Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

202/2003. (XII. 10.) Korm. rendelet

a magyar számviteli standardokról, azok értelmezéseiről és a kapcsolódó eljárási rendről

A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: számviteli törvény) 178. §-a (1) bekezdésének e) pontjában kapott felhatalmazás alapján - a számviteli törvény 176. §-ában foglaltak figyelembevételével - a nemzeti számviteli standardok készítésének, kidolgozásának-feltételeire, a standardok elfogadásának, bevezetésének, hatályba léptetésének követelményeire vonatkozóan Kormány a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. §

A rendelet hatálya kiterjed a Magyar Számviteli Standard Testületre, a Standard Előkészítő Testületre, a Standard Értelmező Testületre (a továbbiakban együttesen: standard testületek) és az Országos Számviteli Bizottságra.

Értelmező rendelkezések

2. §

a)[1] Magyar számviteli standardok: olyan, az e rendeletben szabályozott eljárási rend szerint kialakított és számviteli szabályozásért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) rendeleteként kihirdetett, a számviteli törvény 176. §-ában foglaltak figyelembevételével megalkotott részletes szabályok, módszerek, eljárások, amelyek - a számviteli törvény, és a számviteli törvényben kapott felhatalmazás alapján kiadott kormányrendeletek előírásaival összhangban, azokkal együtt, azokat kiegészítve - meghatározzák a beszámolókészítés, a könyvvezetés szabályait.

b) A magyar számviteli standardok értelmezései: egyes magyar számviteli standardok alkalmazásáról az e rendeletben szabályozott eljárási rend szerint kialakított és közzétett szakmai állásfoglalások.

c)[2] Magyar Számviteli Standard Testület: az Országos Számviteli Bizottság 21 tagjából és a miniszter által az e rendeletben meghatározottak szerint kinevezett további 11 természetes személyből álló 32 tagú testület, amely az e rendeletben foglalt eljárási rend szerint meghatározza azon témaköröket, amelyekről magyar számviteli standardot indokolt alkotni, meghatározza azon magyar számviteli standardokat, amelyekkel kapcsolatban értelmezést indokolt közzétenni,- valamint javaslatot tesz a miniszternek a magyar számviteli standardok kihirdetésére (a továbbiakban: standard-javaslat) és jóváhagyja a magyar számviteli standardok értelmezéseit.

d) Standard Előkészítő Testület: az Országos Számviteli Bizottság 11 tagjából álló testület, amely az e rendeletben foglalt eljárási rend szerint összeállítja az egyes magyar számviteli standardok szövegére vonatkozó javaslatot, valamint véleményt nyilvánít az egyes magyar számviteli standardok értelmezésének szükségességéről.

e) Standard Értelmező Testület: az Országos Számviteli Bizottság 5 tagjából álló testület, amely az e rendeletben foglalt eljárási rend szerint összeállítja az egyes magyar számviteli standardok értelmezésének tervezeteit.

f) Országos Számviteli Bizottság alatt a számviteli törvény 171. §-ának (1) bekezdése alapján létrehozott testületet kell érteni.

A magyar számviteli standardok és azok értelmezései megalkotásának célja

3. §

(1) A magyar számviteli standardok (a továbbiakban: standardok) megalkotásának célja a magyar számviteli jogszabályok, az Európai Közösségek számviteli előírásai és a Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok közötti összhang megteremtésével a magyar számviteli előírások egységes végrehajtásának, az egységes számviteli gyakorlatnak az elősegítése.

(2) A standardok megfelelő alkalmazását a standardok értelmezései segítik.

A standard testületek feladatai, a standardok és azok értelmezései megalkotásának rendje

4. §

(1) A Magyar Számviteli Standard Testület

a) az Országos Számviteli Bizottság javaslata alapján kialakítja működési rendjét,

b) az Országos Számviteli Bizottság javaslata alapján - az e rendeletben foglaltak figyelembevételével - meghatározza a standard-javaslatok és a standardok értelmezései kialakításának részletes eljárási rendjét,

c) a Standard Előkészítő Testület javaslata alapján dönt a megalkotni indokolt standardok témaköréről és a standard-javaslatok időbeli ütemezéséről,

d)[3] a Standard Előkészítő Testület javaslata alapján dönt a standard-javaslatokról, és jóváhagyás esetén kezdeményezi a miniszternél a standardok kihirdetését, egyéb esetben felkéri a Standard Előkészítő Testületet azok további egyeztetésére,

e) a Standard Értelmező Testület javaslata alapján dönt a megalkotandó standard-értelmezések témaköréről,

f)[4] a Standard Értelmező Testület javaslata alapján dönt a standard-értelmezésekről, jóváhagyás esetén kezdeményezi a miniszternél közzétételüket, egyéb esetben felkéri a Standard Értelmező Testületet azok további egyeztetésére.

(2) A Standard Előkészítő Testület

a) az Országos Számviteli Bizottság közreműködésével meghatározza működési rendjét,

b) javaslatot tesz a Magyar Számviteli Standard Testületnek a megalkotandó standardok témakörére és a standard-javaslatok időbeli ütemezésére,

c) összeállítja az egyes standard-javaslatok részletes szakmai koncepcióját és azokról széles körű egyeztetéseket, nyilvános vitát folytat,

d)[5] a miniszter által vezetett minisztérium (továbbiakban: minisztérium) bevonásával - a c) pont szerint egyeztetett részletes szakmai koncepció alapján - gondoskodik az egyes standardok szövegére vonatkozó javaslat elkészítéséről,

e) jóváhagyás céljából benyújtja az egyes standardjavaslatokat a Magyar Számviteli Standard Testületnek,

f) véleményezi a Standard Értelmező Testületnek a megalkotandó standard-értelmezések témakörére tett javaslatát.

