Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

...Bővebben...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Bővebben...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Bővebben...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Bővebben...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Bővebben...

Mínusz jel keresésben

'-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából.                               

...Bővebben...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Bővebben...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Bővebben...

Egy bíró ítéletei

HANGGAL! A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!                    

...Bővebben...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Bővebben...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Bővebben...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni bennük a Jogkódex?

...Bővebben...

19/2004. (VI. 14.) OM rendelet

a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet módosításáról

A helyi önkormányzatokról szóló - többször módosított - 1990. évi LXV. törvény 97. §-ának b) pontjában, továbbá a közoktatásról szóló - többször módosított -1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: közoktatási törvény) 94. §-a (1) bekezdésének b), d) és e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján - a szociális és családügyi miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

1. §

(1) A képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló - többször módosított - 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(1) A rendelet hatálya - fenntartótól függetlenül - kiterjed]

"b) az általános iskolákra, a szakiskolákra, a gimnáziumokra és szakközépiskolákra, a gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézményekre, a diákotthonokra és kollégiumokra [a továbbiakban a) és b) pont alattiak együtt: nevelési-oktatási intézmény],"

(2) Az R. 1. §-a (1) bekezdésének h) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(1) A rendelet hatálya - fenntartótól függetlenül -kiterjed]

"h) a konduktív pedagógiai intézetekre [a továbbiakban a c)-h) pont alattiak együtt: pedagógiai szakszolgálat intézményei; az a)-h) pont alattiak együtt: közoktatási intézmény],"

2. §

(1) Az R. 2. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(3) A pedagógus-munkakörök és a betöltésükhöz szükségesfelsőfokú iskolai végzettségek és szakképzettségek a következők:]

"a) gyógypedagógus munkakörhöz a fogyatékosság típusának megfelelő gyógypedagógusi;" [végzettség]

(2) Az R. 2. §-a (3) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(3) A pedagógus-munkakörök és a betöltésükhöz szükségesfelsőfokú iskolai végzettségek és szakképzettségek a következők:]

"c) terapeuta munkakörhöz a fogyatékosság típusának megfelelő szakos terapeuta,"

[végzettség.]

(3) Az R. 2. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A szakvizsgázott pedagógus-munkakörben történő foglalkoztatás esetén a (3) bekezdésben meghatározott felsőfokú iskolai végzettség és szakképzettség mellett pedagógus-szakvizsgára, pszichológus végzettség esetén klinikai, pedagógiai vagy tanácsadói pszichológus szakvizsgára van szükség."

3. §

Az R. 3. §-ának (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(7) Ha e rendelet másképp nem rendelkezik, a pedagógiai szakszolgálat intézményeiben az (1) és (3)-(6) bekezdésben meghatározott pedagógus végzettség és szakképzettség megléte mellett az intézményvezetői megbízás feltétele a pedagógus-szakvizsga megléte. Ha a vezetői megbízást pszichológus kapja, klinikai, pedagógiai vagy tanácsadói szakvizsgával kell rendelkeznie. A gyermekpszichiáter szakképesítéshez további szakvizsga meglétére nincs szükség az igazgatói megbízáshoz."

4. §

(1) Az R. 5. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A pedagógiai szakszolgálat intézményei együttműködnek a nevelési-oktatási intézmények vezetőivel, alkalmazottaival a sajátos nevelési igény, a beilleszkedési, a tanulási nehézség, a magatartási rendellenesség feltárása, a gyermekek, tanulók fejlődésének elősegítése céljából."

(2) Az R. 5. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadó kapcsolatot tart a foglalkoztatási pályaválasztási tanácsadóval."

5. §

(1) Az R. 7. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Ha a pedagógiai szakszolgálat intézményét nem helyi önkormányzat tartja fenn, az (1)-(2) bekezdésben meghatározott feltételek meglétét a korai fejlesztés és gondozás, valamint a fejlesztő felkészítés esetében a közoktatási törvény 82. §-ának (2) bekezdésében szabályozott - a működés megkezdéséhez szükséges - engedélyezési, a többi pedagógiai szakszolgálat esetében a közoktatási törvény 37. §-ának (2) bekezdésében szabályozott nyilvántartásba vétellel kapcsolatos eljárás keretében kell vizsgálni. A rendelet 6. számú melléklete határozza meg, hogy a nem helyi önkormányzatok által fenntartott intézményekben a korai fejlesztés és gondozás, továbbá a fejlesztő felkészítés megkezdéséhez szükséges engedély iránti kérelmet milyen formában és mellékletekkel kell benyújtani."

(2) Az R. 7. §-ának (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(7) Az (1)-(4) és (6) bekezdésben foglaltakat alkalmazni kell az 1. § (1) bekezdésének d) pontjában felsorolt nem közoktatási intézmények tekintetében, ha részt vesznek a korai fejlesztés és gondozás, illetve a fejlesztő felkészítés feladataiban. A nem önkormányzati fenntartású intézmények esetében a nyilvántartásba vételről szóló határozatban a főjegyző engedélyezi a feladatellátásban való közreműködést."

