57/2002. (XI. 18.) OM rendelet

a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet módosításáról

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 97. §-ának b) pontjában, továbbá a közoktatásról szóló - többször módosított -1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: közoktatási törvény) 94. §-a (1) bekezdésének b) és f) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló - többször módosított -11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet (a továbbiakban: R.) a következő 39/D-39/E. §-sal egészül ki:

" 39/D. § (1) Az e rendelet 1. §-a (1) bekezdésének b)-c) pontjában felsorolt iskola a tanuló szociális helyzetéből és fejlettségéből eredő hátrányának ellensúlyozása céljából képesség kibontakoztató felkészítést (a továbbiakban: képesség kibontakoztató felkészítés) szervez, melynek keretei között a tanuló egyéni képességének, tehetségének kibontakoztatása, a fejlődésének elősegítése, a többi tanulóhoz történő felzárkóztatása, tanulási, továbbtanulási esélyének kiegyenlítése, tehetségének kibontakoztatása folyik.

(2) A képesség kibontakoztató felkészítés keretében - a tanuló igényéhez igazodva - oldja meg az iskola

a) a személyiségfejlesztéssel, közösségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatokat,

b) a tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatását segítő programot,

c) a szociális hátrányok enyhítését segítő pedagógiai tevékenységet.

(3) A képesség kibontakoztató felkészítésben részt vevő tanulók nevelése és oktatása a többi tanulóval együtt, azonos osztályban, csoportban folyik.

(4) A képesség kibontakoztató felkészítésben részt vevő tanulók nevelése és oktatása, tudásának értékelése az oktatási miniszter által - a közoktatási törvény 95. §-a (1) bekezdésének i) pontja alapján - kiadott pedagógiai rendszer alkalmazásával történik.

(5) A képesség kibontakoztató felkészítésben a tanuló a szülő írásban adott - a személyes adatai kezeléséhez való hozzájárulást is tartalmazó -egyetértő nyilatkozata alapján vehet részt, ha - a (6) bekezdésben meghatározott kivétellel - megfelel a következő feltételeknek:

a) a törvényes felügyeletet gyakorló szülő legfeljebb alapfokú iskolai végzettséggel rendelkezik, továbbá

b) a gyermek után a szülő kiegészítő családi pótlékra jogosult.

(6) Az iskola igazgatója felveheti a képesség kibontakoztató felkészítésbe azt a tanulót is, aki az (5) bekezdés a)-b) pontjában meghatározott feltételek közül az egyiknek nem felel meg. Az így felvehető tanulók létszáma azonban nem haladhatja meg az adott osztályba felvett, képesség kibontakoztató felkészítésben részt vevő tanulók tíz százalékát, tört létszám esetén felfelé kerekítve.

(7) A képesség kibontakoztató felkészítésben részt vevő tanuló haladását, fejlődését, illetve az ezeket hátráltató okokat az osztályfőnök és az érdekelt pedagógusok legalább három havonta értékelik. Az értékelésre meg kell hívni a tanuló szülőjét, a tanulót, a gyermek- és ifjúság védelmi felelőst,. indokolt esetben a gyermekjóléti szolgálat, a gyámhatóság, illetve a nevelési tanácsadó képviselőjét.

39/E. § (1) Integrációs felkészítésben vesznek részt azok a képesség kibontakoztató felkészítésben részt vevő tanulók (a továbbiakban: integrációs felkészítésben részt vevő tanulók), akik egy osztályba, osztálybontás esetén egy csoportba járnak azokkal a tanulókkal, akik nem vesznek részt a képesség kibontakoztató felkészítésben. Az integrációs felkészítés megszervezése nem járhat együtt az integrációs felkészítésben részt vevő tanulók összevonásával. E rendelkezések alkalmazásában a tanulók összevonását jelenti, ha

a) a településen egy iskola működik, évfolyamonként egy osztállyal és az integrációs oktatásban részt vevő tanulók osztályon, osztálybontás esetén csoporton belüli aránya meghaladja az ötven százalékot,

b) a településen több iskola működik, és azok közül bármelyikben az integrációs felkészítésben részt vevő valamennyi tanuló létszámának az iskolába járó összes tanuló létszámához viszonyított aránya huszonöt százalékkal magasabb, mint az összes iskolában integrációs felkészítésben részt vevő tanulók létszámának az összes iskolába járó tanulók létszámához viszonyított aránya,

c) az iskolában évfolyamonként több osztály működik, és évfolyamonként az egyes osztályokban integrációs felkészítésben részt vevőtanulók létszámának az osztályba járó összes tanuló létszámához viszonyított aránya eltérő az osztályok között, amennyiben ez az eltérés meghaladja a huszonöt százalékot.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában iskola alatt mindig az azonos típusú iskolát kell érteni, beleértve a többcélú intézménynek az iskola típusának megfelelő intézmény egységét is.

(3) Az integrációs felkészítés az általános iskola első és ötödik, illetve a szakiskola kilencedik évfolyamain indít ható.

(4) Az integrációs felkészítésre egyebekben a 39/D. §-ban foglaltakat kell alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy a miniszter által kiadott pedagógiai rendszerben meg határozottak szerint a nemzeti, etnikai kisebbségi iskolai nevelésben és oktatásban részt vevő tanulók részére a magyar nyelv és kultúra elsajátítását biztosító tananyagot; a nemzeti, etnikai kisebbséghez nem tartozó tanulók részé re a településen élő nemzeti, etnikai kisebbség kultúrájának megismerését szolgáló tananyagot is oktatni kell."

2. §

Az R. 54. §-a a következő (7) és (8) bekezdéssel egészül ki:

"(7) Az e rendelet 39/D-39/E. §-a alapján iskolai oktatás a 2003/2004. tanévben indítható, az első, az ötödik és a kilencedik évfolyamon. A 2003/2004. tanévben integrált oktatás indítható akkor is, ha

a) a 39/E. § (1) bekezdésének a) pontjában meghatározott esetben az integrációs felkészítésben részt vevő tanulók aránya meghaladja az ötven százalékot, de nem éri el a nyolcvan százalékot,

b) a 39/E. § (1) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott esetben az integrált felkészítésben részt vevő tanulók arányának eltérése meghaladja a huszonöt százalékot, de nem éri el az ötven százalékot,

(8) A 2004/2005. tanévtől az első, ötödik és kilencedik osztályokban a (7) bekezdésben meghatározott eltérést évente időarányosan csökkenteni kell oly módon, hogy a 2008/2009. tanévben indított osztályokban elérjék az előírt arányokat."

3. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

Dr. Magyar Bálint s. k.,

oktatási miniszter