6/2002. (II. 27.) EüM rendelet
az egészségügyi szakasszisztens (humángenetikai szakasszisztens) szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról
A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. § (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
Az egészségügyi szakasszisztens (humángenetikai szakasszisztens) szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit az e rendelet mellékletében foglaltak szerint határozom meg.
2. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
Dr. Mikola István s. k.,
egészségügyi miniszter
Melléklet a 6/2002. (II. 27.) EüM rendelethez
Jegyzék az állam által elismert - az egészségügyi ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről
Jegyzék |
az állam által elismert - az egészségügyi ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről |
Sor-szám | OKJ azonosító száma | Szakképesítés megnevezése | Bevezetésének kezdőnapja | Alkalmazásának utolsó napja | Vizsga szervezője | Szakképesítés központi programjának engedélyszáma | Megjegyzés |
77. | 54 5018 01 | Egészségügyi szakasszisztens (humángenetikai szakasszisztens) | A rendelet hatálybalépésének időpontja | Visszavonásig | Egészségügyi szakképző iskolák, Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet |
I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai |
1. A szakképesítés azonosító száma: 54 5018 01 |
2. A szakképesítés megnevezése: egészségügyi szakasszisztens (humángenetikai szakasszisztens) |
3. A képzés formája: iskolarendszeren kívüli, moduláris rendszerű szakképzés |
II.A szakképesítés munkaterülete |
A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás |
Munkakör, foglalkozás | |
FEOR-száma | megnevezése |
3232 | Szakasszisztens |
A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások |
Munkakör, foglalkozás | |
FEOR-száma | megnevezése |
- | - |
A munkaterület rövid, jellemző leírása |
A humángenetikai szakasszisztens a genetikai centrumokban (egyetemi klinikák), valamint a megyei kórházak, orvosi irányítással működő humángenetikai laboratóriumok és genetikai tanácsadók, tudományos vizsgálatokat végző intézmények laboratóriumaiban önállóan alkalmazza a laboratórium jellegének és speciális feladatának megfelelő technikákat, elvégzi a genetikai laboratóriumok és tanácsadók adminisztrációját, képes az adatok számítógépes feldolgozására. |
A humángenetikai szakasszisztens feladata a sejttenyésztési és szövettenyésztési eljárásokhoz és DNS preparálásokhoz (vérből, csontvelőből, abortumból, bőrbiopsziából, chorionból, magzatvízből és egyéb szövetből) előkészíteni és segítséget nyújtani a mintavételnél a vizsgáló orvosnak. A mintákat citogenetikai ismeretei alapján feldolgozza és értelmezi. |
- Kromoszóma preparálást végez: |
= boholymintából, |
= perifériás vérből vérlymphocyták, illetve csontvelői sejtek rövid és hosszú idejű sejttenyészetéből, |
= amniocentezis útján nyert magzatvíz sejtekből, |
= fibroblaszt-tenyészetekből, |
- sejt és szövettanyésztési technikákat alkalmaz, |
- festési eljárásokat végez, sávtechnikákat alkalmaz kromoszóma-készlet mikroszkópos értékeléséhez, |
- mikrofotókat készít, végzi a fotólaboratóriumi munkát, |
- karyogramot készít, |
- fluorescens insitu hibridizációs technikát alkalmaz tenyésztett szöveteken, illetve nyugvó sejteken, |
- DNS vizsgálatokat végez (DNS extrakció, PCR reakciók kivitelezése, bloth technikák alkalmazása), |
- bekapcsolódik az új genetikai vizsgáló módszerek alkalmazásába, felveszi a vizsgálatot kérő/beteg genetikai anamnézisét, |
- elkészíti a kliens/beteg családfáját, |
- biztosítja és gondoskodik a vizsgálatokhoz szükséges anyagok és vegyszerek beszerzéséről és tárolásáról, |
- előkészíti a vizsgálatokhoz szükséges eszközöket, műszereket, |
- szövettenyésztőben speciális mosogatást végez, |
- szervezi és ellenőrzi a vizsgálati eszközök karbantartását, |
- tevékenységét dokumentálja, |
- ellátja az archiválási feladatokat, |
- alkalmazza a higiénés előírásokat munkavégzése során, |
- betartja aszepszis és antiszepszis szabályait, |
- részt vesz a beteg és hozzátartozója tájékoztatásában, |
- közreműködik a beteg és hozzátartozója pszichés vezetésében, |
- hatékonyan kommunikál, |
- részt vesz tudományos kutatómunkában, az új módszerek beállításában, |
- munkáját hivatástudattal gyakorolja, a szakmai etikai normákat betartja, |
