Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

...Bővebben...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Bővebben...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Bővebben...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Bővebben...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Bővebben...

Mínusz jel keresésben

'-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából.                               

...Bővebben...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Bővebben...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Bővebben...

Egy bíró ítéletei

HANGGAL! A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!                    

...Bővebben...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Bővebben...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Bővebben...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni bennük a Jogkódex?

...Bővebben...

168/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet

az önkormányzati és területfejlesztési miniszter feladat- és hatásköréről

A Kormány az Alkotmány 35. § (2) bekezdésében megállapított eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alkotmány 35. § (1) bekezdés c) pontjában megállapított feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. §

Az önkormányzati és területfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) a Kormány

a) helyi önkormányzatokért,

b) sportpolitikáért,

c) katasztrófák elleni védekezésért,

d) köziratok kezelésének szakmai irányításáért,

e) területfejlesztésért és területrendezésért,

f) a településfejlesztésért és településrendezésért,

g) építésügyért,

h) turizmusért,

i) a lakásgazdálkodásért és lakáspolitikáért (a továbbiakban együtt: lakásügy),

j) választójogi és népszavazási szabályozásért,

k) választások és népszavazások lebonyolításáért,

l) közigazgatás-szervezésért

m)[1] fejlesztéspolitikáért

felelős tagja.

2. §

A miniszter az e rendeletben és más jogszabályokban, valamint a Kormány határozataiban meghatározott feladatkörében

a) javaslatot készít a Kormány közpolitikájára;

b) előkészíti a törvények és a kormányrendeletek tervezeteit, közreműködik az e rendeletben meghatározott hatásköröket érintő, más tárca főfelelősségébe tartozó kormányzati koncepciók, döntések kidolgozásában;

c) előkészíti a Kormány és a köztársasági elnök határozatait;

d) felhatalmazás alapján miniszteri rendeleteket ad ki;

e) kezdeményezi és előkészíti a nemzetközi szerződéseket, megköti a nemzetközi szerződésnek nem minősülő tárca-megállapodásokat;

f) felhatalmazás alapján képviseli a Kormányt a külkapcsolatokban és a nemzetközi szervezetekben;

g) a Kormány határozatában megállapított rend szerint gondoskodik az Európai Unió intézményeinek tagállami kormányzati részvétellel működő döntéshozó és döntés-előkészítő tevékenysége keretében képviselendő kormányzati álláspont előkészítéséről és annak az Európai Unió intézményeinek tagállami kormányzati részvétellel működő döntés-előkészítő fórumokon való képviseletéről;

h) a Kormány határozatában megállapított rend szerint képviseli a Kormányt az Európai Unió Tanácsában;

i) gondoskodik - a statisztikáról szóló törvényben meghatározottak szerint - a feladat- és hatáskörével kapcsolatos statisztikai információrendszer kialakításáról, működtetéséről és fejlesztéséről;

j)[2] felelős a nemzeti fejlesztési terv elkészítéséért és megvalósulásának nyomon követéséért;

k) gondoskodik a tulajdonosi (vagyonkezelői, alapítói) joggyakorlás körében jelentkező teendők ellátásáról, a Szervezeti és Működési Szabályzatban részletezettek szerint.

3. §

A miniszter a helyi önkormányzatokért, a sportpolitikáért, a katasztrófák elleni védekezésért, az építésügyért, a lakásügyért, a turizmusért, a területfejlesztésért és területrendezésért, a településfejlesztésért és településrendezésért, továbbá a közigazgatás-szervezésért való felelőssége körében gondoskodik az oktatási és továbbképzési feladatok, továbbá a külön jogszabályban megállapított szakképesítések, szakmagyakorlási tevékenységek tekintetében a hatáskörébe utalt feladatok ellátásáról, biztosítja a képzések összhangját a kormányzati tervekkel, programokkal, továbbá részt vesz a feladat- és hatáskörébe tartozó szakterületeket érintő képzési, szakképzési célok meghatározásában.

4. §

A miniszter

a) a helyi önkormányzatokért való felelőssége körében előkészíti különösen

aa) a helyi önkormányzatokról;

ab) a polgármester, a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke (a továbbiakban együtt: polgármester), továbbá - a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszterrel együttműködve - a jegyző, a főjegyző (a továbbiakban együtt: jegyző) jogállásáról;

ac) a helyi önkormányzati képviselők jogállásáról;

ad) a helyi önkormányzatok társulásairól;

ae) a helyi önkormányzatok központi és decentralizált fejlesztési, valamint vis maior támogatásáról;

af) a helyi önkormányzati tulajdonról, illetve vagyongazdálkodásról;

ag) a közigazgatási hivatalok működéséről;

b) a sportpolitikáért való felelőssége körében előkészíti különösen a sportról és az egyes sport célú ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezéséről;

c) a katasztrófák elleni védekezésért való felelőssége keretében felel a polgári védelemért és a tűz elleni védekezésért, e körben előkészíti különösen

