60/2002. (XII. 19.) OM rendelet

a kerettantervek kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 28/2000. (EX. 21.) OM rendelet módosításáról, és a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás szabályozásának egyes kérdéseiről

A közoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: közoktatásról szóló törvény) 94. §-a (1) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján -a 15. §-ának (1) bekezdése tekintetében a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

1. §

A kerettantervek kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló - többször módosított - 28/2000. (IX. 21.) OM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Ha az iskola pedagógiai programja szerint

a) a szakiskolában pályaorientáció, szakmai előkészítő ismeretek oktatása és szakmai alapozó oktatás,

b) a szakközépiskolában szakmai orientáció, elméleti és gyakorlati szakmacsoportos alapozó oktatás folyik,

a helyi tantervnek biztosítania kell a választott szakterület, szakmacsoport tekintetében az e rendelet 2. számú mellékleteként kiadott kerettantervek kötelező és közös követelményeinek teljesítését."

2. §

Az R.3. §-ának (l) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az iskola oktatás-szervezési feladatai szempontjából a tanórai foglalkozás lehet

a) a közoktatásról szóló törvény 52. §-ának (3) bekezdésében meghatározott időkeretben szervezett kötelező tanórai foglalkozás,

b) a közoktatásról szóló törvény 52. §-ának (7) bekezdésében meghatározott időkeretben szervezett nem kötelező (választható) tanórai foglalkozás.

(2) A tanulók aktivizálása és motiválása érdekében a tanórai foglalkozások tervezhetők és szervezhetők a hagyományos szervezési formáktól eltérő módon is, amennyiben ez biztosítja az előírt tananyag átadását és a követelmények teljesítését (projekt, erdei iskola, múzeumi foglalkozás, könyvtári foglalkozás, művészeti előadáshoz vagy kiállításhoz kapcsolódó foglalkozás stb.)."

3. §

(1) Az R. 6. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A tanulói részvétel szempontjából a tanítási óra lehet

a) kötelező

aa) minden tanuló részére kötelező,

ab) a tanuló által kötelezően választott,

b) nem kötelező (választható) - a tanórai foglalkozások közül szabadon választott -

tanítási óra."

(2) Az R. 6. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A helyi tantervben kell meghatározni, hogy melyek azok a tanuló által kötelezően választható tanítási órák, amelyek közül a tanuló köteles választani, és azt is, hogy hány órát kell választania."

4. §

Az R. 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"7. § (1) Ha a tanulót - kérelmére - felvették a szabadon választott tanítási órára, a tanítási év végéig, illetve, ha a tanítási év vége előtt befejeződik, az utolsó tanítási óra befejezéséig köteles azon részt venni, amennyiben erről a tényről - a szabadon választott tanítási órára történő jelentkezés előtt, az iskolai értesítőben, ha ilyen nincs, a helyben szokásos módon írásban - a tanulót és a kiskorú tanuló szülőjét tájékoztatták. A szabadon választott tanórai foglalkozást az értékelés és minősítés, a mulasztás, továbbá a magasabb évfolyamra lépés tekintetében úgy kell tekinteni, mint a kötelező tanítási órát. A szülőnek, továbbá ha a tanuló a tizennegyedik életévét betöltötte, a tanulónak írásban nyilatkoznia kell arról, hogy a szabadon választott tanítási órákra történő jelentkezés jogkövetkezményeit tudomásul vette.

(2) Ha az iskola helyi tantervében meghatározott tananyag elsajátítása, a követelmények teljesítése csak a szabadon választott tanítási órákon való részvétellel teljesíthető, az iskolába történő beiratkozás - a (3) bekezdésben meghatározott kivétellel - a szabadon választott tanítási órákon való részvétel vállalását is jelenti, feltéve, hogy erre a tanuló és a kiskorú tanuló szülőjének figyelmét a felvételi tájékoztatóban, továbbá a beiratkozás előtt írásban felhívták.

(3) A kötelező felvételt biztosító iskolának, valamint a nemzeti-etnikai kisebbségi iskolai nevelést és oktatást nyújtó iskolának lehetőséget kell biztosítania arra, hogy azok is megkezdhessék, illetve folytathassák tanulmányaikat, akik a szabadon választott tanítási órákon nem kívánnak részt venni.

