Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

14/2004. (V. 7.) OM rendelet

a Nemzeti, etnikai kisebbség óvodai nevelésének irányelve és a Nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelve kiadásáról szóló 32/1997. (XI. 5.) MKM rendelet módosításáról

A közoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXIX. törvény 94. §-a (1) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

A Nemzeti etnikai kisebbség óvodai nevelésének irányelve és a Nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelve kiadásáról szóló - többször módosított - 32/1997. (XI. 5.) MKM rendelet 2. számú mellékleteként kiadott Nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelve III. RÉSZ "RÉSZLETES KÖVETELMÉNYEK KISEBBSÉGENKÉNT" cím G) fejezete az e rendelet mellékleteként kiadott "2. Szerb népismeret" ponttal egészül ki.

2. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Dr. Magyar Bálint s. k.,

oktatási miniszter

Melléklet a 14/2004. (V. 7.) OM rendelethez

"2. Szerb népismeret (Minden oktatási forma számára)

Fejlesztési feladatok a 4. évfolyam végén

Történelemi és földrajzi ismeretek

Fejlesztési feladatokTevékenységek
A családi és közeli rokoni kapcsolatok felismerése, megnevezése. A családtagok egymás közötti kapcsolatai (szülőgyerek, nagyszülő-unoka, testvér).A rokonsági fokozatok megnevezése anyanyelven. A családdal kapcsolatos dokumentumok (fotók, emlékkönyvek) gyűjtése. Saját családjában a szűkebb és tágabb rokonsági fokozat megnevezése.
A lakóhely természeti szépségei, kulturális értékei. A szerb családi ház jellegzetessége.A településen lévő házak, lakberendezés összehasonlítása. A település szerb nevének (felirat), az Iván napi koszorú, ikon és mécses szerepének bemutatása.
Magyarország tájai és szerb kulturális emlékhelyek egy-egy tájegységben.Néhány szerb épület, kulturális emlék megjegyzése egy-egy tájegységben. Tablókészítés Magyarország tájairól és szerb emlékhelyekről.
Állami szimbólumok, jelképek.Magyar és szerb zászlók, himnuszok, címerek felismerése. A himnuszok (aktuális és régi szerb) szövegének és dallamának eléneklése.

Kultúra

Fejlesztési feladatokTevékenységek
A szerb családi események jellegzetessége. Születés, znamenje, keresztelő, eljegyzés, esküvő.Az események szerb jellegének felismertetése (pl. búza, kereszt). Fényképek gyűjtése a családi ünnepekről. Meséljen róluk. Az ünnepekhez kapcsolódó, 8-10 mondóka, szólás, rigmus elmondása.
Egyházi ünnepekkel kapcsolatos hagyományok, rítusok a családban. Pravoszláv ünnepeink (Karácsony, Újév, Húsvét, Pünkösd).Házszentelés, slava, karácsonyi kalács, cesnica, vrbica, citulja tojásfestés, parastos, koljivo-hoz kötődő hagyományok ismerete. Materice-Oci-Detinci népszokás felelevenítése. A gregoriánus és julianus naptár összehasonlítása. Hogyan ünnepel a család - elmesélése vagy lerajzolása. Speciális ünnepi ételek készítése felnőttek segítségével. (pl. zdravlje). Tudja a jelentősebb ünnepek dátumát.
Népművészet - kézművesség -népzenei hagyományok. Néptánc. Egyházi ének.Népművészeti tárgyak (hímzés, szőttes...) keresése otthonában, környezetében. Ismerkedés a népi hangszerekkel. Tudjon néhány népdalt, gyermektáncot.
Munkához, évszakokhoz, időjáráshoz kapcsolódó szerb ünnepi népszokások (dodole, moba, pudarina). Improvizatív jellegű táncok és szertartások.A szokásokról készült szemelvények olvasása. Egyszerű táncos mozgáselemek megtanulása, bábok és maszkok készítése. Tudja a szokások idejét, eseményeit, szerepét. 2-3 mondóka megtanulása, ritmizálása.
Szerb nyelvű sajtótermék olvasása.Szerb nyelvű gyermeklapok olvasása. Szerb Narodne Novine gyermekrovatának figyelemmel kísérése. Az egyes írások ismertetése, a beszédkészség fejlesztése az olvasott cikkek segítségével. A hetilap gyermekrovatának olvasása.

