14/2004. (V. 7.) OM rendelet
a Nemzeti, etnikai kisebbség óvodai nevelésének irányelve és a Nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelve kiadásáról szóló 32/1997. (XI. 5.) MKM rendelet módosításáról
A közoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXIX. törvény 94. §-a (1) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
A Nemzeti etnikai kisebbség óvodai nevelésének irányelve és a Nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelve kiadásáról szóló - többször módosított - 32/1997. (XI. 5.) MKM rendelet 2. számú mellékleteként kiadott Nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelve III. RÉSZ "RÉSZLETES KÖVETELMÉNYEK KISEBBSÉGENKÉNT" cím G) fejezete az e rendelet mellékleteként kiadott "2. Szerb népismeret" ponttal egészül ki.
2. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
Dr. Magyar Bálint s. k.,
oktatási miniszter
Melléklet a 14/2004. (V. 7.) OM rendelethez
"2. Szerb népismeret (Minden oktatási forma számára)
Fejlesztési feladatok a 4. évfolyam végén
Történelemi és földrajzi ismeretek
Fejlesztési feladatok | Tevékenységek |
A családi és közeli rokoni kapcsolatok felismerése, megnevezése. A családtagok egymás közötti kapcsolatai (szülőgyerek, nagyszülő-unoka, testvér). | A rokonsági fokozatok megnevezése anyanyelven. A családdal kapcsolatos dokumentumok (fotók, emlékkönyvek) gyűjtése. Saját családjában a szűkebb és tágabb rokonsági fokozat megnevezése. |
A lakóhely természeti szépségei, kulturális értékei. A szerb családi ház jellegzetessége. | A településen lévő házak, lakberendezés összehasonlítása. A település szerb nevének (felirat), az Iván napi koszorú, ikon és mécses szerepének bemutatása. |
Magyarország tájai és szerb kulturális emlékhelyek egy-egy tájegységben. | Néhány szerb épület, kulturális emlék megjegyzése egy-egy tájegységben. Tablókészítés Magyarország tájairól és szerb emlékhelyekről. |
Állami szimbólumok, jelképek. | Magyar és szerb zászlók, himnuszok, címerek felismerése. A himnuszok (aktuális és régi szerb) szövegének és dallamának eléneklése. |
Kultúra
Fejlesztési feladatok | Tevékenységek |
A szerb családi események jellegzetessége. Születés, znamenje, keresztelő, eljegyzés, esküvő. | Az események szerb jellegének felismertetése (pl. búza, kereszt). Fényképek gyűjtése a családi ünnepekről. Meséljen róluk. Az ünnepekhez kapcsolódó, 8-10 mondóka, szólás, rigmus elmondása. |
Egyházi ünnepekkel kapcsolatos hagyományok, rítusok a családban. Pravoszláv ünnepeink (Karácsony, Újév, Húsvét, Pünkösd). | Házszentelés, slava, karácsonyi kalács, cesnica, vrbica, citulja tojásfestés, parastos, koljivo-hoz kötődő hagyományok ismerete. Materice-Oci-Detinci népszokás felelevenítése. A gregoriánus és julianus naptár összehasonlítása. Hogyan ünnepel a család - elmesélése vagy lerajzolása. Speciális ünnepi ételek készítése felnőttek segítségével. (pl. zdravlje). Tudja a jelentősebb ünnepek dátumát. |
Népművészet - kézművesség -népzenei hagyományok. Néptánc. Egyházi ének. | Népművészeti tárgyak (hímzés, szőttes...) keresése otthonában, környezetében. Ismerkedés a népi hangszerekkel. Tudjon néhány népdalt, gyermektáncot. |
Munkához, évszakokhoz, időjáráshoz kapcsolódó szerb ünnepi népszokások (dodole, moba, pudarina). Improvizatív jellegű táncok és szertartások. | A szokásokról készült szemelvények olvasása. Egyszerű táncos mozgáselemek megtanulása, bábok és maszkok készítése. Tudja a szokások idejét, eseményeit, szerepét. 2-3 mondóka megtanulása, ritmizálása. |
