Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

113/2005. (VI. 25.) Korm. rendelet

a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet módosításáról

A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. §-ának (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a Kormány az alábbiakat rendeli el:

1. §[1]

2. §[2]

A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A biztosított orvosi beutaló nélkül is jogosult igénybe venni

a) szakorvosi rendelő által nyújtott

aa) bőrgyógyászati,

ab) nőgyógyászati,

ac) urológiai,

ad) pszichiátriai és addiktológiai szakellátást,

b) az első alkalommal beutalás alapján igénybe vett bőr- és nemibeteg-gondozó, tüdőgondozó és onkológiai gondozó, valamint kúraszerű ellátás keretében a gondozásba vett biztosítottak részére nyújtott ellátást."

3. §[3]

Az R. 3. §-ának (3)-(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A biztosítottat

a) fekvőbeteg-gyógyintézeti ellátást kiváltó otthoni szakápolásra, otthoni hospice ellátásra -ab) pont kivételével - a külön jogszabályban meghatározott kezelőorvos,

b) az otthoni szakápolás körébe tartozó szakirányú szolgáltatásokra kizárólag a megbetegedés gyógykezeléséhez szakorvosi képesítéssel rendelkező orvos, vagy annak kezdeményezésére háziorvos,

c) krónikus ápolás finanszírozására szerződött egészségügyi szolgáltatónál történő intézeti ápolásra a háziorvos és a fekvőbeteg-gyógyintézet orvosa

utalhatja be.

(4) A biztosítottat rehabilitációs ellátásra kizárólag a rehabilitációt megalapozó megbetegedés gyógykezeléséhez szükséges szakorvosi szakképesítéssel rendelkező orvos és e megbetegedéshez kapcsolódó esetleges szövődmények tekintetében illetékes szakorvos, illetve a rehabilitáció vagy fizikoterápia szakorvosa utalhatja be."

4. §

Az R. 5. §-a a következő új (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az Ebtv. 17. §-ának alkalmazásában a fogyatékos gyermekek tekintetében egészségügyi intézményen a fogyatékos gyermek ellátását, korai fejlesztését és gondozását, fejlesztő felkészítését végző, rehabilitációs célú szolgáltatást nyújtó intézményeket és a konduktív pedagógiai intézményt is érteni kell, amennyiben az intézmény egészségügyi szolgáltatásának igénybevételére a mozgásszerveket érintő kórállapot miatt kerül sor."

5. §

Az R. 7/A. §-a és az azt megelőző alcím helyébe a következő rendelkezés lép:

"A gyógyászati ellátások árához, valamint a gyógyászati segédeszközök árához, javítási és kölcsönzési díjához nyújtott támogatás

7/A. § (1) A biztosított az Ebtv. 21. §-ának (2) bekezdése alapján fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelése alatt, illetve elbocsátása előtt akkor jogosult árhoz nyújtott támogatással gyógyászati segédeszközre, amennyiben az a betanítás, végleges ellátás céljából már a fekvőbeteg-gyógyintézeti tartózkodása alatt indokolt, kivéve, ha a gyógyászati segédeszköz alkalmazása vagy használata a fekvőbetegellátás keretében finanszírozott.

(2) A biztosított az Ebtv. 21. §-ának (2) bekezdése alapján akkor is jogosult

a) fogpótlás és fogszabályozó készülék, illetve tartozékai árához nyújtott támogatásra, amennyiben ezek kiszolgáltatására fogorvosi (fogszakorvosi) rendelésen,

b) hallásjavító készülék és tartozékai árához nyújtott támogatásra, amennyiben ezek kiszolgáltatására audiológiai szakrendelésen

nyújtott ellátás keretében kerül sor.

(3) A támogatás megállapítható

a) százalékos mértékben,

b) a termékek meghatározott csoportjára, továbbá az azonos betegségek kezelésére szolgáló termékekre, illetve azok kölcsönzésére meghatározott (fix) összegben,

c) a betegségtől függő keretösszegben.

