35/2011. (X. 17.) BM rendelet

a belügyminiszter irányítása alatt álló egyes rendvédelmi szervek hivatásos állományú tagjai szolgálati és kiegészítő igazolványainak rendszeresítéséről, kiadásának és nyilvántartásának eljárási rendjéről

A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény 342. § (2) bekezdés 19. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 37. § (1) bekezdés d), n) és q) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § E rendelet hatálya

a)[1] a rendőrségre, a büntetés-végrehajtási szervezetre, valamint a hivatásos katasztrófavédelmi szervre (a továbbiakban együtt: rendvédelmi szervek),

b) a rendvédelmi szervek hivatásos állományú tagjaira (a továbbiakban: a hivatásos állomány tagja), valamint

c) az e rendeletben meghatározott szolgálati igazolványok és kiegészítő igazolványok (a továbbiakban együtt: igazolvány) rendszeresítését, elkészítését,kiadását, nyilvántartását, visszavonását és selejtezését munkakörüknél fogva végző további személyekre

terjed ki.

2. § (1) A hivatásos állomány tagját szolgálati igazolvánnyal az e rendeletben meghatározottak szerint kell ellátni. A Nemzeti Védelmi Szolgálat (a továbbiakban: NVSZ) hivatásos állományú tagját szolgálati feladatainak ellátásához - a szolgálati igazolvány mellett - kiegészítő igazolvánnyal kell ellátni.

(2) A rendszeresített szolgálati igazolvány leírását az 1-6. melléklet, a kiegészítő igazolvány leírását a 7. melléklet tartalmazza.

(3) A szolgálati igazolvány a rendvédelmi szerv hivatásos állományába tartozáson és a személyi azonosításon kívül a fegyverviselésre és az intézkedésre való jogosultságot is igazolja. A kiegészítő igazolvány az NVSZ munkatársainak a jogszabályban meghatározott belső bűnmegelőzési célú ellenőrzési és bűnfelderítési jogosultságait igazolja.

3. § (1) Az igazolvány visszavonásig vagy a rajta feltüntetett időpontig érvényes.

(2) Az igazolványt vissza kell vonni a szolgálati viszony megszűnésekor, vagy ha a (4) bekezdés szerinti cseréje válik szükségessé. Az igazolvány visszavonására a munkáltatói jogkört gyakorló vezető jogosult.

(3) Az NVSZ kiegészítő igazolványát az NVSZ vezetője visszavonja, ha az NVSZ hivatásos állományú tagjának szolgálata vagy berendelése az NVSZ-nél megszűnt.

(4) A rendvédelmi szerv állományba tartozás szerint illetékes szervének személyügyi szerve (a továbbiakban: illetékes személyügyi szerv) ötévente ellenőrzi az igazolvány állapotát, az arcképek időszerűségét, és intézkedik az igazolvány cseréjéről, ha azt annak elhasználódása szükségessé teszi. Az igazolványt ki kell cserélni, ha az igazolványon feltüntetett adatokban vagy az arckép felismerhetőségében változás következett be. Az igazolvány birtokosa köteles haladéktalanul jelenteni a személyügyi szervnek, ha az igazolványban szereplő adataiban változás következett be.

(5) A szolgálati igazolvány elkészítéséért, kiadásáért, nyilvántartásáért, visszavonásáért és selejtezéséért

a) a rendőrség állományába tartozók esetében az Országos Rendőr-főkapitányság (a továbbiakban: ORFK),

b) a büntetés-végrehajtási szervezet esetében a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (a továbbiakban: BVOP),

c)[2] a hivatásos katasztrófavédelmi szerv esetében a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (a továbbiakban: BM OKF)

személyügyi szerve a felelős.

(6) A kiegészítő igazolvány elkészítésével kapcsolatos feladatokat a Belügyminisztérium, a kiegészítő igazolványokkal kapcsolatos egyéb feladatokat az NVSZ személyügyi szerve látja el.

4. § (1) Az igazolvány kiadására, visszavonására, illetve adatváltozás miatti cseréjére az eljárni jogosult személyügyi szerv a munkáltatói jogkört gyakorló vezető határozata (állományparancsa) alapján intézkedik.

(2)[3] Az igazolvány elkészítéséhez szükséges adatok felvételéről az illetékes személyügyi szerv gondoskodik, és az adatokat elektronikus úton továbbítja az ORFK, a BVOP, illetve a BM OKF által vezetett központi személyügyi nyilvántartás felé.

(3) Az új igazolvány kiadásával egyidejűleg az arcképmás és a saját kezű aláírásminta másolatát a személyi anyagban el kell helyezni.

