147/2009. (XI. 6.) FVM rendelet

a Nemzeti Diverzifikációs Program keretében megvalósuló mezőgazdasági üzemek korszerűsítéséhez nyújtandó támogatások igénybevételének feltételeiről

A mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi XVII. törvény 81. § (3) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter feladat- és hatásköréről szóló 162/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

A támogatás célja

1. § A támogatás célja a cukorgyárak bezárásával érintett településeken a mezőgazdasági termelés színvonalának javításával vagy új termékek, környezetkímélő, energiahatékony eljárások, technológiák bevezetésével a mezőgazdasági üzemek összteljesítményének növelése és tevékenységi körük bővítése.

Értelmező rendelkezések

2. § (1) E rendelet alkalmazásában

1. termelői csoport: a termelői csoportokról szóló 81/2004. (V. 4.) FVM rendelet alapján elismert termelői csoport,

2. zöldség-gyümölcs termelői csoport: a zöldség-gyümölcs termelői csoportok és termelői szervezetek nemzeti szabályozásáról szóló 67/2009. (VI. 9.) FVM rendelet [a továbbiakban: 67/2009. (VI. 9.) FVM rendelet] 2. § (1) bekezdés a) pontjában ekként meghatározott fogalom,

3. termelői szervezet: a 67/2009. (VI. 9.) FVM rendelet 2. § (1) bekezdés b) pontjában ekként meghatározott fogalom,

4. mezőgazdasági tevékenység: a gazdasági tevékenységek statisztikai osztályozása NACE Rev. 2. rendszerének létrehozásáról és a 3037/90/EGK tanácsi rendelet, valamint egyes meghatározott statisztikai területekre vonatkozó EK-rendeletek módosításáról szóló, 2006. december 20-i 1893/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet I. Melléklete szerinti - az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 16. § (3) bekezdés d) pontja alapján az állami adóhatósághoz bejelentett - 01.1, 01.2, 01.3, 01.4, 01.5, 01.6 és 01.7 számú alágazatba tartozó tevékenység,

5. mezőgazdasági termelő: az a természetes személy, jogi személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, aki, illetve amely mezőgazdasági tevékenységet folytat vagy kíván folytatni,

6. post harvest tevékenység: a betakarítást, szedést követő olyan manipuláló, válogató, tisztító, csomagoló, hűtő folyamatok összessége, amely a termék eltarthatóságát és eladhatóságát növeli, a termék formáját, állagát azonban nem változtatja meg,

7. kapcsolódó infrastruktúra: a létesítményhez kapcsolódó, telephelyen belüli, épületen, építményen kívüli víz-, gáz-, elektromos, csatornahálózat, szilárd útburkolat, tűzivíz-tároló,

8. hátrányos helyzetű terület: a kedvezményezett térségek besorolásáról szóló 311/2007. (XI. 17.) Korm. rendelet 2. melléklete által meghatározott leghátrányosabb helyzetű kistérség, valamint a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott, illetve az országos átlagot jelentősen meghaladó munkanélküliséggel sújtott települések jegyzékéről szóló 240/2006. (XI. 30.) Korm. rendelet melléklete által meghatározott település,

9. leányvállalat: olyan vállalat, amelyben egy vagy több termelői szervezet vagy azok társulásai részesedéssel rendelkeznek, és amely hozzájárul a termelői szervezet vagy termelői szervezetek társulásai célkitűzéséhez, ideértve azokat a vállalatokat is, amelyben egy vagy több zöldség-gyümölcs termelői csoport rendelkezik részesedéssel, és amely hozzájárul a zöldség-gyümölcs termelői csoport célkitűzéseihez,

10. induló termelői csoport: a támogatási kérelem benyújtását megelőző 12 hónapon belül elismert termelői csoport. (2) Az (1) bekezdésben nem szereplő fogalmakat a Nemzeti Diverzifikációs Program társfinanszírozásában megvalósuló támogatások igénybevételének általános szabályairól szóló 144/2009. (XI. 6.) FVM rendelet (a továbbiakban: NDP Vhr.) 3. §-a szerint kell értelmezni.

