Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

19/2009. (X. 9.) PM rendelet

a bonus-malus rendszer, az abba való besorolás, illetve a kártörténeti igazolások kiadásának szabályairól

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény 69. § (1) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § g) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

A bonus-malus rendszer általános szabályai

1. § (1) A bonus-malus rendszer a személygépkocsira, motorkerékpárra, autóbuszra, tehergépkocsira, vontatóra, mezőgazdasági vontatóra terjed ki.

(2) A bonus-malus rendszer az (1) bekezdés szerinti gépjármű-kategóriák vonatkozásában egy A00 alap, 10 bonus és 4 malus osztályból áll.

(3) A biztosító az egyedi szerződéseket díjmegállapítás céljából a kármentes időszak, illetve az okozott - a biztosító kártérítési kötelezettségét kiváltó - károk számának alapján, az e rendelet melléklete szerinti táblázatban meghatározott módon a bonus-malus osztály valamelyikéhez hozzárendeli (besorolás).

(4) A biztosító köteles a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási egyedi szerződéseit a bonus-malus rendszer szerint nyilvántartani.

2. § (1) Az érintett szerződés vonatkozásában a bonus-malus rendszerrel járó előnyök és hátrányok a szerződő üzemben tartó személyéhez fűződnek, függetlenül attól, hogy az üzemben tartó gépjárművét ki vezette.

(2) Ha az adott gépjárművet jogtalanul használatba veszik, és erre vonatkozóan a nyomozó hatóságnál büntető feljelentés tételére kerül sor, úgy a gépjárművel okozott kár a szerződés besorolását nem érinti.

A besorolásra vonatkozó szabályok

3. § (1) A biztosító az új biztosítási időszakot illető besorolás során az előző biztosítási időszak besorolását, a megfigyelési időszak kártörténeti adatait, továbbá a hozott kárelőzményi igazolásokat veszi figyelembe.

(2) Egy adott biztosítási időszakon belül a szerződés besorolása - a (6) bekezdésben meghatározott esetkör kivételével -nem változik.

(3) A rendszerbe újonnan belépő üzemben tartó szerződése A00 osztályba kerül, kivéve a hozott kárelőzményi igazolás figyelembevételével létrejött szerződést.

(4) A szerződés besorolása egy osztályt emelkedik, ha a szerződés a vonatkozó megfigyelési időszakban legalább 9 hónapig hatályos és a teljes időszakban kármentes volt.

(5) Az üzemben tartó által az adott szerződés vonatkozásában már megszerzett besorolása megmarad, ha az adott szerződés érdekmúlás miatt megszűnik, és az üzemben tartó a szerződés megszűnését követő két éven belül ugyanazon gépjármű-kategóriába tartozó gépjárműre új szerződést köt.

(6) Ha az üzemben tartó egy adott gépjárműre már rendelkezik szerződéssel, és annak hatálya alatt másik, azonos gépjármű-kategóriába tartozó gépjárműre is szerződést köt, az új szerződést A00-ba kell sorolni. Ha a kedvezőbb besorolású gépjármű szerződése érdekmúlás miatt megszűnik, akkor a megszűnt szerződésen megszerzett besorolás a szerződés megszűnését követő két éven belül, a megszűnést követő naptól ugyanazon gépjármű-kategóriába tartozó gépjárműre az adott üzemben tartó által kötött, hatályban lévő szerződésre - a biztosítási időszakon belül is -érvényesíthető.

(7) Ha az (5) és (6) bekezdés szerinti besorolás átvitelére kerül sor, akkor a korábbi gépjármű megszűnt szerződésének hatálya alatt bekövetkezett, de még figyelembe nem vett károkat az új szerződés besorolásánál kell figyelembe venni.

(8) A 7. § (1) bekezdésében meghatározott előzetes besorolás a besorolás átvitelének az (5) és (6) bekezdésben meghatározott esetére nem alkalmazható.

4. § (1) A biztosító köteles a hozott kárelőzményi igazolást a besorolásra vonatkozó szabályok szerint figyelembe venni, amennyiben az igazolás tartalmazza az adott biztosítónál nyilvántartott időszakot, a kármentességet, illetve azt a tényt, hogy az üzemben tartó a szerződés hatálya alatt hány, a biztosító által elismert vagy vele szemben jogerősen megítélt kárt okozott.

