Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

6/2002. (II. 27.) EüM rendelet

az egészségügyi szakasszisztens (humángenetikai szakasszisztens) szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról

A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. § (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

Az egészségügyi szakasszisztens (humángenetikai szakasszisztens) szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit az e rendelet mellékletében foglaltak szerint határozom meg.

2. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

Dr. Mikola István s. k.,

egészségügyi miniszter

Melléklet a 6/2002. (II. 27.) EüM rendelethez

Jegyzék az állam által elismert - az egészségügyi ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről

Jegyzék
az állam által elismert - az egészségügyi ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről
Sor-számOKJ azonosító számaSzakképesítés megnevezéseBevezetésének kezdőnapjaAlkalmazásának utolsó napjaVizsga szervezőjeSzakképesítés központi programjának engedélyszámaMegjegyzés
77.54 5018 01Egészségügyi szakasszisztens (humángenetikai szakasszisztens)A rendelet hatálybalépésének időpontjaVisszavonásigEgészségügyi szakképző iskolák, Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet
I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
1. A szakképesítés azonosító száma: 54 5018 01
2. A szakképesítés megnevezése: egészségügyi szakasszisztens (humángenetikai szakasszisztens)
3. A képzés formája: iskolarendszeren kívüli, moduláris rendszerű szakképzés
II.A szakképesítés munkaterülete
A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás
Munkakör, foglalkozás
FEOR-számamegnevezése
3232Szakasszisztens
A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások
Munkakör, foglalkozás
FEOR-számamegnevezése
--
A munkaterület rövid, jellemző leírása
A humángenetikai szakasszisztens a genetikai centrumokban (egyetemi klinikák), valamint a megyei kórházak, orvosi irányítással működő humángenetikai laboratóriumok és genetikai tanácsadók, tudományos vizsgálatokat végző intézmények laboratóriumaiban önállóan alkalmazza a laboratórium jellegének és speciális feladatának megfelelő technikákat, elvégzi a genetikai laboratóriumok és tanácsadók adminisztrációját, képes az adatok számítógépes feldolgozására.
A humángenetikai szakasszisztens feladata a sejttenyésztési és szövettenyésztési eljárásokhoz és DNS preparálásokhoz (vérből, csontvelőből, abortumból, bőrbiopsziából, chorionból, magzatvízből és egyéb szövetből) előkészíteni és segítséget nyújtani a mintavételnél a vizsgáló orvosnak. A mintákat citogenetikai ismeretei alapján feldolgozza és értelmezi.
- Kromoszóma preparálást végez:
= boholymintából,
= perifériás vérből vérlymphocyták, illetve csontvelői sejtek rövid és hosszú idejű sejttenyészetéből,
= amniocentezis útján nyert magzatvíz sejtekből,
= fibroblaszt-tenyészetekből,
- sejt és szövettanyésztési technikákat alkalmaz,
- festési eljárásokat végez, sávtechnikákat alkalmaz kromoszóma-készlet mikroszkópos értékeléséhez,
- mikrofotókat készít, végzi a fotólaboratóriumi munkát,
- karyogramot készít,
- fluorescens insitu hibridizációs technikát alkalmaz tenyésztett szöveteken, illetve nyugvó sejteken,
- DNS vizsgálatokat végez (DNS extrakció, PCR reakciók kivitelezése, bloth technikák alkalmazása),
- bekapcsolódik az új genetikai vizsgáló módszerek alkalmazásába, felveszi a vizsgálatot kérő/beteg genetikai anamnézisét,
- elkészíti a kliens/beteg családfáját,
- biztosítja és gondoskodik a vizsgálatokhoz szükséges anyagok és vegyszerek beszerzéséről és tárolásáról,
- előkészíti a vizsgálatokhoz szükséges eszközöket, műszereket,
- szövettenyésztőben speciális mosogatást végez,
- szervezi és ellenőrzi a vizsgálati eszközök karbantartását,
- tevékenységét dokumentálja,
- ellátja az archiválási feladatokat,
- alkalmazza a higiénés előírásokat munkavégzése során,
- betartja aszepszis és antiszepszis szabályait,
- részt vesz a beteg és hozzátartozója tájékoztatásában,
- közreműködik a beteg és hozzátartozója pszichés vezetésében,
- hatékonyan kommunikál,
- részt vesz tudományos kutatómunkában, az új módszerek beállításában,
- munkáját hivatástudattal gyakorolja, a szakmai etikai normákat betartja,
- munkavégzése során betartja a tűz- és balesetvédelmi szabályokat,
- munkavégzése során alkalmazza a minőségbiztosítási eljárásokat,
- ismereteit folyamatosan fejleszti.
A munkavégzés területei:
- egyetemi klinikák genetikai laboratóriumai,
- megyei kórházak humángenetikai laboratóriumai,
- genetikai tanácsadók,
- kutatóintézetek humángenetikai laboratóriumai.