(3) Az R. 7. §-ának (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(10) A főjegyző az e rendelet 1. §-a (1) bekezdésének d) pontjában felsorolt nem önkormányzati fenntartású nem közoktatási intézményekben ellátott korai fejlesztés és gondozás, illetve fejlesztő felkészítés tekintetében is gyakorolja a (8)-(9) bekezdésben foglaltakat azzal az eltéréssel, hogy intézkedési jogosultsága csak a közoktatási törvényben meghatározott tevékenységre terjed ki."

6. §

(1) Az R. 8. §-át megelőző cím helyébe a következő cím lép:

"A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEKEK, TANULÓK ELLÁTÁSA "

(2) Az R. 8. §-a (11) bekezdésének első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"A szakértői és rehabilitációs bizottság a gyermek állapotát abban az évben, amelyben ötödik életévét eléri, január-május hónapban felülvizsgálja annak meghatározása céljából, hogy a gyermeknek óvodai nevelésben vagy fejlesztő felkészítésben kell-e részt vennie."

7. §

Az R. 10. §-a és az azt megelőző alcím helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"A sajátos nevelési igény vizsgálata, megállapítása

10. § (1) Az országos szakértői és rehabilitációs feladatok:

a) a hallás-, értelem- és személyiségvizsgálat,

b) a látás-, értelem- és személyiségvizsgálat,

c) a mozgás-, értelem- és személyiségvizsgálat,

d) a beszéd-, értelem- és személyiségvizsgálat.

(2) A fővárosi, megyei tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs feladatok:

a) az értelmi fogyatékosság megállapítása vagy kizárása,

b) az autizmus - gyermekpszichiátriai szakorvosi véleménnyel megerősített - megállapítása vagy kizárása,

c) a pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartós és súlyos akadályozottság [közoktatási törvény 121. §-a (1) bekezdés 29. b) pontja] megállapítása vagy kizárása.

(3) A fővárosi, megyei tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs feladatok között ellátható a beszéd-, értelem-, személyiségvizsgálat feladata, amennyiben a megyei önkormányzat a feladat ellátását vállalja. A megyei önkormányzat e döntéséről a fővárosi önkormányzatot értesíti.

(4) Halmozottan fogyatékos gyermek, tanuló esetén a vizsgálat lefolytatása a vezető fogyatékosság szerint illetékes szakértői és rehabilitációs bizottság feladata. A gyermek, tanuló első vizsgálatát végző szakértői és rehabilitációs bizottság kezdeményezi a vezető fogyatékosság szerint illetékes szakértői és rehabilitációs bizottság vizsgálatát."

8. §

(1) Az R. 12. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A szakértői és rehabilitációs bizottságnál a sajátos nevelési igény fennállásának vizsgálata - ha e rendelet másképp nem rendelkezik - a szülő kérésére, illetve egyetértésével indul."

(2) Az R. 12. §-ának (3) bekezdése a következő második mondattal egészül ki:

"Javaslatával egyidejűleg köteles a szülőt tájékoztatni a vizsgálatok eredményei alapján lehetséges következményekről, a szülőnek a vizsgálattal és annak megállapításaival kapcsolatos jogairól."

(3)[1] Az R. 12. § ának (4) bekezdése a következő második mondattal egészül ki:

"Az ötödik életévüket 2004. szeptember 1-je után betöltő gyermekek esetében a kérelemhez csatolni kell az e rendelet 5. számú melléklete szerinti orvosi adatlapot, melyet a szülő a gyermek háziorvosától - szükség esetén a (3) bekezdésben jelölt intézmény közreműködésével, az iskolaegészségügyi dokumentációból - szerez be."

9. §

Az R. 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"13. § (1) A szakértői vizsgálat időpontját a szakértői és rehabilitációs bizottság határozza meg, és erről, valamint a szakértői vizsgálat helyéről a szülőt - legalább nyolc nappal előbb - értesíti. Amennyiben az ötödik életévüket 2004. szeptember 1-je után betöltő gyermekek esetében nem áll rendelkezésére az e rendelet 5. számú mellékletét képező orvosi adatlap, úgy a hiány pótlását kérve értesíti a szülőt, illetve a 12. § (3) bekezdésben jelölt intézményt, hogy annak hiányában a vizsgálat nem végezhető el.[2]

(2) A szakértői vizsgálat megkezdéséhez - kivéve, ha a szülő ismeretlen helyen tartózkodik, vagy megjelenése tartósan akadályba ütközik - a szülő jelenléte szükséges. A szakértői vizsgálatban a szülő köteles közreműködni, a vizsgálaton - annak zavarása nélkül - jogosult mindvégig jelen lenni.

(3) A közoktatási törvény 30. §-ának (9) bekezdése alapján egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből a tanuló teljesítményének értékelése, minősítése alóli mentesítés céljából szakértői vizsgálat indítható:

a) az iskolai oktatás első-hatodik évfolyamán január 31-ig szükség szerint bármikor,

b) az a) pontban meghatározott időpontot követően annak a tanévnek március 31. napjáig, amelyben az adott tantárgy tanulását a tanuló megkezdte.