Szerb nyelvű sajtótermék olvasása. | Szerb nyelvű gyermeklapok olvasása. Szerb Narodne Novine gyermekrovatának figyelemmel kísérése. Az egyes írások ismertetése, a beszédkészség fejlesztése az olvasott cikkek segítségével. A hetilap gyermekrovatának olvasása. |
Fejlesztési feladatok a 6. évfolyam végén
Történelmi és földrajzi ismeretek
Fejlesztési feladatok | Tevékenységek |
Szerb lakta települések megnevezése és térképen történő felismerése. A lakóhely földrajzi jellemzői, a település társadalmi összetétele. A szülőhely régi dűlőnevei. | Adatok gyűjtése tanári irányítással, a jellemző foglalkozások megismerése és anyanyelven történő megnevezése. A szerbek lakta település földrajzi adottságainak megismerése. Tanulmányi kiránduláson a természetvédelmi munka megfigyelése. A lakóhely legfontosabb földrajzi sajátosságainak bemutatása. Egy szerb család és közösség mindennapjainak ismertetése, hajdani és mai életmódjának összehasonlítása. Helyszínek megtalálása a térképen. |
Az életmód változásának megfigyelése irodalmi és történelmi szemelvények alapján. | Betekintés a szerbek fejlődéstörténetébe. Néhány fontos esemény elmondása. |
Sorsfordulók, történelmi események: - Cirill és Metod szerepe - Az önálló szerb egyház létrehozása, - Dusan cár törvénykönyve - Rigómezei csata - 1690-es szerb vándorlás -1804-es felkelés | Térkép és időszalag használata. Egy-egy sorsforduló, történelmi esemény bemutatása, dramatizálása. Részvétel évfordulókon, megemlékezéseken. |
Az egykori Jugoszlávia, Pannónia területeinek természetföldrajzi jellemzése (Vajdaság, Fruska gora, Sumadija Novi Sad) földrajzi fekvése és jelentősége. | Ismerkedés a szerb tájjal és szerb vidékkel. Földrajzi, irodalmi és képzőművészeti források felhasználása, értékelése. Képzőművészeti alkotások és irodalmi forrásmunkák gyűjtése a jellegzetes szerb tájakról. |
Kultúra
Fejlesztési feladatok | Tevékenységek | |
Szerb népviseletek: - motívumok, - színek | A szerbiai táj (Sumadija) és a szülőhelye népviseletének felismerése. A legjellemzőbb férfi és női öltözék tartozékainak megnevezése (pl. subara, opanke). | |
Jellegzetes szerb ételek: (sütemény, főételek, saláták.) | A mindennapokhoz, ünnepekhez, hagyományokhoz kapcsolódó étrend összeállítása. Szerb ételek keresése a szakácskönyvekből (burek, gyuvecs, ajvar.). | |
A mai szerb irodalmi nyelv a nyelvújító mozgalom sikerének eredménye. Vuk Karadzic művei, a szerb nyelv és helyesírás megújításában betöltött szerepe. A hazai szerbség szellemi, kulturális és egyházi központjai: Budapest.: Tabán, Rácváros, Illés-forrás, Thökölyanum, Szt.György templom. Szentendre: Egyháztörténeti Múzeum, "Beogradska"- székesegyház, Jakov Ignjatovic szülőháza és mellszobra, a Szerb Tanítóképző. | Az olvasottak önálló elbeszélése saját szavaival. Tájékozottság Vuk Karadzic nyelvújító tevékenységéről. Az "Írj, ahogy beszélsz." szabály alkalmazása. Nebojsa Mitric a Tabánban lévő Vuk Karadzic mellszobrának felismerése. Ismerjen híres személyeket, nevezetes épületeket. A "zaduzbina" fogalmának és a szerbek történetében betöltött szerepének elmondása. A városok nevezetességeinek felsorolása. Szemelvények olvasása Kovacek: "Thökölyanumi történetek" vagy "A száz legismertebb szerb" című könyvből. | |
Fejlesztési feladatok a 8. évfolyam végén
Történelmi és földrajzi ismeretek
Fejlesztési feladatok | Tevékenységek |
Nép - nemzet - nemzetiség. Nemzetiségi kisebbség, etnikum. Magyar-szerb együttélés. Anyaország, anyanemzet. | A többségi nép és a kisebbség, a kisebbség-anyanemzet kapcsolata, őshaza, a migráció jelensége, hazaszeretet és a kisebbségi tudat megjelenési formái. A kisebbségi lét és hovatartozás ismerete. Azonosságtudat, kettős kötődés. |
