3/2009. (III. 12.) PM rendelet
az adóügyek elektronikus intézésének szabályairól szóló 34/2007. (XII. 29.) PM rendelet és az egyes szerencsejátékok engedélyezésével, lebonyolításával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatok végrehajtásáról szóló 32/2005. (X. 21.) PM rendelet módosításáról
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 175. § (13) bekezdés d) és h) pontjában és a szerencsejáték szervezéséről szóló 1991. évi XXXIV. törvény 38. § (2) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a)-b) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. §
Az adóügyek elektronikus intézésének szabályairól szóló 34/2007. (XII. 29.) PM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 1. §-a a következő h)-i) pontokkal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában)
"h) telefonos ügyféltájékoztató és ügyintéző rendszer: az állami adóhatóság multimédiás, internet protokoll alapú rendszere, mely ügyféltájékoztatásra, ügyintézésre, valamint az adóhatósági ügyintéző közreműködésével az adózó vagy képviselője azonosítására is alkalmas,
i) ügyfél azonosító szám: a telefonos ügyféltájékoztató és ügyintéző rendszerben az adózó vagy képviselője azonosítására szolgáló, határozott időtartam alatt alkalmazható, véletlenszerűen képzett 8 jegyű szám."
2. §
A Rendelet 2. §-a a következő i) ponttal egészül ki:
(E rendelet hatálya az adóhatósághoz elektronikus úton történő)
"i) valamint egyes adóügyek telefonon keresztül történő ügyintézésére"
(terjed ki.)
3. §
(1) A Rendelet 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A képviselő az Art. 17. § (5) bekezdésében meghatározott időn belül, de legkésőbb a 2. § a)-g) pontjaiban megjelölt adóügy első elektronikus intézése, illetve a 2. § i) pontja szerinti első telefonos ügyintézés időpontját megelőző munkanapon az erre rendszeresített papíralapú nyomtatványon köteles bejelenteni képviseleti jogosultságát az adóhatósághoz, illetve azt, hogy képviseleti jogosultságának tartalma
a) az általa képviselt adózók tekintetében az adóhatósághoz teljesítendő mely adókötelezettségek elektronikus úton történő teljesítésére, illetőleg
b) mely adóhatósági szolgáltatások elektronikus úton történő igénybevételére,
c) a bejelentési, változás-bejelentési kötelezettség teljesítésére,
d) a rendelkező nyilatkozat megtételére,
e) az adózó folyószámlájának megtekintésére,
f) az adóhatóság által nyilvántartott adatok megtekintésére, illetve ezen adatok letöltésére,
g) a fizetési könnyítési kérelmek benyújtására (ideértve a fizetési halasztás, a részletfizetés és a mérséklés iránti kérelmeket), valamint
h) egyes adóügyek telefonon keresztül történő ügyintézésére
terjed ki."
(2) A Rendelet 3. §-a a következő, új (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) A 17/A. § (4) bekezdése szerinti nyilatkozatnak legkésőbb az első telefonon történő ügyintézés megkezdését megelőző munkanapon kell beérkeznie az adóhatósághoz. A nyilatkozatot az adózó vagy képviselője választása szerint elektronikus úton a KR-en keresztül vagy papíralapon kitöltve, aláírva kell eljuttatni az adóhatósághoz."
4. §
A Rendelet 11. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Az adózó nevében a rá vonatkozó szabályok szerinti képviselője, illetve meghatalmazott képviselője, pénzügyi képviselője is teljesítheti az adófizetési kötelezettséget, amennyiben képviseleti jogosultságát igazolja. Csoportos adóalanyiság esetén a befizetést a csoportképviselőn kívül a csoport bármely más tagja is teljesítheti."
5. §
A Rendelet a 17. §-t követően a következő címmel és új 17/A. §-sal egészül ki:
"Egyes adóügyek telefonon történő ügyintézése
17/A. § (1) Az adóhatóság az eljárás során a (2) bekezdésben felsorolt ügyeket az általa üzemeltetett telefonos ügyféltájékoztató és ügyintéző rendszerbe ügyfél azonosító szám igénybevételével történt bejelentkezést, valamint az adózó és képviselője azonosítását követően, a beszélgetés rögzítése mellett, az adózó vagy képviselőjének telefonon előterjesztett kérelme alapján intézi, az egyedi ügyben a tájékoztatást megadja. Az adóhatósági ügyintéző az ügyfél azonosító szám mellett az adózó vagy képviselője adóhatóságnál nyilvántartott, az Art. 20. § (1) bekezdése szerinti természetes azonosító adatait is felhasználhatja az azonosításhoz.
(2) Az adóhatóság ügyféltájékoztató és ügyintéző rendszerében a következő ügyek intézhetők az adózó vagy képviselője telefonon előterjesztett kérelme alapján:
a) adózói folyószámlával, folyószámla kivonattal kapcsolatos egyedi tájékoztatás, ehhez kapcsolódó adónemek közötti átvezetés,
b) a 3. § szerinti regisztrációval, állandó meghatalmazással kapcsolatos egyedi felvilágosítás, tájékoztatás,
c) egyedi bevallási adatokkal kapcsolatos tájékoztatás, a hibás bevallással kapcsolatos egyedi tájékoztatás, papíralapú bevallás esetén - az adózó személyes jelenlétét nem igénylő - javítás,
d) adózói törzsadatokkal kapcsolatos tájékoztatás, egyedi bejelentésekkel, változás-bejelentésekkel kapcsolatos ügyintézés,
e) meggyőződés az ellenőrzést végző személy személyazonosságáról és megbízásának érvényességéről, a megbízólevél számáról, az ellenőrzés alá vont adónemekről és időszakról,
f) meggyőződés közösségi adószám érvényességéről.
