Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

55/2010. (III. 11.) Korm. rendelet

a befogadó nemzeti támogatás részletes kormányzati feladatairól

A Kormány a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény 37. § (2) bekezdés a) pontjában, 50. § (4) bekezdésében és 207. § (1) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 35. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed

a)[1] a minisztériumokra,

b)[2]

c)[3] a megyei, fővárosi védelmi bizottságokra, a helyi védelmi bizottságokra, illetve a polgármesterekre (a továbbiakban: a honvédelem területi és helyi igazgatási szervei),

d)[4] a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. CXIII. törvény (a továbbiakban: Hvt.) 18. §-a szerinti, a honvédelemben közreműködő szervekre,

e) a gazdasági és anyagi szolgáltatásra kötelezettekre.

(2)[5] E rendelet szabályait kell alkalmazni a NATO-vezetésű erők Magyarország területén való elhelyezését, átvonulását, illetve alkalmazását biztosító befogadó nemzeti támogatás tervezésére és végrehajtására az Országgyűlés vagy a Kormány által jóváhagyott NATO-műveletek során.

2. § E rendelet alkalmazásában:

1.[6] befogadó állam: Magyarország, amely befogadja a NATO- vezetésű művelet során a NATO, illetve a küldő állam fegyveres erőit, szervezeteit, részükre polgári és katonai támogatást biztosít, lehetővé teszi a területén való áthaladásukat vagy működésüket,

2. befogadó nemzeti támogatást igénylő levél: a NATO műveleti parancsnokság által elkészített és a befogadó államnak címzett dokumentum, amelyben a NATO megigényli a befogadó nemzeti támogatást, és kezdeményezi annak teljesítéséhez szükséges feltételek kialakítását,

3. befogadó nemzeti támogatásra vonatkozó egyetértési nyilatkozat (a továbbiakban: egyetértési nyilatkozat): a befogadó állam képviselője és a felhatalmazott NATO műveleti parancsnok által aláírt megállapodás, amely kifejezi a befogadó állam és a NATO szövetséges erők befogadó nemzeti támogatás nyújtására, illetve fogadására irányuló szándékát és az ezzel összefüggő felelősség vállalását,

4. fő tervező konferencia: a NATO műveleti tervezési rendszerében megszervezésre kerülő tervezési konferencia, amelynek eredményeképpen a befogadó nemzeti támogatásra vonatkozó technikai megállapodás véglegesítésre kerül,

5. indító tervező konferencia: a NATO műveleti tervezési rendszerében megszervezésre kerülő tervezési konferencia, amelynek eredményeképpen a befogadó nemzeti támogatás tervezéséhez szükséges koncepcionális igényjegyzék összeállításra kerül,

6. képesség katalógus: a befogadó állam által összeállított, a NATO-művelet érdekében felajánlható polgári és a katonai képességeket tartalmazó adatok összessége, amelyet az érintett NATO műveleti parancsnokság a műveletek kezdeti tervezési feladataihoz felhasználhat,

7. koncepcionális igényjegyzék: a NATO műveleti parancsnok által koordinált és a küldő állam által készített, egy meghatározott műveletben tervezetten részt vevő erőket és eszközöket, valamint a részükre igényelt humán és anyagi erőforrást, szolgáltatást és infrastruktúrát tartalmazó tervezési dokumentum,

8. küldő állam: az erőit, szervezeteit, anyagi készleteit vagy a többnemzeti erők nemzeti elemeit a NATO-műveletben felvonultató olyan ország, amely a befogadó állam területén való elhelyezése, átvonulása vagy alkalmazása során annak polgári és katonai támogatását igényli,

9. logisztikai szemrevételezés: a NATO műveleti tervezési rendszerének keretében a művelet térségében végrehajtott helyszíni bejárás,

10. NATO-művelet: támadás, védelem, mozgatás, logisztikai támogatás, manőver, illetve valamely hadászati, hadműveleti, harcászati feladathoz kapcsolódó, támogatási, kiképzési vagy igazgatási feladat végrehajtása, amelynek részét képezik a gyakorlatok is,

11. a NATO-művelet befogadó nemzeti támogatását irányító bizottság: a NATO műveleti, logisztikai támogatás vezetési rendszere keretében a művelet teljes időtartama alatt működő bizottság, melynek társelnökei a NATO műveleti parancsnok, valamint a befogadó állam felhatalmazott képviselői, tagjai a küldő állam és a befogadó állam polgári és katonai képviselői,

12. NATO műveleti parancsnok: a NATO vezetési rendjében az a kijelölt összhaderőnemi vagy haderőnemi parancsnok, aki a NATO-művelet vonatkozásában a befogadó nemzeti támogatással kapcsolatos tárgyalások vezetésére, a befogadó nemzeti támogatás tervezésére és végrehajtásának koordinálására jogosult,

