6/2002. (II. 27.) EüM rendelet
az egészségügyi szakasszisztens (humángenetikai szakasszisztens) szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról
A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. § (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
Az egészségügyi szakasszisztens (humángenetikai szakasszisztens) szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit az e rendelet mellékletében foglaltak szerint határozom meg.
2. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
Dr. Mikola István s. k.,
egészségügyi miniszter
Melléklet a 6/2002. (II. 27.) EüM rendelethez
Jegyzék az állam által elismert - az egészségügyi ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről
| Jegyzék |
| az állam által elismert - az egészségügyi ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről |
| Sor-szám | OKJ azonosító száma | Szakképesítés megnevezése | Bevezetésének kezdőnapja | Alkalmazásának utolsó napja | Vizsga szervezője | Szakképesítés központi programjának engedélyszáma | Megjegyzés |
| 77. | 54 5018 01 | Egészségügyi szakasszisztens (humángenetikai szakasszisztens) | A rendelet hatálybalépésének időpontja | Visszavonásig | Egészségügyi szakképző iskolák, Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet |
| I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai |
| 1. A szakképesítés azonosító száma: 54 5018 01 |
| 2. A szakképesítés megnevezése: egészségügyi szakasszisztens (humángenetikai szakasszisztens) |
| 3. A képzés formája: iskolarendszeren kívüli, moduláris rendszerű szakképzés |
| II.A szakképesítés munkaterülete |
| A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás |
| Munkakör, foglalkozás | |
| FEOR-száma | megnevezése |
| 3232 | Szakasszisztens |
| A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások |
| Munkakör, foglalkozás | |
| FEOR-száma | megnevezése |
| - | - |
| A munkaterület rövid, jellemző leírása |
| A humángenetikai szakasszisztens a genetikai centrumokban (egyetemi klinikák), valamint a megyei kórházak, orvosi irányítással működő humángenetikai laboratóriumok és genetikai tanácsadók, tudományos vizsgálatokat végző intézmények laboratóriumaiban önállóan alkalmazza a laboratórium jellegének és speciális feladatának megfelelő technikákat, elvégzi a genetikai laboratóriumok és tanácsadók adminisztrációját, képes az adatok számítógépes feldolgozására. |
| A humángenetikai szakasszisztens feladata a sejttenyésztési és szövettenyésztési eljárásokhoz és DNS preparálásokhoz (vérből, csontvelőből, abortumból, bőrbiopsziából, chorionból, magzatvízből és egyéb szövetből) előkészíteni és segítséget nyújtani a mintavételnél a vizsgáló orvosnak. A mintákat citogenetikai ismeretei alapján feldolgozza és értelmezi. |
| - Kromoszóma preparálást végez: |
| = boholymintából, |
| = perifériás vérből vérlymphocyták, illetve csontvelői sejtek rövid és hosszú idejű sejttenyészetéből, |
| = amniocentezis útján nyert magzatvíz sejtekből, |
| = fibroblaszt-tenyészetekből, |
| - sejt és szövettanyésztési technikákat alkalmaz, |
| - festési eljárásokat végez, sávtechnikákat alkalmaz kromoszóma-készlet mikroszkópos értékeléséhez, |
| - mikrofotókat készít, végzi a fotólaboratóriumi munkát, |
| - karyogramot készít, |
| - fluorescens insitu hibridizációs technikát alkalmaz tenyésztett szöveteken, illetve nyugvó sejteken, |
| - DNS vizsgálatokat végez (DNS extrakció, PCR reakciók kivitelezése, bloth technikák alkalmazása), |
| - bekapcsolódik az új genetikai vizsgáló módszerek alkalmazásába, felveszi a vizsgálatot kérő/beteg genetikai anamnézisét, |
| - elkészíti a kliens/beteg családfáját, |
| - biztosítja és gondoskodik a vizsgálatokhoz szükséges anyagok és vegyszerek beszerzéséről és tárolásáról, |
| - előkészíti a vizsgálatokhoz szükséges eszközöket, műszereket, |
| - szövettenyésztőben speciális mosogatást végez, |
| - szervezi és ellenőrzi a vizsgálati eszközök karbantartását, |
| - tevékenységét dokumentálja, |
| - ellátja az archiválási feladatokat, |
| - alkalmazza a higiénés előírásokat munkavégzése során, |
| - betartja aszepszis és antiszepszis szabályait, |
| - részt vesz a beteg és hozzátartozója tájékoztatásában, |
| - közreműködik a beteg és hozzátartozója pszichés vezetésében, |
| - hatékonyan kommunikál, |
| - részt vesz tudományos kutatómunkában, az új módszerek beállításában, |
| - munkáját hivatástudattal gyakorolja, a szakmai etikai normákat betartja, |
| - munkavégzése során betartja a tűz- és balesetvédelmi szabályokat, |