(3) A Standard Értelmező Testület

a) az Országos Számviteli Bizottság közreműködésével meghatározza működési rendjét,

b) javaslatot tesz a Magyar Számviteli Standard Testületnek a megalkotandó standard-értelmezések témakörére a Standard Előkészítő Testület előzetes véleményének kikérésével,

c) elkészíti az egyes standard-értelmezések szövegét és benyújtja a Magyar Számviteli Standard Testületnek jóváhagyás céljából.

(4)[6] A Standard Előkészítő Testület a (2) bekezdés c) pontjában foglalt feladatok végrehajtásának elősegítésére tagjaiból és szükség esetén további felkért szakértőkből standard-javaslatonként - legfeljebb összesen 5 fős - munkacsoportot hoz létre, amelyben legalább egy fő a minisztérium képviselője.

(5) A Standard Értelmező Testület a (3) bekezdésben foglalt feladatok végrehajtásának elősegítésére - szükség esetén - további szakértőket kérhet fel.

(6) A hatályos standardok módosításának kezdeményezése során a standard-javaslatok megalkotására vonatkozó, az (1) -(2) és (4) bekezdésekben foglalt eljárási rendet kell értelemszerűen alkalmazni.

(7) A standardok közzétett értelmezéseinek módosítása során a standardok értelmezéseinek megalkotására vonatkozó, az (1) -(3) és (5) bekezdésekben foglalt eljárási rendet kell értelemszerűen alkalmazni.

5. §

(1)[7] A Magyar Számviteli Standard Testület tagjait a miniszter nevezi ki, illetve menti fel. A Magyar Számviteli Standard Testület azon tagjait, akik nem tagjai az Országos Számviteli Bizottságnak, a miniszter az érintett szakmai, társadalmi, érdekképviseleti, felsőoktatási szervezetek javaslatainak figyelembevételével nevezi ki, illetve menti fel.

(2)[8] A Magyar Számviteli Standard Testület személyi összetételét azon tagok vonatkozásában, akik nem tagjai az Országos Számviteli Bizottságnak, a miniszter minden év március 1-jéig - az adott évre ütemezett standard-javaslatok témakörének, és az azok alapján érintett (1) bekezdés szerinti szervezetek javaslatainak figyelembevételével - felülvizsgálhatja.

(3) A Standard Előkészítő Testület és a Standard Értelmező Testület tagjait az Országos Számviteli Bizottság jelöli ki a saját tagjai közül azzal, hogy egy személy egyidejűleg csak az egyik testület tagja lehet.

6. §

(1)[9] A miniszter a Magyar Számviteli Standard Testület standard-javaslatai alapján gondoskodik a standardok miniszteri rendeleti formában történő kihirdetésének előfeltételét jelentő - külön jogszabályban meghatározott - jogszabály-előkészítési eljárás lefolytatásáról.

(2)[10] A miniszter az e rendeletben foglalt eljárási szabályok szerint kezdeményezett standardokat az (1) bekezdés szerinti jogszabály-előkészítési eljárás eredményes lefolytatását követően rendeletben kihirdeti.

(3)[11] A miniszter a Magyar Számviteli Standard Testület kezdeményezésére - a kezdeményezést követő 30 napon belül, nem jogszabályi formában - a Magyar Közlöny mellékletében és a minisztérium hivatalos lapjában közzéteszi a standardokhoz kapcsolódóan az e rendeletben foglalt eljárási szabályok alapján megalkotott és jóváhagyott értelmezéseket.

7. §[12]

A Magyar Számviteli Standard Testület tevékenységét titkárság segíti. A titkársági feladatok ellátásának feltételeit a miniszter biztosítja.

Záró rendelkezések

8. §

(1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - 2004. január 1-jén lép hatályba.

(2) E rendelet 4. §-a (1) bekezdésének d) és f) pontja, (6)-(7) bekezdése, valamint 6. §-a 2005. január 1-jén lép hatályba.

(3)[13]

9. §[14]

10. §[15]

11. §[16]

Kiss Péter s. k.,

a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter

Lábjegyzetek:

[1] Módosította az 518/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 55. § 1. pont. Hatályos 2014.01.01.

[2] Módosította az 518/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 55. § 2-3. pont. Hatályos 2014.01.01.

[3] Módosította az 518/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 55. § 4. pont. Hatályos 2014.01.01.

[4] Módosította az 518/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 55. § 4. pont. Hatályos 2014.01.01.

[5] Módosította az 518/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 55. § 5. pont. Hatályos 2014.01.01.

[6] Módosította az 518/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 55. § 6. pont. Hatályos 2014.01.01.

[7] Módosította az 518/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 55. § 2. pont. Hatályos 2014.01.01.

[8] Módosította az 518/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 55. § 2. pont. Hatályos 2014.01.01.

[9] Módosította az 518/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 55. § 2. és 7. pont. Hatályos 2014.01.01.

[10] Módosította az 518/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 55. § 2. pont. Hatályos 2014.01.01.

[11] Módosította az 518/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 55. § 2. és 8. pont. Hatályos 2014.01.01.

[12] Megállapította az 518/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 54. § -a. Hatályos 2014.01.01.

[13] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. § 814. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.

[14] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. § 814. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.

[15] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. § 814. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.

[16] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. § 814. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.

Tartalomjegyzék