(4) Ha a szakértői és rehabilitációs bizottság eljárását a (3) bekezdésben meghatározott célból, az ott megjelölt időponttól eltérő, későbbi időpontban indítják, be kell csatolni az érintett iskola igazgatójának a vizsgálat szükségességével kapcsolatos egyetértő nyilatkozatát. Az iskola igazgatója döntéséhez beszerzi a tanuló osztályfőnöke és az adott tantárgyat tanító pedagógus véleményét. Az iskola igazgatója egyetértésének hiányában a szakértői és rehabilitációs bizottság vezetője vagy az általa kijelölt szakértői bizottsági tag - a tanuló meghallgatása után - dönt a vizsgálat szükségességéről vagy a kérelem elutasításáról. Az elutasításáról szóló döntést írásba kell foglalni. A döntés tekintetében a 15. § (1) bekezdésében foglaltakat alkalmazni kell.

(5) A szakértői és rehabilitációs bizottság a gyermek első vizsgálata alapján enyhe értelmi fogyatékosságot csak abban az esetben állapíthat meg, ha azt az e rendelet 5. számú melléklete szerint kiállított orvosi adatlap, az orvosi szakvélemény, valamint a pedagógiai és pszichológiai vizsgálat során kialakított elsődleges képességbecslés egybehangzóan igazolja. Ennek hiányában a gyermek a lakóhelye szerinti vagy választott óvodában vesz részt további óvodai nevelésben, illetve a tanuló a lakóhelye szerinti vagy választott iskolában kezdi meg, illetve folytatja tankötelezettségének teljesítését. A vizsgálat alapján - amennyiben a vizsgálat eredményeként az enyhe értelmi fogyatékosság gyanúja egyértelműen nem zárható ki, a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleményét a gyermek, tanuló fejlődésének folyamatos figyelemmel kísérését követően alakítja ki. A folyamatos figyelemmel kísérés folyhat az óvodában vagy az iskolában. A folyamatos figyelemmel kísérés időtartama a vizsgálatot követő első nevelési év, illetve tanév, amely az alapfokú oktatás bevezető és kezdő szakaszában legfeljebb egy tanévvel meghosszabbítható. A folyamatosan figyelemmel kísért gyermek vizsgálatát - a statisztikai adatszolgáltatás során is -lezáratlan vizsgálatként kell nyilvántartani.[3]

(6) A folyamatos figyelemmel kísérés alatt a gyermek, tanuló a többi gyermekkel, tanulóval együtt részt vesz az óvodai foglalkozásokon, illetve a tanítási órákon. Ez idő alatt egyéni vagy kiscsoportos fejlesztésben vesz részt a szakvéleményben foglaltak szerint.[4]

(7) A folyamatos figyelemmel kísérés kezdetén a szakértői és rehabilitációs bizottság a gyermek, tanuló állapota alapján meghatározza a nevelésével, oktatásával kapcsolatos teendőket és a megfigyelésben közreműködő pedagógus feladatait.

(8) A folyamatos figyelemmel kísérés ideje alatt a szakértői és rehabilitációs bizottság képviselője legalább két alkalommal, az óvodai foglalkozáson, illetve a tanítási órán megfigyeli a gyermeket, tanulót. A folyamatos figyelemmel kísérés végén a szakértői és rehabilitációs bizottság megvizsgálja a gyermek, tanuló fejlődését és tapasztalatai alapján - a vizsgálatok összegezése eredményeképpen - készíti el szakértői véleményét.

(9) A folyamatos figyelemmel kísérés ideje alatt a pedagógus - a szakértői és rehabilitációs bizottság útmutatása szerint - a gyermek, tanuló fejlődéséről rendszeresen, legalább negyedévente részletes értékelést készít. A folyamatos figyelemmel kísérés ideje alatt a pedagógus legalább havonta egyszer ismerteti a szülővel megállapításait, és segítséget nyújt az otthoni neveléshez. A folyamatos figyelemmel kísérés végén a részletes értékelést a pedagógus átadja a szakértői és rehabilitációs bizottságnak.

(10) Ha a szakértői és rehabilitációs bizottság a nevelési tanácsadó kezdeményezésére készít szakvéleményt, a nevelési tanácsadó által már elvégzett vizsgálatokat nem kell megismételnie, elégséges azokat szükség szerint kiegészítenie."

10. §

(1) Az R. 14. §-a (1) bekezdésének j) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(1) A szakértői és rehabilitációs bizottság által készített szakértői véleménynek tartalmaznia kell]

"j) a gyermek, tanuló nevelésével, oktatásával kapcsolatos sajátos követelményeket, javaslatot az egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből az értékelés és minősítés alóli mentesítésre,"

(2) Az R. 14. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A szakértői és rehabilitációs bizottság tájékoztatja a szülőt azokról a lehetőségekről, amelyek alapján gyermeke a korai fejlesztésben és gondozásban részt vehet, tankötelezettségének, illetve a képzési kötelezettségének eleget tehet. A kijelölt intézményt a szülő választja ki a szakértői és rehabilitációs bizottság által javasolt intézmények közül."

