138/2004. (XII. 16.) GKM rendelet

a kedvezményes gázellátás igénybevételéről szóló 50/2003. (VIII. 14.) GKM rendelet módosításáról

A földgázellátásról szóló 2003. évi XLII. törvény 56. §-a (2) bekezdésének l) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

A kedvezményes gázellátás igénybevételéről szóló 50/2003. (VIII. 14.) GKM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. § (1) E rendeletet a szolgáltató által - közvetlenül vagy közvetve - a háztartási fogyasztók részére vezetéken szolgáltatott földgáz, illetve propán- és bután gáz, valamint ezek elegye (a továbbiakban: propán-bután gáz) után járó támogatás elszámolása során kell alkalmazni.

(2) A határon keresztüli földgázszállító-vezetékhez való hozzáférési engedéllyel rendelkező nyilvántartásba vett feljogosított fogyasztó (a továbbiakban: szabadpiaci fogyasztó) és ennek telephelyén belül ellátott, e rendelet szerinti háztartási fogyasztó közötti elszámolásra, nyilatkozatadásra, a támogatásra való jogosultság megállapítására - egyéb rendelkezés hiányában - a szolgáltató és az e rendelet szerinti háztartási fogyasztó közötti elszámolásra, nyilatkozatadásra, a támogatásra való jogosultság megállapítására vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.

(3) Annak a szolgáltatónak, mely egyben háztartási fogyasztónak is minősül és nem minősül szabadpiaci fogyasztónak (a továbbiakban: háztartási fogyasztónak is minősülő szolgáltató), a háztartási fogyasztó és a szolgáltató közötti elszámolásokra vonatkozó előírásokat a belső számvitelében kell teljesítenie."

2. §

(1) Az R. 2. §-ának h) és i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában)

"h) támogatás: a fogyasztási időszakra vonatkozó, mindenkori gázdíjjal kiállított számlában feltüntetett, a számla összegéből levonásra kerülő Ft összeg, mellyel a rendelet hatálya alá tartozó fogyasztók gázfelhasználásából származó fizetési kötelezettségei csökkennek a felhasználás mennyiségétől függő mértékben, a szabadpiaci fogyasztó esetén a támogatásra való jogosultság szerint megállapított, igénybe vehető Ft összeg, valamint háztartási fogyasztónak is minősülő szolgáltató esetben a belső számvitelben elkülönített számviteli bizonylaton feltüntetésre kerülő Ft összeg;

i) szolgáltató: a közüzemi gázszolgáltatók, a földgázkereskedők, a vezetékes propán-bután gáz elosztók és szolgáltatók, valamint az e rendelet 9. §-a, 12. §-a és a 15. § (3) és (5) bekezdése tekintetében a szabadpiaci fogyasztó;"

(2) Az R. 2. §-a a következő l) ponttal egészül ki: (E rendelet alkalmazásában)

"l) számviteli bizonylat: a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény által megállapított előírásoknak, alaki és tartalmi kellékeknek megfelelő, a könyvviteli elszámolást közvetlenül alátámasztó bizonylat."

3. §

(1)[1]

(2) Az R. 3. §-a következő (10) bekezdéssel egészül ki: "(10) A háztartási fogyasztónak is minősülő szolgáltató esetében a belső számvitelében tevékenységenként elkülönített számviteli bizonylat szolgál a támogatás elszámolására, a rendeletben előírt egyéb jogosultsági feltételek mellett."

4. §

Az R. 4. §-ának (3) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:

[(3) A támogatás mértékének kiszámítása az alábbiak szerint történik:]

"d) a háztartási fogyasztónak is minősülő szolgáltató számviteli bizonylat alapján elkülönített földgáz felhasználásával termelt hőből a háztartási célra értékesített hőmennyiséggel arányos rész részesülhet az 1. számú mellékletben meghatározott támogatásban."

5. §

Az R. 5. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Fogyasztó személyében bekövetkezett változáskor a korábbi fogyasztó által fogyasztott gázmennyiségtől indulva kell tovább érvényesíteni a támogatás számítását a kedvezményes időszak végéig. Elszámolási rendszerek közötti változtatáskor az eredeti rendszernek megfelelően kell zárni a kedvezményes időszakot, el kell számolni a támogatással. Az új elszámolási rendszerbe lépéskor töredék kedvezményes időszak kezdődik és a 4. § (5) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni kivéve, ha a célelőirányzattal történő elszámolás folyamatossága, ellenőrizhetősége a kedvezményes időszakon belül teljeskörűen biztosított."

