431/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet

a Nemzeti Eszközkezelő Zrt. működésével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 128/2012. (VI. 26.) Korm. rendeletnek az Ócsán megvalósuló Szociális Családiház-építési Programmal összefüggő módosításáról

A Kormány a hitelszerződésből eredő kötelezettségeiknek eleget tenni nem tudó természetes személyek lakhatásának biztosításáról szóló 2011. évi CLXX. törvény 25. § b) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Nemzeti Eszközkezelő Zrt. működésével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 128/2012. (VI. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 1. alcíme helyébe a következő Fejezet lép:

"I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Értelmező rendelkezések

1. § E rendelet alkalmazásában

1. adós: az Ócsán megvalósuló Szociális Családiház-építési Programba (a továbbiakban: Program) vonható háztartás által lakott lakóingatlan kényszerértékesítésre történő kijelölését megalapozó tartozás azon hiteladósa vagy zálogkötelezettje, akinek a lakóingatlan a kényszerértékesítésre kijelölés időpontjában a tulajdonában állt;

2. bérbeadó: a lakóingatlan és a lakhatási célú ingatlan tekintetében a Nemzeti Eszközkezelő, ha a lakóingatlan önkormányzati tulajdonba kerül, a tulajdonos települési önkormányzat;

3. bérleti szerződés: a bérbeadó és a bérlő között a lakóingatlan és a lakhatási célú ingatlan tekintetében megkötött határozatlan idejű lakásbérleti szerződés;

4. bérlő: a hiteladós vagy zálogkötelezett, akivel a bérbeadó bérleti szerződést köt;

5. együttköltöző háztartás: az e rendelet szerinti pályázati eljárásban nyertes adósnak elhelyezést biztosító lakhatási célú ingatlanba költöző természetes személyek közössége;

6. keresőtevékenység: minden olyan munkavégzéssel járó tevékenység, amelyért ellenérték jár, kivéve

a) a jogszabály alapján tiszteletdíjjal járó tevékenységet, ha a havi tiszteletdíjmértéke a kötelező legkisebb munkabér 30 százalékát nem haladja meg,

b) a mezőgazdasági őstermelői igazolvánnyal folytatott tevékenységet, ha az abból származó bevételt a személyi jövedelemadóról szóló szabályok szerint a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni,

c) a közérdekű önkéntes tevékenységet,

d) a szociális szövetkezet (ide nem értve az iskolaszövetkezetet) tagja által a szövetkezetben végzett tevékenységet, ha annak ellenértéke a személyi jövedelemadóról szóló törvény alapján adómentes bevétel, továbbá keresőtevékenységet folytatónak kell tekinteni az egyéni vállalkozót, azt a személyt, aki gazdasági társaság tevékenységében személyes közreműködés vagy mellékszolgáltatás keretében történő munkavégzés útján vesz részt, aki a társaság vezető tisztségviselője vagy akinek a létesítő okiratban közreműködési vagy munkavégzési kötelezettsége, illetve joga fel van tüntetve;

7. lakbér: a bérlő által a lakóingatlan vagy a lakhatási célú ingatlan használatáért, valamint a bérleti szerződésben rögzített egyéb - a bérbeadó által biztosított - szolgáltatásért a bérbeadónak havi rendszerességgel fizetendő díj."

2. § Az R. az e rendelet hatálybalépésekor hatályos 2. és 3. alcímét magában foglaló módon a következő fejezetcímmel egészül ki:

"II. FEJEZET

A MEGVÉTELRE FELAJÁNLOTT LAKÓINGATLAN MEGVÁSÁRLÁSÁNAK SZABÁLYAI"

3. § Az R. a következő III. Fejezettel egészül ki:

"III. FEJEZET

A PROGRAM KERETÉBEN FELÉPÜLŐ LAKHATÁSI CÉLÚ INGATLANOK BÉRLŐINEK KIVÁLASZTÁSÁRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK

3/A. A pályázat benyújtására való jogosultság

4/A. § (1) A Program keretében felépülő lakhatási célú ingatlanokban történő elhelyezésére pályázatot nyújthat be az adós, ha a) a devizakölcsönök törlesztési árfolyamának rögzítéséről és a lakóingatlanok kényszerértékesítésének rendjéről szóló 2011. évi LXXV. törvény 4. alcíme alapján 2011. október 1-je és 2012. november 30-a között kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlanán (a továbbiakban: kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlan) a hitelező javára 2009. december 30-át megelőzően megkötött jelzáloghitel-szerződés alapján jegyeztek be az ingatlan-nyilvántartásba jelzálogjogot;

b) a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlan tulajdonjogát elvesztette vagy a pályázati döntés meghozataláig várhatóan el fogja veszíteni;

c) a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlanának a jelzáloghitel-szerződés megkötésekor megállapított forgalmi értéke Budapesten vagy megyei jogú városban a huszonötmillió forintot, más településen a húszmillió forintot nem haladta meg;

d) bejelentett lakóhelye

da) a 2012. december 1-jét megelőzően kényszerértékesített lakóingatlan esetében a kényszerértékesítés időpontjában, vagy

db) a 2012. december 1-jét megelőzően nem kényszerértékesített lakóingatlan esetében 2012. december 1-jén, majd azt követően a pályázat benyújtásáig folyamatosan

a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlan;

e) más lakhatást biztosító használati joga a pályázat benyújtásának időpontjában nincs, vagy az az adott ingatlanban az adós háztartásának lakhatását csak az egy lakásban lakó személyekre a lakáscélú állami támogatásokról szóló kormányrendelet alapján számítandó méltányolható lakásigényre vonatkozó szabályozás megsértésével valósulhatna meg, és

f) a háztartásában a pályázat benyújtásának időpontjában legalább egy

fa) családi pótlékra jogosító, vagy

fb) családi pótlékra nem jogosító, de nevelési-oktatási vagy felsőoktatási intézményben tanulmányokat folytató és a 25. életévét még be nem töltött

gyermek van.

(2) Ha a pályázatot benyújtó adós a pályázati döntés meghozatalának időpontjáig a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlan tulajdonjogát nem veszíti el, de az e rendeletben meghatározott egyéb feltételeknek megfelel, és a Program Bírálati Bizottság a pályázatkezelő döntési javaslata alapján a pályázatát támogatja, vele a bérleti szerződés megköthető. Ebben az esetben a bérleti szerződésben rögzíteni kell, hogy ha a szerződés hatálybalépésének napjától számított egy éven belül a tulajdonjog nem szűnik meg, a lakásbérleti szerződés a hatályba lépésének napjától számított egy év elteltével megszűnik. 3/B. A pályázati eljárás

4/B. § A Programmal kapcsolatosan e Fejezetben meghatározott pályázatkezelői feladatokat - a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszterrel kötött megállapodás alapján - a Magyar Máltai Szeretetszolgálat (a továbbiakban: pályázatkezelő) látja el.

4/C. § (1) A pályázatot két példányban - az egyik példányt elektronikus úton, a pályázatkezelő által erre a célra rendszeresített elektronikus adatlap kitöltésével, a másik példányt postai úton, a kinyomtatott és a pályázó által aláírt pályázati adatlap papír alapon történő megküldésével - a 3. mellékletben meghatározott időpontig kell benyújtani a pályázatkezelőhöz.

(2) A pályázat postai úton megküldött példánya esetében a benyújtási határidő akkor minősül megtartottnak, ha az adatlapot - igazolható módon - legkésőbb az (1) bekezdés szerinti határnapon postára adták.

(3) Az adós a pályázati adatlapon nyilatkozik

a) a 4/A. § (1) bekezdés d)-f) pontjában meghatározott feltételek fennállásáról,

b) a háztartás keresőtevékenységet folytató vagy azon tagjainak számáról, akik állásukat 2008. szeptember 30-át követően veszítették el,

c) a nyertes pályázat esetén várhatóan vele együtt költöző háztartástagok számáról.

