Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI Szinonimák

Kereséskor az "AI szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

...Tovább...

271/2003. (XII. 24.) Korm. rendelet

a felszíni vizek minősége védelmének egyes szabályairól szóló 203/2001. (X. 26.) Korm. rendelet módosításáról

A Kormány a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 36. §-ában és a 110. § (7) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. §

A felszíni vizek minősége védelmének egyes szabályairól szóló 203/2001. (X. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Fvr.) 13. §-ának címe, valamint a 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"A kibocsátási határértékek megállapítása felszíni víz befogadóba való közvetlen bevezetés esetén

13. § (1) A kibocsátási határértéket a kibocsátó számára a felügyelőség - a 10-12. §, a 18. § és 24. §-okban foglaltak figyelembevételével - határozatban vagy szakhatósági állásfoglalásban állapítja meg.

(2) Amennyiben vízgyűjtő-területi határérték a víztestre vonatkozó vízminőségi követelmény és a befogadó terhelhetősége alapján meghatározható, akkor kibocsátási határértéknek azt kell előírni.

(3) Amennyiben valamely szennyezőanyagra a felügyelőségnek nem áll rendelkezésére vízgyűjtő-területi határérték, akkor a kibocsátási határértéket a technológiai határérték* és a területi kibocsátási határérték** alapján határozza meg a következők szerint:[1]

a) ha a tevékenységre van technológiai határérték, akkor kibocsátási határértéknek azt kell előírni;

b) ha a tevékenységre vagy a kibocsátásra jellemző szennyezőanyagok közül egy adott szennyezőanyagra nincs technológiai határérték, akkor a vonatkozó területi kibocsátási határértéket kell előírni kibocsátási határértéknek.

(4) A felügyelőség a kibocsátó kérelmére, illetve hivatalból a vízvédelmet, illetve a kibocsátó türelmi idején belüli teljesítőképességét figyelembe véve a (2)�(3) bekezdésben meghatározottaknál szigorúbb vagy enyhébb egyedi határértéket állapíthat meg. A határérték megállapításánál figyelembe kell venni a vízminőségi állapot megőrzésének, szükség szerinti javításának szempontjait, illetve határidő kitűzésével a kibocsátó által elérhető kibocsátási szintet. Az így megállapított egyedi kibocsátási határérték szükségességét a felügyelőség határozatban vagy szakhatósági állásfoglalásban indokolja. Az egyedi kibocsátási határérték nem lehet

a) szigorúbb, mint az adott szennyezőanyagra vonatkozó technológiai határérték és a befogadó kategóriájától függetlenül figyelembe vett legszigorúbb területi határérték közül a szigorúbb;

b) enyhébb, mint az adott szennyezőanyagra vonatkozó technológiai határérték és a befogadó kategóriájától függetlenül figyelembe vett, legkevésbé szigorú területi kibocsátási határérték közül a kedvezőbb.

(5) Amennyiben egy adott szennyezőanyagra jogszabály sem területi kibocsátási, sem technológiai határértéket nem állapít meg, és nem áll rendelkezésre vízgyűjtő-területi határérték sem, a felügyelőség egyedi kibocsátási határértéket állapíthat meg a befogadó terhelhetőségének függvényében.

(6) A felügyelőség - az energetikai célú hasznosítás kivételével - annak a kibocsátónak, aki engedéllyel olyan felszín alatti vizet használ, amely valamely szennyezőanyagtartalom tekintetében meghaladja a kibocsátásra vonatkozó jogszabályban előírt kibocsátási határértéket, a területi kibocsátási vagy technológiai határértéknél enyhébb vagy szigorúbb kibocsátási határértéket állapíthat meg a befogadó terhelhetőségére figyelemmel.

(7) A kibocsátó külön kérelmére a felügyelőség által e rendelet szerint megállapított egyedi határérték felülvizsgálható, amennyiben a kérelmet a kibocsátó a befogadó terhelhetőségére vonatkozó mérésekkel és számításokkal alátámasztja."