(3) Az adóhatóság a telefonos ügyféltájékoztató és ügyintéző rendszerben folytatott beszélgetést - a (2) bekezdés f) pontjában meghatározott ügytípus kivételével - elektronikusan adathordozóra rögzíti, és annak anyagát az Art.-ben meghatározott időtartamig megőrzi.
(4) Az ügyfél azonosító számot az adózó vagy képviselője elektronikus úton a KR-en keresztül vagy papíralapon igényli az adóhatóságtól. Ügyfél azonosító szám igénylése esetén az adóhatóság a véletlenszerűen képzett ügyfél azonosító számról és annak alkalmazhatósági időtartamáról értesíti az adózót vagy képviselőjét, egyúttal nyilatkozat nyomtatványt juttat el részére. Az adóhatósághoz a 3. § (6) bekezdése szerint benyújtott nyilatkozat azt tartalmazza, hogy az adózó vagy képviselője az egyes adóügyek telefonon történő intézésekor hozzájárul a telefonbeszélgetés rögzítéséhez és megőrzéséhez. Nyilatkozat hiányában az adózó vagy képviselője a (2) bekezdés a)-e) pontjában felsorolt adóügyeit nem intézheti telefonon, amiről az adóhatóság a nyilatkozat nyomtatvány kiküldésével egyidejűleg tájékoztatja az adózót vagy képviselőjét.
(5) Amennyiben az adózó vagy képviselője telefonon előterjesztett kérelme az adóhatóság telefonos ügyféltájékoztató és ügyintéző rendszerében nem teljesíthető, az ügyintéző ezt közli az adózóval vagy képviselőjével. Egyidejűleg felhívja a figyelmét arra, hogy a kérelem szerinti ügy nem tartozik e rendelet tárgyi hatálya alá. Ha az adózó vagy képviselője ennek ellenére nem pontosítja, illetve továbbra is változatlan formában fenntartja a szóbeli kérelmében foglaltakat, ez esetben az adóhatósági ügyintéző az adózó vagy képviselője kérelméről hivatalos feljegyzést készít, és tájékoztatja az adózót vagy képviselőjét, hogy kérelmére írásban fog választ kapni.
(6) Az ügyfél azonosító szám elvesztését, megsemmisülését, jogosulatlan személy által történt megismerését az adózó vagy képviselője haladéktalanul köteles az adóhatósághoz papíralapon írásban, vagy a KR-en keresztül elektronikus úton, illetve telefonon bejelenteni. Ez utóbbi esetben az adóhatóság az adózó, illetve képviselőjének azonosítását az általa nyilvántartott, (1) bekezdés szerinti természetes azonosító adatok segítségével végzi el.
(7) Az adózó vagy képviselője kérelme alapján az általa lefolytatott, e § szerint rögzített telefonbeszélgetéseit a (3) bekezdésben meghatározott megőrzési időtartamon belül meghallgathatja.
(8) Az adózó vagy képviselője a részére megállapított ügyfél azonosító szám cseréjét annak alkalmazhatósági időtartamán belül a KR-en keresztül elektronikus úton vagy papíralapon igényelheti, ha az ügyfél azonosító száma elveszett, megsemmisült vagy jogosulatlan személy tudomására jutott. Az adózó vagy képviselője a részére megképzett ügyfél azonosító szám megszüntetését annak alkalmazhatósági időtartamán belül a KR-en keresztül elektronikus úton vagy papíralapon ok megjelölése nélkül kérheti az adóhatóságtól. Az adóhatóság a megszüntetett, illetve lejárt alkalmazhatósági idejű ügyfél azonosító számot a (3) bekezdésben meghatározott határidő lejártával törli a nyilvántartásából."
6. §
Az egyes szerencsejátékok engedélyezésével, lebonyolításával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatok végrehajtásáról szóló 32/2005. (X. 21.) PM rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 1. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) A szerencsejáték-szervezővel (a továbbiakban: szervező) szerződéses kapcsolatban álló, a szervező nevében és javára szerencsejáték értékesítését végző vállalkozásoknak a számvitelről szóló törvény szerinti napi készpénz záró állomány megállapítása során nem kell figyelembe venniük a szervező javára beszedett és elkülönített nyilvántartás alapján a szervezővel szemben elszámolási kötelezettségként kimutatott összeget."
7. §
A Vhr. 1. § (8) bekezdésében a "szerencsejáték-szervező (a továbbiakban: szervező)" szövegrész helyébe a "szervező" szöveg lép.
8. §
(1) E rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel - a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
(2) E rendelet 1-3. §-a és 5. §-a 2009. július 1-jén lép hatályba.
(3) E rendelet 2009. július 2-án hatályát veszti.
Dr. Veres János s. k.,
pénzügyminiszter