(4) A pályázat elektronikus úton kitöltött példányához - szkennelt formában - csatolni kell

a) a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlanról kiállított, 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap másolatát,

b) a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlan kényszerértékesítésre történő kijelöléséről szóló értesítést, vagy ennek hiányában a hitelező igazolását arról, hogy az adós lakóingatlanát a 2011. október 1-je és 2012. november 30-a közötti időszakban kényszerértékesítésre kijelölte,

c) a hitelező arra vonatkozó igazolását, hogy a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlanra a jelzálogjogot 2009. december 30-a előtt megkötött jelzáloghitel-szerződés alapján jegyezték be az ingatlan-nyilvántartásba,

d) a hitelező arra vonatkozó igazolását, hogy a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlannak a jelzáloghitel-szerződés megkötésekor megállapított forgalmi értéke a 4/A. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott mértéket nem haladta meg.

(5) A hitelező a (4) bekezdés b)-d) pontja szerinti igazolásokat az adós kérelmére, a kérelem kézhezvételétől számított 8 napon belül állítja ki. Ha a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlanra az ingatlan-nyilvántartás adatai szerint több hitelező javára is bejegyeztek jelzálogjogot, a hitelező számára e rendeletben meghatározott kötelezettségeket az a hitelező teljesíti, amelyik a kényszerértékesítést kezdeményezte.

(6) A pályázat elektronikus példányának kitöltéséhez, az igazolások elektronikus változatának előállításához és a pályázatkezelő részére történő megküldéséhez a családsegítést nyújtó szolgáltató - a pályázatot benyújtó adós kérésére - segítséget nyújt.

4/D. § (1) Érvénytelen a pályázat, ha

a) azt a benyújtási határidő leteltét követően nyújtották be, vagy

b) az adós a 4/C. § (4) bekezdése szerinti igazolásokat nem csatolta a pályázat elektronikus példányához.

(2) A pályázatkezelő az érvényes pályázatot benyújtó és a jogosultsági feltételeknek megfelelő adósok között a pályázatban közölt adatok alapján rangsort állít fel.

(3) A rangsorolás tekintetében előnyben kell részesíteni a pályázót, ha a pályázó vagy együttköltöző háztartásának valamely tagja keresőtevékenységet folytat vagy állását 2008. szeptember 30-át követően veszítette el.

(4) A pályázatkezelő - (2) és (3) bekezdésnek megfelelően felállított rangsor szerinti sorrendben - az adósnál személyes megkeresés útján környezettanulmányt készít. A környezettanulmányt a rangsornak megfelelően haladva annyi pályázó tekintetében kell lefolytatni, hogy az lehetővé tegye az e rendeletben meghatározott számú, az együttköltöző háztartás nagyságához igazodóan kategóriákba sorolt lakhatási célú ingatlanok bérlőinek kiválasztására vonatkozó döntési javaslat elkészítését.

(5) A környezettanulmány keretében a pályázatkezelő vizsgálja a pályázó adós és együttköltöző háztartásának

a) támogató kapcsolatait, hátterét, erőforrásait és jövedelmi-vagyoni viszonyait,

b) munkaerő-piaci helyzetét, képzettségét, munkatapasztalatát,

c) élethelyzetéből fakadó személyes kötelékeit (gyermekek iskolája, jelenleg meglévő munkalehetőségek),

d) törekvéseit, céljait, elképzeléseit, valamint - álláskereső családtag, háztartástag esetén - a közfoglalkoztatásban való részvételre való hajlandóságot.

3/C. A pályázat elbírálása

4/E. § (1) A pályázatkezelő a benyújtott pályázati adatlapok, valamint az elvégzett környezettanulmány alapján - a 4/D. § (4) bekezdése szerinti kategóriánként elkülönítve - a 3. mellékletben meghatározott időpontig döntési javaslatot készít a Program Bírálati Bizottság számára.

(2) A Program Bírálati Bizottság tagjainak nevét a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter a kormányzati honlapon legkésőbb a 3. mellékletben meghatározott időpontig közzéteszi. A Program Bírálati Bizottság az ügyrendjét maga állapítja meg. A Program Bírálati Bizottság tagjait a Programmal összefüggésben elvégzett tevékenységükért külön díjazás nem illeti meg.

(3) A Program Bírálati Bizottság a 3. mellékletben meghatározott időpontig - a 4/D. § (4) bekezdése szerinti kategóriánként elkülönítve -

a) ötven darab legfeljebb 4 főből álló,

b) húsz darab legfeljebb 5 főből álló, és

c) tíz darab legfeljebb 6 főből álló

együttköltöző háztartás elhelyezését biztosító lakhatási célú ingatlanban történő elhelyezésre benyújtott pályázat kiválasztásáról dönt.

(4) A pályázati döntés ellen jogorvoslatnak nincs helye.

4/F. § A pályázat eredményéről a pályázót - a Program Bírálati Bizottság 4/E. § (3) bekezdése szerinti döntését követő 5 munkanapon belül - a pályázatkezelő postai úton, a hivatalos iratok kézbesítésére vonatkozó általános szabályok szerint értesíti.

4/G. § Az adós által a pályázati eljárásban közölt adatokat a pályázatkezelő a pályázati döntés meghozatalától számított 5 évig kezeli."

4. § Az R. az e rendelet hatálybalépésekor hatályos 4-7. alcímét magában foglaló módon a következő fejezetcímmel egészül ki:

"IV. FEJEZET

A BÉRLETI SZERZŐDÉS SZABÁLYAI, VALAMINT A NEMZETI ESZKÖZKEZELŐ FELADATAINAK ELLÁTÁSÁRA KIZÁRÓLAGOS JOG ALAPJÁN TÖRTÉNŐ KIJELÖLÉS"

5. § Az R. 5. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

"(1a) A Program keretében felépülő lakhatási célú ingatlanok esetében a lakbér egy naptári hónapra számított mértéke a bérleti szerződés megkötésének évében

a) a 4/E. § (3) bekezdés a) pontja szerinti méretű ingatlan esetén nettó 16 800,0 Ft,

b) a 4/E. § (3) bekezdés b) pontja szerinti méretű ingatlan esetén nettó 19 500,0 Ft,

c) a 4/E. § (3) bekezdés c) pontja szerinti méretű ingatlan esetén nettó 21 100,0 Ft."

6. § Az R. 8. alcímének címe helyébe a következő fejezetcím lép:

"V. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK"

7. § Az R. az 1. melléklet szerinti 3. melléklettel egészül ki.

8. § Az R.

a) 5. § (1) bekezdésében a "mértéke" szövegrész helyébe a "mértéke - az (1a) bekezdés szerinti kivétellel - "szöveg,

b) 5. § (2) bekezdésében az "(1) bekezdés alapján megállapított" szövegrész helyébe az "(1) bekezdés alapján megállapított, illetve az (1a) bekezdésben meghatározott" szöveg,

c) 10. §-ában az "az ingatlant, a bérbeadó a lakóingatlan" szövegrész helyébe az "a lakóingatlant vagy a lakhatási célú ingatlant, a bérbeadó annak" szöveg

lép.

9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 431/2012. (XII. 29.) Korm. rendelethez

"3. melléklet a 128/2012. (VI. 26.) Korm. rendelethez

A III. Fejezetben meghatározott egyes eljárási cselekményekre vonatkozó határnapok

ABCDE
1Ütem megjelöléseA pályázat benyújtásaA Program Bírálati
Bizottsága tagjai nevének
közzététele
A döntési javaslat
megtétele
A döntés meghozatala
2I.2013. február 15.2013. március 14.2013. március 20.2013. március 25.

Tartalomjegyzék