2. §

Az Fvr. 23. § (3) bekezdés a)-c) pontja helyébe a következő új a)-d) pont lép:

"a) ha a kibocsátó a rendkívüli szennyezés tényét a hatóságnak haladéktalanul bejelentette és a károk enyhítése érdekében tőle elvárható módon közreműködött;

b) kétszerese, ha a szennyezés tényét kívülálló észleli, majd a kibocsátó a károk enyhítésében közreműködik;

c) háromszorosa, ha a kibocsátó a szennyezés tényét a hatóságnak bejelentette,de a károk enyhítésében nem működött közre;

d) ötszöröse, ha a kibocsátó a rendkívüli szennyezésre vonatkozó bejelentési és kárenyhítési kötelezettségének nem tett eleget."

3. §

Az Fvr. 24. §-ának (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(8) Ha a kibocsátó a türelmi idő lejárta után sem teljesíti a kibocsátási határértékeket, akkor a 2. számú melléklet szerint számított teljes bírságot kell megállapítani."

4. §

(1) Az Fvr. 25. §-ának (4) bekezdésében a "2002. december 31-ig" szövegrész helyébe a "2003. december 31-ig" szövegrész lép.

(2) Az Fvr. 25. §-a következő új (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A 2004. január 1-je után engedélyezett létesítmények esetében vízszennyező anyag bevezetése:

a) tilos bányatavakba*, illetve a külön jogszabály** szerinti fokozattan érzékeny területen lévő olyan vízfolyásba, melynek medre időszakosan kiszárad;[2]

b) a külön jogszabály* szerinti érzékeny és kevésbé érzékeny területeken lévő olyan vízfolyásba, melynek medre időszakosan kiszárad[3]

ba) csak a külön jogszabály* szerinti követelmények betartásával, a külön jogszabályban** meghatározott ammónium és foszfát kivételével,[4]

bb) a külön jogszabályban* nem meghatározott komponensek tekintetében a felszíni vizekre vonatkozó határértékek figyelembevételével, a 13. § (4)-(5) bekezdésének alkalmazásával végezhető."[5]

5. §

Az Fvr. 26. §-ának (3) bekezdésében a "2004. január 1-jéig" szövegrész helyébe a "2004. augusztus 1-jéig" szövegrész lép.

6. §

Az Fvr. 2. számú melléklete helyébe e rendelet melléklete lép.

7. §

(1) E rendelet 2004. január 1-jén lép hatályba.

(2) Ahol az Fvr. "országos területi határérték" kifejezést használ, ott a továbbiakban "területi határérték" kifejezést kell érteni.

Dr. Medgyessy Péter s. k.,

miniszterelnök

Melléklet a 271/2003. (XII. 24.) Korm. rendelethez

[2. számú melléklet a 203/2001. (X. 26.) Korm. rendelethez]

A vízszennyezési bírság

1. A pontszerű szennyvízkibocsátások bírságolása

1. A szennyvízkibocsátási határértékek betartását a kibocsátóknál az engedélyben meghatározott mintavételi helyen vett szennyvízminta vizsgálata alapján kell megállapítani.

2. A vízszennyezési bírság összegének meghatározása.

A felszíni víz befogadót terhelő, helyhez kötött pontszerű vízszennyező forrás (valamint technológiai határérték előírása esetén, a közvetett bevezetésre, a telephelyen belüli elkeveredés előtti pontra és/Vagy keletkezési helyre) engedélyezett kibocsátási határérték túllépése miatt kiszabandó vízszennyezési bírságot a következők szerint kell megállapítani:

2.1. A tárgyévre kiszabott éves vízszennyezési bírságot (Bvéves), a tárgyévben az egyes bírságolási időszakokra megállapított bírságolási részösszegek (Bvidőszakos) összegzésével kell megállapítani:

Bvéves= Σ Bvidőszakos

2.2. Egy adott bírságolási időszakra megállapított időszakos vízszennyezési bírságot (Bvidószatos) az egyes szennyező anyagonként külön, az engedélyezett határértékből számolható megengedett mennyiség fölötti kibocsátási mennyiségre kiszámolt bírságok (BvSza) összegzésével kell megállapítani:

Bvidőszakos = Σ Bvsza

2.3. Egy adott vízszennyező anyag határérték fölötti koncentrációval való kibocsátása után a bírságot a következő képlettel kell kiszámítani:

aholBVSZa = Mf x k
Bvsza= egy adott bírságolási időszakban egy adott szennyezőanyagra vonatkoztatott bírság, me­lyet a határérték fölött kibocsátott szennyezési koncentrációból számolt szennyezőanyag mennyiség alapján számolunk [Ft]
Mf= a határérték fölött kibocsátott szennyezési koncentrációból számolt szennyezőanyag mennyiség [kg/bírságolási időszak], azaz az el­lenőrzés szerint-kibocsátott szennyezőanyag mennyiség és az engedélyezett szennyező­anyag mennyiség különbsége
k= a fajlagos bírságtétel az adott szennyezőanyag­ra vonatkozóan [Ft/kg]

A határérték fölött kibocsátott szennyezési koncentrációból számolt szennyezőanyag mennyiség (Mf) kiszámítása:

ahol
Mt
Mf = Mt-Me
= a tényleges szennyezőanyag kibocsátás tömegárama a bírságolási időszakra azaz az ellenőrzés szerint kibocsátott szennyezőanyag mennyisége (kg/bírságolási időszak)
és
Mt = Ci x Qt
Me
és
= az engedélyezett határérték és szennyvízhozam alapján meghatározott szennyezőanyag mennyiség tömegáramban (kg/bírságolási időszak), azaz a kibocsátásra engedélyezett maximális szennyezőanyag mennyiség

a) települési tisztítóból való kibocsátás esetében, illetve egyéb kibocsátások esetében, valamint olyan egyéb kibocsátások esetében ahol a ténylegesen kibocsátott szennyvízmennyiség nem haladja meg a bírságolási időszakra számolt engedélyezett szennyvízmennyiséget

Me = Ce x Qt

b) azon kibocsátások esetében, amikor a ténylegesen kibocsátott szennyvízmennyiség meghaladja a bírságolási időszakra számíto.tt engedélyezett mennyiséget és a kibocsátás nem települési tisztítóból történik

Me = Ce x Qe
Ce= az engedélyben előírt koncentrációs határérték [mg/l], vagy százalékban kifejezett csök-kentési hatásfok [%] alapján számított koncentráció
Ci= az ellenőrzés során mért, egy adott szennyezőanyagra vonatkozó tényleges koncentráció [mg/l],
Qt= a kibocsátott szennyvíz mennyisége a bírságolási időszakban az ellenőrzés alapján [m3/bír-ságolási időszak],
Qe= az engedélyben előírt kibocsátható szennyvízmennyiség alapján a bírságolási időszakra számolt engedélyezett szennyvízmennyiség [m3/ bírságolási időszak].
Megjegyzés: AQe engedélyezése során a kibocsátó adatszolgáltatását kell figyelembe venni azzal, hogy az engedélyeztetni kívánt kibocsátandó szennyvízmennyiség megadásánál az erre vonatkozó kérelmét a vízszolgáltatóval kötött szerződésével, a termelő kapacitási adatokkal, valamint saját vízbázisának víztermelési adataival indokolnia kell.
A Qe engedélyezett szennyvízmennyiség kibocsátás mértékét a hatóság - az előző évi ellenőrzésen alapuló kibocsátás (Qt) alapján - módosíthatja.

Amennyiben az engedélyben előírt technológiai kibocsátási határérték [kg vízszennyezőanyag/tonna termék] dimenzióban van megadva, akkor a kibocsátásra engedélyezett maximális szennyezőanyag mennyiség [Me] értékét a következő képlettel kell kiszámolni:

Me = T x Cf
ahol:
T= a termelés jellemző volumenadata a bírságolási időszakra
Cf= a termelési egységre vetített technológiai határérték [kg/t]

2.4. Abban az esetben, ha az ellenőrzés során mért koncentráció (helyszíni ellenőrzés vagy önellenőrzés) az engedélyben előírt határérték kétszeresét eléri, vagy meghaladja, egy adott szennyezőanyagra vonatkozóan, azaz a túllépés mértéke 100%, vagy annál nagyobb, akkor az adott szennyezőanyagra a 2.3. pont szerint számított bírságot (Bvsza) meg kell szorozni a [j] jelentős határérték túllépés miatti bírságtényezővel.

Azaz:Bvsza - Bvsza x J
ahol: j= 1,3, illetve mérgező anyagok esetében j=2

Egy adott bírság számítási időszakra megállapított időszakos bírság számításánál a határértéket kétszeresét elérő vagy meghaladó szennyezőanyagra a fenti képlet szerint számolt ( B vsza) bírságot kell a 2.2. pont szerinti összegzés során figyelembe venni.

2.5. Bírságszámítás nem engedélyezett hígítás esetén akkor, ha a tényleges szennyezőanyag-kibocsátási mennyiség (Mt) meghaladja az engedélyezett (Me) mennyiséget: Amennyiben az ellenőrző vizsgálatok azt eredményezik, hogy az engedélyezett vízhozamnál nagyobb szennyvízkibocsátás folyik.

Bvsza = [(Mt—Me)x k] x h

ahol h = hígítási bírságtényező és

2.5.1. ha egy adott szennyezőanyag a kibocsátásra engedélyezett határértéknek megfelel, akkor

h=1,1

2.5.2. ha egy adott szennyezőanyagra vonatkozó mért szennyezési koncentráció a kibocsátására engedélyezett határértéknek nem felel meg, akkor

h = 1,3

2.6. Bírságszámítás az 1. számú melléklet 2. és 3. pontja szerint tiltott szennyezőanyag kibocsátása esetén. A bírságot a bírságolási időszakra a kibocsátott szennyezőanyag teljes mennyiségére kell megállapítani:

Bvsza = Mt x k

2.7. A bírság számítási időszak meghatározása: 2.7.1. A bírság számítási időszakot a következők szerint értelmezzük:

Kibocsátási jellemzőkBírságolás számítási időszak
Nem önellenőrzés köteles, folyamatos szennyvízkibocsátás eseténA tárgyév január 1-jétől, a megelőző év utolsó helyszíni ellenőrzésének eredménye alapján, a tárgyév első helyszíni ellenőrzésének időpontjáig, majd az első helyszíni ellenőrzés időpontjától a következő helyszíni ellenőrzésig, de legkésőbb a tárgyév december 31-éig.
Önellenőrzés köteles folyamatos szennyvízkibocsátás eseténA tárgyév január 1-jétől a megelőző év utolsó önellenőrzési mintavételi vizsgálat eredménye alapján, a tárgyévi első önellenőrzési tervben rögzített mintavételi időpontjáig majd az önellenőrzési tervben rögzített mintavétel időpontjától az azt követő tervszerinti mintavételi időpontig, de legkésőbb a tárgyév december 31-éig.
Idény üzem eseténAz idényben elvégzett egyik ellenőrzéstől a következő ellenőrzésig, (önellenőrzésig), illetve az idény időtartamában, de legkésőbb a tárgyév december 31-éig.
Változó szennyvízkibocsátású üzem eseténA működési ciklusban elvégzett egyik ellenőrzéstől (önellenőrzéstől) a következő ellenőrzésig, (önellenőrzésig), illetve a ciklus időtartamára de legkésőbb a tárgyév december 31-éig.

2.7.2. Amennyiben a kibocsátó önellenőrzést végez folyamatos, valamint egész évben üzemelő, változó szennyvízkibocsátású üzem esetében a teljes naptári évet (január 1-jétől december 31-ig) lehet figyelembe venni a bírságszámítás időszakának, és egy adott szennyezőanyag kibocsátási mennyiségét a mért koncentrációk átlaga (Cá) és az egész évben kibocsátott vízmennyiség alapján lehet meghatározni.

Mtéves= Cá x Qtéves

ahol:

n
ΣCi
Cá=i=1és
n
Meéves - Ce x Q éves eng.,
valamint Mféves = Mtéves - MeeveS

Ezt az eljárást csak akkor lehet alkalmazni, ha:

a) települési tisztítóból való kibocsátás esetében az éves mérések sorozatában a határértéket túllépő mérési eredmények maximálisan megengedett száma megfelel a következő követelményeknek. (Ha ennek nem felel meg, akkor az önellenőrzési tervben rögzített egyik ellenőrzési időponttól a következő ellenőrzési időpontig kell a bírságszámítási időszakot figyelembe venni.);

Az engedélyben előírt követelményeket ki nem elégítő mérési eredmények megengedhető száma egy adott szennyező anyagra vonatkozóan:

Az éves önellenőrző mérések száma egy adott szennyezőanyagraAz engedélynek nem megfelelő mérési eredmények száma egy adott szennyezőanyagraAz éves önellenőrző mérések száma egy adott szennyezőanyagraAz engedélynek nem megfelelő mérési eredmények száma egy adott szennyezőanyagraAz éves önellenőrző mérések száma egy adott szennyezőanyagraAz engedélynek nem megfelelő mérési eredmények száma egy adott szennyezőanyagra
4-71111-12510252-26819
8-162126-14011269-28420
17-283141-15512285-30021
29-404156-17113301-31722
41-535172-18714318-33423
54-676188-20315335-35024
68-817204-21916351-36525
82-958220-23517
96-1109236-25118

A települési tisztító megfelelő működéséhez szükséges további követelmények a nem megfelelő mérési eredményekre vonatkozóan:

aa) Ha a megengedett esetek száma nagyobb I-nél, de kisebb mint 10, akkor azok egymást követő mérésekhez nem tartozhatnak. Ha a mérési gyakoriság nagyobb mint 126, akkor 2-nél, ha nagyobb mint 300, akkor 3-nál több egymás mellett lévő meg nem engedett mérési eredmény nem fordulhat elő.

ab) A dikromátos oxigénfogyasztás (KOIk) és a biokémiai oxigénigénye (BOI5) esetében a normális üzemi körülmények közt vett mintának engedélyben előírtaknak nem megfelelő mérési eredménye sem haladhatja meg 100%-kal a koncentrációban meghatározott engedélyezett határértéket. Az összes lebegőanyag (ÖLA) esetében a nem megfelelő mérési eredmény nem haladhatja meg 150%-kal a koncentrációban meghatározott engedélyezet határértéket.

ac) A települési szennyvíztisztítás szempontjából érzékeny felszíni vizek és vízgyűjtőterületük kijelöléséről szóló 240/2000. (XII. 23.) Korm. rendelet szerinti érzékeny területeken lévő felszíni vizekbe vezetés esetén az összes foszfor (Pösszes) és összes nitrogén (Nösszes) esetében a mérési eredmények éves átlaga (a nem megfelelő mérési eredményeket is beleszámolva), meg kell feleljen az engedélyben előírt határértéknek.

b) Az egyéb kibocsátások (nem települési tisztítóból való kibocsátás) esetében egy adott szennyezőanyagnak a maximális koncentrációjú kibocsátása nem haladhatja meg 100%-kal az engedélyezett határértéket. (Ha ennek nem felel meg, akkor az önellenőrzési tervben rögzített egyik mintavételi időponttól a következő mintavételi időpontig kell a bírságszámítási időszakot figyelembe venni).

2.8. A rendkívüli vízszennyezési bírság számítása:

A bírságot a szennyezési időszakra minden szennyezőanyagra külön-külön, a kibocsátott szennyezőanyagok teljes mennyiségére kell megállapítani.