III.A szakképesítés szakmai követelményei
A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények:
A humángenetikai asszisztens legyen képes:
Társadalom ismeretei (Társadalom ismeretek modul) alapján:
- a magyar társadalomban megjelenő legjellemzőbb szocio-kulturális eltéréseket elfogadni,
- az egészségügyi ellátórendszer felépítését ismertetni,
- az idősek mai társadalmi helyzetét és annak problematikáját bemutatni,
- a szociális gondozás formáit és intézményeit bemutatni,
- az egészségügyi és szociális jogi szabályozás alapelveit alkalmazni munkája során,
- a beteget segíteni a kulturális szokásainak fenntartásában,
- a beteget segíteni az egészségügyi ellátórendszerben való tájékozódásban,
- a beteget segíteni jogainak érvényesítésében,
- munkavállalóként jogait érvényesíteni,
- munkáját a társadalmi etikett és etikai normái szerint végezni,
- a beteggel kapcsolatos információkat megőrizni,
- a gazdálkodás alapelveit alkalmazni,
- a beteg személyi tulajdonát védeni, leltárt készíteni,
- teamtagként közreműködni a betegellátás minőségének fejlesztésében.
Az egészséges ember (Egészséges ember modul) vonatkozásában:
- az egészséget értékként közvetíteni önmaga és a környezete számára,
- közreműködni az egészséget érintő tájékoztatásban és az erre vonatkozó előírások betartásában,
- az emberi szervezet működésével kapcsolatos ismereteit alkalmazni munkája során,
- az orvosi szakkifejezéseket alkalmazni,
- az ember pszichés működésével kapcsolatos ismereteit alkalmazni munkája során,
- közreműködni a közegészségtani vonatkozások alapján az egészséges környezet kialakításában.
Kommunikációs ismeretei (Kommunikáció modul) alapján:
- az információközlés mindennapos eszközeit használni:
= telefon,
= fax,
= személyhívó,
= beteghívórendszerek,
= személyi riasztó és jelző rendszerek,
- információt adni verbális és non verbális jelekkel,
- információkat fogadni, értelmezni, felvenni, regisztrálni,
- az információk titkosságát megőrizni, adatok védelmét biztosítani,
- kapcsolatot teremteni a beteggel és a hozzátartozójával, az egészségügyi team tagjaival,
- az orvosi latin alapszabályait alkalmazni a munkavégzésével összefüggő verbális és írásos kommunikáció során,
- orvosi szakkifejezéseket helyesen írni, olvasni.
Általános laboratóriumi ismeretei (Általános laboratóriumi ismeretek modul) alapján:
- leírni a csontvelő szerkezetét,
- leírni a vérsejtképzés - hemopoesis mechanizmusát,
- ismertetni a vvt.-k jellemzőit: morfológiája, hemoglobintartalma,
- leírni a fehérvérsejtek jellemzőit (normálértékek, osztályozás),
- ismertetni a különböző leukocytatípusok arányainak megváltozását,
- vegyszerismereti alapfogalmakat meghatározni,
- laboratóriumi edényzetet használni,
- mintavevő, mérő és adagoló eszközöket alkalmazni (pipetták, mikropipetták, mérőlombikok),
- oldatokat készíteni és tárolni (pufferoldatok, festékoldatok),
- az oldatok készítésével kapcsolatos hígítási szabályokat alkalmazni,
- a laboratóriumi alapműveleteket elvégezni:
= testtömegmérés,
= anyagelválasztási technikák (szűrés, centrifugálás, desztillálás),
= elektroforézis,
= elektrokémiai mérések,
- a laboratóriumi hőmérsékletet szabályozó berendezéseket kezelni,
- használni a fénymikroszkópot és a speciális mikroszkópokat (fluoreszcens, polarizációs mikroszkópok),
- alkalmazni a citofotométert és a digitális képanalizáló rendszereket,
- kivitelezni a fototechnikai eljárásokat,
- mikroszkópos felvételeket készíteni,
- mintavételi eljárásokat kivitelezni (vér, vizelet, szájnyálkahártya),
- feldolgozni a vizsgálatra vett mintákat,
- keneteket készíteni a vizsgálati anyagokból és festeni,
- elvégezni a sejttenyésztési és szövettenyésztési eljárásokat,
- alkalmazni a laboratóriumi fertőtlenítés szabályait,
- alkalmazni a tisztítás és mosogatás szabályait,
- betartani a munkavédelmi szabályokat.
Humángenetikai ismeretei (Humángenetika modul) alapján:
- meghatározni a gén fogalmát,
- megmagyarázni a penetrancia, expresszivitás, kodominancia fogalmakat,
- értelmezni az extrakromoszómás öröklődés jellemzőit,
- értelmezni a domináns öröklődés szabályszerűségeit,
- értelmezni a reccesszív öröklődés szabályszerűségeit,
- értelmezni a genotípus és fenotípus összefüggéseit,
- leírni az X kromoszómához kötött öröklődés szabályszerűségeit,
- leírni a nem által kontrollált öröklődés jellemzőit,
- leírni a poligénes öröklődés jellemzőit,
- értelmezni a mutáció fogalmát, jelentőségét, típusait,
- leírni a kromoszóma és génmutáció jellemzőit,
- leírni a pontmutációk által okozott biokémiai zavarok jellemzőit.