| - munkavégzése során alkalmazza a minőségbiztosítási eljárásokat, |
| - ismereteit folyamatosan fejleszti. |
| A munkavégzés területei: |
| - egyetemi klinikák genetikai laboratóriumai, |
| - megyei kórházak humángenetikai laboratóriumai, |
| - genetikai tanácsadók, |
| - kutatóintézetek humángenetikai laboratóriumai. |
| III.A szakképesítés szakmai követelményei |
| A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények: |
| A humángenetikai asszisztens legyen képes: |
| Társadalom ismeretei (Társadalom ismeretek modul) alapján: |
| - a magyar társadalomban megjelenő legjellemzőbb szocio-kulturális eltéréseket elfogadni, |
| - az egészségügyi ellátórendszer felépítését ismertetni, |
| - az idősek mai társadalmi helyzetét és annak problematikáját bemutatni, |
| - a szociális gondozás formáit és intézményeit bemutatni, |
| - az egészségügyi és szociális jogi szabályozás alapelveit alkalmazni munkája során, |
| - a beteget segíteni a kulturális szokásainak fenntartásában, |
| - a beteget segíteni az egészségügyi ellátórendszerben való tájékozódásban, |
| - a beteget segíteni jogainak érvényesítésében, |
| - munkavállalóként jogait érvényesíteni, |
| - munkáját a társadalmi etikett és etikai normái szerint végezni, |
| - a beteggel kapcsolatos információkat megőrizni, |
| - a gazdálkodás alapelveit alkalmazni, |
| - a beteg személyi tulajdonát védeni, leltárt készíteni, |
| - teamtagként közreműködni a betegellátás minőségének fejlesztésében. |
| Az egészséges ember (Egészséges ember modul) vonatkozásában: |
| - az egészséget értékként közvetíteni önmaga és a környezete számára, |
| - közreműködni az egészséget érintő tájékoztatásban és az erre vonatkozó előírások betartásában, |
| - az emberi szervezet működésével kapcsolatos ismereteit alkalmazni munkája során, |
| - az orvosi szakkifejezéseket alkalmazni, |
| - az ember pszichés működésével kapcsolatos ismereteit alkalmazni munkája során, |
| - közreműködni a közegészségtani vonatkozások alapján az egészséges környezet kialakításában. |
| Kommunikációs ismeretei (Kommunikáció modul) alapján: |
| - az információközlés mindennapos eszközeit használni: |
| = telefon, |
| = fax, |
| = személyhívó, |
| = beteghívórendszerek, |
| = személyi riasztó és jelző rendszerek, |
| - információt adni verbális és non verbális jelekkel, |
| - információkat fogadni, értelmezni, felvenni, regisztrálni, |
| - az információk titkosságát megőrizni, adatok védelmét biztosítani, |
| - kapcsolatot teremteni a beteggel és a hozzátartozójával, az egészségügyi team tagjaival, |
| - az orvosi latin alapszabályait alkalmazni a munkavégzésével összefüggő verbális és írásos kommunikáció során, |
| - orvosi szakkifejezéseket helyesen írni, olvasni. |
| Általános laboratóriumi ismeretei (Általános laboratóriumi ismeretek modul) alapján: |
| - leírni a csontvelő szerkezetét, |
| - leírni a vérsejtképzés - hemopoesis mechanizmusát, |
| - ismertetni a vvt.-k jellemzőit: morfológiája, hemoglobintartalma, |
| - leírni a fehérvérsejtek jellemzőit (normálértékek, osztályozás), |
| - ismertetni a különböző leukocytatípusok arányainak megváltozását, |
| - vegyszerismereti alapfogalmakat meghatározni, |
| - laboratóriumi edényzetet használni, |
| - mintavevő, mérő és adagoló eszközöket alkalmazni (pipetták, mikropipetták, mérőlombikok), |
| - oldatokat készíteni és tárolni (pufferoldatok, festékoldatok), |
| - az oldatok készítésével kapcsolatos hígítási szabályokat alkalmazni, |
| - a laboratóriumi alapműveleteket elvégezni: |
| = testtömegmérés, |
| = anyagelválasztási technikák (szűrés, centrifugálás, desztillálás), |
| = elektroforézis, |
| = elektrokémiai mérések, |
| - a laboratóriumi hőmérsékletet szabályozó berendezéseket kezelni, |
| - használni a fénymikroszkópot és a speciális mikroszkópokat (fluoreszcens, polarizációs mikroszkópok), |
| - alkalmazni a citofotométert és a digitális képanalizáló rendszereket, |
| - kivitelezni a fototechnikai eljárásokat, |
| - mikroszkópos felvételeket készíteni, |
| - mintavételi eljárásokat kivitelezni (vér, vizelet, szájnyálkahártya), |
| - feldolgozni a vizsgálatra vett mintákat, |
| - keneteket készíteni a vizsgálati anyagokból és festeni, |
| - elvégezni a sejttenyésztési és szövettenyésztési eljárásokat, |
| - alkalmazni a laboratóriumi fertőtlenítés szabályait, |
| - alkalmazni a tisztítás és mosogatás szabályait, |
| - betartani a munkavédelmi szabályokat. |
| Humángenetikai ismeretei (Humángenetika modul) alapján: |
