51/2008. (XII. 31.) EüM rendelet
az egészségügyi szakképesítéssel rendelkező személyek alap- és működési nyilvántartásáról, valamint a működési nyilvántartásban nem szereplő személyek tevékenységének engedélyezéséről szóló 18/2007. (IV. 17.) EüM rendelet módosításáról
Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (2) bekezdés g) pont ga) alpontjában és h) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az egészségügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 161/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendelem:
1. §
Az egészségügyi szakképesítéssel rendelkező személyek alap- és működési nyilvántartásáról, valamint a működési nyilvántartásban nem szereplő személyek tevékenységének engedélyezéséről szóló 18/2007. (IV. 17.) EüM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a és az azt megelőző alcím helyébe a következő rendelkezés lép:
"Általános rendelkezések
1. § E rendelet hatálya
a) az egészségügyi szakképesítést, illetve szakirányú szakképesítést szerzett személyekre,
b) az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény (a továbbiakban: Eütv.) 110. § (4) bekezdésében, 112. § (6) bekezdésében és 113. § (6) bekezdésében meghatározott személyekre és szervekre,
c) az a) pont szerinti egészségügyi szakképesítések megszerzéséről oklevelet, bizonyítványt kiállító szervekre, valamint az a) pont szerinti szakképesítésnek a külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló 2001. évi C. törvény, valamint az Eütv. 110. § (17) bekezdése szerinti elismerését végző hatóságokra,
d) az a) és b) pont szerinti személyeket a képesítésük szerinti munkakörben foglalkoztató egészségügyi szolgáltatókra, továbbá
e) az a) és b) pont szerinti személyekről az Eütv. 110-112. §-a szerinti nyilvántartást vezetőkre,
f) a közfeladatot ellátó személyek munkáltatójára terjed ki."
2. §
Az R. 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"2. § (1) Az 1. § a) pontja szerinti személyek alapnyilvántartását - az Eütv. 111. §-ában meghatározott keretek között - az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) vezeti.
(2) A Hivatal az 1. melléklet szerinti tartalmú alapnyilvántartási lapban foglaltaknak megfelelően vezeti az alapnyilvántartást.
(3) Az 1. § c) pontja szerinti intézmény, illetve hatóság, a klinikai szakpszichológusok esetében az egészségügyi szakképzést folytató intézmény az egészségügyi szakképesítés megszerzését, illetve az elismerést követő 30 napon belül elektronikus úton - továbbá kivételesen, a Hivatal kérelmére, általa kitöltve - megküldi az 1. melléklet szerinti tartalommal az alapnyilvántartási lapot a Hivatal részére."
3. §
Az R. 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"4. § Az 1. § a) pontja szerinti személyek működési nyilvántartását - az Eütv. 112-113. §-aiban meghatározott keretek között, a Korm. Rendelet szerinti kijelölés alapján - a Hivatal vezeti. A működési nyilvántartást a 2. mellékletben meghatározott tartalommal kell vezetni."
4. §
Az R. 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A működési nyilvántartásba vételre az érintett személy 3. melléklet szerinti tartalommal, a Hivatal honlapján, valamint a kormányzati portálon közzétett űrlapon benyújtott kérelme alapján kerül sor."
5. §
Az R. 6. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A Hivatal a működési nyilvántartásba történő felvételről, a nyilvántartás megújításáról, meghosszabbításáról, a működési nyilvántartásból való törlésről határozattal dönt. A működési nyilvántartásba történő felvétel, megújítás esetén a Hivatal gondoskodik a működési nyilvántartási igazolvány (a továbbiakban: igazolvány) kiállításáról."
6. §
Az R. 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"8. § A működési nyilvántartásba vétel megújítása, a működési nyilvántartásból való törlést követő újrafelvétel, valamint a működési nyilvántartás meghosszabbítása iránti kérelmet a Hivatal részére a 3. melléklet szerinti tartalommal, a Hivatal honlapján, valamint a kormányzati portálon közzétett űrlapon kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a kérelem alapjául szolgáló, a 3. mellékletben megjelölt dokumentumokat."