Citogenetikai ismeretei (Citogenetika modul) alapján:
- leírni a citogenetika módszereit,
- felsorolni a csontvelő-kromoszómák vizsgálatának indikációit,
- leírni a kromoszómák csoportosítását: Denveri, Párizsi Nomenklatura,
- leírni a kromoszóma-összetétel rendellenességeinek jellemzőit,
- bemutatni a szerkezeti kromoszóma rendellenességeket,
- leírni a Genom-mutációk, a non-disjunctio fogalmát,
- ismertetni az autoszómák számbeli és szerkezeti rendellenességeit,
- értelmezni a kromoszómák szerepét a nemek kialakulásában,
- leírni az sejtek osztódási fázisait,
- ismertetni a genetikai amniocentézis jelentőségét a prenatális diagnosztikában,
- ismertetni a chorionbiopsia (CVS) jelentőségét a prenatális diagnosztikában,
- leírni a magzati szövetek prenatális diagnosztikai célból végzett vizsgálatait,
- ismertetni az anyai vérből történő biokémiai szűrővizsgálatok jelentőségét,
- előkészíteni amnioncentézishez:
= lepény boholymintavételhez,
= csontvelővételhez,
= bőrbiopsziához,
= cordocentézishez,
- segítséget nyújtani az orvosnak magzatvízvételnél:
= chorion mintavételnél,
= cordocentézisnél,
= szelektív magzati terminálásnál,
- szikével boholypreparátumot készíteni,
- inverz-, fény- és fluorescens mikroszkóppal vizsgálatokat végezni,
- elvégezni a magzatvízsejtek tenyésztését karyotipizálás céljából,
- magzatvízsejtek jellegzetességeit felismerni mikroszkóp segítségével,
- sávtechnikákat alkalmazni (ASG, R-sáv, C-sáv, Q-sáv, High resolution),
- elvégezni SCE vizsgálatokat,
- kromoszóma törékenység vizsgálatokat elvégezni,
- FISH vizsgálatokhoz oldatokat készíteni,
- denaturálást és dehydrálást végezni,
- kariogramot kirakni (fotóból és kromoszóma analizátorból egyaránt),
- számbeli, szerkezeti eltéréseket felismerni,
- kariotipust meghatározni idiogram segítségével,
- chorionboholy-mintát feldolgozni magzati karyotipizálás, magzati enzim-diagnosztika, magzati DNS szintű diagnosztika céljából végzett vizsgálatok esetén,
- örökletes fragilis pontok kimutatását elvégezni,
- mikroszkópban fotózni, filmet előhívni, filmet felnagyítani,
- mikromanipulátorral dolgozni,
- laminált box alatt dolgozni,
- speciális, többfázisú mosogatást szakszerűen végezni,
- munkáját szervezni, szakmai prioritásokat helyesen felállítani,
- dokumentációs tevékenységet végezni: számítógépes dokumentációt vezetni, VRONy számára a törvényben rögzített adatvédelem előírásainak megfelelően az adatokat kezelni,
- alkalmazni a speciális minőségbiztosítási eljárásokat munkavégzése során,
- a munkavédelmi szabályokat betartani,
- citogenetikai ismereteit munkája során alkalmazni.
Klinikai molekuláris genetikai ismeretei (Klinikai molekuláris genetika modul) alapján:
- értelmezni a DNS és RNS szerepét a fehérjeszintézisben,
- ismertetni a DNS-replikációt és hibáit,
- ismertetni a génspecifíkus szonda jelentőségét a molekuláris genetikában,
- ismertetni a Southern-módszer, az immunoblot, a Northern-blot lényegét,
- ismertetni a polimeráz láncreakció jelentőségét,
- leírni a DNS polymorphismusok jellemzőit,
- ismertetni a rekombinációs biotechnológia, génterápia jellemzőit,
- ismertetni a cystikus fibrosis molekuláris genetikai diagnosztikáját,
- előkészíteni a molekuláris biológiai vizsgálatokhoz.
