91/2002. (IV. 26.) Korm. rendelet
a felnőttképzést folytató intézmények és a felnőttképzési programok akkreditációjának részletes szabályairól
A Kormány a felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény (a továbbiakban: Fktv.) 4. §-a (1) bekezdésének a) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
A rendelet tárgyi és személyi hatálya
1. §
(1) E rendelet hatálya
a) az Fktv.-ben meghatározott intézmény- és program-akkreditációs eljárásra,
b) a valamely akkreditációs eljárást kérelmező felnőttképzést folytató intézményre,
c) a Felnőttképzési Akkreditáló Testületre, annak tagjaira
terjed ki.
(2) E rendelet elismeri az egyéb jogszabályok alapján kiadott akkreditációs tanúsítványokat.
A Felnőttképzési Akkreditáló Testület jogállása és feladatai
2. §
(1) A Felnőttképzési Akkreditáló Testület (a továbbiakban: FAT) az oktatási miniszter (a továbbiakban: miniszter) által az Fktv. 13. § (1)-(2) bekezdésben meghatározott feladatok ellátására létrehozott, szakmai döntéseiben független testület.
(2) A FAT
a) a felnőttképzési tevékenység minőségének hitelesítése céljából - a felnőttképzést folytató intézmény kérelmére - lefolytatja az akkreditációs eljárást, és annak alapján kiadja a rendelet 1. számú mellékletében meghatározott tartalmú intézmény-, illetve a rendelet 2. számú mellékletében meghatározott tartalmú program-akkreditációs tanúsítványt, továbbá
b) az Fktv. 13. § (2) bekezdése alapján ellenőrzési joggal rendelkezik az intézmény-akkreditációs eljárásban akkreditációt szerzett felnőttképzést folytató intézmény, illetve a program-akkreditációs eljárásban akkreditációt szerzett képzési program felett, és az ellenőrzés eredményéhez képest dönt az akkreditáció visszavonásáról.
3. §
(1) A FAT kidolgozza
a) a szervezeti és működési szabályzatra (a továbbiakban: SzMSz),
b) a részletes folyamatleírást, eljárási időtartamot is tartalmazó, az akkreditáció ellenőrzésének és visszavonásának szabályozására is kiterjedő akkreditációs eljárási rendre (a továbbiakban: eljárási rend), valamint
c) az intézményi önértékelési szempontrendszert is magában foglaló akkreditációs követelményrendszerre (a továbbiakban: követelményrendszer)
vonatkozó javaslatait.
(2) A miniszter - figyelemmel a FAT javaslataira - meghatározza az SzMSz-t, az eljárási rendet és a követelményrendszert, és az Oktatási Minisztérium hivatalos lapjában közleményként hozza nyilvánosságra.
(3) A FAT az eljárási rendre és a követelményrendszerre vonatkozó javaslatok kidolgozása és továbbfejlesztése során figyelembe veszi az Fktv. 3. § (2) bekezdésében meghatározott felnőttképzési tevékenységek eltérő sajátosságait.
(4) A miniszter, amennyiben szükségesnek látja az SzMSz, az eljárási rend és követelményrendszer módosítását, azokat - a FAT véleményének kikérésével - módosítja.
(5) A FAT az SzMSz-t, az eljárási rendet és a követelményrendszert évente felülvizsgálja, és - amennyiben indokolt - javaslatot tesz a miniszternek azok módosítására.
Az intézmény-akkreditáció
4. §
(1) A FAT az Fktv. 12. § (1) bekezdése alapján lefolytatott intézmény-akkreditációs eljárás keretében megvizsgálja, hogy a felnőttképzési intézményben folytatott képzési (tananyagfejlesztés, oktatás/képzés, értékelés) és felnőttképzési szolgáltató tevékenység, az intézményirányítási és döntési folyamatok szabályozottsága megfelel-e a követelményrendszernek, és ennek alapján dönt az intézmény-akkreditációjáról.