(4) Egy adott gyógyászati segédeszköz árához eltérő mértékű támogatás állapítható meg a gyógykezelést megalapozó, külön jogszabályban meghatározott betegségcsoportok különbözősége alapján is.

(5) Külön jogszabályban meghatározott termékcsoport esetében a támogatás megállapítható a termék mérete és a referenciatermék egy egységnyi területének árához nyújtott támogatás alapján is, amennyiben ezt a termékcsoport jellege indokolttá teszi.

(6) Meghatározott (fix) összegű támogatás állapítható meg az egyes, meghatározott betegségek (kórképek) kezelésére alkalmas különböző termékek körére, ha azok alkalmazását klinikailag azonos javallatra állapították meg."

6. §

Az R. 7/B. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"7/B. § (1) A százalékos mértékű támogatás alapja az OEP által elfogadott, az árhoz nyújtott támogatás alapjául szolgáló, általános forgalmi adóval (a továbbiakban: áfa) megnövelt ár.

(2) A meghatározott (fix) összegű támogatás azonos a 7/C. § (1) bekezdése szerinti referenciatermék árához megállapított támogatás összegével.

(3) A referenciatermék a termékcsoportra megállapított százalékos támogatásban részesül.

(4) Azon termék támogatása, melynek az árhoz nyújtott támogatás alapjául szolgáló - áfa nélküli - ára (a továbbiakban: közfinanszírozás alapjául elfogadott ár) a referenciatermékével azonos vagy annál magasabb, megegyezik a referenciatermék támogatásának összegével.

(5) Azon termék támogatásának mértéke, amelyeknek a közfinanszírozás alapjául elfogadott ára a referenciatermékénél alacsonyabb, megegyezik a referenciatermék árához nyújtott támogatás százalékos mértékével.

(6) A gyógyászati segédeszköz kölcsönzéséhez nyújtott támogatás alapjául szolgáló díjhoz (a továbbiakban: kölcsönzési díj) nyújtott támogatás összege megegyezik a referenciatermék kölcsönzési díjához nyújtott támogatás összegével."

7. §

Az R. 7/C. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"7/C. § (1) Referenciatermék az a meghatározott (fix) támogatási csoportba tartozó gyógyászati segédeszköz, amely

a) a támogatási csoporton belül vagy a már támogatott eszközökből álló új támogatási csoporton belül a legalacsonyabb közfinanszírozás alapjául elfogadott árú termék, melynek a kialakított támogatási csoportra vonatkoztatott forgalmi részesedése az ártárgyalást megelőző évben az 5%-ot elérte,

b) a még nem támogatott eszközökből álló új támogatási csoporton belül a legalacsonyabb közfinanszírozás alapjául elfogadott árú termék,

c) kölcsönzés esetén a támogatási csoporton belül a legalacsonyabb kölcsönzési díjú termék.

(2) Amennyiben a referenciaterméknek egymást követő három hónapon keresztül nincs forgalmi részesedése, a termék a következő ártárgyalást követő két évben támogatásban nem részesíthető, kivéve, ha a terméknek az ártárgyalást megelőzően legalább hat egymást követő hónapban volt forgalmi részesedése.

(3) Az egyedi méretvétel alapján gyártott termékeket kivéve, amennyiben egy adott terméknek egy éven át nincs forgalmi részesedése, a termék a támogatott termékek köréből törlésre kerül."

8. §

(1) Az R. 8. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A rendeltetésszerű használat során meghibásodott egyedi méretvétel alapján gyártott gyógyászati segédeszközök javítási díjához az eredeti kihordási idő leteltét követően a kihordási idővel azonos ideig az (1) bekezdés a) -b) pontja szerinti támogatás vehető igénybe.

(3) A (2) bekezdésben foglaltak esetén a biztosított részére a javított eszközzel azonos rendeltetésű eszközcsoportba tartozó új terméket rendelni nem lehet, kivéve a kihordási időn belüli felírhatóság szabályaival azonos esetben."

(2) Az R. 8. §-a a következő új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az árhoz nyújtott támogatásban nem részesülő gyógyászati segédeszközök kölcsönzési díjához nyújtott támogatás mértéke a kölcsönzési díj áfával növelt összegének külön jogszabályban meghatározott százaléka."

9. §[4]

Az R. 10/B. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"10/B. § (1) A termék forgalomba hozója gyógyászati segédeszköz támogatásba történő befogadását és a támogatás megszüntetését az OEP-nél javasolhatja.

(2) A közfinanszírozás alapjául elfogadott ár, valamint a kölcsönzési díj kialakítására irányuló tárgyalásokat (a továbbiakban: tárgyalás) az OEP termékcsoportonként, legalább kétévente egyszer bonyolítja le.

(3) A tárgyalási feltételeket az OEP főigazgatója - a TÁTB véleményének előzetes kikérése után - legalább négy héttel a tárgyalások megkezdése előtt az OEP hivatalos lapjában közzéteszi.

(4) A tárgyalásokon döntési vagy tanácskozási joggal részt vevő, illetve szakértőként közreműködő személyekkel szemben a közbeszerzési eljárásnál alkalmazandó összeférhetetlenségi szabályokat értelemszerűen alkalmazni kell.

(5) Gyógyászati segédeszköz támogatásba történő befogadásának feltétele, hogy annak forgalomba hozója

a) a (2) bekezdés szerinti ártárgyalásokon részt vegyen,

b) az alkalmazott számítások egyidejű bemutatásával nyilatkozik arról, hogy az általa tett árajánlat kialakítása során figyelembe vette, hogy a fajlagos költségeket és az üzleti kockázatot csökkenti, ha a terméket támogatással lehet értékesíteni,

c) egyedi méretvétel alapján készült gyógyászati segédeszköz esetében nyilatkozik továbbá arról, hogy az általa tett árajánlat kialakítása az egyidejűleg bemutatott műszaki-gazdasági adatokon nyugvó, előre rögzített paramétereket tartalmaz.

(6) Az OEP a tárgyalások során kialakított, a közfinanszírozás alapját képező javasolt árakat, illetve kölcsönzési díjakat a tárgyalás lezárását követő 30 napon belül az egészségügyi miniszter elé terjeszti.

(7) A (2) bekezdés szerint kialakított árak, kölcsönzési díjak és támogatási mértékek legkésőbb a tárgyalás lezárását követő második negyedév végéig kihirdetésre kerülnek.

(8) A gyógyászati segédeszköz forgalmazásának megszüntetése előtt legalább fél évvel a forgalmazónak tájékoztatnia kell az OEP-et a támogatott termék forgalomból történő kivonásáról.

(9) A gyógyászati segédeszközök támogatásának megszüntetése - az OEP javaslata alapján - a támogatás megszüntetése iránti kérelem benyújtását követő második negyedév végéig kerül kihirdetésre."

10. §

Az R. 10/C. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"10/C. § (1) Az OEP az Ebtv. 30/A. §-a alapján megkötött szerződésben (a továbbiakban: támogatásvolumenszerződés) a forgalomba hozatali engedély jogosultja, illetve a forgalomba hozó, valamint a gyógyászati ellátást nyújtó szolgáltató számára az Egészségbiztosítási Alap javára történő - feltételhez kötött - fizetési kötelezettséget írhat elő. A szerződés rögzíti a befizetés alapját és mértékét.

(2) Támogatásvolumen-szerződés esetén az adott csoportra érvényes általános támogatási mértéktől eltérő támogatás is megállapítható.

(3) Az Ebtv. 30/A. §-a szerinti szerződéskötés részletes feltételeit tartalmazó közleményt az OEP főigazgatója - a TÁTB vagy a Technológiai Értékelő Bizottság véleményének megismerését követően - az OEP hivatalos lapjában közzéteszi."

