Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

43/2007. (XII. 29.) OKM rendelet

a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet módosításáról

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 97. §-ának b) pontjában, valamint a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: közoktatási törvény) 94. §-a (1) bekezdésének b) és d) pontjában foglalt felhatalmazás alapján, az oktatási és kulturális miniszter feladat- és hatásköréről szóló 167/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. §

A képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet (a továbbiakban: R.) 10. §-ának (2) bekezdés b) és c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A fővárosi, megyei tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs feladatok:]

"b) az autizmus megállapítása vagy kizárása gyermek-és ifjúságpszichiátriai szakorvosi vizsgálat lefolytatásával,

c) a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének - organikus okra visszavezethető vagy vissza nem vezethető - tartós és súlyos rendellenességének megállapítása vagy kizárása gyermek- és ifjúságpszichiátriai szakorvosi vagy gyermekneurológiai szakorvosi vizsgálat lefolytatásával."

2. §

Az R. 10. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Ha a gyermek, tanuló első vizsgálatát végző fővárosi, megyei tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottság megítélése szerint a gyermek, tanuló halmozottan fogyatékos, a szülő egyetértésével szükség szerint kezdeményezi a gyermek, tanuló testi, érzékszervi fogyatékosságának megfelelő országos szakértői és rehabilitációs feladatokat ellátó bizottságnál a kiegészítő vizsgálat elvégzését. Amennyiben a kiegészítő vizsgálat szükségességével a szülő nem ért egyet, a 18. § b) pontja szerint államigazgatási eljárást kezdeményezhet."

3. §

Az R. 14. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) Ha a sajátos nevelési igény megállapítására a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenessége miatt kerül sor, a szakértői vélemény - a 14. § (1) bekezdés h) pontja szerinti kijelölt iskolaként - olyan iskolát jelölhet meg, amelyben a tanuló a többi tanulóval közösen vesz részt az iskolai nevelésben, oktatásban."

4. §

Az R. 15. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Ha a szakértői véleményben foglaltakkal a szülő írásban egyetért, a szakértői és rehabilitációs bizottság azt megküldi a kijelölt nevelési-oktatási intézménynek, illetve ha a gyermek óvodába, iskolába jár, a nevelési-oktatási intézménynek és a tanköteles gyermeket nyilvántartó jegyzőnek, továbbá - ha a sajátos nevelési igény megállapítására a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenessége miatt került sor - a gyermek, tanuló lakóhelye szerint illetékes nevelési tanácsadó részére."

5. §

Az R. 20. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, ezzel egyidejűleg a következő új (5)-(6) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A szakértői és rehabilitációs bizottság az enyhe értelmi fogyatékos tanuló, valamint a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető és organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességével küzdő tanuló fejlődését az első vizsgálatot követő első tanév eltelte után, azt követően a tanuló tizenkét éves koráig minden második, azt követően és a nem említett többi fogyatékosság esetén minden harmadik tanévben hivatalból felülvizsgálja. Az enyhe értelmi fogyatékos tanuló, valamint a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető és organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességével küzdő tanuló első felülvizsgálatában nem vehet részt az, aki a szakértői vélemény megalkotásában közreműködött. A felülvizsgálatra alkalmazni kell a 8. § (14) bekezdésében foglaltakat. Az e bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni, ha a testi fogyatékos, a beszéd vagy az érzékszervi fogyatékos tanuló a többi tanulótól külön, a fogyatékosság típusának megfelelően létrehozott gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézményben tanul, valamint - a fogyatékosság típusától függetlenül -akkor, ha a tanuló már nem tanköteles.

(5) A nappali oktatás munkarendje szerinti oktatásban részt vevő, nem tanköteles korú tanuló esetében felülvizsgálatra a tanuló és az iskola, illetve ha a tanuló nem cselekvőképes, a szülő és az iskola együttes kezdeményezése esetén kerülhet sor.

(6) A felülvizsgálat időpontjáról és helyéről a szakértői bizottsággal történő egyeztetés alapján a gyermek, tanuló nevelését, nevelését-oktatását ellátó intézmény legalább egy héttel a felülvizsgálat időpontja előtt értesíti a szülőt. A felülvizsgálat során a 13. § (2) bekezdésében foglaltakat alkalmazni kell. Erre a tényre a szülő figyelmét az értesítésben fel kell hívni."

6. §

(1) Az R. 22. § (1) bekezdésének c) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

[A nevelési tanácsadás keretében kell szakvéleményt készíteni]

"c) a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló óvodai nevelésével, illetőleg iskolai nevelésével és oktatásával kapcsolatos feladatok meghatározása céljából."