(2) A FAT az Fktv. 12. § (6) bekezdésében meghatározott esetben - különös tekintettel a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (Ftv.) hatálya alá tartozó intézményekre - az intézmény-akkreditációs eljárás alól történő részbeni vagy teljes mentesítéssel adja ki az intézmény-akkreditációra vonatkozó tanúsítványt.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott esetben a FAT vizsgálata arra irányul, hogy az intézmény által már megszerzett akkreditáció részben vagy teljes körűen megfelel-e a jelen rendelet alapján kiadott eljárási rendben és a követelményrendszerben foglalt elvárásoknak.
A program-akkreditáció
5. §
(1) A FAT a program-akkreditáció keretében - a felnőttképzést folytató intézmény kérelmére - az intézmény egy vagy több képzési programját, illetve felnőttképzési szolgáltatását vizsgálja.
(2) A FAT eljárása során vizsgálja a program vagy a felnőttképzési szolgáltatás tartalmi elemeit - különös tekintettel a munkaerő-piaci szükségességre, az életminőség javítására, a megvalósíthatóságra -, továbbá a követelményrendszernek való megfelelését. A FAT a vizsgálat eredménye alapján dönt a képzési program akkreditációjáról.
(3) Az Országos Képzési Jegyzékben (OKJ) szereplő szakképesítésekre irányuló képzésekhez kidolgozott - közleményben kihirdetett - központi programok akkreditált programnak minősülnek.
(4) A FAT az Fktv. 19. § (3) bekezdés szerint, akkreditációs eljárás lefolytatása nélkül, - a felnőttképzést folytató intézmény vagy az Fktv. hivatkozott rendelkezése szerinti eljárásban akkreditáló szerv kérelmére - bejelentés alapján program-akkreditációs tanúsítványt bocsát ki.
(5) A bejelentéshez csatolni kell a programnak a más törvény felhatalmazása alapján történt akkreditálását vagy halósági jogkörben történt engedélyezését igazoló okiratot vagy annak hiteles másolatát, illetve - amennyiben abból nem állapítható meg az érvényesség időtartama - más, az érvényesség időtartamának megállapítására alkalmas okirat hiteles másolatát.
(6) A FAT az Fktv. 19. § (2) bekezdése alapján a képzési program, illetve szolgáltatás tartalmára és sajátosságaira tekintettel állapítja meg a program-akkreditáció érvényességének időtartamát, amely legalább kettő, legfeljebb öt év lehet. Az érvényesség kezdő időpontja a program-akkreditációs tanúsítvány kiállításának napja.
A felnőttképzés minőségét érintő egyéb tevékenység
6. §
(1) A FAT a felnőttképzés minőségének hitelesítésével kapcsolatos egyéb tevékenységek körében állást foglal
a) a minősítés elvégzése és a minőség hitelesítése során felmerülő, az akkreditációt végző szakértők által feltárt, az oktatás minőségét érintő kérdésekben,
b) olyan kérdésekben, amelyekben a felnőttképzést folytató intézmények a minőségbiztosítási tevékenységük kialakításával kapcsolatban a szakvéleményét kérik.
(2) A FAT az állásfoglalását minden esetben indokolni köteles, és az indoklásban meg kell jelölni
a) az adott akkreditációs tevékenységet vagy a képzés minőségét érintő egyéb tevékenységet,
b) az e rendeletben, továbbá az eljárási rendben és a követelményrendszerben meghatározottakat illetően azt az okot (okokat), amely(ek) a FAT állásfoglalását megalapozza(k), és
c) szükség szerint a FAT javaslatát.
(3) A FAT elnöke az e § szerint hozott állásfoglalást - a (1) bekezdés b) pontja esetében a kérelmet benyújtó intézmény vezetője mellett - megküldi a miniszternek, aki gondoskodik az állásfoglalás tartalmának megfelelő szintű nyilvánosságra hozatalról.
Az akkreditációs eljárás
7. §
(1) Az akkreditációs eljárás a felnőttképzést folytató intézmény akkreditációs kérelmére (a továbbiakban: kérelem) indul meg.
(2) Akkreditációt csak azok a felnőttképzést folytató intézmények kérhetnek, amelyek az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (a továbbiakban: OKÉV) által vezetett nyilvántartásban (Fktv. 8. §) szerepelnek.
(3) Az intézmény-, illetőleg program-akkreditáció külön eljárásban szerezhető meg.
(4) A FAT az eljárási rend és a követelményrendszer alapulvételével látja el feladatait. Az eljárási rendnek tartalmaznia kell az eljárások lefolytatásának határidejét - amely az e rendelet szerinti akkreditációs eljárások esetében 90 napnál hosszabb nem lehet -, az eljárás felfüggesztésének feltételeit, az elutasítás következményeit. Az eljárási rendet úgy kell megállapítani, hogy az az eljárások gyorsaságának, egyszerűségének és szakszerűségének szempontjait egyaránt szem előtt tartsa.
(5) Az eljárási rendről és a követelményrendszerről az Országos Felnőttképzési Tanács (a továbbiakban: OFkT) véleményt nyilvánít, és azt a FAT a 3. § (1) és (4)-(5) bekezdése szerinti javaslatok kidolgozása során figyelembe veszi.
(6) Az egyházi felnőttképzési intézmények és képzési programjaik akkreditálása során a FAT az Fktv. 19. § (4) bekezdésében foglaltak alapja a jár el, egyúttal a 12. § (5) bekezdése alapján hittudományi-hitéleti szakbizottságot hoz létre.
(7) Az akkreditációs eljárás díjának mértékét az Fktv. 12. § (7) bekezdése alapján a miniszter a FAT javaslatára évente rendeletben* állapítja meg.[1]
8. §
(1) Feltételes intézmény-akkreditáció adható az intézmény-akkreditációra való felkészülés céljából abban az esetben, ha a felnőttképzést folytató intézmény tevékenysége kizárólag hátrányos helyzetű csoportok és fogyatékosok képzésére irányul, és a felnőttképzést folytató intézmény által készített, a végleges intézmény-akkreditáció feltételeinek való megfelelés eléréséhez szükséges intézkedéseket, feladatokat tartalmazó, legfeljebb egy évre vonatkozó intézkedési tervet a FAT elfogadja.
(2) A FAT az eljárási rendben és követelményrendszerben meghatározott módon folyamatosan vizsgálja a felkészülést, és amennyiben az akkreditáció feltételei megvalósultak, dönt az intézmény-akkreditációs tanúsítvány kibocsátásáról. Amennyiben a FAT azt állapítja meg, hogy a felnőttképzést folytató intézmény az intézkedési tervben meghatározott feltételeket határidőre nem teljesítette, a feltételes intézmény-akkreditációs döntését visszavonja.
9. §
(1) Egyszerűsített intézmény-akkreditációs eljárás folytatható le közoktatási és szakképzési intézmény, valamint egyéb felnőttképzést folytató intézmény esetében akkor, ha a képző intézmény igazolt minőségbiztosítási rendszerrel rendelkezik.
(2) E rendelet alkalmazásában igazolt minőségbiztosítási rendszer
a) az ISO 9000, ISO 9001: 2000, továbbá
b) az, amelyet a FAT véleményének figyelembevételével a miniszter a követelményrendszerben meghatároz.
(3) Az egyszerűsített intézmény-akreditációs eljárásban a FAT az igazolt minőségbiztosítási rendszer kiépítése során keletkezett dokumentumokat (minőségügyi kézikönyv és a hozzá kapcsolódió szabályzatok) vizsgálja meg.
(4) Az egyszerűsített intézmény-akkreditációs eljárás részletes szabályait az eljárási rendben kell meghatározni.
10. §
(1) Az intézmény-akkreditáció érvényessége négy évre szól. A négy év letelte után az akkreditáció megszűnik. Az eljárás - kérelem beadása és az eljárási díj befizetése mellett - újra lefolytatható.
(2) A felnőttképzést folytató intézmény a következő évre vonatkozó, szakmai tanácsadó testülete által elfogadott éves képzési tervét a tárgyév november 30. napjáig nyújtja be a FAT-hoz. Ha az intézmény e kötelezettségének nem tesz eleget, akkor az intézmény-akkreditációt a FAT - ellenőrzési jogkörében eljárva - visszavonja.
