7/2006. (II. 27.) GKM rendelet
a súlyos vasúti balesetek, a vasúti balesetek és a váratlan vasúti események szakmai vizsgálatának részletes szabályairól
A légi-, a vasúti és víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról szóló 2005. évi CLXXXIV. törvény (a továbbiakban: Kbvt.) 22. §-a (1) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján - a belügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
A rendelet alkalmazási köre
1. §
A rendelet alkalmazási köre a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset és a váratlan vasúti esemény szakmai vizsgálatára terjed ki.
Értelmező rendelkezések
2. §
E rendelet alkalmazásában:
a) üzemben tartó: a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény (a továbbiakban: Vtv.) 2. §-a (3) bekezdésének 1. pontjában megjelölt vasúti társaság, valamint a 9. pontjában megjelölt nemzetközi csoportosulás;
b) értesítési rend: azoknak az intézkedésre, döntésre jogosult személyeknek és szervezeteknek az értesítési címét és telefonszámát tartalmazó jegyzéke, akiket vagy amelyeket a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti eseményről kapott bejelentést követően az üzemben tartó baleseti szolgálata útján tájékoztatni köteles;
c) RID: a veszélyes áruk nemzetközi vasúti szállítására vonatkozó szabályzat.
A súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény szakmai vizsgálata
3. §
(1) A Kbvt. 3. §-ának (1) bekezdésében meghatározott Közlekedésbiztonsági Szervezet (a továbbiakban: Szervezet) a súlyos vasúti balesetek vizsgálatán kívül - a Kbvt. 7. §-a (1) bekezdésének b) pontjában meghatározott szempontok figyelembevételével - vizsgálatot folytathat különösen a következő esetekben:
a) a hálózat több pontján azonos okból vagy azonos helyen ismétlődően bekövetkezett vasúti baleset vagy váratlan vasúti esemény, különösen: "Megállj" állású jelző meghaladása, helytelenül álló váltó, téves jelzés, baleset vagy egyéb események különleges és korlátozott feltételekkel továbbítandó küldeményekkel,
b) közúti-vasúti kereszteződésben bekövetkezett vasúti baleset és váratlan vasúti esemény, ha
ba) a technikai biztosítás nem működik,
bb) a vasúti járműnél az engedélyezett sebesség túllépését állapították meg,
bc) a pálya vagy tartozékai műszaki hibáját is megállapították,
c) közlekedő vonatok vontatott járműveinél műszaki okból (pl. mechanikus szerkezeti elem túlmelegedése, fűtő-, légkondicionáló-, világító berendezés energiaellátó elemeinek zárlata miatt) bekövetkezett tűzesetek,
d) a törzshálózaton közlekedő vonatokkal műszaki okból, így elsősorban
da) a pálya irány- fekszint-, nyomtávhibájából, kitérőhibából,
db) biztosítóberendezési hibával összefüggően,
dc) jármű (futómű, fékberendezés vagy egyéb közlekedésbiztonsági berendezés) hibájából ismétlődően bekövetkező vasúti balesetek és váratlan vasúti események,
e) veszélyes áruk szállítása során bekövetkezett azon vasúti balesetek, melyeknél a veszélyes anyag szabadba jutott mennyisége a RID 1.8.5. pontjában előírtakat meghaladja.
(2)[1]
A Szervezet baleseti ügyeleti szolgálata
4. §[2]
(1) A Szervezet a súlyos vasúti balesetre, a vasúti balesetre, a váratlan vasúti eseményre vonatkozó bejelentést baleseti ügyeleti szolgálata útján fogadja.
(2) Ha a Szervezet az 5. § (1) bekezdése szerinti adatok alapján nem vizsgálja a vasúti balesetet és a váratlan vasúti eseményt, erről az üzemben tartót a döntést követően haladéktalanul tájékoztatja.
