Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

46/2014. (XII. 30.) NGM rendelet

a pénzügyi ágazati szabályozott szakmákról, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeleti feladatokkal összefüggő tevékenységek szabályozásáról szóló, a nemzetgazdasági miniszter feladatkörébe tartozó miniszteri rendeletek módosításáról

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 175. § (17a) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló Korm. rendelet 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 90. § 1. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 2. alcím tekintetében a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 178. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló Korm. rendelet 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 90. § 15. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 3. alcím tekintetében a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről szóló 2007. évi LXXV. törvény 228. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló Korm. rendelet 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 90. § 15. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva

a következőket rendelem el:

1. Az adótanácsadói, az adószakértői és az okleveles adószakértői tevékenység végzésére jogosító engedélyek kiadásának és visszavonásának feltételeiről, továbbá a kapcsolódó nyilvántartás vezetésének és a nyilvántartásban szereplők továbbképzésének szabályairól szóló 26/2008. (VIII. 30.) PM rendelet módosítása

1. § (1) Az adótanácsadói, az adószakértői és az okleveles adószakértői tevékenység végzésére jogosító engedélyek kiadásának és visszavonásának feltételeiről, továbbá a kapcsolódó nyilvántartás vezetésének és a nyilvántartásban szereplők továbbképzésének szabályairól szóló 26/2008. (VIII. 30.) PM rendelet (a továbbiakban: Anyr.) 10. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a 10. § a következő (9a) bekezdéssel egészül ki:

"(9) Az egyes továbbképzési programok kreditpont-értékét és oktathatósági időszakát (a továbbiakban: elszámolhatósági időszak) a (12) bekezdés szerinti bizottság javaslatára figyelemmel a nyilvántartásba vételt végző szervezet határozza meg. A kreditpontra minősített továbbképzési programok adatait, elszámolhatóságuk időszakát, adott szakterület szerinti kreditpont-értéküket a továbbképző szervezet megjelölésével a nyilvántartásba vételt végző szervezet havonta teszi közzé az egységes Kormányzati Portálon.

(9a) A továbbképzési program minősítése az elszámolhatósági időszak alatt, de legkésőbb visszavonásig hatályos."

(2) Az Anyr. 10. § (10a) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:

[A (10) bekezdés a) pontja szerinti szervezet akkor nyújthat be pályázatot, ha:]

"f) nem áll csőd-, felszámolási eljárás vagy végelszámolás alatt."

(3) Az Anyr. 10. § (10b) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(10b) A kreditpont-minősítési eljárás keretében a továbbképző szervezet az 5. számú mellékletben meghatározott adattartalmú kérelmet nyújthat be a nyilvántartásba vételt végző szervezethez. A kreditpont-minősítési kérelmet 3 példányban kell a nyilvántartásba vételt végző szervezet egységes Kormányzati Portálon közzétett címére elektronikusan vagy papír alapon benyújtani."

(4) Az Anyr. 10. §-a a következő (10f) bekezdéssel egészül ki:

"(10f) A (10c)-(10e) bekezdés szerinti dokumentumokat a kreditpont-minősítési kérelem benyújtásának évében első alkalommal benyújtott kérelemhez kell csak mellékelni, amennyiben azok adattartalma a későbbiekben benyújtott kérelmek tekintetében nem változott, és erről a kérelmező nyilatkozatot tesz. Amennyiben a kérelmező nem nyilatkozik az adatok változatlanságáról, valamint annak pontos megjelöléséről, hogy a mellékleteket mely korábban benyújtott kérelemhez csatolta, akkor a (10c)-(10e) bekezdés szerinti dokumentumokat minden egyes kérelemhez csatolni kell."

(5) Az Anyr. 10. §-a a következő (11c) bekezdéssel egészül ki:

"(11c) A nyilvántartásba vételt végző szervezet a (10) bekezdés szerinti kérelmek elbírálása során ellenőrzi, hogy a benyújtott dokumentumok megfelelnek-e az e rendeletben és a továbbképzési programokra vonatkozóan meghatározott követelményeknek, és szükség esetén tizenöt napon belül hiánypótlásra hívja fel a továbbképző szervezetet. A továbbképző szervezetnek a hiánypótlásra a hiánypótlási felhívásról való tudomásszerzéstől számított nyolc napon belül van lehetősége."

