Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

84/2004. (VI. 4.) GKM rendelet

egyes közlekedési tárgyú jogszabályok módosításáról

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-a (3) bekezdése b) pontjának 5. alpontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

(1) Az utak fogalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet (a továbbiakban: R.) melléklete [Forgalomszabályozási Műszaki Szabályzat (a továbbiakban: FMSZ) ] a következő 1.13. ponttal egészül ki:

"1.13. Villamospályát forgalmi sávnak kijelölni abban az esetben szabad, ha a villamospálya erre alkalmas, és forgalmi sávként való használatát megfelelő jelzésekkel jelezték."

(2) Az FMSZ 8.8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"8.8. A gyalogút és a gyalog- és kerékpárút forgalma úgy is szabályozható, hogy

- naponta legfeljebb kétszer, esetenként legfeljebb kétórás időszakra, vagy

- éjszakai időtartamra,

más járművek az útra behajthassanak."

(3) Az FMSZ a következő 9.12. ponttal egészül ki:

"9.12. Autóbusz-forgalmi sávot szabad kijelölni ott, ahol a tömegközlekedés

- a 20 autóbusz/csúcsóra/irány nagyságot meghaladja,

- a 20 autóbusz/csúcsóra/irány nagyságnál kisebb, de 12 autóbusz/csúcsóra/irány nagyságnál nagyobb, és a sávot kerékpárosok is használhatják."

(4) Az FMSZ a következő 11.1.8. ponttal egészül ki: "11.1.8. A sebességkorlátozás indokolt esetben teljes településre (településrészre) is elrendelhető, ha az megfelel a korlátozott sebességű övezetre a 11.1.1. és a 11.1.3-11.1.7. pontokban előírt feltételeknek. Ebben az esetben a településre (településrészre) vonatkozó sebességkorlátozást valamelyik "Lakott terület kezdete" jelzőtáblával együtt elhelyezett "Sebességkorlátozás" jelzőtáblával kell jelezni."

(5) Az FMSZ 14. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"14. Az "Elsőbbség a szembejövő forgalommal szemben" és a "Szembejövő forgalom elsőbbsége" jelzőtáblák csak abban az esetben alkalmazhatók, ha az útszűkület és annak környéke mindkét irányból kellően áttekinthető ahhoz, hogy a járművezető elsőbbségadási kötelezettségének eleget tehessen. Kötelező a táblák elhelyezése, ha az elsőbbségi viszonyok az általános szabályokból egyértelműen nem állapíthatók meg, vagy az elsőbbséget az általános szabályoktól eltérően szükséges szabályozni."

(6) Az FMSZ 23.18. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"23.18. Kijelölt gyalogos-átkelőhely végleges megszüntetésénél a kijelölt gyalogos-átkelőhely jelzéseit egyszerre kell eltávolítani, és ezzel egy időben a gyalogosok további átkelését gyalogoskorlát (vagy más hasonló berendezés) elhelyezésével meg kell akadályozni."

(7) Az FMSZ 29.1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"29.1. Biztosítatlan vasúti átjárónál abban az esetben kell megállási kötelezettséggel járó elsőbbségadást előírni, ha csak a csökkentett rálátási háromszög szabad, és ha a vasúti átjárón átvezető úton közlekedhető leghosszabb és legkisebb gyorsulású jármű álló helyzetből induló biztonságos áthaladása lehetséges."

(8) Az FMSZ 30.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"30.3. A teljes lakott területre vagy annak egy részére (korlátozott sebességű övezet) kiterjedő területi sebességkorlátozás esetén - amennyiben azt helyi körülmények indokolják -, a területen belül helyi, alacsonyabb értékű sebességkorlátozás elrendelhető."

(9) Az FMSZ 35.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"35.2. Várakozási tilalom elrendelhető olyan helyen is, ahol az a rakodási tevékenység érdekében szükséges. A rakodóhelyek kijelölésénél törekedni kell arra, hogy a rakodási igények kiszolgálása összevontan egy, a lehetséges legrövidebb rakodóhellyel legyen megoldva. Rakodóhelyet nem szabad kijelölni olyan helyen, ahol jogszabály előírásából vagy közúti jelzésből következően megállási tilalom van érvényben."[1]

(10) Az FMSZ 35.13. pontjának a) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"35.13. a) A várakozási tilalom hatálya alól felmentett járművek meghatározott körét feltüntető kiegészítő tábla a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény hatálya alá tartozó szervek első számú vezetői által használt székházainál, az igazságügyi szervek (bíróságok, ügyészségek), a fegyveres erők (Magyar Honvédség, Határőrség), a rendvédelmi szervek (rendőrség, hivatásos katasztrófavédelmi szervek, vám- és pénzügyőrség, büntetés-végrehajtási szervezet, hivatásos önkormányzati tűzoltóság) országos, továbbá területi vagy helyi szervei, a diplomáciai testületek, valamint a humán egészségügyi feladatokat ellátó szervezetek (kórházak, orvosi rendelőintézetek, mentőállomások, elsősegélynyújtó helyek) épületeinél, azok homlokzatának hosszában helyezhető el e szervek járműveinek a várakozási tilalom hatálya alóli mentesítése érdekében. A kiegészítő táblán egyértelművé kell tenni, ha a mentesítés kiterjed az ott dolgozók vagy az oda ügyintézésre érkezők személygépkocsijaira."