ca) a katasztrófák elleni védekezés egységes irányítási rendszerének kialakításáról és működtetéséről;

cb) a polgári védelem feladatairól, szervezetéről, működéséről, az állampolgárok és szervezetek polgári védelmi kötelezettségéről;

cc) a tűz elleni védekezéssel kapcsolatos feladatokról;

cd) az ipari balesetek megelőzéséről és elhárításáról, valamint az országhatáron túli hatással járó ipari balesetek nemzetközi értesítési és kölcsönös segítségnyújtási rendszeréről;

ce) az infrastruktúra kritikus elemeivel kapcsolatos feladatokról;

d) a köziratok kezelésének szakmai irányításáért való felelőssége körében előkészíti a köziratok kezeléséről;

e) a területfejlesztésért és területrendezésért való felelőssége körében előkészíti különösen

ea) a területfejlesztésről és a területrendezésről;

eb) az Országos Területrendezési Tervről, a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervéről, valamint a Budapesti Agglomeráció Területrendezési Tervéről;

ec) a központi államigazgatási szervek területfejlesztéssel és területrendezéssel kapcsolatos feladatairól;

ed) a kedvezményezett térségek besorolásáról;

ee) a területfejlesztési koncepciókról, programokról és a területrendezési tervekről;

ef) a vállalkozási övezetekről;

eg) a területfejlesztési önkormányzati társulások működéséről;

eh) a területfejlesztés intézményei törvényességi felügyeletéről;

ei) a területfejlesztéssel és területrendezéssel kapcsolatos információs rendszerről, adatszolgáltatás rendjéről;

ej) a területfejlesztést szolgáló forrásokról;

ek) a területrendezés szakmai követelményeiről;

el) a címzett és céltámogatásokról;

em) a kistérségi megbízottakról;

f) a településfejlesztésért és településrendezésért való felelőssége körében előkészíti különösen

fa) a településfejlesztésről és településrendezésről;

fb) a településfejlesztési koncepciókról, programokról és a településrendezési tervekről;

fc) a településfejlesztéssel és településrendezéssel kapcsolatos információs rendszerről, adatszolgáltatás rendjéről;

fd) a településfejlesztést szolgáló forrásokról;

fe) a településrendezés szakmai követelményeiről;

ff) a településtervezésről;

fg) a településüzemeltetésről;

fh) egyes helyi közszolgáltatások ellátásáról (temetkezés, kéményseprő-ipari közszolgáltatás);

fi) a hátrányos helyzetű településekről;

g) az építésügyért való felelőssége körében előkészíti különösen

ga) az épített környezet alakításáról és védelméről;

gb) építésügyi és építésfelügyeleti hatósági feladatokról;

gc) az építményekről és építési tevékenységről;

gd) a területi és főépítészi tevékenységről;

ge) az építészeti-műszaki tervezésről, tervpályázatról;

gf) az építési műszaki ellenőri tevékenységről;

gg) az életvédelmi és kettős rendeltetésű létesítményekről;

h) a turizmusért való felelőssége körében előkészíti különösen

ha) a turizmusról;

hb) az utazásszervező és -közvetítő tevékenységről;

hc) az utazási és utazást közvetítő szerződésről;

hd) a falusi és agroturizmusról;

i) a lakásügyért való felelőssége körében előkészíti különösen

ia) a lakásügyről;

ib) a társasházról, lakásszövetkezetről, lakásokról;

ic) az állami lakás célú támogatásokról;

j) a választójogi és népszavazási szabályozásért való felelőssége körében előkészíti különösen

ja) az országgyűlési és a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, a kisebbségi önkormányzati képviselők, valamint az európai parlamenti képviselők választásáról;

jb) az országos és helyi népszavazásról;

jc) a választási eljárásról;

k)[3]

szóló jogszabályokat, továbbá e tárgykörökben felhatalmazás alapján miniszteri rendeleteket ad ki.

5. §

(1) A miniszter a helyi önkormányzatokért való felelőssége körében

a) működteti a Duna Palota és Kiadót,

b) közreműködik a közigazgatási hivatalok - mint a Kormány területi szervei - irányításában.

(2) A miniszter a sportpolitikáért való felelőssége körében

a)[4] irányítja a Nemzeti Utánpótlás-nevelési és Sportszolgáltató Intézetet,

b) biztosítja a Nemzeti Sporttanács működését.

(3) A miniszter a katasztrófák elleni védekezésért való felelőssége körében

a) irányítja az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot;

b) működteti

ba) az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási Rendszert,

bb) a Nemzeti Helyzetértékelő Központot;

c) felügyeli a Nemzetközi Radiológiai Adatcsere Központot.

(4) A miniszter a területfejlesztésért és területrendezésért való felelőssége körében

a)[5]

b) működteti

ba) a Magyarországi Régiók Brüsszeli Irodáját,

bb) az Országos Területfejlesztési Tanácsot.

(5) A miniszter a turizmusért való felelőssége körében működteti a Regionális Idegenforgalmi Bizottságokat és az Országos Idegenforgalmi Bizottságot.

