110/2007. (X. 1.) FVM rendelet
az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból nyújtandó vidékfejlesztési támogatásról szóló 1698/2005/EK tanácsi rendelet 3. és 4. tengelyének keretében megalakuló helyi akciócsoportok elismerési rendjével kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 93/2007. (VIII. 29.) FVM rendelet módosításáról
A mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi XVII. törvény 81. § (3) bekezdésének e) pontjában kapott felhatalmazás alapján - a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter feladat- és hatásköréről szóló 162/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. §-ának a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a következőket rendelem el:
1. §
Az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból nyújtandó vidékfejlesztési támogatásról szóló 1698/2005/EK tanácsi rendelet 3. és 4. tengelyének keretében megalakuló helyi akciócsoportok elismerési rendjével kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 93/2007. (VIII. 29.) FVM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-ának k) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"k) területileg illetékes Helyi Vidékfejlesztési Iroda (a továbbiakban: HVI): a kistérségek megállapításáról, lehatárolásáról és megváltoztatásának rendjéről szóló 244/2003. (XII. 18.) Korm. rendelet által megjelölt kistérségek vonatkozásában kistérségenként egy, az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból nyújtandó vidékfejlesztési támogatásról szóló 1698/2005/EK tanácsi rendelet 59. cikke szerinti készségek elsajátítására, ösztönzésére és végrehajtására igénybe vehető támogatás részletes feltételeiről szóló 79/2007. (VII. 30.) FVM rendelet értelmében az IH által elismert, HVI címmel rendelkező szervezet vagy egyéni vállalkozó, amelyhez tartozó kistérségben a helyi közösség képviselőjének civil, üzleti vagy közszféra esetében a székhelye, magánszemély esetében a lakóhelye megtalálható; "
2. §
Az R. 4. §-ának (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) A (3) bekezdés a)-f) pontjában felsorolt tagok - kivéve a (3) bekezdés e) pontjában felsorolt társadalmi szervezeteket és köztestületeket, amelyek kizárólag különböző, képviseleti jogukat megfelelően igazoló meghatalmazottjaik révén lehetnek tagjai több helyi közösségnek - kizárólag egy helyi közösségnek lehetnek tagjai, további tagfelvételi kérelmüket el kell utasítani. Egy személy csak egy, a (3) bekezdés a)-f) pontjában felsorolt tagot képviselhet a helyi közösségben. "
3. §
Az R. 5. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A nyilvántartásba vételi eljárás második szakaszában, a (2) bekezdés szerinti határidő lejártát követően a helyi közösség (2) bekezdés szerinti alapító tagjai 1/4-ének írásbeli ajánlásával lehet csatlakozni a helyi közösséghez az eljárás második szakasza vége előtti ötödik munkanapig, kivéve az e rendelet mellékletének második táblázata szerinti településeket, valamint a helyi közösségek közötti átfedés megszüntetését eredményező csatlakozást, mely esetekben a csatlakozás határnapja a nyilvántartásba vételi eljárás második szakaszának vége. A csatlakozási szándékot a HVI-nél kell jelezni, amely erről a helyi közösség képviselőjét - az FVM honlapján e célra közzétett, a HVI által kitöltött formanyomtatvány elektronikus megküldésével - egy napon belül tájékoztatja. A képviselő köteles a HVI által megküldött csatlakozási szándéknyilatkozatot a helyi közösség valamennyi alapító tagjának továbbítani és ezt a HVI-nek visszaigazolni. Az alapító tagok két munkanapon belül jelenthetik be támogatási szándékukat a formanyomtatvány aláírásával és HVI-nek történő megküldésével. A nyilvántartásba vételi eljárás második szakaszának időtartama húsz nap. "
4. §
Az R. 6. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép és e § eredeti (3) bekezdésének számozása (4) bekezdésre változik:
"(3) Amennyiben a helyi közösségek 8. § (2) bekezdés szerinti egyesülésére a nyilvántartásba vételi eljárás második szakasza lejárta előtti öt munkanapon belül kerül sor, az egyesülő közösségek a stratégiai vázlatukat külön-külön is benyújthatják. "
5. §
Az R. 7. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A nyilvántartásba vételi eljárás második szakaszában kilépni a nyilvántartásba vételi eljárás második szakasza lejáratának határnapja előtti tizedik napig lehet, kivéve az (5) bekezdésben meghatározott esetet, illetve ha a kilépésre az egymással átfedő helyi közösségek közötti átfedés megszüntetése érdekében kerül sor. "
6. §
(1) Az R. 8. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(1) A HVI a nyilvántartásba vett, egymással átfedő helyi közösségek egyesítése, illetve az átfedés megszüntetése céljából köteles a nyilvántartásba vételi eljárás második szakaszának időtartama alatt egyeztető megbeszélést összehívni, arra az átfedéssel érintett helyi közösségek képviselőit írásban meghívni, a helyi közösség pedig köteles az egyeztető megbeszélésen képviselője vagy annak helyettese útján részt venni.
(2) Amennyiben az egyeztető megbeszélésen az egymással átfedő helyi közösségek képviselői együttműködési, egyesülési, illetve az átfedés megszüntetését eredményező szándékukat írásban is rögzítik, az egyeztető megbeszélésen részt vevő minden képviselő az egyeztető megbeszéléstől számított három napon belül az általa képviselt helyi közösségben gyűlést hív össze, amelyen a helyi közösséget alapító tagok több mint felének egybehangzó szavazatával döntenek az egyesülésről, illetve az átfedés megszüntetéséről. Egyesülés esetén a közösségek által átfedett települést lefedetté tevő szférák képviselőinek száma összeadódik. A helyi közösség alapító tagjai által az egyesülésről, illetve az átfedés megszüntetéséről szóló döntésről a közösség képviselője a HVI-t a döntés meghozatalától számított két napon belül írásban tájékoztatja. "
(2) Az R. 8. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Az egyeztető megbeszélés lefolytatásához szükséges formanyomtatványokat az IH az FVM honlapján közleményben teszi közzé. A formanyomtatványok használata az eljárás során kötelező. "
7. §
Az R. 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"11. § Az IH által elismert helyi közösség előzetesen elismert vidékfejlesztési akciócsoporttá válik, és köteles a helyi vidékfejlesztési stratégia benyújtásának időpontjáig jogi személyiséggel rendelkező szervezeti formát alakítani az alábbi feltételek együttes betartása mellett:
a) a megalakítandó jogi személyiségű szervezeti forma nonprofit jelleggel működik;
b) rendelkezik legalább egymillió forint induló tőkével;
c) tagságában a civil, az üzleti és a közszféra képviselői megtalálhatók és tagságára vonatkozóan teljesíti a 9. § (4) bekezdésének a) és b) pontjában foglalt feltételeket;
d) legalább öt tagból álló döntéshozó testületet határoz meg a szervezeten belül, amelynek tagjai a tagságból kerülnek ki;
e) a döntéshozatali szinten belül teljesül a 9. § (4) bekezdés a) pontjában foglalt feltétel;
f) az előzetes elismerési kérelmet benyújtó helyi közösség tagsága képezi a létrejövő jogi személyiséggel rendelkező szervezeti forma tagságát. "
8. §
Az R. 12. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A helyi vidékfejlesztési stratégia legalább az alábbi fő tartalmi elemeket tartalmazza:
a) kapcsolódás a stratégiai vázlat célkitűzéseihez;
b) helyzetelemzés;
c) fő fejlesztési prioritások és fejlesztési intézkedések, forrásallokáció;
d) helyi gazdaságfejlesztési terv;
e) helyi szolgáltatás-, valamint falu- és településfejlesztési terv;
f) fenntarthatósági és esélyegyenlőségi szempontok ismertetése. "
9. §
Az R. 12. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A helyi vidékfejlesztési stratégiát az IH az alábbi szempontok szerint értékeli:
a) a stratégiai vázlat célkitűzéseihez való igazodás leírása;
b) a helyzetelemzés megalapozottsága, kapcsolódása a térség adottságaihoz;
c) a fejlesztési prioritások kapcsolódása a helyzetfeltárás megállapításaihoz és az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program célrendszeréhez;
d) a fejlesztési prioritások közötti szinergia, a fejlesztési intézkedések megalapozottsága, kidolgozottsága;
e) a fő fejlesztési prioritások, fejlesztési intézkedéseknek a helyzet/adottság - probléma/lehetőség - megoldási javaslat hármashoz való kapcsolódása;
f) a forrásallokáció indokoltsága (a terv értelmében a gazdaságfejlesztésre, falu- és szolgáltatásfejlesztésre fordítandó forrás aránya a rendelkezésre álló forrásokhoz viszonyítva);
g) a gazdaság-, valamint a szolgáltatás- és falufejlesztési terv megvalósíthatósága, fenntarthatósága;
h) a LEADER fejlesztési elképzelések illeszkedése a gazdaság-, a szolgáltatás- és a falufejlesztési tervhez;
i) innováció a tervben;
j) területközi együttműködések a LEADER-ben, azok illeszkedése a közösség fejlesztési tervéhez;
k) a helyi partnerség, a civil-, üzleti és közszféra közötti együttműködés minősége, a fejlesztési terv helyi társadalmi vitájának kiterjedtsége, helyi szereplők bevonása a tervezési folyamatba;
l) a fejlesztési elképzelések célrendszerének megalapozottsága, a célok egymásra épülésének logikája;
m) fenntarthatósági és esélyegyenlőségi szempontok figyelembevétele;
n) a fejlesztési elképzelések megvalósításából származó eredmények számszerűsítése, a monitoring indikátorok kidolgozottsága. "
10. §
Az R. 13. § (3) bekezdésének első mondata helyébe a következő mondat lép:
"Az e rendelet végrehajtásához kapcsolódó formanyomtatványokat az IH az FVM honlapján közleményben teszi közzé. "
11. §
Az R. mellékletének "Az alábbi települések külterülete (tanyás külterület) vagy részönkormányzata a helyi közösség által lefedett terület része lehet" című második táblázata az alábbi három településsel egészül ki:
Komló | 313 |
Sátoraljaújhely | 284 |
Törökszentmiklós | 433 |
12. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba azzal, hogy a hatálybalépését követő harmadik napon hatályát veszti.
Gráf József s. k.,
földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter