162/2005. (VIII. 16.) Korm. rendelet

a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet módosításáról

A Kormány az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 124. §-a (2) bekezdésének u) pontjában kapott felhatalmazás alapján a 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: Ber.) az alábbiak szerint módosítja:

1. §

(1) A Ber. 2. §-ának e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[E rendelet alkalmazásában]

"e) megbízhatósági ellenőrzés: a költségvetési szerv által működtetett folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési és a belső ellenőrzési rendszer megfelelőségének, az éves elemi költségvetési beszámolók számviteli alapelveknek való megfelelőségének, illetve a beszámolási időszak költségvetési gazdálkodása szabályszerűségének minősítése az Áht. 121/A. §-ának (5) bekezdésében foglaltak szerint;"

(2) A Ber. 2. §-ának n) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[E rendelet alkalmazásában]

"n) belső ellenőrzési vezető: a költségvetési szerv belső ellenőrzési egységének vezetője. Amennyiben a költségvetési szervnél egy fő látja el a belső ellenőrzést, elvégzi e rendelet 12. §-ában foglalt tevékenységeket;"

2. §

(1) A Ber. 4. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Amennyiben a költségvetési szerv nem foglalkoztat belső ellenőrt, a költségvetési szerv vezetője köteles gondoskodni a költségvetési szerv belső ellenőrzési tevékenységének külső erőforrás bevonásával történő megszervezéséről. Az erre vonatkozó megállapodásban rendelkezni kell arról, hogy e rendelet 12. §-ában foglalt tevékenységeket a külső erőforrás látja el."

(2) A Ber. 4. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) A belső ellenőrzési vezető jogosult külső erőforrás bevonására javaslatot tenni a költségvetési szerv vezetőjének."

3. §

A Ber. 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"9. § A belső ellenőrzési tevékenység során szabályszerűségi, pénzügyi, rendszer- és teljesítmény-ellenőrzéseket, illetve informatikai rendszerellenőrzéseket, valamint az éves elemi költségvetési beszámolókra vonatkozóan megbízhatósági ellenőrzéseket kell végezni az Áht. 121/A. §-ának (5) bekezdésében foglaltaknak megfelelően."

4. §

(1) A Ber. 11. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) Belső ellenőrzési tevékenységet legalább az alábbi követelményeknek megfelelő büntetlen előéletű magyar állampolgár láthat el:

a) szakirányít felsőfokú iskolai végzettség (közgazdasági, jogi, államigazgatási), vagy

b) más felsőfokú iskolai végzettség esetén a következő képesítések valamelyikével rendelkezik:

ba) okleveles pénzügyi revizori,

bb) pénzügyi-számviteli szakellenőri,

bc) okleveles könyvvizsgálói,

bd) költségvetési ellenőri,

be) mérlegképes könyvelői, illetve azzal egyenértékű képesítés,

bf) a Belső Ellenőrök Nemzetközi Szervezetének okleveles belső ellenőri képesítése,

bg) okleveles informatikai rendszer ellenőr,

bh) közigazgatási gazdálkodási és ellenőrzési szakértő, valamint az a), illetve a b) pontban meghatározott képzettség és képesítés mellett legalább kétéves munkaviszony, köztisztviselői, illetve közalkalmazotti jogviszony, hivatásos állományú szolgálati viszony megléte ellenőrzési, költségvetési, pénzügyi vagy számviteli munkakörben.

(2) A költségvetési szerv vezetője indokolt esetben az (1) bekezdésben meghatározott iskolai végzettség vagy képesítés megszerzésére 2008. december 31-ig halasztást, illetve az (1) bekezdésben meghatározott idő alól felmentést adhat."

(2) A Ber. 11. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Amennyiben a költségvetési' szerv belső ellenőrzési egységgel rendelkezik, a költségvetési szerv vezetője felsőfokú végzettségűeknek felmentést adhat az (1) bekezdésben foglaltak alól, de köteles gondoskodni arról, hogy a belső ellenőrzési egység rendelkezzen mindazzal a szaktudással, gyakorlattal és egyéb ismerettel, amely a feladatok elvégzéséhez szükséges."

5. §

(1) A Ber. 12. §-ának b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A belső ellenőrzési vezető feladata:]

"b) a kockázatelemzéssel alátámasztott stratégiai és éves ellenőrzési tervek összeállítása, a költségvetési szerv vezetőjének jóváhagyása után a tervek végrehajtása, valamint azok megvalósításának nyomon követése;"

(2) A Ber. 12. §-ának f)-g) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

[A belső ellenőrzési vezető feladata:]

"f) amennyiben az ellenőrzés során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság gyanúja merül fel, a költségvetési szerv vezetőjének, illetve a költségvetési szerv vezetőjének érintettsége esetén a felügyeleti szerv vezetőjének a haladéktalan tájékoztatása és javaslattétel a megfelelő eljárások megindítására;

g) az ellenőrzés lezárását követően az ellenőrzési jelen-tést az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység számára megküldeni e rendelet 28. §-ának megfelelően;"

6. §

A Ber. 18. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"18. § Az ellenőrzési munka megtervezéséhez a belső ellenőrzési vezető kockázatelemzés alapján stratégiai tervet és éves ellenőrzési tervet készít, amelyeket a költségvetési szerv vezetője hagy jóvá."