Oncogenetikai ismeretei (Oncogenetika modul) alapján:
- leírni a clonális aberráció, a primer kromoszóma-aberrációk jelentőségét, jellemzőit,
- ismertetni a tumorspecífikus aberrációk kimutatására szolgáló anyagokat,
- ismertetni a Philadelphia-kromoszóma jellemzőit, mai értelmezését,
- ismertetni a gyermekkori és felnőttkori haematológiai malignitások jellemzőit,
- bemutatni a malignus transzformáció hátterének jellemzőit,
- ismertetni az ALL-re jellemző primer clonális aberrációk jellegzetességeit, a citogenetikai vizsgálatok jelentőségét a prognosztikai faktorok között,
- ismertetni az NHL-ben megjelenő primer aberrációk jellegzetességeit,
- ismertetni a tumorspecifikus primer és szekunder kromoszóma rendellenességek csoportjait,
- vizsgálni a tumoros sejtvonalak citogenetikai elváltozásait,
- szövettenyésztést végezni: mintavétel, tenyésztő edények alkalmazása, mosogatása, sterilizálása,
- tenyésztő folyadékokat rendelni, készíteni,
- szövettenyésztő oldatokat tárolni,
- mosófolyadékokat készíteni,
- FISH-hez szükséges enzimeket feloldani, kezelni,
- centrifugálni ultracentrifugával,
- termosztátokat, vízfürdőket, hot-plate-t használni,
- preparálást végezni,
- lemezeket tárolni,
- kariotipizálást végezni,
- in situ hibridizációs technikát alkalmazni: FISH preparátumokat készíteni vérből, csontvelőből, szájnyálkahártya kenetből,
- veszélyes anyagokat kezelni és tárolni,
- veszélyes hulladékot kezelni,
- a munkavédelmi szabályokat betartani.
Klinikumi ismeretei (Klinikumi ismeretek a humángenetika köréből modul) alapján:
- ismertetni a prevenció fogalmát, módszereit, formáit,
- leírni a teratogén ártalmak jellemzőit, a prevenciós módszereket,
- ismertetni a fejlődési rendellenességek jellemzőit, a prevenciós lehetőségeket,
- értelmezni a genetikai és teratogén hatások következményeit a fejlődési rendellenességek kialakulásában,
- ismertetni a gyógyszerek teratogén hatásával összefüggő kórképeket,
- leírni az embryo- és foetopáthiák klinikai jellemzőit, vizsgálati lehetőségeiket,
- ismertetni az autoszómák számbeli és szerkezeti rendellenességeit,
- ismertetni a Down-kór citogenetikai formáit, klinikai lefolyását, szűrésének non-invazív lehetőségeit,
- ismertetni az Edwards és Patau szindrómát és klinikai lefolyásukat,
- ismertetni a kiegyensúlyozott kromoszóma transzlokációk jelentőségét, a családvizsgálatokat,
- ismertetni a nemi kromoszóma rendellenességeket,
- ismertetni a Turner szindróma citogenetikai jellemzőit, klinikai lefolyását, a korai diagnózis jelentőségét,
- leírni az interszexualitás jellemzőit,
- ismertetni a fragilis X szindróma genetikai alapjait, klinikai jellemzőit,
- ismertetni a haemophilia, a Hungington-betegség klinikai jellemzőit és praenatális diagnosztikáját,
- leírni a CML klinikai jellemzőit,
- ismertetni az anémiák etiológiáját, osztályozását, tüneteit,
- ismertetni az ultrahang-diagnosztika szerepét a prevencióban,
- felismerni a kromoszóma rendellenességre gyanús ultrahang jeleket,
- ismertetni a magzati terápia lehetőségeit,
- leírni az anyagcsere-betegségek praenatális diagnosztikai lehetőségeit,
- ismertetni a genetikai tanácsadás célját, eszközeit, tartalmát,
- ismertetni a genetikai szűrések magyarországi lehetőségeit,
- ismertetni a teratogenetikai tanácsadás lehetőségeit krónikus betegségek, gyógyszeres kezelés esetén,
- leírni a genetikai diagnosztika lélektani vonatkozásait,
- ismertetni a terhességmegszakítás jogi szabályozását,
- ismertetni a terhességmegszakítás etikai és pszichés vonatkozásait.
Ápoláslélektani ismeretei (Ápoláslélektan modul) alapján:
- az ápoláslélektani ismereteket alkalmazni munkája során,
- közreműködni a beteg és hozzátartozója pszichés vezetésében.
Kutatásmódszertani ismeretei (Kutatásmódszertan modul) alapján:
- megérteni a kutatás lényegét,
- leírni a kutató tevékenységek jellemzőit,
- alkalmazni a kutatás folyamatát és a kutatómunka fázisait a kutatás során,
- értelmezni a tudományos ismeretszerzés eredményeinek alkalmazását,
- közreműködni a kutatás folyamatában.
Szakmai etikai ismeretei (Szakmai etika modul) alapján:
- a kompetencia fogalmát ismertetni,
- az asszisztensi kompetenciákat felsorolni,
- a munkakapcsolatok etikai vonatkozásait ismertetni,
- tevékenységével kapcsolatos etikai problémákat elemezni (titoktartás, intimitás, tájékozott beleegyezés, önrendelkezési jog, klónozás, mesterséges megtermékenyítés, nehezen hozzáférhető eszközök elosztása),
- etikai problémákról saját véleményt kialakítani,
- a szakmai etikai normákat betartani munkája során.
Pedagógia és egészségnevelési ismeretei (Pedagógia és egészségnevelés modul) alapján:
- a betegellátáshoz kötött egészségnevelési feladatokat ellátni,
- a betegeket és hozzátartozóikat a kompetencia határán belül felvilágosítani, oktatni,
- az egészségügyi szakképzés rendszerében eligazodni,
- önmagát folyamatosan továbbképezni.
IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei
1. Szakmai vizsgára jelentkezés feltételei:
a) Iskolai végzettség: érettségi
b) Szakmai előképzettség:
- általános laboratóriumi asszisztens, vagy
- szövettani asszisztens, vagy
- kórszövettani-szövettani asszisztens (1998-tól), vagy
- orvosdiagnosztikai laboratóriumi technológus (2000-től), vagy
- orvosi laboratóriumi technikai asszisztens (1997-től), vagy
- általános ápoló és általános asszisztens, vagy
- ápoló (OKJ szám: 54 5012 01), vagy
- csecsemő- és gyermekápoló (54 5012 02), vagy
- diplomás ápoló, vagy
- szülésznő.
c) Szakterületén eltöltött legalább egy év munkaviszonnyal igazolt gyakorlat.
d) A szakképesítés szakmai követelményekben előírt gyakorlati követelmények teljesítése a következő területeken:
- citogenetikai gyakorlat:320 óra,
- molekuláris genetikai gyakorlat:160 óra,
- szülészeti ultrahang-diagnosztikai gyakorlat:80 óra,
- szövet- és sejttenyésztési gyakorlat:160 óra,
- prenatális genetikai gyakorlat:160 óra,
- genetikai tanácsadási gyakorlat és adminisztráció:80 óra.
A gyakorlat teljesítése az intézményben előírt munkarend szerint történik. Két évnél régebbi gyakorlati igazolás nem fogadható el.
e) A szakképzés során a III. pontban meghatározott modulok eredményes osztályzattal történő lezárása.
A szakképző intézmény vezetője a képzési idő alatt a különböző előképzettséggel rendelkezők részére - kérelemre, a korábbi tanulmányok alapján - felmentést adhat, és a követelmények teljesítésébe beszámíthatja az alábbi modulokat:
- Általános laboratóriumi ismeretek.
- Az egészséges ember.
- Társadalom ismeretek.
- Kommunikáció.
- Kutatásmódszertan.
- Pedagógia és egészségnevelés.
- Ápoláslélektan.
- Szakmai etika.
2. A szakmai vizsga egyes részei alól való felmentés feltételei
A szakmai vizsga a teljes szakmai ismeretanyagot átfogja, ezért a szakmai vizsga továbbiakban meghatározott követelményei alól felmentés nem adható.
3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével
Azonosak a "III. A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározottakkal.
4. A szakmai vizsga részei
A szakmai vizsga írásbeli, szóbeli és gyakorlati vizsgarészből áll.
Az írásbeli vizsgarészén a vizsgázó tudását (kognitív ismereteit), a szóbeli vizsgarészen integrált ismereteit, a gyakorlati vizsgarészen képességeit (elsajátított kompetenciát) méri a vizsgabizottság.
4.1. Írásbeli vizsga
Az írásbeli vizsgán a vizsgázók nyílt- és zártrendszerű feladatlapot oldanak meg. A feladatlapot és a megoldókulcsot az Egészségügyi Minisztérium központilag adja ki. Az írásbeli vizsga feladatai felölelik a teljes tananyagot, a III. pontban meghatározott követelményeket. A feladatok megoldására 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére.
4.2. Gyakorlati vizsga
A gyakorlati vizsga konkrét munkafeladatait a szakmai vizsgát szervező intézmény állítja össze a "III. A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározottak alapján.
A gyakorlati vizsga helyét a szakmai vizsgát szervező intézmény jelöli ki.
A gyakorlati vizsga két részből áll:
a) Megelőző vizsgafeladat:
A vizsgázó a szakmai gyakorlati idő terhére - a IV. fejezet, 1. d) pontjában meghatározott, a képző intézmény által kijelölt gyakorlóterületen - 3 napig tartó összefüggő vizsgafeladatokat végez. Ezen idő alatt a vizsgázónak számot kell adnia arról, hogy a III. fejezetben meghatározott szakmai követelményeket a gyakorlatban képes elvégezni.
A vizsgázó a vizsgafeladatokat egy orvos-genetikus megfigyelése mellett végezheti.
A megelőző vizsgafeladatról, valamint a vizsgázó teljesítményének értékeléséről jegyzőkönyv készül.
b) Vizsgabizottság előtti vizsga:
Egy konkrét gyakorlati munkafeladat elvégzése a vizsgabizottság előtt, melynek tartalmaznia kell klinikai esetek értelmezését és értékelését.
A vizsgázó a vizsgafeladatát a vizsgabizottság folyamatos megfigyelése mellett végezheti.
4.3. Szóbeli vizsga
A szóbeli vizsga integrált tételsorát a III. pontban foglaltak figyelembevételével az Egészségügyi Minisztérium gondozásában megjelent tételsor összesítő tartalmazza. A vizsgázóknak a kérdések megválaszolására maximálisan 15 perc áll a rendelkezésére. A szóbeli vizsga tantárgyai:
- Humángenetikai laboratóriumi ismeretek.
- Klinikumi ismeretek a humángenetika köréből.
A szóbeli vizsga témakörei:
a) Humángenetikai laboratóriumi ismeretek tantárgy
Általános laboratóriumi ismeretek modul:
- A csontvelő szerkezete.
- A vérsejtképzés - hemopoesis. A vvt. morfológiája, a vvt. hemoglobintartalma.
- Fehérvérsejtek jellemzői (normálértékek, osztályozás).
- Granulocyták, jellemzői, éretlen és érett alakok, funkcióik. Különböző leukocytatípusok arányainak megváltozása (neutropaenia, neutrophylia).
- Lymphocyták keletkezése, osztályozása, funkciói.
Humángenetika modul:
- A gén fogalma.
- A mutáció fogalma, jelentősége, típusai. A mutáció megjelenése a fenotípusban, kromoszóma- és génmutáció.
- Genotípus-fenotípus összefüggése. Letális gének.
- A domináns öröklődés szabályszerűségei. Penetrancia és expresszivitás. Kodominancia.
- A recesszív öröklődés szabályszerűségei. Pontmutációk által okozott biokémiai zavarok.
- Az X-kromoszómához kötött öröklődés szabályszerűségei.
- Nem által kontrollált öröklődés.
- Poligénes öröklődés.
Citogenetika modul:
- A kromoszómák csoportosítása, Denveri, Párizsi Nomenklatúra.
- A kromoszóma rendellenességek típusai, előfordulási gyakoriságuk, következményeik.
- Az autoszómák számbeli rendellenességei.
- Genom-mutációk, a non-disjunctio fogalma.
Klinikai molekuláris genetika modul:
- A DNS és az RNS, szerepük a fehérjeszintézisben.
- A DNS-replikáció és annak hibái (mutációk).
- A génspecifikus szonda fogalma, felhasználása a molekuláris genetikai diagnosztikában.
- A Southern-módszer.
- Az immunoblot (Western-blot) lényege.
- A Northern-blot és felhasználási területe.
- A polimeráz láncreakció (PCR) jelentősége.
- DNS polymorphismusok.
- Rekombinációs biotechnológia, génterápia.
- Gyakoribb Mendeli-betegségek genetikája (Hemophilia A, cysticus fibrosis, Hungington-betegség, Duchenne-betegség, PKU stb.).
- Fragilis X molekuláris genetikai alapjai.
- A gyakori Mendeli-betegségek prenatalis diagnosztikája.
- A mucoviscidosis molekuláris genetikai diagnosztikája.
Oncogenetika modul:
- A clonalis aberráció jelentősége.
- A primer kromoszóma-aberrációk jellemzői.
- A tumorspecifikus kromoszóma aberrációk jelentősége.
- A Philadelphia-kromoszóma jellemzése, mai értelmezése.
- A haematológiai malignitások előfordulása, gyakorisága, típusai.
- A CML klinikai és citogenetikai képének jellemzői.
- A kromoszóma aberráció mint prognosztikai faktor.
- Az ALL-ben ismert gyakori primer aberrációk.
- Az NHL-ban megjelenő primer aberrációk.
- A tumorspecifikus primer és szekunder kromoszóma rendellenességek.
- Gyakori szolid tumorok molekuláris genetikai jellemzői.
b) Klinikumi ismeretek a humángenetika köréből tantárgy
- Down-kór citogenetikai formái, klinikai képe.
- A Down-szindróma szűrésének lehetőségei non-invazív módszerekkel.
- Az Edwards- és a Patau-szindróma.
- Autoszómák szerkezeti rendellenességei: deléciós kórképek.
- Örökletes kromoszóma-átrendeződések, de novo mutációk.
- Kiegyensúlyozott kromoszóma-transzlokációk jelentősége, családvizsgálatok.
- A nem szerkezete meghatározása, kromoszomális nem.
- A gonadalis nem, a nemi megjelenés, másodlagos nemi jelleg.
- Nemi kromoszóma rendellenességek. Klinefelter-szindróma, dupla-Y szindróma.
- A Turner-szindróma citogenetikája, klinikuma. Korai diagnózis szükségszerűsége.
- Intersexualitás.
- Fragilis X szindróma (klinikuma, molekuláris genetika alapjai).
- Eltérő kromoszóma összetétel azonos szervezeten belül. Mozaicizmus.
- Fejlődési rendellenességek, szindrómák.
- Örökletes és teratogén ártalmak és következményeik. Irradiáció, microbiológiai kórokozók és kémiai anyagok, hiánybetegségek szerepe fejlődési rendellenességek kialakulásában.
- Gyógyszerek teratogén hatásával összefüggő kórképek.
- Embryo- és foetopathiák. Az embryo- és foetopat-hológiai vizsgálat helye a praenatalis diagnosztikában.
- A modern genetikai tanácsadás célja, lényege, gyakorlata.
- Genetikai kockázatbecslés.
- A genetikai szűrés fogalma, genetikai szűrések Magyarországon.