Az asszimiláció. A nyelvi asszimiláció | Az asszimiláció okai, jellemzői, fokozatai és irányai, ismerje az asszimiláció társadalmi összefüggéseit. |
A szerbek ma Szerbiában, az egykori Jugoszláviában és a szomszédos államokban. | Az országhatár és a nép, népcsoportok területi elhelyezkedésének bemutatása térképen. Legyen tisztában a diaszpóra fogalmával. |
Szerbia és Montenegró régiói azok földrajzi és néprajzi sajátosságai. Szerbia és Montenegró tájegységei, közigazgatási központjai, fontosabb városai, Szerbia és Montenegró természeti szépségei és gazdagsága, turisztikai nevezetességei. | Ismerkedés a szerbek lakta településeken élő emberek életével, a népművészet értékeivel, valamint Szerbia és Montenegró jelentősebb központjaival (Beograd, Novi Sad, Nis, Kragujevac, Podgorica, Lovcen) hangfelvétel, filmek, fényképek segítségével. Képek gyűjtése a jellemző tájegységekről. Kiadványok, tablók készítése az ország idegenforgalmi látványosságairól, nevezetességeiről. |
Az Adriai tengerpart nevezetesebb helyei, fontosabb városai. | Ismerkedés az Adriai tengerpart természetföldrajzának legjellemzőbb vonásaival (Boka Kotorska, Sveti Stefan...). Az Adriai tengerpart sajátosságainak ismerete és bemutatása (mediterrán jellegzetességek). |
A szlávok őstörténete, az önálló szerb állam létrejötte és bukása. | Őshaza. A kereszténység felvételének nyomon követése. A feudális viszonyok megszilárdulásának figyelemmel kísérése. Nemanjic dinasztia, Stevan Prvovencani (1217), Szent Száva (1219), |
Dusan, Knez Lazar (1389). A szlávok életének és harcmodorának és a törzsek neveinek ismerete. A dinasztia által építtetett "zaduzbina"-k felismerése. | |
A szerbek migrációja a XIV-XV. században. Élet az Oszmán Birodalomban. A szerbek Magyarországra történő ún. nagy betelepülése 1690. | "Despotovina", Despot Stefan Lazarevic és Zsigmond király együttműködési kísérlete a török elleni harcban. Szemelvények és térképhasználat segítségével a szerbek török elleni harcának nyomon kísérése. Történeti korba helyezze el a sajkásokat, Despot S. Lazarevic, Srpski Kovin, Grabovac kolostorokat, valamint Arsenije III. Carnojevic pátriárka tevékenységét. |
A kisebbségek jogai és kötelezettségei Magyarországon. Szimbólumok használata, névhasználat. Nyelvhasználat. A kisebbségeket érintő törvények. Magyarország kisebbségi politikája. EU integráció jelentősége. | Tudatosan alkalmazza az egyéni és kollektív jogok fogalmát. Tartsa számon a család és a kisebbség nemzeti ünnepeit. A kisebbségi léthez kapcsolódó törvények alapvető kitételeinek ismerete. Ismerje és használja a szerb szimbólumokat, valamint a családi és nemzeti ünnepek megülésének rendjét, jelentőségét és hagyományait. Iskolai fórum szervezése e témakörben. Részvétel a regionális és az országos rendezvényeken. |
Kultúra
Fejlesztési feladatok | Tevékenységek |
A görögkeleti (pravoszláv) szerb vallás és a hit kapcsolata. | Vesse össze a kereszténység és más vallások tanításait. A római katolikus és a görögkeleti (pravoszláv), valamint a görög katolikus vallás összehasonlítása. A szerbség és a pravoszláv vallás összefonódása. A szerb nemzeti egyház megtartó ereje és szerepe a diaszpórában élő szerbek életében. |
A középkori szerb kultúra: - építészet- a ras-i, a szerb bizánci, a moravai iskola, - a freskó- és ikonfestészet jellemzői. | Az építészeti stílusok felismerése: - Hilandar, - Studenica, - Zica, - Ravanica, - Manasija Képek, videofelvételek vagy kirándulási élmények alapján beszélgetés a kolostorokról. |