- munkavégzése során betartja a tűz- és balesetvédelmi szabályokat, |
- munkavégzése során alkalmazza a minőségbiztosítási eljárásokat, |
- ismereteit folyamatosan fejleszti. |
A munkavégzés területei: |
- egyetemi klinikák genetikai laboratóriumai, |
- megyei kórházak humángenetikai laboratóriumai, |
- genetikai tanácsadók, |
- kutatóintézetek humángenetikai laboratóriumai. |
III.A szakképesítés szakmai követelményei |
A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények: |
A humángenetikai asszisztens legyen képes: |
Társadalom ismeretei (Társadalom ismeretek modul) alapján: |
- a magyar társadalomban megjelenő legjellemzőbb szocio-kulturális eltéréseket elfogadni, |
- az egészségügyi ellátórendszer felépítését ismertetni, |
- az idősek mai társadalmi helyzetét és annak problematikáját bemutatni, |
- a szociális gondozás formáit és intézményeit bemutatni, |
- az egészségügyi és szociális jogi szabályozás alapelveit alkalmazni munkája során, |
- a beteget segíteni a kulturális szokásainak fenntartásában, |
- a beteget segíteni az egészségügyi ellátórendszerben való tájékozódásban, |
- a beteget segíteni jogainak érvényesítésében, |
- munkavállalóként jogait érvényesíteni, |
- munkáját a társadalmi etikett és etikai normái szerint végezni, |
- a beteggel kapcsolatos információkat megőrizni, |
- a gazdálkodás alapelveit alkalmazni, |
- a beteg személyi tulajdonát védeni, leltárt készíteni, |
- teamtagként közreműködni a betegellátás minőségének fejlesztésében. |
Az egészséges ember (Egészséges ember modul) vonatkozásában: |
- az egészséget értékként közvetíteni önmaga és a környezete számára, |
- közreműködni az egészséget érintő tájékoztatásban és az erre vonatkozó előírások betartásában, |
- az emberi szervezet működésével kapcsolatos ismereteit alkalmazni munkája során, |
- az orvosi szakkifejezéseket alkalmazni, |
- az ember pszichés működésével kapcsolatos ismereteit alkalmazni munkája során, |
- közreműködni a közegészségtani vonatkozások alapján az egészséges környezet kialakításában. |
Kommunikációs ismeretei (Kommunikáció modul) alapján: |
- az információközlés mindennapos eszközeit használni: |
= telefon, |
= fax, |
= személyhívó, |
= beteghívórendszerek, |
= személyi riasztó és jelző rendszerek, |
- információt adni verbális és non verbális jelekkel, |
- információkat fogadni, értelmezni, felvenni, regisztrálni, |
- az információk titkosságát megőrizni, adatok védelmét biztosítani, |
- kapcsolatot teremteni a beteggel és a hozzátartozójával, az egészségügyi team tagjaival, |
- az orvosi latin alapszabályait alkalmazni a munkavégzésével összefüggő verbális és írásos kommunikáció során, |
- orvosi szakkifejezéseket helyesen írni, olvasni. |
Általános laboratóriumi ismeretei (Általános laboratóriumi ismeretek modul) alapján: |
- leírni a csontvelő szerkezetét, |
- leírni a vérsejtképzés - hemopoesis mechanizmusát, |
- ismertetni a vvt.-k jellemzőit: morfológiája, hemoglobintartalma, |
- leírni a fehérvérsejtek jellemzőit (normálértékek, osztályozás), |
- ismertetni a különböző leukocytatípusok arányainak megváltozását, |
- vegyszerismereti alapfogalmakat meghatározni, |
- laboratóriumi edényzetet használni, |
- mintavevő, mérő és adagoló eszközöket alkalmazni (pipetták, mikropipetták, mérőlombikok), |
- oldatokat készíteni és tárolni (pufferoldatok, festékoldatok), |
- az oldatok készítésével kapcsolatos hígítási szabályokat alkalmazni, |
- a laboratóriumi alapműveleteket elvégezni: |
= testtömegmérés, |
= anyagelválasztási technikák (szűrés, centrifugálás, desztillálás), |
= elektroforézis, |
= elektrokémiai mérések, |
- a laboratóriumi hőmérsékletet szabályozó berendezéseket kezelni, |
- használni a fénymikroszkópot és a speciális mikroszkópokat (fluoreszcens, polarizációs mikroszkópok), |
- alkalmazni a citofotométert és a digitális képanalizáló rendszereket, |
- kivitelezni a fototechnikai eljárásokat, |
- mikroszkópos felvételeket készíteni, |
- mintavételi eljárásokat kivitelezni (vér, vizelet, szájnyálkahártya), |
- feldolgozni a vizsgálatra vett mintákat, |
- keneteket készíteni a vizsgálati anyagokból és festeni, |
- elvégezni a sejttenyésztési és szövettenyésztési eljárásokat, |
- alkalmazni a laboratóriumi fertőtlenítés szabályait, |
- alkalmazni a tisztítás és mosogatás szabályait, |
- betartani a munkavédelmi szabályokat. |