6. §

Az R. 7. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A háztartási fogyasztónak is minősülő szolgáltató esetében a belső számvitelében elkülönített, számviteli bizonylaton feltüntetésre kerülő fogyasztás csak tényleges mért, leolvasáson alapuló, hitelesen alátámasztott dokumentum alapján számolható el."

7. §

Az R. 8. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Árváltozás vagy a támogatás mértékének megváltozása esetén a hatálybalépést magában foglaló fogyasztási időszakról készült számlát a szolgáltató jogosult a hatálybalépés időpontjának figyelembevételével megosztani. A megosztás alapja lehet leolvasásból vagy fogyasztói bejelentésből származó mérőállás vagy szolgáltató Üzletszabályzatában meghatározott módon számított mérőállás. Mérőállás hiányában a 60 nap vagy annál rövidebb fogyasztási időszakot lineárisan, napokra bontva lehet megosztani. 60 napnál hosszabb fogyasztási időszak esetén az elszámolási rendszerben rendelkezésre álló adatok (fogyasztásijelleggörbe, részszámlás szerződésben meghatározott értékek) alapján lehet a megosztást elvégezni."

8. §

Az R. 14. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"14. § A fogyasztói számlákon szereplő támogatás összegéről a szolgáltató, az igénybe vett támogatás összegéről a szabadpiaci fogyasztó a 3. számú melléklet szerinti adattartalmú összesítő kimutatást köteles benyújtani. Az összesítő kimutatás a szolgáltató vagy a szabadpiaci fogyasztó által már kibocsátott számlák, és a szabadpiaci fogyasztó a támogatásra jogosító hőtermelési adatai alapján készül. Az összesítéseket a szolgáltató és a szabadpiaci fogyasztó havonta két alkalommal, a hó 5., illetve 20. napján (munkaszüneti nap esetén az azt követő első munkanapon) nyújthatja be a közreműködőnek. A közreműködő köteles a támogatás összegének a szolgáltatók és a szabadpiaci fogyasztó részére történő átutalásáról 14 napon belül gondoskodni."

9. §

Az R. 15. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A szolgáltató vagy annak megbízottja a számlákban érvényesített támogatásokról, a szabadpiaci fogyasztó az igénybe vett támogatás összegéről olyan - a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium és a szolgáltatók, továbbá a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium és a szabadpiaci fogyasztó által kötött együttműködési megállapodásban meghatározott adattartalmú - nyilvántartást vezet, amely lehetővé teszi a fogyasztói számlákon elszámolt támogatás jogossága és a célelőirányzattal történő elszámolása helyességének ellenőrzését.

(2) A számla esetleges helyesbítése után az eredeti számlában érvényesített támogatáshoz a számla fizetője sem készpénzben, sem banki átutalással, sem a szolgáltatónál vagy megbízottjánál vezetett folyószámlán történő jóváírással nem juthat hozzá. Ilyen esetekben a helytelenül érvényesített támogatást a szolgáltató és a szabadpiaci fogyasztó köteles a következő esedékes összesítő kimutatásban a célelőirányzatnak jóváírni."

10. §

Az R. 16. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A "számla" megnevezése tekintetében a háztartási fogyasztónak is minősülő szolgáltató esetében a "számviteli bizonylat" értendő."

11. §[2]

12. §

(1) Ez a rendelet - a 11. § kivételével - kihirdetését követő 3. napon lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti az R. 2. §-ának j) pontja.

(2) E rendelet 11. §-a 2005. január 15-én lép hatályba.

Dr. Kóka János s. k.,

gazdasági és közlekedési miniszter

Melléklet a 138/2004. (XII. 16.) GKM rendelethez[3]

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte a 61/2006. (VIII. 28.) GKM rendelet 6. § b) pontja. Hatálytalan 2006.09.01.

[2] Hatályon kívül helyezte az 50/2005. (VI. 29.) GKM rendelet 2. §-a. Hatálytalan 2005.08.01.

[3] Hatályon kívül helyezte az 50/2005. (VI. 29.) GKM rendelet 2. §-a. Hatálytalan 2005.08.01.

Tartalomjegyzék