40/2007. (XII. 22.) OKM rendelet

a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet módosításáról

A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: közoktatásról szóló törvény) 94. §-a (1) bekezdésének f) pontjában, a tankönyvpiac rendjéről szóló 2001. évi XXXVII. törvény (a továbbiakban: tankönyvpiac rendjéről szóló törvény) 29. §-ának (1) bekezdésében, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 174. § (2) bekezdés a) pontjában, valamint az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 67. §-ának (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján - a szakképzés szakmai tankönyvei tekintetében a szakképesítésért felelős miniszterrel, az igazgatási szolgáltatási díj, valamint a közigazgatási hatósági eljárásban közreműködő szakértők díj tekintetében a pénzügyminiszterrel egyetértésben - az oktatási és kulturális miniszter feladat- és hatásköréről szóló 167/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. §

A tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet (a továbbiakban: Tr.) 1. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Tankönyvvé a nyomtatott formában megjelentetett, vagy elektronikus adathordozón rögzített kiadvány, könyv, imprimatúra, az oktatási program (pedagógiai rendszer) részeként jóváhagyott információhordozó (a továbbiakban együtt: könyv) és a digitális tananyag nyilvánítható. "

2. §

(1) A Tr. 2. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A tankönyvvé nyilvánítási kérelmet a könyv kiadója, illetve szerzője nyújthatja be az Oktatási Hivatalhoz (a továbbiakban: Hivatal) . Ha a könyvnek több szerzője van, a kérelmet közösen nyújthatják be. "

(2) A Tr. 2. §-ának (4)-(7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A kérelmet a Hivatal által felügyelt elektronikus rendszer segítségével papír alapon vagy - legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva - elektronikus formában lehet benyújtani.

(5) A tankönyvvé nyilvánítási kérelemhez csatolni kell:

a) az 1. számú mellékletben meghatározott adatokat, valamint - az 5. §-ban szabályozott eljárások kivételével -szerkesztői (kiadói szerkesztői) jelentést,

b) azt a könyvet, vagy a valamely tankönyvhöz kapcsolódó kiadványt, amelynek tankönyvvé nyilvánítását kérik,

c) a kiadói lektor véleményét, illetve nem kiadói kérelmező által benyújtott kérelem esetén egy lektori véleményt,

d) a szerző - több szerző esetén valamennyi szerző - és a kiadó közös nyilatkozatát arról, hogy a kiadó a tankönyvvé nyilvánítás időtartama alatt folyamatosan rendelkezni fog a könyv kiadói szerződésben rögzített felhasználási jogaival, illetve - amennyiben a szerző nyújtja be a kérelmet - a szerző nyilatkozatát arról, hogy a kérelem benyújtásakor a könyv kiadására mással nem kötött kiadói szerződést és a könyvnek nincs kiadója, vagy arról, hogy a tankönyvkiadói, illetve tankönyvforgalmazói tevékenységet nem üzletszerűen végzi,

e) az imprimatúra tankönyvvé nyilvánítási kérelem kivételével a kiadó vagy - ha a tankönyvvé nyilvánítási kérelmet a szerző nyújtja be - a szerző nyilatkozatát arról, hogy a könyv tartalmaz-e átvett szerzői művet vagy kapcsolódó jogi teljesítményt, és amennyiben tartalmaz, arról is, hogy a kiadó, illetve a szerző a tankönyvvé nyilvánítás időtartama alatt folyamatosan rendelkezni fog az átvett szerzői mű vagy szomszédos jogi teljesítmény felhasználási jogaival,

f) a könyvből véletlenszerűen kiválasztott mintát, valamint a lektori vélemény mellékletét, mely bemutatja a bírálatra beadott könyv vizsgálati szempontjait, illetve a 3. számú melléklet A) részének II. pontjában *-gal jelölt vizsgálati szempontok számszerűsített adataihoz (a továbbiakban: számszerűsített adatok) való megfelelőség igazolását,

g) a 2. számú mellékletben meghatározott igazgatási szolgáltatási díj megfizetéséről szóló igazolást, kivéve, ha a kérelem előterjesztése, illetve a bírálati díj befizetése elektronikus úton történik.

(6) Az (5) bekezdés c) pontjában meghatározott adatokat a könyvből véletlenszerűen kiválasztott minta (tetszőleges oldalpárt követő minden 7. oldalpár) alapján kell megadni, a minta oldalszámának feltüntetésével. A minta terjedelme el kell hogy érje a könyv terjedelmének 15%-át.

(7) A tankönyvvé nyilvánítási kérelemnek az (5) bekezdés a), b) és c) pontjaiban meghatározott mellékleteit három-három, a d), e) és g) pontjaiban felsorolt mellékleteit egy-egy példányban kell benyújtani. Az f) pontban meghatározott mellékleteket a Hivatal által felügyelt elektronikus rendszeren keresztül kell benyújtani. "[1]

(3) A Tr. 2. §-ának (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(9) Az eljárás tartama alatt a benyújtott könyvet vagy imprimatúrát - a 10. § (1) bekezdésében meghatározott eset kivételével - a kiadó vagy a szerző sem tartalmában, sem kivitelében nem változtathatja meg. "

3. §

A Tr. 3. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Külön eljárásban kell kérni a könyv különböző kötésmódban megjelenő nyomtatott változatainak tankönyvvé nyilvánítását. Egyazon könyv több változatának tankönyvvé nyilvánítása iránt egyidejűleg több eljárás is megindítható, amelyekért a 2. számú mellékletben meghatározott igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni. "

4. §

A Tr. 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"4. § Ha a tankönyvet tartalmában vagy - kötésmódja, illetve borítója kivételével - kivitelében megváltoztatták, a tankönyvvé nyilvánítási eljárást ismételten le kell folytatni. E rendelet alkalmazásában nem jelenti a könyv tartalmi változtatását a benne szereplő helyesírási, illetve nyomdahibák, továbbá a tankönyvvé nyilvánítás ideje alatt megváltozott tényeknek, adatoknak a tankönyv adott oldalain lábjegyzetben történő javítása, feltéve, hogy a javításról készült jegyzéket - ellenszolgáltatás nélkül - megküldik a Hivatalnak és azoknak az iskoláknak, amelyek az adott tankönyvből a javítás évét megelőző három évben rendeltek. "

5. §

(1) A Tr. 5. § (2) bekezdésének c)-d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A bejelentéshez csatolni kell: ]

"c) az új jogosult és a szerző, több jogosult, több szerző esetén valamennyi bejelentő nyilatkozatát arról, hogy a tankönyvvé nyilvánítás időtartamára az új jogosult rendelkezik a könyv kiadói szerződésben rögzített felhasználási jogaival,

d) az új jogosult, több jogosult esetén valamennyi beje-lentő nyilatkozatát arról, hogy a tankönyv tartalmaz-e átvett szerzői művet vagy kapcsolódó jogi teljesítményt, és amennyiben tartalmaz, úgy arról is, hogy a tankönyvvé nyilvánítás időtartama alatt az új jogosult folyamatosan rendelkezni fog az átvett szerzői mű vagy szomszédos jogi teljesítmény felhasználási jogaival. "

(2) A Tr. 5. §-ának (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Kérelmet kell benyújtani a Hivatalhoz, ha a jóváhagyott tankönyv borítóját vagy kötésmódját megváltoztatják. A kérelemhez csatolni kell a megváltoztatott borítójú vagy kötésmódú tankönyvet két példányban, a 2. számú melléklet szerinti igazgatási díj befizetéséről szóló igazolást - kivéve, ha a kérelem előterjesztése, illetve a bírálati

díj befizetése elektronikus úton történik -, továbbá azt a nyilatkozatot, hogy a jóváhagyott tankönyvet - a kötésmódon vagy a borítón kívül - sem tartalmában, sem kivitelében nem változtatták meg. A változtatás tényét már a benyújtott tankönyvben fel kell tüntetni. A nemzeti és etnikai kisebbségi iskolai neveléshez és oktatáshoz készült tankönyvek esetében az eljárás díjmentes. "

6. §

A Tr. 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"7. § A Hivatal a beérkezett kérelmeket és mellékleteiket megvizsgálja. Ha a kérelem és mellékletei megfelelnek az e rendeletben meghatározott követelményeknek, a Hivatal szakértőket rendel ki a benyújtott könyv véleményezésére. A 3. § (1) bekezdésében, valamint az 5. § (4) és (6) bekezdéseiben szabályozott eljárás esetén legalább egy szakértőt kell kirendelni. "

7. §

(1) A Tr. 8. § (2) bekezdés a) pontjának ab) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A tankönyvvé nyilvánítási eljárás során vizsgálni kell, hogy]