Humángenetikai ismeretei (Humángenetika modul) alapján: |
- meghatározni a gén fogalmát, |
- megmagyarázni a penetrancia, expresszivitás, kodominancia fogalmakat, |
- értelmezni az extrakromoszómás öröklődés jellemzőit, |
- értelmezni a domináns öröklődés szabályszerűségeit, |
- értelmezni a reccesszív öröklődés szabályszerűségeit, |
- értelmezni a genotípus és fenotípus összefüggéseit, |
- leírni az X kromoszómához kötött öröklődés szabályszerűségeit, |
- leírni a nem által kontrollált öröklődés jellemzőit, |
- leírni a poligénes öröklődés jellemzőit, |
- értelmezni a mutáció fogalmát, jelentőségét, típusait, |
- leírni a kromoszóma és génmutáció jellemzőit, |
- leírni a pontmutációk által okozott biokémiai zavarok jellemzőit. |
Citogenetikai ismeretei (Citogenetika modul) alapján: |
- leírni a citogenetika módszereit, |
- felsorolni a csontvelő-kromoszómák vizsgálatának indikációit, |
- leírni a kromoszómák csoportosítását: Denveri, Párizsi Nomenklatura, |
- leírni a kromoszóma-összetétel rendellenességeinek jellemzőit, |
- bemutatni a szerkezeti kromoszóma rendellenességeket, |
- leírni a Genom-mutációk, a non-disjunctio fogalmát, |
- ismertetni az autoszómák számbeli és szerkezeti rendellenességeit, |
- értelmezni a kromoszómák szerepét a nemek kialakulásában, |
- leírni az sejtek osztódási fázisait, |
- ismertetni a genetikai amniocentézis jelentőségét a prenatális diagnosztikában, |
- ismertetni a chorionbiopsia (CVS) jelentőségét a prenatális diagnosztikában, |
- leírni a magzati szövetek prenatális diagnosztikai célból végzett vizsgálatait, |
- ismertetni az anyai vérből történő biokémiai szűrővizsgálatok jelentőségét, |
- előkészíteni amnioncentézishez: |
= lepény boholymintavételhez, |
= csontvelővételhez, |
= bőrbiopsziához, |
= cordocentézishez, |
- segítséget nyújtani az orvosnak magzatvízvételnél: |
= chorion mintavételnél, |
= cordocentézisnél, |
= szelektív magzati terminálásnál, |
- szikével boholypreparátumot készíteni, |
- inverz-, fény- és fluorescens mikroszkóppal vizsgálatokat végezni, |
- elvégezni a magzatvízsejtek tenyésztését karyotipizálás céljából, |
- magzatvízsejtek jellegzetességeit felismerni mikroszkóp segítségével, |
- sávtechnikákat alkalmazni (ASG, R-sáv, C-sáv, Q-sáv, High resolution), |
- elvégezni SCE vizsgálatokat, |
- kromoszóma törékenység vizsgálatokat elvégezni, |
- FISH vizsgálatokhoz oldatokat készíteni, |
- denaturálást és dehydrálást végezni, |
- kariogramot kirakni (fotóból és kromoszóma analizátorból egyaránt), |
- számbeli, szerkezeti eltéréseket felismerni, |
- kariotipust meghatározni idiogram segítségével, |
- chorionboholy-mintát feldolgozni magzati karyotipizálás, magzati enzim-diagnosztika, magzati DNS szintű diagnosztika céljából végzett vizsgálatok esetén, |
- örökletes fragilis pontok kimutatását elvégezni, |
- mikroszkópban fotózni, filmet előhívni, filmet felnagyítani, |
- mikromanipulátorral dolgozni, |
- laminált box alatt dolgozni, |
- speciális, többfázisú mosogatást szakszerűen végezni, |
- munkáját szervezni, szakmai prioritásokat helyesen felállítani, |
- dokumentációs tevékenységet végezni: számítógépes dokumentációt vezetni, VRONy számára a törvényben rögzített adatvédelem előírásainak megfelelően az adatokat kezelni, |
- alkalmazni a speciális minőségbiztosítási eljárásokat munkavégzése során, |
- a munkavédelmi szabályokat betartani, |
- citogenetikai ismereteit munkája során alkalmazni. |
Klinikai molekuláris genetikai ismeretei (Klinikai molekuláris genetika modul) alapján: |
- értelmezni a DNS és RNS szerepét a fehérjeszintézisben, |
- ismertetni a DNS-replikációt és hibáit, |
- ismertetni a génspecifíkus szonda jelentőségét a molekuláris genetikában, |
- ismertetni a Southern-módszer, az immunoblot, a Northern-blot lényegét, |
- ismertetni a polimeráz láncreakció jelentőségét, |
- leírni a DNS polymorphismusok jellemzőit, |
- ismertetni a rekombinációs biotechnológia, génterápia jellemzőit, |
- ismertetni a cystikus fibrosis molekuláris genetikai diagnosztikáját, |
- előkészíteni a molekuláris biológiai vizsgálatokhoz. |
Oncogenetikai ismeretei (Oncogenetika modul) alapján: |
- leírni a clonális aberráció, a primer kromoszóma-aberrációk jelentőségét, jellemzőit, |
- ismertetni a tumorspecífikus aberrációk kimutatására szolgáló anyagokat, |
- ismertetni a Philadelphia-kromoszóma jellemzőit, mai értelmezését, |