13. összhaderőnemi, haderőnemi végrehajtási megállapodás: az 1949. április 4-én, Washingtonban aláírt Észak-atlanti Szerződés V. cikk, vagy egy kiemelt komplex NATO-vezetésű művelet során a NATO műveleti parancsnok, a fogadó állam és küldő állam között a technikai megállapodás alapján aláírásra kerülő két-, vagy többoldalú dokumentum,

14. részletes szükségleti jegyzék: a NATO műveleti parancsnok által koordinált és a küldő állam által készített, a befogadó állam felhatalmazott képviselője által ellenjegyzett, egy meghatározott műveletben részt vevő erőket és eszközöket, valamint a részükre igényelt humán és anyagi erőforrást, szolgáltatást és infrastruktúrát tartalmazó részletes tervezési dokumentum,

15. technikai megállapodás: az egyetértési nyilatkozat alapján aláírásra kerülő, a befogadó állam és a NATO műveleti parancsnok által aláírt, egy meghatározott műveletre, feladat végrehajtására vonatkozó dokumentum, amely tartalmazza a befogadó nemzeti támogatás részletes rendjét, a lebonyolítás felelőseit, fő elveit, valamint a részletes pénzügyi és jogi szabályokat,

16. záró tervező konferencia: a NATO műveleti tervezési rendszerében megszervezésre kerülő tervezési konferencia, amelynek alapján végrehajtásra kerül a logisztikai szemrevételezés, és amelynek eredményeképpen a küldő államok szerinti bontásban összeállításra kerülnek a részletes szükségleti jegyzékek.

3. § Az egyetértési nyilatkozat tartalmazza a befogadó nemzeti támogatás végrehajtásának általános feltételeit, különösen a befogadó nemzeti támogatás nyújtásának műveleti, logisztikai, pénzügyi és a jogi kereteit, a költségtérítés alapelveit. Az egyetértési nyilatkozatot a nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos eljárásról szóló 2005. évi L. törvényben foglalt feltételek fennállása esetén nemzetközi szerződésbe, egyéb esetben nemzetközi szerződésnek nem minősülő megállapodásba kell foglalni.

2. A befogadó nemzeti támogatás feladatrendszere, az igények kielégítésének rendje

4. § (1) A befogadó nemzeti támogatás feladatrendszere magában foglalja

a) az 1. § (1) bekezdésében felsorolt szervek tervezési, koordinációs, irányítási és végrehajtási tevékenységét,

b) a befogadó nemzeti támogatás végrehajtása érdekében megkötött megállapodásból származó kötelezettségeket,

c) a befogadó nemzeti támogatással kapcsolatos tervek és jegyzékek kidolgozását,

d) a polgári munkaerő, az anyagi javak, az ingatlanok és ingó dolgok, valamint a gazdasági és anyagi szolgáltatások biztosítását.

(2) A befogadó nemzeti támogatást igénylő levél befogadó állam által történő átvételét megelőzően, a várható befogadó nemzeti támogatásra vonatkozó igények teljesítésére való felkészülés során a nemzetgazdaság védelmi felkészítése és mozgósítása feladatai végrehajtásával kapcsolatos külön jogszabály rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

5. § (1) A befogadó nemzeti támogatást

a) elsősorban önkéntes alapon, a befogadó állammal vagy a vállalkozásokkal kötött visszterhes szerződés útján,

b) a Hvt. szerinti feltételek fennállása esetén gazdasági és anyagi szolgáltatás igénybevételével

kell biztosítani.

(2) A befogadó nemzeti támogatást képező erőforrásokat és szolgáltatásokat a befogadó állam jogrendje, nemzeti érdekei, valamint nemzetgazdasága lehetőségeinek figyelembevételével kell rendelkezésre bocsátani.

(3) A befogadó nemzeti támogatást a technikai megállapodásban, illetve az összhaderőnemi, haderőnemi végrehajtási megállapodásban rögzítettek szerint térítés ellenében kell biztosítani. Az igényelt befogadó nemzeti támogatásról döntésre jogosult a térítési kötelezettség alól mentesítést engedélyezhet.

3. A befogadó nemzeti támogatás irányítása

6. § A Kormány a befogadó nemzeti támogatás megszervezése és irányítása érdekében meghatározza a befogadó nemzeti támogatás nemzeti feladat- és szervezetrendszerét, és ennek keretében - a honvédelemért felelős miniszter hatáskörébe tarozó befogadó nemzeti támogatások kivételével - dönt a befogadó nemzeti támogatásról.