A támogatott célterületek, a támogatás jellege

3. § E rendelet alapján a Közösségen belül a cukoripar szerkezetátalakítására szolgáló ideiglenes rendszer megállapításáról és a közös agrárpolitika finanszírozásáról szóló 1290/2005/EK rendelet módosításáról szóló, 2006. február 20-i 320/2006/EK tanácsi rendelet 6. cikkében meghatározott diverzifikációs intézkedések megvalósítására vehető igénybe támogatás az alábbi célokra és azon belül célterületekre:

a) növénytermesztés korszerűsítése,

aa) cukorrépadepók létesítése,

ab) magtárak építése és felújítása,

ac) gépek, berendezések beszerzése,

ad) szárító és tisztító berendezések beszerzése,

ae) géptárolók létesítése,

af) vetőmagtermesztés létesítményeinek építése, korszerűsítése;

b) állattenyésztés korszerűsítése,

ba) férőhelyek felújítása, bővítése és újak létrehozása,

bb) állategészségügyi, környezetvédelmi, munkavédelmi feltételeknek való megfelelés,

bc) takarmánytárolást szolgáló tárolók létesítése,

bd) takarmányozást szolgáló gépek, berendezések beszerzése;

c) kertészeti korszerűsítés,

ca) új termesztő létesítmények létrehozása, meglévő termesztő létesítmények korszerűsítése,

cb) post harvest tevékenységet elősegítő beruházások támogatása,

cc) gépek, berendezések beszerzése,

cd) kertészeti létesítmények energiaellátásának biztosítása.

A támogatás igénybevételének feltételei

4. § (1) Támogatás igénybevételére jogosult - ha az NDP Vhr. 7. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek megfelel -

a) a mezőgazdasági termelő,

b) a termelői csoport, a zöldség-gyümölcs termelői csoport, a termelői szervezet vagy azok leányvállalatai [a továbbiakban a) és b) együtt: ügyfél].

(2) Művelet kizárólag a 2. melléklet szerinti településen valósulhat meg. Az ügyfélnek legkésőbb a hiánypótlás benyújtásakor a művelet megvalósulási helye szerinti településen lakóhellyel, székhellyel vagy telephellyel kell rendelkeznie. Ha a művelet több települést is érint, az ügyfélnek - a (3) bekezdésben foglalt kivétellel - valamennyi településen lakóhellyel, székhellyel vagy telephellyel kell rendelkeznie.

(3) Kizárólag gépberuházást tartalmazó művelet esetén az ügyfélnek csak a 2. melléklet szerinti egyik településen kell lakóhellyel, székhellyel vagy telephellyel rendelkeznie.

A támogatás mértéke, elszámolható kiadások

5. § (1) A támogatás összege támogatási kérelmenként legfeljebb 1 000 000 eurónak megfelelő forintösszeg.

(2) A támogatás mértéke az elszámolható kiadások 40%-a.

(3) A jóváhagyott elszámolható kiadások összege nem haladhatja meg

a) gépek, berendezések esetén a gépkatalógusban szereplő referenciaárat,

b) az építési normagyűjteményben beazonosítható tételek esetén az építési normagyűjtemény szerinti referenciaárat,

c) ha az a) és b) pontok alapján a referenciaár nem állapítható meg, akkor az NDP Vhr. 8. § (1) bekezdés h) pontja alapján benyújtott és kiválasztott ajánlat értékét.

(4) E rendelet alapján elszámolható kiadásnak minősül

a) a létesítmény építése, bővítése, felújítása, valamint a kapcsolódó infrastruktúra kialakítására irányuló beruházások meg valósítása,

b) a gépkatalógusban szereplő gépek, berendezések beszerzése,

c) a termálkútfúrás és a meglévő termálkút fennmaradását biztosító beruházások,

d) az NDP Vhr. 22. §-ában meghatározott egyéb elszámolható kiadások.

A támogatási kérelem benyújtása

6. § (1) A támogatási kérelemhez - az NDP Vhr.-ben meghatározottakon túl - mellékelni kell az értékelési szempontokhoz az 1. mellékletben meghatározott értékelési szempontokat alátámasztó igazolásokat, dokumentumokat, valamint a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (a továbbiakban: MVH) által rendszeresített, az MVH honlapján közzétett formanyomtatvány szerinti üzleti tervet.

(2) Gépek, berendezések beszerzése esetén a támogatási kérelemben meg kell adni a gép, illetve a berendezés tárolási helyét.

