1/2008. (VI. 18.) ÖM rendelet
az önkormányzati miniszter feladatkörébe tartozó tevékenységek sugárvédelmi ellenőrző rendszerének működési feladatairól
Az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény 68. §-ának (11) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzati miniszter feladat- és hatásköréről szóló 132/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. §-ának c) pontjában foglalt feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. §
(1)[1] A rendelet hatálya a hivatásos katasztrófavédelmi szervekre, a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szervére, valamint a hivatásos önkormányzati és önkéntes tűzoltóságokra terjed ki.
(2) A rendelet hatálya alá tartozó szervezetek a lakosság természetes és mesterséges eredetű sugárterhelését meghatározó környezeti sugárzási viszonyok ellenőrzése, eredményeinek gyűjtése, a környezeti sugárzás dózisteljesítményének figyelemmel kísérése és a lakosság hiteles tájékoztatása, valamint az atomenergia alkalmazását szolgáló létesítményben, berendezésben vagy radioaktív (nukleáris) anyaggal végzett tevékenység során, továbbá a szándékosan ártó emberi magatartások vagy fegyveres összeütközések esetén bekövetkező - a lakosságot és a környezetet veszélyeztető - események, nukleáris és radiológiai veszélyhelyzetek (a továbbiakban: nukleáris veszélyhelyzetek) elhárítása, következményeinek csökkentése, illetőleg megszüntetése érdekében folyamatosan működő ágazati sugárvédelmi ellenőrző rendszert üzemeltetnek, illetve részt vesznek annak üzemeltetésében.
(3) Az önkormányzati miniszter irányítása alá tartozó szervek sugárvédelmi ellenőrző rendszere közreműködik az ország sugárzási helyzetének folyamatos figyelésének, jelzésének és ellenőrzésének biztosításában, adatokat szolgáltat az országos környezeti sugárvédelmi ellenőrző rendszer részére.
(4) Az Önkormányzati Minisztérium (a továbbiakban: ÖM) sugárvédelmi ellenőrző rendszer technikai berendezései megállapodás alapján az ÖM által irányított és felügyelt szervezetek működési helyein kívül is üzemeltethetőek.
A sugárvédelmi ellenőrző rendszerfelépítése, irányítása
2. §
(1) Az önkormányzati miniszter feladatkörébe tartozó tevékenységet végző szervek sugárvédelmi ellenőrző rendszere vezető szervből, végrehajtó szervezetekből és funkcionális elemekből áll.
(2) A vezető szerv feladatait az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság látja el.
(3) A végrehajtó szervezetek:
a) a Nukleáris Baleseti Információs és Értékelő Központ,
b) a területi információs központok,
c) a mobil laboratóriumok (veszélyhelyzeti felderítő csoportok, sugárvédelmi mérőkocsi) .
(4) A funkcionális elemek:
a) a radiológiai távmérőhálózat,
b) a sugárzásmérő pontok,
c) az adattovábbító pontok.
3. §
(1) Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főigazgatója az ÖM sugárvédelmi ellenőrző rendszer vezetése során:
a) összehangolja a sugárvédelmi ellenőrző rendszer elemeinek működését,
b) irányítja a nukleáris veszélyhelyzetekre és egyéb eseményekre történő felkészülést,
c) kijelöli a sugárvédelmi ellenőrző rendszer mérési pontjainak működési helyeit, az ágazati mobil laboratóriumokat és mérőállomásokat, valamint az adattovábbító pontokat,
d) folyamatos készenléti ügyelet útján biztosítja sugárvédelmi ellenőrző rendszer felügyeletét, a riasztási feladatok végrehajtását,
e) jóváhagyja az ÖM sugárvédelmi ellenőrző rendszer éves ellenőrzési programját.
(2) A sugárvédelmi ellenőrző rendszer mérési pontjai a hivatásos katasztrófavédelmi szerveknél, illetve megállapodás alapján a hivatásos önkormányzati és önkéntes tűzoltóságokon, valamint az általuk használt ingatlanokban is kijelölhetőek, azok működési feltételeit a létesítmények üzembentartói biztosítják.