7. §
Az R. a 8. §-t követően az alábbi 8/A-8/D. §-sal egészül ki:
"8/A. § (1) Az a személy, akinek a működési nyilvántartása az Eütv. 112/A. § (3) bekezdése alapján közfeladat ellátására tekintettel került meghosszabbításra, a közfeladat ellátásának megszűnését - az egészségügyi tevékenységvégzés megkezdéséig - bejelenti a Hivatalnak, ha az egészségügyi tevékenységet ezen a jogcímen több, mint három évig szüneteltette.
(2) Ha a működési nyilvántartás tartama alatt az egészségügyi dolgozó közfeladat ellátására tekintettel szünetelteti egészségügyi tevékenységét, a közfeladat-ellátással nem érintett időszak tekintetében az Eütv. 112. § (10) bekezdés b) pontja alapján is kérheti egy alkalommal a működési nyilvántartása meghosszabbítását.
(3) Ha a működési nyilvántartás közfeladat ellátása miatti meghosszabbításának - vagy a (2) bekezdés alkalmazása esetén, a közfeladat ellátása miatti és az Eütv. 112. § (10) bekezdés b) pontja szerinti meghosszabbításnak - az időtart ama összesen a 8 évet eléri, az egészségügyi dolgozó ezt követően - a működési nyilvántartása feltételeinek igazolásáig - egészségügyi tevékenységet abban az esetben is csak felügyelet mellett végezhet, ha működési nyilvántartása még nem járt le.
(4) Ha az egészségügyi tevékenység gyakorlására felügyelet mellett jogosult személy a működési nyilvántartása feltételeinek fennállását igazolja, a Hivatal határozatban rendelkezik a működési nyilvántartása érvényességének időtartamáról.
8/B. § Ha a működési nyilvántartásban szereplő személy több egészségügyi szakképesítéssel rendelkezik, és ezek közül legalább egy szakképesítés tekintetében teljesíti a működési nyilvántartás megújításához szükséges feltételeket, a Hivatal a megújításról szóló határozatában feltünteti az ügyfél azon szakképesítését, amely tekintetében a megújítás feltételei teljesültek.
8/C. § Ha a kérelmezőnek az Eütv. 112/A. § (5) bekezdése alapján tett bejelentése alapján a működési nyilvántartás meghosszabbítására okot adó körülmény a működési nyilvántartás meghosszabbításáról hozott határozatban foglalt időpontot megelőzően megszűnt, a Hivatal a működési nyilvántartás lejártának időpontját határozatban megállapítja.
8/D. § (1) A működési nyilvántartásból történő törlésről rendelkező határozatban meg kell jelölni a törlés okát. A határozatban - a törlés okára figyelemmel - az ügyfelet tájékoztatni kell arról, hogy egészségügyi tevékenységet
a) nem végezhet, vagy
b) csak felügyelet mellett végezhet.
(2) Az (1) bekezdés szerinti esetben a határozatban - ha az lehetséges - fel kell tüntetni az egészségügyi tevékenységvégzés tilalmának időtartamát, valamint az arra vonatkozó tájékoztatást, hogy milyen feltételek teljesítése szükséges ahhoz, hogy az ügyfél önállóan egészségügyi tevékenységet végezhessen. Az (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben a ha-tározat arra vonatkozó tájékoztatást is tartalmaz, hogy ha a határozat jogerőre emelkedését követően az ügyfél egészségügyi tevékenységet kíván végezni, úgy a tevékenység megkezdésétől számított 30 napon belül az Eütv. 112. § (5) bekezdése alapján be kell jelentenie a felügyeletét ellátó személy nevét és működési nyilvántartási számát."
8. §
Az R. 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"9. § A Hivatal a külföldi bizonyítványok és oklevelek elismerését, illetve az egészségügyi tevékenység gyakorlására irányuló jogosultság ellenőrzését végző, külön jogszabályban meghatározott szervtől származó, az Eütv. 110. § (16) bekezdése b) pontja szerinti adatokat rögzíti a működési nyilvántartásban szereplő személy adatlapján."
