18/2006. (IV. 19.) GKM rendelet

a polgári légiforgalmi szolgálat szakszemélyzetének szakszolgálati engedélyéről és képzéséről szóló 3/2004. (I. 13.) GKM rendelet módosításáról

A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 30. §-ának (3) bekezdésében, 53. §-ának (6) bekezdésében és a 74. §-ának l) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

A polgári légiforgalmi szolgálat szakszemélyzetének szakszolgálati engedélyéről és képzéséről szóló 3/2004. (I. 13.) GKM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A légiközlekedési hatóság a szakszolgálati engedélyt az e rendeletben meghatározott feltételek igazolása alapján megadja, meghosszabbítja, megújítja és kiterjeszti (a továbbiakban együtt: szakszolgálati engedély kiadása) ."

2. §

Az R. 3. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A szakszolgálati engedélyt a légiközlekedési hatóság nem adja ki annak a személynek, aki szakszolgálatra közbiztonsági szempontból alkalmatlan, valamint akinek a szakszolgálatra való jogosultsága szünetel. A szakszolgálati engedélyt a légiközlekedési hatóság kiadja, ha a szakszolgálatra való jogosultság szünetelése a 11. § (1) bekezdésének e)-f) pontja miatt következett be és az engedélyes teljesítette a 11. § (4)-(6) bekezdésében meghatározott feltételeket."

3. §

Az R. 5. §-a (3) bekezdésének b) pontja a következő bc) alponttal egészül ki:

[(3) A kérelemhez csatolni kell

b) szakszolgálati engedély meghosszabbítása esetén]

"bc) a 10. § (3) bekezdésében, valamint a 11. § (1) bekezdésének e) és f) pontjában meghatározott esetben a 11. § (4)-(6) bekezdésében meghatározott feltételek teljesítését igazoló iratokat."

4. §

Az R. 6. §-a (2) bekezdésének a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(2) Repülőtéri repüléstájékoztató tiszt esetében]

"a) szakismereti képzést, tanfolyami keretek között a légiközlekedési hatóság engedélyével és a légiközlekedési hatóság által jóváhagyott képzési programmal rendelkező szervezet,

b) munkahelyi gyakorlati képzést a repülőtér légiforgalmi szolgáltatója a légiközlekedési hatóság által jóváhagyott képzési program alapján"

[végezhet.]

5. §

Az R. 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"10. § (1) A gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély jogosításának érvényességi ideje 1 év, amely egyszeri alkalommal legfeljebb 6 hónappal meghosszabbítható; a légiforgalmi irányító és repüléstájékoztató szakszolgálati engedély jogosítása kiterjesztésének érvényességi ideje 2 év, az ATM repülésüzemi tiszti szakszolgálati engedély jogosítása kiterjesztésének érvényességi ideje 3 év.

(2) Az érvényesség kezdete a kiadás dátuma. A szakszolgálati engedély meghosszabbítása esetén - a (3) bekezdésben foglalt eltéréssel - az újabb érvényességi időtartam kezdőnapja a meghosszabbítandó jogosítás lejárati napja.

(3) A szakszolgálati engedély az érvényességi időtartam lejártát követően, a szakszolgálat ellátására való jogosultság szünetelése esetére a 11. § (4)-(6) bekezdésében meghatározott és a meghosszabbításra előírt feltételek teljesítését követően megújítható. Az újabb érvényességi időtartam kezdőnapja a megújítás kiadásának dátuma.

(4) Képzés alatt álló személy szakszolgálatot munkahelyi jogosítással és munkahelyi gyakorlati oktató kiterjesztéssel - repülőtéri repüléstájékoztató és ATM repülésüzemi tiszt esetében munkahelyi jogosítással és 3 éves szakmai gyakorlattal - rendelkező, a légiforgalmi szolgáltató által kijelölt személy felügyelete és felelőssége mellett láthat el.

(5) A megújításra e rendelet meghosszabbításra vonatkozó rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell."

6. §

(1) Az R. 16. §-ának d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[E rendelet alkalmazásában]

"d) munkahelyi (egység) kiterjesztés (Unit endorse-ment): a szakszolgálati engedélybe bejegyzett és annak részét képező felhatalmazás, amely jelöli az ICAO azonosító kódot, valamint azokat a szektorokat, szektorcsoportokat, munkahelyeket, ahol a szakszolgálati engedélyes az érvényesjogosítások és a jogosítás kiterjesztések alapján szakszolgálat ellátására jogosult,"

(2) Az R. 16. §-ának f) pontja a következő mondattal egészül ki:

"A jogosítás kiterjesztés jelzi a meghatározott szektorokban, szektorcsoportokban vagy operatív munkahelyeken az egység által a légiforgalmi szolgáltatás nyújtásakor használt légtérellenőrző berendezések típusait is,"

(3) Az R. 16. §-ának m) és n) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[E rendelet alkalmazásában]

" m) repülőtéri irányítás látással jogosítás (Aerodrome control visual rating- ADV): az engedélyes az ADV birtokában jogosult légiforgalmi irányító szolgálat nyújtására olyan repülőtéren és repülőtéri körzetben (CTR), ahol műszer szerinti megközelítési vagy indulási eljárások nincsenek közzétéve,

n) repülőtéri irányítás műszeres jogosítás (Aerodrome control instrument rating - ADI): az engedélyes az ADI birtokában jogosult légiforgalmi irányító szolgálat nyújtására olyan repülőtéren és repülőtéri körzetben (CTR), ahol műszer szerinti megközelítési vagy indulási eljárások vannak közzétéve. Az ADI jogosítás feljogosítja a légiforgalmi irányítót a repülőtéri körzethez (CTR) közvetlenül kapcsolódó egyéb irányítói körzetben (CTA) az érkező és induló légijárművek számára a bevezető irányító szolgálat ellátására."

7. §

Az R. 3. melléklete e rendelet melléklete szerint módosul.

8. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az R. 16. §-ának b) és c) pontjában a "repülőtéri irányító körzetben (CTR) " szövegrész.

Dr. Kóka János s. k.,

gazdasági és közlekedési miniszter

Melléklet a 18/2006. (IV. 19.) GKM rendelethez

(1) Az R. 3. mellékletének 2.2.1.-2.2.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"2.2.1. Repülőtéri irányítás látással jogosítás (ADV) Szakismeret:

- helyi repülőtérrend,

- helyi légi forgalom jellegzetességei,

- látvarepülési szabályok szerint működő légijárművek indulási, megközelítési és várakozási eljárásai,

- a repülőtéri irányító egység és a szomszédos légiforgalmi egységek, illetve egyéb szolgálatok közötti együttműködési eljárások,

- a repülőtéri irányító körzet (CTR) földrajzi viszonyai és kiemelkedő tereptárgyai,

- a riasztás helyi eljárásai, a rendelkezésre álló eszközök,

- a repülőtér 50 km-es körzetének időjárási jellegzetességei,

- repülésmeteorológiai információk, azok értékelése,

- a rendelkezésre álló léginavigációs és egyéb műszaki eszközök, azok felhasználásának szabályai, kezelése.

Gyakorlati tapasztalat:

a) A b) pontban foglalt eltéréssel, gyakorlati oktató légiforgalmi irányító felügyelete mellett legalább 300 órás szakszolgálat ellátása a gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély érvényességi idején belül, amelyből legfeljebb 150 óra a hatóság által jóváhagyott szimulátoron is végrehajtható.

b) Olyan repülőtéren, repülőtéri körzetben, ahol az elmúlt három év átlagában végrehajtott, illetve ennek hiányában a tervezett gazdasági célú légiközlekedést végző légijármű mozgás - függetlenül a maximális felszálló tömegtől és a légijármű üléseinek számától - kevesebb mint évi 10 000, gyakorlati oktató légiforgalmi irányító felügyelete mellett ellátott szakszolgálat ideje nem lehet kevesebb mint 150 óra a gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély érvényességi idején belül, amelyből legfeljebb 75 óra a hatóság által jóváhagyott szimulátoron is végrehajtható.

2.2.2. Repülőtéri irányítás műszeres jogosítás (ADI)

Szakismeret:

- helyi repülőtérrend,

- helyi légiforgalom jellegzetességei, műszeres indulási, megközelítési és megszakított megközelítési eljárások,

- látvarepülési szabályok szerint működő légijárművek indulási, megközelítési és várakozási eljárásai,

- a repülőtéri irányító egység és a szomszédos légiforgalmi egységek, illetve egyéb szolgálatok közötti együttműködési eljárások,

- a repülőtéri irányító körzet (CTR) földrajzi viszonyai és kiemelkedő tereptárgyai,

- a riasztás helyi eljárásai, a rendelkezésre álló eszközök,

- a repülőtér 50 km-es körzetének időjárási jellegzetességei,

- repülésmeteorológiai információk, azok értékelése,

- a rendelkezésre álló léginavigációs és egyéb műszaki eszközök, azok felhasználásának szabályai, kezelése.

Gyakorlati tapasztalat:

a) A b) pontban foglalt eltéréssel gyakorlati oktató légiforgalmi irányító felügyelete mellett legalább 300 órás szakszolgálat ellátása a gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély érvényességi idején belül, amelyből legfeljebb 150 óra a hatóság által jóváhagyott szimulátoron is végrehajtható.

b) Olyan repülőtéren, repülőtéri körzetben, ahol az elmúlt három év átlagában végrehajtott, illetve ennek hiányában a tervezett, gazdasági célú légiközlekedést végző légijármű mozgás - függetlenül a maximális felszálló tömegtől és a légijármű üléseinek számától - kevesebb mint évi 10 000, gyakorlati oktató légiforgalmi irányító felügyelete mellett ellátott szakszolgálat ideje nem lehet kevesebb mint 150 óra a gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély érvényességi idején belül, amelyből legfeljebb 75 óra a hatóság által jóváhagyott szimulátoron is végrehajtható.

2.2.2.1. Toronyirányítás jogosítás kiterjesztés (TWR)

2.2.2.2. Földi mozgások irányítása felderítő berendezésseljogosítás kiterjesztés (GMS)

További szakismeret:

- gurító radar használata a helyi eljárásoknak megfelelően.

2.2.2.3. Radarirányítás jogosítás kiterjesztés (RAD) További szakismeret:

- radareljárások alkalmazása helyi körülmények szerint.

2.2.2.4. Földi mozgások irányítása felderítő berendezéssel és radarirányítás kiterjesztés (GMS-RAD)

További szakismeret:

- gurító radar használata a helyi eljárásoknak megfelelően és radar eljárások alkalmazása."

(2) Az R. 3. mellékletének 2.2. pontja a következő 2.2.8.

ponttal egészül ki:

"2.2.8. Munkahelyi (Egység) kiterjesztés

Szakismeret: új munkahelyre történő kiterjesztés esetén a jogosításhoz/jogosítás kiterjesztéshez előírt szakismereti tárgyak."

Tartalomjegyzék