(4) Az iskolának minden év május 20-áig fel kell mérnie, hogy hány tanuló, milyen szabadon választott tanítási órán kíván részt venni. A tanulónak, illetve kiskorú tanuló esetén a szülőnek írásban kell bejelentenie, amennyiben a tanuló a következő tanítási évben nem kíván részt venni a szabadon választott tanítási órán, illetve jelentkezni kíván a szabadon választott tanítási órára."

5. §

(1) Az R. 8. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A tanuló - minden tanuló részére kötelező, a tanuló által kötelezően választott és szabadon választott - tanítási óráinak száma, a művészeti párhuzamos képzés kivételével, egyetlen tanítási napon sem haladhatja meg

a) az első-negyedik évfolyamon az öt órát,

b) az ötödik-hatodik évfolyamon a hat órát,

c) a hetedik-tizedik évfolyamon a hét órát,

d) a tizenegyedik-tizenharmadik évfolyamon a nyolc órát.

(2) A nemzeti-etnikai kisebbségi iskolai nevelésben, oktatásban részt vevő tanuló esetében a tanítási órák száma eggyel megnövelhető az (1) bekezdésben felsoroltakhoz képest."

(2) Az R. 8. §-a kiegészül a következő (3) bekezdéssel, egyidejűleg a jelenlegi (3) és (4) bekezdés számozása (4) és (5) bekezdésre változik:

"(3) A tanuló - minden tanuló részére kötelező, a tanuló által kötelezően választott és szabadon választott - heti tanítási óráinak együttes száma az első-hatodik évfolyamon legfeljebb kettő, a hetedik-tizenkettedik évfolyamon legfeljebb három, a nemzeti-etnikai kisebbségi iskolai nevelésben, oktatásban, valamint a két tanítási nyelvű iskolai nevelésben, oktatásban az első-nyolcadik évfolyamon legfeljebb négy, a kilencedik-tizenkettedik évfolyamon legfeljebb öt órával haladhatja meg a kötelező tanórai foglalkozásokra - a közoktatásról szóló törvény 52. §-ának (3)-(5) bekezdésében - meghatározott időkeretet."

6. §

Az R. 11. §-a (13) bekezdésének utolsó mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"A felnőttoktatásban részt vevő szakközépiskola helyi tantervébe beépítheti a szakképzésbe való bekapcsolódást elősegítő ismereteket."

7. §

Az R. 12. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az iskolafenntartók a pedagógiai programmal, illetve annak a 2003/2004. tanévtől életbe lépő módosításával kapcsolatos döntésük kialakításához tantervi szakértő véleményét kötelesek beszerezni annak megállapítása céljából, hogy a helyi tanterv tartalmazza-e a kötelező és közös követelményeket."

8. §

Az R. 15. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Amennyiben a kerettantervtől való eltérés engedélyezési eljárása a közoktatásról szóló törvény módosításáról rendelkező 2002. évi XXI. törvény hatálybalépése miatt nem fejeződött be, a befizetett eljárási díjat az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont - külön kérelem nélkül - teljes egészében visszafizeti."

9. §

(1) E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti az R. 3. §-ának (3)-(5) bekezdése, 4. §-ának (1) bekezdése, 5. §-ának (2) bekezdése, 6. §-ának (2) bekezdése, 10. §-ának (1)-(4) és (7)-(8) bekezdése, 11. §-ának (1)-(12) bekezdése, 12. §-ának (2)-(4) bekezdése, 13-14. §-a, 15. §-ának (2)-(5) bekezdése, 16. §-a, 17. §-ának (2)-(4) bekezdése, valamint a 4. és az 5. számú melléklete. Az R. 2. § (5) bekezdése utolsó mondatában a "tizenkettedik évfolyam" helyébe a "tizedik évfolyam" lép.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg érvényét veszti és nem lép hatályba a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 26/2002. (V. 17.) OM rendelet, és a módosításáról rendelkező 46/2002. (VII. 12.) OM rendelet hatályát veszti.

Dr. Magyar Bálint s. k.,

oktatási miniszter