5. §
(1) A súlyos vasúti balesetről, a vasúti balesetről, a váratlan vasúti eseményről szóló bejelentésnek a következő adatokat kell tartalmaznia:
a) a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény helye (a szolgálati hely neve, váltó- vágányszám, nyíltvonali balesetnél a szelvényszám és a szomszédos szolgálati helyek megnevezése),
b) a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény időpontja,
c) a vonat(ok) száma és fajtája,
d) a továbbító vontatójármű típusa és pályaszáma,
e) a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény rövid leírása,
f) a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény következményei:
fa) személyi következmények (sérülés, halál, a sérültek vagy elhunytak száma),
fb) tárgyi következmények (járművek sérülése, siklása; a sérült, siklott járművek száma és típusa, a rakomány sérülése, szétszóródása, szabadba jutása; a rakomány fajtája, különös tekintettel a veszélyes árukra; a vasúti pályában és egyéb berendezésekben keletkezett rongálás; a környezet szennyezése; tűz keletkezése; közúti jármű elütése esetén a közúti jármű adatai),
g) a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény feltételezett oka,
h) a bejelentés idejéig tett intézkedések, i) a bejelentő adatai: neve, alkalmazó szervezet megnevezése, beosztása, elérhetősége.
(2) Az (1) bekezdésben felsorolt adatok valamelyikének hiánya nem mentesít az azonnali bejelentési kötelezettség alól. A hiányzó adatokat a Szervezet az üzemben tartótól szerzi be.
Az üzemben tartó baleseti szolgálata
6. §
(1) Az üzemben tartó saját vasúti biztonságirányítási rendszerén belül létrehozott üzembentartói baleseti szolgálata útján köteles gondoskodni
a) a súlyos vasúti balesetre, a vasúti balesetre, a váratlan vasúti eseményre vonatkozó bejelentések folyamatos fogadásáról,
b) a súlyos vasúti balesetnek, a vasúti balesetnek, a váratlan vasúti eseménynek a Szervezet részére történő haladéktalan bejelentéséről,
c) a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény következményeinek elhárításához szükséges intézkedések haladéktalan meghozataláról, a hatóságok és más, intézkedésre, döntésre jogosultak értesítéséről és riasztásáról.
(2) Az üzemben tartó a súlyos vasúti balesetre, a vasúti balesetre, a váratlan vasúti eseményre vonatkozó bejelentés fogadásának és bejelentésének rendjét és az ezekkel összefüggő nyilvántartási, értesítési, riasztási rendet a közlekedési hatóság által jóváhagyott utasításban határozza meg. A közlekedési hatóság a jóváhagyást megelőzően a Szervezettől véleményt kérhet.
(3) Az üzemben tartó kérelmére a közlekedési hatóság hozzájárulást adhat ahhoz, hogy az üzemben tartó egy olyan, másik üzemben tartóhoz csatlakozzon, amely az üzembentartói baleseti szolgálat feladatait átvállalja és ellátja. A hozzájárulást megelőzően a közlekedési hatóság a Szervezettől véleményt kérhet.
7. §
(1) Az üzemben tartó a baleseti szolgálat feladatainak ellátása érdekében
a) kijelöli a bejelentések fogadását és a Szervezet értesítését ellátó szervezeti egységet és személyzetet,
b) meghatározza az a) pontban leírt szervezeti egység és személyzet állandó szolgálati helyiségét vagy helyiségeit,
c) gondoskodik arról, hogy a b) pontban leírt helyiségekben rendelkezésre álljanak:
ca) a 6. § (2) bekezdése szerinti utasításban előírt nyilvántartási okmányok,
cb) a feladat ellátásához szükséges jogszabályok,
cc) az üzembentartói baleseti szolgálatra vonatkozó szabályzat,
cd) a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény bekövetkezésekor kötelező értesítési rend,
ce) a nyilvános távbeszélő hálózathoz csatlakozó közvetlen távbeszélő vonal(ak) és a megfelelő hírközlő, valamint más technikai eszközök.
(2) Az üzemben tartó baleseti szolgálatának nyilvántartást kell vezetnie a beérkezett bejelentések vételéről és a Szervezet részére adott értesítésekről. A nyilvántartásban az 5. § (1) bekezdésében megjelölt adatokat kell rögzíteni.
(3) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti szolgálatot ellátó személy a súlyos vasúti balesetről, a vasúti balesetről, a váratlan vasúti eseményről szóló bejelentés vételét követően az értesítési rend szerint tájékoztatja az értesítési rendben megjelölteket a személyi és technikai mentés megkezdéséhez, a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset vagy a váratlan vasúti esemény következményeinek elhárításához szükséges intézkedések meghozatala érdekében.
A helyszín biztosítása
8. §
(1) A helyszín biztosítására jogosultnak a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény helyszínétől távol kell tartania mindazokat, akik nem vesznek részt
a) a hatósági vizsgálatban és a Szervezet vizsgálóbizottságában,
b) a sérültek mentésében, helyszíni ellátásában,
c) a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény következményeinek elhárításában és a vasúti forgalom helyreállításában,
d) a környezeti károk elhárításában és felszámolásában,
e) a tűzoltásban,
f) a mentés, illetve az elhárítás vezetője által meghatározott egyéb feladatok ellátásában.
(2)[3]
(3) Amennyiben a sérültek mentése és helyszíni ellátása, a környezeti károk elhárítása és a tűzoltás (a továbbiakban együtt: mentés és kárelhárítás) a rendőrség és a vizsgálóbizottság helyszínre érkezése előtt megkezdődik vagy megtörténik, a helyszín indokolatlan megváltoztatását el kell kerülni. Ennek érdekében a járművek, a roncsok, a rakomány, a vasúti pálya elemei és tartozékai, egyéb a baleset, esemény helyszínén levő tárgyak mozgatását, valamint ezek további roncsolását okozó beavatkozásokat (pl. személyek mentése a roncsok szétvágásával) a mentés és kárelhárítás által megkövetelt mértékre kell korlátozni.
(4)[4] Ha a mentés és a halaszthatatlan kárelhárítás a vizsgálóbizottság helyszínre érkezése előtt megkezdődött vagy megtörtént, a mentés és elhárítás vezetője által jóváhagyott ténymegállapítási jelentésben kell rögzíteni, hogy a mentés és kárelhárítás során a helyszín milyen megváltoztatására (például: a roncsok helyzetének, állapotának megváltoztatása, szétvágása) került sor. A feljegyzéseket - helyszínre érkezése után - a vizsgálóbizottságnak át kell adni.
Helyszíni vizsgálat
9. §
(1)[5] A helyszínen talált nyomok rögzítését a szakmai vizsgálat keretében a vizsgálóbizottság végzi. Amennyiben a súlyos vasúti balesettel, a vasúti balesettel, a váratlan vasúti eseménnyel összefüggésben büntetőeljárás indul, a nyomok rögzítéséről a rendőrség dönt.
(2) A helyszíni vizsgálat a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény jellegétől függően a közvetlen helyszínen túl kiterjed az ezekkel összefüggésben lévő helyekre is:
a) a nyílt vonalon bekövetkezett súlyos vasúti balesetnél, a vasúti balesetnél, a váratlan vasúti eseménynél a szomszédos, továbbá a vonatforgalmat az adott vonalon irányító szolgálati helyekre,
b) a kisiklásos balesetnél a siklott jármű(vek) haladási irányával ellentétes irányban levő pályaszakaszra és az abban levő kitérőkre, biztosító és jelzőberendezésekre.
10. §
(1)[6]
(2) A vizsgálóbizottság a helyszíni vizsgálat megállapításai alapján, figyelemmel a 9. § (2) bekezdésében foglaltakra is, minden olyan további, elsősorban a forgalom szabályozásával, a műszaki berendezések karbantartásával és üzemeltetésével kapcsolatos adat, okmány, bizonylat és bizonyíték átvételére is jogosult, amelyek a vizsgálat lefolytatásához szükségesek, kivéve, ha a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény ügyében büntetőeljárás indul.
(3)[7]
(4) A mentés vezetője köteles a szükséges segítséget megadni a vizsgálóbizottságnak a bizonyítékok begyűjtéséhez, továbbá minden olyan mérés elvégzéséhez, fényképek és videofelvételek készítéséhez, amelyek a tényállás rögzítéséhez szükségesek, különös tekintettel azokra a jellemzőkre, amelyek az elhárítással és a pálya felszabadításával megváltoznak. A helyszínen felvett adatok, mérési eredmények és a körülmények (pl. időjárási-látási viszonyok) rögzítése az (1) és (2) bekezdésben leírt dokumentumokkal együtt a szakmai vizsgálat végrehajtásának alapfeltétele.
(5)[8]
(6)[9] A vizsgálatok végzése közben a munkabiztonsági szabályokat és a védőfelszerelések használatára vonatkozó előírásokat be kell tartani. A vizsgálóbizottság vezetője a Kbvt. 11/A. § (4) bekezdésével összhangban - két vagy több vágányú pályán - kérheti a baleset miatt el nem zárt vágányon sebességkorlátozás bevezetését vagy a forgalom szüneteltetését a vizsgálat idejére a baleset helyszínével szomszédos állomások vezetőitől (megbízottjaitól) vagy a vasútüzem illetékes irányítójától, aki köteles a szükséges intézkedéseket megtenni. Ilyen intézkedés kezdeményezhető állomáson történt baleset és a 13. § (4) bekezdésében szereplő bizonyítási vizsgálat esetén is.
11. §[10]
A roncsok őrzése
12. §
(1)[11]
(2) A roncsok és tartozékai, vagy egyéb, bizonyítékként figyelembe vehető berendezések, részegységek, anyagok és egyéb tárgyi bizonyítékok elszállításakor és megőrzésekor úgy kell eljárni, hogy azok további sérülést vagy elváltozást ne szenvedjenek.
(3)[12]
További vizsgálatok lefolytatása
13. §
(1) A vizsgálóbizottság vezetője dönt a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény okának megállapításához vagy a megállapítások bizonyításához nélkülözhetetlen, számítással elfogadható pontossággal nem igazolható és a helyszínen vagy a helyszíni vizsgálat idején el nem végezhető további vizsgálatokról, ellenőrző mérésekről, amelyeket a szakmai vizsgálat során alkalmas műhelyben, laboratóriumban megfelelő eszközökkel kell elvégezni.
(2) A vizsgálóbizottság vezetője a szakmai vizsgálat során szükség szerint dönthet a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény helyszínén elvégzendő megismételt, illetve további vizsgálatok lefolytatásáról.
(3) Az üzemben tartó köteles a vizsgálatok elvégzéséhez és bizonyítási vizsgálathoz szükséges feltételeket térítésmentesen biztosítani.
(4) A szakmai vizsgálat során, amennyiben a rendelkezésre álló adatok alapján a körülmények tisztázása vagy a bizonyítás indokolja, a helyreállítást követően a szakmai vizsgálat vezetőjének döntése alapján - a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény jellemzőit a szükséges és lehetséges mértékig rekonstruáló - bizonyítási vizsgálatot lehet tartani. A helyszíni bizonyítási vizsgálatról jegyzőkönyvet kell készíteni.
A szakmai vizsgálat megállapításainak értékelése
14. §
A szakmai vizsgálat során a helyszínen rögzített adatokat, a 13. § (1) bekezdése szerinti vizsgálatok eredményeit,
a bizonyítási vizsgálat eredményeit és a meghallgatásijegyzőkönyveket értékelni kell. Ennek során értékelni kell
a) a súlyos vasúti balesettel, a vasúti balesettel, a váratlan vasúti eseménnyel szorosan összefüggő ok-okozati adatokat,
b) a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény okának bizonyítékait,
c) más baleseti ok kizárásának bizonyítékait,
d) a műszaki mérések eredményeit,
e) valamennyi érintett meghallgatását,
f) a technológiai előírások és tényadatok összehasonlítását,
g) a körülmények befolyását a baleset bekövetkezésére, h) a veszély észlelhetőségét és a baleset elháríthatóságát, i) azokat a további tényezőket, amelyek hozzájárulhattak a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény bekövetkezéséhez.
A vizsgálóbizottság
15. §
(1)[13]
(2) A vizsgálóbizottság vezetője a Szervezet köztisztviselője, a szakmai vizsgálat egyszemélyi felelős vezetője. A vizsgálóbizottság vezetőjének feladata:
a) a szakmai vizsgálat irányítása,
b) a szakmai vizsgálat alapján zárójelentés-tervezet, zárójelentés előterjesztése a Szervezet főigazgatójának,
c) a vasúti közlekedés biztonságát veszélyeztető okok és körülmények megszüntetése érdekében, továbbá a vizsgálthoz hasonló súlyos vasúti balesetek, vasúti balesetek és váratlan vasúti események megelőzése érdekében szükséges intézkedésekre vonatkozó javaslat (a továbbiakban: biztonsági ajánlás) kidolgozása a Szervezet főigazgatója részére.
A vizsgálóbizottság tagjainak képesítése
16. §
(1)[14] A vizsgálóbizottság nem köztisztviselő tagjának a következők szerinti végzettséggel és képesítéssel kell rendelkeznie:
a) felsőfokú végzettség,
b) a vasúti közlekedési szakterületen szerzett legalább öt éves gyakorlat,
c) a balesetvizsgáló tanfolyamot a Szervezetnél vagy oktatási intézményben sikeresen elvégezte.
(2)[15]
Az érintettek kötelezettségei a szakmai vizsgálat során
17. §
(1) A szakmai vizsgálat során - a Szervezet felkérése alapján - az érintettek, így elsősorban a közlekedési hatóság, az üzemben tartók, valamint a vasúti pálya és a járművek, továbbá azok tartozékainak, különféle berendezéseinek gyártásával, üzemben tartásával, karbantartásával és javításával foglalkozó szervezetek kötelesek a vizsgálóbizottsággal együttműködni.
(2) Az együttműködés keretében az (1) bekezdésben szereplő szervezetek főként a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény okainak felderítése érdekében szükséges adatokkal, vizsgálati eredményekkel, szakmai állásfoglalásokkal kötelesek segíteni a vizsgálóbizottság munkáját.
18. §[16]
A zárójelentés
19. §
(1)[17]
(2) A zárójelentés tervezetének tartalmi és formai követelményeit a melléklet tartalmazza.
(3) A zárójelentés tervezetére vonatkozó javaslatot a vizsgálóbizottság tagjai is aláírják. Az esetleges véleményeltérésre az aláírásakor utalni kell, és az eltérő véleményt záradékként kell csatolni.
(4)[18]
(5) A szakmai vizsgálat során készült feljegyzéseket csak akkor lehet a zárójelentés mellékleteibe foglalni, ha azok a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset, a váratlan vasúti esemény elemzéséhez tartoznak. A zárójelentéshez csak a személyazonosításra alkalmatlan feljegyzések és kizárólag azok a részek csatolhatók, amelyek közvetlenül kapcsolódnak az elemzéshez.
(6)[19]
Záró rendelkezések
20. §
(1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - 2006. március 1-jén lép hatályba.
(2) A 16. § (1) bekezdésének c) pontja 2007. március 1-jén lép hatályba.
Az Európai Unió jogának való megfelelés
21. §
Ez a rendelet a közösségi vasutak biztonságáról, valamint a vasúttársaságok engedélyezéséről szóló 95/18/EK tanácsi irányelv és a vasúti infrastruktúra-kapacitás elosztásáról, továbbá a vasúti infrastruktúra használati díjának felszámításáról és a biztonsági tanúsítványról szóló 2001/14/EK irányelv módosításáról szóló, 2004. április 29-ei, 2004/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv V. Mellékletének való megfelelést szolgálja.
Dr. Kóka János s. k.,
gazdasági és közlekedési miniszter
Melléklet a 7/2006. (II. 27.) GKM rendelethez
A zárójelentés-tervezet és a zárójelentés részletes formai és tartalmi követelményei
A zárójelentés fő részei
1. Összefoglalás
Az összefoglalásnak tartalmaznia kell a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset vagy a váratlan vasúti esemény
- rövid leírását,
- idejét,
- helyét,
- következményeit.
Az összefoglalásban ismertetni kell a közvetlen, valamint a közvetett okokat és azokat a tényezőket, amelyekről a vizsgálat megállapította, hogy hozzájárultak a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset vagy a váratlan vasúti esemény bekövetkezéséhez.
Ezt követően ismertetni kell a fő ajánlásokat és az ajánlások címzettjeit.
2. A súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset és a váratlan vasúti esemény közvetlen tényadatai
2.1. A súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset és a váratlan vasúti esemény
- pontos időpontja és helye,
- leírása és helyszíne, valamint a mentő- és kárelhárító szolgálat tevékenységének leírása,
- szakmai vizsgálatának megindításáról szóló döntés, a vizsgálóbizottság összetétele és a vizsgálat végrehajtása.
Itt kell megadni a vizsgálóbizottság vezetőjének, tagjainak, valamint a vizsgálóbizottságba delegált meghatalmazott, tanácsadó és egyéb résztvevők nevét.
2.2. Az esemény háttere
- az érintett vasúti személyzetre, egyéb érintettekre és tanúkra vonatkozó adatok, név nélkül:
a) a vonatszemélyzet érintett tagjaira vonatkozó adatok név nélkül:
- életkor,
- képesítés (pl. mozdonyvezetői típusismeret),
- szakmai gyakorlat, szolgálati idő,
- egészségügyi alkalmasság,
b) a vasúti személyzet egyéb érintett tagjainak (például a forgalmi és a karbantartó szolgálat tagjai stb.) képesítésére és gyakorlatára vonatkozó rövid ismertetés,
c) az egyéb személyekre, tanúkra vonatkozó információk
- a vonat jellemzői és összeállítása, az érintett járművek pályaszáma
= a vonat száma és tömege (súlya), terhelése, hossza,
= a vontatójármű pályaszáma és alkalmazásának módja,
= a fékezés rendszere, a vonat megfékezettsége,
= a balesetben érintett járművek üzemi, műszaki és fenntartási adatai,
- az infrastruktúra és a jelzőrendszer leírása (pályajellemzők, vágánytípus, váltók, biztonsági- és jelzőberendezések, felsővezetéki rendszer és egyéb berendezések, létesítmények jellemző adatai, vonatbiztosítás,
- kommunikációs eszközök,
- a helyszínen vagy annak közelében végzett munkálatok,
- a vasúti mentés és kárelhárítási eljárás elindítása és folyamata,
- a mentőszolgálat, a rendőrség és az orvosi szolgálatok, katasztrófavédelem, tűzoltóság mentési és elhárítási eljárásának elindítása és folyamata.
2.3. Halálos áldozatok, sérülések és anyagi károk
- a halálos áldozatok és sérültek
Az adatokat a következő táblázat kitöltésével kell rögzíteni:
Sérülések | Vonatszemélyzet | Utasok | Egyéb személyek |
Halálos | |||
Súlyos | |||
Kisebb | |||
Nincs sérülés |
- a vonaton szállított rakományban, a személypoggyászban és más vagyontárgyakban keletkezett kár;
- járművekben, az infrastruktúrában és a környezetben keletkezett kár.
A balesetet szenvedett jármű(vek) rongálódásának rövid ismertetése (megsemmisült, jelentősen megrongálódott, kissé megrongálódott, nem sérült) .
A pályában és tartozékaiban, egyéb berendezésekben és létesítményekben keletkezett kár ismertetése.
A környezetben keletkezett kár leírása, különös tekintettel arra az esetre, ha veszélyes vagy környezetszennyező anyag került a szabadba.
Ha tűz keletkezett, akkor az eset természetére, valamint az oltáshoz használt tűzoltó eszközökre és hatékonyságukra vonatkozó információkat is közölni kell.
2.4. Külső körülmények
- időjárási körülmények
Az időjárási körülmények rövid ismertetése, beleértve az előre jelzett és a tényleges körülményeket is, továbbá azt, hogy a személyzet számára ezek a meteorológiai információk rendelkezésre álltak-e.
A természetes fényviszonyok a baleset vagy egyéb esemény időpontjában (napfény, holdfény, szürkület stb.) .
- földrajzi adatok
Terepviszonyok (ív, bevágás, töltés stb.) bemutatása.
3. A vizsgálati jegyzőkönyv
3.1. A nyilatkozatok összefoglalása
A nyilatkozatok összefoglalását tartalmazó dokumentum-rész megfogalmazása során a személyiségi jogok védelme érdekében gondoskodni kell a névtelenség követelményének teljesítéséről.
Ez a rész tartalmazza
- a vasúti személyzet,
- egyéb érintettek, és
- a tanúk nyilatkozatainak összefoglalását.
3.2. A biztonságirányítási rendszer
A súlyos vasúti balesetben, a vasúti balesetben vagy a váratlan vasúti eseményben érintett üzemben tartó(k) biztonságirányítási rendszerének vizsgálata alapján elsősorban a következőkre vonatkozó megállapításokat kell rögzíteni:
- az utasítások kiadásának és végrehajtásának módja, szervezeti keretek,
- a személyzettel szembeni követelmények és azok érvényesítésének módja,
- a belső ellenőrzések és vizsgálatok gyakorlata és azok eredményei,
- az infrastruktúrával kapcsolatos különböző szereplők közötti kapcsolódási pontok.
3.3. Szabályok és szabályzatok
A szakmai vizsgálat megállapításai alapján össze kell foglalni
- a vonatkozó közösségi és nemzeti szabályok és rendelkezések,
- egyéb szabályok, mint például az üzemeltetési szabályok, helyi előírások, a személyzetre vonatkozó követelmények, karbantartási előírások és az alkalmazandó szabványok meglétével, alkalmazásával, ismeretével kapcsolatos megállapításokat. Szükség szerint ki kell térni a szabályozás hiányosságaira, a szükséges teendőkre.
3.4. A jármű és a műszaki berendezések működése
A szakmai vizsgálat alapján rögzíteni kell
- a jelző- és biztosító berendezések működésére, az ezekhez kapcsolódó automatikus adatrögzítésre,
- az infrastruktúra (pálya, kitérők stb.) állapotára,
- a pálya mentén telepített biztonsági berendezésekre (pl. hőnfutásjelző),
- a távközlő berendezésekre,
- a súlyos vasúti balesetben, a vasúti balesetben vagy a váratlan vasúti eseményben érintett járműre (járművekre),
- a vontatójárművek adatrögzítő, menetíró berendezéseire
vonatkozó megállapításokat.
Röviden ismertetni kell a szakmai vizsgálat során végrehajtott próbák és kísérletek eredményeit.
Szintbeli közúti-vasúti keresztezésekben történt balesetnél külön ki kell térni a biztosítás (sorompó, fény- és félsorompó stb.) működésére.
3.5. Az üzemeltetéssel kapcsolatos dokumentáció
Ismertetni kell
- a személyzetnek a forgalomirányítással és a jelzésekkel kapcsolatos intézkedéseit,
- a súlyos vasúti balesettel, a vasúti balesettel vagy a váratlan vasúti eseménnyel kapcsolatos szóbeli üzenetek, beleértve a rögzített adatok dokumentálását,
- a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset vagy a váratlan vasúti esemény helyszínének védelmére és őrzésére vonatkozó intézkedéseket.
3.6. Az ember, a gép (klf. berendezések) és a szervezet közötti kapcsolat
A szakmai vizsgálat alapján rögzíteni kell
- az érintett személyzet munkaidejét, a súlyos vasúti baleset vagy a vasúti eseményt megelőző szolgálati órák számát, vonalismeretét,
- a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset vagy a váratlan vasúti esemény bekövetkezését befolyásoló orvosi és személyi körülményeket, beleértve a fizikai vagy pszichológiai stresszes állapotot is,
- az ember és a gép közötti kapcsolatot meghatározó berendezések kialakítását,
- a szervezeti háttér fő jellemzőit.
Ez utóbbiban az üzemben tartó(k) ra vonatkozó megállapítások mellett a vasúti közlekedés működését befolyásoló további szervezetekkel, elsősorban a hatóságokkal összefüggő információkat kell megadni. Ezek nem korlátozódhatnak a szervezeti felépítésre és funkciókra, hanem ki kell, hogy terjedjenek mindazokra az adott szervezetre vonatkozó egyéb információkra is, amelyek a súlyos vasúti balesettel vagy a vasúti eseménnyel összefüggésben állnak.