Záró rendelkezés

7. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

Az Európai Unió jogának való megfelelés

8. § Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusok végrehajtását szolgálja:

a) a Tanács 320/2006/EK rendelete (2006. február 20.) a Közösségen belül a cukoripar szerkezetátalakítására szolgáló ideiglenes rendszer megállapításáról és a közös agrárpolitika finanszírozásáról szóló 1290/2005/EK rendelet módosításáról,

b) a Bizottság 968/2006/EK rendelete (2006. június 27.) a Közösségen belül a cukoripar szerkezetátalakítására szolgáló ideiglenes rendszer megállapításáról szóló 320/2006/EK tanácsi rendelet végrehajtására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról.

Gráf József s. k.,

földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter

1. számú melléklet a 147/2009. (XI. 6.) FVM rendelethez[1]

Értékelési szempontok

Értékelési szempont megnevezéseÉrtékelés/ellenőrzés
módja
Maximális
pontszám
Szakmai szempontok
Az ügyfél termelői csoport vagy annak
tagja,     zöldség-gyümölcs     termelői
csoport,   termelői    szervezet,    azok
leányvállalata vagy azok tagja
 igazolás arra vonatkozóan,
hogy az ügyfél termelői
csoport vagy annak tagja,
zöldség-gyümölcs termelői
csoport, termelői szervezet,
azok leányvállalata vagy
azok tagja
5
Kérelem tartalma szerint 
 a) az ügyfél a cukorgyár bezárásának
következtében   teljesen   befejezte   a
cukorrépa termelést és ezért a cukoripar
szerkezetátalakításának támogatása során
teljes   vagy   részleges   kompenzációt
kapott
kifizetések alapján15
 b)  a   beruházás  cukorrépa-termelésre
irányul
kérelem alapján15
 c) a beruházás az állattenyésztésre irányulkérelem alapján10
 d) a beruházás a kertészetre irányulkérelem alapján5
 e) egyéb tevékenységre irányul 0
 a)-e) pont összesen 15
Összesen  20
Horizontális szempontok 
A    kérelem    benyújtását    megelőző
12 hónap      átlag      foglalkoztatotti
létszámának szinten tartása (legalább
1 fő)
  3
A    kérelem    benyújtását    megelőző
12 hónap      átlag      foglalkoztatotti
létszámához képest a foglalkoztatottak
számának bővítése a fejlesztés hatására
igényelt       támogatás       összege/új
munkahelyek száma
  
 0-30 000 000 Ft/új munkahely 12
 30 000 001-60 000 000 Ft/új munkahely 10
 60 000 001-90 000 000 Ft/új munkahely 8
 90 000 001-120 000 000 Ft/új munkahely 7
 120 000 001-150 000 000 Ft/új munkahely 6
 150 000 001-180 000 000 Ft/új munkahely 5
 180 000 001-200 000 000 Ft/új munkahely 4
 200 000 001-230 000 000 Ft/új munkahely 3
Értékelési szempont megnevezéseÉrtékelés/ellenőrzés
módja
Maximális
pontszám
 230 000 001-250 000 000 Ft/új munkahely 2
 250 000 001 Ft/új munkahely felett 1
A      megvalósítás      helye,      több
megvalósítási hely esetén valamennyi
megvalósítási hely
   
 hátrányos helyzetű területen van 5
Összesen  20
Pénzügyi terv
Mezőgazdasági termelő esetében   
Az     ügyfél     pénzügyi     tervének
koherenciája
   
 befektetett eszközök változása 1
 saját   tőke   változása    a    beruházás
időtartama alatt
 1
 értékcsökkenés változása 2
 saját tőke változása a működtetési időszak
alatt
 1
VállalatértékelésA pénzügyi táblában feltüntetett bázis adatainak összevetése a referenciaadatokkal
 termelési érték 4
 adózás előtti eredmény 3
 termelési értékarányos jövedelmezőség 3
Pénzügyi terv valóságtartalom vizsgálataA pénzügyi tábla adatainak összevetése a referenciaadatokkal a működtetés alatt
 termelési érték 4
 adózás előtti eredmény 3
 termelési értékarányos jövedelmezőség 3
Pénzügyi terv üzemeltetési-hatékonysági
vizsgálata
Az ügyfél által a bázisévhez képest a
benyújtás évétől számított negyedik évre
vállalt mezőgazdasági terület nő, akkor
5 százalékpontonkénti       növekedésre
1 pont, legfeljebb 5 pont adható
 5
Termelői     csoport,     zöldség-gyümölcs
termelői csoport, termelői szervezet vagy
azok leányvállalata esetében
   