(3) Az intézmény-akkreditáció érvényességének kezdő időpontja az akkreditációs tanúsítvány kiállításának napja.
11. §
(1) Az akkreditációs kérelmet közvetlenül a FAT titkárságához (a továbbiakban: titkárság) kell benyújtani.
(2) A kérelmet - a követelményrendszerben meghatározott formai követelményeknek való megfelelőség szempontjából - a titkárság megvizsgálja. Az észlelt hiányok pótlására a titkárság legfeljebb 30 napos határidővel szólítja fel a kérelmezőt. Amennyiben a kérelmező a hiánypótlási felhívásnak nem tesz eleget, a FAT a kérelmet elutasítja. A FAT véleményezési eljárása a formai követelményeknek mindenben megfelelő kérelemnek a titkárságra történő benyújtásának napjától veszi kezdetét.
(3) A kérelem elbírálása beérkezési sorrendben történik, kivéve, ha a miniszter soron kívüli eljárást kér.
(4) A FAT a kérelmet a titkárságra történő benyújtását megelőző 90. napon érvényes követelményrendszer szerint bírálja el, kivéve, ha az érintett a beadással egyidejűleg kéri a benyújtáskor érvényben lévő követelményrendszer szerinti elbírálást.
12. §
(1) A FAT testületi ülésén történik az akkreditációval kapcsolatos döntés meghozatala, amely lehet az akkreditáció megadása, elutasítása vagy visszavonása. A FAT a döntését határozatba foglalja, amelyet a kérelem elutasítása, illetve az akkreditáció visszavonása esetén indokolni köteles.
(2) Amennyiben a FAT az akkreditációra vonatkozó kérelmet elutasítja, az indokolásában meghatározhatja az akkreditáció feltételéül szabott követelményeket azzal, hogy amennyiben azokat az intézmény a határozatban foglalt határidőig teljesíti, és újabb kérelmet nyújt be, akkor az újabb eljárása során a FAT az e bekezdés alapján meghatározott követelmények teljesítését vizsgálja.
(3) A FAT ülésein biztosítani kell, hogy a Magyar Akkreditációs Bizottság képviselője tanácskozási joggal részt vehessen.
(4) A FAT ülése akkor határozatképes, ha azon tagjainak legalább kétharmada jelen van. A FAT döntését a jelen levő tagok több mint felének szavazatával hozza meg.
(5) A FAT a döntés előkészítésére szakbizottságot hozhat létre. A szakbizottság tagjait a FAT elnöke kéri fel a FAT tagjai, illetve a 13. § (2) bekezdése szerinti szakértők közül.
(6) A szakbizottságok összetételét, működését, jelölési rendjét az SzMSz határozza meg.
13. §
(1) A FAT, illetve a szakbizottsága - a minősítő véleményének kialakítása során - szakértői látogatóbizottságot küldhet ki, amely a helyszínen tájékozódik. A látogatóbizottság a követelményrendszerben az intézmény számára előírt feladatok teljesítését ellenőrzi.
(2) A FAT a szakértőket - a miniszter által jóváhagyott - nyilvános pályázat alapján választja ki. A szakértőkkel szembeni követelményeket a pályázati felhívásban kell meghatározni.
(3) A látogatóbizottságok személyi összetételéről - legalább 30 nappal a látogatást megelőzően - értesíteni kell a felnőttképzést folytató intézményt, amelynek vezetője a tagokkal kapcsolatban 15 napon belül, indoklással ellátott összeférhetetlenségi kifogást tehet a FAT elnökénél.
(4) A látogatóbizottság tevékenységéről jelentést készít, és - annak részeként - határidő megjelölésével akkreditációs intézkedési tervet készíthet a minőségi feltételek biztosításának további feladatairól.
14. §
(1) Ha az intézmény- vagy program-akkreditáció megadását követően a FAT ellenőrzése során azt állapítja meg, hogy az eljárás tárgyát képező intézmény vagy program nem felel meg az akkreditáció feltételéül szabott követelményeknek, a FAT a korábban hozott határozatát visszavonja és új határozatot hoz, amelyet - az érintett felnőttképzést folytató intézmény részére történő kézbesítés mellett - az Oktatási Minisztérium hivatalos lapjában nyilvánosságra hoz.
