2/2006. (IV. 14.) ICSSZEM rendelet

a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SZCSM rendelet módosításáról

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 132. §-a (2) bekezdésének b) és c) pontjában, valamint a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 97. §-ának b) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SZCSM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. § E rendelet alkalmazásában

a) személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás: az Szt. 56. §-a szerinti személyes gondoskodás (a továbbiakban: személyes gondoskodás),

b) alapszolgáltatások: az Szt. 57. §-ának (1) bekezdésben meghatározott személyes gondoskodási formák,

c) szakosított ellátások: az Szt. 57. §-ának (2) bekezdésében meghatározott személyes gondoskodási formák,

d) intézményi ellátások: az Szt. 57. §-a (1) bekezdésének j) pontja és (2) bekezdése szerinti személyes gondoskodási formák,

e) szociális szolgáltató: az Szt. 4. §-a (1) bekezdésének g) pontjában meghatározott személy, illetve szervezet,

f) szociális intézmény: az Szt. 4. §-a (1) bekezdésének h) pontjában meghatározott szervezet,

g) személyes gondoskodást nyújtó intézmény: ha a rendelet eltérően nem rendelkezik, a szociális intézmény és a szociális szolgáltató, ideértve a személyes gondoskodást is nyújtó bármely más intézményt,

h) személyes gondoskodást végző személy: a szociális szolgáltatónál, intézménynél az e rendelet 2. számú mellékletében meghatározott munkakörökben foglalkoztatott személy,

i) téli időszak: a november 1-jétől a következő év április 30-áig terjedő időszak,

j) veszélyeztetettség: olyan egyéni vagy családi, környezeti, társadalmi helyzet, vagy ezek következtében kialakult állapot, amely az egyén vagy család testi vagy lelki megrendülését, társadalmi ellehetetlenülését okozza."

2. §

(1) Az R. 5. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) A szociális szolgáltatónak - a kizárólag szociális információs szolgáltatást nyújtó szolgáltató kivételével -rendelkeznie kell

a) működési engedéllyel,

b) alapító okirattal, ha a szociális szolgáltató költségvetési szerv,

c) szervezeti és működési szabályzattal,

d) szakmai programmal,

e) a foglalkoztatottak munkaköri leírásával,

f) az 1. számú melléklet I.1., II.3., valamint a III. pontjában meghatározott szabályzatokkal.

(2) A szociális intézménynek rendelkeznie kell

a) az (1) bekezdés a)-e) pontja szerinti dokumentumokkal,

b) házirenddel,

c) az 1. számú mellékletben meghatározott szabályzatokkal."

(2) Az R. 5. §-a (3) bekezdésének bevezető szövegrésze helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A bentlakásos intézmény házirendjében szabályozni kell különösen"

3. §

(1) Az R. 5/A. §-a (1) bekezdésének bevezető szövegrésze, valamint e) és g)-h) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) A szociális szolgáltató, intézmény szakmai programjának - az időszakos férőhely engedélyezése iránti kérelemhez csatolt szakmai program kivételével - tartalmaznia kell"

"e) alapszolgáltatás esetén a szolgáltató és az igénybe vevő közötti kapcsolattartás módját,"

"g) az ellátottak és a személyes gondoskodást végző személyek jogainak védelmével kapcsolatos szabályokat,

h) az intézményre vonatkozó szakmai információkat, így különösen a személyes gondoskodást végző személyeknek a létszámát és szakképzettségét a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott szervezeti rendnek megfelelő bontásban."

(2) Az R. 5/A. §-a (2) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a bekezdés a következő d) ponttal egészül ki:

[A szakmai programhoz mellékletként csatolni szükséges]

"a) az Szt. 94/B. §-ának (1) bekezdése, illetve 94/D. §-ának (1) bekezdése szerinti megállapodások tervezetét - a népkonyha, a nappali melegedő és az éjjeli menedékhely kivételével,"

"d) a szervezeti és működési szabályzatot, illetve annak tervezetét."

4. §

Az R. "Általános működési feltételek" alcíme a következő 5/B. §-sal egészül ki:

"5/B. § A szervezeti és működési szabályzat tartalmazza

a) az intézmény szervezeti felépítésének leírását,

b) a szervezeti ábrát,

c) több személyes gondoskodási forma egy szervezeti keretben történő megszervezése esetén a szervezeti formát,

d) a belső szervezeti tagozódást, a szervezeti egységek megnevezését és feladatkörét,

e) a szervezeti egységek szakmai együttműködésének, az esetleges helyettesítéseknek a rendjét,

f) az intézmény irányítási és működési rendjével kapcsolatos kérdéseket, ideértve a munkáltatói jogok gyakorlásának rendjét."

5. §

(1) Az R. 6. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lép:

"(1) Az ellátásban részesülő személyekkel közvetlenül foglalkozó, személyes gondoskodást végző személyek

a) legalább ötven százalékának szakképzettnek kell lennie alapszolgáltatás esetén - a nappali ellátás kivétel,

b) legalább nyolcvan százalékának szakképzettnek kell lennie nappali ellátás és bentlakásos intézményi ellátás esetén."

(2) Az R. 6. §-ának (6)-(7) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(6) Szociális szakvizsga letételére köteles

a) az állami fenntartású szociális intézmény magasabb vezetője,

b) az állami fenntartású, több alapszolgáltatást nyújtó szociális szolgáltató magasabb vezetője,

c) az állami fenntartású, legalább öt családgondozót foglalkoztató, kizárólag családsegítést nyújtó szociális szolgáltató magasabb vezetője, illetve

d) az a)-c) pontok szerinti egyházi, nem állami fenntartású személyes gondoskodást nyújtó intézmény vezetésével a fenntartó által megbízott személy (intézményvezető), ha felsőfokú végzettséggel rendelkezik.

