7/2006. (III. 7.) OM rendelet
az érettségi vizsga részletes követelményeiről szóló 40/2002. (V. 24.) OM rendelet módosításáról
A közoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXIX. törvény 94. §-a (1) bekezdésének h) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
Az érettségi vizsga részletes követelményeiről szóló 40/2002. (V. 24.) OM rendelet melléklete e rendelet mellékletével egészül ki.
2. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
Dr. Magyar Bálint s. k.,
oktatási miniszter
Melléklet a 7/2006. (III. 7.) OM rendelethez
[Melléklet a 40/2002. (V. 24.) OM rendelethez]
"Bibliaismeret - Hit Gyülekezete érettségi vizsgatárgy
I. A vizsga leírása
I.1. Középszint
A vizsga szerkezete
A Bibliaismeret tantárgy középszintű érettségi vizsgája csak szóbeli vizsgarészből áll. A szóbeli vizsga a 30 perces felkészülési időt követően 15 perc időtartamú. A felkészüléshez a Károli Gáspár által fordított Biblia, valamint Bibliai Atlasz használata megengedett.
A tételsor legalább 20 tételből áll. A tételsor összeállításáért a szaktanár a felelős. A tételsort úgy kell összeállítani, hogy a tételek 60%-a a bibliaismereti, 40%-a a kortörténeti háttér, a fundamentális teológia, a bibliai ünnepek, valamint a keresztény erkölcsi élet témaköreiből kerüljön ki. Egy tétel A és B részből áll. Az A tételek egy-egy témakör átfogó anyagából jelölnek ki egy-egy témát, amelyben a vizsgázó bemutatja alapvető bibliai ismereteit, tudását. A B tételek rövidebb témák, fogalmak bemutatását, megadott bibliai idézet értelmezését kívánják meg a vizsgázótól. A szaktanár az A tételhez mindig más témakörből illeszt B tételt.
A szóbeli vizsga értékelése
A vizsgázó a feleletre maximum 501 pontot kap. A vizsgázó szóbeli vizsgateljesítményének értékelése a következő általános értékelési kritériumok alkalmazásával történik.
A középszintű szóbeli tételek kifejtésének értékelési kritériumai | Pontérték |
Tartalom | 40 pont |
- tématartás | |
- a téma bemutatásában érvényesülő bibliaismereti, egyháztörténeti, etikai, teológiai, illetve | |
kulturális tájékozottság, tárgyi tudás | |
- megfelelő szó- és fogalomhasználat | |
- gondolatgazdagság, problémaérzékenység | |
Előadásmód | 10 pont |
- a témák megfelelő világos felépítése | |
- logikus érvelés | |
- világos nyelvi forma | |
- lényegkiemelés, rendszerezés |
Póttétel húzatás szabálya: ha a vizsgázó a húzott tétel anyagából teljes tájékozatlanságot árul el, és ezért az elnök póttételt húzat vele, úgy a vizsgázó köteles az új tétel A és B részét is kifejteni.
1.2. Emelt szint
A vizsga szerkezete
A Bibliaismeret emelt szintű érettségi vizsgája írásbeli és szóbeli vizsgarészből tevődik össze. Az írásbeli vizsgán 180 perc áll a vizsgázó rendelkezésére a feladatok megoldására. A szóbeli vizsga a 30 perces felkészülési időt követően maximum 20 perc időtartamú.
A vizsga szerkezetét az alábbi táblázat összegzi:
Írásbeli vizsga 180 perc | Szóbeli vizsga max. 20 perc | ||
Bibliaismereti feladatsor | Szövegalkotási feladatok | , A tétel kifejtése | B tétel kifejtése |
40 pont | 60 pont | 50 pont |
Az írásbeli vizsga két, jól elkülönülő részből áll:
Az I. rész 15-20 feladatot tartalmazó feladatlap, amely bibliaismeret, alapfogalmak, egyszerű összefüggések ismeretét hivatott ellenőrizni. A feladatlap megoldásához semmilyen segédeszköz nem használható. Az első rész megoldására 60 perc áll rendelkezésre, vagyis ezen idő eltelte után e feladatok megoldására nincs tovább mód.
A II. rész megoldási időtartama 120 perc. Ebben a részben mutatja be a vizsgázó komplex bibliaismereti tudását, összetettebb teológiai kérdések világos megfogalmazási képességét, önálló vélemény- és ítéletalkotási készségét. A vizsgázó értekező dolgozat műfajában fejti ki a megadott cím tartalmát, legalább két írásbeli tételcím közül választhat. Az írásbeli vizsga második részében Károli Gáspár által fordított Biblia használata megengedett.
A szóbeli vizsga témakörei, az A és B tételek összeállítási lehetőségei és feltételei azonosak a középszintű vizsgáéval. Az emelt szintű érettségi vizsga tartalmi követelményrendszere magukban foglalja a középszintű vizsga követelményeit. (A táblázatban az emelt szintű vizsga követelményei oszlop csak a többletet fogalmazza meg.) A felkészüléshez a Károli Gáspár által fordított Biblia, valamint Bibliai Atlasz használata megengedett.
Az emelt szintű vizsgán különös figyelemmel kell A vagy B tételben megfogalmazni azokat a témákat, amelyek a középszintű érettségi követelményeiben nem szerepelnek. A tételjavaslatok közül az átfogóbb, tágabb ismeretanyagot és mélyebb értelmezést igénylő tételeket célszerű az emelt szintű vizsgára kiválasztani.
A szóbeli tételek értékelésére adható összpontszám 50 pont. Az értékelésnél a középszintű vizsga szempontjait kell alkalmazni. A végső érdemjegyet az írásbeli vizsgarész (100 pont) és a szóbeli vizsgarész (50 pont) értékelése alapján alakítja ki a szaktanár a jogszabályban meghatározottak alapján.
II. Tartalmi követelmények
Követelmények | ||
Témakörök | Középszint | Emelt szint |
BIBLIAISMERET | ||
1. Ószövetség | A világ és az ember teremtése. A bűn- | Ismerje a kettős teremtéselméletet. |
1.1. Teremtés és a lelkiismereti kor | beesés | Legyen képes összekapcsolni Noé |
Ismerje az ember teremtésének cél- | történetét az utolsó idők eseményei- | |
jait, a bűnbeesés folyamatát és | vel és az egyházzal, valamint Nimró- | |
következményeit. Ismerje Káin és | dot és a Bábel tornyát az utolsó idők | |
Ábel történetét és tanulságait. | antikrisztusi világával. | |
Az özönvíz és a nemzetek eredete | ||
1.2. A pátriárkák élete és kora | A pátriárkák történetei: | Ismerje Ábrahám áldásának birtokba |
Ábrahám, Izsák, Jákob, József | vételét és ígéreteinek megvalósulását | |
Mutassa be Ábrahámot, mint a hit | utódjai életében. | |
atyját és Isten barátját. Ismerje fel a | ||
párhuzamot Izsák feláldozása és | ||
Jézus Krisztus áldozata között. Tudja, | ||
hogy milyen messiási előképek szere- | ||
pelnek József történetében. |
Követelmények | ||
Témakörök | Középszint | Emelt szint |
1.3. Az exodus és a törvény | Mózes élete és szolgálata Ismerje a tíz csapást és a páskabá-rányt mint Jézus Krisztusra utaló előképet. Pusztai vándorlás és a szövetségkötés Ismerje a tíz parancsolatot és tudja elemezni az Újszövetség szemszögéből. Ismerje a Szent Sátor berendezéseit és annak szimbolikáját. | Mutassa be az egyiptomi rendszert a zsidó nép életkörülményein keresztül, és a zsidó nép magatartását a fogság alatt. Tudja bemutatni a zsidó nép pusztai vándorlásának szellemi és erkölcsi tanulságait. |
1.4. A honfoglalás és a bírák kora | Ismerje a honfoglalás főbb eseményeit (Átkelés a Jordánon, Jerikó és Ai ostroma, Ákán bűne és a gibeoni-ták csalárdsága.) Ismerje Gedeon és Sámson életének és munkásságának tanulságait, valamint a bírák korának jellemzőit. | Mutassa be a honfoglalás szellemi, erkölcsi üzenetét az újszövetségi hívők számára. |
1.5. A királyság kora | A királyság kialakulása Dávid és Salamon királysága A kettészakadt királyság -Izrael és Júda Illés és Elizeus próféták tevékenysége | Mutassa be Sámuel próféta tevékenységén keresztül az átmenetet a bírák korából a királyság létrejöttéig. Ismerje fel és hasonlítsa össze Saul bukásának, valamint Dávid sikerének okait. Tudja értelmezni Salamon királyságát mint a messiási kor szimbólumát. Tudja bemutatni a királyok szellemi életén és tevékenységén keresztül, hogy ez milyen hatással volt a hanyatlás és a fogság előidézésére, illetve késleltetésére. |
1.6. A babiloni fogság | Izrael és Júda fogságbavitelének története. Eszter története A hazatérés: Ezsdrás és Nehémiás tevékenysége | Tudja bemutatni a fogságban élő zsidó nép életkörülményeit, társadalmi helyzetét. Legyen képes felismerni a helyreállítás szellemi alapelveit. |
1.7. A költészeti könyvek | Ismerje a Biblia költészeti könyveinek összességét, azok szerzőit és főbb üzeneteit. Ismerje a zsoltárok keletkezésének körülményeit, szerepüket az istentiszteletben. | Tudja összehasonlítani a mózesi és a dávidi sátrat és istentiszteletet. Legyen tisztában a dávidi istentisztelet módjával, formájával, valamint annak újszövetségi előkép voltával. |
1.8. A próféták | Ismerje a nagy próféták (Ézsaiás, Jeremiás, Ezékiel és Dániel) tevékenységét és üzenetük lényegét. Ismerje a főbb messiási próféciákat, és azok be-teljesedését, valamint a nemzetekre és Izraelre vonatkozó utolsó időkről szóló próféciákat. | Jóel, Mikeás, Aggeus, Zakariás, Malakiás |
Követelmények | ||
Témakörök | Középszint | Emelt szint |
2. Alapvető ószövetségi bevezetéstudományi ismeretek | A Biblia keletkezése, az ószövetség könyveinek keletkezése és felosztása: történeti, költészeti és prófétai | |
3. Újszövetség 3.1. Az Evangéliumok | Keresztelő János élete és munkássága Jézus Krisztus földi életének eseményei, tanítása. Ismerje főbb tanításait (hegyi beszéd, megbocsátás, imádkozás, tanítványság, Jézus követése, Isten országáról szóló példázatok), és tudja vonatkoztatni azokat a keresztény hívő életre. Az apostolok elhívása Legyen tisztában Jézus Krisztus helyettesítő és engesztelő áldozatának jelentőségével. | Ismerje Nikodémus és a szamáriai asszony Jézussal való beszélgetésének szellemi tartalmát. |
3.2. Az Apostolok cselekedetei | A Szent Lélek kiáradása Legyen tisztában a Pünkösd eseményének jelentőségével. Ismerje Pál apostol életútját és szolgálatának jelentőségét. | Ismerjen a Pünkösdre utaló ószövetségi próféciát. |
3.3. Az újszövetségi levelek | Ismerje Pál apostol levelei közül rómaiakhoz, korinthusiakhoz, efézusiakhoz, valamint a Zsidókhoz írt levél tartalmát és főbb üzeneteit. | Az apostoli levelek tartalmának ismerete. Legyen képes összehasonlítani az ószövetségi áldozatokat és a papi szolgálatot Jézus Krisztus áldozatával és főpapi szolgálatával a Zsidókhoz írt levél alapján. Tudja bemutatni Jézus Krisztus megdicsőülését, valamint a törvény és a kegyelem viszonyát Pál leveleiben. |
3.4. A Jelenések könyve | Tudja értelmezni a hét gyülekezetnek adott üzeneteket. Legyen tisztában az utolsó idők eseményeivel (Antikrisztus uralma, Krisztus visszajövetele, az ezeréves királyság és az örökkévalóság). | Legyen képes összekapcsolni az utolsó idők eseményeit az ószövetségi próféciákkal és Jézus utolsó időkről szóló tanításával. |
4. Alapvető újszövetségi bevezetéstudományi ismeretek | Az evangéliumok és az apostolok cselekedetei keletkezésének története és célja. A jelenések könyv keletkezésének és szerzőjének bemutatása. | Párhuzamok és eltérések az evangéliumokban és ezek okai. Az újszövetségi levelek felosztása: páli levelek: tanítói és pásztori; egyetemes. |
Követelmények | ||
Témakörök | Középszint | Emelt szint |
KORTÖRTÉNETI HÁTTÉR | ||
Kortörténeti ismeretek | ||
4.1. Az ószövetségi zsidóság és nemzetek története | A zsidó nép eredete, pátriárkák, egyiptomi fogság és honfoglalás. Királyság kora, Izrael és Júda. Az asszír és a babiloni fogság, a helyreállítás és a diaszpóra. | Pátriárkák korának kronológiája. Egyiptom. A kánaánita népek és Izrael kapcsolata. A királyság, a prófétaság és a papság intézménye. Izrael és a környező népek kapcsolata. A birodalmak és a zsidó nemzeti szuverenitás. |
4.2. A korai egyház története | Jézus és az apostolok korának történeti háttere: az intertestamentális kor. Tudja ismertetni a jeruzsálemi gyülekezet történetét és üldöztetését. Tudja bemutatni a kereszténység elterjedésének főbb állomásait és jelentősebb gyülekezeteit. | Zsidók a római uralom alatt. A zsidóság vallási élete, vallási mozgalmak, irányzatok: farizeus, esszé-nus, szadduceus, zélóta. Mutassa be az egyház működését és az újszövetségi istentiszteletet az apostolok cselekedetei és az újszövetségi levelek alapján. |
FUNDAMENTÁLIS TEOLÓGIA | ||
5. A kereszténység alaptanításai 5.1. A megtérés | Legyen tisztában a megtérés szó görög és héber jelentésével. Tudjon mondani bibliai példákat a megtérésre. | |
5.2. A bibliai hit | Ismerje a hit bibliai meghatározását, Jézus tanítását a hitről. | |
5.3. A keresztségek | Legyen tisztában a vízkeresztség szellemi tartalmával, ószövetségi előképeivel, és tudjon példákat mondani az újszövetségi könyvekből. Ismerje a Szent Szellem gyümölcseit és ajándékait és Jézusnak a Szent Szellemről mondott ígéreteit. Tudjon példákat mondani a Szent Szellemmel való megkeresztelkedésre. | |
5.4. A kézrátevés | Ismerje a kézrátevés szellemi jelentőségét, és tudjon megnevezni ó- és újszövetségi példákat. | |
5.5. A halottak feltámadása | Ismerje a halottak feltámadásának szakaszait és az azokra utaló bibliai próféciákat. | |
5.6. Az örök ítélet | Ismerje az isteni ítélet elveit, és tudjon megnevezni néhány történelmi ítéletet, valamint ismerje a jövőben megvalósuló ítéleteket. |
Követelmények | ||
Témakörök | Középszint | Emelt szint |
Bibliai ünnepek | ||
6. Az Úr ünnepei | Páska ünnepe Kovásztalan kenyerek ünnepe Első zsengék ünnepe Hetek ünnepe Kürtzengés ünnepe Engesztelés napja Sátorok ünnepe | Hanuka Purim Jubileumi év |
A keresztény erkölcsi élet - etika | ||
7. A keresztény erkölcsi élet - etika | Erkölcs, erkölcsi döntés, etika fogalma. Az erkölcs keresztény megítélése a bűn és a kegyelem fényében. A belső törvény: a lelkiismeret. Tolerancia és megalkuvás. A keresztény etika normái a családi élet, a munka és a társadalmi élet területén. A Tíz parancsolat etikai üzenete. | Tudja ismertetni az apostoli levelek alapján a keresztény életvitel főbb normáit, a hívőknek szóló intelmeket, a családról, a beszédről és a hívők közötti kapcsolatokról szóló tanításokat. |
Kompetenciák
Az érettségizőnek képesnek kell lennie arra, hogy a Bibliát ne csak olvassa, hanem bizonyos témák szerint tanulmányozza is; el kell tehát sajátítania az ún. szisztematikus olvasás képességét. Képesnek kell lennie továbbá a leggyakrabban felmerülő bibliai témákkal kapcsolatban konkrét szöveghelyek, illetve bibliai történet idézésére, bibliai szöveg alapvető mondanivalójának kifejtésére.
Képesnek kell lennie arra is, hogy bibliai eseményeket értelmezzen, azaz azoknak jelentést tulajdonítson; az Írás korokon túlmutató, a jelenre vagy akár önnön helyzetére vonatkoztatható tanulságait felismerje.
Az ó- és újszövetségi szövegek ismeretében legyen képes arra, hogy a bibliai eseményeket a világtörténelemben elhelyezze; valamint arra is, hogy az ó- és újszövetséget egymásra vonatkoztatva is értelmezze: lássa be bizonyos szöveghelyek jelentésbeli párhuzamosságát.
Képesnek kell lennie arra is, hogy etikai kérdéseket, mai problémákat elemezzen, ezekben foglaljon állást, véleményét indokolja.
III. Nyilvánosságra hozatal
A bibliaismeret vizsgatantárgy részletes és általános követelményei, valamint a vizsga leírása mind középszinten, mind emelt szinten nyilvános.
Mind az emelt, mind a középszinten csak a témaköröket lehet nyilvánosságra hozni, a konkrét tétel címeket nem lehet megadni a tanulóknak.
Az emelt és középszinten a témakörök nyilvánosságra hozatala a jogszabályoknak megfelelően történik.
Nyilvánosságra hozatal középszinten az érettségiztető tanár által történik."