(3) Az R. 14. §-a (4) bekezdésének első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"Ha az óvodai nevelés, iskolai nevelés és oktatás a többi gyermekkel, tanulóval azonos óvodai csoportban, iskolai osztályban azért nem szervezhető meg, mert az intézményi jegyzékben nincsen megfelelő óvoda, iskola, a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleményét megküldi a gyermek, tanuló lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye szerint illetékes községi, városi, megyei jogú városi, fővárosi kerületi önkormányzat polgármesterének."

11. §

Az R. 15. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A szakértői véleményben foglaltakat a szülővel ismertetni kell, és a szakértői vélemény egy példányát részére át kell adni vagy meg kell küldeni. Az ismertetés során fel kell hívni a szülő figyelmét arra, hogy a szakértői véleményben foglaltak végrehajtására csak abban az esetben kerülhet sor, ha az abban foglaltakkal egyetért és egyetértését aláírásával igazolja. Fel kell hívni a szülő figyelmét arra is, hogy amennyiben a szakértői véleményben foglaltakkal nem ért egyet, a szakértői és rehabilitációs bizottság vezetője - az e rendelet 18. §-ának b) pontja alapján - köteles erről a gyermek lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye szerint illetékes jegyzőt tájékoztatni. A jegyző államigazgatási eljárás keretében határoz a tankötelezettség teljesítésének kérdésében. A szülő a határozat ellen benyújtott fellebbezéssel kezdeményezheti a szakértői véleményben foglaltak megváltoztatását."

12. §

Az R. 16. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Ha a gyermek az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget nem érte el, a szakértői és rehabilitációs bizottság újabb időpontot tűz ki a szakértői vizsgálatra, a szülőt tájékoztatja, hogy a gyermeknek óvodai nevelésben kell részt vennie, és a gyermek fejlettségéről a lakóhely, ennek hiányában a tartózkodási hely szerint illetékes jegyzőt értesíti. A jegyzőt abban az esetben is értesíteni kell, ha a gyermek a közoktatási törvény 24. §-ának (5) bekezdése alapján a hetedik életévében újabb nevelési évet kezd az óvodában."

13. §

(1) Az R. 17. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Ha a szakértői és rehabilitációs bizottság a tanítási év (szorgalmi idő) alatt állapítja meg, hogy a tanuló sajátos nevelési igényű, szakértői véleményében akkor javasolhatja, hogy a tanulót szorgalmi időben a kijelölt iskola átvegye, ha a kijelölt iskola a tanulót fogadni tudja."

(2) Az R. 17. §-a (3) bekezdésének harmadik mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"A vizsgálat során a szülő jelenlététől, valamint közreműködésétől a szakértői és rehabilitációs bizottság eltekinthet."

14. §

(1) Az R. 20. §-a (2) bekezdésének felvezető szövege helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az óvodai foglalkozáson való kötelező részvételt elrendelő határozatnak, valamint a tankötelezettségnek a kijelölt iskolában való teljesítését elrendelő határozat rendelkező részének tartalmaznia kell:"

(2) Az R. 20. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(2) Az óvodai foglalkozáson való kötelező részvételt elrendelő határozatnak, valamint a tankötelezettségnek a kijelölt iskolában való teljesítését elrendelő határozat rendelkező részének tartalmaznia kell:]

"b) az óvoda megnevezését és címét, továbbá megkeresését a gyermek felvétele céljából,"

(3) Az R. 20. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A szakértői és rehabilitációs bizottság az enyhe értelmi fogyatékos tanuló és a pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott tanuló fejlődését az első vizsgálatot követő egy év eltelte után, azt követően a tanuló tizenkét éves koráig kétévenként, ezt követően és a nem említett többi fogyatékosság esetén háromévenként hivatalból felülvizsgálja. Az enyhe értelmi fogyatékos tanuló első felülvizsgálatában nem vehet részt az, aki a szakértői vélemény megalkotásában közreműködött. A felülvizsgálatra alkalmazni kell e rendelet 8. §-ának (14) bekezdésében foglaltakat. E rendelkezéseket nem kell alkalmazni, ha a testi fogyatékos vagy az érzékszervi fogyatékos tanuló a többi tanulótól külön, a fogyatékosság típusának megfelelően létrehozott gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézményben tanul."

15. §

Az R. 21. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az e rendelet 15. §-ának (1) bekezdése és 18. §-a alapján indított eljárásban a jegyző megkeresésére szakértőkéntjár el az illetékes szakértői és rehabilitációs bizottság. A jegyző megkeresésének teljesítésében nem vehet részt az, aki a vitatott szakvélemény meghozatalában közreműködött.