(2) Az akkreditáció megadásának tényét és időtartamát a tanúsítvány kiadásakor, illetve az akkreditáció visszavonását az Oktatási Minisztérium hivatalos lapjában közzé kell tenni.
15. §
(1) A FAT határozata ellen - a (2) bekezdésben meghatározott esetekben - a kézbesítéstől számított 15 napon belül a 21. § szerinti törvényességi felügyeleti intézkedés iránti kérelem nyújtható be a miniszterhez.
(2) A FAT határozatait csak a határozattal érintett felnőttképzést folytató intézmény támadhatja meg, amennyiben a FAT eljárása jogszabályt, az eljárási rendet vagy a követelményrendszer előírásait megsértette.
A FAT testületi működésére és tagjaira vonatkozó rendelkezések, a törvényességi felügyelet
16. §
(1) A miniszter a FAT tagjait 3 évre kéri fel.
(2) A tagságra felkért személy nyilatkozik arról, hogy a jelölést elfogadja, és vele szemben nem állnak fenn a 17. § (1) bekezdésében meghatározott összeférhetetlenségi okok, illetőleg amennyiben összeférhetetlenségi ok áll fenn, vállalja, hogy azt 30 napon belül megszünteti. A miniszter a nyilatkozattétel megtörténte után dönt a tag megbízásáról.
17. §
(1) A FAT-nak nem lehet a tagja olyan személy, aki tagja az Országos Felnőttképzési Tanácsnak.
(2) A FAT állásfoglalásainak kialakításában, az intézmény- vagy program-akkreditációval kapcsolatos döntésben, továbbá a szakbizottságok javaslatának meghozatalában szavazati joggal nem vehet részt az a tag, aki az adott ügyben érintett intézménnyel munkaviszonyban vagy más, anyagi ellenszolgáltatással járó szerződéses viszonyban áll, továbbá, akitől bármely más oknál fogva az ügy tárgyilagos megítélése nem várható el.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeférhetetlenségi kifogásokat a FAT elnökénél kell bejelenteni, az összeférhetetlenségről a FAT testületi ülésen hoz határozatot, a határozathozatal során a FAT összeférhetetlenségi helyzetbe került tagja szavazati joggal nem rendelkezik.
18. §
(1) A FAT elnökét a FAT tagjai közül a miniszter kéri fel hároméves időtartamra.
(2) A FAT elnöke a testület munkájának felelős vezetője és irányítója. Képviseli a testületet más testületek, intézmények és szervek előtt.
(3) A FAT előtt folyamatban lévő ügyekről felvilágosítást csak a FAT elnöke adhat, és ő engedélyezheti az iratokba való betekintést, amelyet akkor tagad meg, ha az sérti az akkreditációs eljárást kezdeményező felnőttképzést folytató intézmény jogos érdekeit.
(4) A FAT elnöke szakértői feladatok elvégzésére a szakbizottság tagjait vagy a 13. § (2) bekezdés szerinti szakértőket kérhet fel.
(5) A FAT elnöke felelős a 3. § (1)-(5) bekezdés szerinti javaslatok kidolgozásáért.
(6) A FAT elnökének helyettesítési rendjéről az SzMSz rendelkezik.
(7) Az elnök megbízatása megszűnik, ha e rendelet 19. §-ának (1) bekezdése szerinti ok folytán a FAT tagsága megszűnik.
19. §
(1) A FAT tagság megszűnik:
a) a megbízás időtartamának elteltével,
b) lemondással,
c) a tag halálával, továbbá
d) felmentéssel.
(2) Amennyiben a miniszter a FAT tagját tisztsége alól felmenti, a tagnak a felmentésre vonatkozó döntés kézbesítésétől számított 5 napon belül előterjesztett kérelmére a felmentés indokát írásban közli.
(3) Amennyiben a hároméves megbízás alatt az (1) bekezdés b), c) vagy e) pontja alapján a FAT tagság megszűnik, erről a FAT elnöke tájékoztatja a minisztert. Új tag megbízásáról a miniszter dönt.