Szerb képzőművészet, építészet Magyarországon a XVIII. században. | Ismerje fel a barokk és a klasszicizmus jegyeit (pl. templomok, rézkarc.) Ikonfestők: V. Ostovic, T. Gruntovic, M. Zivkovic, D. Popovic művészetének felismerése egy-egy mű alapján. |
A nagy szerb zeneszerzők életműve. Népzene. Zenei ismeretek, éneklés, zenehallgatás. Szerb népdalok, lakóhelye népdalai. Jeles napok zenéje. | A dalok hangulatának megfelelő éneklése. Népdalok éneklése emlékezetből. Tudjon K. Stankovic életéről és tevékenységéről. Ismerje Vujicsics Tihamér népdalgyűjteményét. Tudjon 5-10 népdalt szépen, kifejezően énekelni szólóban vagy kórusban. |
Fejlesztési feladatok a 10. évfolyam végén
Történelmi és földrajzi ismeretek
Fejlesztési feladatok | Tevékenységek |
Az 1804. és az 1815. évi szerb felkelés. Az ország fejlődése 1815-1858-ig A Crna Gora-i állam fejlődése. A magyarországi szerbek története az első világháborúig. | A felkelés menete és sajátosságai, a gazdasági és társadalmi változások elemzése. Crna Gora történelmi sajátosságainak tanulmányozása. Szellemi, kulturális közművelődési virágkor bemutatása: - iskolák, gimnáziumok, - Matica srpska, - Novine, Letopis. Karadorde Petrovic és Milos Obrenovic szerepének bemutatása. I. Petar Petrovic és II. Petar Petrovic Njegos jelentőségének kiemelése. A reformkori magyar és szerb kulturális, illetve szellemi élet összevetése. |
Szerbek az 1848-1849-es forradalomban. | Legyen tisztában a májusi országgyűlés és a Szerb Vajdaság jelentőségével. Karadorde Petrovic és Milos Obrenovic szerepének bemutatása. I. Petar Petrovic és II. Petar Petrovic Njegos jelentőségének kiemelése. |
Szerbia és Crna Gora története az első világháborúig. Szerbia határain kívül élő szerbek története. Az államhatárok alakulása a Balkán félszigeten és Délkelet-Európában | A királyság kikiáltása és a parlamentáris polgári demokrácia működésének elemzése. Bosznia és Hercegovina, Dalmácia, Horvátország, Szlavónia és Magyarország történetének tanulmányozása és elemzése. Az Obrenovic és Karadordevic dinasztia politikájának, valamint az annexiós válság és a balkáni háborúk történeti szerepének jellemzése. S. Miletic mozgalmának kiemelése. |
Szerbia, Crna Gora az I. világháborúban és az SzHSz Királyság létrejötte. Jugoszlávia története napjainkig. | Tudatosan alkalmazza a honvédő háború, az "albániai Golgota" és a "Szaloniki front" fogalmakat. Gazdasági és politikai változások elemzése. Az ellenállás módjai. Péter király szerepének jellemzése. Jasenovac, a szerb tragédia jelképe. Egy-egy modern irodalmi alkotás alapján beszélgetés a korszakról. |
A hazai szerbség története 1920-tól napjainkig. | Magyarországról való visszatelepülés, létszámcsökkenés. A települések depopulációja. A gyorsuló asszimiláció okainak feltárása. A tanulók felkészítése, hogy a hazai kisebbségi életet nem ismerő kortársaival beszélgetve, (vitatkozva) hitelesen bemutassa a kisebbségek jogait, a mindennapok problémáit. |
Az 1993. évi LXXVII. A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvény. | Ismerje az állami, kormányzati és társadalmi intézmények a kisebbségi jogokkal kapcsolatos hatáskörét és a kulturális autonómia fogalmát. |
Kultúra
Fejlesztési feladatok | Tevékenységek |
A szerb képzőművészet a XIX-XX. században. Ikonfestők, zeneszerzők, festők, szobrászok és irodalmárok munkáinak tanulmányozása. | Személyes élmények, érzelmek kifejezőképességének fejlesztése. Művekről alkotott vélemény megfogalmazása, pl. Matica srpska kiadványai. A tanult művészeti ágak legjellegzetesebb vonásainak összefoglalása egy-egy kiemelkedő alkotás alapján (pl. Na Drini Cuprija). |
A szerbek országos intézményei Magyarországon: - kulturális, - egyházi, - politikai. | Tudja, hogyan működnek a következő intézmények: szerb kisebbségi önkormányzatok, iskolák, alapítványok, egyesületek. A település delegált képviselőinek felsorolása. A hazai szerb kulturális örökség tanulmányozása. |
Fejlesztési feladatok a 12. évfolyam végén
Történelmi és földrajzi ismeretek
Fejlesztési feladatok | Tevékenységek |
Jelenismeret - Jugoszláviától, Szerbia és Montenegróig, a rendszerváltás földrajzi, etnikai, vallási és kulturális problémái, az államforma változásai. | Az első, második és harmadik Jugoszlávia felépítésének tanulmányozása. Szerbia és Montenegró államközössége kialakulásának menete. Az etnikai, vallási és kulturális megosztottság okainak feltárása. A délszláv (jugoszláv) államforma átalakulásainak ismerete. Szerbia és Montenegró államközössége alapvető demokratikus intézményeinek felsorolása. Az etnikai, vallási és kulturális megosztottság okainak ismerete. |
A szerbek élete és kultúrája Szerbiában és határain kívül a XX. században és a XXI. század elején. | A különböző tudományok és művészetek jeles képviselőinek és munkásságuknak tanulmányozása. A művészetek és tudományok egy-egy kiemelkedő teljesítményének ismerete (pl. Ivo Andric, Nikola Tesla, Ivan Mestrovic.). |
A szerb kisebbség élete a mai Magyarországon: - érdekérvényesítés, érdekképviselet lehetőségei, - az anyanemzettel és a diaszpórával való kapcsolattartás lehetőségei és módjai, - az önazonosság vállalása és a kettős kötődés kérdése, - a hagyományok ápolásának és átadásának nehézségei (vegyes házasságokban, szórványban), - a kis létszám és a csökkenő gyermekszám korlátai - az ön- és továbbképzésben az anyanyelv és kultúra ápolásának és fejlesztésének igénye. | A magyarországi szerb kisebbség történelmi, tárgyi és szellemi örökségének, értékeinek bemutatása. Az önazonosság tudatos vállalásához szükséges készségek és életvitel ismeretek fejlesztése: - a mai kisebbségi szabályozók tanulmányozása, - saját vélemény kialakítása az önazonosságról és a jövőről, - adatok gyűjtése a szerb diaszpóra életéről, - a kettős kötődés és a hagyományok ápolásának fejlesztése a vegyes házasságokban és a kis létszámú, szórvány közösségekben, - életutak felvázolása az ön- és továbbképzés, valamint az anyanyelv és kultúra fejlesztésének tükrében, - a tudatos életvitelhez szükséges ismeretek készségek kialakítása, - a mindennapi élet megfigyelésével ismeretek gyűjtése és elemzése, illetve feldolgozása, civilizációnk normáinak ismerete. |
Kultúra
Fejlesztési feladatok | Tevékenységek |
A magyarországi szerb közösség hagyományos ünnepei és kulturális rendezvényei: - kulturális emlékhelyek, programok (Szentendre, Grábóc, festőkolónia, Szt. Száva akadémia), - országos rendezvények (Szt. Száva, Szt. Vid napja), - médiák (hetilap, rádió, tv, kalendárium), - kulturális és művészeti egyesületek (J. Ignyátovity alapítvány, Joakim Vujity Színház), - civil szervezetek (Szerb Demokratikus Szövetség, folklór egyesületek). | A magyarországi szerb közösség hagyományos ünnepei és rendezvényei jellegének bemutatása, a rendezvényeken való részvételt követően, azok személyes élményeken alapuló értékelése. A festőkolónia tárlatainak megtekintése. Egy-egy kiemelkedő alkotás elemzése. Aktív részvétel a Szt. Száva napi rendezvényeken. Szt. Száva mint az iskolák védőszentje. A hetilap fiataloknak szóló rovatának figyelemmel kísérése. Cikkek írása a kisebbségi médiákba. Részvétel egy folklór egyesület munkájában. Egy darab megrendezése az iskolai színjátszó kör szervezésében. A civil szervezetek tevékenységi körének figyelemmel kísérése. |