(3)[2] Adattovábbító pontként a (2) bekezdésben felsorolt szervezeteken túl, tartalékként a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szervének az informatikai hálózatai és központjai is igénybe vehetőek, azok működési feltételeit a létesítmények üzembentartói biztosítják.
A SUGÁRVÉDELMI ELLENŐRZŐ RENDSZER FELADATAI
Általános feladatok
4. §
Az ÖM sugárvédelmi ellenőrző rendszer:
a) folyamatosan figyeli, jelzi és ellenőrzi az ország területén mérhető környezeti sugárzás dózisteljesítményét,
b) a mért sugárzási adatokat rendszeresen az ügyrendeknek megfelelően megküldi az országos környezeti sugárvédelmi ellenőrző rendszer információs központjába,
c) ellátja a nukleáris riasztás feladatait,
d) közreműködik a nukleáris veszélyhelyzeti döntéselőkészítő és döntéshozó tevékenységhez szükséges információk biztosításában.
Részletes feladatok
5. §
(1) Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság:
a) folyamatosan felügyeli a sugárvédelmi ellenőrző rendszer működőképességét,
b) biztosítja a riasztási feladatok végrehajtását és a beérkező adatok alapján elrendeli a rendelet mellékletében meghatározott riasztási fokozatokat.
(2) A Nukleáris Baleseti Információs és Értékelő Központ:
a) összehangolja az országos sugárfigyelő rendszer tevékenységét,
b) a távmérő hálózat működésével nyert adatokkal hozzájárul a lakosság természetes és mesterséges eredetű sugárterhelés alakulásának nyomon követése érdekében az Országos Környezeti Sugárvédelmi Ellenőrző Rendszer Információs Központja által végzett adatgyűjtéshez,
c) gyűjti, elemzi, értékeli és archiválja a sugárvédelmi ellenőrző rendszer mérőállomásairól, és mérési pontjairól, valamint a mobil laboratóriumoktól és a mérőállomásoktól beérkező mérési adatokat,
d) tervezi, szervezi és koordinálja a központi adatgyűjtést az országos sugárfigyelésben részt vevők információs központjaiból,
e) koordinálja az országos sugárfigyelő rendszer alrendszereinek egységes képességfejlesztését,
f) napi, heti, havi jelentést, illetve éves összefoglaló jelentést készít az országos sugárzási helyzetről az Országos Környezeti Sugárvédelmi Ellenőrző és az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási Rendszerben érintett vezetők és a lakossági tájékoztatásban érintett szervek számára,
g) biztosítja a RODOS valós idejű on-line döntéstámogató rendszer üzemeltetését,
h) működteti a nemzetközi és hazai radiológiai adatcsere központot.
(3) A területi információs központok:
a) a Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság, illetve a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságok illetékességi területén gyűjtik és értékelik a sugárzási adatokat,
b) a Nukleáris Baleseti Információs és Értékelő Központ szolgáltatása, illetve az Országos Környezeti Sugárvédelmi Ellenőrző Rendszer adatai alapján értékelt radiológiai információval látják el a területi védelmi igazgatási szerveket.
(4) A mobil laboratóriumok és mérőállomások:
a) a radiológiai távmérő hálózat által szolgáltatott mérési eredmények ellenőrzése céljából helyszíni mérésekkel ellenőrzik a valós sugárzási helyzetet,
b) normál és veszélyhelyzeti időszakban helyszíni sugárellenőrzéseket, illetve mintavételezéseket és vizsgálatokat végeznek, azok eredményeit továbbítják a területi információs központokba, illetve a Nukleáris Baleseti Információs és Értékelő Központba.
(5) A radiológiai távmérőhálózat:
a) helyhez kötött mérőállomásaival automata üzemmódban méri, gyűjti, tárolja és továbbítja a környezeti háttérsugárzás adatait,
b) a radiológiai távmérőhálózat mérőállomásai a környezeti gammasugárzás dózisteljesítményének emelkedésekor e rendelet mellékletében meghatározott értéknél automatikusan jeleznek, illetve riasztási jelzést küldenek a Nukleáris Baleseti Információs és Értékelő Központba.