(4) A FAT hároméves megbízási időszakán belül új tagnak adott személyi megbízatás a FAT megbízásának végéig tart.
(5) A FAT elnökének, tagjainak tiszteletdíját a miniszter évente állapítja meg.
20. §
(1) A FAT köteles gondoskodni az akkreditációban részt vevő szakemberek megfelelő felkészítéséről, illetve továbbképzéséről. A képzésbe a FAT külföldi szakértőket is bevonhat.
(2) A szakértők munkájukért tiszteletdíjban részesülhetnek. A tiszteletdíjat és a kifizetés feltételeit az SzMSz rögzíti.
21. §
(1) A FAT működése felett a törvényességi felügyeletet a miniszter gyakorolja.
(2) A miniszter törvényességi felügyeleti jogkörében eljárva - hivatalból vagy kérelemre - vizsgálja, hogy a FAT összetétele, szervezete, működése, megfelel-e a jogszabályoknak, illetve a FAT SzMSz-ének, továbbá hogy a FAT az Fktv.-ben biztosított jogkörét az Fktv.-ben és e rendeletben foglaltak szerint gyakorolja-e. A törvényességi felügyeleti jogkör kiterjed a részletes eljárási rend és a követelményrendszer megtartására is.
(3) A miniszter - amennyiben jogszabálysértést észlel - törvényességi felügyeleti jogkörében eljárva, határidő kitűzésével, felhívja a FAT-ot a jogszabálysértés megszüntetésére. A FAT a felhívásban foglaltakat köteles megvizsgálni, és határidőn belül álláspontjáról vagy egyet nem értéséről a minisztert tájékoztatni. Amennyiben a FAT határidőn belül a felhívásnak nem tesz eleget, a miniszter a jogszabálysértő intézkedést megsemmisíti.
Átmeneti és záró rendelkezések
22. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) A FAT - e rendelet hatálybalépését követő 45 napon belül - dolgozza ki a 3. § (1) bekezdésben meghatározott javaslatokat.
(3) A FAT tagjainak névsorát az Oktatási Minisztérium hivatalos lapjában közzé kell tenni.
(4) A 2002. december 31. napja előtt megkezdett, az államháztartás bármely alrendszeréből támogatott képzés esetében, a képzésre vonatkozólag a támogatási szerződés lejártáig, illetve a támogatást biztosító egyoldalú kötelezettségvállalásban megjelölt időpontig a 2002. december 31. napja előtt érvényben levő szabályozás szerint kell eljárni.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. számú melléklet a 91/2002. (IV. 26.) Korm. rendelethez
Az intézmény-akkreditációs tanúsítvány tartalma
Az intézmény azonosítása:
- Az intézmény neve
- Az intézmény nyilvántartási száma a felnőttképzést folytató intézmények OKÉV által vezetett nyilvántartásában
- Az intézmény székhelye, a felnőttképzési tevékenység szempontjából érintett telephelyei
Az akkreditációval kapcsolatosan:
- Az intézmény-akkreditációs lajstromszám
- Az eljárás során vizsgált felnőttképzési tevékenységi területek
- Az akkreditáció érvényességi ideje
Érvényesítés:
Kelet, dátum, pecsét, aláírás(ok)
2. számú melléklet a 91/2002. (IV. 26.) Korm. rendelethez
A program-akkreditációs tanúsítvány tartalma
A programot benyújtó intézmény azonosítása:
- Az intézmény neve
- Az intézmény nyilvántartási száma a felnőttképzést folytató intézmények OKÉV által vezetett nyilvántartásában
- Az intézmény székhelye, a felnőttképzési tevékenység szempontjából érintett telephelyei
A program azonosítása:
- A program felnőttképzési szerződésben szerepeltetni kívánt megnevezése
- A program szerint megszerezhető képesítés és annak azonosítója
Az akkreditációval kapcsolatosan:
- A program-akkreditációs lajstromszám
- Az akkreditáció érvényességi ideje
Érvényesítés:
Kelet, dátum, pecsét, aláírás (ok)
Lábjegyzetek:
[1] * Szabályozására lásd 7/2002. (XII. 6.) FMM rendelet