11. §

Az R. 11/D. §-át megelőző alcím helyébe a következő rendelkezés lép:

"Méltányosságból engedélyezhető gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök és gyógyászati ellátások köre és ártámogatása "

12. §

Az R. 11/D. §-a (2) bekezdésének c) pontja a következő cd) alponttal egészül ki:

[A kérelemnek tartalmaznia kell a biztosított személyes adatait, TAJ számát és a kérelemhez mellékelni kell:

c) gyógyászati segédeszközre vonatkozó kérelem esetén, az a) és d)-e) pontokban foglaltakon kívül:]

"cd) a méltányosságból engedélyezett gyógyászati segédeszköz javítása esetén a javítást végző szolgáltatónak a javításra adott árajánlatát"

13. §

(1) Az R. 12. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az Ebtv. 27. §-ának (1) és (2) bekezdésében meghatározott esetekben a harmadik állam területén igénybe vett egészségügyi szolgáltatás és sürgősségi betegszállítás költségének megtérítésére vonatkozó igénybejelentéshez csatolni kell az eredeti külföldi számlát, a számla fordítását és az annak kiegyenlítésére vonatkozó igazolást, továbbá amennyiben a számlából nem állapítható meg az igénybe vett egészségügyi szolgáltatás, az erre vonatkozó igazolást vagy kórházi zárójelentést és ezek fordítását."

(2) Az R. 12. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Az Ebtv. 27. §-ának (2) bekezdése alapján tartósan az Ebtv. 27. §-ának (1) bekezdésében meghatározott harmadik állam területén foglalkoztatott biztosított és a vele együtt ott tartózkodó eltartott házastársa és gyermeke által a harmadik állam területén indokoltan igénybe vett egészségügyi ellátás költségének megtérítése iránti igényhez az (1) bekezdésben foglaltakon túl mellékelni kell az igazolást arról, hogy az Ebtv. 27. §-ának (4) bekezdésében említett orvosi vizsgálaton részt vettek, valamint a munkáltató igazolását arról, hogy az egészségügyi szolgáltatás igénybevételére a harmadik állam területén történő foglalkoztatás alatt került sor."

(3) Az R. 12. §-a a következő új (4) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (4)-(12) bekezdések számozása (5)-(13) bekezdésre módosul:

"(4) Az Ebtv. 27. §-ának (1) és (2) bekezdése alapján a biztosított külföldi egészségügyi szolgáltatótól magyarországi szolgáltatóhoz történő sürgősségi betegszállítása költségeinek megtérítésére abban az esetben kerülhet sor, amennyiben a betegszállítás elmaradása a beteg életét vagy testi épségét súlyosan veszélyeztetné vagy maradandó egészségkárosodáshoz vezetne."

(4) Az R. 12. §-ának - a (3) bekezdéssel átszámozott -(5)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Az OEP engedélyezheti a számla kiegyenlítése nélkül is az Ebtv. 27. §-ának (1) és (2) bekezdésében meghatározott esetben a (6) bekezdés szerint megállapított költség összegének megtérítését. A megtérítendő összeget az OEP, illetve a MEP a gyógykezelést végző külföldi intézmény részére utalja át.

(6) Az Ebtv. 27. §-ának (1), (2) és (6) bekezdése szerinti belföldi költséget külön jogszabályban foglaltak szerint kell megállapítani az igénybevétel hónapja szerinti elszámoláskor érvényes értéken."

(5) Az R. 12. §-ának - a (3) bekezdéssel átszámozott -(8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(8) A közszolgálati vagy közalkalmazotti jogviszonyban álló tartósan harmadik állam területén foglalkoztatott biztosított, illetve a vele együtt ott tartózkodó eltartott házastársa, élettársa és gyermeke által a harmadik állam területén igénybe vett egészségügyi ellátás költségének megtérítése esetén megfelelően alkalmazni kell az (1) és (3) bekezdésben foglaltakat."