"ab) a könyv végén tartalmazza-e az egyes tantárgyakhoz rendelt új szakszavak szószedetét - kivéve az idegen nyelvi könyvek esetében azokat a szakszavakat, amelyeket a magyar nyelv tanítása során a tanulók már elsajátítottak -, az általános iskolában használt tankönyvek esetében azok rövid értelmezését, kivéve az általános iskola 1. évfolyamán alkalmazott tankönyveket, 2-4. évfolyamain alkalmazott matematika tankönyveket, valamint olvasókönyveket; "

(2) A Tr. 8. § (2) bekezdés a) pontjának ae) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép, ezzel egyidejűleg az a) pont az alábbi aj) alponttal egészül ki:

[A tankönyvvé nyilvánítási eljárás során vizsgálni kell, hogy]

"ae) alkalmazásában új szakszó-e az, amely a megelőző tanítási időszakban még nem került alkalmazásra, és az adott évfolyamon az adott tantárgyhoz, műveltségterülethez kapcsolódóan a könyvben megjelenik, kivéve az idegen nyelvi könyvek esetében azokat a szakszavakat, amelyeket a magyar nyelv tanítása során a tanulók már elsajátítottak;"

"aj) idegen nyelvi könyvek esetében a könyv vagy a könyvhöz tartozó munkafüzet végén tartalmaz-e kétnyelvű szószedetet, kivéve az érettségire felkészítő egykötetes összefoglaló jellegű tankönyvek esetében;"

(3) A Tr. 8. § (3) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A tankönyvvé nyilvánítási eljárásban vizsgálni kell különösen a könyv]

"b) tartalmaz-e az egyenlő bánásmód követelményét, a nemek egyenlőségét sértő vagy a nemzeti, etnikai, vallási közösségre nézve sértő, gyűlöletkeltő, illetve az esélyegyenlőtlenséget erősítő sztereotípiát, kijelentést, ábrát, fotót, grafikát, "

(4) A Tr. 8. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Amennyiben a tankönyv nem az oktatási és kulturális miniszter által kihirdetett vagy jóváhagyott kerettantervhez, illetve az oktatási és kulturális miniszter által közzétett Világ-Nyelv Program: Idegen nyelvi program az 1-3. évfolyam számára (Ajánlás a 6-9 éves korosztály idegennyelv-tanításához) című ajánláshoz illeszkedik, csatolni kell az adott, a fenntartó által jóváhagyott helyi tantervet. "

8. §

A Tr. 9-11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"9. § (1) A 8. §-ban meghatározottak vizsgálatát a Hivatal által kirendelt szakértők végzik. A szakértők vizsgálatuk eredményéről írásban véleményt készítenek.

(2) A tankönyvvé nyilvánítási eljárásban

a) a tudományos-szakmai szakértő a feldolgozott tananyag tárgyi pontosságáról, tudományos hitelességéről, terminológiájáról,

b) a tantárgypedagógiai szakértő a tananyag taníthatóságáról és tanulhatóságáról, a tartalmi szabályozással kapcsolatos összhangról, továbbá az érintett korosztály életkori sajátosságainak figyelembevételével az érthetőségéről, verbális és vizuális kommunikációjáról, a nyelvhelyességéről és helyesírásáról, nem magyar nyelvű kiadvány esetén továbbá a nyelvi szabatosságról,

c) a technológiai szakértő a technikai kivitelezésről, az esztétikai és az egészségügyi követelményeknek való megfelelésről, az elektronikus adathordozón megjelenő könyv esetén a felhasználói igényeknek való megfelelésről, a kivitelezésről,

d) az idegen nyelvre történt fordítást ellenőrző szakértő a fordításnak a szakmai szempontoknak való megfeleléséről, az érintett korosztály tipikus fejlettségi szintjét figyelembevevő érthetőségéről, az adott nyelven való szakmai megfelelőségéről, verbális és vizuális kommunikációjáról, nyelvhelyességéről és helyesírásáról, nyelvi és stilisztikai szabatosságáról készít szakértői véleményt.

(3) A (2) bekezdés a)-b) pontjaiban felsorolt szakértők a 8. § (1)-(3) bekezdésének való megfelelésről készítenek szakértői véleményt a 3. számú melléklet A) Bírálati szempontok a könyvekhez címben meghatározott szempontok alapján.

(4) A tankönyvvé nyilvánítás meghosszabbítási eljárásban a szakértő az (2) bekezdés b) pontjában meghatározott szempontoknak való megfelelőségről készít szakértői véleményt.

(5) A tankönyvvé nyilvánítás időszakában, illetve a 3. § (1) bekezdés szerinti eltérő változat tankönyvvé nyilvánítási eljárásában a (2) bekezdés a)-d) pontjai szerinti szakértők közül csak azt kell kirendelni, aki szakmailag illetékes.

(6) Amennyiben a tantárgypedagógiai szakértő bizonytalan az egyenlő bánásmód követelménye, a nemek egyenlőségét sértő vagy a nemzeti, etnikai, vallási közösségre nézve sértő, gyűlöletkeltő, illetve az esélyegyenlőtlenséget erősítő sztereotípia, kijelentés, ábra, fotó, grafika megítélésében, szakirányú végzettséggel rendelkező szakértőt kell kirendelni.

(7) A tankönyvvé nyilvánítási eljárásban az működhet közre

a) tantárgypedagógiai szakértőként, aki elvégezte az Országos Köznevelési Tanács által ajánlott és a Hivatal által nyilvános pályázat keretében kiválasztott pedagógus-továbbképzési programot, valamint akit az Országos szakértői és Országos vizsgáztatási névjegyzékről és a szakértői tevékenységről szóló jogszabályban rögzített szakterület szakértőjeként tartanak nyilván,

b) tudományos-szakmai szakértőként, aki az adott szakterületen tudományos címmel vagy tudományos fokozattal rendelkezik, vagy 10 év gyakorlati idő meglétét tanúsító igazolást tud bemutatni az adott szakterületről a felsőoktatásban.

(8) Ha nincs a (7) bekezdésben meghatározott szakértő, vagy a szakértő az eljárásban nem működhet közre, illetve a közreműködést nem vállalja, a szakértői vélemény elkészítésére a Hivatal megfelelő felkészültségű és hozzáértéssel rendelkező szakértőt rendel ki. A nemzeti, etnikai, kisebbségi iskolai neveléshez és oktatáshoz készített tankönyv esetén az Országos Kisebbségi Bizottság által javasolt szakértő is kirendelhető. A hit- és vallásoktatás tantárgyhoz készített tankönyv esetén az illetékes egyházi jogi személy által javasolt szakértő is kirendelhető.

(9) Nem lehet szakértő az, aki a könyv tankönyvvé nyilvánításában érdekelt (különösen szerző, szerkesztő, kiadó, forgalmazó, illetve a döntéshozó szerv tagja) vagy ellenérdekelt, továbbá ezen személyeknek közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pontja]. E rendelkezés alkalmazásában ellenérdekelt az, aki az eljárást megindító kérelem benyújtásának évét megelőző öt éven belül azonos vagy hasonló tartalmú könyvnek volt szerzője, szerkesztője, kiadója vagy forgalmazója; akinek a neve alatt azonos vagy hasonló tartalmú tankönyv szerepel a tankönyvjegyzéken; akinek a neve alatt ilyet az iskolai oktatásban tankönyvként használt kiadványként forgalmaztak; vagy aki hasonló tartalmú könyv szerzője, kiadója, feltéve, hogy a tankönyvvé nyilvánítási kérelmét elutasították. A szakértő kirendelése előtt be kell szerezni az érintett szakértő írásos nyilatkozatát arról, hogy vele szemben nem áll fenn összeférhetetlenségi ok.

(10) Az eljárásban közreműködő szervezet, illetve a döntéshozó szerv tagjaként nem járhat el az, aki a könyv elkészítésében - különösen írásában, szerkesztésében, szakmai vagy nyelvi lektorálásában és fordításában - részt vett, illetve a könyv kiadójával közvetlenül vagy gazdasági társaságon keresztül munkavégzésre irányuló jogviszonyban, illetve megbízási jogviszonyban áll.

(11) A (2), (6) és (7) bekezdésekben meghatározott szakértőket szakértői véleményük megfelelő elkészítéséért e rendelet 9. számú mellékletében meghatározott díjazás illeti meg.

10. § (1) A Hivatal a nem egybehangzó szakértői véleményeket megküldi a kérelem benyújtójának azzal, hogy a szakértői véleményekben foglaltakról - a kézhez vételtől számított - nyolc napon belül fejtse ki véleményét, illetve nyilatkozzon arról, hogy a javítások teljesítését milyen határidőre vállalja. Ha a kérelem benyújtója a Hivatal által meghatározottak teljesítését vállalja, az általa megadott határidőig - kérelmére - az eljárást fel kell függeszteni.

