69/2003. (V. 15.) Korm. rendelet

a kiemelt építésügyi igazgatási ügyekben eljáró hatóságok illetékességi területéről, a kijelölési eljárásról, valamint a szakmai feltételekről szóló 220/1997. (XII. 5.) Korm. rendelet módosításáról

Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Étv.) 62. §-a (1) bekezdésének a)-e) pontjában kapott felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:

1. §

A kiemelt építésügyi igazgatási ügyekben eljáró hatóságok illetékességi területéről, a kijelölési eljárásról, valamint a szakmai feltételekről szóló 220/1997. (XII. 5.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. § Az Étv. 52. §-ának (2) bekezdésében meghatározott ügyekben (a továbbiakban: kiemelt építésügyi hatósági ügy) az első fokú építésügyi hatósági jogkört - az Étv. 52. §-ának (6) bekezdése szerinti építmények kivételével -

a) az 1. számú mellékletben felsorolt településekre is kiterjedő illetékességgel a városi (fővárosi kerületi) önkormányzat jegyzője, illetve

b) a 2. számú mellékletben felsorolt települési önkormányzatok jegyzője

látja el."

2. §

Az R. 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: "4. § (1) Amennyiben a Kormány által - a korábbi szabályok szerint - történt kijelölésnek az Étv.-ben meghatározott feltételei a kijelölést követően megszűnnek, a települési önkormányzat jegyzője a kiemelt építésügyi hatósági ügyekben nem járhat el. Ezt a tényt a települési önkormányzat jegyzője köteles 3 napon belül írásban - a jogosultság megszűnése határnapjának megjelölésével - bejelenteni a belügyminiszternek, továbbá az 1. számú melléklet szerint illetékes városi jegyzőnek, valamint a megyei közigazgatási hivatal vezetőjének, és arról a település lakosságát - a helyben szokásos módon - tájékoztatni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben a kiemelt első fokú építésügyi hatósági jogkör gyakorlására a továbbiakban az 1. §-ban meghatározott városi önkormányzat jegyzője jogosult.

(3) Az (1) bekezdés szerinti - feladatot átadó - önkormányzat a kiemelt építésügyi hatósági jogkör megszűnését követő naptól az államháztartás működési rendjéről szóló külön jogszabály szerinti megállapodás alapján a feladat ellátásához igényelt normatív állami hozzájárulást havonta átutalja a feladatot átvevő (2) bekezdés szerinti önkormányzat részére."[1]

3. §

Az R. 6. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A kiemelt építésügyi hatósági ügyek döntésre való szakmai előkészítését (helyszíni szemle, hiánypótlás, tárgyalás, határozathozatal stb.) és végrehajtását

a) csak az a külön jogszabályban meghatározott szakirányú egyetemi vagy főiskolai végzettséggel rendelkező köztisztviselő végezheti, aki részt vett a Minisztérium szakmai felügyelete által szervezett szakmai továbbképzésben, és

b) legalább egyéves szakmai (tervezői, kivitelezői), továbbá kétéves közigazgatási gyakorlattal, vagy

c) legalább hároméves közigazgatási gyakorlattal rendelkezik."

4. §

Az R. 7. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A (2) bekezdésben meghatározottakon túl az építésügyi hatósági feladatok szakszerű ellátása érdekében a kiemelt építésügyi hatósági ügyekben építésügyi-hatósági jogkört nem gyakorló települések jegyzői e rendelet hatálybalépését követő 15 napon belül, illetőleg a továbbiakban folyamatosan kötelesek az illetékes első fokú építésügyi hatóság rendelkezésére bocsátani a település jóváhagyott településrendezési terveit, illetve más építési tárgyú helyi önkormányzati rendeletét (pl. helyi építési szabályzatát)."

5. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő, első fokú határozattal még el nem bírált ügyekben is alkalmazni kell.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R. 2. §-a és 3. §-a hatályát veszti.

Dr. Medgyessy Péter s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 119. §-ának (4) bekezdése.