Fejlesztési feladatok a 6. évfolyam végén

Történelmi és földrajzi ismeretek

Fejlesztési feladatokTevékenységek
Szerb lakta települések megnevezése és térképen történő felismerése. A lakóhely földrajzi jellemzői, a település társadalmi összetétele. A szülőhely régi dűlőnevei.Adatok gyűjtése tanári irányítással, a jellemző foglalkozások megismerése és anyanyelven történő megnevezése. A szerbek lakta település földrajzi adottságainak megismerése. Tanulmányi kiránduláson a természetvédelmi munka megfigyelése. A lakóhely legfontosabb földrajzi sajátosságainak bemutatása. Egy szerb család és közösség mindennapjainak ismertetése, hajdani és mai életmódjának összehasonlítása. Helyszínek megtalálása a térképen.
Az életmód változásának megfigyelése irodalmi és történelmi szemelvények alapján.Betekintés a szerbek fejlődéstörténetébe. Néhány fontos esemény elmondása.
Sorsfordulók, történelmi események: - Cirill és Metod szerepe - Az önálló szerb egyház létrehozása, - Dusan cár törvénykönyve - Rigómezei csata - 1690-es szerb vándorlás -1804-es felkelésTérkép és időszalag használata. Egy-egy sorsforduló, történelmi esemény bemutatása, dramatizálása. Részvétel évfordulókon, megemlékezéseken.
Az egykori Jugoszlávia, Pannónia területeinek természetföldrajzi jellemzése (Vajdaság, Fruska gora, Sumadija Novi Sad) földrajzi fekvése és jelentősége.Ismerkedés a szerb tájjal és szerb vidékkel. Földrajzi, irodalmi és képzőművészeti források felhasználása, értékelése. Képzőművészeti alkotások és irodalmi forrásmunkák gyűjtése a jellegzetes szerb tájakról.

Kultúra

Fejlesztési feladatokTevékenységek
Szerb népviseletek: - motívumok, - színekA szerbiai táj (Sumadija) és a szülőhelye népviseletének felismerése. A legjellemzőbb férfi és női öltözék tartozékainak megnevezése (pl. subara, opanke).
Jellegzetes szerb ételek: (sütemény, főételek, saláták.)A mindennapokhoz, ünnepekhez, hagyományokhoz kapcsolódó étrend összeállítása. Szerb ételek keresése a szakácskönyvekből (burek, gyuvecs, ajvar.).
A mai szerb irodalmi nyelv a nyelvújító mozgalom sikerének eredménye. Vuk Karadzic művei, a szerb nyelv és helyesírás megújításában betöltött szerepe. A hazai szerbség szellemi, kulturális és egyházi központjai: Budapest.: Tabán, Rácváros, Illés-forrás, Thökölyanum, Szt.György templom. Szentendre: Egyháztörténeti Múzeum, "Beogradska"- székesegyház, Jakov Ignjatovic szülőháza és mellszobra, a Szerb Tanítóképző.Az olvasottak önálló elbeszélése saját szavaival. Tájékozottság Vuk Karadzic nyelvújító tevékenységéről. Az "Írj, ahogy beszélsz." szabály alkalmazása. Nebojsa Mitric a Tabánban lévő Vuk Karadzic mellszobrának felismerése. Ismerjen híres személyeket, nevezetes épületeket. A "zaduzbina" fogalmának és a szerbek történetében betöltött szerepének elmondása. A városok nevezetességeinek felsorolása. Szemelvények olvasása Kovacek: "Thökölyanumi történetek" vagy "A száz legismertebb szerb" című könyvből.