(6) A miniszter az építésügyért való felelőssége körében törvényességi felügyeletet gyakorol a Magyar Mérnöki Kamara és a Magyar Építész Kamara felett.

6. §

(1) A miniszter a helyi önkormányzatokért való felelőssége körében

a) kezdeményezi a Kormánynál az Alkotmánnyal ellentétesen működő helyi önkormányzati képviselő-testület feloszlatását;

b)[6] kezdeményezi a Kormánynál az Alkotmánnyal ellentétesen működő kisebbségi önkormányzati testület feloszlatását a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszterrel együttműködve;

c) előkészíti az ország területének közigazgatási tagozódásával, illetőleg a területszervezéssel kapcsolatos, az Országgyűlés és a köztársasági elnök hatáskörébe tartozó döntéseket;

d) kialakítja az önkormányzati érdekszövetségekkel való kapcsolattartás és egyeztetés rendjét, biztosítja a felelősségi körébe tartozó önkormányzati feladatok egyeztetését, összehangolását;

e) az önkormányzati érdekszövetségek javaslatának kikérését követően kijelöli az Európa Tanács Helyi és Regionális Önkormányzatok Kongresszusa magyar delegációjának tagjait;

f) összehangolja a polgármester, a jegyző, a képviselő-testület hivatalának ügyintézője által ellátott, az államigazgatási feladatok ellenőrzésére irányuló tevékenységet;

g) ellátja a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzésének szakmai irányítását;

h)[7] ellátja a kisebbségi önkormányzatok törvényességi ellenőrzése szakmai irányítását a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszterrel együttműködve;

i) közreműködik - a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 96. § c) pontjában meghatározott - felelősségi körében az igazságügyi és rendészeti miniszter a közterület-felügyelettel kapcsolatos szabályozási feladatai ellátásában, valamint gondoskodik a közterület-felügyelettel kapcsolatos kormányzati feladatok ellátásáról.

(2) A miniszter a helyi önkormányzatokért való felelőssége keretében, a helyi önkormányzatok gazdálkodásával kapcsolatos feladatkörében

a) ellátja - a pénzügyminiszterrel együttesen - a központi költségvetés előkészítéséből és végrehajtásából, valamint a zárszámadásból adódó, helyi önkormányzatokat és a helyi kisebbségi önkormányzatokat érintő kormányzati teendőket, és szervezi az azok megalapozásához szükséges információszolgáltatást;

b) összehangolja a helyi önkormányzatok és a helyi kisebbségi önkormányzatok működésével összefüggő fejlesztés, tervezés és gazdálkodás kormányzati feladatait;

c) részt vesz a helyi önkormányzatok és a helyi kisebbségi önkormányzatok gazdálkodása pénzügyi szabályozásának kidolgozásában, a feladatok végrehajtásának szervezésében;

d) közreműködik a helyi önkormányzatokat megillető normatív költségvetési hozzájárulásokra és támogatásokra, valamint a központi adókból részesedés mértékére és az elosztás módjára vonatkozó javaslatok előkészítésében;

e) elősegíti az önkormányzati finanszírozási rendszer továbbfejlesztését, különös tekintettel a társult feladatellátás, így a többcélú kistérségi társulások ösztönzésére;

f) összehangolja - a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 96. § c) pontjában meghatározott - felelősségi körében az önkormányzati kötelező feladatok differenciált telepítésével összefüggő ágazati döntéseket, valamint közreműködik a pénzügyminiszter ezzel összefüggő finanszírozási feladatai ellátásában;

g) elősegíti, hogy a helyi önkormányzatok sikeresen vehessék igénybe az európai uniós támogatásokat;

h) működteti a helyi önkormányzati vagyonkatasztert;

i) közreműködik a helyi önkormányzatok tulajdonát, vagyoni helyzetét érintő állami döntések előkészítésében;

j) közreműködik a helyi önkormányzatok és intézményeik számviteli, továbbá az államháztartási mérlegrendszerbe illeszkedő pénzügyi információs rendszerének kidolgozásában, működtetésében;

k) részt vesz a helyi önkormányzatok kötelező feladat-és hatáskörének ellátásához szükséges anyagi feltételek vizsgálatában;

l) közreműködik az ágazati és térségi fejlesztési programok helyi önkormányzatokat érintő részének kidolgozásában;

m) gondoskodik a központi költségvetésnek a tárca fejezetében meghatározott önkormányzati fejlesztési és vis maior támogatások finanszírozásáról, elszámolási rendjéről, valamint az ezt elősegítő információs rendszer működtetéséről.