(2) A jegyző határozata ellen benyújtott fellebbezés alapján indított eljárásban - a közigazgatási hivatal megkeresésére - szakértőként az illetékes szakértői és rehabilitációs bizottság, továbbá az Eötvös Loránd Tudományegyetem Gyakorló Gyógypedagógiai és Logopédiai Szakszolgálat, Szakértői és Rehabilitációs Bizottság és Gyógypedagógiai - Szakmai Szolgáltató Intézmény (a továbbiakban: Szakmai Szolgáltató Intézmény) jár el."

16. §

(1) Az R. 22. §-át megelőző alcím helyébe a következő alcím lép:

"A beilleszkedési, a tanulási nehézség, a magatartási rendellenesség vizsgálata, a nevelési tanácsadás "

(2) Az R. 22. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(1) A nevelési tanácsadás keretében kell szakvéleményt készíteni]

"b) az óvoda vezetőjének megkeresésére az óvodai nevelésben való kötelező részvétel alóli felmentés céljából,"

(3) Az R. 22. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Attól az évtől, amelyben a gyermek a hetedik életévét betölti - az e rendelet 16. §-ának (1) bekezdésében meghatározott kivétellel - a nevelési tanácsadó javaslatára maradhat még augusztus 31. után egy nevelési évig az óvodában. A lakóhely, ennek hiányában a tartózkodási hely szerint illetékes jegyzőt értesíteni kell, ha a gyermek a közoktatási törvény 24. §-ának (5) bekezdése alapján a hetedik életévében újabb nevelési évet kezd az óvodában."

(4) Az R. 22. §-ának (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Ha a nevelési tanácsadó megítélése szerint a gyermeknél a sajátos nevelési igény valószínűsíthető, javasolja a szülőnek, hogy gyermekével jelenjen meg a szakértői és rehabilitációs bizottság vizsgálatán, saját vizsgálatának eredményeit és a rendelkezésre álló egyéb iratokat pedig megküldi a szakértői és rehabilitációs bizottság részére. Javaslatával egyidejűleg köteles a szülőt tájékoztatni a vizsgálatok eredményei alapján lehetséges következményekről, a vizsgálattal és annak megállapításaival kapcsolatos jogairól. Ha a szakértői és rehabilitációs bizottság vizsgálatának eredménye alapján arra a következtetésre jut, hogy a gyermek, tanuló ellátása nem tartozik a feladatkörébe, az iratokat részletes indokolásával, kiegészítő vizsgálatainak eredményeivel együtt - a szülő egyidejű értesítése mellett - visszaküldi a nevelési tanácsadónak. A szakértői és rehabilitációs bizottság, illetve a nevelési tanácsadó közötti vitában - bármelyik fél megkeresésére -a Szakmai Szolgáltató Intézmény dönt.

(6) Ha a gyermek nem vett részt óvodai nevelés keretében folyó foglalkozáson, és tankötelezettségét abban az évben, amelyikben a hatodik életévét betöltötte nem tudta megkezdeni, mivel az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget nem érte el, a nevelési tanácsadó kezdeményezi az óvoda vezetőjénél az óvodai foglalkozáson való részvétel alóli felmentés visszavonását. Az óvoda vezetője tájékoztatja a szülőt, hogy gyermekét az óvodába be kell íratnia."

17. §

(1) Az R. 23. §-a (1) bekezdésének d) és e) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

[(1) A nevelési tanácsadó szakvéleményének tartalmaznia kell:]

"d) annak megállapítását, hogy a gyermek a tanulmányi kötelezettségének magántanulóként tehet eleget, illetve javaslatot a nevelési, oktatási intézmény által biztosítandó egyéni vagy kiscsoportos foglalkozásra,

e) annak előírását, hogy a gyermeknek, tanulónak a nevelési tanácsadás keretében biztosított rehabilitációs célú - képességfejlesztő terápia, pszichoterápia stb. - foglalkozáson kell részt vennie, ennek időkeretét,"

(2) Az R. 23. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(2) A nevelési tanácsadó]

"b) rehabilitációs célú - képességfejlesztő terápiás, pszichoterápiás stb. - foglalkozáson részt vevő gyermekek, tanulók részére nyújtott ellátásról munkanaplót vezet"

18. §

Az R. 25. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"25. § A sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók részére a pedagógiai szakszolgálat, illetve a nevelési-oktatási intézmény igénybevételével összefüggő utazási költség megtérítéséhez szükséges igazolást központilag kiadott nyomtatvány felhasználásával kell kiállítani. Az utazás szükségességét és úti célját a szakértői és rehabilitációs bizottság állapítja meg a bizottság által kiadott beutalón. Az igénybevétellel összefüggő utazás tényét az ellátást nyújtó intézmény igazolja."

19. §

(1) Az R. 26. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(1) A szakértői és rehabilitációs bizottság adhat szakértői véleményt]

"a) a bölcsődei ellátásban hatéves korig való részvételhez, sajátos nevelési igényű gyermek részére,"

(2) Az R. 26. §-a (1) bekezdésének c) és d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(1) A szakértői és rehabilitációs bizottság adhat szakértői véleményt]

"c) a súlyos és középsúlyos értelmi fogyatékos, illetve a testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, az autista és a pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott gyermek ápolása vagy gondozása céljából igénybe vehető fizetés nélküli szabadságra való jogosultság megállapításához,

d) magasabb összegű családi pótlék megállapításához a szakértői és rehabilitációs bizottság orvosa súlyos és középsúlyos értelmi fogyatékosság esetén igazolást ad ki."

20. §

(1)[5] Az R. 1. számú mellékletének a " PEDAGÓGUSOK ÉS A NEVELŐ-OKTATÓ MUNKÁT SEGÍTŐ MÁS ALKALMAZOTTAK" címet követő "Szakértői és rehabilitációs bizottság" alcímében az I. 1. pont helyébe a következő rendelkezés lép:

"I. 1. Gyógypedagógus (konduktor, terapeuta): 3 A tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottságoknál a három főből egy fő logopédusi szakképesítéssel"

(2) Az R. az e rendelet 1. és 2. számú mellékleteként kiadott - 5. és 6. számú melléklettel egészül ki.

Hatályba léptető rendelkezések

21. §

(1) Ez a rendelet - a (3) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésének napján hatályát veszti az R. 27. §-ának ötödik gondolatjelében foglalt szövegrész, és egyidejűleg az R. 22. § (7) bekezdésének harmadik mondatában, valamint 23. §-a (1) bekezdésének f) pontjában a "szakértői vélemény" szövegrész helyébe a "szakvélemény" kifejezés lép.

(3) 2004. szeptember 1-jén lép hatályba az e rendelet 8. §-ával megállapított R. 12. §-a (4) bekezdésének második mondata, az e rendelet 9. §-ával megállapított R. 13. §-a (1) bekezdésének második mondata és (5), (6) bekezdése, továbbá az e rendelet 1. számú mellékleteként kiadott R. 5. számú melléklete.

(4) Az R. 1. számú mellékletének a "PEDAGÓGUSOK ÉS A NEVELŐ-OKTATÓ MUNKÁT SEGÍTŐ MÁS ALKALMAZOTTAK" főcímet követő "Szakértői és rehabilitációs bizottság" alcím I. 1. pontjában az e rendelet 20. §-ának (1) bekezdésével megállapított - a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottságoknál a logopédiai szakképesítéssel rendelkezők alkalmazására vonatkozó - előírás 2006. szeptember 1-jétől lép hatályba.

Dr. Magyar Bálint s. k.,

oktatási miniszter

1. számú melléklet a 19/2004. (VI. 14.) OM rendelethez[6]

[5. számú melléklet a 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelethez]

Adatlap a fejlődési szint megítéléséhez az iskolai felkészítés elősegítésére

Adatszolgáltatásra kötelezett a gyermek házi- (gyermek) orvosa, a területi védőnő által szolgáltatott információk felhasználásával. Kitöltése kötelező 5 éves életkorban. Az adatlap az iskola-egészségügyi dokumentáció része.