(6) Az R. 12. §-a a következő új (9) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg - a (3) bekezdéssel átszámozott (9)-(13) bekezdések számozása (10)-(14) bekezdésre módosul:

"(9) A (8) bekezdésben foglaltakat megfelelően alkalmazni kell abban az esetben is, ha a közszolgálati vagy közalkalmazotti jogviszonyban álló tartósan valamely EGT tagállamban foglalkoztatott biztosított, illetve a vele együtt ott tartózkodó eltartott házastársa, élettársa és gyermeke az Ebtv. 27. §-ának (7) bekezdése alapján az indokoltan igénybe vett egészségügyi ellátás felmerült és igazolt költsége 85 százalékának megtérítését kéri."

14. §

Az R. 12/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"12/A. § (1) Az igényérvényesítéshez szükséges TAJ számot a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Tbj.) szerinti belföldi személy kezdeményezésére a lakóhelye, ennek hiányában a tartózkodási helye szerint illetékes megyei (fővárosi) egészségbiztosítási pénztár (a továbbiakban: MEP) "Hatósági Igazolvány"-on igazolja. Amennyiben a Tbj. szerinti belföldi személy magyarországi tartózkodása vagy egészségügyi szolgáltatásokra való jogosultsága határozott idejű, a MEP a "Hatósági Igazolvány" érvényességi idejét ezen időtartamra korlátozza. A TAJ szám kiadását az erre a célra rendszeresített nyomtatvány kiállításával lehet kezdeményezni.

(2) Az anya vagy a gyermek törvényes képviselője az újszülött osztályon rendelkezésére bocsátott nyomtatvány kiállításával kezdeményezheti az újszülött számára a TAJ szám kiadását. A kiállított nyomtatványt az intézmény a születés bejelentésével együtt megküldi a területileg illetékes anyakönyvvezetőnek. Ha a születés nem intézményben vagy orvos közreműködésével történik, az anyaköny-vezető az anyának, illetve a gyermek törvényes képviselőjének a rendelkezésére bocsátja a TAJ szám kiadását igénylő nyomtatványt.

(3) A MEP az anyakönyvvezető adatszolgáltatása alapján soron kívül kiadja és az anya vagy a gyermek törvényes képviselőjének lakcímére postán megküldi az újszülött TAJ számát tartalmazó "Hatósági Igazolvány"-t.

(4) Gyógyszer támogatással történő rendelése során a biztosított az Ebtv. 29. §-ának (2) bekezdése szerinti nyilatkozatát az egészségügyi dokumentáción aláírásával megerősíti. Az egészségügyi szolgáltató a nyilatkozathoz nyomtatványt rendszeresíthet, amit annak kitöltése céljából az ellátás megkezdése előtt a biztosított rendelkezésére bocsáthat. A biztosított által kitöltött és aláírt nyilatkozat az egészségügyi dokumentáció részét képezi, és az egészségügyi szolgáltató köteles azt a kitöltésétől számított öt évig megőrizni.

(5) Gyógyászati segédeszköz, illetve gyógyászati ellátás támogatással történő rendelése során a biztosított Ebtv. 29. §-ának (2) bekezdése szerinti nyilatkozatát - külön jogszabályban foglaltak figyelembevételével - a vény hátoldalára kell feljegyezni, amit a biztosított aláírásával igazol.

(6) A Közösségi rendelet szerinti formanyomtatványt a biztosított az OEP-nél, illetve az illetékes MEP-nél jogosultságának egyidejű igazolásával igényelheti.

(7) A Tbj. szerint külföldinek minősülő biztosított részére a foglalkoztatója a foglalkoztatás megkezdését követő három munkanapon belül - az előírt nyomtatványon -a MEP-től kéri a TAJ szám kiadását. A MEP a TAJ számot az "Igazolás az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságról" elnevezésű nyomtatvány (a továbbiakban: Igazolás) kiállításával igazolja. A kiállított Igazolást a foglalkoztató a kézhezvételt követően haladéktalanul átadja a foglalkoztatottnak és azt havonta, a tárgyhónapot megelőző hónap végén, a jogosultsági jogviszony fennállásának - aláírásával és pecsétjével történő - igazolásával érvényesíti. A jogosultsági jogviszony utolsó napján a foglalkoztató bevonja az Igazolást, a jogviszony megszűnése időpontjának feltüntetésével. A bevont Igazolást a tárgyhónapot követő hónap 12. napjáig a foglalkoztató az illetékes MEP-hez továbbítja. Ha a foglalkoztató az Igazolást nem tudja bevonni, 3 munkanapon belül erről írásban értesíti a MEP-et. Az értesítésnek tartalmaznia kell a volt biztosított nevét, TAJ számát, az Igazolás nyomtatványszámát és a jogviszony megszűnésének időpontját. Az értesítés elmulasztásából eredő kárért a foglalkoztató az Ebtv. 66. §-ának (3) bekezdése szerint felel.