- ismertetni a gyermekkori és felnőttkori haematológiai malignitások jellemzőit, |
- bemutatni a malignus transzformáció hátterének jellemzőit, |
- ismertetni az ALL-re jellemző primer clonális aberrációk jellegzetességeit, a citogenetikai vizsgálatok jelentőségét a prognosztikai faktorok között, |
- ismertetni az NHL-ben megjelenő primer aberrációk jellegzetességeit, |
- ismertetni a tumorspecifikus primer és szekunder kromoszóma rendellenességek csoportjait, |
- vizsgálni a tumoros sejtvonalak citogenetikai elváltozásait, |
- szövettenyésztést végezni: mintavétel, tenyésztő edények alkalmazása, mosogatása, sterilizálása, |
- tenyésztő folyadékokat rendelni, készíteni, |
- szövettenyésztő oldatokat tárolni, |
- mosófolyadékokat készíteni, |
- FISH-hez szükséges enzimeket feloldani, kezelni, |
- centrifugálni ultracentrifugával, |
- termosztátokat, vízfürdőket, hot-plate-t használni, |
- preparálást végezni, |
- lemezeket tárolni, |
- kariotipizálást végezni, |
- in situ hibridizációs technikát alkalmazni: FISH preparátumokat készíteni vérből, csontvelőből, szájnyálkahártya kenetből, |
- veszélyes anyagokat kezelni és tárolni, |
- veszélyes hulladékot kezelni, |
- a munkavédelmi szabályokat betartani. |
Klinikumi ismeretei (Klinikumi ismeretek a humángenetika köréből modul) alapján: |
- ismertetni a prevenció fogalmát, módszereit, formáit, |
- leírni a teratogén ártalmak jellemzőit, a prevenciós módszereket, |
- ismertetni a fejlődési rendellenességek jellemzőit, a prevenciós lehetőségeket, |
- értelmezni a genetikai és teratogén hatások következményeit a fejlődési rendellenességek kialakulásában, |
- ismertetni a gyógyszerek teratogén hatásával összefüggő kórképeket, |
- leírni az embryo- és foetopáthiák klinikai jellemzőit, vizsgálati lehetőségeiket, |
- ismertetni az autoszómák számbeli és szerkezeti rendellenességeit, |
- ismertetni a Down-kór citogenetikai formáit, klinikai lefolyását, szűrésének non-invazív lehetőségeit, |
- ismertetni az Edwards és Patau szindrómát és klinikai lefolyásukat, |
- ismertetni a kiegyensúlyozott kromoszóma transzlokációk jelentőségét, a családvizsgálatokat, |
- ismertetni a nemi kromoszóma rendellenességeket, |
- ismertetni a Turner szindróma citogenetikai jellemzőit, klinikai lefolyását, a korai diagnózis jelentőségét, |
- leírni az interszexualitás jellemzőit, |
- ismertetni a fragilis X szindróma genetikai alapjait, klinikai jellemzőit, |
- ismertetni a haemophilia, a Hungington-betegség klinikai jellemzőit és praenatális diagnosztikáját, |
- leírni a CML klinikai jellemzőit, |
- ismertetni az anémiák etiológiáját, osztályozását, tüneteit, |
- ismertetni az ultrahang-diagnosztika szerepét a prevencióban, |
- felismerni a kromoszóma rendellenességre gyanús ultrahang jeleket, |
- ismertetni a magzati terápia lehetőségeit, |
- leírni az anyagcsere-betegségek praenatális diagnosztikai lehetőségeit, |
- ismertetni a genetikai tanácsadás célját, eszközeit, tartalmát, |
- ismertetni a genetikai szűrések magyarországi lehetőségeit, |
- ismertetni a teratogenetikai tanácsadás lehetőségeit krónikus betegségek, gyógyszeres kezelés esetén, |
- leírni a genetikai diagnosztika lélektani vonatkozásait, |
- ismertetni a terhességmegszakítás jogi szabályozását, |
- ismertetni a terhességmegszakítás etikai és pszichés vonatkozásait. |
Ápoláslélektani ismeretei (Ápoláslélektan modul) alapján: |
- az ápoláslélektani ismereteket alkalmazni munkája során, |
- közreműködni a beteg és hozzátartozója pszichés vezetésében. |
Kutatásmódszertani ismeretei (Kutatásmódszertan modul) alapján: |
- megérteni a kutatás lényegét, |
- leírni a kutató tevékenységek jellemzőit, |
- alkalmazni a kutatás folyamatát és a kutatómunka fázisait a kutatás során, |
- értelmezni a tudományos ismeretszerzés eredményeinek alkalmazását, |
- közreműködni a kutatás folyamatában. |
Szakmai etikai ismeretei (Szakmai etika modul) alapján: |
- a kompetencia fogalmát ismertetni, |
- az asszisztensi kompetenciákat felsorolni, |
- a munkakapcsolatok etikai vonatkozásait ismertetni, |
- tevékenységével kapcsolatos etikai problémákat elemezni (titoktartás, intimitás, tájékozott beleegyezés, önrendelkezési jog, klónozás, mesterséges megtermékenyítés, nehezen hozzáférhető eszközök elosztása), |
- etikai problémákról saját véleményt kialakítani, |