Az ügyfél pénzügyi tervének koherenciájabefektetett eszközök változása 3
 saját   tőke   változása    a    beruházás
időtartama alatt
 3
 értékcsökkenés változása 3
 saját tőke változása a működtetési időszak
alatt
 3
VállalatértékelésAz ügyfél bázis évében az árbevételInduló termelői csoport vagy
zöldség-gyümölcs  termelői
csoport,      vagy      azok
leányvállalatai  esetében  a
számítást    a    támogatási
kérelem és az azt követő
2 év tervadatai alapján kell
elvégezni.
 
Értékelési szempont megnevezéseÉrtékelés/ellenőrzés
módja
Maximális
pontszám
 meghaladja az 1 milliárd forintos 8
 500 millió és 1 milliárd forint között van 4
 500 millió forint alatt van 0
Pénzügyi        terv        üzemeltetési-
hatékonysági vizsgálata
Az ügyfél árbevétele a benyújtás évétől
számított   negyedik   évre   nézve   a
benyújtás évéhez képest több mint
Induló termelői csoport
vagy zöldség-gyümölcs
termelői csoport, vagy azok
leányvállalatai esetében az
árbevétel eléri a
 
 20%-kal bővül700 millió forintot4
 10%-kal bővül500 millió forintot2
 Ha az ügyfél a benyújtást követő 3 évben
tervezett árbevétele a benyújtás évében
tervezett (bázisév) árbevételéhez képest
a növekmények értéke eléri a támogatás
  
 1,4-szeresét 6
 1,2-szeresét 3
Pénzügyi terv összesen  30
Üzleti terv
Üzleti tervVezetői összefoglaló 2
 Ügyfél bemutatása 8
 Piacelemzés és értékesítés 13
 Működési terv 19
 Szervezet, emberi erőforrások 9
 A fejlesztés bemutatása 19
 Kommunikációs terv 5
 A ügyfél társadalmi felelősségvállalása 5
Üzleti terv összesen  80
Mindösszesen  150