| - meghatározni a gén fogalmát, |
| - megmagyarázni a penetrancia, expresszivitás, kodominancia fogalmakat, |
| - értelmezni az extrakromoszómás öröklődés jellemzőit, |
| - értelmezni a domináns öröklődés szabályszerűségeit, |
| - értelmezni a reccesszív öröklődés szabályszerűségeit, |
| - értelmezni a genotípus és fenotípus összefüggéseit, |
| - leírni az X kromoszómához kötött öröklődés szabályszerűségeit, |
| - leírni a nem által kontrollált öröklődés jellemzőit, |
| - leírni a poligénes öröklődés jellemzőit, |
| - értelmezni a mutáció fogalmát, jelentőségét, típusait, |
| - leírni a kromoszóma és génmutáció jellemzőit, |
| - leírni a pontmutációk által okozott biokémiai zavarok jellemzőit. |
| Citogenetikai ismeretei (Citogenetika modul) alapján: |
| - leírni a citogenetika módszereit, |
| - felsorolni a csontvelő-kromoszómák vizsgálatának indikációit, |
| - leírni a kromoszómák csoportosítását: Denveri, Párizsi Nomenklatura, |
| - leírni a kromoszóma-összetétel rendellenességeinek jellemzőit, |
| - bemutatni a szerkezeti kromoszóma rendellenességeket, |
| - leírni a Genom-mutációk, a non-disjunctio fogalmát, |
| - ismertetni az autoszómák számbeli és szerkezeti rendellenességeit, |
| - értelmezni a kromoszómák szerepét a nemek kialakulásában, |
| - leírni az sejtek osztódási fázisait, |
| - ismertetni a genetikai amniocentézis jelentőségét a prenatális diagnosztikában, |
| - ismertetni a chorionbiopsia (CVS) jelentőségét a prenatális diagnosztikában, |
| - leírni a magzati szövetek prenatális diagnosztikai célból végzett vizsgálatait, |
| - ismertetni az anyai vérből történő biokémiai szűrővizsgálatok jelentőségét, |
| - előkészíteni amnioncentézishez: |
| = lepény boholymintavételhez, |
| = csontvelővételhez, |
| = bőrbiopsziához, |
| = cordocentézishez, |
| - segítséget nyújtani az orvosnak magzatvízvételnél: |
| = chorion mintavételnél, |
| = cordocentézisnél, |
| = szelektív magzati terminálásnál, |
| - szikével boholypreparátumot készíteni, |
| - inverz-, fény- és fluorescens mikroszkóppal vizsgálatokat végezni, |
| - elvégezni a magzatvízsejtek tenyésztését karyotipizálás céljából, |
| - magzatvízsejtek jellegzetességeit felismerni mikroszkóp segítségével, |
| - sávtechnikákat alkalmazni (ASG, R-sáv, C-sáv, Q-sáv, High resolution), |
| - elvégezni SCE vizsgálatokat, |
| - kromoszóma törékenység vizsgálatokat elvégezni, |
| - FISH vizsgálatokhoz oldatokat készíteni, |
| - denaturálást és dehydrálást végezni, |
| - kariogramot kirakni (fotóból és kromoszóma analizátorból egyaránt), |
| - számbeli, szerkezeti eltéréseket felismerni, |
| - kariotipust meghatározni idiogram segítségével, |
| - chorionboholy-mintát feldolgozni magzati karyotipizálás, magzati enzim-diagnosztika, magzati DNS szintű diagnosztika céljából végzett vizsgálatok esetén, |
| - örökletes fragilis pontok kimutatását elvégezni, |
| - mikroszkópban fotózni, filmet előhívni, filmet felnagyítani, |
| - mikromanipulátorral dolgozni, |
| - laminált box alatt dolgozni, |
| - speciális, többfázisú mosogatást szakszerűen végezni, |
| - munkáját szervezni, szakmai prioritásokat helyesen felállítani, |
| - dokumentációs tevékenységet végezni: számítógépes dokumentációt vezetni, VRONy számára a törvényben rögzített adatvédelem előírásainak megfelelően az adatokat kezelni, |
| - alkalmazni a speciális minőségbiztosítási eljárásokat munkavégzése során, |
| - a munkavédelmi szabályokat betartani, |
| - citogenetikai ismereteit munkája során alkalmazni. |
| Klinikai molekuláris genetikai ismeretei (Klinikai molekuláris genetika modul) alapján: |
| - értelmezni a DNS és RNS szerepét a fehérjeszintézisben, |
| - ismertetni a DNS-replikációt és hibáit, |
| - ismertetni a génspecifíkus szonda jelentőségét a molekuláris genetikában, |
| - ismertetni a Southern-módszer, az immunoblot, a Northern-blot lényegét, |
| - ismertetni a polimeráz láncreakció jelentőségét, |
| - leírni a DNS polymorphismusok jellemzőit, |
| - ismertetni a rekombinációs biotechnológia, génterápia jellemzőit, |
| - ismertetni a cystikus fibrosis molekuláris genetikai diagnosztikáját, |
| - előkészíteni a molekuláris biológiai vizsgálatokhoz. |
| Oncogenetikai ismeretei (Oncogenetika modul) alapján: |
| - leírni a clonális aberráció, a primer kromoszóma-aberrációk jelentőségét, jellemzőit, |
| - ismertetni a tumorspecífikus aberrációk kimutatására szolgáló anyagokat, |
| - ismertetni a Philadelphia-kromoszóma jellemzőit, mai értelmezését, |