(8) A Tbj. 16. §-a (1) bekezdésének i) és m) pontja alapján egészségügyi szolgáltatásra jogosult külföldi tekintetében a középfokú nevelési-oktatási vagy felsőoktatási intézmény, az illetékes magyar hatóság által ideiglenes hatállyal elhelyezett, otthont nyújtó ellátás keretében átmeneti és tartós nevelésbe vett külföldi kiskorú személy tekintetében pedig az elhelyezésében eljáró intézmény a külföldi részére történő TAJ szám igénylés és az Igazolás kezelése során a (7) bekezdés szerinti foglalkoztatónak minősül.

(9) Megállapodás alapján egészségügyi szolgáltatásra jogosult külföldi részére a MEP állítja ki az Igazolást. A járulékfizetést a befizetés helyén vagy az illetékes MEP-nél igazolják. A megállapodáson alapuló jogosultság megszűnését követő 3 munkanapon belül az Igazolást a MEP-nél le kell adni.

(10) Annak a külföldinek, akinek egészségügyi szolgáltatásrajogosultsága a Tbj.-ben foglalt eltartott hozzátartozóijogcímen állapítható meg, a TAJ szám és Igazolás kiállítására vonatkozó igényét az eltartóval közösen, a lakó-, illetve tartózkodási hely szerint illetékes MEP-nél kell benyújtani. Az eltartott hozzátartozó részére a MEP kiállítja és egyúttal első ízben érvényesíti az Igazolást. A jogosultság megszűnését követő 3 munkanapon belül az Igazolást a MEP-nél le kell adni.

(11) A biztosított és a Tbj. 16. §-a (1) bekezdésének i) pontja szerint egészségügyi szolgáltatásra jogosult személy külföldi eltartottja részére az eltartó foglalkoztatója, illetve a középfokú nevelési-oktatási vagy felsőoktatási intézmény érvényesíti havonta az Igazolást a (7) bekezdésben foglaltak szerint.

(12) A (10) (11) bekezdésben nem szabályozott esetekben az Igazolást a MEP érvényesíti.

(13) A TAJ számmal nem rendelkező és az alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatásról és az ahhoz kapcsolódó közterhek egyszerűsített befizetéséről szóló 1997. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: Alk. tv.) alapján Alkalmi Munkavállalói Könyvet igénylő személy részére - az Alk. tv. szerinti kiállító kérelmére - a MEP TAJ számot képez és erről értesíti a kérelmezőt. Amennyiben ugyanazon személy részére a tárgyévet követően ismételten Alkalmi Munkavállalói Könyv kerül kiállításra, az Alk. tv. szerinti kiállító a kiállítás tényéről értesíti az illetékes MEP-et.

(14) Egészségügyi szolgáltatás - amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik - TAJ számot igazoló érvényes okmány alapján vehető igénybe."

15. §

Az R. 22. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"22. § (1) Az Ebtv. 32. §-ának (1) bekezdése alapján gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, illetve gyógyászati ellátás támogatással történő rendelésére jogosító szerződésben meg kell határozni, hogy az orvos milyen tevékenysége keretében, illetőleg mely jogcímen válik jogosulttá a támogatással történő rendelésre.

(2) Az Ebtv. 32. §-ának (1) bekezdése alapján a nem finanszírozott egészségügyi szolgáltató orvosával, valamint az Ebtv. 32. §-ának (5) bekezdése alapján a pro família rendelésre jogosult orvossal csak gyógyszer és gyógyászati segédeszköz általános jogcímen történő rendelésére jogosító szerződés köthető.