5. §[4] Az elkészített szolgálati igazolvány illetékes személyügyi szerv részére történő továbbítását, nyilvántartását és ellenőrzését a személyügyi számítógépes nyilvántartó rendszer adatai alapján az ORFK, a BVOP, illetve a BM OKF személyügyi szerve végzi. A kiegészítő igazolványok nyilvántartását és ellenőrzését a személyügyi számítógépes nyilvántartó rendszer adatai alapján az NVSZ végzi.

6. § (1) A visszavont igazolványok selejtezéséről -a központi személyügyi nyilvántartásba történő adatszolgáltatást követően - a visszavonást elrendelő gondoskodik.

(2) A visszavont igazolványokat évente kell selejtezni. A selejtezési jegyzőkönyv adatait a központi személyügyi nyilvántartásban kell rögzíteni.

(3) A selejtezési jegyzőkönyv egy példányát a selejtezéstől számított tíz évig meg kell őrizni. A központi személyügyi nyilvántartásban a selejtezés okát, tényét, a selejtezési jegyzőkönyv nyilvántartási számát és az igazolvány adataihoz tartozó tételszámot kell rögzíteni.

(4) A hivatásos állomány tagja a részére kiadott igazolvány megőrzéséért és jogszerű használatáért anyagi és fegyelmi felelősséggel tartozik. Az igazolvány elvesztését, megrongálódását, megsemmisülését a hivatásos állomány tagja a tudomásra jutást követően haladéktalanul köteles jelenteni a vezetőjének, vagy - a hivatali munkaidő után - az ügyeletvezetőnek (ügyeletes tisztnek).

(5) A vezető vagy az ügyeletvezető (ügyeletes tiszt) a jelentést követően azonnal intézkedik az elvesztés tényének a központi nyilvántartásba történő bejegyzése, valamint az igazolványhoz kapcsolódó belépési és egyéb jogosultságok letiltása iránt. A vezető az illetékes személyügyi szervnél kezdeményezi az igazolvány érvénytelenítését és pótlását.

7. § (1) A személyi állomány tagjának halála esetén igazolványa - a közeli hozzátartozó kérelmére, kegyeleti okból - a munkáltatói jogkör gyakorlójának engedélyével átadható a közeli hozzátartozó részére, az alábbi eljárási szabályok betartása mellett:

a) az átadás előtt az igazolványt a hologram kilyukasztásával érvényteleníteni kell,

b) az igazolvány sorszámát selejtezni kell,

c) az érvénytelenítés tényét az igazolvány adatait tartalmazó nyilvántartásokban át kell vezetni, valamint

d) a közeli hozzátartozónak aláírásával igazolni kell az igazolvány átvételét.

(2) A személyi állomány nyugállományba vonuló tagja számára - annak kérelmére, a legalább 20 év hosszú életpálya elismeréseként - az érvénytelenített igazolvány az (1) bekezdés a)-d) pontjában meghatározott eljárási szabályok betartása mellett átadható.

8. § (1) Ez a rendelet a kihirdetést követő hónap első napján lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a Rendőrség és a büntetés-végrehajtási szervezet hivatásos állományú tagjai szolgálati és kiegészítő igazolványainak rendszeresítéséről, kiadásának és nyilvántartásának eljárási rendjéről szóló 69/2007. (XII. 28.) IRM rendelet.

(3) Az e rendelet hatálybalépésekor érvényes szolgálati igazolványok az igazolványban meghatározott érvényességi idő lejártáig vagy visszavonásukig érvényesek.

Dr. Pintér Sándor s. k.,

belügyminiszter

1. melléklet a 35/2011. (X. 17.) BM rendelethez

A rendőrség hivatásos állományú tagjai szolgálati igazolványának leírása

1. A rendőrség hivatásos állományú tagjai szolgálati igazolványának (e melléklet alkalmazásában a továbbiakban: igazolvány) felépítése és megjelenése:

Az igazolvány az ISO 7810 (1995) szabványnak megfelelő, ID-1 méretű, többrétegű, világoskék és zöldes árnyalatú alnyomattal ellátott műanyag kártyaigazolvány.

2. Az igazolvány első oldalának adattartalma:

rendőrségi címer,

-a "RENDŐRSÉG" felirat,

- a fénykép alatt a "POLICE" felirat,

- a "fegyverviselésre és intézkedésre jogosult!" felirat,

- a jogviszony megnevezése,

- fénykép,

- név,

- rendfokozat megnevezése.

3. Az igazolvány hátoldalának adattartalma:

-"ÉRVÉNYES:" felirat,

- sorszám,

- az érvényesség dátuma,

- a "Saját kezű aláírás:" felirat, alatta a saját kezű aláírásminta digitalizált képe,

- a "TAJ szám:" felirat, alatta a TAJ szám,

- a "Kibocsátó hatóság kódja:" felirat, alatta a munkáltató - 4. pont szerinti - kódszáma,

- a "Kitöltés dátuma:" felirat, alatta a megszemélyesítés dátuma,

- az igazolvány alsó harmadán elhelyezkedő gépi kód.