- a szakmai etikai normákat betartani munkája során. |
Pedagógia és egészségnevelési ismeretei (Pedagógia és egészségnevelés modul) alapján: |
- a betegellátáshoz kötött egészségnevelési feladatokat ellátni, |
- a betegeket és hozzátartozóikat a kompetencia határán belül felvilágosítani, oktatni, |
- az egészségügyi szakképzés rendszerében eligazodni, |
- önmagát folyamatosan továbbképezni. |
IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei |
1. Szakmai vizsgára jelentkezés feltételei: |
a) Iskolai végzettség: érettségi |
b) Szakmai előképzettség: |
- általános laboratóriumi asszisztens, vagy |
- szövettani asszisztens, vagy |
- kórszövettani-szövettani asszisztens (1998-tól), vagy |
- orvosdiagnosztikai laboratóriumi technológus (2000-től), vagy |
- orvosi laboratóriumi technikai asszisztens (1997-től), vagy |
- általános ápoló és általános asszisztens, vagy |
- ápoló (OKJ szám: 54 5012 01), vagy |
- csecsemő- és gyermekápoló (54 5012 02), vagy |
- diplomás ápoló, vagy |
- szülésznő. |
c) Szakterületén eltöltött legalább egy év munkaviszonnyal igazolt gyakorlat. |
d) A szakképesítés szakmai követelményekben előírt gyakorlati követelmények teljesítése a következő területeken: |
- citogenetikai gyakorlat:320 óra, |
- molekuláris genetikai gyakorlat:160 óra, |
- szülészeti ultrahang-diagnosztikai gyakorlat:80 óra, |
- szövet- és sejttenyésztési gyakorlat:160 óra, |
- prenatális genetikai gyakorlat:160 óra, |
- genetikai tanácsadási gyakorlat és adminisztráció:80 óra. |
A gyakorlat teljesítése az intézményben előírt munkarend szerint történik. Két évnél régebbi gyakorlati igazolás nem fogadható el. |
e) A szakképzés során a III. pontban meghatározott modulok eredményes osztályzattal történő lezárása. |
A szakképző intézmény vezetője a képzési idő alatt a különböző előképzettséggel rendelkezők részére - kérelemre, a korábbi tanulmányok alapján - felmentést adhat, és a követelmények teljesítésébe beszámíthatja az alábbi modulokat: |
- Általános laboratóriumi ismeretek. |
- Az egészséges ember. |
- Társadalom ismeretek. |
- Kommunikáció. |
- Kutatásmódszertan. |
- Pedagógia és egészségnevelés. |
- Ápoláslélektan. |
- Szakmai etika. |
2. A szakmai vizsga egyes részei alól való felmentés feltételei |
A szakmai vizsga a teljes szakmai ismeretanyagot átfogja, ezért a szakmai vizsga továbbiakban meghatározott követelményei alól felmentés nem adható. |
3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével |
Azonosak a "III. A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározottakkal. |
4. A szakmai vizsga részei |
A szakmai vizsga írásbeli, szóbeli és gyakorlati vizsgarészből áll. |
Az írásbeli vizsgarészén a vizsgázó tudását (kognitív ismereteit), a szóbeli vizsgarészen integrált ismereteit, a gyakorlati vizsgarészen képességeit (elsajátított kompetenciát) méri a vizsgabizottság. |
4.1. Írásbeli vizsga |
Az írásbeli vizsgán a vizsgázók nyílt- és zártrendszerű feladatlapot oldanak meg. A feladatlapot és a megoldókulcsot az Egészségügyi Minisztérium központilag adja ki. Az írásbeli vizsga feladatai felölelik a teljes tananyagot, a III. pontban meghatározott követelményeket. A feladatok megoldására 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére. |
4.2. Gyakorlati vizsga |
A gyakorlati vizsga konkrét munkafeladatait a szakmai vizsgát szervező intézmény állítja össze a "III. A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározottak alapján. |
A gyakorlati vizsga helyét a szakmai vizsgát szervező intézmény jelöli ki. |
A gyakorlati vizsga két részből áll: |
a) Megelőző vizsgafeladat: |
A vizsgázó a szakmai gyakorlati idő terhére - a IV. fejezet, 1. d) pontjában meghatározott, a képző intézmény által kijelölt gyakorlóterületen - 3 napig tartó összefüggő vizsgafeladatokat végez. Ezen idő alatt a vizsgázónak számot kell adnia arról, hogy a III. fejezetben meghatározott szakmai követelményeket a gyakorlatban képes elvégezni. |
A vizsgázó a vizsgafeladatokat egy orvos-genetikus megfigyelése mellett végezheti. |
A megelőző vizsgafeladatról, valamint a vizsgázó teljesítményének értékeléséről jegyzőkönyv készül. |
b) Vizsgabizottság előtti vizsga: |
Egy konkrét gyakorlati munkafeladat elvégzése a vizsgabizottság előtt, melynek tartalmaznia kell klinikai esetek értelmezését és értékelését. |
A vizsgázó a vizsgafeladatát a vizsgabizottság folyamatos megfigyelése mellett végezheti. |