Fejlesztési feladatok a 8. évfolyam végén

Történelmi és földrajzi ismeretek

Fejlesztési feladatokTevékenységek
Nép - nemzet - nemzetiség. Nemzetiségi kisebbség, etnikum. Magyar-szerb együttélés. Anyaország, anyanemzet.A többségi nép és a kisebbség, a kisebbség-anyanemzet kapcsolata, őshaza, a migráció jelensége, hazaszeretet és a kisebbségi tudat megjelenési formái. A kisebbségi lét és hovatartozás ismerete. Azonosságtudat, kettős kötődés.
Az asszimiláció. A nyelvi asszimilációAz asszimiláció okai, jellemzői, fokozatai és irányai, ismerje az asszimiláció társadalmi összefüggéseit.
A szerbek ma Szerbiában, az egykori Jugoszláviában és a szomszédos államokban.Az országhatár és a nép, népcsoportok területi elhelyezkedésének bemutatása térképen. Legyen tisztában a diaszpóra fogalmával.
Szerbia és Montenegró régiói azok földrajzi és néprajzi sajátosságai. Szerbia és Montenegró tájegységei, közigazgatási központjai, fontosabb városai, Szerbia és Montenegró természeti szépségei és gazdagsága, turisztikai nevezetességei.Ismerkedés a szerbek lakta településeken élő emberek életével, a népművészet értékeivel, valamint Szerbia és Montenegró jelentősebb központjaival (Beograd, Novi Sad, Nis, Kragujevac, Podgorica, Lovcen) hangfelvétel, filmek, fényképek segítségével. Képek gyűjtése a jellemző tájegységekről. Kiadványok, tablók készítése az ország idegenforgalmi látványosságairól, nevezetességeiről.
Az Adriai tengerpart nevezetesebb helyei, fontosabb városai.Ismerkedés az Adriai tengerpart természetföldrajzának legjellemzőbb vonásaival (Boka Kotorska, Sveti Stefan...). Az Adriai tengerpart sajátosságainak ismerete és bemutatása (mediterrán jellegzetességek).
A szlávok őstörténete, az önálló szerb állam létrejötte és bukása.Őshaza. A kereszténység felvételének nyomon követése. A feudális viszonyok megszilárdulásának figyelemmel kísérése. Nemanjic dinasztia, Stevan Prvovencani (1217), Szent Száva (1219),
Dusan, Knez Lazar (1389). A szlávok életének és harcmodorának és a törzsek neveinek ismerete. A dinasztia által építtetett "zaduzbina"-k felismerése.
A szerbek migrációja a XIV-XV. században. Élet az Oszmán Birodalomban. A szerbek Magyarországra történő ún. nagy betelepülése 1690."Despotovina", Despot Stefan Lazarevic és Zsigmond király együttműködési kísérlete a török elleni harcban. Szemelvények és térképhasználat segítségével a szerbek török elleni harcának nyomon kísérése. Történeti korba helyezze el a sajkásokat, Despot S. Lazarevic, Srpski Kovin, Grabovac kolostorokat, valamint Arsenije III. Carnojevic pátriárka tevékenységét.
A kisebbségek jogai és kötelezettségei Magyarországon. Szimbólumok használata, névhasználat. Nyelvhasználat. A kisebbségeket érintő törvények. Magyarország kisebbségi politikája. EU integráció jelentősége.Tudatosan alkalmazza az egyéni és kollektív jogok fogalmát. Tartsa számon a család és a kisebbség nemzeti ünnepeit. A kisebbségi léthez kapcsolódó törvények alapvető kitételeinek ismerete. Ismerje és használja a szerb szimbólumokat, valamint a családi és nemzeti ünnepek megülésének rendjét, jelentőségét és hagyományait. Iskolai fórum szervezése e témakörben. Részvétel a regionális és az országos rendezvényeken.

Kultúra

Fejlesztési feladatokTevékenységek
A görögkeleti (pravoszláv) szerb vallás és a hit kapcsolata.Vesse össze a kereszténység és más vallások tanításait. A római katolikus és a görögkeleti (pravoszláv), valamint a görög katolikus vallás összehasonlítása. A szerbség és a pravoszláv vallás összefonódása. A szerb nemzeti egyház megtartó ereje és szerepe a diaszpórában élő szerbek életében.
A középkori szerb kultúra: - építészet- a ras-i, a szerb bizánci, a moravai iskola, - a freskó- és ikonfestészet jellemzői.Az építészeti stílusok felismerése: - Hilandar, - Studenica, - Zica, - Ravanica, - Manasija Képek, videofelvételek vagy kirándulási élmények alapján beszélgetés a kolostorokról.
Szerb képzőművészet, építészet Magyarországon a XVIII. században.Ismerje fel a barokk és a klasszicizmus jegyeit (pl. templomok, rézkarc.) Ikonfestők: V. Ostovic, T. Gruntovic, M. Zivkovic, D. Popovic művészetének felismerése egy-egy mű alapján.
A nagy szerb zeneszerzők életműve. Népzene. Zenei ismeretek, éneklés, zenehallgatás. Szerb népdalok, lakóhelye népdalai. Jeles napok zenéje.A dalok hangulatának megfelelő éneklése. Népdalok éneklése emlékezetből. Tudjon K. Stankovic életéről és tevékenységéről. Ismerje Vujicsics Tihamér népdalgyűjteményét. Tudjon 5-10 népdalt szépen, kifejezően énekelni szólóban vagy kórusban.