- Genetikai prevenciós lehetőségek és eszközök.
- Az ultrahang-diagnosztika szerepe a prevencióban.
- A magzati ultrahangvizsgálat helye a praenatalis diagnosztikában.
- Kromoszóma rendellenességre gyanús ultrahangjelek és jelentőségük.
- Ultrahanggal kimutatható magzati malformációk.
- Ultrahangos szűrővizsgálatok a terhesség során.
- A genetikai amniocentesis helye a praenatalis diagnosztikában.
- A chorionbiopsia (CVS) helye a praenatalis diagnosztikában.
- Magzati szövetek biopsziája praenatalis diagnosztika céljából.
- Az anyai vérből történő biokémiai szűrővizsgálatok jelentősége.
- A magzati (méhen belüli) therápia lehetőségei.
- Az anyagcsere-betegségek (enzimopathiák) praenatalis diagnosztikája.
- Az anémiák etiológiája, osztályozása, tünetei.
- Embryo-foetopahológiai vizsgálatok jelentősége a prevencióban.
- Genetikai szűrés fogalma, újszülöttkori szűrővizsgálatok.
5. A vizsgázó teljesítményének értékelése
A vizsgázó az egyes vizsgarészeken elért teljesítménye alapján szakmai gyakorlatból és szakmai elméletből kap osztályzatot.
A szakmai gyakorlati vizsga értékelése:
A gyakorlati vizsga osztályzatát a megelőző vizsgafeladatra és a vizsgabizottság előtt végrehajtott feladatra kapott érdemjegyek alapján kell megállapítani, és jegyzőkönyvben rögzíteni.
A vizsga átlageredményét a vizsgabizottság előtti vizsga eredménye felé kell kerekíteni.
A gyakorlati vizsga feladatainak teljesítését a vizsgabizottság osztályzattal értékeli (1-5-ig).
Bármely gyakorlati vizsgarész elégtelen osztályzata esetén a gyakorlati vizsga végső osztályzata elégtelen.
Az írásbeli vizsga értékelését a központi feladatlaphoz kiadott útmutató szerint kell elvégezni, és egyetlen (1-5-ig terjedő) osztályzattal kell minősíteni.
A szóbeli vizsgát a tantárgyanként kapott érdemjegyek alapján egyetlen (1-5-ig terjedő) osztályzattal kell minősíteni. Számtani középérték esetén - kivéve, ha bármelyik tantárgy érdemjegye elégtelen - a Humángenetikai laboratóriumi ismeretek tantárgy érdemjegye felé kell kerekíteni.
A szakmai elméleti vizsga eredményét az írásbeli és a szóbeli vizsga átlageredményének alapján kell meghatározni.
A szakmai vizsga előzőekben nem szabályozott egyéb kérdéseiben a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 26/2001. (VII. 27.) OM rendeletben foglaltak az irányadók.
V. Egyéb tudnivalók
Az eredményes szakmai vizsga után a vizsgázó Egészségügyi szakasszisztens (humángenetikai szakasszisztens) szakképesítést kap, amit a vizsgázó nevére kiállított "Bizonyítvány" tanúsít.
Az egészségügyi miniszter a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 2. §-ának (1) bekezdésében felsorolt szakképzési intézményein túl a szakmai vizsga megszervezésére az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézetet jogosítja fel.
VI. Humángenetikai szakasszisztens tevékenységi lista
A humángenetikai szakasszisztens a következőkben részletezett tevékenységeket a kompetencia határainak betartásával, az ellátás szakmai protokollja szerint végezheti.
Kommunikáció:
1. információk adása verbális és non verbális jelekkel,
2. információk fogadása, értelmezése, felvétele, regisztrálása,
3. kapcsolatteremtés a beteggel és a hozzátartozójával, az egészségügyi team tagjaival,
4. a beteggel kapcsolatos információk titkosságának megőrzése, adatok védelmének biztosítása,
5. a beteg adatainak felvétele,
6. genetikai anamnézis felvétele,
7. a beteggel kapcsolatos szóbeli és írott információk összegyűjtése,
8. a beteg és hozzátartozója információs igényeinek felmérése,
9. a beteg és hozzátartozójának útbaigazítása az egészség megőrzését, helyreállítását szolgáló lehetőségekről,
10. a beteg és hozzátartozója felvilágosítása a genetikai tanácsadás céljáról, intézményrendszeréről, módszereiről,
11. a beteg és hozzátartozója felvilágosítása a genetikai szűrések magyarországi lehetőségeiről,
12. a beteg és hozzátartozójának felvilágosítása a genetikai vizsgáló módszerekről,
13. a beteg tájékoztatása a diagnosztikai és terápiás beavatkozások előtt,
14. információ adása a betegnek és hozzátartozójának a terhesség megszakításának jogi vonatkozásairól,
15. az információközlés mindennapos eszközeinek használata:
- telefon,
- fax,
- személyhívó,
- beteghívórendszerek,
- személyi riasztó, és jelző rendszerek,
16. a munkaszervezéssel kapcsolatos információk vétele és adása,
17. az asszisztensi munkához kapcsolódó dokumentáció vezetése informatikai eszközök segítségével,
18. VRONy számára a törvényben rögzített adatvédelmi előírásoknak megfelelően adatokat kezelni,
19. mikroszkópban fotózás, film előhívása, felnagyítása, archiválása,
20. az orvosi latin alapszabályainak alkalmazása a munkájával összefüggő verbális és írásos kommunikáció során,
21. a beteg és hozzátartozója felvilágosítása a prevenciós és rehabilitációs lehetőségekről, a hozzáférés módjáról és a vonatkozó szabályokról,
22. beteg és hozzátartozójának tanítása kompetencia határain belül.