(2) Az R. 22. §-a a következő (8)-(9) bekezdéssel egészül ki:

"(8) A nevelési tanácsadást ellátó intézmény a szakvéleményében foglaltak végrehajtásának ellenőrzése keretében feltárja a gyermek, tanuló fejlődését segítő, illetve hátráltató körülményeket, hiányosságokat. A hiányosságok megszüntetése érdekében - szükség szerint - tájékoztatást nyújt az intézmény érintett vezetőinek, pedagógusainak, nevelőtestületének, közreműködik a megoldási javaslatok kidolgozásában, felhívja a fenntartó figyelmét, ha az intézkedés megtétele azt indokolja.

(9) A nevelési tanácsadást ellátó intézmény a (8) bekezdésben meghatározott feladatainak végrehajtásához éves munkatervet készít."

7. §

(1) Az R. 23. § (1) bekezdésének d)-e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A nevelési tanácsadó szakvéleményének tartalmaznia kell:]

"d) annak megállapítását, hogy a gyermek, tanuló a tanulmányi kötelezettségének magántanulóként tehet eleget, illetve javaslatot a nevelési-oktatási intézmény által biztosítandó egyéni vagy kiscsoportos foglalkozásra, felzárkóztatásra vagy fejlesztő foglalkoztatásra,

e) annak előírását, hogy a gyermeknek, tanulónak a nevelési tanácsadás keretében biztosított fejlesztő foglalkozáson kell részt vennie, ennek időkeretét,"

(2) Az R. 23. § (2) bekezdésének b)-c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A nevelési tanácsadó]

"b) a fejlesztő foglalkozáson részt vevő gyermekek, tanulók részére nyújtott ellátásról munkanaplót vezet,

c) a nevelési tanácsadás keretében fejlesztő foglalkoztatásban részesülő gyermekek, tanulók fejlődését, állapotát nyilvántartási lapon kíséri figyelemmel."

(3) Az R. 23. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A nevelési tanácsadó a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló fejlődését - a fejlesztő foglalkoztatás fennállása alatt - az első vizsgálatot követő második évben, ezt követően háromévenként felülvizsgálja."

8. §

Az R. 25. §-a a következő negyedik mondattal egészül ki:

"Az ellátást nyújtó intézmény a sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló és kísérője részére a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezmény igénybevételére jogosító, központilag kiadott igazolást és utazásnyilvántartó-lapot ad ki, amelyekről - az átadás időpontját és az átvevő aláírását tartalmazó - nyilvántartást vezet."

9. §

Az R. 26. §-a a következő (12) (13) bekezdéssel egészül ki:

"(12) Ha a felnőttoktatásban részt vevő tanuló - a közoktatási törvény 78. § (7) bekezdésének d) pontjában foglaltak alapján - nem veheti igénybe a pedagógiai szakszolgálat feladatait ellátó intézmények szolgáltatásait, a sajátos nevelési igény megállapításának kérdésében a Szakmai Szolgáltató Intézmény jár el. A szakmai feladatra jutó folyó kiadásokból fakadó költségeket a vizsgálatot kérő, felnőttoktatásban részt vevő tanuló viseli.

(13) A közoktatási törvény 126. § (1) bekezdése szerinti szakértői bizottság a nevelési tanácsadó részére a vizsgálat alapján a következő iratokat küldi meg:

a) a szakértői vélemény egy példánya,

b) a szakértői vélemény készítésére irányuló - a szülő által aláírt - kérelem, és annak mellékleteinek másolata,

c) amennyiben a vizsgálatra a 20. § (4) bekezdése szerint került sor, a szakértői vizsgálaton való részvételre kötelező határozat másolata."

10. §

Az R. 26/A. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A szakértői és rehabilitációs bizottságok a pszichés fejlődési zavar miatt (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kóros hyperkinetikus vagy kóros aktivitászavar) sajátos nevelési igényűvé nyilvánított gyermekek, tanulók esetén a 2007. március 31. és 2007. július 10. között hivatalból indított eljárás keretében lefolytatott vizsgálat eredményei alapján 2007. december 31-éig megállapítják

a) a sajátos nevelési igény fennállását

aa) a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenessége miatt,

ab) a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenessége miatt;

b) a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség fennállását.

(2) A szakértői és rehabilitációs bizottság 2007. január 1-je után a pszichés fejlődési zavar megállapítása vagy kizárása iránt indított eljárásban a gyermek, a tanuló sajátos nevelési igényét akkor állapíthatja meg, ha azt a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos rendellenessége indokolja."

11. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésének napján hatályát veszti az R. 8. § (6) bekezdése harmadik mondatában a ", feltéve, hogy a fejlesztési évből legalább hat hónap még hátra van" szövegrész, a bekezdés utolsó mondata, valamint a 17. § (3) bekezdésének harmadik mondata.

(3) Ez a rendelet 2008. január 31-én hatályát veszti.

Dr. Hiller István s. k.,

oktatási és kulturális miniszter