Fejlesztési feladatok a 10. évfolyam végén

Történelmi és földrajzi ismeretek

Fejlesztési feladatokTevékenységek
Az 1804. és az 1815. évi szerb felkelés. Az ország fejlődése 1815-1858-ig A Crna Gora-i állam fejlődése.
A magyarországi szerbek története az első világháborúig.
A felkelés menete és sajátosságai, a gazdasági és társadalmi változások elemzése. Crna Gora történelmi sajátosságainak tanulmányozása. Szellemi, kulturális közművelődési virágkor bemutatása: - iskolák, gimnáziumok, - Matica srpska, - Novine, Letopis. Karadorde Petrovic és Milos Obrenovic szerepének bemutatása. I. Petar Petrovic és II. Petar Petrovic Njegos jelentőségének kiemelése. A reformkori magyar és szerb kulturális, illetve szellemi élet összevetése.
Szerbek az 1848-1849-es forradalomban.Legyen tisztában a májusi országgyűlés és a Szerb Vajdaság jelentőségével. Karadorde Petrovic és Milos Obrenovic szerepének bemutatása. I. Petar Petrovic és II. Petar Petrovic Njegos jelentőségének kiemelése.
Szerbia és Crna Gora története az első világháborúig.
Szerbia határain kívül élő szerbek története. Az államhatárok alakulása a Balkán félszigeten és Délkelet-Európában
A királyság kikiáltása és a parlamentáris polgári demokrácia működésének elemzése. Bosznia és Hercegovina, Dalmácia, Horvátország, Szlavónia és Magyarország történetének tanulmányozása és elemzése. Az Obrenovic és Karadordevic dinasztia politikájának, valamint az annexiós válság és a balkáni háborúk történeti szerepének jellemzése. S. Miletic mozgalmának kiemelése.
Szerbia, Crna Gora az I. világháborúban és az SzHSz Királyság létrejötte. Jugoszlávia története napjainkig.Tudatosan alkalmazza a honvédő háború, az "albániai Golgota" és a "Szaloniki front" fogalmakat. Gazdasági és politikai változások elemzése. Az ellenállás módjai. Péter király szerepének jellemzése. Jasenovac, a szerb tragédia jelképe. Egy-egy modern irodalmi alkotás alapján beszélgetés a korszakról.
A hazai szerbség története 1920-tól napjainkig.Magyarországról való visszatelepülés, létszámcsökkenés. A települések depopulációja. A gyorsuló asszimiláció okainak feltárása. A tanulók felkészítése, hogy a hazai kisebbségi életet nem ismerő kortársaival beszélgetve, (vitatkozva) hitelesen bemutassa a kisebbségek jogait, a mindennapok problémáit.
Az 1993. évi LXXVII. A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvény.Ismerje az állami, kormányzati és társadalmi intézmények a kisebbségi jogokkal kapcsolatos hatáskörét és a kulturális autonómia fogalmát.

Kultúra

Fejlesztési feladatokTevékenységek
A szerb képzőművészet a XIX-XX. században. Ikonfestők, zeneszerzők, festők, szobrászok és irodalmárok munkáinak tanulmányozása.Személyes élmények, érzelmek kifejezőképességének fejlesztése. Művekről alkotott vélemény megfogalmazása, pl. Matica srpska kiadványai. A tanult művészeti ágak legjellegzetesebb vonásainak összefoglalása egy-egy kiemelkedő alkotás alapján (pl. Na Drini Cuprija).
A szerbek országos intézményei Magyarországon: - kulturális, - egyházi, - politikai.Tudja, hogyan működnek a következő intézmények: szerb kisebbségi önkormányzatok, iskolák, alapítványok, egyesületek. A település delegált képviselőinek felsorolása. A hazai szerb kulturális örökség tanulmányozása.