9. §
Az R. 13. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"A 8/A. § (3) bekezdését a 2009. január 1-jét követően indult hosszabbítási kérelmek esetében kell alkalmazni. A 2009. január 1. előtt meghosszabbított működési nyilvántartások tekintetében a 8/A. § (3) bekezdése szerint időtartamba a 2008. december 31-ét követő időszak számítandó be."
10. §
(1) E rendelet 2009. január 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépését követően benyújtott kérelmek esetében kell alkalmazni.
(2) Hatályát veszti az R.
a) 3. § (2) bekezdésének ", illetve az ETI" szövegrésze,
b) 5. § (2) bekezdésének " , valamint 2 db igazolványképet" szövegrésze,
d) 9. §-át megelőző alcím,
(3) Az R. 1-3. számú melléklete helyébe e rendelet 1-3. melléklete lép.
(4) Az R.
a) 3. § (1) bekezdésében az "Az alapnyilvántartást vezető szerv" szövegrész helyébe az "A Hivatal" szöveg lép,
b) 3. § (2) bekezdésében az "az alapnyilvántartást vezető szerv" szövegrész helyébe az "a Hivatal" szöveg lép,
c) 3. § (4) bekezdésében az "Országos Egészségbiztosítási Pénztárat" szövegrész helyébe az "Országos Egészségbiztosítási Pénztár központi szervét" szöveg lép.
(5) Ez a rendelet 2009. március 31-én hatályát veszti.
Dr. Székely Tamás s. k.,
egészségügyi miniszter
1. melléklet az 51/2008. (XII. 31.) EüM rendelethez
"1. melléklet a 18/2007. (IV. 17.) EüM rendelethez
Az alapnyilvántartási lap adattartalma
I. Személyi adatok:
1. az egészségügyről szóló törvény alapján a működési nyilvántartás részét képező személyes adatok
2. levelezési cím
3. telefonszám
4. e-mail cím
A 2-4. pont szerinti adatok feltüntetése kizárólag a nyilvántartásba vételt kérelmező személy erre irányuló kérelme és önkéntes adatszolgáltatása esetén lehetséges.
II. A szakképesítéssel kapcsolatos adatok:
1. a szakképesítés megnevezése
2. oklevél, bizonyítvány száma
3. a kiállítás helye és időpontja
4. a kiállító intézmény megnevezése
III. A kérelmező alapnyilvántartási száma
IV. Külföldi egyetemen szerzett oklevéllel rendelkezők esetében:
1. az elismert (honosított) oklevél/diploma által tanúsított szakképesítés megnevezése
2. elismerő (honosító) okirat száma
3. az elismerés (honosítás) helye és időpontja
4. az elismerő (honosító) hatóság (intézmény) megnevezése
5. az elismerés (honosítás) feltételeként előírt vizsga letételét tanúsító okirat
a) száma
b) a kiállítás helye és időpontja
c) a kiállító intézmény megnevezése
V. Megjegyzések"
2. melléklet az 51/2008. (XII. 31.) EüM rendelethez
"2. melléklet a 18/2007. (IV. 17.) EüM rendelethez
A működési nyilvántartási lap adattartalma
I. Személyi adatok:
1. az egészségügyről szóló törvény (Eütv.) alapján a működési nyilvántartás részét képező személyes adatok
2. levelezési cím
3. te le fon szám
4. e-mail cím
A 2-4. pont szerinti adatok feltüntetése kizárólag a nyilvántartásba vételt kérelmező személy erre irányuló kérelme és önkéntes adatszolgáltatása esetén lehetséges.