(11) Az FMSZ 36.6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"36.6. Az "Útszűkület" jelzőtáblát (KRESZ 70. és 71. ábra) olyan helyek jelzésére kell alkalmazni, ahol

- az útburkolat változatlan szélessége mellett a padkán akadály jelenik meg, illetve a padka megszűnik,

- az út burkolatának szélessége csökken,

- a forgalmi sáv(ok) szélessége csökken,

- a szembejövő forgalom elsőbbségét a KRESZ 13. és 14. ábra szerinti jelzőtáblákkal szabályozták.

Az "Útszűkület" jelzőtáblán az útszűkület tényleges alaprajzi vázlatát kell feltüntetni."

(12) Az FMSZ 36.8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"36.8. A "Szembejövő forgalom" jelzőtáblát mindig alkalmazni kell, ha

- osztottpályás út - útkereszteződésen kívül - nem osztottpályás útban folytatódik,

- az útkereszteződésben elsőbbséggel rendelkező osztottpályás út - az útkereszteződés után - nem osztottpályás útban folytatódik,

- egyirányú forgalmú út kétirányú forgalmú útban folytatódik,

- az egyirányú forgalmú úton (pl. ellenirányú autóbusz-forgalmi sáv, ellenirányú kerékpársáv stb. kijelölése miatt) rendszeresen szembejövő járművek forgalmával kell számolni,

- az addig egyirányú forgalmú út forgalmi rendjét kétirányúra változtatják, az új forgalmi rend bevezetését követően legalább 3 hónapig,

- közúton folyó munkák miatti elkorlátozás során az egyirányú forgalmú úton, úttesten (útpályán, úttestrészen) az elkorlátozással összefüggésben a kétirányú forgalmat ideiglenesen megengedik,

- közúton folyó munkák miatti elkorlátozás során az ideiglenesen egyirányúsított út két irányú forgalmú útban folytatódik."

2. §

(1) A közúti jelzőtáblák méreteiről és műszaki követelményeiről szóló 4/2001. (I. 31.) KöViM rendelet mellékleteként kiadott "A Közúti Jelzőtáblák Műszaki Szabályzata" (a továbbiakban: JTSZ) 2.12.6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"2.12.6. A jelzőlámpás csomópontokban a fényjelző készülékekkel azonos tartószerkezeten elhelyezett jelzőtáblák belső átvilágításúak legyenek. A belső átvilágítású jelzőtáblák helyettesíthetők 3. típusú (mikroprizmás) fényvisszavető bevonatú táblákkal

- lakott területen kívüli jelzőlámpás csomópontban,

- lakott területen belül, ha az úton a szabványoknak megfelelő közvilágítás üzemel."

(2) A JTSZ 1. táblázatában a "Besorolás rendje" sorában a "Lakott területen belül" oszlop értékei a "Lakott területen kívül" 1. és 2. oszlopokra is kiterjesztendők, és a második sorban a lábjegyzetre utaló "d) " jelzést kell feltüntetni.

(3) A JTSZ 1. táblázatában a "Besorolás rendje" sorában a "Lakott területen kívül" 3. oszlopban szereplő értékek helyébe a következő értékek lépnek: "D = 1000, E | 800".

(4) A JTSZ 1. táblázatának lábjegyzete a következő d) ponttal egészül ki:

"d) Az 1000 × 800 mm-es táblaméret csak a kétsoros "Besorolási rend" jelzőtáblához használható."

3. §

(1) Ez a rendelet 2004. szeptember 1-jén lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az R. 4. §-ának (6) bekezdése és 10. §-ának (3) bekezdése, továbbá az FMSZ 2.3-2.14. pontjai; 3.6-3.14. pontjai; 4.2. és 4.3. pontja; 6.7-6.10. pontjai; 7.3. pontja; 8.2., 8.3. és 8.7. pontja; 9.3. pontja és 9.6-9.8. pontjai; 10.3. és 10.4. pontja; 11.1.2. és 11.2.2. pontja; 12.3-12.8. pontjai; 15.3-15.5. pontjai; 16. pontja; 23.9-23.12. pontjai és 23.20. pontja; 24.4., 24.5. és 24.8. pontja, 24.9. pontjának második és harmadik mondata, továbbá 24.10. pontja; 25.9. pontja; 28. pontja; 29.5. pontja; 30.4. pontja; 31.1. és 31.3. pontja; 32.2. pontja; 33.4. pontja; 34.6-34.8. pontjai; 35.10., 35.11. és 35.16. pontja; 36.2. pontjának második mondata, 36.3., 36.5. és 36.16. pontja, 36.17. pontja utolsó mondatának második fordulata; 38. pontja; 40. pontja.

Dr. Csillag István s. k.,

gazdasági és közlekedési miniszter

Lábjegyzetek:

[1] A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) 40. §-a.