2. melléklet a 147/2009. (XI. 6.) FVM rendelethez

A) A kabai cukorgyár bezárásával érintett települések

Ártánd

Balmazújváros

Báránd

Békéscsaba

Békéssámson

Berettyóújfalu

Bihardancsháza

Biharnagybajom

Bihartorda

Csorvás

Debrecen

Derecske

Dombegyház

Ebes

Esztár

Földes

Füzesgyarmat

Gerendás

Gyula

Hajdúszoboszló

Hajdúszovát

Hencida

Kaba

Karcag

Kétsoprony

Kevermes

Konyár

Mezőkovácsháza

Mikepércs

Nádudvar

Nagyhegyes

Nagyrábé

Orosháza

Pocsaj

Pusztaföldvár

Püspökladány

Sáp

Sáránd

Sárrétudvari

Szarvas

Szeghalom

Telekgerendás

Tépe

Tetétlen

Tiszaörs

Tiszaszentimre

Tótkomlós

Vésztő

B) A petőházi cukorgyár bezárásával érintett települések

Abda

Ács

Acsád

Adony

Agyagosszergény

Ásványráró

Bábolna

Babót

Bágyogszovát

Bakonygyirót

Bakonypéterd

Balatonfenyves

Beled

Besnyő

Bezenye

Bicsérd

Boda

Bogyoszló

Bóly

Botykapeterd

Bőny

Börcs

Bősárkány

Buzsák

Bük

Büssü

Celldömölk

Chernelházadamonya

Csém

Csepreg

Csorna

Dalmand

Darnózseli

Dénesfa

Dombóvár

Dunakiliti

Dunaszeg

Dunaújváros

Edve

Enese

Enying

Ete

Farád

Fertőd

Fertőszentmiklós

Fertőszéplak

Fonó

Gölle

Gyóró

Győr

Győrújbarát

Győrzámoly

Hédervár

Hetes

Horvátzsidány

Iklanberény

Iregszemcse

Iván

Iváncsa

Jánossomorja

Kapospula

Kaposvár

Kapuvár

Karád

Kercseliget

Kimle

Kocs

Komárom

Kóny

Kópháza

Koroncó

Kőszeg

Kőszegszerdahely

Kunsziget

Lajoskomárom

Lápafő

Lázi

Lébény

Lipót

Magyarkeresztúr

Máriakálnok

Martonvásár

Mátyásdomb

Mesterháza

Mezőfalva

Mezőlak

Mezőörs

Mihályi

Mocsa

Mosonmagyaróvár

Mosonszentmiklós

Nagygeresd

Nagyigmánd

Nagylózs

Nagyszentjános

Nemesbőd

Nemesgörzsöny

Osli

Ostffyasszonyfa

Öttevény

Paks

Páli

Pápa

Pér

Pereszteg

Petőháza

Pincehely

Pinnye

Polgárdi

Porpác

Pusztaszabolcs

Püski

Rábacsanak

Rábakecöl

Rábapordány

Rábaszentandrás

Rajka

Ráksi

Ravazd

Regöly

Répcelak

Rétalap

Románd

Röjtökmuzsaj

Rum

Sarród

Sárvár

Sikátor

Somodor

Somogyaszaló

Somogyjád

Somogyszil

Sopron

Sopronhorpács

Sopronkövesd

Sopronnémeti

Sorkifalud

Söpte

Szakcs

Szákszend

Szany

Szárföld

Szentgáloskér

Szigetvár

Szil

Szilsárkány

Szombathely

Táp

Táplánszentkereszt

Tárkány

Taszár

Tata

Tevel

Tokorcs

Tömörd

Újkér

Und

Vadosfa

Vág

Várbalog

Vásárosfalu

Vasegerszeg

Vasszécsény

Vasszilvágy

Vép

Veszkény

Veszprémvarsány

Zók

Zsebeháza

Zsira

C) A szerencsi cukorgyár bezárásával érintett települések

Abaújszántó

Alsódobsza

Apc

Bekecs

Bodrogkeresztúr

Bodrogkisfalud

Csobaj

Dombrád

Egerlövő

Encs

Erdőbénye

Felsődobsza

Felsővadász

Füzesabony

Gesztely

Golop

Hajdúböszörmény

Hajdúdorog

Hajdúnánás

Halmaj

Hatvan

Heréd

Hernádcéce

Hernádkak

Heves

Hort

Jászágó

Jászapáti

Jászárokszállás

Jászivány

Jászjákóhalma

Jászkisér

Kunmadaras

Legyesbénye

Mád

Megyaszó

Mezőkeresztes

Mezőzombor

Miskolc

Monok

Nagycserkesz

Nagyhalász

Nagykökényes

Nyíregyháza

Poroszló

Prügy

Rátka

Sajóhidvég

Sárospatak

Sóstófalva

Szegi

Szegilong

Szerencs

Szikszó

Taktabáj

Taktaharkány

Taktakenéz

Taktaszada

Tállya

Tarcal

Timár

Tiszadada

Tiszakarád

Tiszaladány

Tiszalök

Tiszalúc

Tiszatardos

Tiszavasvári

Tokaj

Újcsanálos

D) A szolnoki cukorgyár bezárásával érintett települések

Abony

Apaj

Apátfalva

Bácsalmás

Bácsbokod

Békésszentandrás

Bugyi

Cegléd

Csanádpalota

Csárdaszállás

Csongrád

Dabas

Derekegyház

Deszk

Dömsöd

Dunavecse

Elek

Fábiánsebestyén

Fegyvernek

Felsőszentiván

Gádoros

Hódmezővásárhely

Hunya

Jánoshalma

Jászberény

Jászboldogháza

Jászfelsőszentgyörgy

Kamut

Kenderes

Kétegyháza

Kiskunfélegyháza

Kiskunlacháza

Kisújszállás

Kondoros

Köröstarcsa

Kunhegyes

Kunszentmárton

Makó

Mátételke

Mezőberény

Mezőtúr

Mindszent

Murony

Nagybaracska

Nagykőrös

Nagyszénás

Örményes

Pitvaros

Pusztamonostor

Ráckeve

Röszke

Solt

Szabadszállás

Szalkszentmárton

Szeged

Székkutas

Szentes

Szigetbecse

Szolnok

Tápiógyörgye

Tápiószentmárton

Tiszaföldvár

Tiszafüred

Tiszavárkony

Tószeg

Törökszentmiklós

Törtel

Újszász

Újszilvás

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 158/2009. (XI. 19.) FVM rendelet 10. §-a. Hatályos 2009.11.20.

Tartalomjegyzék