2. § Az Anyr. 10/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép, és az Anyr. a következő 10/B. és 10/C. §-sal egészül ki:

"10/A. § (1) Amennyiben a 10. § (10) bekezdése szerinti kreditpont-minősítési kérelemben foglalt képzés elektronikus képzési formában valósul meg, a továbbképzési program akkor minősíthető kreditpontra, továbbá a megvalósított képzésért akkor adható ki a meghatározott kreditpont, ha a továbbképző szervezet elektronikus képzési rendszere által biztosítottan az elektronikus naplóban rögzíthető, valamint a továbbképzésen való részvételkor és azt követő 5 évig ellenőrizhető, hogy a továbbképzésre kötelezett személy

a) az elektronikus felületre bejelentkezve a továbbképzési programot (több oktatási egység, modul esetén az egyes egységeket, modulokat) megkezdte és a továbbképzési program (több oktatási egység, modul esetén az egyes egységek, modulok) befejezéséig a képzésben kijelentkezés nélkül részt vett (ideértve a program kezdeti és befejezési időpontjának perc pontosságú rögzítését, valamint a jelenlét ellenőrzését),

b) a továbbképzés oktatási programjának kreditpont-minősítési kérelemben megadott teljes időtartama alatt jelen volt, ezáltal a továbbképzés oktatási programjának egészét (annak valamennyi oktatási egységét, modulját) teljesítette,

c) ugyanazon időtartam alatt csak egy továbbképzési programot kezdett meg, és annak befejezéséig újabb továbbképzési programot nem kezdett meg,

d) részére a továbbképzés teljesítéséről szóló igazolás a továbbképzési program teljes egészének teljesítése esetén, a teljesítést követően, de legkésőbb 10 napon belül kiállításra került.

(2) Az (1) bekezdés szerinti elektronikus képzési forma esetén a 10/D. § (1) bekezdés szerinti kérelemhez mellékelni kell az elektronikus képzési formában lebonyolításra kerülő továbbképzés oktatási programját, valamint az elektronikus képzési rendszer működésének bemutatását, ide értve az igazolás kiállítását, a résztvevők nyilvántartását és az ellenőrzés módszerét is.

(3) Az (1) bekezdés szerinti elektronikus képzés formája e-learning vagy online képzés lehet.

10/B. § A kreditpont-minősítési kérelmet benyújtó továbbképző szervezet a továbbképzés szervezésével és lebonyolításával összefüggésben köteles:

a) az e rendelet, valamint a kreditpont-minősítési kérelemben foglaltak szerint, oktatásra alkalmas körülmények között, szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkező oktatókkal, a saját neve alatt szervezni és lebonyolítani a továbbképzési programot,

b) a továbbképzéseket a 10. § (10) bekezdés szerinti kérelemben rögzített tematika szerint, a kérelemben foglalt időtartamban szervezni és lebonyolítani,

c) amennyiben azt a 10. § (10) bekezdés szerinti kérelemben vállalta, a továbbképzés megkezdésekor valamennyi résztvevő számára térítésmentesen biztosítani információs anyagot,

d) legalább 10 nappal a továbbképzés időpontját megelőzően bejelenteni a 6. számú mellékletben meghatározott adattartalommal a tervezett továbbképzések helyét, időpontját, biztosítani azok ellenőrizhetőségét; elektronikus képzés esetén e bejelentést 10 nappal az elektronikus képzési tevékenység megkezdését megelőzően kell megtenni, valamint ellenőrzés céljából folyamatos hozzáférést biztosítani az elektronikus képzés továbbképzési programjához a nyilvántartásba vételt végző szervezet számára, továbbá amennyiben a kérelemben megjelölt oktató személyében változás következett be, csatolni az új oktató 10. § (10c) bekezdés b) pontjában meghatározott dokumentumokat,

e) a továbbképzésen a részvétel igazolására jelenléti ívet vezetni a 7. számú mellékletben meghatározott adattartalommal; elektronikus képzés esetén elektronikus naplózással nyilvántartani az elektronikus képzési programot teljesítőket,

f) a jelenléti ívet a továbbképzés lebonyolítását követően lezárni, és legkésőbb 5 munkanapon belül megküldeni a nyilvántartásba vételt végző szervezet részére az egységes Kormányzati Portálon megjelenő tájékoztatóban közzétett címre,

g) az elszámolhatóság időszakában lebonyolított továbbképzések vonatkozásában a továbbképzésen való részvételről, a továbbképzés időpontjáról és a megszerzett kreditpontokról igazolást kiadni a képzés befejezését követő 30 napon belül a továbbképzés teljes időtartamán résztvevők részére a 8. számú mellékletben meghatározott adattartalommal, elektronikus képzés esetén az elektronikus képzési rendszeren keresztül, utólag nem szerkeszthető formátumban.

10/C. § (1) A 10. § (10) bekezdése szerinti kreditpont-minősítési kérelem elfogadása esetén a lebonyolításra kerülő - kreditpontra minősített - továbbképzési programok megvalósítását (ideértve a továbbképző szervezet kérelmében vállalt feltételeknek való megfelelését, valamint a továbbképzés szervezésével és lebonyolításával kapcsolatos tevékenységét) a nyilvántartásba vételt végző szervezet folyamatosan ellenőrzi. Abban az esetben, ha valószínűsíthető, hogy a továbbképző szervezet a továbbképzés szervezésével és lebonyolításával kapcsolatos tevékenysége során megtévesztő vagy valótlan adatokat közölt, a nyilvántartásba vételt végző szervezet soron kívüli hatósági ellenőrzést folytat le.

(2) Amennyiben az ellenőrzés során megállapítást nyer, hogy a továbbképző szervezet továbbképzési tevékenységét nem a kreditpont-minősítési kérelmében vállalt, és nem az e rendeletben előírt feltételek szerint végzi,

a) első alkalommal tapasztalt szabálytalanság esetén a nyilvántartásba vételt végző szervezet felhívja a továbbképző szervezetet a szabálytalanság megszüntetésére,

b) második alkalommal tapasztalt szabálytalanság esetén a nyilvántartásba vételt végző szervezet 60 napra felfüggeszti a továbbképző szervezet e rendelet szerinti szakmai továbbképzési tevékenységre való jogosultságát,

c) harmadik alkalommal tapasztalt szabálytalanság esetén a nyilvántartásba vételt végző szervezet 2 évre felfüggeszti a továbbképző szervezet e rendelet szerinti szakmai továbbképzési tevékenységre való jogosultságát.

(3) Az (1) bekezdés szerinti ellenőrzésre a nyilvántartásba vételt végző szervezet által megbízólevéllel erre feljogosított személy jogosult. A megbízólevél tartalmazza az ellenőrzést végző személy nevét, továbbá, hogy mely továbbképző szervezetnél, mely időszakban, mely kötelezettségek ellenőrzésére jogosult. Az ellenőrzés eredményéről a nyilvántartásba vételt végző szervezet jegyzőkönyv megküldésével értesíti a továbbképző szervezetet, amelyre a továbbképző szervezet 8 napon belül észrevétellel élhet. A nyilvántartásba vételt végző szervezet a jegyzőkönyv és a továbbképző szervezet észrevétele alapján hoz határozatot az ellenőrzés eredményéről.

(4) Az (1) bekezdés szerinti ellenőrzés a továbbképzési tevékenységhez kapcsolódó iratokra vonatkozó, felnőttképzésről szóló törvény szerinti általános iratmegőrzési idő leteltéig folytatható le."

3. § Az Anyr. 11. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) A tevékenység végzésére jogosító engedély kiadásáért, az igazolvány 7. § (2) bekezdés szerinti pótlásáért, a nyilvántartásban szereplő adatok módosításáért és az engedély visszavonásáért az engedély kiadását, az igazolvány cseréjét kérő természetes személynek, továbbá az igazolvány pótlását, az adatok módosítását, valamint az engedély visszavonását kérő nyilvántartásban szereplő természetes személynek, továbbá a tevékenység határon átnyúló jelleggel történő megkezdésének és folytatásának bejelentésével összefüggő eljárás lefolytatásáért a bejelentést tevő természetes személynek igazgatási szolgáltatási díjat (a továbbiakban: díj) kell fizetnie az eljárás kezdeményezésével egyidejűleg. Minden engedély vonatkozásában külön-külön kell a díjat megfizetni.

(2) A tevékenység végzésére jogosító engedély kiadásának a díja 9000 Ft, az igazolvány 7. § (2) bekezdés szerinti pótlásának, valamint az újigazolvány kiállítását eredményező adatmódosításnak a díja 2000 Ft. Amennyiben az adatmódosítás új igazolvány kiadását nem vonja maga után, a nyilvántartásban szereplő adat vagy adatok módosításának, valamint az engedély visszavonásának díja 1000 Ft. A tevékenység határon átnyúló jelleggel történő megkezdésének és folytatásának bejelentése alapján történő nyilvántartásba vétel díja 6000 Ft."

4. § Az Anyr. 11. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

"(3a) A 10. § (10) bekezdés szerinti kreditpont-minősítési kérelmet benyújtó továbbképző szervezetnek a kreditpont-minősítési eljárásért az eljárás kezdeményezésével egyidejűleg igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetnie. A kreditpont-minősítési eljárás díja 5000 Ft, amelyet minden kérelem vonatkozásában külön-külön kell megfizetni."