4.3. Szóbeli vizsga |
A szóbeli vizsga integrált tételsorát a III. pontban foglaltak figyelembevételével az Egészségügyi Minisztérium gondozásában megjelent tételsor összesítő tartalmazza. A vizsgázóknak a kérdések megválaszolására maximálisan 15 perc áll a rendelkezésére. A szóbeli vizsga tantárgyai: |
- Humángenetikai laboratóriumi ismeretek. |
- Klinikumi ismeretek a humángenetika köréből. |
A szóbeli vizsga témakörei: |
a) Humángenetikai laboratóriumi ismeretek tantárgy |
Általános laboratóriumi ismeretek modul: |
- A csontvelő szerkezete. |
- A vérsejtképzés - hemopoesis. A vvt. morfológiája, a vvt. hemoglobintartalma. |
- Fehérvérsejtek jellemzői (normálértékek, osztályozás). |
- Granulocyták, jellemzői, éretlen és érett alakok, funkcióik. Különböző leukocytatípusok arányainak megváltozása (neutropaenia, neutrophylia). |
- Lymphocyták keletkezése, osztályozása, funkciói. |
Humángenetika modul: |
- A gén fogalma. |
- A mutáció fogalma, jelentősége, típusai. A mutáció megjelenése a fenotípusban, kromoszóma- és génmutáció. |
- Genotípus-fenotípus összefüggése. Letális gének. |
- A domináns öröklődés szabályszerűségei. Penetrancia és expresszivitás. Kodominancia. |
- A recesszív öröklődés szabályszerűségei. Pontmutációk által okozott biokémiai zavarok. |
- Az X-kromoszómához kötött öröklődés szabályszerűségei. |
- Nem által kontrollált öröklődés. |
- Poligénes öröklődés. |
Citogenetika modul: |
- A kromoszómák csoportosítása, Denveri, Párizsi Nomenklatúra. |
- A kromoszóma rendellenességek típusai, előfordulási gyakoriságuk, következményeik. |
- Az autoszómák számbeli rendellenességei. |
- Genom-mutációk, a non-disjunctio fogalma. |
Klinikai molekuláris genetika modul: |
- A DNS és az RNS, szerepük a fehérjeszintézisben. |
- A DNS-replikáció és annak hibái (mutációk). |
- A génspecifikus szonda fogalma, felhasználása a molekuláris genetikai diagnosztikában. |
- A Southern-módszer. |
- Az immunoblot (Western-blot) lényege. |
- A Northern-blot és felhasználási területe. |
- A polimeráz láncreakció (PCR) jelentősége. |
- DNS polymorphismusok. |
- Rekombinációs biotechnológia, génterápia. |
- Gyakoribb Mendeli-betegségek genetikája (Hemophilia A, cysticus fibrosis, Hungington-betegség, Duchenne-betegség, PKU stb.). |
- Fragilis X molekuláris genetikai alapjai. |
- A gyakori Mendeli-betegségek prenatalis diagnosztikája. |
- A mucoviscidosis molekuláris genetikai diagnosztikája. |
Oncogenetika modul: |
- A clonalis aberráció jelentősége. |
- A primer kromoszóma-aberrációk jellemzői. |
- A tumorspecifikus kromoszóma aberrációk jelentősége. |
- A Philadelphia-kromoszóma jellemzése, mai értelmezése. |
- A haematológiai malignitások előfordulása, gyakorisága, típusai. |
- A CML klinikai és citogenetikai képének jellemzői. |
- A kromoszóma aberráció mint prognosztikai faktor. |
- Az ALL-ben ismert gyakori primer aberrációk. |
- Az NHL-ban megjelenő primer aberrációk. |
- A tumorspecifikus primer és szekunder kromoszóma rendellenességek. |
- Gyakori szolid tumorok molekuláris genetikai jellemzői. |
b) Klinikumi ismeretek a humángenetika köréből tantárgy |
- Down-kór citogenetikai formái, klinikai képe. |
- A Down-szindróma szűrésének lehetőségei non-invazív módszerekkel. |
- Az Edwards- és a Patau-szindróma. |
- Autoszómák szerkezeti rendellenességei: deléciós kórképek. |
- Örökletes kromoszóma-átrendeződések, de novo mutációk. |
- Kiegyensúlyozott kromoszóma-transzlokációk jelentősége, családvizsgálatok. |
- A nem szerkezete meghatározása, kromoszomális nem. |
- A gonadalis nem, a nemi megjelenés, másodlagos nemi jelleg. |
- Nemi kromoszóma rendellenességek. Klinefelter-szindróma, dupla-Y szindróma. |
- A Turner-szindróma citogenetikája, klinikuma. Korai diagnózis szükségszerűsége. |
- Intersexualitás. |
- Fragilis X szindróma (klinikuma, molekuláris genetika alapjai). |
- Eltérő kromoszóma összetétel azonos szervezeten belül. Mozaicizmus. |
- Fejlődési rendellenességek, szindrómák. |
- Örökletes és teratogén ártalmak és következményeik. Irradiáció, microbiológiai kórokozók és kémiai anyagok, hiánybetegségek szerepe fejlődési rendellenességek kialakulásában. |
- Gyógyszerek teratogén hatásával összefüggő kórképek. |
- Embryo- és foetopathiák. Az embryo- és foetopat-hológiai vizsgálat helye a praenatalis diagnosztikában. |