| - ismertetni a gyermekkori és felnőttkori haematológiai malignitások jellemzőit, |
| - bemutatni a malignus transzformáció hátterének jellemzőit, |
| - ismertetni az ALL-re jellemző primer clonális aberrációk jellegzetességeit, a citogenetikai vizsgálatok jelentőségét a prognosztikai faktorok között, |
| - ismertetni az NHL-ben megjelenő primer aberrációk jellegzetességeit, |
| - ismertetni a tumorspecifikus primer és szekunder kromoszóma rendellenességek csoportjait, |
| - vizsgálni a tumoros sejtvonalak citogenetikai elváltozásait, |
| - szövettenyésztést végezni: mintavétel, tenyésztő edények alkalmazása, mosogatása, sterilizálása, |
| - tenyésztő folyadékokat rendelni, készíteni, |
| - szövettenyésztő oldatokat tárolni, |
| - mosófolyadékokat készíteni, |
| - FISH-hez szükséges enzimeket feloldani, kezelni, |
| - centrifugálni ultracentrifugával, |
| - termosztátokat, vízfürdőket, hot-plate-t használni, |
| - preparálást végezni, |
| - lemezeket tárolni, |
| - kariotipizálást végezni, |
| - in situ hibridizációs technikát alkalmazni: FISH preparátumokat készíteni vérből, csontvelőből, szájnyálkahártya kenetből, |
| - veszélyes anyagokat kezelni és tárolni, |
| - veszélyes hulladékot kezelni, |
| - a munkavédelmi szabályokat betartani. |
| Klinikumi ismeretei (Klinikumi ismeretek a humángenetika köréből modul) alapján: |
| - ismertetni a prevenció fogalmát, módszereit, formáit, |
| - leírni a teratogén ártalmak jellemzőit, a prevenciós módszereket, |
| - ismertetni a fejlődési rendellenességek jellemzőit, a prevenciós lehetőségeket, |
| - értelmezni a genetikai és teratogén hatások következményeit a fejlődési rendellenességek kialakulásában, |
| - ismertetni a gyógyszerek teratogén hatásával összefüggő kórképeket, |
| - leírni az embryo- és foetopáthiák klinikai jellemzőit, vizsgálati lehetőségeiket, |
| - ismertetni az autoszómák számbeli és szerkezeti rendellenességeit, |
| - ismertetni a Down-kór citogenetikai formáit, klinikai lefolyását, szűrésének non-invazív lehetőségeit, |
| - ismertetni az Edwards és Patau szindrómát és klinikai lefolyásukat, |
| - ismertetni a kiegyensúlyozott kromoszóma transzlokációk jelentőségét, a családvizsgálatokat, |
| - ismertetni a nemi kromoszóma rendellenességeket, |
| - ismertetni a Turner szindróma citogenetikai jellemzőit, klinikai lefolyását, a korai diagnózis jelentőségét, |
| - leírni az interszexualitás jellemzőit, |
| - ismertetni a fragilis X szindróma genetikai alapjait, klinikai jellemzőit, |
| - ismertetni a haemophilia, a Hungington-betegség klinikai jellemzőit és praenatális diagnosztikáját, |
| - leírni a CML klinikai jellemzőit, |
| - ismertetni az anémiák etiológiáját, osztályozását, tüneteit, |
| - ismertetni az ultrahang-diagnosztika szerepét a prevencióban, |
| - felismerni a kromoszóma rendellenességre gyanús ultrahang jeleket, |
| - ismertetni a magzati terápia lehetőségeit, |
| - leírni az anyagcsere-betegségek praenatális diagnosztikai lehetőségeit, |
| - ismertetni a genetikai tanácsadás célját, eszközeit, tartalmát, |
| - ismertetni a genetikai szűrések magyarországi lehetőségeit, |
| - ismertetni a teratogenetikai tanácsadás lehetőségeit krónikus betegségek, gyógyszeres kezelés esetén, |
| - leírni a genetikai diagnosztika lélektani vonatkozásait, |
| - ismertetni a terhességmegszakítás jogi szabályozását, |
| - ismertetni a terhességmegszakítás etikai és pszichés vonatkozásait. |
| Ápoláslélektani ismeretei (Ápoláslélektan modul) alapján: |
| - az ápoláslélektani ismereteket alkalmazni munkája során, |
| - közreműködni a beteg és hozzátartozója pszichés vezetésében. |
| Kutatásmódszertani ismeretei (Kutatásmódszertan modul) alapján: |
| - megérteni a kutatás lényegét, |
| - leírni a kutató tevékenységek jellemzőit, |
| - alkalmazni a kutatás folyamatát és a kutatómunka fázisait a kutatás során, |
| - értelmezni a tudományos ismeretszerzés eredményeinek alkalmazását, |
| - közreműködni a kutatás folyamatában. |
| Szakmai etikai ismeretei (Szakmai etika modul) alapján: |
| - a kompetencia fogalmát ismertetni, |
| - az asszisztensi kompetenciákat felsorolni, |
| - a munkakapcsolatok etikai vonatkozásait ismertetni, |
| - tevékenységével kapcsolatos etikai problémákat elemezni (titoktartás, intimitás, tájékozott beleegyezés, önrendelkezési jog, klónozás, mesterséges megtermékenyítés, nehezen hozzáférhető eszközök elosztása), |
| - etikai problémákról saját véleményt kialakítani, |