Fejlesztési feladatok a 12. évfolyam végén

Történelmi és földrajzi ismeretek

Fejlesztési feladatokTevékenységek
Jelenismeret - Jugoszláviától, Szerbia és Montenegróig, a rendszerváltás földrajzi, etnikai, vallási és kulturális problémái, az államforma változásai.Az első, második és harmadik Jugoszlávia felépítésének tanulmányozása. Szerbia és Montenegró államközössége kialakulásának menete. Az etnikai, vallási és kulturális megosztottság okainak feltárása. A délszláv (jugoszláv) államforma átalakulásainak ismerete. Szerbia és Montenegró államközössége alapvető demokratikus intézményeinek felsorolása. Az etnikai, vallási és kulturális megosztottság okainak ismerete.
A szerbek élete és kultúrája Szerbiában és határain kívül a XX. században és a XXI. század elején.A különböző tudományok és művészetek jeles képviselőinek és munkásságuknak tanulmányozása. A művészetek és tudományok egy-egy kiemelkedő teljesítményének ismerete (pl. Ivo Andric, Nikola Tesla, Ivan Mestrovic.).
A szerb kisebbség élete a mai Magyarországon: - érdekérvényesítés, érdekképviselet lehetőségei, - az anyanemzettel és a diaszpórával való kapcsolattartás lehetőségei és módjai, - az önazonosság vállalása és a kettős kötődés kérdése, - a hagyományok ápolásának és átadásának nehézségei (vegyes házasságokban, szórványban), - a kis létszám és a csökkenő gyermekszám korlátai - az ön- és továbbképzésben az anyanyelv és kultúra ápolásának és fejlesztésének igénye.A magyarországi szerb kisebbség történelmi, tárgyi és szellemi örökségének, értékeinek bemutatása. Az önazonosság tudatos vállalásához szükséges készségek és életvitel ismeretek fejlesztése: - a mai kisebbségi szabályozók tanulmányozása, - saját vélemény kialakítása az önazonosságról és a jövőről, - adatok gyűjtése a szerb diaszpóra életéről, - a kettős kötődés és a hagyományok ápolásának fejlesztése a vegyes házasságokban és a kis létszámú, szórvány közösségekben, - életutak felvázolása az ön- és továbbképzés, valamint az anyanyelv és kultúra fejlesztésének tükrében, - a tudatos életvitelhez szükséges ismeretek készségek kialakítása, - a mindennapi élet megfigyelésével ismeretek gyűjtése és elemzése, illetve feldolgozása, civilizációnk normáinak ismerete.

Kultúra

Fejlesztési feladatokTevékenységek
A magyarországi szerb közösség hagyományos ünnepei és kulturális rendezvényei: - kulturális emlékhelyek, programok (Szentendre, Grábóc, festőkolónia, Szt. Száva akadémia), - országos rendezvények (Szt. Száva, Szt. Vid napja), - médiák (hetilap, rádió, tv, kalendárium), - kulturális és művészeti egyesületek (J. Ignyátovity alapítvány, Joakim Vujity Színház), - civil szervezetek (Szerb Demokratikus Szövetség, folklór egyesületek).A magyarországi szerb közösség hagyományos ünnepei és rendezvényei jellegének bemutatása, a rendezvényeken való részvételt követően, azok személyes élményeken alapuló értékelése. A festőkolónia tárlatainak megtekintése. Egy-egy kiemelkedő alkotás elemzése.
Aktív részvétel a Szt. Száva napi rendezvényeken. Szt. Száva mint az iskolák védőszentje. A hetilap fiataloknak szóló rovatának figyelemmel kísérése. Cikkek írása a kisebbségi médiákba. Részvétel egy folklór egyesület munkájában. Egy darab megrendezése az iskolai színjátszó kör szervezésében.
A civil szervezetek tevékenységi körének figyelemmel kísérése.

Tartalomjegyzék