(3) A miniszter a közigazgatás-szervezésért való felelőssége körében, a Kormány területi szerveivel kapcsolatos feladatkörében

a) szakmai irányítást gyakorol a közigazgatási hivatal vezetőjének a dekoncentrált szervek tekintetében gyakorolt ellenőrzési tevékenysége felett;

b) ellenőrzi a közigazgatási hivatalok működését;

c) a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszterrel együttműködve, a közigazgatási hivatalok útján összehangolja a több ágazatot érintő, közigazgatással kapcsolatos kormányzati feladatok területi végrehajtását;

d) gondoskodik a több megyét érintő, illetve a főváros közigazgatási határán túlterjedő területi koordinációs feladatok ellátásáról;

e)[8] közreműködik a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályainak előkészítésében, gondoskodik az általános eljárásjogi szabályozás hatályosulásának vizsgálatáról;

f) javaslatot készít - a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszterrel együttműködve - a kistérségi és regionális közigazgatási intézményrendszer átalakítására;

g) az érintett miniszterekkel együttműködve kialakítja és működteti az egységes közigazgatási hatósági statisztikai rendszert.

7. §

(1) A miniszter a sportpolitikáért való felelőssége körében

a) javaslatot tesz a Kormány részére a sporttal kapcsolatos kormányzati koncepciókra, programokra, összehangolja az érintett miniszterek sporttal kapcsolatos tevékenységét;

b) közreműködik az aktív, mozgásgazdag szabadidőtöltéssel, az egészségmegőrzéssel és -fejlesztéssel, valamint az egészségügy területén a megelőzéssel összefüggő állami feladatok végrehajtásában;

c) segíti az önkormányzatok sporttal kapcsolatos, sportigazgatási és sportszervezési feladatainak megvalósulását, végrehajtását;

d) állami, önkormányzati és vállalkozói források bevonásával gondoskodik a sportlétesítményekkel (sportingatlanokkal) kapcsolatos fejlesztési és rekonstrukciós programokról;

e) az országos sportági szakszövetségekkel, országos sportági szövetségekkel, valamint az e célra létrehozott intézményeivel együttműködve gondoskodik sportágfejlesztési és műhelytámogatási programok kidolgozásáról és megvalósításáról, az utánpótlás-nevelés támogatásáról, a nemzeti válogatottak felkészülésének támogatásáról, a fogyatékosok sportjával összefüggő állami feladatok ellátásáról, valamint az illetékes miniszterekkel együttműködésben - az esélyegyenlőség biztosítására is figyelemmel - koncepciókat alkot a szabadidő-, a gyermek- és ifjúsági sportnak, a nők és családok sportjának, a fogyatékosok sportjának, az idősek (seniorok) sportjának a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok sportjának, a köz- és felsőoktatás sportjának fejlesztésére, támogatására;

f) kapcsolatot tart és együttműködik a civil sportigazgatás szervezeteivel, valamint a sport területén működő egyéb érdekképviseleti szervekkel;

g) a nevelési, oktatási intézményekben a közoktatási törvény által szabályozott fizikai állapotfelmérés kivételével összehangolja, illetőleg feladat- és hatáskörében működteti a lakosság - elsősorban a gyermekek és a fiatalok -fizikai állapotának sport célú felmérését és értékelését szolgáló mérő, értékelő, statisztikai és információs rendszert.

(2) A miniszter a sporttal kapcsolatos feladatainak ellátása során az érintett miniszterekkel együttműködik:

a) a lakosság egészségi állapotának megőrzésével, a sportegészségügyi rendszer és a sportorvosi hálózat működtetésével és fejlesztésével, valamint a népegészségügyi program megvalósításával;

b) a tiltott teljesítményfokozó szerek elleni küzdelemmel;

c) a sport nevelő és integráló funkcióit kihasználva, értékeit képviselve a káros szenvedélyek elleni fellépéssel, káros szenvedélyektől mentes életre neveléssel;

d) a felnőttképzés sportot érintő szabályozásával, továbbá a fogyatékos személyek társadalmi életben való részvételét elősegítő támogatások és szolgáltatások megteremtésével, a szabadidő hasznos eltöltését szolgáló programok megvalósításával, a teljesítményen alapuló sporttevékenység társadalmi elismerésének támogatásával;

e) a sporthuliganizmus elleni küzdelemmel, valamint a sportrendezvények biztonságos lebonyolításával;

f) az oktatási rendszerben folyó testnevelés feladatainak meghatározásával, a szakképzés sportot érintő szabályozásával, a testkulturális felsőfokú képzések képesítési követelményeinek kidolgozásával, valamint a köz- és a felsőoktatásban részt vevők egészséges életmódja és szabadidő sportolása feltételeinek kialakításával;

g) a sport eszközrendszerén keresztül a társadalom megújításának segítségével, a közösségi kohézió fejlesztésével

összefüggő kormányzati teendők ellátásában.

7/A. §[9]

(1) A miniszter ellátja a sportigazgatási szerv feladatait.

(2) A miniszter sportigazgatási szervként vezeti a sportról szóló 2004. évi I. törvény 40. §-ának (1) bekezdésében, 42. §-ának (1) bekezdésében, 43. §-ának (1) és 44. §-ának (1) bekezdéseiben foglalt nyilvántartásokat.