| - a szakmai etikai normákat betartani munkája során. |
| Pedagógia és egészségnevelési ismeretei (Pedagógia és egészségnevelés modul) alapján: |
| - a betegellátáshoz kötött egészségnevelési feladatokat ellátni, |
| - a betegeket és hozzátartozóikat a kompetencia határán belül felvilágosítani, oktatni, |
| - az egészségügyi szakképzés rendszerében eligazodni, |
| - önmagát folyamatosan továbbképezni. |
| IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei |
| 1. Szakmai vizsgára jelentkezés feltételei: |
| a) Iskolai végzettség: érettségi |
| b) Szakmai előképzettség: |
| - általános laboratóriumi asszisztens, vagy |
| - szövettani asszisztens, vagy |
| - kórszövettani-szövettani asszisztens (1998-tól), vagy |
| - orvosdiagnosztikai laboratóriumi technológus (2000-től), vagy |
| - orvosi laboratóriumi technikai asszisztens (1997-től), vagy |
| - általános ápoló és általános asszisztens, vagy |
| - ápoló (OKJ szám: 54 5012 01), vagy |
| - csecsemő- és gyermekápoló (54 5012 02), vagy |
| - diplomás ápoló, vagy |
| - szülésznő. |
| c) Szakterületén eltöltött legalább egy év munkaviszonnyal igazolt gyakorlat. |
| d) A szakképesítés szakmai követelményekben előírt gyakorlati követelmények teljesítése a következő területeken: |
| - citogenetikai gyakorlat:320 óra, |
| - molekuláris genetikai gyakorlat:160 óra, |
| - szülészeti ultrahang-diagnosztikai gyakorlat:80 óra, |
| - szövet- és sejttenyésztési gyakorlat:160 óra, |
| - prenatális genetikai gyakorlat:160 óra, |
| - genetikai tanácsadási gyakorlat és adminisztráció:80 óra. |
| A gyakorlat teljesítése az intézményben előírt munkarend szerint történik. Két évnél régebbi gyakorlati igazolás nem fogadható el. |
| e) A szakképzés során a III. pontban meghatározott modulok eredményes osztályzattal történő lezárása. |
| A szakképző intézmény vezetője a képzési idő alatt a különböző előképzettséggel rendelkezők részére - kérelemre, a korábbi tanulmányok alapján - felmentést adhat, és a követelmények teljesítésébe beszámíthatja az alábbi modulokat: |
| - Általános laboratóriumi ismeretek. |
| - Az egészséges ember. |
| - Társadalom ismeretek. |
| - Kommunikáció. |
| - Kutatásmódszertan. |
| - Pedagógia és egészségnevelés. |
| - Ápoláslélektan. |
| - Szakmai etika. |
| 2. A szakmai vizsga egyes részei alól való felmentés feltételei |
| A szakmai vizsga a teljes szakmai ismeretanyagot átfogja, ezért a szakmai vizsga továbbiakban meghatározott követelményei alól felmentés nem adható. |
| 3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével |
| Azonosak a "III. A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározottakkal. |
| 4. A szakmai vizsga részei |
| A szakmai vizsga írásbeli, szóbeli és gyakorlati vizsgarészből áll. |
| Az írásbeli vizsgarészén a vizsgázó tudását (kognitív ismereteit), a szóbeli vizsgarészen integrált ismereteit, a gyakorlati vizsgarészen képességeit (elsajátított kompetenciát) méri a vizsgabizottság. |
| 4.1. Írásbeli vizsga |
| Az írásbeli vizsgán a vizsgázók nyílt- és zártrendszerű feladatlapot oldanak meg. A feladatlapot és a megoldókulcsot az Egészségügyi Minisztérium központilag adja ki. Az írásbeli vizsga feladatai felölelik a teljes tananyagot, a III. pontban meghatározott követelményeket. A feladatok megoldására 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére. |
| 4.2. Gyakorlati vizsga |
| A gyakorlati vizsga konkrét munkafeladatait a szakmai vizsgát szervező intézmény állítja össze a "III. A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározottak alapján. |
| A gyakorlati vizsga helyét a szakmai vizsgát szervező intézmény jelöli ki. |
| A gyakorlati vizsga két részből áll: |
| a) Megelőző vizsgafeladat: |
| A vizsgázó a szakmai gyakorlati idő terhére - a IV. fejezet, 1. d) pontjában meghatározott, a képző intézmény által kijelölt gyakorlóterületen - 3 napig tartó összefüggő vizsgafeladatokat végez. Ezen idő alatt a vizsgázónak számot kell adnia arról, hogy a III. fejezetben meghatározott szakmai követelményeket a gyakorlatban képes elvégezni. |
| A vizsgázó a vizsgafeladatokat egy orvos-genetikus megfigyelése mellett végezheti. |
| A megelőző vizsgafeladatról, valamint a vizsgázó teljesítményének értékeléséről jegyzőkönyv készül. |
| b) Vizsgabizottság előtti vizsga: |
| Egy konkrét gyakorlati munkafeladat elvégzése a vizsgabizottság előtt, melynek tartalmaznia kell klinikai esetek értelmezését és értékelését. |
| A vizsgázó a vizsgafeladatát a vizsgabizottság folyamatos megfigyelése mellett végezheti. |