(3) A gyógyszer vagy gyógyászati segédeszköz gyártóval, forgalmazóval, nagykereskedővel gyógyszer vagy gyógyászati segédeszköz ismertető tevékenység végzésére irányuló jogviszonyban álló, illetve gyógyszer vagy gyógyászati segédeszköz gyártó, forgalmazó, nagykereskedő felett jelentős befolyást biztosító tulajdoni hányaddal rendelkező orvossal az Ebtv. 32. §-ának (1) bekezdése alapján gyógyászati segédeszköz támogatással történő rendelésére nem köthető szerződés, gyógyszer esetében pedig kizárólag "statim", "cito" vagy "periculum in mora" jelzés feltüntetésével történő rendelésre jogosító szerződés köthető.

(4) A MEP gyógyászati ellátások közül - külön jogszabály szerinti - fürdőgyógyászati ellátások támogatással történő rendelésére jogosító szerződést köt az Ebtv. 30. §-ának (2) bekezdése szerinti szerződés alapján fürdőgyógyászati ellátás támogatással történő nyújtására jogosult szolgáltató orvosával, amennyiben a szolgáltató - külön jogszabály szerinti - komplex fürdőgyógyászati ellátás nyújtására jogosult vagy rendelkezik az ahhoz szükséges - külön jogszabályban meghatározott - feltételekkel.

(5) A (4) bekezdés alapján fürdőgyógyászati ellátás rendelésérejogosult orvos, illetve az az egészségügyi szolgáltató, akivel az orvos munkavégzésre irányuló jogviszonyban áll, az ellátás rendeléséhez kapcsolódó vizsgálatért nem kérhet a betegtől térítést.

(6) Az Ebtv. 37. §-ának (4) bekezdése szerinti összeg 60 000 Ft.

(7) Az Ebtv. 37. §-ának (4) és (6) bekezdése alkalmazásában a gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, illetve gyógyászati ellátás támogatással történő rendelésére való jogosultság külön-külön is felfüggeszthető aszerint, hogy melyik tekintetében valósul meg a jogosulatlan rendelés."

16. §

Az R. 23. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a § jelenlegi szövege (1) bekezdésre változik:

"(2) Az Ebtv. 38. §-ának (4) bekezdése szerinti összeg a kiszolgáltatott gyógyszer, a forgalmazott gyógyászati segédeszköz és a nyújtott gyógyászati ellátás után folyósított társadalombiztosítási támogatás - utolsó elszámolt hat havi forgalom alapján számított - havi átlagának 10 százaléka, de legfeljebb 600 000 Ft."

17. §

Az R. 25. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"25. § (1) A gyógyászati ellátások közül a fürdőgyógyászati ellátások támogatással történő nyújtására a MEP a fürdőgyógyászati ellátást nyújtó közfürdő, gyógyfürdő működtetőjével köthet szerződést, ha az megfelel a külön jogszabályban előírt követelményeknek és a külön jogszabályban meghatározott fürdőgyógyászati ellátások közül legalább négyfajta ellátás szolgáltatására alkalmas.

(2) A MEP az (1) bekezdésben foglaltakon túl szerződést köthet a biztosítottak gyógyúszására alkalmas közfürdő működtetőjével vagy a gyógyúszás szervezésére működési engedéllyel rendelkező szervezettel, illetőleg személlyel ezen gyógyászati ellátás támogatással történő nyújtására.

(3) A MEP a társadalombiztosítási támogatással külön jogszabály szerint igénybe vehető, egyéb természetes gyógytényezőkön alapuló gyógyászati ellátások támogatással történő nyújtására a külön jogszabály szerinti engedéllyel rendelkező egészségügyi szolgáltatóval köthet szerződést."

18. §

(1) E rendelet - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - 2005. július 1-jén lép hatályba.

(2) A 2. §, az R. 3. §-ának e rendelet 3. §-ával megállapított (4) bekezdése és a (4) bekezdés a) pontja 2006. július 1-jén lép hatályba azzal, hogy a beutalási rend e rendelet szerinti új szabályait 2007. január 1-jétől kell alkalmazni.

(3) Gyógyszer, gyógyászati segédeszköz támogatással történő rendelésére jogosító, a finanszírozott egészségügyi szolgáltató orvosával megkötött, e rendelet hatálybalépésekor érvényes szerződéseket e rendelet hatálybalépését követő harmadik hónap utolsó napjával fel kell bontani és addig - az Ebtv. 31. §-a (1) bekezdése c) pontjának megfelelően - a finanszírozási szerződésekben meg kell határozni a gyógyszer, illetve gyógyászati segédeszköz támogatással történő rendelésére jogosult orvosok körét. Ehhez a finanszírozott egészségügyi szolgáltatóknak e rendelet hatálybalépését követő első hónap végéig tájékoztatnia kell az illetékes MEP-et a szolgáltatónál dolgozó, gyógyszer, gyógyászati segédeszköz támogatással történő rendelésére jogosult orvosok köréről.

(4) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R.

a) 2. §-a

aa)[5]

ab) (3) bekezdése,

b) 10/A. §-ának (4) bekezdése,

c) 11/D. §-a (2) bekezdésének bc) pontja hatályát veszti.

(5) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R.

a) 8. §-a (1) bekezdése a) pontjának ab) alpontjában és b) pontjának bb) alpontjában a "referencia termékére" szövegrész helyébe a "referenciatermékére" szövegrész,

b) 9. §-ának (3) bekezdésében

ba) a "referencia-termék" szövegrész helyébe a "referenciatermék" szövegrész,

bb) a "referencia-készítmény" szövegrész helyébe a "referenciakészítmény" szövegrész,

c) 9. §-ának (4) bekezdésében az "alacsonyabb a közfinanszírozás alapját képező árú" szövegrész helyébe az "alacsonyabb közfinanszírozás alapjául elfogadott árú" szövegrész,

d) 11/C. §-a (2) bekezdésének c) pontjában

da) a "balesetből származó trauma" szövegrész helyébe a "trauma" szövegrész,

db) a "megelőzte-e" szövegrész helyébe az "okozta-e" szövegrész,

e) 11/C. §-ának (3) bekezdésében "A főigazgató" szövegrész helyébe "Az OEP" szövegrész,

f) 1 1/D. §-a (2) bekezdése c) pontjának cc) alpontjában az "egy vényre felírható" szövegrész helyébe az "adott kihordási időre rendelhető" szövegrész,

g) 1 1/E. §-ának (3) bekezdésében "Az OEP főigazgatója" szövegrész helyébe "Az OEP" szövegrész,

h) 21. §-ának (2) bekezdésében a "valamint a pályázat útján befogadott," szövegrész helyébe az "amely a mentési feladatok ellátására szerződést köthet a" szövegrész,

i) 49. §-ának (3) bekezdésében "a 100" szövegrész helyébe "az 1000" szövegrész lép.

Gyurcsány Ferenc s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte a 330/2005. (XII. 29.) Korm. rendelet 17. § (7) bekezdése d) pontja. Hatálytalan 2006.01.01.

[2] Módosította a 319/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 21. § (4) bekezdése. Hatályos 2007.01.01.

[3] A §-szal megállapított 3. § (4) bekezdése és a (4) bekezdés a) pontja 2006. július 1-jén lép hatályba azzal, hogy a beutalási rend e rendelet szerinti új szabályait 2007. január 1-jétől kell alkalmazni.

[4] A 131/2006. (VI. 15.) Korm. rendelet 4. § (3) bekezdés alapján a 330/2005. (XII. 29.) Korm. rendelet 17. § (4) bekezdése nem helyezi hatályon kívül a szakaszt. Hatályos 2006.06.30.

[5] A 330/2005. (XII. 29.) Korm. rendelet 17. § (3) bekezdése alapján nem lép hatályba.