(2) A biztosító a besorolásnál kizárólag az utolsó, időben egybefüggő időtartamra vonatkozó igazolást vagy igazolásokat veheti figyelembe.

5. § (1) Az üzemben tartó jogosult arra, hogy a biztosítónak a teljes kárkifizetés összegéről szóló írásbeli értesítését követő 45 napon belül a teljes kárösszeget a biztosítónak megfizesse.

(2) Ha az üzemben tartó a kárösszeget a biztosítónak megfizette, a szerződés besorolása a káresemény vonatkozásában nem romlik.

(3) Kármegosztás esetén az adott biztosítási szerződés alapján történt kárkifizetést kell figyelembe venni.

A biztosítóváltásra és az azzal összefüggő besorolásra vonatkozó szabályok

6. § (1) A megfigyelési időszak biztosítója (a továbbiakban: előző biztosító) az adott gépjárművet illetően köteles írásban igazolást kiadni a megfigyelési időszakra vonatkozóan a kártörténeti adatról az igazolás kiadásának időpontjában érvényes állapot szerint, és a besorolásról a biztosítási szerződés megfelelő besorolása céljából:

a) a biztosító részére, annak ez irányú kérése esetén, az igénylés beérkezését követő 15 napon belül (kártörténeti igazolás),

b) a biztosító részére a megfigyelési időszakot követő hatodik hónap utolsó napjáig, a megfigyelési időszakra vonatkozó azon kártörténeti adatról (késői kártörténeti adat) - ide nem értve a besorolást -, amely vonatkozásában az a) pont alapján kiadott igazoláshoz képest változás állt be (késői kártörténeti igazolás).

(2) Az előző biztosító köteles az (1) bekezdés a) pontjai szerint kiadott igazoláson az adott gépjármű vonatkozásában az igazolt biztosítási időszakot illető fedezetlenségi időtartamot, illetve a fedezetlenségi időtartam hiányának tényét, valamint a szünetelés időtartamát feltüntetni.

(3) Az (1) bekezdés szerinti igazolások kiadása, az (1) bekezdés a) pontja szerinti igazolás - a 7. § (4) bekezdésében meghatározottak szerinti - bekérése esetén az írásbeliséget helyettesíti az igazolás bekérésének és a vonatkozó adatoknak az elektronikus úton történő továbbítása.

7. § (1) A biztosító a besoroláshoz szükséges adatok megérkezéséig, illetőleg a (2) és (3) bekezdésben foglalt esetek bekövetkezéséig - a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény (a továbbiakban: Gfbt.) 8. § (3) bekezdése szerinti, üzemben tartó által benyújtott tájékoztatás, vagy az üzemben tartó nyilatkozata alapján állapítja meg a szerződés előzetes besorolását, ezek hiányában a szerződést előzetesen az A00 bonus-malus osztályba sorolja.

(2) Ha az üzemben tartó a Gfbt. 8. § (3) bekezdése szerinti tájékoztatást nem nyújt be, továbbá az előző biztosító megnevezését és a vonatkozó biztosítást igazoló okirat számát nem adja meg, vagy erre vonatkozó valótlan adatot közöl, úgy a biztosító a szerződést az M04 osztályba sorolja.

(3) Ha a besoroláshoz szükséges adatok egyéb, a (2) bekezdésben meg nem határozott okból kideríthetetlenek, a biztosító a szerződést az A00 osztályba sorolja.

(4) A biztosító köteles a szerződés hatálybalépését követő 30 napon belül a gépjármű hatósági jelzésének és a megszűnt biztosítást igazoló okirat (kötvény) számának megadásával az előző biztosítót írásban megkeresni a 6. § (1) bekezdés a) pontjában foglaltaknak megfelelő igazolás bekérése céljából.

(5) A biztosító a 6. § (1) bekezdés a) pontja szerinti igazolás beérkezését, illetve a (2) és (3) bekezdésben meghatározott esetek bekövetkezését követő 15 napon belül az igazolás adattartalma, illetve a (2) és (3) bekezdésben meghatározottak alapján a szerződést - a biztosítási időszakra vonatkozó hatállyal - besorolja.