II. A szakképesítéssel, szakirányú szakképesítéssel kapcsolatos adatok (több szakképesítés, illetve szakirányú szakképesítés esetén mindegyik)
1. a szakképesítés megnevezése
2. oklevél, bizonyítvány száma
3. a kiállítás helye és időpontja
4. a kiállító intézmény megnevezése
5. a képzés nyelve
III. Egyéb adatok
1. alapnyilvántartás száma
2. előző működési nyilvántartási szám (ha van ilyen)
3. tudományos fokozat
- nyilvántartási száma
- kiállítás helye és ideje
- kiállító intézmény megnevezése
4. nyelvismeret
- nyelv megnevezése, nyelvismeret foka
- bizonyítvány száma
- kiállítás helye és ideje
- kiállító intézmény megnevezése
- a külön jogszabályban meghatározott esetben az igazolt magyar nyelvismeret alapján végezhető tevékenységi kör megjelölése
5. munkahely
- megnevezése
- címe
- beosztás
- a munkavégzésre irányuló jogviszony jellege [az egészségügyi tevékenység végzésének egyes kérdéseiről szóló 2003. évi LXXXIV. törvény 7. § (2) bekezdése]
6. jogszabály által előírt továbbképzés(ek) elvégzésének
- időpontjai (több szakképesítés és/vagy szakirányú szakképesítés esetén mindegyikre vonatkozóan)
- a működési nyilvántartás megújításához szükséges megszerzett pontok száma, fajtája
7. korlátozott alkalmasság
8. a működési nyilvántartás meghosszabbításának kezdő és befejező dátuma, az egészségügyi tevékenység szüneteltetésének a meghosszabbítás alapjául szolgáló oka, kezdő és befejező dátuma
9. szakmai kamarai tagság
- ténye
- tagság kezdete és megszűnése
10. az Eütv. szerinti eljárás keretében kiszabott jogerős büntetés ténye és a büntetést kiszabó határozat jogerőre emelkedésének napja
IV. A működési nyilvántartás száma
V. A működési nyilvántartás megújításának/törlésének időpontja(i) A törlés oka
VI. Igazolvány cseréjének, pótlásának időpontja(i)
VII. Külföldi egyetemen szerzett oklevéllel rendelkezők esetében:
1. az elismert (honosított) oklevél/diploma által tanúsított szakképesítés megnevezése
2. elismerő (honosító) okirat száma
3. az elismerés (honosítás) helye és időpontja
4. az elismerő (honosító) hatóság (intézmény) megnevezése
5. az elismerés (honosítás) feltételeként előírt vizsga letételét tanúsító okirat
a) száma
b) a kiállítás helye és időpontja
c) a kiállító intézmény megnevezése
VIII. Az egészségügy területén a szakértői működéssel kapcsolatos egyes kérdések szabályozásáról szóló 14/1972. (VII. 15.) EüM rendelet alapján kiadott szakértői engedély
- szakterület megnevezése
- érvényességi ideje
- kiállítás kelte
IX. Szakmai felügyelet
Az egészségügyi dolgozó
- felügyeleti tevékenységet ellát-e
- felügyelet melletti tevékenységgyakorlás kezdete (a szakma megnevezésével)
- felügyelet melletti tevékenységgyakorlás vége (a szakma megnevezésével)
- a felügyeletet ellátó személy neve, működési nyilvántartási száma
- az Eütv. 110. § (16) bekezdés b) pontja szerinti adat
- külföldi munkavégzés helye, időtartama
X. Kiegészítő gyakorlati továbbképzés kezdete, vége
XI. Megjegyzés"
3. melléklet az 51/2008. (XII. 31.) EüM rendelethez
"3. melléklet a 18/2007. (IV. 17.) EüM rendelethez
A kérelem adattartalma
I. Kifejezett kérelem arra vonatkozóan, hogy az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal a kérelemben, valamint a mellékelt okiratokban és igazolásokban foglaltak alapján
- a kérelmezőt működési nyilvántartásba vegye
- a kérelmező működési nyilvántartását újítsa meg, vagy
- a kérelmező működési nyilvántartását hosszabbítsa meg
II. Személyes adatok
1. név
2. születési név
3. születési hely, idő
4. anyja születési neve
5. állampolgárság
6. lakóhely
7. tartózkodási hely (amennyiben eltér)