7. §

A Ber. 21. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) A belső ellenőrzési vezető - összhangban a stratégiai tervvel - összeállítja a tárgyévet követő évre vonatkozó éves ellenőrzési tervet.

(2) Az éves ellenőrzési tervnek kockázatelemzés alapján felállított prioritásokon és a belső ellenőrzés rendelkezésére álló erőforrásokon kell alapulnia."

8. §

(1) A Ber. 28. §-ának (1)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) A belső ellenőrzési vezető a jelentés tervezetét egyeztetés céljából megküldi az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység vezetőjének, illetve annak, akire vonatkozóan a jelentés-tervezet megállapítást vagy javaslatot tartalmaz.

(2) A jelentés-tervezetnek tartalmaznia kell a záradékot, amely szerint az (1) bekezdésben meghatározottak kötelesek észrevételeiket a jelentés-tervezet kézhezvételétől számított 15 naptári napon belül megküldeni az ellenőrzést végző szerv vagy szervezeti egység részére. A határidő elmulasztását egyetértésnek kell tekinteni, melyre a záradékban fel kell hívni az ellenőrzött figyelmét.

(3) Amennyiben az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység részéről a megállapításokat vitatják, az észrevétel kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül megbeszélést kell tartani. A megbeszélés célja a megállapítások és következtetések elemzése, valamint az összeállított ajánlások egyeztetése."

(2) A Ber. 28. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Az észrevétel elfogadásáról vagy elutasításáról a vizsgálatvezető dönt, amelyről a (3) bekezdésben említett megbeszéléstől számított 5 munkanapon belül az érintetteknek írásbeli tájékoztatást ad és az el nem fogadott észrevételeket indokolja."

(3) A Ber. 28. §-ának (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(8) Az ellenőrzési jelentés az (1)-(7) bekezdésben meghatározott eljárást követően lezárásra kerül, a jelentést - a vizsgálatvezető és a vizsgálatot végző valamennyi ellenőr aláírását követően - a belső ellenőrzési vezető megküldi

a) az ellenőrzött szerv vezetőjének (költségvetési szerv ellenőrzése esetén), illetve

b) az ellenőrzött szervezeti egység vezetőjének és a szervezeti egységet működtető költségvetési szerv vezetőjének (szervezeti egység ellenőrzése esetén)."

9. §

(1) A Ber. 29. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység vezetője a szükséges intézkedések végrehajtásáért felelős személyek és a vonatkozó határidők megjelölésével az ellenőrzési jelentés kézhezvételétől számított 15 naptári napon belül intézkedési tervet készít. Indokolt esetben a belső ellenőrzési vezető ennél hosszabb, legfeljebb 30 napos határidőt is megállapíthat."

(2) A Ber. 29. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Az ellenőrzést végző költségvetési szerv vezetője által elfogadott intézkedési tervet az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység vezetője megküldi az ellenőrzést végző szerv, illetve szervezeti egység belső ellenőrzési vezetője részére."

10. §

(1) A Ber. 31. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) A költségvetési szerv vezetője felelős az éves ellenőrzési jelentés elkészítéséért. Az éves ellenőrzési jelentést a költségvetési szerv vezetője megküldi a fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetőjének legkésőbb a tárgyévet követő év február 28-ig.

(2) A fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetője köteles a tárgyévre vonatkozó éves ellenőrzési jelentést, valamint a felügyelete alá tartozó szervezetek éves ellenőrzési jelentései alapján készített éves összefoglaló ellenőrzési jelentést - melyben értékelést ad a fejezetnél működő belső ellenőrzési rendszerekről is - megküldeni a pénzügyminiszter részére a tárgyévet követő év május 31-ig."

(2) A Ber. 31. §-a (3) bekezdésének bevezető szövege helyébe a következő szöveg lép:

"(3) A pénzügyminiszter által közzétett módszertani útmutató figyelembevételével elkészített éves ellenőrzési jelentés, illetve éves összefoglaló ellenőrzési jelentés az alábbiakat tartalmazza:"

(3) A Ber. 31. §-a (3) bekezdésének ad) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A ...jelentés az alábbiakat tartalmazza:]

"ad) az ellenőrzések során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság gyanúja kapcsán tett jelentések számát és rövid összefoglalását,"

11. §

A Ber. 33. §-ának d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A pénzügyminiszter felelős a belső ellenőrzési rendszer szabályozásáért, fejlesztéséért, koordinációjáért és harmonizációjáért ... amelynek keretében:]

"d) figyelemmel kíséri és vizsgálja a belső ellenőrzési jogszabályok, módszertani útmutatók, nemzetközi belső ellenőrzési standardok alkalmazását és végrehajtását, ennek keretében elemzi a belső ellenőrzési tevékenység minőségét és megfelelőségét;"

12. §

A Ber. 34. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az ÁBPE Bizottság egy konzultatív testület, amelynek feladata a belső ellenőrzési rendszert is magában foglaló államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer működésének áttekintése, a pénzügyminiszter támogatása a koordináció, harmonizáció, a továbbfejlesztésére vonatkozó javaslatok előkészítése, valamint az európai uniós támogatásokhoz kapcsolódó ellenőrzési feladatok koordinációja terén, ez utóbbival kapcsolatban az 5-15%-os ellenőrzésekről készített éves jelentéseknek, valamint a rendszerellenőrzésről készített jelentéseknek a megtárgyalása, továbbá a belső ellenőrök funkcionális függetlenségének értékelése és támogatása."

13. §

A Ber. 36. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A helyi önkormányzati és helyi kisebbségi önkormányzati költségvetési szervek esetében az e rendelet 4. §-ának (3) és (4) bekezdéseiben, 7. §-ában, 9. §-ának második tagmondatában, 10. §-ában, 22. §-ában, valamint 31. §-ának (2) és (5) bekezdésében foglaltakat nem kell alkalmazni."

14. §

A Ber. 37. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A központi költségvetésben fejezetet alkotó, de a Kormány irányítási és felügyeleti jogkörébe nem tartozó szervek vezetői minden év május 31-ig tájékoztatják a pénzügyminisztert a jelen rendelet 31. §-a (3) bekezdésének ab), ae) és bb) pontjaiban foglaltakról; e szervek vonatkozásában a jelen rendelet 22. §-ának (2) bekezdése, 31. §-ának (5) bekezdése és 33. §-ának d) pontja nem alkalmazandó."

15. §

(1) E rendelet a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.

(2) Az e rendelet 10. §-ának (2) bekezdésében említett módszertani útmutató közzétételének határideje 2005. december 31.

(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Ber. 20. §-a, 31. §-ának (6) bekezdése, valamint 37. §-ának (5)-(6) bekezdése.

(4) A Ber. 14. §-a (2) bekezdésének a) és e) pontjában, valamint a 17. § (1) bekezdésének c) pontjában szereplő "okmány" szó "okirat"-ra módosul.

(5) A Ber. X. fejezetének címe "Záró rendelkezések"-re módosul.

(6) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a köztisztviselők képesítési előírásairól szóló 9/1995. (II. 3.) Korm. rendelet 1. számú melléklete II. fejezetének 3. pontjában előírtak helyébe a következő rendelkezés lép:

"3. Belső ellenőrzési feladatok

Az I. besorolási osztályban:

a) szakirányú felsőfokú iskolai végzettség (közgazdasági, jogi, államigazgatási), vagy

b) más felsőfokú iskolai végzettség esetén a következő képesítések valamelyikével rendelkezik:

ba) okleveles pénzügyi revizori,

bb) pénzügyi-számviteli szakellenőri,

bc) okleveles könyvvizsgálói,

bd) költségvetési ellenőri,

be) mérlegképes könyvelői, illetve azzal egyenértékű képesítés,

bf) a Belső Ellenőrök Nemzetközi Szervezete okleveles belső ellenőri képesítése,

bg) okleveles informatikai rendszer ellenőr,

bh) közigazgatási gazdálkodási és ellenőrzési szakértő."

(7) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a köztisztviselők képesítési előírásairól szóló 9/1995. (II. 3.) Korm. rendelet 3. számú mellékletének 66. pontjában előírtak helyébe a következő rendelkezés lép:

" 66. Belső ellenőrzési feladatkör

Az I. besorolási osztályban:

a) szakirányú felsőfokú iskolai végzettség (közgazdasági, jogi, államigazgatási), vagy

b) más felsőfokú iskolai végzettség esetén a következő képesítések valamelyikével rendelkezik:

ba) okleveles pénzügyi revizori,

bb) pénzügyi-számviteli szakellenőri,

bc) okleveles könyvvizsgálói,

bd) költségvetési ellenőri,

be) mérlegképes könyvelői, illetve azzal egyenértékű képesítés,

bf) a Belső Ellenőrök Nemzetközi Szervezete okleveles belső ellenőri képesítése,

bg) okleveles informatikai rendszer ellenőr,

bh) közigazgatási gazdálkodási és ellenőrzési szakértő."

A miniszterelnök helyett:

Kiss Péter s. k.,

a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter