető
kazánkezelő
raktáros
szakmunkás
Lábjegyzetek:
[1] Hatályon kívül helyezte a 7/2004. (III. 30.) IM rendelet 3. § - a. Hatálytalan 2004.04.01.