8. levelezési cím (amennyiben eltér)
9. telefonszám
10. e-mail cím
III. A szakképesítésre vonatkozó adatok (több szakképesítés esetén mindegyik)
1. a szakképesítés megnevezése
2. oklevél, bizonyítvány száma, kelte
3. elismerés, honosítás esetén az elismerő, honosító okirat száma, kelte
IV. A kérelmező alapnyilvántartási száma
V. Előző működési nyilvántartási szám (ha van ilyen)
VI. A kérelmező munkahelye, munkavégzés helyének adatai
- megnevezése
- címe
- szakterület megnevezése, amely területen ténylegesen munkát végez
- a munkavégzésre irányuló jogviszony jellege az egészségügyi tevékenység végzésének egyes kérdéseiről szóló [Az egészségügyi tevékenység végzésének egyes kérdéseiről 2003. évi LXXXIV. törvény 7. § (2) bekezdése]
VII. A kérelmező erre vonatkozó kérelme esetén feltüntetendő adatok
1. az egészségügy területén a szakértői működéssel kapcsolatos egyes kérdések szabályozásáról szóló 14/1972. (VII. 15.) EüM rendelet alapján kiadott szakértői engedély ténye
2. szakterület megnevezése
3. érvényességi ideje
4. kiállítás kelte
VIII. Felügyeleti tevékenységgel kapcsolatos adatok
1. a kérelmező felügyeleti tevékenységet ellát-e
2. felügyelet melletti tevékenységgyakorlás kezdete (a szakma megnevezésével)
3. felügyelet melletti tevékenységgyakorlás időtartama (a szakma megnevezésével)
4. a felügyeletet ellátó személy neve, működési nyilvántartási száma
5. az egészségügyi dolgozó működési nyilvántartását az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény (Eütv.) 113. § (4) bekezdése alapján érintő, vagy egészségügyi tevékenységvégzési jogosultságát érintő, külföldi hatóságnál keletkezett egyéb adat [az Eütv. 110. § (16) bekezdés b) pontja szerinti adat]
6. külföldi munkavégzés helye, időtartama
IX. A meghosszabbítás iránti kérelem kiegészítő adatai
Az egészségügyi tevékenység szüneteltetésének
- oka
- kezdő, befejező dátuma
X. Kiegészítő gyakorlati továbbképzés kezdete, vége
XI. A kérelmező nyilatkozata arról, hogy Magyarországon kívül egészségügyi tevékenységet
a) végzett vagy jelenleg is végez,
és a tevékenység helye szerinti utolsó állam (az állam megnevezése) jogszabályai alapján a kérelmező nem áll egészségügyi tevékenység gyakorlását kizáró, illetve korlátozó intézkedés, büntetés, illetőleg büntetőjogi intézkedés hatálya alatt,
b) nem végzett és jelenleg sem végez.
XII. A kérelmező nyilatkozata arról, hogy a kérelemben feltüntetett adatok a valóságnak megfelelnek.
XIII. A kérelemhez az alábbi okiratokat kell csatolni:
- tudományos fokozat megszerzését igazoló dokumentum,
- nyelvismeretet igazoló dokumentum,
- a külön jogszabályban meghatározott esetben az igazolt magyar nyelvismeret alapján végezhető tevékenységi kör megjelölése,
- egészségügyi tevékenység végzésére való alkalmasságot vagy korlátozott alkalmasságot igazoló okirat,
- továbbképzés(ek) elvégzésének igazolásai,
- a szakmai gyakorlat(ok) igazolásai,
- szakmai kamarai tagság,
- kiszabott jogerős büntetésre vagy egyéb intézkedésre vonatkozó dokumentumok,
- az egészségügyi tevékenység két évet meghaladó szüneteltetésére vonatkozó dokumentumok. A kérelemhez a IX. pont szerinti esetben az alábbi okiratokat is csatolni kell:
- a meghosszabbítás alapjául szolgáló okirat(ok) (például: a közfeladatot ellátó személy munkáltatójának a munkavégzés helyére, időtartamára vonatkozó igazolása),
- az Eütv. 112/A. § (2) bekezdése szerinti előre nem tervezhető esemény megnevezése és annak igazolására szolgáló okirat(ok),
- egyéb, a működési nyilvántartás meghosszabbításával kapcsolatos okirat is benyújtható."