8. §

A miniszter a katasztrófák elleni védekezéssel kapcsolatos felelőssége körében

a) irányítja a polgári védelemmel összefüggő hatósági tevékenységet, ellátja a polgári védelem szervezet- és tevékenységirányításával kapcsolatos feladatokat;

b) előkészíti a tűz elleni védekezés állami és önkormányzati feladatával, szervezetével, működésével összefüggő jogi szabályozást, kialakítja a tűz elleni védekezés szakmai szabályait, és gondoskodik azok érvényesítéséről, ellátja a tűz elleni védekezés szervezet- és tevékenységirányításával kapcsolatos jogszabályban meghatározott feladatokat;

c) szakirányítást és szakmai felügyeletet gyakorol az önkormányzatok és a gazdálkodó szervezetek tűzvédelmi tevékenysége felett;

d) előkészíti - az Országos Atomenergia Hivatal főigazgatójával együttműködve - a nukleáris baleset-elhárítási nemzeti politikát érintő kormányzati döntéseket, és koordinálja a kormányzati szervek nukleáris baleset-elhárítással kapcsolatos felkészülésének feladatait;

e) biztosítja a RODOS valósidejű nukleáris balesetelhárítási döntéstámogató rendszer, valamint a Nemzetközi Radiológiai Adatcsere Központ működési feltételeit, kapcsolatot tart az európai adatcsere központokkal;

f) ellátja a NATO Felsőszintű Polgári Veszélyhelyzet Tervezési Bizottságának (SCEPC) szerveivel való kapcsolattartást;

g) ellátja a polgári veszélyhelyzeti tervezéssel összefüggő feladatokat;

h) ellátja a Kormányzati Koordinációs Bizottság elnöki teendőit;

i) közreműködik a rendvédelmi szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyával és társadalombiztosítási ellátásával kapcsolatos jogi szabályozás előkészítésében;

j) közreműködik a polgármesterek, jegyzők katasztrófavédelmi felkészítésének szervezésében,

k) koordinálja a kritikus infrastruktúrával kapcsolatos feladatok ellátását;

l) irányítja és felügyeli a katasztrófavédelmi és tűzvédelmi szakmai képzés és továbbképzés rendszerét és szerveit;

m) közreműködik a polgári válság-, katasztrófa- és veszélyhelyzeti irányítási rendszer továbbfejlesztésében;

n) irányítja a védelmi igazgatás - feladat- és hatáskörébe tartozó - egyes feladatainak ellátásában részt vevő szervek értesítésével összefüggő tevékenységeket.

9. §

(1) A miniszter a minősített iratok kivételével a köziratok kezelésének szakmai irányításáért való felelőssége körében

a) ellenőrzi az iratkezelési szabályzatban foglaltak végrehajtását a központi államigazgatási szerveknél;

b) jóváhagyja a Magyar Országos Levéltárral egyetértésben a központi államigazgatási szervek egyedi iratkezelési szabályzatait, valamint az általuk készített egységes iratkezelési szabályzatok, továbbá irattári mintatervek kiadásakor - az oktatási és kulturális miniszterrel közösen -egyetértési jogot gyakorol;

c) évente értékeli, a közlevéltárak ellenőrzési tapasztalatait is felhasználva, a közfeladatokat ellátó szervek iratkezelésének helyzetét, az elektronikus iratkezelésre történő áttérés tapasztalatait;

d) részt vesz az iratkezelésért felelős és az iratkezelést végző személyek szakmai képzésével, továbbképzésével kapcsolatos koncepciók kidolgozásában;

e) évente részletes szakmai tájékoztatót készít a közfeladatot ellátó szervek részére, az interneten a nyilvánosság részére folyamatos tájékoztatást nyújt az egységes iratkezelés gyakorlati végrehajtásának tapasztalatairól;

f) az elektronikus iratkezelés fokozatos bevezetéséhez szükséges informatikai feltételrendszer megteremtése érdekében

fa) folyamatosan gyűjti, rendszerezi és elemzi a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének informatikai feltételrendszerére, infrastruktúrájára vonatkozó adatokat;

fb)[10] koordinálja a Kormány által megjelölt stratégiai célok és a rendelkezésre álló anyagi erőforrások figyelembevételével, a központi államigazgatási szervekkel, valamint - a közigazgatási informatikáért felelős miniszterrel együttműködve - a területi és helyi államigazgatási szervek, a polgármesteri hivatalok és a közlevéltárak iratkezelése, informatikai feltételrendszerének, infrastruktúrájának megteremtésére irányuló fejlesztési tervek elkészítését,

fc)[11] javaslatokat dolgoz ki a közigazgatási informatikáért felelős miniszterrel együttműködve az fb) pontban nem szereplő közfeladatot ellátó szervek iratkezelése informatikai feltételrendszerének fejlesztésére.

(2) A miniszter a minősített iratok kivételével a jóváhagyott fejlesztési tervek, valamint az iratkezeléshez fűződő szakmai, ügyviteli és levéltári érdekek együttes figyelembevételével

a) kezdeményezi az iratkezeléshez alkalmazandó bemeneti/kimeneti és kommunikációs adatformátumokat meghatározó nemzeti, illetve nemzetközileg elfogadott szabványok és ajánlások kiválasztását, adaptálását;

b) meghatározza, rendszerbe foglalja és közzéteszi mindazokat az iratkezeléshez szükséges kísérő adatokat (metaadatokat), amelyek az iratkezelés során keletkeznek, meghatározza ezek egységes elnevezését, lehetséges adattartalmát, megengedett forrásait, leírásuk módját és azt folyamatosan karbantartja;

c) figyelemmel kíséri az iratkezelési informatikai rendszerek és eszközök alkalmazhatóságát, azok tanúsításával kapcsolatos követelményeket, elemzéseket végeztet, a szabályozásban folyamatosan követi a technológiai fejlődés adta lehetőségeket, és gondoskodik a tanúsítás követelményeinek folyamatos korszerűsítéséről;

d) részletes ajánlásokat fogalmaz meg az iratkezelési rendszerekre vonatkozóan a közigazgatásban használható kommunikációs követelményekre, a hagyományos és elektronikus iratkezelésben használható formátumokra, anyagokra és ezek minőségi előírásaira vonatkozóan;

e) részletes ajánlásokat fogalmaz meg a minisztériumok irattári terveinek egységesítése érdekében.

10. §

A miniszter a területfejlesztésért és területrendezésért való felelőssége körében

a) irányítja a területfejlesztési koncepciók és programok, továbbá területrendezési tervek rendszerének kialakítását, működését;

b) előkészíti az ország területi folyamatainak alakulásáról és a területfejlesztési politika érvényesüléséről szóló országgyűlési beszámolót;

c) kidolgozza a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció irányelveit, a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszerét, a területfejlesztést szolgáló pénzügyi eszközök felhasználásának szabályait, javaslatot tesz a területfejlesztést szolgáló központi és térségi pénzeszközök arányára;

d) kidolgozza a vállalkozási övezetek létrehozásának és működésének szabályait, javaslatot tesz vállalkozási övezetek kijelölésére;

e)[12] közreműködik a regionális fejlesztési tanácsok, a térségi fejlesztési tanácsok és a megyei területfejlesztési tanácsok munkájában, ellátja az Országos Területfejlesztési Tanácsban való részvétellel és a Tanács működésével kapcsolatos feladatokat, összehangolja a központi közigazgatási szervek területfejlesztéssel összefüggő tevékenységét, biztosítja a területfejlesztés ágazati és területi szereplői közötti koordinációt;

f) az országos, a kiemelt térségi és a megyei területrendezési tervek összhangjának megteremtése érdekében szakmai szempontból állást foglal a megyei területrendezési tervekről;

g) segíti a terület- és regionális fejlesztést érintő kutatási elemző tevékenységet, e körben együttműködési megállapodásokat köt, támogatja a kutatási-fejlesztési feladatok ellátását;

h) kialakítja és működteti a terület- és regionális fejlesztéssel és területrendezéssel kapcsolatos információs és adatszolgáltatási rendszert;

i) szakmai irányítást gyakorol a területi főépítészek területfejlesztéssel, valamint területrendezéssel összefüggő feladatainak ellátása felett, különös tekintettel államigazgatási szervként végzett hatósági feladataikra, továbbá ellátja a másodfokú területrendezési hatósági feladatokat, koordinálja a Területi Főépítészi Hivatalok tevékenységét;

j) ellátja a területfejlesztési tanácsok törvényességi felügyeletének szakmai irányítását;

k) javaslatot tesz a Kormány képviselőjére a Balaton Fejlesztési Tanácsban, a Budapesti Agglomerációs Fejlesztési Tanácsban és a regionális fejlesztési tanácsokban;

l) összehangolja a Balatonnal kapcsolatos összkormányzati feladatokat, részt vesz a Balatoni Tárcaközi Bizottság tevékenységében;

m) közreműködik a területi marketing tevékenység kormányzati feladatainak ellátásában;

n) összehangolja a területfejlesztési célokat és önkormányzati fejlesztéseket közvetlenül szolgáló hazai pénzügyi források pályázati rendszerben történő felhasználását, gondoskodik a pályázati rendszer kialakításáról, előkészítéséről, és nyilvántartást vezet a pályázatokról;

o) működteti a közvetlen terület- és a területi önkormányzati fejlesztési célokat szolgáló decentralizált pályázati rendszert;

p) elemzi a térségi fejlesztési folyamatokat, egybeveti azokat a gazdaságpolitikai és környezetgazdasági célokkal, gondoskodik az azokkal összefüggő kormányzati intézkedések hatásvizsgálatainak elkészítéséről;

q) előkészíti, kidolgozza és működteti a területfejlesztés intézmény-rendszerének (regionális, megyei, kistérségi) korszerűsítésével és szakmai felügyeletével kapcsolatos feladatokat;

r) kidolgozza és megvalósítja a területfejlesztés intézmény-rendszerének központi finanszírozását, továbbá

s) felügyeli és szakmailag irányítja a kistérségi hálózat munkáját;

t) koordinálja a regionális fejlesztési és határ menti operatív programok tervezését.

11. §

A miniszter a településfejlesztésért és településrendezésért való felelőssége körében

a) külön jogszabályban foglaltak szerint végső szakmai véleményt ad a települések településrendezési eszközeiről azok megállapítása előtt;

b) segíti a településrendezést érintő kutatási elemző tevékenységet, támogatja a kutatás-fejlesztési feladatok ellátását;

c) szakirányítást és szakmai felügyeletet gyakorol a területi főépítészek településrendezéssel összefüggő feladatainak ellátása felett;

d) szakmailag irányítja a közigazgatási hivatalok vezetőinek a települési önkormányzatok településrendezési tevékenysége feletti törvényességi ellenőrzését;

e) kialakítja és működteti a településfejlesztéssel és településrendezéssel kapcsolatos információs és adatszolgáltatási rendszert;

f) közreműködik a települési marketing tevékenység kormányzati feladatainak ellátásában;

g) gondoskodik a földtani veszélyhelyzet megelőzésével és elhárításával kapcsolatos pályázati rendszer működtetéséről;

h) elemzi a településfejlesztési folyamatokat, egybeveti azokat a területfejlesztési, gazdaságpolitikai és környezetgazdasági célokkal, gondoskodik az azokkal összefüggő kormányzati intézkedések hatásvizsgálatainak elkészítéséről;

i) gondoskodik a településüzemeltetés, illetve kommunális ellátás köréből egyes helyi közszolgáltatások (temetkezés, kéményseprő-ipari közszolgáltatás) ellátásának szakmai irányításáról és az ellátás szakmai követelményei meghatározásáról.

12. §

A miniszter az építésügyért való felelőssége körében

a) javaslatot tesz az építésügyi stratégiai koncepciók és programok megalapozására, érvényesíti a Kormány építésügyi politikáját és képviseli azokat a civil társadalommal, a szakmai és társadalmi szervezetekkel való kapcsolattartás során;

b) közreműködik az építésüggyel kapcsolatos országos kutatási-fejlesztési, nevelési, oktatási, képzési koncepciók kidolgozásában;

c) elősegíti - az oktatási és kulturális miniszter, valamint a természetvédelemért felelős miniszter bevonásával - az építészeti kultúra megőrzését, fenntartható fejlesztését és védelmét, ennek keretében országos kutatási, műszaki fejlesztési, valamint oktatási-nevelési programokat dolgoztat ki és működtet;

d) egyetértési jogot gyakorol az oktatási és kulturális miniszterrel a régészeti lelőhelyek védetté nyilvánítása és a védettség megszüntetése ügyében, továbbá a Világörökség Magyar Nemzeti Bizottság munkájában és a világ kulturális és természeti örökségének védelméről szóló, az Egyesült Nemzetek Oktatási, Tudományos és Kulturális Szervezete Általános Konferenciájának ülésszakán Párizsban, 1972. november 16-án elfogadott Egyezmény végrehajtásában;

e) részt vesz az akadálymentes épített környezet alakításával összefüggő feladatok megvalósításában;

f) közreműködik a közigazgatási hivatalok építésfelügyeleti és jogalkalmazási tevékenységének ellenőrzésében;

g) ellátja a hatáskörébe utalt minőségügyi, termékbiztonsági, tanúsítási, minőségbiztosítási, hatósági felügyeleti feladatokat, az áruk és szolgáltatások biztonságára vonatkozó szabályozási feladatokat, közreműködik a nemzeti szabványok kidolgozásában;

h) közreműködik a kiemelkedő építészeti és régészeti emlékek országos védettségűvé nyilvánításában, illetve a védettség megszüntetésében;

i) gondoskodik az építésügy körébe tartozó hatósági nyilvántartási rendszer kialakításáról és működtetéséről;

j) javaslatot tesz az energia- és anyagtakarékos építési hulladékot újrahasznosító környezetbarát építés feladataival összefüggő, az épületek energiaellátásával, az épületgépészettel, épületvillamossággal kapcsolatos pályázatok tartalmára, továbbá az építőipart, építőanyag-ipart érintő állami támogatások, pályázatok kiírásával, lebonyolításával kapcsolatos feladatok ellátására;

k) összehangolja és szakmailag irányítja az építésügyi és az építésfelügyeleti hatóságok tevékenységét;

l) egyetértési jogot gyakorol a más miniszter hatáskörébe tartozó sajátos építményfajták, valamint a műemlékvédelem alatt álló építményekre vonatkozó szabályozás kialakítása tekintetében;

m) ellátja az építési termékek és felvonók megfelelőségével, a felvonók és mozgólépcsők létesítésével és működtetésével kapcsolatos feladatokat;

n) ellátja az építészeti kultúra fejlesztésével és a helyi építészeti örökség megóvásával, valamint a tervtanácsokkal kapcsolatos feladatokat.