(6) A sugárzásmérő pontok:
a) rendszeresen ellenőrzik a természetes és mesterséges eredetű sugárterhelését meghatározó környezeti sugárzási viszonyokat, a mérési adatokat továbbítják az illetékes területi információs központba,
b) a környezeti sugárzás dózisteljesítményének emelkedésékor e rendelet mellékletében meghatározott értéknél az illetékes területi információs központ tájékoztatása mellett jeleznek, illetve riasztási jelzést küldenek a Nukleáris Baleseti Információs és Értékelő központba.
(7) Az adattovábbító pontok:
a) biztosítják a távmérő hálózatban keletkező információk folyamatos továbbítását a Nukleáris Baleseti Információs és Értékelő Központba,
b) közreműködnek a mobil laboratóriumok és a mérőállomások által szolgáltatott adatok területi információs központokba történő eljuttatásában.
További feladatok a nukleáris veszélyhelyzet időszakára
6. §
(1) Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság:
a) gyűjti és a Kormányzati Koordinációs Bizottság munkaszervei, valamint a fővárosi és megyei védelmi bizottságok részére folyamatosan továbbítja a sugárhelyzet értékelésével kapcsolatos információkat,
b) állandó összeköttetést tart fent az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási Rendszer szerveivel.
(2) A Nukleáris Baleseti Információs és Értékelő Központ:
a) gyűjti, elemzi, értékeli, a döntés-előkészítésben érintett és a védelembe bevont szervek felé továbbítja az Országos Sugárfigyelő, Jelző és Ellenőrző Rendszer alrendszereiből beérkező mérési adatokat,
b) a lakosság életének és egészségének megóvásához szükséges baleset-elhárítási intézkedések sugárvédelmi megalapozása érdekében támaszkodik az Országos Környezeti Sugárvédelmi Ellenőrző Rendszer Információs Központjának közreműködésére és szakvéleményére,
c) jelentést készít a távmérőhálózat feldolgozott mérési adatai alapján az ország sugárzási viszonyairól.
(3) A területi információs központok folyamatosan értékelt radiológiai információval látják el a területi védelmi igazgatási szerveket.
(4) A mobil laboratóriumok és mérőállomások rendszeres helyszíni sugárellenőrzéseket, illetve mintavételezéseket és vizsgálatokat végeznek, azok eredményeit továbbítják a területi információs központokba, illetve a Nukleáris Baleseti Információs és Értékelő Központba.
(5) A radiológiai távmérőhálózat és a sugárzásmérő pontok folyamatosan mérési adatokkal látják el a Nukleáris Baleseti Információs és Értékelő Központot.
(6) Nukleáris veszélyhelyzetben a sugárvédelmi ellenőrző rendszer szervezeti elemei az (l)-(5) bekezdésben foglaltakon túlmenően az 5. §-ban meghatározott feladatokat is végrehajtják.
Záró rendelkezések
7. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.
(2) A rendelet hatálya alá tartozó szervek sugárvédelmi ellenőrzéssel kapcsolatos részletes feladataikat - így különösen a szerven belül a rendszer alkotóelemeit, azok feladatát, a kapcsolattartás, az adattovábbítás, az együttműködés és vezetés rendjét - a rendelet hatálybalépését követő 90 napon belül ügyrendben szabályozzák.
Dr. Gyenesei István s. k.,
önkormányzati miniszter
Melléklet az 1/2008. (VI. 18.) ÖM rendelethez
Az ÖM sugárvédelmi ellenőrző rendszer riasztási típusai
Riasztás típusa | Határérték | Megjegyzés | |
I. fokú riasztás | figyelmeztető jelzés | 250 nSv/h | egy mérőállomáson |
II. fokú riasztás | riasztási jelzés | 500 nSv/h | egy mérőállomáson |
III. fokú riasztás | fokozott riasztási jelzés | 500 nSv/h | három, az országos sugárfigyelő rendszerben lévő szomszédos mérőállomáson |
Lábjegyzetek:
[1] Módosította a 17/2008. (XII. 31.) ÖM rendelet 1. § 10. pontja. Hatályos 2009.01.01.
[2] Módosította a 17/2008. (XII. 31.) ÖM rendelet 1. § 10. pontja. Hatályos 2009.01.01.