BvR = Σ Bvsza
és
Bvsza = [Qr x Ci x k] x R
ahol:
Bvsza= egy adott szennyezőanyagra számított bírság a rendkívüli szennyezés időszakára [Ft]
Qr= a rendkívüli szennyezés időszakában kibocsátott szennyvízmennyiség [m3/rendkívüli szennyezési időszak]
R= rendkívüli szennyezési szorzótényező, melynek értékei a 23. § (3) bekezdés
- a) pontja esetén: R = 1
- b) pontja esetén: R = 2
- c) pontja esetén: R = 3
- d) pontja esetén: R = 5

2.9. A "k" fajlagos bírságtétel megállapítása:

SorszámA szennyezés nemeBírságtétel Ft/kg
A) Szennyezőanyagok
1.Dikromátos oxigénfogyasztás KOIk140
2.Ötnapos biokémiai oxigénigény BOI5525
3.Összes nitrogén Nösszes700
4.Összes szervetlen nitrogén (ammónium, nitrit, nitrát)700
5.pH-
- határérték alatt700
- határérték felett700
6.Összes só
- természetes eredetű28
- technológiai eredetű '140
7.Nátrium-egyenérték* (%)280
8.Összes lebegőanyag140
9.Ammónia-ammónium-nitrogén700
10.Összes vas280
11.Összes mangán2800
12.Szulfid14 000
13.Aktív klór7 000
14.Összes foszfor5 600
15.Foszfát foszfor5600
16.Szulfit875
17.Szulfát140
18.Szerves oldószer extrakt (olajok, zsírok)2 800
19.Coliform szám**0,005 X 2n Ft/m3
20.Nitrát-nitrogén140
21.Nitrit-nitrogén140
22.Klorid7 000
23.Kátrány16 800
24.Fenolok (fenol index)7000
25.Fluoridok7 000
26.Összes alifás szénhidrogén (TPH) C5-C40, ill. alifás szénhidrogének fűtőolajként kimutatva C10-C3217 500
B) Veszélyes és mérgező anyagok
27.Összes higany1 400 000
28.Összes kadmium140 000
29.Adszorbeálható szerves halogén vegyületek, klórban kifejezve (AOX)140 000
30..Policiklikus aromás szénhidrogének (PAH-k)14 000
31.Kloroform70 000
32.Széntetraklorid47 250
33.Hexaklórbutadién70 000
34.1,2 -diklór-etán28 000
35.Triklóretilén70 000
36.Perklóretilén (tetraklóretilén)140 000
37.Hexaklórbenzol (HCB)140 000
38.Triklórbenzol (TCB)140 000
39.Hexaklór-ciklohexán (HCH)1 000 000
40.Aldrin1 000 000
41.Dieldrin1 000 000
42.Endrin1 000 000
43.Isodrin1 000 000
44.DDT1 000 000
45.Pentaklórfenol1 000 000
46.Összes antimon28 000
47.Összes szelén28 000
48.Összes króm7 000
49.Króm (VI)28 000
50.Összes nikkel28 000
51.Összes kobalt28 000
52.Összes ólom28 000
53.Összes ón7 000
54.Összes réz7 000
55.Összes bárium17 500
56.Összes cink7 000
57.Összes ezüst140 000
58.Összes arzén28 000
59.Összes tallium28 000
60.BTEX (benzol, toluol, etilbenzol, xilol)10 000
61.Könnyen felszabaduló cianidok700 000
62.Összes cianid7 000
63.Összes alumínium7 000
64.Illékony halogénezett szerves vegyületek (POX)140 000
65.Azbeszt28000
66.Dioxinok és furánok700 000
67.Molibdén28000
68.Toxicitás140 Ft/m3
C) Egyebek
69.10 perces ülepedő anyag140
70.Hőterhelés (Hőfok hűtővízre)***10 Ft/°C/m3

* A víz kalcium-, magnézium- és káliumtartalmával 45 egyenérték%-ban egyensúlyt tartó nátrium kg-ban kifejezett értékét meghaladó mennyiség.

** Az "n" a cm3-kénti coliform szám normál alakban kifejezett értékének kitevője, de legfeljebb 4.

*** A hőterhelés bírságtényezője Ft/°C/m3, mely a kibocsátott vízmennyiségnek csak a hőfokára értelmezhető.

2.10. Többszörös bírságolás elkerülésére vonatkozó előírás.

A bírság számításánál és megállapításánál többszörös bírságolást nem lehet alkalmazni.

2. A vízvédelmi bírság bírságtételei

A vízvédelmi bírság mértéke, ha a kibocsátó:

a)a külön jogszabály alapján elkészítendő önellenőrzési terv készítését és annak jóváhagyását elmulasztotta [19. § (3).]300 000 Ft/év
b)az önellenőrzési tervét a felügyelőség általi felszólításra sem készíti el [19. § (3).]1 000 000 Ft/eset
c)a jóváhagyott önellenőrzési terv teljesítését elmulasztotta1 000 000 Ft/eset
d)vízhasználatáról és a kibocsátott szennyvizéről szándékosan valótlan adatot közöl (20. §)1 000 000 Ft/eset
e)nem készíti el szennyezéscsökkentésí ütemtervét, a felügyelőség által előírt határidőig (települési szennyvízelvezetés esetén ez a kötelezettség a tulajdonost terheli) [21. § (8).]200 000 Ft/év és 10 000 000 Ft/év között, (a települési szennyvíz elvezetése esetében a bírságot a település LE terhelés nagyságrendje függvényében egyedileg kell megállapítani.)
f)szennyezéscsökkentési ütemtervét nem a jóváhagyott ütemezés szerint végzi [21. §(9)]500 000 Ft/ellenőrzés
g)a szennyvízkibocsátására vonatkozó (jogszabályban, illetve hatósági kötelezésben előírt) adatszolgáltatási kötelezettségét határidőre, illetve a felügyelőség felszólítására sem teljesíti (20. §)1 000 000 Ft
h)engedélyköteles tevékenységet, illetve az ehhez tartozó technológia üzemeltetését hatósági engedély nélkül kezdi meg, és szennyvízkibocsátást folytat,
továbbá
a hatósági engedély megállapításához szükséges adatokban bekövetkezett változást nem jelenti be az illetékes környezetvédelmi hatóságnak, illetve nem kéri az engedély módosítását, valamint a módosításhoz szükséges meglévő engedélyét (szolgáltatói szerződését, illetve szennyvízkezelési megállapodását) a hatóság részére, az előírt határidőre nem küldi meg (16. §)200 000 Ft/eset

Lábjegyzetek:

[1] * A használt és szennyvizek kibocsátási határértékeiről és alkalmazásuk szabályairól szóló 9/2002. (III. 2.) KöM-KöViM együttes rendelet. ** A használt és szennyvizek kibocsátási határértékeiről és alkalmazásuk szabályairól szóló 9/2002. (III. 2.) KöM-KöViM együttes rendelet.

[2] * A bányatavak hasznosításával kapcsolatos jogokról és kötelezettségekről szóló 239/2000. (XII. 23.) Korm. rendelet. ** A felszín alatti vizek minőségét érintő tevékenységekkel összefüggő egyes feladatokról szóló 33/2000. (III. 17.) Korm. rendelet.

[3] * A felszín alatti vizek minőségét érintő tevékenységekkel összefüggő egyes feladatokról szóló 33/2000. (III. 17.) Korm. rendelet.

[4] * A felszín alatti vizek minőségét érintő tevékenységekkel összefüggő egyes feladatokról szóló 33/2000. (III. 17.) Korm. rendelet. ** A felszín alatti víz és földtani közeg minőségi védelméhez szükséges határértékekről szóló 10/2000. (VI. 2.) KöM-EüM-FVM-KHVM együttes rendelet.

[5] * A felszín alatti víz és földtani közeg minőségi védelméhez szükséges határértékekről szóló 10/2000. (VI. 2.) KöM-EüM-FVM-KHVM együttes rendelet.

Tartalomjegyzék