| 4.3. Szóbeli vizsga |
| A szóbeli vizsga integrált tételsorát a III. pontban foglaltak figyelembevételével az Egészségügyi Minisztérium gondozásában megjelent tételsor összesítő tartalmazza. A vizsgázóknak a kérdések megválaszolására maximálisan 15 perc áll a rendelkezésére. A szóbeli vizsga tantárgyai: |
| - Humángenetikai laboratóriumi ismeretek. |
| - Klinikumi ismeretek a humángenetika köréből. |
| A szóbeli vizsga témakörei: |
| a) Humángenetikai laboratóriumi ismeretek tantárgy |
| Általános laboratóriumi ismeretek modul: |
| - A csontvelő szerkezete. |
| - A vérsejtképzés - hemopoesis. A vvt. morfológiája, a vvt. hemoglobintartalma. |
| - Fehérvérsejtek jellemzői (normálértékek, osztályozás). |
| - Granulocyták, jellemzői, éretlen és érett alakok, funkcióik. Különböző leukocytatípusok arányainak megváltozása (neutropaenia, neutrophylia). |
| - Lymphocyták keletkezése, osztályozása, funkciói. |
| Humángenetika modul: |
| - A gén fogalma. |
| - A mutáció fogalma, jelentősége, típusai. A mutáció megjelenése a fenotípusban, kromoszóma- és génmutáció. |
| - Genotípus-fenotípus összefüggése. Letális gének. |
| - A domináns öröklődés szabályszerűségei. Penetrancia és expresszivitás. Kodominancia. |
| - A recesszív öröklődés szabályszerűségei. Pontmutációk által okozott biokémiai zavarok. |
| - Az X-kromoszómához kötött öröklődés szabályszerűségei. |
| - Nem által kontrollált öröklődés. |
| - Poligénes öröklődés. |
| Citogenetika modul: |
| - A kromoszómák csoportosítása, Denveri, Párizsi Nomenklatúra. |
| - A kromoszóma rendellenességek típusai, előfordulási gyakoriságuk, következményeik. |
| - Az autoszómák számbeli rendellenességei. |
| - Genom-mutációk, a non-disjunctio fogalma. |
| Klinikai molekuláris genetika modul: |
| - A DNS és az RNS, szerepük a fehérjeszintézisben. |
| - A DNS-replikáció és annak hibái (mutációk). |
| - A génspecifikus szonda fogalma, felhasználása a molekuláris genetikai diagnosztikában. |
| - A Southern-módszer. |
| - Az immunoblot (Western-blot) lényege. |
| - A Northern-blot és felhasználási területe. |
| - A polimeráz láncreakció (PCR) jelentősége. |
| - DNS polymorphismusok. |
| - Rekombinációs biotechnológia, génterápia. |
| - Gyakoribb Mendeli-betegségek genetikája (Hemophilia A, cysticus fibrosis, Hungington-betegség, Duchenne-betegség, PKU stb.). |
| - Fragilis X molekuláris genetikai alapjai. |
| - A gyakori Mendeli-betegségek prenatalis diagnosztikája. |
| - A mucoviscidosis molekuláris genetikai diagnosztikája. |
| Oncogenetika modul: |
| - A clonalis aberráció jelentősége. |
| - A primer kromoszóma-aberrációk jellemzői. |
| - A tumorspecifikus kromoszóma aberrációk jelentősége. |
| - A Philadelphia-kromoszóma jellemzése, mai értelmezése. |
| - A haematológiai malignitások előfordulása, gyakorisága, típusai. |
| - A CML klinikai és citogenetikai képének jellemzői. |
| - A kromoszóma aberráció mint prognosztikai faktor. |
| - Az ALL-ben ismert gyakori primer aberrációk. |
| - Az NHL-ban megjelenő primer aberrációk. |
| - A tumorspecifikus primer és szekunder kromoszóma rendellenességek. |
| - Gyakori szolid tumorok molekuláris genetikai jellemzői. |
| b) Klinikumi ismeretek a humángenetika köréből tantárgy |
| - Down-kór citogenetikai formái, klinikai képe. |
| - A Down-szindróma szűrésének lehetőségei non-invazív módszerekkel. |
| - Az Edwards- és a Patau-szindróma. |
| - Autoszómák szerkezeti rendellenességei: deléciós kórképek. |
| - Örökletes kromoszóma-átrendeződések, de novo mutációk. |
| - Kiegyensúlyozott kromoszóma-transzlokációk jelentősége, családvizsgálatok. |
| - A nem szerkezete meghatározása, kromoszomális nem. |
| - A gonadalis nem, a nemi megjelenés, másodlagos nemi jelleg. |
| - Nemi kromoszóma rendellenességek. Klinefelter-szindróma, dupla-Y szindróma. |
| - A Turner-szindróma citogenetikája, klinikuma. Korai diagnózis szükségszerűsége. |
| - Intersexualitás. |
| - Fragilis X szindróma (klinikuma, molekuláris genetika alapjai). |
| - Eltérő kromoszóma összetétel azonos szervezeten belül. Mozaicizmus. |
| - Fejlődési rendellenességek, szindrómák. |
| - Örökletes és teratogén ártalmak és következményeik. Irradiáció, microbiológiai kórokozók és kémiai anyagok, hiánybetegségek szerepe fejlődési rendellenességek kialakulásában. |
| - Gyógyszerek teratogén hatásával összefüggő kórképek. |
| - Embryo- és foetopathiák. Az embryo- és foetopat-hológiai vizsgálat helye a praenatalis diagnosztikában. |