[7]
SZEMÉLYI ADATOK
Gyermek neve:
Születési ideje:év hó napHelye:
TAJ száma:Anyja neve:
Lakcíme/tartózkodási helye:ir. szám:------------------(település):----------------(utca, hsz.)----------
ANAMNÉZIS
Családi anamnézis (pozitív: +, negatív: -)
Ideg-elmebetegségAlkoholizmus, drogfüggőség
Mentális retardációÉrzékszervi károsodás
Tanulási akadályozottságEgyéb jelentős mentális betegség
Pszihomotoros és mentális fejlődést veszélyeztető környezeti tényező1
nincsvan, éspedig:------------------------------------------------------------------
Újszülöttkori anamnézis (aláhúzással kérnénk jelölni)
A terhesség lefolyásaNormálisveszélyeztetettszövődményes
Gesztációs hetek-------------------Születési súly--------------- gramm
APGAR:/l, ----------/5Születési hosszúság----------------cm
Fejkörfogat----------------cm
A szülés módjanormál fejvégűnormál farfekvésesnormál iker
Komplikált, éspedig:császármetszésfogóvákum
Szülési sérülés:nem történttörtént
Újraélesztés:nem történttörtént
Újszülöttkori betegségek:gépi lélegeztetést igénylő légzészavarsárgasághypoglikémia
neurológiai kórjelekegyéb (pl. ismert szindróma)
Újszülöttkori szűrővizsgálatokAnyagcserenem történtnormálkóros
Csípő nem történtnormálkórosHallás nem történtnormálkóros
Anamnézis csecsemő- és kisgyermekkorban, krónikus betegség vagy (ismert: +, nem ismert: -,)állapot miatti gondozás, fejlesztés adatai
ÁllapotDiagnózis ismert (BNO) nem ismertTörtént-e speciális ellátás?3ÁllapotDiagnózis ismert (BNO) nem ismertTörtént-e speciális ellátás?3
Eszméletvesztéssel, görccsel járó állapotLátáskárosodás2 Halláskárosodás2
Központi idegrendszer egyéb betegségeKrónikus betegség
Pszichomotoros/mentális fejlődési zavarEgyéb (pl. baleset, műtét, kromoszóma rendellenesség, anyagcserezavar)
FIZIKÁLIS STÁTUSZ 5 ÉVES KORBAN (Egyben az életkorhoz kötött kötelező státuszvizsgálatnak is megfelel.)
SúlykgMagasságcmSúly percentilis
FejkörfogatcmMellkörfogatcmMagasság percentilis
Minor anomálianincs:van:éspedig:
Fejlődési rendellenességnincs:van:éspedig:
BőrNyálkahártya
NyirokcsomókOrr, garat
FogazatCsontrendszer/koponyaforma
TesttartásIzomtónus
SzívKeringés
VérnyomásTüdő
HasMáj
LépHúgy-ivarszervek
LátásélességHallás
Idegrendszer (reflexek)
Pszihomotoros, értelmi és szociális fejlettség értékelésére javasolt, az iskolai felkészüléshez szükséges életkori jellemzők
(eltérés van: +, eltérés nincs: -)
A területi védőnő által vezetett dokumentáció alapján töltendő kiEltérés van/nincsUtalta-e kezelés­re/fejlesztésreTörtént-e keze­lés/fejlesztés
Nagymotoros fejlettség
Javasolt próbák: ügyesen mászik (mászókára, fára); féllábon, rövid ideig egyensúlyoz; féllábon ugrál; hintát hajt
Finom mozgások
Javasolt próbák: gombot begombol; rajza felismerhető, emberrajzán a fejen kívül 5 testrész van
Értelmi fejlettség
Javasolt próbák: 5 kockát megszámol; alapszíneket megnevez; saját nevét, nemét, életkorát tudja; konstrukciós és szerepjátékokat játszik; képes 15-20 percig egy játékkal játszani
Beszédfejlettség
Javasolt próbák: beszéde jól érthető; összetett mondatokban beszél, rövid történetet elmesél, ritkán megnevezett testrészeit (váll, könyök, térd) megmutatja; lent, fent fogalmat helyesen használja
Szociális fejlettség
Javasolt próbák: több gyermekkel együtt játszik; szabályokat elfogad, a kapott feladatot megérti, elfogadja, teljesíti
Önellátás
Javasolt próbák: kevés segítséggel önállóan öltözik; önállóan étkezik; szobatisztasága kialakult
Kezesség (aláhúzni)jobb kezesbal kezeskét kezes
Óvodába jár2 éve1 évekevesebb, mint 1 évenem jár
Megjegyzés(összefoglaló a gyermek fejlődési szintjéről):
Beiskolázási záradék (aláhúzással kérnénk jelölni): Kóros elváltozás nem észlelhető További vizsgálat/fejlesztés szükséges Ennek oka:------------------------------- módja -------------------------------
Szülő/gondviselő tudomásul vette (aláírás)
Kelt: ...................év ............................hó .........nap

……………………..
aláírás, pecsét
1. A területi védőnő által készített környezettanulmány alapján töltendő ki.
2. Az életkorhoz kötött érzékszervi vizsgálatok alapján töltendő ki.
3. Kérnénk, kóddal jelölni!
1: szakorvosi kivizsgálás és kezelés,
2: rehabilitáció,
3: korai fejlesztés.

2. számú melléklet a 19/2004. (VI. 14.) OM rendelethez

[6. számú melléklet a 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelethez]

Kérelem a nem helyi önkormányzatok által fenntartott intézményekben a korai fejlesztés és gondozás, továbbá a fejlesztő felkészítés megkezdéséhez szükséges engedély kiadásához

I.

..............................................................................................................................................................................................................................................
Önkormányzat főjegyzője.................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................................................................ részére
..............................................................................................................................................................................................................................................
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 82. §-ának (2) bekezdése alapján....................................................................................... intézmény
.................................................................................................................................................................................................................................... székhellyel,
................................................................................................................................................................................................................................... telephellyel
a korai fejlesztés és gondozás/a fejlesztő felkészítés ellátását.............................................................................................................. tervezett létszámra
................év...................................................................................................................................................................... hónap napján meg kívánja kezdeni.
1. A működés megkezdéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételekkel az intézmény az alábbiak szerint rendelkezik:
..............................................................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................

a) A korai fejlesztésre és gondozásra/fejlesztő felkészítésre szolgáló helyiségek tulajdonosa, kezelője címe és alap­területe:
..............................................................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................
b) A korai fejlesztésben/fejlesztő felkészítésben részesítettek ellátásához..................................................fő pedagógus, az intéz­mény működéséhez...............................................................fő egyéb alkalmazott szükséges, akiknek az alkalmazása megoldott.

c) A korai fejlesztéshez és gondozáshoz/fejlesztő felkészítéshez szükséges eszközökkel és felszerelésekkel az intéz­mény rendelkezik.

d) A feladatok ellátásához szükséges ......................... összeg rendelkezésre áll.

