84/2004. (VI. 4.) GKM rendelet
egyes közlekedési tárgyú jogszabályok módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-a (3) bekezdése b) pontjának 5. alpontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
(1) Az utak fogalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet (a továbbiakban: R.) melléklete [Forgalomszabályozási Műszaki Szabályzat (a továbbiakban: FMSZ) ] a következő 1.13. ponttal egészül ki:
"1.13. Villamospályát forgalmi sávnak kijelölni abban az esetben szabad, ha a villamospálya erre alkalmas, és forgalmi sávként való használatát megfelelő jelzésekkel jelezték."
(2) Az FMSZ 8.8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"8.8. A gyalogút és a gyalog- és kerékpárút forgalma úgy is szabályozható, hogy
- naponta legfeljebb kétszer, esetenként legfeljebb kétórás időszakra, vagy
- éjszakai időtartamra,
más járművek az útra behajthassanak."
(3) Az FMSZ a következő 9.12. ponttal egészül ki:
"9.12. Autóbusz-forgalmi sávot szabad kijelölni ott, ahol a tömegközlekedés
- a 20 autóbusz/csúcsóra/irány nagyságot meghaladja,
- a 20 autóbusz/csúcsóra/irány nagyságnál kisebb, de 12 autóbusz/csúcsóra/irány nagyságnál nagyobb, és a sávot kerékpárosok is használhatják."
(4) Az FMSZ a következő 11.1.8. ponttal egészül ki: "11.1.8. A sebességkorlátozás indokolt esetben teljes településre (településrészre) is elrendelhető, ha az megfelel a korlátozott sebességű övezetre a 11.1.1. és a 11.1.3-11.1.7. pontokban előírt feltételeknek. Ebben az esetben a településre (településrészre) vonatkozó sebességkorlátozást valamelyik "Lakott terület kezdete" jelzőtáblával együtt elhelyezett "Sebességkorlátozás" jelzőtáblával kell jelezni."
(5) Az FMSZ 14. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"14. Az "Elsőbbség a szembejövő forgalommal szemben" és a "Szembejövő forgalom elsőbbsége" jelzőtáblák csak abban az esetben alkalmazhatók, ha az útszűkület és annak környéke mindkét irányból kellően áttekinthető ahhoz, hogy a járművezető elsőbbségadási kötelezettségének eleget tehessen. Kötelező a táblák elhelyezése, ha az elsőbbségi viszonyok az általános szabályokból egyértelműen nem állapíthatók meg, vagy az elsőbbséget az általános szabályoktól eltérően szükséges szabályozni."
(6) Az FMSZ 23.18. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"23.18. Kijelölt gyalogos-átkelőhely végleges megszüntetésénél a kijelölt gyalogos-átkelőhely jelzéseit egyszerre kell eltávolítani, és ezzel egy időben a gyalogosok további átkelését gyalogoskorlát (vagy más hasonló berendezés) elhelyezésével meg kell akadályozni."
(7) Az FMSZ 29.1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"29.1. Biztosítatlan vasúti átjárónál abban az esetben kell megállási kötelezettséggel járó elsőbbségadást előírni, ha csak a csökkentett rálátási háromszög szabad, és ha a vasúti átjárón átvezető úton közlekedhető leghosszabb és legkisebb gyorsulású jármű álló helyzetből induló biztonságos áthaladása lehetséges."
(8) Az FMSZ 30.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"30.3. A teljes lakott területre vagy annak egy részére (korlátozott sebességű övezet) kiterjedő területi sebességkorlátozás esetén - amennyiben azt helyi körülmények indokolják -, a területen belül helyi, alacsonyabb értékű sebességkorlátozás elrendelhető."
(9) Az FMSZ 35.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"35.2. Várakozási tilalom elrendelhető olyan helyen is, ahol az a rakodási tevékenység érdekében szükséges. A rakodóhelyek kijelölésénél törekedni kell arra, hogy a rakodási igények kiszolgálása összevontan egy, a lehetséges legrövidebb rakodóhellyel legyen megoldva. Rakodóhelyet nem szabad kijelölni olyan helyen, ahol jogszabály előírásából vagy közúti jelzésből következően megállási tilalom van érvényben."[1]
(10) Az FMSZ 35.13. pontjának a) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"35.13. a) A várakozási tilalom hatálya alól felmentett járművek meghatározott körét feltüntető kiegészítő tábla a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény hatálya alá tartozó szervek első számú vezetői által használt székházainál, az igazságügyi szervek (bíróságok, ügyészségek), a fegyveres erők (Magyar Honvédség, Határőrség), a rendvédelmi szervek (rendőrség, hivatásos katasztrófavédelmi szervek, vám- és pénzügyőrség, büntetés-végrehajtási szervezet, hivatásos önkormányzati tűzoltóság) országos, továbbá területi vagy helyi szervei, a diplomáciai testületek, valamint a humán egészségügyi feladatokat ellátó szervezetek (kórházak, orvosi rendelőintézetek, mentőállomások, elsősegélynyújtó helyek) épületeinél, azok homlokzatának hosszában helyezhető el e szervek járműveinek a várakozási tilalom hatálya alóli mentesítése érdekében. A kiegészítő táblán egyértelművé kell tenni, ha a mentesítés kiterjed az ott dolgozók vagy az oda ügyintézésre érkezők személygépkocsijaira."