Nem a biztosítóváltással összefüggő kártörténeti igazolások kiadása

8. § (1) A biztosító köteles - az igénylés beérkezését követő 15 napon belül - az igénylő kérésére a 3. § (5) és (6) bekezdésében foglalt kedvezmények másik gépjárműre vonatkozó érvényesítése céljából a kiadás időpontjában érvényes állapot szerint az igénylést megelőző legalább kétéves időszakra visszamenőleg az igénylővel fennálló biztosítási szerződéses jogviszony által érintett időszakra vonatkozóan a biztosított gépjárművet illető kártörténeti adatról írásban igazolást kiadni.

(2) A biztosító köteles - az igénylés beérkezését követő 15 napon belül - az igénylő kérésére az igénylést megelőző legalább ötéves időszakra visszamenőleg az (1) bekezdésben meghatározott igazolást kiadni más tagállam által előírt felelősségbiztosítási kötelezettség alapján kötendő szerződéssel kapcsolatos kedvezmény érvényesítése céljából.

Záró rendelkezések

9. § E rendelet alkalmazásában:

a) igénylő: a biztosított gépjármű kártörténeti adatra (kármentesség tényére) vonatkozó igazolást igénylő üzemben tartója;

b) kártörténeti adat: a gépjármű üzemben tartója által a biztosított gépjármű vonatkozásában az adott biztosítóval fennállt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződéses jogviszony alatt bekövetkezett - a kártérítés alapjául szolgáló - káreset vonatkozásában a biztosító által elismert vagy vele szemben jogerősen megítélt kártérítési kötelezettség ismertté válásának dátuma (az első kárkifizetés vagy a biztosítóval szemben hozott jogerős ítélet dátuma), a kifizetett kárösszeg meghatározott határidőn belüli visszafizetésének ténye és dátuma, illetve a kármentesség igazolt ténye;

c) megfigyelési időszak: az új biztosítási időszakot közvetlenül megelőző biztosítási időszak;

d) újonnan belépő üzemben tartó: az a szerződést kötő üzemben tartó, aki a szerződéskötést megelőző 2 évben magyarországi telephelyű gépjármű vonatkozásában az adott gépjármű-kategóriában felelősségbiztosítási szerződéses jogviszonyban üzemben tartóként nem állt.

10. § E rendelet 2010. január 1-jén lép hatályba.

Dr. Oszkó Péter s. k.,

pénzügyminiszter

Melléklet a 19/2009. (X. 9.) PM rendelethez

Bonus-malus osztályba sorolás személygépkocsi, motorkerékpár esetén

Kiinduló osztályMegfigyelési időszak kártörténeti adata alapján
0 kár1 kár2 kár3 kár4 vagy több kár
B10B10B08B06B04M04
B09B10B07B05B03M04
B08B09B06B04B02M04
B07B08B05B03B01M04
B06B07B04B02A00M04
B05B06B03B01M01M04
B04B05B02A00M02M04
B03B04B01M01M03M04
B02B03A00M02M04M04
B01B02M01M03M04M04
A00B01M02M04M04M04
M01A00M03M04M04M04
M02M01M04M04M04M04
M03M02M04M04M04M04
M04M03M04M04M04M04

Bonus-malus osztályba sorolás autóbusz, tehergépkocsi, vontató, mezőgazdasági vontató esetén

Kiinduló osztályMegfigyelési időszak kártörténeti adata alapján
0 kár1 kár2 kár3 kár4 vagy több kár
B10B10B09B08B07B06
B09B10B08B07B06B05
Kiinduló osztályMegfigyelési időszak kártörténeti adata alapján
0 kár1 kár2 kár3 kár4 vagy több kár
B08B09B07B06B05B04
B07B08B06B05B04B03
B06B07B05B04B03B02
B05B06B04B03B02B01
B04B05B03B02B01A00
B03B04B02B01A00M01
B02B03B01A00M01M02
B01B02A00M01M02M03
A00B01M01M02M03M04
M01A00M02M03M04M04
M02M01M03M04M04M04
M03M02M04M04M04M04
M04M03M04M04M04M04

Tartalomjegyzék