7. § A honvédelemért felelős miniszter

a) dönt a gyakorlatok, gyakorlások, felkészítések, egyéb kiképzési feladatok, konferenciák, továbbá a hazai bázisú, NATO által akkreditált szervezetek működésének befogadó nemzeti támogatásáról,

b) előkészíti a befogadó nemzeti támogatásra vonatkozó nemzetközi szerződéseket,

c) megköti az a) pontban meghatározott befogadó nemzeti támogatásra vonatkozó igények teljesítéséhez szükséges - nemzetközi szerződésnek nem minősülő - megállapodásokat.

8. §[7] A Kormány tagja, a Hvt. 18. §-a szerint, a honvédelemben közreműködő szerv vezetője a befogadó nemzeti támogatás hatáskörébe tartozó feladatainak tervezése és végrehajtása érdekében

a) meghatározza a befogadó nemzeti támogatás ágazati feladatait,

b) kijelöli az irányítása alá tartozó önálló szervezeteket, valamint ezek területi szerveit a befogadó nemzeti támogatás ágazati feladatainak végrehajtására,

c) összeállítja a befogadó nemzeti támogatás ágazati feladatainak végrehajtásához szükséges tervet,

d) együttműködik a honvédelemért felelős miniszterrel a 7. § b) és c) pontjában meghatározott nemzetközi szerződések, illetve megállapodások előkészítésében,

e) együttműködik a honvédelemért felelős miniszterrel az Országgyűlés, illetve a Kormány befogadó nemzeti támogatással kapcsolatos döntéseinek végrehajtásában.

9. §[8] A a honvédelem területi és helyi igazgatási szervei a befogadó nemzeti támogatás területi és helyi feladatainak megtervezése és végrehajtása érdekében

a) összehangolják a befogadó nemzeti támogatás területi és helyi szintű feladatait,

b) meghatározzák az irányításuk, vagy felügyeletük alá tartozó szervek, személyek befogadó nemzeti támogatással kapcsolatos feladatait,

c) összeállítják a területi és helyi befogadó nemzeti támogatásra vonatkozó intézkedési terveket.

4. A befogadó nemzeti támogatás tervezésének és végrehajtásának rendje

10. § Az ország védelméhez kapcsolódó befogadó nemzeti támogatással kapcsolatos feladatokat az ország fegyveres védelme tervének részeként kell kidolgozni.

11. § (1)[9] A minisztériumok, valamint a honvédelem területi és helyi igazgatási szervei a befogadó nemzeti támogatásra vonatkozó terveiket a védelmi igazgatás intézkedési tervrendszere részeként készítik el.

(2) A befogadó nemzeti támogatásra vonatkozó tervezést a NATO-műveletre vonatkozó részletes szükségleti jegyzék alapján kell végrehajtani.

12. § A befogadó nemzeti támogatás tervezése során az egyetértési nyilatkozatot, a technikai megállapodást, az összhaderőnemi, haderőnemi végrehajtási megállapodást, valamint a befogadó nemzeti támogatás végrehajtására vonatkozó intézkedési terveket a nemzeti érdekek, valamint a műveleti és anyagi NATO- szabványok együttes figyelembevételével kell előkészíteni.

13. §[10] A Kormány hatáskörébe tartozó befogadó nemzeti támogatás nyújtására irányuló igény esetén a honvédelemért felelős miniszter a képesség katalógus átadásával tájékoztatja a NATO illetékes parancsnokságát Magyarország befogadó nemzeti támogatásra vonatkozó képességeiről.

14. § (1) A képesség katalógust a honvédelemért felelős miniszter készíti el.

(2) A képesség katalógusnak tartalmaznia kell

a)[11] Magyarország befogadó nemzeti támogatással kapcsolatos ügyekben illetékes kapcsolattartó szervezeteit, azok elérhetőségét, a befogadó nemzeti támogatás nemzeti struktúráját, koordinációs és irányítási rendszerét,

b) a fogadó létesítményeket: vasúti ki- és berakóállomásokat, folyami kikötőket, repülőtereket, határátkelőhelyeket,

c) az egészségügyi ellátás biztosításához felajánlható képességeket,

d)[12] a Magyar Honvédség, a Hvt. 80. § r) pontja szerinti rendvédelmi szervek befogadó nemzeti támogatással kapcsolatos képességeit.

15. § (1) A NATO-vezetésű művelet befogadó nemzeti támogatásának tervezése a műveleti tervezés része, amely a NATO műveleti parancsnok által aláírt befogadó nemzeti támogatást igénylő levél átvételével kezdődik.

(2) A befogadó nemzeti támogatás tervezésének szakaszait a NATO-vezetésű művelet függvényében a honvédelemért felelős miniszter által kijelölt személy a NATO műveleti parancsnokkal együttműködve határozza meg.

(3) A befogadó állam megfelelő szintű képviselője

a) együttműködik a NATO műveleti parancsnokkal az indító-, fő-, illetve záró logisztikai tervezési konferenciák megszervezésében,

b) részt vesz a többnemzeti erőkre vonatkozó befogadó nemzeti támogatás - NATO műveleti parancsnok által koordinált - küldő államok közötti tervezésében.