Biztonságos környezet kialakítása és fenntartása:
1. higiénés szabályok alkalmazása munkavégzése során,
2. tűz- és balesetvédelmi szabályok betartása,
3. minőségbiztosítási eljárások alkalmazása munkavégzése során,
4. laboratóriumi eszközök szakszerű használata,
5. laboratóriumi eszközök fertőtlenítése,
6. steril eszközök szakszerű használata,
7. speciális, többfázisú mosogatás szakszerű elvégzése,
8. vegyszerek szakszerű tárolása, kezelése,
9. az aszepszis és antiszepszis szabályainak betartása.
Közreműködés diagnosztikai eljárásoknál:
1. előkészítés:amnioncentézishez,
lepény boholymintavételhez,
csontvelővételhez,
bőrbiopsziához,
cordocentézishez,
2. segítség nyújtása az orvosnak:magzatvízvételnél,
chorion mintavételnél,
cordocentézisnél,
szelektív magzati terminálásnál,
3. előkészítés a molekuláris biológiai vizsgálatokhoz,
4. közreműködés új genetikai vizsgáló módszerek kivitelezésében.
Humángenetikai laboratóriumi diagnosztikai eljárások kivitelezése:
1. szikével boholypreparátum készítése,
2. magzatvízsejtek tenyésztésének elvégzése karyotipizálás céljából,
3. SCE vizsgálatok elvégzése,
4. kromoszóma preparálás végzése,
5. kromoszóma törékenység vizsgálatok elvégzése,
6. FISH vizsgálatokhoz oldatok készítése,
7. kariogram kirakása (fotóból és kromoszóma analizátorból egyaránt),
8. chorionboholy-minta feldolgozása magzati karyotipizálás, magzati enzim-diagnosztika, magzati DNS szintű diagnosztika céljából végzett vizsgálatok esetén,
9. tumoros sejtvonalak citogenetikai elváltozásainak vizsgálata,
10. FISH-hez szükséges enzimek feloldása, kezelése,
11. speciális tenyésztési feldolgozás végzése (Sister chomatid-exhange, spontán törékenységi vizsgálat),
12. DNS vizsgálatok elvégzése,
13. Polimeráz láncreakció elvégzése.
Laboratóriumi technikák kivitelezése:
1. a laboratóriumi alapműveletek elvégzése:
- testtömegmérés,
- anyagelválasztási technikák (szűrés, centrifugálás, desztillálás),
- elektroforézis,
- elektrokémiai mérések,
2. a laboratóriumi hőmérsékletet szabályozó berendezések kezelése,
3. laboratóriumi edényzet használata,
4. mintavevő, mérő és adagoló eszközök alkalmazása (pipetták, mikropipetták, mérőlombikok),
5. fénymikroszkópok és speciális mikroszkópok (fluoreszcens, polarizációs mikroszkópok) használata,
6. citofotométer és a digitális képanalizáló rendszerek alkalmazása,
7. vérvétel,
8. sávozási, festési eljárások alkalmazása (konvencionális, G-sáv, C-sáv, Q-sáv, R-sáv),
9. vörösvérsejt- és fehérvérsejt-számlálás,
10. leukociták számlálása,
11. kenetek készítése,
12. sejtkultúra készítése,
13. oldatok készítése és tárolása (pufferoldatok, festékoldatok),
14. tenyésztő folyadékok rendelése, készítése,
15. szövettenyésztő oldatok tárolása,
16. sejt- és szövettenyésztés kivitelezése,
17. mosófolyadékok készítése,
18. laboratóriumi minták megfelelő médiumba helyezése,
19. mikromanipulátor használata,
20. denaturálás és dehydrálás elvégzése,
21. gél öntés kivitelezése,
22. műszeres futtatás kivitelezése,
23. Géldoch alkalmazása,
24. preparálás végzése,
25. lemezek tárolása.
Szervezés:
1. munkája szervezése,
2. szakmai prioritások felállítása,
3. a vizsgálati eszközök karbantartásának biztosítása,
4. a betegvizsgálatok beosztása,
5. vegyszerek, laboratóriumi anyagok igénylése.
Közreműködés a kutatómunkában:
1. a beteg családfájának elkészítése,
2. részvétel a kutatómunkában.

Tartalomjegyzék