| - A modern genetikai tanácsadás célja, lényege, gyakorlata. |
| - Genetikai kockázatbecslés. |
| - A genetikai szűrés fogalma, genetikai szűrések Magyarországon. |
| - Genetikai prevenciós lehetőségek és eszközök. |
| - Az ultrahang-diagnosztika szerepe a prevencióban. |
| - A magzati ultrahangvizsgálat helye a praenatalis diagnosztikában. |
| - Kromoszóma rendellenességre gyanús ultrahangjelek és jelentőségük. |
| - Ultrahanggal kimutatható magzati malformációk. |
| - Ultrahangos szűrővizsgálatok a terhesség során. |
| - A genetikai amniocentesis helye a praenatalis diagnosztikában. |
| - A chorionbiopsia (CVS) helye a praenatalis diagnosztikában. |
| - Magzati szövetek biopsziája praenatalis diagnosztika céljából. |
| - Az anyai vérből történő biokémiai szűrővizsgálatok jelentősége. |
| - A magzati (méhen belüli) therápia lehetőségei. |
| - Az anyagcsere-betegségek (enzimopathiák) praenatalis diagnosztikája. |
| - Az anémiák etiológiája, osztályozása, tünetei. |
| - Embryo-foetopahológiai vizsgálatok jelentősége a prevencióban. |
| - Genetikai szűrés fogalma, újszülöttkori szűrővizsgálatok. |
| 5. A vizsgázó teljesítményének értékelése |
| A vizsgázó az egyes vizsgarészeken elért teljesítménye alapján szakmai gyakorlatból és szakmai elméletből kap osztályzatot. |
| A szakmai gyakorlati vizsga értékelése: |
| A gyakorlati vizsga osztályzatát a megelőző vizsgafeladatra és a vizsgabizottság előtt végrehajtott feladatra kapott érdemjegyek alapján kell megállapítani, és jegyzőkönyvben rögzíteni. |
| A vizsga átlageredményét a vizsgabizottság előtti vizsga eredménye felé kell kerekíteni. |
| A gyakorlati vizsga feladatainak teljesítését a vizsgabizottság osztályzattal értékeli (1-5-ig). |
| Bármely gyakorlati vizsgarész elégtelen osztályzata esetén a gyakorlati vizsga végső osztályzata elégtelen. |
| Az írásbeli vizsga értékelését a központi feladatlaphoz kiadott útmutató szerint kell elvégezni, és egyetlen (1-5-ig terjedő) osztályzattal kell minősíteni. |
| A szóbeli vizsgát a tantárgyanként kapott érdemjegyek alapján egyetlen (1-5-ig terjedő) osztályzattal kell minősíteni. Számtani középérték esetén - kivéve, ha bármelyik tantárgy érdemjegye elégtelen - a Humángenetikai laboratóriumi ismeretek tantárgy érdemjegye felé kell kerekíteni. |
| A szakmai elméleti vizsga eredményét az írásbeli és a szóbeli vizsga átlageredményének alapján kell meghatározni. |
| A szakmai vizsga előzőekben nem szabályozott egyéb kérdéseiben a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 26/2001. (VII. 27.) OM rendeletben foglaltak az irányadók. |
| V. Egyéb tudnivalók |
| Az eredményes szakmai vizsga után a vizsgázó Egészségügyi szakasszisztens (humángenetikai szakasszisztens) szakképesítést kap, amit a vizsgázó nevére kiállított "Bizonyítvány" tanúsít. |
| Az egészségügyi miniszter a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 2. §-ának (1) bekezdésében felsorolt szakképzési intézményein túl a szakmai vizsga megszervezésére az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézetet jogosítja fel. |
| VI. Humángenetikai szakasszisztens tevékenységi lista |
| A humángenetikai szakasszisztens a következőkben részletezett tevékenységeket a kompetencia határainak betartásával, az ellátás szakmai protokollja szerint végezheti. |
| Kommunikáció: |
| 1. információk adása verbális és non verbális jelekkel, |
| 2. információk fogadása, értelmezése, felvétele, regisztrálása, |
| 3. kapcsolatteremtés a beteggel és a hozzátartozójával, az egészségügyi team tagjaival, |
| 4. a beteggel kapcsolatos információk titkosságának megőrzése, adatok védelmének biztosítása, |
| 5. a beteg adatainak felvétele, |
| 6. genetikai anamnézis felvétele, |
| 7. a beteggel kapcsolatos szóbeli és írott információk összegyűjtése, |
| 8. a beteg és hozzátartozója információs igényeinek felmérése, |
| 9. a beteg és hozzátartozójának útbaigazítása az egészség megőrzését, helyreállítását szolgáló lehetőségekről, |
| 10. a beteg és hozzátartozója felvilágosítása a genetikai tanácsadás céljáról, intézményrendszeréről, módszereiről, |
| 11. a beteg és hozzátartozója felvilágosítása a genetikai szűrések magyarországi lehetőségeiről, |
| 12. a beteg és hozzátartozójának felvilágosítása a genetikai vizsgáló módszerekről, |
| 13. a beteg tájékoztatása a diagnosztikai és terápiás beavatkozások előtt, |
| 14. információ adása a betegnek és hozzátartozójának a terhesség megszakításának jogi vonatkozásairól, |
| 15. az információközlés mindennapos eszközeinek használata: |