(2) A meghatározott feltételek teljesítésének ellenőrzésére - legfeljebb tíznapos határidő kitűzésével - a Hivatal szükség esetén szakértőt rendel ki.

(3) A Hivatal félévente tájékoztatást ad az Országos Köznevelési Tanácsnak a tankönyvvé nyilvánítási eljárásról.

11. § (1) Ha a tankönyv a nemzeti és etnikai kisebbségi oktatás céljaira készült, a tankönyvvé nyilvánítási eljárásra vonatkozó rendelkezéseket azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a Hivatal - az 5. § (1), (4) és (6) bekezdéseiben, továbbá a 16. § (3) bekezdésében foglalt eljárások kivételével - a kérelmet, annak mellékleteit és a szakértői véleményeket -javaslattétel céljából - megküldi az Országos Kisebbségi Bizottságnak.

(2) Az Országos Kisebbségi Bizottság a megküldött iratok megérkezésétől számított harminc napon belül a beérkezett iratok alapján elkészíti javaslatát, és megküldi a Hivatalnak. "

9. §

A Tr. 13. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Az oktatási program (pedagógiai rendszer) részeként jóváhagyott információhordozó tankönyvvé nyilvánításáról szóló határozatnak tartalmaznia kell az oktatási programnak (pedagógiai rendszernek) a megnevezését, továbbá azt a rendelkezést, hogy ez a tankönyv kizárólag az oktatási program részeként alkalmazható. "

10. §

A Tr. 15-16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"15. § (1) A tankönyvvé nyilvánítás megszüntetését a Hivataltól az kérheti, aki valószínűsíti, hogy a tankönyv nem felel meg az e rendelet 8. §-ában foglaltaknak. A kérelemhez - kivéve, ha a kérelem előterjesztése, illetve a bírálati díj befizetése elektronikus úton történik - mellékelni kell a 2. számú mellékletben meghatározott igazgatási szolgáltatási díj megfizetéséről szóló igazolást.

(2) Amennyiben a Hivatal a kérelemben leírtakat megalapozottnak tartja, szakértőt rendel ki a 9. § szerint.

(3) A tankönyvvé nyilvánítás megszüntetési eljárásban a 10-11. §-okban foglaltakat kell alkalmazni.

16. § (1) A tankönyvvé nyilvánítás az e §-ban meghatározott eljárás keretében meghosszabbítható. Az e rendeletben foglaltakat a tankönyvvé nyilvánítás meghosszabbítása során azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az eljárást a tankönyvvé nyilvánítás határidejének lejártát megelőző százhúsz nappal korábban kell kérni.

(2) A tankönyvvé nyilvánítás meghosszabbításával kapcsolatos eljárásban a 8-11. §-okban foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a Hivatalnak legalább egy szakértőt kell kirendelnie a tankönyv ellenőrzésére.

(3) A nemzetiségi nyelv és irodalom, népismeret, az önálló fejlesztésű kisebbségi nyelvű közismereti tankönyvek, valamint a magyar nyelven jóváhagyott tankönyvek nemzetiségi nyelvre történő fordítása tankönyvvé nyilvánításának meghosszabbítása során az első és a második meghosszabbítási eljárásban - az Országos Kisebbségi Bizottság által a kiadónak írásban adott előzetes egyetértés esetén - szakértői véleményt nem kell bekérni, és a kiadónak, illetve a pályázat kiírójának az eljárási díjat sem kell megfizetnie.

(4) A sajátos nevelési igényű tanulók oktatásához, neveléséhez készített tankönyvek tankönyvvé nyilvánításának meghosszabbítása során az első és a második meghosszabbítási eljárásban szakértői véleményt nem kell bekérni, és a kiadónak, illetve a pályázat kiírójának az eljárási díjat sem kell megfizetnie, amennyiben legalább öt iskola igazolja, hogy a tankönyv bevált, és az a kérelem benyújtását megelőző tanévben szerepelt az iskola tankönyvrendelésében.

(5) A tankönyvvé nyilvánítás meghosszabbítása - a rendelet 13. §-ának (1) bekezdésében meghatározottak szerint - öt évre szól. "

11. §

A Tr. 18. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"18. §(1) A tankönyv tankönyvjegyzékre történő felvételét a kiadó kérheti a Hivataltól a Hivatal által felügyelt elektronikus rendszer segítségével papír alapon vagy legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva elektronikus formában.

(2) Az oktatási és kulturális miniszter az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján minden év szeptember 30-áig közzéteszi azt az összeghatárt, amelynél magasabb fogyasztói ár alkalmazása esetén a következő tanévben a tankönyv nem kerülhet fel a tankönyvjegyzékre.

(3) Az (1) bekezdés szerinti kérelem tartalmazza:

a) a tankönyvjegyzékre felkerülő adatokat,

b) a tankönyvjegyzékre felkerülő adatok közzétételéhez való hozzájáruló nyilatkozatot,

c) szakképzési tankönyvek esetében a kiadó nyilatkozatát a tankönyv forgalmazni tervezett példányszámáról, illetve az ez alapján meghatározott árat alátámasztó adatokról (az előző tanévben eladott példányszám; más, a példányszámot befolyásoló változás),

d) a kiadó nyilatkozatát arról, hogy a tankönyvet a kiadó a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége részére - megkeresésre - elektronikus formában átadja a tankönyvpiac rendjéről szóló törvény rendelkezései szerint,

e) a kiadó nyilatkozatát arról, hogy a tankönyv tartalmaz-e átvett szerzői művet vagy szomszédos jogi teljesítményt, és amennyiben tartalmaz, úgy arról is, hogy a kiadó a tankönyvvé nyilvánítás időtartama alatt folyamatosan rendelkezni fog az átvett szerzői mű vagy szomszédos jogi teljesítmény felhasználási jogaival,

f) azt a tényt, hogy a tankönyv a Nemzeti Fejlesztési Terv I. keretében kifejlesztett információ- vagy feladathordozó felhasználásával készült.

(4) A kérelemhez - elektronikus formában - kapcsolható a tankönyv rövid - legfeljebb negyed nyomdai ív terjedelmű - ismertetője, és a tankönyv legfeljebb tizenöt oldalának digitalizált változata (a továbbiakban: bemutató rész) .

(5) A Hivatal évente összeállítja a tankönyvek hivatalos jegyzékét, és közzéteszi azt az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján, továbbá gondoskodik a jegyzék folyamatos felülvizsgálatáról és frissítéséről. A tankönyvjegyzék a 4. számú melléklet alapján a kérelemben feltüntetett adatokat tartalmazza.

(6) A tankönyvjegyzék összeállítását követő naptári év január l-jétől a tankönyvjegyzékre történő felvétel folyamatos. A következő tanévi tankönyvjegyzékbe azokat - a tankönyvpiac rendjéről szóló törvény 4. §-ában meghatározott feltételeknek megfelelő - tankönyveket kell felvenni,

a) amelyeknek a felvételét a kiadó az adott év október 31-éig kérte;

b) amelyeknek a tankönyvvé nyilvánításáról az adott év október 31-éig jogerős döntés született;

c) amelyek legalább a következő naptári év június 30-áig érvényes tankönyvvé nyilvánítási határozattal rendelkeznek - a rendelet 24. § (3)-(5) bekezdéseiben meghatározott esetek kivételével.

(7) A tankönyvjegyzékre történő felvételi kérelem benyújtása első alkalommal ingyenes. A tankönyvjegyzékre történő felvétel iránti minden további kérelem benyújtásakor a 2. számú melléklet szerint igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni. Az igazgatási szolgáltatási díj magában foglalja az elektronikus formában megjelenő nyilvántartásba történő felvétel költségeit is, beleértve a bemutató rész és az elektronikus megrendelés elérhetőségét.

(8) A nemzeti és etnikai kisebbségi iskolai neveléshez és oktatáshoz készített tankönyvek esetén a jóváhagyott imprimatúra feltehető a tankönyvjegyzékre. A tankönyvként történő forgalmazás feltétele a végleges tankönyvvé nyilvánítás. Ha a végleges kivitelű tankönyv a 5. § (4) bekezdése alapján lefolytatott eljárás során a tankönyvvé nyilvánítás feltételeinek nem felel meg, akkor az eljárás költségei a kiadót terhelik.