16. § (1)[13] A Kormány tagja, a honvédelem területi és helyi igazgatási szervei a befogadó nemzeti támogatásra vonatkozó igény gazdasági és anyagi szolgáltatás elrendelésével történő biztosításának tervezése érdekében - adatszolgáltatás céljából - megkereséssel fordulhatnak a katonai igazgatás illetékes területi szervéhez.

(2) A megkeresés esetén a hatáskörrel rendelkező igénybevételi hatóság a megkeresés tartalmának megfelelően egyszeri adatszolgáltatást írhat elő a gazdasági és anyagi szolgáltatásra kötelezettek részére.

(3)[14] A megkeresett katonai igazgatás illetékes területi szerve a megkereső szerv részére - a megkeresés tartalmának megfelelően - adatot szolgáltat az egyszeri adatszolgáltatás alapján pontosított nyilvántartásában szereplő, nemzeti igénybevételi célú kijelölés hatálya alatt nem álló technikai eszközökről, ingatlanokról és szolgáltatásokról. Az adatszolgáltatást a védelmi igazgatás zártkörű informatikai rendszerén, elektronikus úton kell teljesíteni. Az adatszolgáltatása során személyes adatok átadására nem kerülhet sor.

17. § A NATO-műveletek befogadó nemzeti támogatására vonatkozó részletes pénzügyi intézkedéseket és költségtérítési eljárásokat a technikai megállapodásban, illetve összhaderőnemi, haderőnemi végrehajtási megállapodásban kell meghatározni.

18. § (1) A záró tervező konferencia során végrehajtásra kerülő logisztikai szemrevételezésen a befogadó állam részéről az érintett ágazatok, területi és helyi védelmi igazgatási szervek, valamint katonai szervek képviselői vesznek részt.

(2) A részletes szükségleti jegyzékeket a befogadó állam felhatalmazott képviselője a logisztikai szemrevételezést követően ellenjegyzi.

(3) A befogadó állam által kijelölt nemzeti támogató erőkre és eszközökre vonatkozó információkat a honvédelemért felelős miniszter biztosítja a NATO műveleti parancsnok részére.

19. § A NATO-művelet befogadó nemzeti támogatására vonatkozó megállapodásokat, részletes szükségleti jegyzékeket csak a NATO műveleti parancsnokkal, a befogadó állam és az érintett küldő állam képviselőivel történt egyeztetést követően írásban lehet módosítani.

20. § A küldő államok által igényelt beszerzésekre és szolgáltatásokra vonatkozó szerződések megkötését, teljesítését a honvédelemért felelős miniszter által kijelölt szervezet koordinálja.

21. § A NATO-művelet befogadó nemzeti támogatással kapcsolatos feladatai végrehajtásának időszakában a NATO műveleti parancsnokság és a befogadó állam közötti folyamatos koordinációt a NATO-művelet befogadó nemzeti támogatását irányító bizottság végzi.

5. Záró rendelkezések

22. § (1) Ez a rendelet 2010. március 15-én lép hatályba.

(2)[15]

(3)[16]

(4) A (2)-(3) bekezdés e rendelet hatálybalépését követő napon a hatályát veszti.

Bajnai Gordon s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Módosította a 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 86. § (3) bekezdése a) pontja. Hatályos 2012.01.01.

[2] Hatályon kívül helyezte a 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 86. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2012.01.01.

[3] Módosította a 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 87. § (2) bekezdése. Hatályos 2012.01.01.

[4] Megállapította a 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 87. § (1) bekezdése. Hatályos 2012.01.01.

[5] Módosította a 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 87. § (3) bekezdése. Hatályos 2012.01.01.

[6] Módosította a 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 87. § (3) bekezdése. Hatályos 2012.01.01.

[7] Módosította a 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 87. § (4) bekezdése. Hatályos 2012.01.01.

[8] Módosította a 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 87. § (5) bekezdése. Hatályos 2012.01.01.

[9] Módosította a 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 87. § (5) bekezdése. Hatályos 2012.01.01.

[10] Módosította a 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 87. § (3) bekezdése. Hatályos 2012.01.01.

[11] Módosította a 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 87. § (3) bekezdése. Hatályos 2012.01.01.

[12] Módosította a 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 87. § (6) bekezdése. Hatályos 2012.01.01.

[13] Módosította a 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 87. § (5) és (7) bekezdése. Hatályos 2012.01.01.

[14] Módosította a 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 87. § (8) bekezdése. Hatályos 2012.01.01.

[15] Hatályon kívül helyezte e rendelet 22. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2010.03.16.

[16] Hatályon kívül helyezte e rendelet 22. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2010.03.16.

Tartalomjegyzék