| - telefon, |
| - fax, |
| - személyhívó, |
| - beteghívórendszerek, |
| - személyi riasztó, és jelző rendszerek, |
| 16. a munkaszervezéssel kapcsolatos információk vétele és adása, |
| 17. az asszisztensi munkához kapcsolódó dokumentáció vezetése informatikai eszközök segítségével, |
| 18. VRONy számára a törvényben rögzített adatvédelmi előírásoknak megfelelően adatokat kezelni, |
| 19. mikroszkópban fotózás, film előhívása, felnagyítása, archiválása, |
| 20. az orvosi latin alapszabályainak alkalmazása a munkájával összefüggő verbális és írásos kommunikáció során, |
| 21. a beteg és hozzátartozója felvilágosítása a prevenciós és rehabilitációs lehetőségekről, a hozzáférés módjáról és a vonatkozó szabályokról, |
| 22. beteg és hozzátartozójának tanítása kompetencia határain belül. |
| Biztonságos környezet kialakítása és fenntartása: |
| 1. higiénés szabályok alkalmazása munkavégzése során, |
| 2. tűz- és balesetvédelmi szabályok betartása, |
| 3. minőségbiztosítási eljárások alkalmazása munkavégzése során, |
| 4. laboratóriumi eszközök szakszerű használata, |
| 5. laboratóriumi eszközök fertőtlenítése, |
| 6. steril eszközök szakszerű használata, |
| 7. speciális, többfázisú mosogatás szakszerű elvégzése, |
| 8. vegyszerek szakszerű tárolása, kezelése, |
| 9. az aszepszis és antiszepszis szabályainak betartása. |
| Közreműködés diagnosztikai eljárásoknál: |
| 1. előkészítés:amnioncentézishez, |
| lepény boholymintavételhez, |
| csontvelővételhez, |
| bőrbiopsziához, |
| cordocentézishez, |
| 2. segítség nyújtása az orvosnak:magzatvízvételnél, |
| chorion mintavételnél, |
| cordocentézisnél, |
| szelektív magzati terminálásnál, |
| 3. előkészítés a molekuláris biológiai vizsgálatokhoz, |
| 4. közreműködés új genetikai vizsgáló módszerek kivitelezésében. |
| Humángenetikai laboratóriumi diagnosztikai eljárások kivitelezése: |
| 1. szikével boholypreparátum készítése, |
| 2. magzatvízsejtek tenyésztésének elvégzése karyotipizálás céljából, |
| 3. SCE vizsgálatok elvégzése, |
| 4. kromoszóma preparálás végzése, |
| 5. kromoszóma törékenység vizsgálatok elvégzése, |
| 6. FISH vizsgálatokhoz oldatok készítése, |
| 7. kariogram kirakása (fotóból és kromoszóma analizátorból egyaránt), |
| 8. chorionboholy-minta feldolgozása magzati karyotipizálás, magzati enzim-diagnosztika, magzati DNS szintű diagnosztika céljából végzett vizsgálatok esetén, |
| 9. tumoros sejtvonalak citogenetikai elváltozásainak vizsgálata, |
| 10. FISH-hez szükséges enzimek feloldása, kezelése, |
| 11. speciális tenyésztési feldolgozás végzése (Sister chomatid-exhange, spontán törékenységi vizsgálat), |
| 12. DNS vizsgálatok elvégzése, |
| 13. Polimeráz láncreakció elvégzése. |
| Laboratóriumi technikák kivitelezése: |
| 1. a laboratóriumi alapműveletek elvégzése: |
| - testtömegmérés, |
| - anyagelválasztási technikák (szűrés, centrifugálás, desztillálás), |
| - elektroforézis, |
| - elektrokémiai mérések, |
| 2. a laboratóriumi hőmérsékletet szabályozó berendezések kezelése, |
| 3. laboratóriumi edényzet használata, |
| 4. mintavevő, mérő és adagoló eszközök alkalmazása (pipetták, mikropipetták, mérőlombikok), |
| 5. fénymikroszkópok és speciális mikroszkópok (fluoreszcens, polarizációs mikroszkópok) használata, |
| 6. citofotométer és a digitális képanalizáló rendszerek alkalmazása, |
| 7. vérvétel, |
| 8. sávozási, festési eljárások alkalmazása (konvencionális, G-sáv, C-sáv, Q-sáv, R-sáv), |
| 9. vörösvérsejt- és fehérvérsejt-számlálás, |
| 10. leukociták számlálása, |
| 11. kenetek készítése, |
| 12. sejtkultúra készítése, |
| 13. oldatok készítése és tárolása (pufferoldatok, festékoldatok), |
| 14. tenyésztő folyadékok rendelése, készítése, |
| 15. szövettenyésztő oldatok tárolása, |
| 16. sejt- és szövettenyésztés kivitelezése, |
| 17. mosófolyadékok készítése, |
| 18. laboratóriumi minták megfelelő médiumba helyezése, |
| 19. mikromanipulátor használata, |
| 20. denaturálás és dehydrálás elvégzése, |
| 21. gél öntés kivitelezése, |
| 22. műszeres futtatás kivitelezése, |
| 23. Géldoch alkalmazása, |
| 24. preparálás végzése, |
| 25. lemezek tárolása. |
| Szervezés: |
| 1. munkája szervezése, |
| 2. szakmai prioritások felállítása, |
| 3. a vizsgálati eszközök karbantartásának biztosítása, |
| 4. a betegvizsgálatok beosztása, |
| 5. vegyszerek, laboratóriumi anyagok igénylése. |
| Közreműködés a kutatómunkában: |
| 1. a beteg családfájának elkészítése, |
| 2. részvétel a kutatómunkában. |