(11) Az FMSZ 36.6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"36.6. Az "Útszűkület" jelzőtáblát (KRESZ 70. és 71. ábra) olyan helyek jelzésére kell alkalmazni, ahol
- az útburkolat változatlan szélessége mellett a padkán akadály jelenik meg, illetve a padka megszűnik,
- az út burkolatának szélessége csökken,
- a forgalmi sáv(ok) szélessége csökken,
- a szembejövő forgalom elsőbbségét a KRESZ 13. és 14. ábra szerinti jelzőtáblákkal szabályozták.
Az "Útszűkület" jelzőtáblán az útszűkület tényleges alaprajzi vázlatát kell feltüntetni."
(12) Az FMSZ 36.8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"36.8. A "Szembejövő forgalom" jelzőtáblát mindig alkalmazni kell, ha
- osztottpályás út - útkereszteződésen kívül - nem osztottpályás útban folytatódik,
- az útkereszteződésben elsőbbséggel rendelkező osztottpályás út - az útkereszteződés után - nem osztottpályás útban folytatódik,
- egyirányú forgalmú út kétirányú forgalmú útban folytatódik,
- az egyirányú forgalmú úton (pl. ellenirányú autóbusz-forgalmi sáv, ellenirányú kerékpársáv stb. kijelölése miatt) rendszeresen szembejövő járművek forgalmával kell számolni,
- az addig egyirányú forgalmú út forgalmi rendjét kétirányúra változtatják, az új forgalmi rend bevezetését követően legalább 3 hónapig,
- közúton folyó munkák miatti elkorlátozás során az egyirányú forgalmú úton, úttesten (útpályán, úttestrészen) az elkorlátozással összefüggésben a kétirányú forgalmat ideiglenesen megengedik,
- közúton folyó munkák miatti elkorlátozás során az ideiglenesen egyirányúsított út két irányú forgalmú útban folytatódik."
2. §
(1) A közúti jelzőtáblák méreteiről és műszaki követelményeiről szóló 4/2001. (I. 31.) KöViM rendelet mellékleteként kiadott "A Közúti Jelzőtáblák Műszaki Szabályzata" (a továbbiakban: JTSZ) 2.12.6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"2.12.6. A jelzőlámpás csomópontokban a fényjelző készülékekkel azonos tartószerkezeten elhelyezett jelzőtáblák belső átvilágításúak legyenek. A belső átvilágítású jelzőtáblák helyettesíthetők 3. típusú (mikroprizmás) fényvisszavető bevonatú táblákkal
- lakott területen kívüli jelzőlámpás csomópontban,
- lakott területen belül, ha az úton a szabványoknak megfelelő közvilágítás üzemel."
(2) A JTSZ 1. táblázatában a "Besorolás rendje" sorában a "Lakott területen belül" oszlop értékei a "Lakott területen kívül" 1. és 2. oszlopokra is kiterjesztendők, és a második sorban a lábjegyzetre utaló "d) " jelzést kell feltüntetni.
(3) A JTSZ 1. táblázatában a "Besorolás rendje" sorában a "Lakott területen kívül" 3. oszlopban szereplő értékek helyébe a következő értékek lépnek: "D = 1000, E | 800".
(4) A JTSZ 1. táblázatának lábjegyzete a következő d) ponttal egészül ki:
"d) Az 1000 × 800 mm-es táblaméret csak a kétsoros "Besorolási rend" jelzőtáblához használható."
3. §
(1) Ez a rendelet 2004. szeptember 1-jén lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az R. 4. §-ának (6) bekezdése és 10. §-ának (3) bekezdése, továbbá az FMSZ 2.3-2.14. pontjai; 3.6-3.14. pontjai; 4.2. és 4.3. pontja; 6.7-6.10. pontjai; 7.3. pontja; 8.2., 8.3. és 8.7. pontja; 9.3. pontja és 9.6-9.8. pontjai; 10.3. és 10.4. pontja; 11.1.2. és 11.2.2. pontja; 12.3-12.8. pontjai; 15.3-15.5. pontjai; 16. pontja; 23.9-23.12. pontjai és 23.20. pontja; 24.4., 24.5. és 24.8. pontja, 24.9. pontjának második és harmadik mondata, továbbá 24.10. pontja; 25.9. pontja; 28. pontja; 29.5. pontja; 30.4. pontja; 31.1. és 31.3. pontja; 32.2. pontja; 33.4. pontja; 34.6-34.8. pontjai; 35.10., 35.11. és 35.16. pontja; 36.2. pontjának második mondata, 36.3., 36.5. és 36.16. pontja, 36.17. pontja utolsó mondatának második fordulata; 38. pontja; 40. pontja.
Dr. Csillag István s. k.,
gazdasági és közlekedési miniszter
Lábjegyzetek:
[1] A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) 40. §-a.