4. Az igazolványra kerülő munkáltatói megnevezések és kódszámok jegyzéke

Az igazolvány első oldalára
kerülő szerv megnevezése
Az igazolvány hátoldalára kerülő kódszám
RENDŐRSÉG200.ORFK központi szervek
153.Nemzeti Védelmi Szolgálat
166.Oktatási Igazgatóság
202.Köztársasági Őrezred
203.Készenléti Rendőrség
290.Repülőtéri Rendőr Igazgatóság
291.Nemzeti Nyomozó Iroda
301.Budapesti Rendőr-főkapitányság
302.Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság
303.Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság
304.Békés Megyei Rendőr-főkapitányság
305.Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság
306.Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság
307.Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság
308.Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság
309.Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság
310.Heves Megyei Rendőr-főkapitányság
316.Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság
311.Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság
312.Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság
313.Pest Megyei Rendőr-főkapitányság
314.Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság
315.Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság
317.Tolna Megyei Rendőr-főkapitányság
318.Vas Megyei Rendőr-főkapitányság
319.Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság
320.Zala Megyei Rendőr-főkapitányság
900.Terrorelhárítási Központ

2. melléklet a 35/2011. (X. 17.) BM rendelethez

A büntetés-végrehajtási szervezet hivatásos állományú tagjai szolgálati igazolványának leírása

1. A büntetés-végrehajtási szervezet hivatásos állományú tagjai szolgálati igazolványának (e melléklet alkalmazásában a továbbiakban: igazolvány) típusai:

a) vezetői (hátoldalon: "Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoka" feliratú bélyegzőlenyomat),

b) vezetői (hátoldalon: "Magyar Köztársaság Belügyminiszter" feliratú bélyegzőlenyomat),

c) országos parancsnoksági,

d) intézeti hivatásos.

2. Az igazolvány felépítése:

Az igazolvány az ISO 7810 (1995) szabványnak megfelelő, ID-1 méretű, többrétegű műanyag kártya. Az első oldal jobb alsó sarkában "BV" felirattal ellátott holografikus biztonsági elem található.

3. Az igazolvány első oldalának adattartalma:

- a büntetés-végrehajtási szervezet címere,

- a munkáltató megnevezése,

- az állományviszony megnevezése,

- arckép (25 x 32 mm), -- név,

- rendfokozat,

- születési idő,

- az igazolvány sorszáma,

- a "fegyverviselésre jogosult" felirat.

4. Az igazolvány hátoldalának adattartalma:

- feliratok:

"AZ IGAZOLVÁNY EGYENRUHA VISELÉSÉRE JOGOSÍT!",

"TALÁLT IGAZOLVÁNYT A RENDŐRHATÓSÁGNAK ÁT KELL ADNI!",

"VISSZAVONÁSIG ÉRVÉNYES",

- a kiállítás kelte,

- a munkáltatói aláírás és bélyegzőlenyomat.

5. Az igazolvány színe:

Az igazolványok megkülönböztetésére különböző színű szövegnyomat szolgál. Az alnyomati rajzolatrendszer minden típus esetén azonos, kétszínű (rózsaszín és lila), a szövegnyomatok pedig:

a vezetői igazolvány esetén vörös,

az országos parancsnoksági igazolvány esetén sárga,

az intézeti hivatásos igazolvány esetén kék.

3. melléklet a 35/2011. (X. 17.) BM rendelethez[5]

A hivatásos katasztrófavédelmi szerv hivatásos állományú tagjai szolgálati igazolványának leírása

1. A katasztrófavédelem hivatásos tűzoltó állományú tagjai szolgálati igazolványának (e melléklet alkalmazásában a továbbiakban: igazolvány) felépítése és megjelenése:

Az igazolvány az ISO 7810 (1995) szabványnak megfelelő, ID-1 méretű, holografikus biztonsági elemet tartalmazó többrétegű műanyag kártyaigazolvány.

2. Az igazolvány első oldalának adattartalma:

- katasztrófavédelem címer,

- a "KATASZTRÓFAVÉDELEM" felirat,

- a fénykép alatt "DISASTER MANAGEMENT" felirat,

- az " intézkedésre jogosult" felirat,

- a jogviszony megnevezése,

- fénykép,

- név,

- rendfokozat megnevezése.

3. Az igazolvány hátoldalának adattartalma:

- a "VISSZAVONÁSIG ÉRVÉNYES" felirat,

- sorszám,

- a "Saját kezű aláírás:" felirat, alatta a saját kezű aláírásminta digitalizált képe,

- a "TAJ szám:" felirat, alatta a TAJ szám,

- a "vércsoport" felirat, alatta a vércsoport megjelölése,

- a munkáltató - 4. pont szerinti - kódszáma,

- a "Kitöltés dátuma:" felirat, alatta a megszemélyesítés dátuma,

- az igazolvány alsó harmadán elhelyezkedő gépi kód.