3.7. Korábbi hasonló súlyos vasúti balesetek, vasúti balesetek vagy váratlan vasúti események
Ismertetni kell a szóban forgóhoz hasonló súlyos vasúti balesetek vagy vasúti események
- fő jellemzőit,
- a hasonlóságokat és az eltéréseket,
- a korábban tett intézkedéseket.
4. Elemzés és következtetések
4.1. Zárójelentés az események láncolatáról
- a súlyos vasúti balesettel, a vasúti balesettel vagy a váratlan vasúti eseménnyel kapcsolatos következtetések levonása a 3. pontban megállapított tények alapján.
4.2. Kiértékelés
- a 3. pontban megállapított tények elemzése a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset vagy a váratlan vasúti esemény okára vonatkozó következtetések megalapozásához, továbbá a mentő- és elhárító szolgálat munkájával kapcsolatban.
4.3. Következtetések
Részletesen ismertetni kell
- a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset vagy a váratlan vasúti esemény közvetlen okait, beleértve az érintett személyek intézkedéseivel, illetve a jármű vagy a műszaki berendezés állapotával kapcsolatos tényezőknek a balesethez vagy a vasúti eseményhez való hozzájárulását is,
- a súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset vagy a váratlan vasúti esemény közvetett okait, amelyek a szakismeretek hiányával, helytelen eljárásokkal, intézkedésekkel, hiányos karbantartási tevékenységgel hozhatók összefüggésbe,
- a szabályozási rendszerre vagy egyes szabályozásokra, azok helytelen alkalmazására, továbbá a biztonsági rendszer hiányosságaira visszavezethető alapvető okokat.
4.4. Kiegészítő megjegyzések
- a szakmai vizsgálat során megállapított olyan hiányosságok és kritikus pontok, amelyeknek az adott súlyos vasúti baleset, a vasúti baleset vagy a váratlan vasúti esemény szempontjából nincs jelentősége, de amelyeket a vasúti közlekedés általános biztonsága érdekében figyelembe kell venni,
- az előző pontokban nem szereplő, de a témához tartozónak ítélt információk.
5. A megtett intézkedések
Ez a rész a korábban már megtett, illetve a súlyos vasúti balesetet, a vasúti balesetet vagy a váratlan vasúti eseményt követően meghozott intézkedéseket ismerteti.
6. Biztonsági ajánlások és az ajánlások címzettjei
Amennyiben indokolt, a szakmai vizsgálat eredményeként meghatározott biztonsági ajánlásokat és ezek címzettjeit tartalmazza ez a fejezet.
7. Függelékek
Szükség esetén itt kell közölni minden egyéb, a jelentés megértése szempontjából szükségesnek tekinthető további információt.
Lábjegyzetek:
[1] Hatályon kívül helyezte a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (3) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2008.12.28.
[2] Megállapította a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 1. § -a. Hatályos 2008.12.28.
[3] Hatályon kívül helyezte a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (3) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2008.12.28.
[4] Módosította a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (3) bekezdése a) pontja. Hatályos 2008.12.28.
[5] Módosította a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 2. § -a. Hatályos 2008.12.28.
[6] Hatályon kívül helyezte a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (3) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2008.12.28.
[7] Hatályon kívül helyezte a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (3) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2008.12.28.
[8] Hatályon kívül helyezte a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (3) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2008.12.28.
[9] Módosította a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (2) bekezdése a) pontja. Hatályos 2008.12.28.
[10] A 11. §-t és az azt megelőző alcímet hatályon kívül helyezte a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (3) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2008.12.28.
[11] Hatályon kívül helyezte a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (3) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2008.12.28.
[12] Hatályon kívül helyezte a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (3) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2008.12.28.
[13] Hatályon kívül helyezte a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (3) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2008.12.28.
[14] Módosította a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (2) bekezdése b) pontja. Hatályos 2008.12.28.
[15] Hatályon kívül helyezte a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (3) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2008.12.28.
[16] A 18. §-t és az azt megelőző alcímet hatályon kívül helyezte a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (3) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2008.12.28.
[17] Hatályon kívül helyezte a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (3) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2008.12.28.
[18] Hatályon kívül helyezte a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (3) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2008.12.28.
[19] Hatályon kívül helyezte a 37/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 4. § (3) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2008.12.28.