2. Az intézmény feladatával, működésével kapcsolatos bejelentések
..............................................................................................................................................................................................................................................

............... év ................................. hó ........... nap


…………………………………………………..

Mellékletként csatolva:

..............................................................................................................................................................................................................................................

II.

Útmutató a kérelem kitöltéséhez

1. A nyomtatvány bevezető részében fel kell tüntetni az intézmény székhelyét, a székhelyen kívüli telephelyet, továbbá azt a legmagasabb ellátotti létszámot, amelynek fogadására az intézmény alkalmas.

2. A nyomtatvány 1. a) pontjában pontosan fel kell sorolni - a cím megjelölésével -, hol található az a helyiség, amelyben az ellátás folyik. Ha valamennyi tevékenység egy épületben folyik, elég megadni az épület címét, a foglalkoztató helyiségek számát és alapterületét.

3. Az 1. b) pontban az alkalmazottak létszámát kell megjelölni stb.

4. A 3. pontban kell feltüntetni azokat a sajátos tudnivalókat, amelyek feltüntetésére az előző pontok nem nyújtottak lehetőséget.

III.

A mellékletek

A kérelemhez csatolni kell (eredetiben vagy hitelesített másolatban):

1. Az intézmény alapító okiratát, valamint a nyilvántartásba vétellel kapcsolatos határozatot.

2. Az ellátottak foglalkoztatására szolgáló helyiségek felsorolását, feltüntetve a használat jogcímét és idejét (tulajdonosként, bérlőként, használóként stb.) . A helyiséghasználati jog igazolását (tulajdoni lap, megállapodás stb.) .

3. Annak igazolását, hogy a helyiségek pedagógiai szakszolgáltató intézmény céljaira történő használatra alkalmasak (használatbavételi engedély vagy rendeltetés megváltoztatására szóló engedély) .

4. Jegyzéket - a kötelező (minimális) eszköz- és felszerelési jegyzékben meghatározottak szerint elkészítve -a rendelkezésre álló eszközökről és felszerelésekről.

5. Jegyzéket az ellátásban részt vevő pedagógusokról, feltüntetve a pedagógusok és pedagógiai munkakörben foglalkoztatottak nevét, valamint a pedagógus-végzettséget tanúsító oklevél kiállítóját és az oklevél számát, továbbá a működéshez szükséges többi alkalmazott nevét, szakképzettségét, a foglalkoztatási jogviszonyukat.

6. Annak részletes kidolgozását, hogy az intézmény milyen forrásokból finanszírozza tevékenységét, továbbá egy évre szóló költségvetést (amely tartalmazza a működéshez szükséges álló- és fogyóeszközök beszerzési értékét, feltüntetve a dologi és személyi kiadások összegét, utóbbiba beleértve az alkalmazottak bérét, annak közterheit és a tanulói juttatások költségeit) . A források között kell feltüntetni a rendelkezésre álló készpénzt, a meglévő álló- és fogyóeszközök értékét, továbbá a bankhitelt, a betervezett bevételt és bármilyen, a működéshez felhasználható tárgyi vagy pénzbeli juttatást, a tevékenységben való ingyenes közreműködést, ha az intézmény közoktatási megállapodást kötött, a megállapodás alapján járó összeget, egyházi jogi személy esetén a közoktatásról szóló törvény alapján tett egyoldalú nyilatkozatot. Központi költségvetési szerv által fenntartott nevelési-oktatási intézmény esetén elégséges a fenntartó nyilatkozatát csatolni arról, hogy a működéshez szükséges fedezetet biztosítja.

Lábjegyzetek:

[1] Az e bekezdéssel megállapított R. 12. § (4) bekezdésének második mondata 2004.09.01-jén lép hatályba.

[2] Az e bekezdéssel megállapított R. 13. § (1) bekezdésének második mondata 2004.09.01-jén lép hatályba.

[3] Az e bekezdéssel megállapított R. 13. § (5) bekezdése 2004.09.01-jén lép hatályba.

[4] Az e bekezdéssel megállapított R. 13. § (6) bekezdése 2004.09.01-jén lép hatályba.

[5] Az R. 1. számú mellékletének a "PEDAGÓGUSOK ÉS A NEVELŐ-OKTATÓ MUNKÁT SEGÍTŐ MÁS ALKALMAZOTTAK" főcímet követő "Szakértői és rehabilitációs bizottság" alcím I. 1. pontjában az e rendelet 20. §-ának (1) bekezdésével megállapított - a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottságoknál a logopédiai szakképesítéssel rendelkezők alkalmazására vonatkozó - előírás 2006. szeptember 1-jétől lép hatályba.

[6] Az 1. számú melléklettel megállapított R. 5. számú melléklete 2004.09.01-jén lép hatályba.

[7] Helyesbítette a Magyar Közlöny 2004/113. száma. Megjelent 2004.08.11.

Tartalomjegyzék