4. Az igazolványra kerülő munkáltatói megnevezések és kódszámok jegyzéke

ABC
1.Az igazolvány első oldalára
kerülő szerv megnevezése
Az igazolvány hátoldalára
kerülő kódszám
Szerv megnevezése
2.KATASZTRÓFAVÉDELEM500.BM OKF központi szervek
3.501.BM OKF Gazdasági Ellátó Központ
4.502.Katasztrófavédelmi Oktatási Központ
5.505.Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság
6.510.Baranya Megyei Katasztrófavédelmi
Igazgatóság
7.511.Bács-Kiskun Megyei Katasztrófavédelmi
Igazgatóság
8.512.Békés Megyei Katasztrófavédelmi
Igazgatóság
9.513.Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei
Katasztrófavédelmi Igazgatóság
10.514.Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi
Igazgatóság
11.515.Fejér Megyei Katasztrófavédelmi
Igazgatóság
12.516.Győr-Moson-Sopron Megyei
Katasztrófavédelmi Igazgatóság
13.517.Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi
Igazgatóság
14.518.Heves Megyei Katasztrófavédelmi
Igazgatóság
15.519.Jász-Nagykun- Szolnok Megyei
Katasztrófavédelmi Igazgatóság
16.520.Komárom-Esztergom Megyei
Katasztrófavédelmi Igazgatóság
17.521.Nógrád Megyei Katasztrófavédelmi
Igazgatóság
18.522.Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
19.523.Somogy Megyei Katasztrófavédelmi
Igazgatóság
20.524.Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei
Katasztrófavédelmi Igazgatóság
21.525.Tolna Megyei Katasztrófavédelmi
Igazgatóság
22.526.Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
23.527.Veszprém Megyei Katasztrófavédelmi
Igazgatóság
24.528.Zala Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság

5. Az igazolvány színe:

Az alnyomati rajzolatrendszer minden típus esetén azonos, kétszínű (bordó és sárga), a szövegnyomatok pedig bordó színűek.

4. melléklet a 35/2011. (X. 17.) BM rendelethez[6]

5. melléklet a 35/2011. (X. 17.) BM rendelethez[7]

6. melléklet a 35/2011. (X. 17.) BM rendelethez[8]

7. melléklet a 35/2011. (X. 17.) BM rendelethez

A Nemzeti Védelmi Szolgálat hivatásos állományú tagjai kiegészítő igazolványának leírása

1. A Nemzeti Védelmi Szolgálat hivatásos állományú tagjai kiegészítő igazolványa (e melléklet alkalmazásában a továbbiakban: igazolvány) első oldalának adattartalma:

- az igazolvány felső részén középre rendezve:

"a NEMZETI VÉDELMI SZOLGÁLAT tagja",

- arckép,

- név, rendfokozat,

- az igazolvány alsó részén középre rendezve:

"ÉRVÉNYES A SZOLGÁLATI IGAZOLVÁNNYAL EGYÜTT".

2. Az igazolvány hátoldalának adattartalma:

- az igazolvány felső részén középre rendezve:

"VISSZAVONÁSIG ÉRVÉNYES",

"A Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény és a rendőrség belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési feladatokat ellátó szerve kijelöléséről, valamint feladatai ellátásának, a kifogástalan életvitel ellenőrzés és a megbízhatósági vizsgálat részletes szabályainak megállapításáról szóló 293/2010. (XII. 22.) Korm. rendelet rendelkezései szerint jogosult és köteles eljárni." felirat.

3. Az igazolvány színe:

- az alnyomat zöld-szürke-zöld színhatású.

Lábjegyzetek:

[1] Módosította a 71/2011. (XII. 31.) BM rendelet 59. § (3) bekezdése a) pontja. Hatályos 2012.01.01.

[2] Módosította a 71/2011. (XII. 31.) BM rendelet 59. § (3) bekezdése b) pontja. Hatályos 2012.01.01.

[3] Módosította a 71/2011. (XII. 31.) BM rendelet 59. § (3) bekezdése c) pontja. Hatályos 2012.01.01.

[4] Módosította a 71/2011. (XII. 31.) BM rendelet 59. § (3) bekezdése c) pontja. Hatályos 2012.01.01.

[5] Megállapította a 71/2011. (XII. 31.) BM rendelet 59. § (5) bekezdése. Hatályos 2012.01.01.

[6] Hatályon kívül helyezte a 71/2011. (XII. 31.) BM rendelet 59. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2012.01.01.

[7] Hatályon kívül helyezte a 71/2011. (XII. 31.) BM rendelet 59. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2012.01.01.

[8] Hatályon kívül helyezte a 71/2011. (XII. 31.) BM rendelet 59. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2012.01.01.

Tartalomjegyzék