- A modern genetikai tanácsadás célja, lényege, gyakorlata. |
- Genetikai kockázatbecslés. |
- A genetikai szűrés fogalma, genetikai szűrések Magyarországon. |
- Genetikai prevenciós lehetőségek és eszközök. |
- Az ultrahang-diagnosztika szerepe a prevencióban. |
- A magzati ultrahangvizsgálat helye a praenatalis diagnosztikában. |
- Kromoszóma rendellenességre gyanús ultrahangjelek és jelentőségük. |
- Ultrahanggal kimutatható magzati malformációk. |
- Ultrahangos szűrővizsgálatok a terhesség során. |
- A genetikai amniocentesis helye a praenatalis diagnosztikában. |
- A chorionbiopsia (CVS) helye a praenatalis diagnosztikában. |
- Magzati szövetek biopsziája praenatalis diagnosztika céljából. |
- Az anyai vérből történő biokémiai szűrővizsgálatok jelentősége. |
- A magzati (méhen belüli) therápia lehetőségei. |
- Az anyagcsere-betegségek (enzimopathiák) praenatalis diagnosztikája. |
- Az anémiák etiológiája, osztályozása, tünetei. |
- Embryo-foetopahológiai vizsgálatok jelentősége a prevencióban. |
- Genetikai szűrés fogalma, újszülöttkori szűrővizsgálatok. |
5. A vizsgázó teljesítményének értékelése |
A vizsgázó az egyes vizsgarészeken elért teljesítménye alapján szakmai gyakorlatból és szakmai elméletből kap osztályzatot. |
A szakmai gyakorlati vizsga értékelése: |
A gyakorlati vizsga osztályzatát a megelőző vizsgafeladatra és a vizsgabizottság előtt végrehajtott feladatra kapott érdemjegyek alapján kell megállapítani, és jegyzőkönyvben rögzíteni. |
A vizsga átlageredményét a vizsgabizottság előtti vizsga eredménye felé kell kerekíteni. |
A gyakorlati vizsga feladatainak teljesítését a vizsgabizottság osztályzattal értékeli (1-5-ig). |
Bármely gyakorlati vizsgarész elégtelen osztályzata esetén a gyakorlati vizsga végső osztályzata elégtelen. |
Az írásbeli vizsga értékelését a központi feladatlaphoz kiadott útmutató szerint kell elvégezni, és egyetlen (1-5-ig terjedő) osztályzattal kell minősíteni. |
A szóbeli vizsgát a tantárgyanként kapott érdemjegyek alapján egyetlen (1-5-ig terjedő) osztályzattal kell minősíteni. Számtani középérték esetén - kivéve, ha bármelyik tantárgy érdemjegye elégtelen - a Humángenetikai laboratóriumi ismeretek tantárgy érdemjegye felé kell kerekíteni. |
A szakmai elméleti vizsga eredményét az írásbeli és a szóbeli vizsga átlageredményének alapján kell meghatározni. |
A szakmai vizsga előzőekben nem szabályozott egyéb kérdéseiben a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 26/2001. (VII. 27.) OM rendeletben foglaltak az irányadók. |
V. Egyéb tudnivalók |
Az eredményes szakmai vizsga után a vizsgázó Egészségügyi szakasszisztens (humángenetikai szakasszisztens) szakképesítést kap, amit a vizsgázó nevére kiállított "Bizonyítvány" tanúsít. |
Az egészségügyi miniszter a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 2. §-ának (1) bekezdésében felsorolt szakképzési intézményein túl a szakmai vizsga megszervezésére az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézetet jogosítja fel. |
VI. Humángenetikai szakasszisztens tevékenységi lista |
A humángenetikai szakasszisztens a következőkben részletezett tevékenységeket a kompetencia határainak betartásával, az ellátás szakmai protokollja szerint végezheti. |
Kommunikáció: |
1. információk adása verbális és non verbális jelekkel, |
2. információk fogadása, értelmezése, felvétele, regisztrálása, |
3. kapcsolatteremtés a beteggel és a hozzátartozójával, az egészségügyi team tagjaival, |
4. a beteggel kapcsolatos információk titkosságának megőrzése, adatok védelmének biztosítása, |
5. a beteg adatainak felvétele, |
6. genetikai anamnézis felvétele, |
7. a beteggel kapcsolatos szóbeli és írott információk összegyűjtése, |
8. a beteg és hozzátartozója információs igényeinek felmérése, |
9. a beteg és hozzátartozójának útbaigazítása az egészség megőrzését, helyreállítását szolgáló lehetőségekről, |
10. a beteg és hozzátartozója felvilágosítása a genetikai tanácsadás céljáról, intézményrendszeréről, módszereiről, |
11. a beteg és hozzátartozója felvilágosítása a genetikai szűrések magyarországi lehetőségeiről, |
12. a beteg és hozzátartozójának felvilágosítása a genetikai vizsgáló módszerekről, |
13. a beteg tájékoztatása a diagnosztikai és terápiás beavatkozások előtt, |
14. információ adása a betegnek és hozzátartozójának a terhesség megszakításának jogi vonatkozásairól, |
15. az információközlés mindennapos eszközeinek használata: |
- telefon, |
- fax, |
- személyhívó, |
- beteghívórendszerek, |
- személyi riasztó, és jelző rendszerek, |
16. a munkaszervezéssel kapcsolatos információk vétele és adása, |
17. az asszisztensi munkához kapcsolódó dokumentáció vezetése informatikai eszközök segítségével, |
18. VRONy számára a törvényben rögzített adatvédelmi előírásoknak megfelelően adatokat kezelni, |
19. mikroszkópban fotózás, film előhívása, felnagyítása, archiválása, |
20. az orvosi latin alapszabályainak alkalmazása a munkájával összefüggő verbális és írásos kommunikáció során, |
21. a beteg és hozzátartozója felvilágosítása a prevenciós és rehabilitációs lehetőségekről, a hozzáférés módjáról és a vonatkozó szabályokról, |
22. beteg és hozzátartozójának tanítása kompetencia határain belül. |
Biztonságos környezet kialakítása és fenntartása: |
1. higiénés szabályok alkalmazása munkavégzése során, |
2. tűz- és balesetvédelmi szabályok betartása, |
3. minőségbiztosítási eljárások alkalmazása munkavégzése során, |
4. laboratóriumi eszközök szakszerű használata, |
5. laboratóriumi eszközök fertőtlenítése, |
6. steril eszközök szakszerű használata, |
7. speciális, többfázisú mosogatás szakszerű elvégzése, |
8. vegyszerek szakszerű tárolása, kezelése, |
9. az aszepszis és antiszepszis szabályainak betartása. |
Közreműködés diagnosztikai eljárásoknál: |
1. előkészítés:amnioncentézishez, |
lepény boholymintavételhez, |
csontvelővételhez, |
bőrbiopsziához, |
cordocentézishez, |
2. segítség nyújtása az orvosnak:magzatvízvételnél, |
chorion mintavételnél, |
cordocentézisnél, |
szelektív magzati terminálásnál, |
3. előkészítés a molekuláris biológiai vizsgálatokhoz, |
4. közreműködés új genetikai vizsgáló módszerek kivitelezésében. |
Humángenetikai laboratóriumi diagnosztikai eljárások kivitelezése: |
1. szikével boholypreparátum készítése, |
2. magzatvízsejtek tenyésztésének elvégzése karyotipizálás céljából, |
3. SCE vizsgálatok elvégzése, |
4. kromoszóma preparálás végzése, |
5. kromoszóma törékenység vizsgálatok elvégzése, |
6. FISH vizsgálatokhoz oldatok készítése, |
7. kariogram kirakása (fotóból és kromoszóma analizátorból egyaránt), |
8. chorionboholy-minta feldolgozása magzati karyotipizálás, magzati enzim-diagnosztika, magzati DNS szintű diagnosztika céljából végzett vizsgálatok esetén, |
9. tumoros sejtvonalak citogenetikai elváltozásainak vizsgálata, |
10. FISH-hez szükséges enzimek feloldása, kezelése, |
11. speciális tenyésztési feldolgozás végzése (Sister chomatid-exhange, spontán törékenységi vizsgálat), |
12. DNS vizsgálatok elvégzése, |
13. Polimeráz láncreakció elvégzése. |
Laboratóriumi technikák kivitelezése: |
1. a laboratóriumi alapműveletek elvégzése: |
- testtömegmérés, |
- anyagelválasztási technikák (szűrés, centrifugálás, desztillálás), |
- elektroforézis, |
- elektrokémiai mérések, |
2. a laboratóriumi hőmérsékletet szabályozó berendezések kezelése, |
3. laboratóriumi edényzet használata, |
4. mintavevő, mérő és adagoló eszközök alkalmazása (pipetták, mikropipetták, mérőlombikok), |
5. fénymikroszkópok és speciális mikroszkópok (fluoreszcens, polarizációs mikroszkópok) használata, |
6. citofotométer és a digitális képanalizáló rendszerek alkalmazása, |
7. vérvétel, |
8. sávozási, festési eljárások alkalmazása (konvencionális, G-sáv, C-sáv, Q-sáv, R-sáv), |
9. vörösvérsejt- és fehérvérsejt-számlálás, |
10. leukociták számlálása, |
11. kenetek készítése, |
12. sejtkultúra készítése, |
13. oldatok készítése és tárolása (pufferoldatok, festékoldatok), |
14. tenyésztő folyadékok rendelése, készítése, |
15. szövettenyésztő oldatok tárolása, |
16. sejt- és szövettenyésztés kivitelezése, |
17. mosófolyadékok készítése, |
18. laboratóriumi minták megfelelő médiumba helyezése, |
19. mikromanipulátor használata, |
20. denaturálás és dehydrálás elvégzése, |
21. gél öntés kivitelezése, |
22. műszeres futtatás kivitelezése, |
23. Géldoch alkalmazása, |
24. preparálás végzése, |
25. lemezek tárolása. |
Szervezés: |
1. munkája szervezése, |
2. szakmai prioritások felállítása, |
3. a vizsgálati eszközök karbantartásának biztosítása, |
4. a betegvizsgálatok beosztása, |
5. vegyszerek, laboratóriumi anyagok igénylése. |
Közreműködés a kutatómunkában: |
1. a beteg családfájának elkészítése, |
2. részvétel a kutatómunkában. |