(9) Az adott tanévi tankönyvjegyzékre felvett tankönyv ára a tankönyvjegyzék érvényességi időtartama alatt nem emelhető. "

12. §

A Tr. 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"20. § (1) Az e rendeletben foglaltakat a szakképzés szakmai tankönyvei tekintetében a következő eltérésekkel kell alkalmazni:

a) a tankönyvvé nyilvánítási kérelmet a szakképesítésért felelős miniszterhez kell benyújtani, és az igazgatási szolgáltatási díjat is ide kell befizetni;

b) a szociális és munkaügyi, valamint az oktatási és kulturális miniszter hatáskörébe tartozó szakképesítések tankönyvei tekintetében a 11. § (2) bekezdésében meghatározott feladatokat - szakmacsoportonként létrehozott bizottságai közreműködésével - a Szakképzési Tankönyv és Taneszköz Tanács látja el azzal a megszorítással, hogy a Szakképzési Tankönyv és Taneszköz Tanácsnak csak a nem egybehangzó szakértői vélemények esetében kell javaslatot tennie;

c) a nem a szociális és munkaügyi, valamint a nem az oktatási és kulturális miniszter hatáskörébe tartozó szakképesítések tankönyvei tekintetében

ca) a 11. § (2) bekezdésében meghatározott feladatokat a szakképesítésért felelős miniszter által létrehozott Szakmai tankönyv bizottság látja el azzal a megszorítással, hogy a Szakmai tankönyv bizottságnak csak a nem egybehangzó szakértői vélemények esetében kell javaslatot tennie,

cb) a tankönyvjegyzékre kerülés iránti kérelmet a szakképesítésért felelős miniszterhez kell megküldeni,

cc) a tankönyvjegyzéket a szakképesítésért felelős miniszter állítja össze és küldi meg az adott tanévi tankönyvjegyzék esetében első alkalommal november 15-éig - közzététel céljából - a Hivatalnak;

d) ha a szakmai tankönyv a nemzeti, etnikai kisebbség iskolai neveléséhez és oktatásához készült, az érintett miniszter beszerzi az Országos Kisebbségi Bizottság egyetértését.

(2) A Szakmai tankönyv bizottság legalább öt főből áll. Működése feltételeit a szakképesítésért felelős miniszter biztosítja, a bizottság szervezeti és működési szabályzatát a szakképesítésért felelős miniszter hagyja jóvá.

(3) A Szakképzési Tankönyv és Taneszköz Tanács tagjait és elnökét az Országos Szakképzési és Felnőttképzési Tanács javaslata alapján a szociális és munkaügyi miniszter, a Szakmai tankönyv bizottság tagjait és elnökét a szakképesítésért felelős miniszter kéri fel és bízza meg öt évre.

(4) A Szakképzési Tankönyv és Taneszköz Tanács működésének feltételeit a szociális és munkaügyi miniszter biztosítja.

(5) Az oktatási és kulturális miniszter hatáskörébe tartozó szakképesítésekhez készített tankönyvek benyújtásakor a Hivatal jár el azzal, hogy e rendelet 9. § (9) bekezdésében foglaltak fennállása esetén a Szakképzési Tankönyv és Taneszköz Tanács szakmacsoport szerint illetékes tagjához kell fordulnia.

(6) Az oktatási és kulturális miniszter hatáskörébe tartozó szakképesítésekhez készített tankönyvek esetében a Hivatalnak a 11. §-ban foglaltakat kell alkalmaznia.

(7) A nem az oktatási és kulturális miniszter hatáskörébe tartozó szakképesítések esetén a Hivatal feladatait az illetékes miniszter látja el. "

13. §

(1) A Tr. 22. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az iskola igazgatója minden év november 15-éig köteles felmérni, hány tanulónak lehet biztosítani a tankönyvellátást az iskolai könyvtárból, könyvtárszobából történő tankönyvkölcsönzés, a napköziben, tanulószobán elhelyezett tankönyvekhez való hozzáférés útján, továbbá hányan kívánnak használt tankönyvet vásárolni. E felmérés során tájékoztatni kell a szülőket arról, hogy a tankönyvpiac rendjéről szóló törvény 8. §-ának (4) bekezdése alapján várhatóan kik jogosultak normatív kedvezményre (a továbbiakban: normatív kedvezmény), továbbá, ha az iskolának lehetősége van, további kedvezmény nyújtására, és mely feltételek fennállása esetén lehet azt igénybe venni. Az iskolába belépő új osztályok tanulói esetében a felmérést a beiratkozás napjáig kell elvégezni. "

(2) A Tr. 22. §-ának (6)-(7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott felmérés eredményéről az igazgató minden év november 30-áig tájékoztatja nevelőtestületet, az iskolaszéket, az iskolai szülői szervezetet (közösséget) az iskolai diákönkormányzatot, és kikéri a véleményüket az iskolai tankönyvtámogatás rendjének meghatározásához.

(7) Az iskola igazgatója minden év december 15-éig meghatározza az iskolai tankönyvellátás rendjét, és erről tájékoztatja a szülőt, illetve a nagykorú cselekvőképes tanulót. "

(3) A Tr. 22. §-ának (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(9) Az iskola minden év február 28-áig elkészíti a tankönyvrendelését, és megküldi azt a Hivatal által felügyelt elektronikus rendszeren keresztül a kiadóknak és a közoktatás információs rendszerének. A kiadó a Hivatal által felügyelt elektronikus rendszerből megkapott megrendeléseket harminc napon belül elfogadja, majd az elfogadást az iskolának a Hivatal által felügyelt elektronikus rendszeren keresztül visszaigazolja. Az iskola a kiadó visszaigazolását öt napon belül elfogadja, ezzel a megrendelése véglegessé válik. Amennyiben a kiadó az iskola megrendelését nem tudja elfogadni, kezdeményeznie kell - a visszaigazolásra rendelkezésére álló határidőn belül - a Hivatal által felügyelt elektronikus rendszeren keresztül annak módosítását vagy visszavonását. Az iskola pótrendeléseket szeptember 5-éig küldhet a kiadóknak. A kiadó a Hivatal által felügyelt elektronikus rendszerből megkapott pótrendeléseket tíz napon belül elfogadja, majd az elfogadást az iskolának a Hivatal által felügyelt elektronikus rendszeren keresztül visszaigazolja. Az iskola a kiadó visszaigazolását öt napon belül elfogadja, s ezzel a pótrendelése véglegessé válik. Amennyiben a kiadó az iskola pótrendelését nem tudja elfogadni, kezdeményeznie kell - a visszaigazolásra rendelkezésére álló határidőn belül - a Hivatal által felügyelt elektronikus rendszeren keresztül annak módosítását vagy visszavonását. A tankönyvrendelésnél az iskolába belépő új osztályok tanulóinak várható, becsült létszámát is figyelembe kell venni. A tankönyvrendelést oly módon kell elkészíteni, hogy - a tankönyvtámogatás, a tankönyvkölcsönzés, a tankönyv napközis, illetve tanulószobai elhelyezése - az iskola minden tanulója részére biztosítsa a tankönyvhöz való hozzájutás lehetőségét. "

14. §

(1) A Tr. 24. §-ának (1) bekezdése a következő f)-g) ponttal egészül ki:

[A tankönyvpiac rendjéről szóló törvény 3. §-ának (2)-(7) bekezdésében szabályozott nyilvános pályázati eljárás keretében benyújtott könyv elbírálására az e rendeletben foglaltakat a következő eltéréssel kell alkalmazni: ]

"f) a tankönyvvé nyilvánítási eljárásban - a technológiai szakértő mellett, az e) pontban foglaltak alkalmazásával - legalább egy szakértőt kell felkérni az imprimatúra vagy a végleges kivitelű könyv és a kézirat szakmai szempontú összevetésére,

g) közismereti tankönyvek kisebbségi nyelvre fordított kéziratának előzetes tartalmi elbírálását követően a kész könyvet kell benyújtani tankönyvvé nyilvánításra. "

(2) A Tr. 24. §-a a következő új (3)-(4) bekezdéssel egészül ki, ezzel egyidejűleg a jelenlegi (3)-(7) bekezdés számozása (5)-(9) bekezdésre változik:

"(3) Ha a két tanítási nyelvű oktatásban a tankönyvellátás nem megoldott, a tankönyvellátást az oktatás nyelvének megfelelő, külföldről behozott tankönyvvel is biztosítani lehet. Ebben az esetben a tankönyvvé nyilvánítási eljárásra vonatkozó rendelkezéseket az alábbi eltéréssel kell alkalmazni. A tankönyvvé nyilvánítást és a jegyzékre történő felvételt az iskola is kérheti. A kérelemben nyilatkozni kell arról, hogy az adott könyvet külföldön tankönyvként használják. A könyvet a Hivatal egy szakértővel megvizsgáltatja abból a szempontból, hogy az az általános etikai követelményeknek megfelel-e. Az iskola kérelme esetén a tankönyvvé nyilvánítási eljárás díjmentes.

(4) A nemzetiségi nyelv és irodalom, a kisebbségi népismeret, valamint a kisebbségi nyelvű közismereti munkatankönyvek esetében a tankönyvvé nyilvánítás meghosszabbítására nincs mód, a tankönyvvé nyilvánítás megszűnését követően a munkatankönyveket át kell alakítani tartós használatra készült tankönyvvé és munkafüzetté. Az átalakított tankönyvek után fizetendő igazgatási szolgáltatási díj mértéke a tankönyvvé nyilvánítási eljárásban fizetendő igazgatási szolgáltatási díj 30%-a. Az átalakított tankönyvek szakértői díjazásának mértéke a tantárgypedagógiai szakértő esetében a tankönyvvé nyilvánítási eljárásban fizetendő szakértői díjazás 50%-a, a technológiai szakértő esetében annak 100%-a. Az átalakított tankönyveknél tudományos-szakmai szakértőt nem kell kirendelni. Az átalakítás költségeit, valamint a tankönyvvé nyilvánítás igazgatási szolgáltatási díját az átalakítás kezdeményezője vagy az eljárás megindítója viseli. "

15. §

A Tr. 25. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A befizetett igazgatási szolgáltatási díj - a fellebbezés díja kivételével - közismereti tankönyvek, valamint az oktatási és kulturális miniszter hatáskörébe tartozó szakképesítések szakmai tankönyvei esetén a Hivatal bevétele. "

16. §

A Tr. az alábbi 26/C-D. §-sal egészül ki:

"26/C. § E rendelet alkalmazásában

a) munkatankönyv az a tankönyv, amelynek alkalmazása során a tanulónak a tankönyvben elhelyezett, de a tankönyvtől elválasztható és utánnyomással önállóan előállítható feladatlapon kell az előírt feladatot megoldania;

b) munkafüzet az a szerzői jogi védelem alá eső, nyomtatott formában megjelentetett vagy elektronikus formában rögzített és az e rendeletben meghatározottak szerint tankönyvvé nyilvánított kiadvány, amely alkalmas egy vagy több meghatározott tankönyv tananyagának gyakoroltatására, elsajátíttatására, alkalmaztatására;

c) szöveggyűjtemény, feladatgyűjtemény, képletgyűjtemény, táblázatgyűjtemény vagy képgyűjtemény, atlasz, kottakiadvány, feladatlap, lexikon, hangfelvétel vagy audiovizuális mű, szótár, tananyagelem, oktatóprogram, feladatbank az a szerzői jogi védelem alá eső, nyomtatott formában megjelentetett vagy elektronikus formában rögzített és az e rendeletben meghatározottak szerint tankönyvvé nyilvánított kiadvány és digitális tananyag, amelynek az alkalmazása nélkül a kapcsolódó tankönyv ismeretei nem sajátíthatók el, illetve amelynek alkalmazása nélkülözhetetlen valamely műveltségi terület, műveltségi részterület, modul, valamint szakképzési szakterület, szakképzési részszakterület, modul ismeretanyagának átadásához, feldolgozásához.

26/D. § (1) A Könyvtárellátó Nonprofit Kft. (a továbbiakban: Kft.) nem tagadhatja meg a tankönyv-forgalmazási szerződés megkötésére irányuló iskolai megkeresést, kivéve, ha nem sikerül olyan ellenszolgáltatásban megállapodni, amely fedezi a gazdaságilag indokolt költségeket.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feltételek szerint a Kft. köteles

a) megszervezni a használt tankönyv forgalmazását, illetve kölcsönzését,

b) segítséget nyújtani a szükséges tankönyvek, ajánlott és kötelező irodalom beszerzéséhez,

c) közreműködni a külföldi tankönyvek beszerzésében,

d) segíteni az iskola által kifejlesztett könyv tankönyvvé nyilvánítási eljárásának lefolytatását a tankönyv, tankönyvnek nem minősülő egyéb kiadvány előállítását. "

17. §

(1) A Tr. 1. számú melléklet A) Közismereti nyomtatott könyv cím helyébe a következő rendelkezés lép, ezzel egyidejűleg a melléklet a következő D) ponttal egészül ki:

"A) Közismereti nyomtatott könyv (imprimatúra)

1. A kiadó vagy a szerző adatai Neve

Címe, telefon- és faxszáma, elektronikus levélcíme Az ügyintéző neve, telefon- és faxszáma, elektronikus levélcíme

2. A könyv (imprimatúra) adatai Címe

Alcíme (amennyiben van ilyen)

Szerzője

Szerkesztője, fordítója

Első kiadásának éve*

A jelenlegi kiadás éve*

A jelenlegi kiadás helye*

Előző kiadója (külföldi kiadója) *

Kiadói (forgalmazói) kódja

Kapcsolódó kiadványok

3. A könyv (imprimatúra) jellemzői Megjelenési forma (imprimatúránál a tervezett) Vágott méret (szélesség x magasság)

Tartós könyv-e*

Kötésmód (imprimatúránál a tervezett)

Terjedelem (A/5 ív)

Tömege grammban kifejezve*

Borító színnyomása

Belső oldalak színnyomása

Mellékletek színnyomása (ha van)

Oldalszám

Az ábrák aránya

4. Az oktatás típusa, amelyhez a könyvet (imprimatúrát) készítették

Sajátos nevelési igényű tanulók oktatása

Nemzetiségi, etnikai kisebbségi oktatás

Két tanítási nyelvű iskolai oktatás

Alapfokú művészetoktatás

Nat műveltségterület

Kapcsolódó kerettanterv

Tantárgy

Ajánlott iskolatípus

Évfolyam (-tól -ig)

Emelt szintű képzés

Emelt óraszámú képzés

Felnőttképzés

5. A befizetett igazgatási szolgáltatási díj összege

A *-gal jelölt adatokat imprimatúra esetében nem kell megadni. "

"D) A szerkesztői (kiadói szerkesztői) jelentés tartalmi szempontjai

A tankönyv

a) fejlesztésének - elsősorban módszertani - indoklása

b) szaktudományi felfogásának ismertetése

c) pedagógiai, didaktikai, tantárgypedagógiai (tanítás-és tanulásmódszertani) koncepciójának bemutatása

d) tartalmának, a tananyagválasztás szempontjainak összegzése

e) szerkezetének ismertetése

f) tananyag-feldolgozási módszereinek bemutatása

g) elsajátítást segítő apparátusának ismertetése

h) motivációs eszközeinek leírása

i) tanulás-módszertani megoldásainak bemutatása és

j) a rendeletben meghatározott bírálati szempontok kapcsolatának ismertetése

k) használatához szükséges tanítást-tanulást segítő eszközök felsorolása, azok rövid bemutatása

l) beválás-vizsgálata (amennyiben volt ilyen) tapasztalatainak összegzése. "

(2) A Tr. 1. számú melléklet B) Szakképzési nyomtatott könyv 3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"3. A könyv (imprimatúra) jellemzői

Megjelenési forma

Vágott méret (szélesség x magasság)

Tartós könyv-e

Kötésmód (imprimatúránál a tervezett)

Terjedelem (A/5 ív)

Ábraszám:

Borító színnyomása

Belső oldalak színnyomása

Mellékletek színnyomása (ha van)

Oldalszám

Az ábrák aránya"

(3) A Tr. 1. számú melléklet B) Szakképzési nyomtatott könyv része 4. Az oktatás típusa, amelyhez a könyvet (imprimatúrát) készítették pontja a következő új III. bekezdéssel egészül ki, ezzel egyidejűleg a jelenlegi III. bekezdés számozása IV. bekezdésre változik:

"III. Az új, moduláris szakképzés esetén (ha a könyv több szakképesítéshez is alkalmazható, akkor szakképesítésenként):

Szakmacsoport

Szakképesítés OKJ azonosító száma

Szakképesítés OKJ megnevezése

Követelménymodul száma*

Követelménymodul megnevezése*

Tananyagegység száma*:

Tananyagegység megnevezése*

Tananyagelem száma*

Tananyagelem megnevezése*

Iskolai rendszerű képzésben ajánlott

Iskolarendszeren kívüli képzésben ajánlott (Felnőttképzés)

* amennyiben van ilyen"

(4) A Tr. 1. számú melléklet C) Digitális tananyag, elektronikus könyv, digitálisan rögzített könyv része 4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"4. A digitális tananyag vagy elektronikus könyv, digitálisan rögzített könyv típusai:

I. Tudáskörnyezet

1. Információátadás

a) digitális tudás-, illetve ismeretforrás: a nem kurzus alapú média-tárak, a tematikus médiagyűjtemények, a magyarázó jegyzetek, ábrák, grafikonok, térképek stb., amelyek az adott célcsoport igényeinek, illetve az oktatási helyzetnek megfelelően szükség szerint kezelhetők;

b) e-könyv: az a strukturált szöveg, amelyben a hiper-text/hipermédia megoldások egyszerűsítik az információkhoz való hozzáférést és azok kezelését. Az eredetihez képest bővebb, esetleg multimédia-illusztrációk szemléletesebbé teszik a tananyagot. Az esetlegesen alkalmazott speciális "könyvolvasó" programokban pl. jegyzetelési, könyvjelző és szöveg-kiemelési funkció is adott;

c) digitális szótár: az egy- vagy többnyelvű, fordítási, etimológiai vagy szinonimaszótár funkciójú képes szógyűjtemény, esetleg nyelvtani összefoglalókkal. Az internetes kiterjesztés frissítési, bővítési lehetőség. Illusztrációs lehetőségei a képes (minden szócikkhez, illetve egy-egy szóbokorhoz képet rendelő), illetve az illusztrált (a bonyolult fogalmakat vagy egyes szócsaládokat ábrán szemléltető) változat;

d) digitális tezaurusz: a digitális szótár speciális megjelenési formája, általában valamilyen komplex rendszer használatához készített segédanyag;

e) digitális lexikon: egy szűkebb szakterületről vagy tágabb ismeretkörből merített szócikkek rendszerezett, többféle keresési lehetőséggel ellátott gyűjteménye. Internetes frissítési és bővítési lehetőséggel rendelkezhet, de megjelenhet internetes publikáció formájában is, ilyenkor állandó szerkesztőbizottság dolgozik a meghatározott időközönkénti frissítésen.

2. Információfeldolgozás és alkalmazás

a) digitális tananyagegység/objektum, objektumtár: a tantervtől és tanmenettől lényegében független, sokféle pedagógiai környezetben felhasználható, kisebb tematikus egység. Kiegészítője a tantárgyi, életkori, módszertani ajánlás. Önmagában és tananyagelem-gyűjteményben is szerepelhet, ez utóbbiban rendszerezve, metaadatokkal kiegészítve;

b) digitális tananyag: az a pedagógiai elvek alapján, az informatika lehetőségeit az oktatási célok mentén kihasználva felépített oktatási anyag, amely felépülhet a digitális tananyagegység/objektum, objektumtár elemeiből, de önálló, tartalmi, módszertani szempontból zárt egészet is alkothat. Alapvető célja egy adott kompetencia fejlesztése. Egy vagy több tantervhez illeszkedhet, és minta-tanmenet vagy oktatási javaslatokat tartalmazó leírás kapcsolódhat hozzá. Terjedelmi keretei szerint lefedhet egy évfolyamban egy tantárgyat, egy epochát vagy projektet, egy kultúrkör számára egy tantárgyat vagy tananyagegységet. Fontos részei az oktatási célkitűzések meghatározása, a célkitűzés eléréséhez szükséges taneszköz megjelenítése IKT eszközökkel (pl. képes, hangos, szöveges magyarázó, kiegészítő részekkel, kifejezések, fogalmak, személyek adatait tartalmazó, a szöveg megfelelő helyeihez kapcsolódó kislexikon vagy szómagyarázat), az egyes részekhez kapcsolódó gyakorló, önellenőrző feladatok a megoldásuk során aktivizálható magyarázó, segítő funkcióval, az alkalmazást segítő komplex feladatok, a tananyag megértését és alkalmazását vizsgáló értékelő, tesztelő rendszer. A kommunikációs csatornától, adathordozótól függetlenül tartalmazhatnak hivatkozásokat a témához kapcsolódó web helyekre, bármilyen formájú taneszközre;

c) digitális oktató játék: a meghatározott célcsoport konkrét fejlesztési feladatait támogató, egy játék szabályrendszerébe illesztett tudásanyag, amely a játszás során ismerhető meg és aktivizálható. Fontos részei a tudásforrás, a lexikon, a mintajáték a szabályok elsajátítására, segítség az egyes játékfázisoknál. Előny, ha a karakterek tulajdonságai, a feladatok és a játékterep változtathatók, testre szabhatók. Kiegészítője a pedagógiai elveket bemutató és oktatási használati mintákat adó leírás;

d) pedagógiai munkát támogató tartalmi elemek: pedagógiai munkát támogató tartalmi elemek az oktatási program megvalósításához kapcsolódó ötletek, háttér-információk, szükséges anyagok/eszközök listája, időterv, fejlesztési terv stb.;

e) digitális feladatbank: a bemért, súlyozott, korosztályhoz kötött, tematizált feladatok rendszerezett, keresést és leválogatást támogató környezetben közlő gyűjteménye. Tesztelési környezethez kapcsolódhat (Szükséges kiegészítője: a feladatbank létrehozását és bővítését ismertető, a feladatok típusait közlő, a felhasználáshoz pedagógiai módszereket ajánló leírás. Ebben a tantervi kapcsolatok - a feladatbankban számon kért tudás kapcsolódásai központi és helyi, alap- és kerettantervekhez - is megjeleníthetők.) .

II. Támogató környezet és/vagy rendszer

a) digitális feladatkészítő és gyakorló környezet: az a tanár részére kidolgozott, tömegtároló eszközön és on-line egyaránt megjeleníthető szerzői keretrendszer, amely a korszerű pedagógiai elveknek megfelelő feladatok és tesztek egyszerű létrehozását támogatja. Lényeges részei a feladatbank, a képes, hangos és szöveges tudásforrások - ezek lehetnek a rendszer részei vagy kapcsolódó fejlesztések - és a felhasználást segítő pedagógiai útmutató. Ez a taneszköz nem kapcsolódik közvetlenül tantervhez, felhasználási lehetőségeit a kapcsolódó tudásforrás és feladatbank tantervi háttere szabja meg;

b) adaptív képességfelmérő és vizsgakörnyezet: a tanulók tudását mérő, az egyes tesztelési szakaszok mérési eredmények szerint különböző nehézségű feladatokat kijelölő, az eredményeket naplózó és feldolgozó komplex környezet. Lehetséges részei pl. tesztelési felület bemutató programmal és minden feladattípusnál előhívható, a feladat megoldásának megkezdését segítő, illetve az eredményt értékelő segítségadással, amely a tanár által a vizsgán kikapcsolható, feladatbank, képes, hangos és szöveges tudásforrások - ezek lehetnek a rendszer részei vagy kapcsolódó fejlesztések -, értékelő rendszer, amely grafikus megjelenítésre is képes (az egyes tanulók, csoportok, osztályok stb. szerinti bontásban) és a felhasználást segítő pedagógiai útmutató. Ez a taneszköz nem kapcsolódik közvetlenül tantervhez, felhasználási lehetőségeit a kapcsolódó tudásforrás és feladatbank tantervi háttere szabja meg;

c) digitális portfoliókészítő környezet: a tanulók haladását dokumentáló munkák (kutatási feljegyzések, fogalmazások, prezentációk, képgyűjtemények, megoldott feladatok és tesztek stb.) összegyűjtését, értékelését és rendszerezését segítő környezet. Ez a taneszköz nem kapcsolódik közvetlenül tantervhez, felhasználási lehetőségeit a kapcsolódó oktatási program tantervi háttere szabja meg. Lényeges részei az adatbeviteli, kategorizáló, rendszerező és értékelő lehetőségek és a módszertani leírás a portfoliós értékelésről;

d) kommunikációs platform oktatási célra: az az egyszerű tudásmegosztó platform, amely támogatja a tanártanár, tanár-diák, diák-diák és diák-tanár-külső szakértő kommunikációt, különféle csoportmegosztásban. A platform más digitális taneszközökkel összekapcsolható.

Kiegészítője a módszertani leírás a használat lehetőségeiről. Internetes és intranetes változatban is alkalmazható;

e) képzésmenedzsment rendszer: a hallgató tevékenységét fókuszba állító informatikai rendszer, melynek célja a hallgató azonosítása, a tartalom hozzá történő eljuttatása, az ezzel végzett tevékenységek rögzítése és ennek értékelése. A tanulási tevékenység történhet saját ütemben, illetve kollaboratív módon, melynek szinkron és aszinkron formái a tanár-hallgató, hallgató-hallgató relációs kapcsolatait modellezi. Megjelenési és alkalmazási formája feltételezi az on-line kapcsolat meglétét. Internetes és intranetes változatban is alkalmazható;

f) tartalommenedzsment rendszer: az az informatikai rendszer, melynek fókuszában az oktatási tartalom előállítása, tárolása, adatbázis-funkciókon keresztüli keresése és szűrése, valamint annak a célcsoporthoz közvetlenül, vagy képzés-menedzsment rendszereken keresztüli eljuttatása. Internetes és intranetes változatban is alkalmazható;

g) elektronikus, pedagógiai teljesítmény-támogató rendszer (pedagógiai EPSS): az i) pedagógiai munkát támogató tartalmi elemek pont tartalmát megjelenítő, azt kezelő rendszer. "

(5) A Tr. 1. számú melléklet C) Digitális tananyag, elektronikus könyv, digitálisan rögzített könyv rész 5. pontja II. bekezdésének b) alpontját megelőző cím az alábbiak szerint módosul, valamint a következő c) alponttal egészül ki, ezzel egyidejűleg a jelenlegi c) alpont számozása d) alpontra változik:

"b) Szakképzés esetén (ha digitális tananyag vagy az elektronikus könyv több szakképesítéshez is alkalmazható, akkor szakképesítésenként): "

"c) Az új, moduláris szakképzés esetén (ha digitális tananyag vagy az elektronikus könyv több szakképesítéshez is alkalmazható, akkor szakképesítésenként):

Szakmacsoport

Szakképesítés OKJ azonosító száma

Szakképesítés OKJ megnevezése

Követelménymodul száma*

Követelménymodul megnevezése*

Tananyagegység száma*

Tananyagegység megnevezése*

Tananyagelem száma*

Tananyagelem megnevezése*

Ajánlott iskolatípus

Iskolai rendszerű képzésben ajánlott

Iskolarendszeren kívüli képzésben ajánlott (Felnőttképzés)

* amennyiben van ilyen"

18. §

(1) A Tr. 2. számú melléklet 3. a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Fellebbezési eljárás esetén]

"a) Határozat elleni fellebbezés esetén55 000 Ft"

(2) A Tr. 2. számú melléklet 5-10. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Fellebbezési eljárás esetén]
"5. Tankönyv borítójának megváltoztatása
esetén címenként25 000 Ft
6. Tankönyv kötésmódjának megváltozta-
tása, illetve különböző kötésmódú vál-
tozata esetén címenként25 000 Ft
7. A tankönyv felhasználási jogainak áten-
gedése esetén15 000 Ft
8. Hibajavítás bejelentése esetén7 500 Ft
9. A tankönyvvé nyilvánítás megszünte-
tése esetén25 000 Ft
10. Tankönyvjegyzékre   történő   felvételi
kérelem benyújtása címenként5 500 Ft"

19. §

(1) A Tr. 3. számú melléklet A) Bírálati szempontok a könyvekhez része I. Tudományos-szakmai bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"I. Tudományos-szakmai

1. A tartalom szakmai hitelessége, pontossága, szemlélete

2. A tartalom strukturáltsága

3. A szakmai tartalom naprakészsége"

(2) A Tr. 3. számú melléklet A) Bírálati szempontok a könyvekhez része II. Pedagógiai bekezdés 7. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[II. Pedagógiai]

"7. Nemzeti, etnikai, vallási közösség szerepe"

(3) A Tr. 3. számú melléklete A) Bírálati szempontok a könyvekhez része II. Pedagógiai bekezdés Vizsgálati szempontok cím a következő szöveggel egészül ki:

[Vizsgálati szempontok]

"A szakértői bírálat során a vizsgálati szempontokat nem kell alkalmazni a tankönyvben szereplő szöveges forrásokra, kiegészítő olvasmányokra, s más egyéb szövegrészekre, amelyeket a tankönyv egyértelműen elkülönít a megtanulandó ismeretanyagot bemutató szövegrészektől.

Nem kell alkalmazni a vizsgálati szempontokat a magyar nyelven jóváhagyott tankönyvek nemzetiségi nyelvű vagy két tanítási nyelvű oktatást szolgáló fordításaira, a matematika tankönyvekre, az olvasókönyvekre, az énekzene tankönyvekre, az idegen nyelvi tankönyvekre, az oktatási és kulturális miniszter által 2008. június 30-ig közzétett oktatási programok (pedagógiai rendszerek) információhordozóira, az általános iskola 1. évfolyamán alkalmazni kívánt olvasókönyvekre (ábécés könyvek), a szöveggyűjteményekre, forrásgyűjteményekre, munkafüzetekre, feladatgyűjteményekre, atlaszokra s az olyan egyéb könyvekre, amelyek elsősorban az ismeretanyag illusztrálására, illetve a tanultak gyakorlására és ellenőrzésére szolgálnak".

(4) A Tr. 3. számú melléklet A) Bírálati szempontok a könyvekhez része a következő bekezdéssel egészül ki:

"IV. Olvasókönyv szempontok az 1. évfolyamon alkalmazott olvasókönyvekhez (ábécés könyvek)

Az első évfolyamon alkalmazni kívánt olvasókönyvek (ábécés könyvek) tankönyvvé nyilvánítási eljárásában a II. Pedagógiai pont szempontjai helyett az alábbi szempontokat kell alkalmazni:

a) A magyar nyelv helyesírási és alaktani sajátosságainak megfelel

b) Az összes betűt a tanév egészére elosztva tanítja

c) A betű-hang megfelelés tanításához olyan hívóképeket használ, amelyek összhangban vannak az életkori sajátosságokkal és a nyelvi szerveződés törvényszerűségeivel

d) Figyelembe veszi a gyermek anyanyelvi fejlettségét

e) Figyelembe veszi a nyelvi szerveződés sajátosságait (például: szógyakoriság, szóhossz, elsajátítási életkor)

f) Az olvasmányok szókincse és a mondatok szerkezeti komplexitása összhangban van az életkorral

g) Az olvasmányok hossza összhangban van az olvasástechnika szintjével

h) Az olvasmányok szövegtípusai összhangban vannak az életkorral, a szövegtípusok előfordulási aránya kiegyenlített

i) A betűtanítás hangoztatáson alapul, hangos olvasta-tásra ösztönzi a tanítót. A helyes nyelvi kiejtés érdekében beszédgyakorlatokkal egészül ki minden egyes betű tanítása

j) Hangoztatásra épít, a betűkből kiindulva tanítja a szótagokat és a szavakat

k) Kellő időt szán a gyakorlásra és az ismétlésre

l) A betűtanítás sorrendje figyelembe veszi az alaki és hangzásbeli hasonlóság hatásának elkerülését

m) A betűk formája egységes, az induló méret nagyobb, majd fokozatosan csökken

n) A hívóképek magas színvonalúak és összhangban vannak a gyermek világával

o) A képanyag a gyermekek számára egyértelmű, könnyen érthető rajzokból áll"

(5) A Tr. 3. számú melléklet B) Bírálati szempontok a digitális tananyaghoz részt megelőző címe helyébe a következő rendelkezés lép:

"B) Bírálati szempontok a digitális tananyaghoz, az elektronikus könyvhöz, a digitálisan rögzített könyvhöz"

(6) A Tr. 3. számú melléklet B) Bírálati szempontok a digitális tananyaghoz részének I. Tudományos-szakmai cím helyébe a következő rendelkezés lép:

"I. Tudományos-szakmai

1. A tartalom szakmai hitelessége, pontossága, szemlélete

2. A tartalom strukturáltsága

3. A szakmai tartalom naprakészsége"

(7) A Tr. 3. számú melléklet B) Bírálati szempontok a digitális tananyaghoz része II. Pedagógiai cím 7. és 9. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[II. Pedagógiai]

"7. Nemzeti, etnikai, vallási közösség szerepe"

"9. A digitális tananyag pedagógiai rendszerbe ágyazódása"

(8) A Tr. 3. számú melléklet B) Bírálati szempontok a digitális tananyaghoz részének III. Technológiai szempontok cím helyébe a következő rendelkezés lép:

[III. Technológiai szempontok]

"1. A működési környezet

a) A hardver leírása

b) A szoftver leírása

c) A digitális írástudás meghatározása

2. A funkcionalitás

a) A digitális tananyag tartalma

b) A támogató környezet és/vagy rendszer

3. A megjelenés (digitális tipográfia)

a) A képernyő elrendezése

b) A kivitelezés minősége

4. Az információbiztonság

a) A digitális tananyag stabilitása

b) A hozzáférési jogosultságok kezelése

c) A jogosultsági rendszer leírása

5. A technológiai kidolgozottság

a) A digitális tananyag tartalma

b) A támogató környezet és/vagy rendszer

6. A szabványoknak való megfelelés

a) A digitális tananyag szabványossága és kompatibilitása

b) A digitális tananyag szabványos bemenetei és kimenetei"

(9) A Tr. 3. számú melléklet B) Bírálati szempontok a digitális tananyaghoz része IV. Olvasókönyv szempontok az 1. évfolyamon alkalmazott olvasókönyvekhez cím b) alpontja helyébe az alábbi rendelkezés lép, ezzel egyidejűleg a cím az alábbi szöveggel egészül ki:

[IV. Olvasókönyv szempontok az 1. évfolyamon alkalmazott olvasókönyvekhez (ábécés könyvek) ]

"Az első évfolyamon alkalmazni kívánt olvasókönyvek (ábécés könyvek) tankönyvvé nyilvánítási eljárásában a II. Pedagógiai pont szempontjai helyett az alábbi szempontokat kell alkalmazni: "

"b) Az összes betűt a tanév egészére elosztva tanítja"

20. §

(1) A Tr. 4. számú melléklete I. A közismereti tankönyvjegyzék tartalmazza cím tizedik gondolatjele helyébe a következő rendelkezés lép:

[I. A közismereti tankönyvjegyzék tartalmazza: ]

"- a tankönyvvé nyilvánítás tényét (a jogerős határozat számát és a jogerőre emelkedés időpontját), "

(2) A Tr. 4. számú melléklete II. A szakképzési tankönyvjegyzék tartalmazza cím hatodik gondolatjele a következő új rendelkezéssel egészül ki:

[II. A szakképzési tankönyvjegyzék tartalmazza: ]

"- az évfolyam(ok) megjelölését (a szakmai előkészítés és a régi OKJ esetében), "

(3) A Tr. 4. számú melléklete II. A szakképzési tankönyvjegyzék tartalmazza cím a következő új rendelkezéssel egészül ki:

"Az új, moduláris szakképzés esetén (ha digitális tananyag vagy az elektronikus könyv több szakképesítéshez is alkalmazható, akkor szakképesítésenként):

Szakmacsoport

Szakképesítés OKJ azonosító száma

Szakképesítés OKJ megnevezése

Követelménymodul száma*

Követelménymodul megnevezése*

Tananyagegység száma*:

Tananyagegység megnevezése*

Tananyagelem száma*

Tananyagelem megnevezése*

* amennyiben van ilyen"

21. §

A Tr. 6. számú melléklete a következő u) ponttal egészül ki:

[A tankönyv-bemutatóhelyek jegyzéke]

"u) Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet. "

22. §

A Tr. 7. számú melléklete helyébe e rendelet 1. számú melléklete lép.

23. §

A Tr. 9. számú melléklete helyébe e rendelet 2. számú melléklete lép.

24. §

2008. január 1-jétől 2008. június 30-áig tantárgypedagógiai szakértőként a tankönyvvé nyilvánítási eljárásban az működhet közre, aki elvégezte az Országos Köznevelési Tanács által ajánlott akkreditált pedagógus-továbbképzési tanfolyamot, és akit az Országos szakértői és Országos vizsgáztatási névjegyzékről és a szakértői tevékenységről szóló jogszabályban rögzített szakterület szakértőjeként tartanak nyilván.

25. §

(1) Ez a rendelet - a (2) bekezdés kivételével - 2008. január l-jén lép hatályba azzal, hogy rendelkezéseit a hatálybalépése után indult ügyekben és a megismételt eljárásokban kell alkalmazni.

(2) E rendelet 2. §-ának (3) bekezdésével megállapított Tr. 2. §-a (7) bekezdésének második mondata, valamint e rendelet 8. §-ával megállapított Tr. 9. § (7) bekezdésének a) pontja 2008. július 1-jén lép hatályba.

(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a Tr. 5. §-ának (1) bekezdésében a "Vizsgaközpontnak" szövegrész helyébe a "Hivatalnak" szöveg; a Tr. 5. § (4)-(5) bekezdésében a "Vizsgaközponthoz" szövegrész helyébe a "Hivatalhoz" szöveg; a Tr. 5. §-ának (1) és (7) bekezdésében, a Tr. 14. §-ának (2) bekezdésében és a Tr. 17. §-ának (1) bekezdésében a "Vizsgaközpont" szövegrész helyébe a "Hivatal" szöveg; a Tr. 19. § (2) bekezdésében a "c)-e) pontjaiban" szövegrész helyébe a "c)-g) pontjaiban" szöveg lép.

(4) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Tr. 6. §-a, Tr. 12. §-a, a Tr. 19. §-ának (2) bekezdésében a ", valamint a 6. §-ban" szövegrész, a Tr. 19. §-ának (3) bekezdésében "az esztétikai és az egészségügyi követelményeknek való megfelelésről, " szövegrész, valamint a Tr. 22. §-a (2) bekezdésének bb) pontja, illetve a Tr. 26. §-a.

(5) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet módosításáról szóló 10/2006. (III. 27.) OM rendelet hatályát veszti.

(6) Ez a rendelet 2008. július 2-án hatályát veszti.

Dr. Hiller István s. k.,

oktatási és kulturális miniszter

1. számú melléklet a 40/2007. (XII. 22.) OKM rendelethez

[7. számú melléklet a 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelethez]

A tankönyvben feltüntetendő adatok

a) A szerző(k) neve

b) A tankönyv címe, megnevezése

c) A kiadó/forgalmazó neve

d) A kiadásért felelős személy neve

e) A szerkesztő (alkotószerkesztő) neve

f) A szakmai, nyelvi lektor neve

g) A kerettanterv vagy a helyi tanterv megnevezése

h) A tankönyvvé nyilvánítási eljárásban kirendelt szakértők neve

i) A tankönyvre vonatkozó információk (pl. kiadás sorszáma; verziószám; átdolgozás, bővítés, javítás ténye)

j) A tankönyvvé nyilvánítás ténye (a jogerős határozat száma és időpontja), a benyújtott könyvben megjelölve, hogy ezeket az adatokat a kiadó a borítón vagy a belső címoldalon kívánja feltüntetni

k) Könyv esetében a kiadói/forgalmazói azonosító

l) A nemzetközi szabványos azonosító könyvszám (pl. ISBN/ISSN-szám)

m) A szerzői jogra vonatkozó információ

n) Könyv esetében a terjedelme (A/5 nyomdai ívben)

o) A tankönyv tömege grammban kifejezve

p) A könyv tartós használatra készült tankönyv-e

q) Az oktatási program (pedagógiai rendszer), valamint annak megnevezése, hogy az információhordozó tankönyvként annak részeként alkalmazható (amennyiben van ilyen)

2. számú melléklet a 40/2007. (XII 22.) OKM rendelethez

[9. számú melléklet a 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelethez]

A szakértők díjazása

1. Új eljárás esetén
a) Könyv (nyomtatott vagy digitálisan rögzített)
aa) Tantárgypedagógiai szakértő3 000 Ft (A/5) ívenként
ab) Tudományos-szakmai szakértő2 500 Ft (A/5) ívenként
ac) Technológiai szakértő20 000 Ft címenként
ad) Bírálati szakértő3 500 Ft (A/5) ívenként
b) Nem online digitális tananyag (CD-ROM, DVD stb. )
ba) Tantárgypedagógiai szakértő4 500 Ft 25 MB-onként
bb) Tudományos-szakmai szakértő3 750 Ft 25 MB-onként
bc) Technológiai szakértő4 500 Ft 25 MB-onként
bd) Bírálati szakértő5 250 Ft 25 MB-onként
c) Hangzó anyag és videó (CD, hangkazetta stb. )
ca) Tantárgypedagógiai szakértő3 000 Ft 15 percenként
cb) Tudományos-szakmai szakértő2 500 Ft 15 percenként
cc) Technológiai szakértő2 500 Ft 15 percenként
cd) Bírálati szakértő3 500 Ft 15 percenként
d) Online digitális tananyag
da) Tantárgypedagógiai szakértő100 000 Ft tananyagonként
db) Tudományos-szakmai szakértő85 000 Ft tananyagonként
dc) Technológiai szakértő100 000 Ft tananyagonként
dd) Bírálati szakértő120 000 Ft tananyagonként
2. Hosszabbítás
a) Tankönyv (nyomtatott vagy digitálisan rögzített)3 000 Ft (A/5) ívenként
b) Nem online digitális tananyag (CD-ROM, DVD stb. )4 500 Ft 25 MB-onként
c) Hangzó anyag és videó (CD, hangkazetta stb. )3 000 Ft 15 percenként
d) Online digitális tananyag100 000 Ft tananyagonként
3. Különböző kötésmódú megjelenés, tankönyv borítójának, kötésmódjának megváltoztatása, valamint felfüggesztés
utáni hibajavítás ellenőrzése esetén
a) Könyv (nyomtatott vagy digitálisan rögzített)10 000 Ft címenként
b) Nem online digitális tananyag (CD-ROM, DVD stb. )2 000 Ft 25 MB-onként
c) Hangzó anyag és videó (CD, hangkazetta stb. )1 000 Ft 15 percenként
d) Online digitális tananyag25 000 Ft tananyagonként
4. Különböző nyelvű megjelenés esetén
a) Könyv (nyomtatott vagy digitálisan rögzített)2 500 Ft (A/5) ívenként
b) Nem online digitális tananyag (CD-ROM, DVD stb. )3 750 Ft 25 MB-onként
c) Hangzó anyag és videó (CD, hangkazetta stb. )2 500 Ft 15 percenként
d) Online digitális tananyag85 000 Ft tananyagonként
5. Kézirat imprimatúraként vagy végleges kivitelű könyvként történő benyújtása esetén6 250 Ft címenként

Lábjegyzetek:

[1] A Tr. 2. §-a (7) bekezdésének második mondata 2008. július 1-jén lép hatályba.

Tartalomjegyzék