13. §

A miniszter a turizmusért való felelősségi körében

a) kidolgozza a turizmusirányítás cél-, eszköz- és intézményrendszerét, fejlesztési stratégiáját, ehhez kapcsolódóan a marketing koncepciót, turisztikai támogatási rendszert, továbbá az ezekkel kapcsolatos döntési javaslatokat;

b) közreműködik az európai uniós támogatásokkal megvalósuló turisztikai programok kidolgozásában, valamint szakmai véleményezésében;

c) kialakítja és működteti a turizmus kormányzati irányítási és intézményrendszerét;

d) összehangolja az európai uniós tagságból adódó kormányzati turisztikai feladatok, a turizmus fejlesztését szolgáló nemzetközi programok végrehajtását, valamint közreműködik az európai uniós tagsággal összefüggő kormányzati kapcsolatok szervezésében, elősegíti a két- és többoldalú nemzetközi turisztikai kapcsolatok fejlesztését, továbbá részt vesz a multilaterális és regionális nemzetközi turisztikai szervezetek munkájában;

e) irányítja a belföldi és nemzetközi turisztikai marketingtevékenységet;

f) együttműködik az érintett miniszterekkel a gyermekek és a fiatalok iskolán kívüli szabadidőtöltéséhez kapcsolódó turisztikai szolgáltatások feltételeinek fejlesztésére vonatkozó programok kidolgozásában és végrehajtásában;

g) együttműködik a szociális és munkaügyi miniszterrel az ifjúsági turizmussal kapcsolatos feladatok végrehajtásában;

h) együttműködik a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszterrel az Országos Területfejlesztési Koncepcióval összhangban a vidékfejlesztés átfogó közép- és hosszú távú stratégiájának tervezésében, különös tekintettel a falusi és agroturizmussal kapcsolatos feladatok ellátására;

i) együttműködik a gazdasági és közlekedési miniszterrel a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalt érintő szakmai feladatok ellátásában.

14. §

A miniszter a lakásügyért való felelőssége körében

a) gondoskodik a Kormányprogram lakásügyi feladatainak megvalósításával kapcsolatos intézkedések előkészítéséről, végrehajtásáról;

b) működteti az állami támogatású lakáspályázati rendszert.

15. §

A miniszter a választások és népszavazások lebonyolításáért való felelőssége körében

a) irányítja és szervezi a választások, valamint az országos népszavazás lebonyolítását;

b) elkészíti a választások és az országos népszavazások költségvetését és a fedezet biztosítására vonatkozó javaslatokat;

c) gondoskodik a korszerű választástechnikai eszközök kipróbálásáról, kísérleti bevezetéséről.

15/A. §[13]

A miniszter fejlesztéspolitikáért való felelőssége körében

a)[14] - kormányhatározatban foglalt kivételekkel -összehangolja a minisztériumok és a központi közigazgatási szervek országos szintű fejlesztéssel, fejlesztési tervezéssel és programozással kapcsolatos tevékenységét;

b) feladatai körében jogosult a minisztériumoktól, illetve a központi közigazgatási szervektől adatokat, információkat, elemzéseket kérni;

c) a Nemzeti Segély Koordinátor és a Schengen Alap Felelős Személy;

d) ellátja a Lisszaboni Program nemzeti koordinátora feladatait.

16. §

(1) Ez a rendelet 2006. augusztus 1-jén lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről szóló 335/2005. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. §-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A köziratok kezelésének szakmai irányításáért felelős miniszter e feladatkörét a Kormányzati Iratkezelési Felügyelet útján látja el."

Gyurcsány Ferenc s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 171/2007. (VI. 29.) Korm. rendelet 4. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[2] Megállapította a 171/2007. (VI. 29.) Korm. rendelet 5. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[3] Hatályon kívül helyezte a 30/2008. (II. 19.) Korm. rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2008.02.19.

[4] Megállapította a 342/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2007.01.01.

[5] Hatályon kívül helyezte a 232/2006. (XI. 24.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdés a) pontja. Hatálytalan 2006.12.31.

[6] Módosította a 363/2006. (XII. 28.) Korm. rendelet 6. § b) pontja. Hatályos 2007.01.01.

[7] Módosította a 363/2006. (XII. 28.) Korm. rendelet 6. § b) pontja. Hatályos 2007.01.01.

[8] Megállapította a 30/2008. (II. 19.) Korm. rendelet 8. §-a. Hatályos 2008.02.19.

[9] Beiktatta a 342/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 2007.01.01.

[10] Módosította a 176/2007. (VII. 1.) Korm. rendelet 16. § (2) bekezdése. Hatályos 2007.07.01.

[11] Módosította a 176/2007. (VII. 1.) Korm. rendelet 16. § (2) bekezdése. Hatályos 2007.07.01.

[12] Megállapította a 342/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2007.01.01.

[13] Beiktatta a 171/2007. (VI. 29.) Korm. rendelet 6. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[14] Megállapította a 307/2007. (XI. 14.) Korm. rendelet 1. § - a. Hatályos 2007.11.14.