(7) A (6) bekezdés szerinti vezetői megbízással rendelkező személy a megbízást követő két éven belül köteles a szociális szakvizsgát letenni. Ha a vezető a szociális szakvizsgát határidőben nem teszi le, a (6) bekezdés szerinti vezetői beosztásban a szociális szakvizsga megszerzéséig nem foglalkoztatható."

6. §

Az R. 15. §-a (1) bekezdésének i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A megyei módszertani intézmény alapfeladatai]

"i) módszertani segítséget nyújt az alapszolgáltatási szakreferensen keresztül, a regionális, illetve az országos módszertani intézménnyel együttműködve a helyi önkormányzat, társulás, többcélú kistérségi társulás alapszolgáltatási feladatainak megszervezéséhez,"

7. §

Az R. 16. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a § jelenlegi szövegének jelölése (1) bekezdésre változik:

"(2) Az Szt. 88/A. §-a (1) bekezdésének b) pontja szerinti szervezet országos vagy regionális módszertani feladatok ellátására - pályáztatás útján - akkor jelölhető ki, ha a szociális szolgáltatással összefüggő kutató, fejlesztő vagy képző tevékenységét legalább öt éve végzi. A szociális szolgáltatást nyújtó szervezeti háttér az Szt. 88/A. §-a (1) bekezdésének b) pontja szerint akkor tekinthető biztosítottnak, ha a szervezet az (1) bekezdés szerinti intézmény szakmai munkájának szervezésében közreműködik és szakmai programjának kidolgozásában részt vesz."

8. §

Az R. 17. §-ának (1) bekezdése a következő h) ponttal egészül ki:

[Országos, illetve regionális hatáskörrel különösen az alábbi feladatok ellátásával összefüggésben jelölhető ki módszertani intézmény]

"h) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás."

9. §

(1) Az R. 18. §-a (1) bekezdésének bevezető szövegrésze helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az országos és regionális módszertani intézmény az ágazat irányításához kapcsolódóan"

(2) Az R. 18. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet az (1)-(2) bekezdésben foglaltak mellett

a) vezeti a külön jogszabályokban meghatározott nyilvántartásokat,

b) szakmai hálózatot és szakértői kört alakít ki,

c) regionális szociálpolitikai helyzetelemzéseket és stratégiákat dolgoz ki,

d) részt vesz a szolgáltatási protokollok, valamint a szakmai ellenőrzés módszertanának és eljárásrendjének megalkotásában."

10. §

Az R. I. Fejezete a következő 18/A. §-sal egészül ki:

"18/A. § (1) A szociális szolgáltatók, intézmények működésének engedélyezése során a szakmai programot - külön jogszabály rendelkezései szerint

a) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás esetén az országos,

b) családsegítés esetén a regionális,

c) falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás esetén az országos,

d) fogyatékos személyek ellátása esetén az országos,

e) pszichiátriai betegek ellátása esetén az országos,

f) hajléktalan személyek ellátása esetén a regionális,

g) az a)-f) pontban nem említett személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások esetén a megyei, fővárosi, egyházi

módszertani intézmény szakértőként véleményezi. Az a)-f) pont szerinti esetekben a regionális, országos módszertani intézmény a szakértői vélemény elkészítéséhez kikéri a megyei, fővárosi, egyházi módszertani intézmény véleményét is.

(2) A módszertani intézmény működésének engedélyezése során a szakmai programot a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet véleményezi.

(3) A személyes gondoskodást nyújtó intézmények működésének szakmai ellenőrzése során a megyei, fővárosi, egyházi módszertani intézmény - külön jogszabály rendelkezései szerint - szakértőként jár. A megyei, fővárosi, egyházi módszertani intézmény - az (1) bekezdés a)-f) pontja szerinti ellátások esetén - szükség szerint bevonja az ellenőrzésbe a regionális, országos módszertani intézményt."

11. §

(1) Az R. 19. §-át megelőző 1. Cím helyébe a következő alcím lép:

"Közös szabályok"

(2) Az R. 19. §-a a következő (4)-(6) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A társulás keretében vagy ellátási szerződés útján megszervezett alapszolgáltatások esetében tájékoztatni kell a lakosságot a szolgáltatásnak az adott településen való elérhetőségéről, a szolgáltatás helyéről, idejéről, gyakoriságáról.

(5) Az alapszolgáltatások nyújtását a fenntartó nem szüneteltetheti, a folyamatos működésről távollét esetén a szakmai programjában meghatározott módon, a szolgáltatást végző személy 3. számú mellékletnek megfelelő helyettesítés, illetve másik szociális szolgáltatóval, intézménnyel, illetve annak fenntartójával kötött megállapodás révén gondoskodik.

(6) A normatív hozzájárulás igénybevételének ellenőrzése érdekében a normatív hozzájárulást igénylő fenntartó, valamint a szociális szolgáltató, illetve intézmény a működést engedélyező szerv és a normatív állami hozzájárulást folyósító szerv rendelkezésére bocsátja az ellenőrzéshez szükséges adatokat és iratokat, egyben gondoskodik a normatív hozzájárulásból részesülő szolgáltatók, intézmények részéről szükséges adatok, iratok beszerzéséről."

12. §

Az R. II. Fejezetének - e rendelet 11. §-ának (1) bekezdésével megállapított - "Közös szabályok" alcíme a következő 19/A. §-sal egészül ki:

"19/A. § (1) Ha több alapszolgáltatás kerül egy szociális szolgáltató, illetve intézmény keretében megszervezésre, a szolgáltató, illetve intézmény vezetői feladatait - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - bármelyik működtetett szolgáltatás vezetőjére meghatározott képesítési előírásoknak megfelelő személy betöltheti.

(2) Ha az alapszolgáltatás bentlakásos intézmény keretében kerül megszervezésre, az intézmény vezetését a bentlakásos intézmény vezetőjére meghatározott képesítési előírásoknak megfelelő személy láthatja el.

(3) Ha a házi segítségnyújtás, a családsegítés, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, a közösségi ellátások, a támogató szolgáltatás, az utcai szociális munka, illetve a nappali ellátás más alapszolgáltatásokkal együtt vagy bentlakásos intézmény keretében kerül megszervezésre, biztosítani kell e szolgáltatások önálló szakmai egységként történő működtetését.

(4) A szakmai egység önálló szakmai irányítás alatt álló szervezeti egység.

(5) A szakmai egységeket az egyes szolgáltatások vezetőjére (koordinátorára) meghatározott képesítési előírásoknak megfelelő személy vezetheti, azzal, hogy egy személy - amennyiben több, különböző szolgáltatás vezetéséhez előírt feltételnek is megfelel - elláthatja több szakmai egység vezetését a (7) bekezdésben foglaltak kivételével.

(6) Ha a szociális szolgáltató, illetve intézmény vezetője valamennyi működtetett szolgáltatás vezetőjére meghatározott képesítési előírásnak megfelel, és az intézmény, illetve a szolgáltatónál foglalkoztatottak száma - a fenntartó mérlegelése szerint - mást nem tesz indokolttá, a szolgáltató, illetve az intézmény vezetője látja el a szakmai egységek vezetését is a (7) bekezdésben foglaltak kivételével.

(7) Ha a házi segítségnyújtást, illetőleg a családsegítést nyújtó szakmai egység keretében legalább 10 főt foglalkoztatnak, a szakmai egység vezetője nem lehet más szakmai egység, illetve a szolgáltató, intézmény vezetője.

(8) Az (5)-(7) bekezdés szerinti esetekben a szakmai létszámnormák számításánál az egyes alapszolgáltatások vezetőjére, illetve koordinátorára előírt létszámot a szakmai egység, illetve a szolgáltató, intézmény vezetőjével betöltöttnek kell tekinteni."

13. §

Az R. a következő 19/B. §-sal és azt megelőzően a következő alcímmel egészül ki:

"Szociális információs szolgáltatás

19/B. § (1) A helyben nem elérhető ellátásokhoz, szolgáltatásokhoz való hozzáférés biztosítása érdekében a szociális információs szolgáltatás kérelemre

a) intézkedik az ellátást igénylő személy szükségleteinek megfelelő ellátási lehetőségek felkutatása iránt, szükség esetén e célból megkeresi a módszertani intézményt,

b) tájékozódik az ellátás, szolgáltatás igénybevételének feltételeiről, körülményeiről,

c) segítséget nyújt az ellátás, szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentáció összeállításában,

d) figyelemmel kíséri az intézményi jogviszony létrejöttének körülményeit.

(2) A szociális információs szolgáltatás az ellátást, szolgáltatást igénybe vevő személyt tájékoztatja az ellátottjogi, a gyermekjogi, illetve a betegjogi képviselő által nyújtható segítségadás lehetőségéről, a képviselők elérhetőségéről.

(3) A szociális információs szolgáltatás feladatai teljesítése érdekében együttműködik

a) a helyben, illetve a megyében működő intézményekkel és szolgáltatókkal, illetve a működésüket engedélyező szervekkel,

b) a módszertani intézményekkel,

c) a pénzbeli, illetve természetbeni ellátások megállapítására hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervekkel.

(4) A szolgáltatást nyújtó személynek a regionális családsegítő módszertani intézmény által az információs szolgáltatást nyújtók részére szervezett képzési programon kell részt vennie."

14. §

(1) Az R. 20. §-át megelőző 2. Cím helyébe a következő alcím lép:

"Étkeztetés"

(2) Az R. 20. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az étkeztetést nyújtó szociális szolgáltató, intézmény

a) az önkormányzat rendeletében meghatározottak szerint részt vesz a szociális rászorultság megállapításában,

b)- külön jogszabály szerint - előkészíti a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentációt,

c) vezeti a 4. számú melléklet szerinti igénybevételi naplót."

15. §

Az R. 21. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Az étkeztetés keretében biztosított élelmiszer nyersanyagok energia- és tápanyagtartalmának alsó értékeit a vendéglátás és közétkeztetés keretében történő élelmiszer-előállítás és -forgalmazás feltételeiről szóló 80/1999. (XII. 28.) GM-EüM-FVM együttes rendelet (a továbbiakban: Ér.) 2. számú melléklete tartalmazza."

16. §

Az R. 23. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A népkonyhán kiszolgált egy adag ételnek - az Ér. 2. számú mellékletének "A" táblázatában meghatározott értékek alapulvételével - a 19-60 éves korra meghatározott napi energia- és tápanyagszükségletnek legalább negyven százalékát kell biztosítania."

17. §

(1) Az R. 25. §-át megelőző 3. Cím helyébe a következő alcím lép:

"Házi segítségnyújtás "

(2) Az R. 25. §-a (3) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A házi segítségnyújtás keretébe tartozó gondozási tevékenység különösen]

"c) közreműködés a személyi és lakókörnyezeti higiéné megtartásában,"

18. §

(1) Az R. 27. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A házi segítségnyújtásban - az egyszemélyes szolgálat kivételével - tiszteletdíjban részesíthető társadalmi gondozók is alkalmazhatók, számuk azonban nem haladhatja meg a szakképzett gondozók számát. A társadalmi gondozó a 25. § (3) bekezdésének c)-d) és j) pontja szerinti házi segítségnyújtási feladatot végezheti."

(2) Az R. 27. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A házigondozó napi gondozási tevékenységéről külön jogszabályban meghatározottak szerint gondozási naplót vezet."

19. §

(1) Az R. a 28. §-át megelőzően a következő alcímmel egészül ki:

"Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás"

(2) Az R. 28. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"28. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás megszervezéséhez biztosítani kell

a) a segélyhívásokat fogadó diszpécserközpontot,

b) a segítségnyújtást végző gondozókat foglalkoztató szakmai központot.

(2) Egy szakmai központ keretében legalább 40, a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes időskorú vagy fogyatékos személy, illetve pszichiátriai beteg otthonában kell segélyhívó készüléket elhelyezni. A diszpécserközpontot úgy kell kialakítani, hogy annak folyamatos működése és elérhetősége biztosított legyen. Egy diszpécserközpont több szakmai központ ellátási területéről fogadhat segélyhívásokat.

(3) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás működtetéséhez biztosítani kell

a) a műszaki rendszer körében az ellátottnál elhelyezett segélyhívó készüléket, jelzést továbbító berendezést, a jelzés fogadására alkalmas vevőberendezést, személyhívó kisközpontot, továbbá ügyeleti személyi számítógépet ügyeleti szoftverrel,

b) a gondozó saját felszerelése körében mobiltelefont, készenléti táskát, továbbá a gyors helyszínre érkezéshez szükséges feltételeket.

(4) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás folyamatos készenléti rendszerben működik. A diszpécserközpont segélyhívás esetén - a segítséget kérő nevének, címének és az egyéb rendelkezésre álló információknak a közlésével -értesíti a készenlétben levő gondozót.

(5) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtásban tiszteletdíjban részesíthető társadalmi gondozók is alkalmazhatók, számuk azonban nem haladhatja meg a szakképzett szociális gondozók számát."

20. §

Az R. 29. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"29. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás szakmai programjának az 5/A. § (1) bekezdésben meghatározottakon túl tartalmaznia kell

a) a használt műszaki rendszer leírását,

b) a segítségnyújtás - a segélyhívástól a krízishelyzet megoldásáig tartó - folyamatának a leírását.

(2) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás esetén nem kell gondozási naplót vezetni és egyéni gondozási tervet készíteni."

21. §

(1) Az R. a 30. §-át megelőzően a következő alcímmel egészül ki:

"Családsegítés "

(2) Az R. 30. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A családsegítés az Szt. 64. §-ának (2) bekezdésében meghatározott jelzőrendszer működtetése körében

a) a jelzésre köteles szervezeteket felhívja a veszélyeztetettség jelzésére, krízishelyzet észlelése esetén az arról való tájékoztatásra,

b) tájékoztatja a jelzőrendszerben részt vevő további szervezeteket és az ellátási területén élő személyeket a veszélyeztetettség jelzésének lehetőségéről,

c) fogadja a beérkezett jelzéseket, és felkeresi az érintett személyt, illetve családot a családsegítés szolgáltatásairól való tájékoztatás érdekében,

d) a veszélyeztetettség, illetve a krízishelyzet megszüntetése érdekében megteszi a szükséges intézkedéseket,

e) az intézkedések tényéről tájékoztatja a jelzést tevőt,

f) folyamatosan figyelemmel kíséri az érintett személyt, illetve családot veszélyeztető körülményeket és a veszélyeztetett személy, illetve család szociális ellátások és szociális szolgáltatások iránti szükségleteit."

(3) Az R. 30. §-a (2) bekezdésének bevezető szövegrésze és d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A családsegítés az Szt. 64. §-ának (4) bekezdésében meghatározott feladatai körében"

"d) közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programokat szervez (üdültetés, táboroztatás, gyermekfelügyelet stb.) a működési területén élő lakosság számára,"

22. §

Az R. 31-34. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"31. § (1) A családsegítés során együtt kell működni az Szt. 64. § (4) bekezdésének e) pontja szerinti célcsoportok részére egyéb szolgáltatásokat biztosító - különösen szociális, egészségügyi, oktatási, foglalkoztatási - szolgáltatókkal, intézményekkel.

(2) A családsegítés társulás keretében történő ellátása esetén az egy főállású családsegítőre jutó települések száma a létszámelőírás együttes figyelembevétele mellett sem lehet több ötnél.

(3) A családsegítés szolgáltatásait a 7. számú melléklet szerinti esetnaplóban és forgalmi naplóban kell dokumentálni. E dokumentációt a családsegítő szolgálat vezetője legalább negyedévenként ellenőrzi.

32. § (1) A családsegítés a személyes gondoskodást végző és a szolgáltatást igénybe vevő személy együttes munkafolyamata, melynek tartalma és menete írásbeli együttműködési megállapodásban kerül rögzítésre, feltéve, hogy a 30. § (2) bekezdésének c), illetve e)-f) pontja szerinti szakmai tevékenység az első interjú kapcsán tett intézkedéssel nem zárható le. A megállapodás tartalmazza a szolgáltatást igénybe vevő személy problémáit, az elérendő cél érdekében megvalósítandó feladatokat, az együttműködés módját, a folyamatba bevonandó szolgáltatókat, intézményeket a találkozások rendszerességét, a segítő folyamat várható eredményét és a lezárás időpontját.

(2) A családsegítés a szolgáltatást igénybe vevő személy otthonában, családi környezetében tett látogatások, illetve a családsegítő szolgálatnál folytatott segítő beszélgetés és segítő munkaformák útján valósul meg. Segítő munkaformák különösen a szociális esetmunka, a szociális csoportmunka és a közösségi szociális munka. A szociális esetmunkát végző személyt esetfelelősnek kell kijelölni.

(3) Az esetfelelős kíséri figyelemmel, hogy a szolgáltatást igénybe vevő személy problémája kezeléséhez igénybe vette-e az elérhető szolgáltatásokat, valamint - a szolgáltatást igénybe vevő beleegyezésével - együttműködik a más szociális és egyéb szolgáltatást nyújtó szolgáltatókkal és intézményekkel. A család tagjaira is kiterjedő segítő szolgáltatásban folyamatosan figyelemmel kell kísérni, hogy a kiskorú érdekei, speciális szükségletei, helyzete szükségessé teszik-e gyermekjóléti szolgáltatás biztosítását. Ha gyermekjóléti szolgáltatás biztosítása szükséges, az esetfelelős megkeresi a gyermekjóléti szolgáltatást nyújtó szolgáltatót, intézményt.

33. § (1) A családsegítéshez legalább egy olyan helyiséget ki kell alakítani, ahol a szolgáltatás igénybevételének ideje alatt csak a családgondozó, illetve a tanácsadó, valamint a segítséget igénylő személy, család vagy csoport tartózkodik, és folyamatosan biztosítottak a bizalmas beszélgetés körülményei.

(2) A szolgáltatást igénybe vevők számára várakozóhelyiséget kell kialakítani.

(3) Ha a családsegítés keretében több családgondozót, illetve tanácsadót foglalkoztatnak, és nem áll valamennyi személyes gondoskodást végző személy rendelkezésére az (1) bekezdésben foglaltaknak megfelelő helyiség, az adminisztrációs és ügyintézési tevékenységéhez külön dolgozószobát kell kialakítani.

34. § A személyes gondoskodást végző személyek részére biztosítani kell a rendszeres esetmegbeszélést, továbbá munkájuk rendszeres szakmai felügyeletét."

23. §

(1) Az R. 39. §-át megelőző alcím helyébe a következő alcím lép:

"Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás"

(2) Az R. 39. §-ának (1)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A szolgáltatás során az önkormányzat rendeletében a falugondnoki szolgáltatás számára meghatározott közvetlen, személyes szolgáltatások közül alapfeladatnak minősül

a) a közreműködés

aa) az étkeztetésben,

ab) a házi segítségnyújtásban,

ac) a közösségi és szociális információk szolgáltatásában;

b) az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása, így

ba) a háziorvosi rendelésre szállítás,

bb) az egyéb egészségügyi intézménybe szállítás,

bc) a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása;

c) az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása, így

ca) az óvodába, iskolába szállítás,

cb) az egyéb gyermekszállítás.

(2) A szolgáltatás során az önkormányzat rendeletében a falugondnoki szolgáltatás számára meghatározott közvetlen, személyes szolgáltatások közül kiegészítő feladatnak minősülnek a lakossági szolgáltatások, így

a) a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,

b) az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,

c) az egyéb lakossági szolgáltatások, illetve az (1) bekezdés a) pontjában meghatározottakon kívüli egyéb alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.

(3) A szolgáltatás során az önkormányzat rendeletében a falugondnoki szolgáltatás számára meghatározott, az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatásnak minősül

a) az ételszállítás önkormányzati intézménybe,

b) az önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,

c) a falugondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása."

24. §

Az R. 39/A. §-át megelőző 6. Cím helyébe a következő alcím lép:

"Támogató szolgáltatás "

25. §

Az R. 39/F. §-át megelőző 7. Cím helyébe a következő alcím lép:

"Közösségi ellátások"

26. §

Az R. "Közösségi ellátások" alcíme a következő 39/K. §-sal egészül ki:

"39/K. § A közösségi ellátások szakmai programjának - az 5/A. §-ban meghatározottakon túl - tartalmaznia kell az egészségügyi szolgáltatókkal, különösen a területileg illetékes pszichiátriai, illetve addiktológiai gondozóval való együttműködés módját."

27. §

(1) Az R. 52. §-ának (1) bekezdése a következő mondattal egészül ki:

"Az intézményi alapgyógyszerkészlet gyógyszereit az ellátottaknak térítésmentesen kell biztosítani."

(2) Az R. 52. §-a (2) bekezdésének bevezető mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az alapgyógyszerkészlet az alábbi gyógyszercsoportokból állítható össze:"

28. §

Az R. 55. §-a és az azt megelőző alcím helyébe a következő rendelkezés és alcím lép:

"Szocioterápiás foglalkozások szervezése

55. § A bentlakásos intézmény az ellátottak meglévő képességeinek szinten tartása és fejlesztése érdekében szocioterápiás foglalkozásokat szervez."

29. §

Az R. 56. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"56. § (1) A szocioterápiás foglalkozások formáit az ellátást igénybe vevő életkorának és egészségi állapotának, képességeinek megfelelően kell megválasztani, az egyéni gondozási, fejlesztési tervben, illetve rehabilitációs programban megfogalmazott célkitűzésekkel összhangban. A szocioterápiás foglalkozások formái különösen

a) a munkaterápia,

b) a terápiás és készségfejlesztő foglalkozás,

c) a képzési célú foglalkozás.

(2) A munkaterápiában azok az ellátottak vehetnek részt, akik - az Szt. 99/B. §-ának (3) bekezdése szerinti szakértői vélemény, ennek hiányában az intézményvezető megítélése szerint - nem alkalmasak a szociális foglalkoztatás keretében történő munkavégzésre.

(3) A munkaterápia elsődleges célja a munkaképesség fejlesztése annak érdekében, hogy az ellátott alkalmassá váljon a szociális foglalkoztatásban való részvételre. A munkaterápiára egyebekben a terápiás és készségfejlesztő foglalkoztatásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(4) Az ellátott munkaterápiájára fordítható idő nem érheti el a napi négy órát és a heti húsz órát.

(5) A munkaterápiában részt vevő ellátott munkaterápiásjutalomban részesíthető. A munkaterápiás jutalom a munkavégzés jellegétől függően differenciált, amelynek havi összegét a munkalapon rögzített tevékenység jellege és a munkavégzéssel töltött idő alapján az intézmény vezetője és a foglalkoztatást vezető szakember határozza meg. Ha az ellátott költőpénzben részesül, a költőpénz összege nem csökkenthető a munkaterápiás jutalom összegével.

(6) A munkaterápiás jutalom gyakoriságáról, a jutalomban részesülő személyekről, valamint annak alkalmankénti összegéről a munkaterápiában való részvétel figyelembevételével az intézmény vezetője határoz."

30. §

Az R. 57. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A terápiás és képességfejlesztő foglalkozás keretében kreatív, művészeti, mozgás- és játékterápiák is szervezhetőek."

31. §

Az R. 75. §-a (1) bekezdésének e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Nappali ellátás biztosítására az az intézmény alkalmas, amelyik rendelkezik]

"e) amennyiben a 77. § (1) bekezdésének a) pontjában megjelölt szolgáltatást biztosítja az étel melegítésére, tálalására és elfogyasztására" [szolgáló helyiségekkel.]

32. §

Az R. 79/A. §-ának (1) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:

[A nappali ellátásban részesülő személyre a gondozást végző személy egyéni gondozási tervet készít. A gondozási tervet az igénybevételt követő egy hónapon belül kell elkészíteni. Nem kell gondozási tervet készíteni abban az esetben, ha az ellátott kizárólag]

"d) klubfoglalkozásban"

[részesül.]

33. §

Az R. 80. §-ának c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A nappali ellátást nyújtó intézmény házirendje tartalmazza]

"c) étkeztetés biztosítása esetén az étkezések számát és az étkeztetés rendjét,"

34. §

Az R. 104. §-a a következő (5)-(7) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az utcai szociális munkát végző szolgáltató, intézmény a (2) bekezdés szerinti feladatokat legalább munkanapokon, napi 6 órában végzi a működési engedélyében meghatározott ellátási területen. Téli időszakban az utcai szociális munkát 18 órától 22 óráig a közterületen kell biztosítani.

(6) Ha a hajléktalan személyt érintő veszélyhelyzetet az utcai szociális munkás nem tudja elhárítani, intézkedik a segítséget igénylő állapotának és helyzetének megfelelő ellátás biztosítása érdekében, és a helyszínen megvárja az ellátást, illetve intézkedést nyújtó személy megérkezését.

(7) Az utcai szociális munkát végző szolgáltatók, intézmények tevékenységüket összehangolják az ellátási területükön működő más utcai szociális munkát végző szolgáltatókkal, intézményekkel, valamint az illetékes diszpécserszolgálattal. A diszpécserszolgálattal történő együttműködéssel kapcsolatos kérdéseket együttműködési megállapodásban kell rögzíteni."

35. §

Az R. a következő 104/B. §-sal és azt megelőzően a következő alcímmel egészül ki:

"Diszpécserszolgálat

104/B. § (1) Az utcákon, közterületeken élő hajléktalan emberek ellátásának hatékonyabbá tétele érdekében a szociális ágazatot irányító miniszter öt éves időtartamra regionális hatáskörű diszpécserszolgálatokat jelöl ki.

(2) A diszpécserszolgálat

a) fogadja a közterületeken élő, kritikus helyzetbe került emberekre vonatkozó bejelentéseket,

b) a bejelentéseknek megfelelően értesíti az ellátási terület szerint érintett utcai szociális munkás szolgálatot, illetve szükség esetén más ellátást kezdeményez,

c) napi kapcsolatot tart a közterületeken, nem lakás célú helyiségekben élő emberekkel foglalkozó, utcai szociális munkát végző szolgáltatókkal, intézményekkel, orvosi ügyeletekkel és a célcsoport számára ellátást nyújtó egyéb szolgáltatókkal,

d) gyűjti és rendszerezi a régióban működő, hajléktalan emberek ellátásával foglalkozó intézmények férőhelyadatait, az igénybevétel módját, valamint egyéb, a hajléktalan emberek ellátásával kapcsolatos szolgáltatásokra vonatkozó információkat,

e) számítógépes adatbázisában nyilvántartja a bejelentések kapcsán tett intézkedéseket,

f) tevékenységéről és az észlelt problémákról rendszeresen tájékoztatja a regionális hatáskörű módszertani intézményt.

(3) A diszpécserszolgálat a (2) bekezdés szerinti feladatokat

a) a téli időszakban folyamatosan, napi 24 órában biztosítja,

b) a téli időszakon kívül legalább munkaidőben biztosítja, és gondoskodik a munkaidőn kívüli telefonhívások fogadásáról."

36. §

Az R. 107/A. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A hajléktalanok átmeneti szállását, az éjjeli menedékhelyet, valamint a nappali melegedőt működtető fenntartó a közterületen vagy lakhatásra alkalmatlan helyiségben életvitelszerűen tartózkodó hajléktalan személyek ellátásának, a közvetlen életveszély elhárításának érdekében a téli időszakban időszakos férőhelyeket biztosíthat."

37. §

Az R. "Az időszakos férőhelyszám-bővítés" alcíme a következő 107/D. §-sal egészül ki:

"107/D. § (1) A nappali melegedő az időszakos férőhelyeken az önellátásra és a közösségi együttélés szabályainak betartására képes hajléktalan személyek számára krízishelyzetben éjszakai szállást biztosít.

(2) A nappali melegedő az időszakos férőhelyek tekintetében éjjeli menedékhelynek minősül, az időszakos férőhelyek kialakítására és az időszakos férőhelyeken elhelyezetteknek nyújtott szolgáltatásokra a 107/C. §-ban foglalt szabályokat kell alkalmazni."

38. §

Az R. 2. számú melléklete e rendelet melléklete szerint módosul.

39. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.

(2) Az R. e rendelettel megállapított rendelkezéseit az e rendelet hatálybalépése után indult ügyekben kell alkalmazni.

(3) Ha a szolgáltató, intézmény e rendelet hatálybalépése előtt működési engedéllyel rendelkezik, vagy a működési engedélye iránti kérelmét e rendelet hatálybalépését megelőzően benyújtották, és nem felel meg az e rendelettel megállapított személyi, szakképzettségi, illetve tárgyi többletfeltételeknek, a többletfeltételeket az Szt. 134. §-a szerinti időpontig kell teljesíteni azzal, hogy a szolgáltatások színvonala az e rendelet hatálybalépéskor meglévő állapothoz képest nem eshet vissza.

(4) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az R.

a) 5/A. §-a (1) bekezdésének i) pontja,

b) 14. §-a (4) bekezdésének utolsó mondata,

c) 15. §-a (1) bekezdésének c) és l) pontja,

d) 25. §-a (3) bekezdésének d) pontjában a "(különösen bevásárlás, takarítás, mosás, meleg étel biztosítása)" szövegrész,

e) 25/A. §-a,

f) 29. §-át megelőző 4. Cím,

g) 30. §-ának (4) bekezdése,

h) 32. §-át és 34. §-át megelőző alcímek,

i) 35-36. §-a és az azokat megelőző alcímek,

j) 37. §-a és az azt megelőző 5. Cím és alcím,

k) 38. §-a,

l) 39. §-ának (4) bekezdése,

m) 39/E. §-a,

n) 39/J. §-át megelőző 8. Cím,

o) 40. §-ának (4) bekezdésében a "szakosított" szövegrész,

p) 63. §-ának (2) bekezdése,

q) 81. §-a (2) bekezdésének b)-c) pontja,

r) 104/A. §-ának (3) bekezdése,

s) 5. számú melléklete.

(5) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R.

a) 7. §-a (1) bekezdésének c) pontjában, 7. §-ának (4) bekezdésében és 19. §-ának (3) bekezdésében az "alapellátásban" szövegrész helyébe az "alapszolgáltatásban" szövegrész,

b) 8/A. §-ában "A nappali ellátásban, valamint az alapellátásban" "alapellátásban" szövegrész helyébe "Az alapszolgáltatásban" szövegrész,

c) 9. §-a (2) bekezdésének második mondatában "a nappali ellátások és az alapellátások" szövegrész helyébe "az alapszolgáltatások" szövegrész,

d) 14. §-ának (4) bekezdésében, 100. §-a (1) bekezdésének c) pontjában, 104/A. §-a (2) bekezdésének b) pontjában a "gondozási" szövegrész helyébe "alapszolgáltatási" szövegrész,

e) 15. §-a (1) bekezdésének h) pontjában a "Szociális és Családügyi Minisztériumot" szövegrész helyébe a "szociális ágazat irányítását végző minisztériumot" szövegrész,

f) 17. §-a (2) bekezdésének a) pontjában a "c) és d) " szövegrész helyébe a "d),f) és k) " szövegrész,

g) 18. §-a (1) bekezdésének e) pontjában és (2) bekezdésében, valamint a 111. §-ban a "Szociális és Családügyi Minisztérium" szövegrész helyébe a "szociális ágazat irányítását végző minisztérium" szövegrész,

h) II. Fejezetének címében az "ALAPELLÁTÁSOK" szövegrész helyébe az "ALAPSZOLGÁLTATÁSOK" szövegrész,

i) 19. §-ának (1) bekezdésében az "alapellátás" szövegrész helyébe az "alapszolgáltatás" szövegrész, a "szolgáltatást nyújtó személynek" szövegrész helyébe a "szolgáltatónak" szövegrész,

j) 22. §-ának (1) bekezdésében, 26. §-ának a) pontjában az "alapellátási" szövegrész helyébe az "alapszolgáltatási" szövegrész,

k) 30. §-ának (3) bekezdésében a "családsegítő szolgálat" szövegrész helyébe a "családsegítés" szövegrész,

l) III. Fejezetének címében a "SZAKOSÍTOTT" szövegrész helyébe az "INTÉZMÉNYI" szövegrész,

m) 40. §-ának (1) bekezdésében a "szakosított ellátást nyújtó" szövegrész helyébe a "szociális" szövegrész,

n) 57. §-a (1) bekezdésének első és második mondatában és (3) bekezdésében, valamint 58. §-ának (2) bekezdésében a "foglalkoztatás" szövegrész helyébe a "foglalkozás" szövegrész,

o) 57. §-a (2) bekezdésének első mondatában a "foglalkoztatásból" szövegrész helyébe a "foglalkozásból" szövegrész,

p) 57. §-a (2) bekezdésének első és második mondatában a "foglalkoztatásban" szövegrész helyébe a "foglalkozásban" szövegrész,

q) 58. §-ának (1) bekezdésében a "foglalkoztatást" szövegrész helyébe a "foglalkozást" szövegrész,

r) 62. §-ának (5) bekezdésében a "települési önkormányzatnál" szövegrész helyébe a "települési önkormányzat polgármesterénél" szövegrész,

s) 73. §-a (2) bekezdésének b) pontjában és 110. §-ának c) pontjában az "alapellátást végző szociális intézményekkel" szövegrész helyébe az "alapszolgáltatást nyújtó szociális szolgáltatókkal, intézményekkel" szövegrész,

t) 77. §-ának (2) bekezdésében "az 5. számú mellékletben" szövegrész helyébe "a 21. § (3) bekezdésében" szövegrész,

u) 101/D. §-a (2) bekezdésének c) pontjában a "nappali vagy alapellátást nyújtó szolgáltatás" szövegrész helyébe az "alapszolgáltatás" szövegrész

lép.

Dr. Göncz Kinga s. k.,

ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter

Melléklet a 2/2006. (IV. 14.) ICSSZEM rendelethez

1. Az R. 2. számú melléklete I. részének címe és 2-3. és 6-8. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

I. Alapszolgáltatások
2. Házi segítségnyújtás
a) házi segítségnyújtásban ellátottak száma szerint (5-6 fő ellátott)
- szociális gondozó1 fő
b) 5 vagy több főállású szociális gondozó esetén
- vezető gondozó1 fő
3. Családsegítés
- családgondozó (2000-5000 fő lakosig, és 5000 fő lakos felett 5000 főre vetítve; ha a szervezetileg egy egységben dolgozó családgondozók száma három vagy ennél több, akkor közülük vezető családgondozót kell kinevezni)1 fő
- szociális segítő vagy tanácsadó (30 000 lakosonként)2 fő
6. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
a szolgáltatás készenléti rendszerben történő folyamatos működtetéséhez 40 készülékenként legalább 2 fő szociális gondozó szükséges
7. Közösségi ellátások
a) Önálló szolgáltatás esetén:
Közösségi koordinátor1 fő
Közösségi gondozó2 fő
b) Integrált ellátás keretein belül:
Közösségi koordinátor1/2 fő, ill. 1 fő-4 közösségi gondozó esetén
Közösségi gondozó2 fő
8. Utcai szociális munka
- utcai szolgálat koordinátor (4 vagy annál kevesebb utcai szociális gondozót alkalmazó utcai szolgálat esetében a koordinátori feladat ellátásával megbízható az utcai szociális gondozók egyike)1 fő
- utcai szociális gondozó2 fő

2. Az R. 2. számú melléklet II. részének címe, valamint 1. pontjának A) és E) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

II. Intézményi ellátások
1. Nappali ellátást nyújtó intézmények
A) Idősek klubja (30 férőhelyre vetítve)
- szociális gondozó2 fő
- nappali ellátást vezető (= klubvezető)1 fő
- 6 napos vagy folyamatos nyitva tartás esetén szociális gondozó1 fő
szociális, mentálhigiénés munkatársheti 4 óra
E) Nappali melegedő
- intézményvezető1 fő
- szociális segítő (tárgyévet megelőző év napi átlagforgalma alapján minden 50 megforduló ellátottanként)1 fő
szociális, mentálhigiénés munkatárs (tárgyévet megelőző év napi átlagforgalma alapján minden 50 ellátottanként)0,5 fő

3. Az R. 2. számú melléklet II. része 2. pontjának D) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

D) Fogyatékosok tartós bentlakást nyújtó intézménye
- intézményvezető1 fő
- orvos
= 100 férőhely alattheti 4 óra
= 100-200 férőhely közöttheti 6 óra
= 200 férőhely felett1 fő
- intézményvezető ápoló (100férőhely felett)1 fő
- osztályvezető ápoló (50 férőhelyenként)1 fő
Rehabilitációs intézmény
- vezető pedagógus1 fő
50 férőhelyre vetítve:ápoló, gondozó5 fő
fejlesztő pedagógus2 fő
foglalkoztatás-szervező1 fő
szabadidő szervező1 fő
mozgásterapeuta1 fő
munkavezető2 fő
szociális és mentálhigiénés munkatárs2 fő
100 férőhelyre vetítve:szociális ügyintéző1 fő
Ápoló, gondozó otthon
50 férőhelyre vetítve:ápoló-gondozó
= kiskorúak ellátása esetén20 fő
= felnőttkorúak ellátása esetén15 fő
fejlesztő pedagógus2 fő
szociális és mentálhigiénés munkatárs1 fő
mozgásterapeuta1 fő
foglalkoztatás szervező1 fő
szabadidő szervező1 fő
100 férőhelyenként:szociális ügyintéző1 fő
Súlyos fogyatékos személyeketellátó csoport
- osztályvezető (5 csoport irányítása)1 fő
- gyermekgondozó-ápoló4 fő
- mozgásterapeutanapi 4 óra
- pedagógus1 fő

4. Az R. 2. számú melléklet II. része 2. pontjának I) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

I) Részleg
50 férőhelyre vetítveÁpoló-gondozó részlegRehabilitációs részleg
Orvosheti 6 óraheti 4 óra
Részlegvezető1 fő1 fő
Szociális ápoló-gondozó
- fogyatékos személyek18 fő8 fő
- idősek10 fő
- pszichiátriai és szenvedélybetegek6 fő
- hajléktalan személyek7 fő
Szociális és mentálhigiénés munkatárs1 fő3 fő
Hajléktalan ellátás esetén
szociális segítő2 fő
Fogyatékos ellátása esetén
pedagógus1 fő1 fő
foglalkoztatás szervező, munkavezető1 fő2 fő

Tartalomjegyzék