5. § (1) Az Anyr. 4. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) Az Anyr. a 2. melléklet szerinti 5. számú melléklettel egészül ki.

(3) Az Anyr. a 3. melléklet szerinti 6. számú melléklettel egészül ki.

(4) Az Anyr. a 4. melléklet szerinti 7. számú melléklettel egészül ki.

(5) Az Anyr. az 5. melléklet szerinti 8. számú melléklettel egészül ki.

6. § Az Anyr.

1. 7. § (1) bekezdésében a "mellékelve az igazolvány másolatát, illetve" szövegrész helyébe a "mellékelve az adatváltozást igazoló, valamint a 4. § (2) bekezdés c) pontjában előírt dokumentumot, továbbá" szöveg,

2. 10. § (5) bekezdés a) pontjában, (7) bekezdésében, (10) bekezdés b) pontjában, valamint (14) bekezdésében a "pályázat" szövegrész helyébe a "kreditpont-minősítési kérelem" szöveg,

3. 10. § (6) bekezdés a) pontjában a "továbbképzés lebonyolítására jogosult szervezet" szövegrész helyébe a "továbbképzés szervezésére és lebonyolítására jogosult szervezet (a továbbiakban: továbbképző szervezet)" szöveg,

4. 10. § (10) bekezdésében az "a nyilvántartásba vételt végző szervezet pályázati felhívása alapján pályázatot (kreditpont-minősítési kérelmet)" szövegrész helyébe a "pályázatot (a továbbiakban: kreditpont-minősítési kérelmet)" szöveg,

5. 10. § (10) bekezdés b) és c) pontjában az "adószakértői engedély" szövegrész helyébe az "adószakértői engedély, továbbá rendelkeznek a továbbképzés lebonyolításához szükséges tárgyi, technikai feltételekkel (ideértve az oktatással kapcsolatos nyilvántartási rendszert is)" szöveg,

6. 10. § (10a) és (11)-(11b) bekezdésében a "pályázatot" szövegrész helyébe a "kreditpont-minősítési kérelmet" szöveg,

7. 10. § (10c) bekezdés nyitó szövegrészében, (10d) és (10e) bekezdésében az "a pályázat benyújtásakor kérelméhez" szövegrész helyébe az "a kreditpont-minősítési kérelem benyújtásakor" szöveg,

8. 10. § (10c) bekezdés b) pontjában "a pályázati feltételek" szövegrész helyébe az "az e rendeletben foglalt feltételek" szöveg,

9. 10. § (12) bekezdésében a "pályázati eljárással" szövegrész helyébe a "kreditpont-minősítési eljárással" szöveg,

10. 10. § (13) bekezdésében a "pályázati minősítési szempontoknak" szövegrész helyébe a "kreditpont-minősítési szempontoknak" szöveg,

11. 10. § (14) bekezdésében a "jogosult szervezet tagja" szövegrész helyébe a "jogosult továbbképző szervezet tagja" szöveg,

12. 11. § (4) bekezdésében a "(2) és (3) bekezdés szerinti" szövegrész helyébe a "(2)-(3a) bekezdés szerinti" szöveg,

13. 11. § (5) bekezdésében a "(2)-(3) bekezdés szerinti" szövegrész helyébe a "(2)-(3a) bekezdés szerinti" szöveg,

14. 11. § (6) bekezdésében a "(2), illetve (3) bekezdésben" szövegrész helyébe a "(2)-(3a) bekezdésben" szöveg

lép.

2. A könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásba vételéért, a nyilvántartásban szereplő adatok módosításáért, valamint a nyilvántartásból való törlésért, továbbá a továbbképző szervezetek akkreditációs eljárásáért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjról és a díj megfizetésének részletes szabályairól szóló 39/2008. (XII. 31.) PM rendelet módosítása

7. § A könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásba vételéért, a nyilvántartásban szereplő adatok módosításáért, valamint a nyilvántartásból való törlésért, továbbá a továbbképző szervezetek akkreditációs eljárásáért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjról és a díj megfizetésének részletes szabályairól szóló 39/2008. (XII. 31.) PM rendelet (a továbbiakban: Díjr.) 1. §-a a következő e) ponttal egészül ki:

[A rendelet hatálya kiterjed arra a könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásba vételéről szóló 93/2002. (V. 5.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) szerinti]

"e) a könyvviteli szolgáltatást végzők kreditrendszerű továbbképzéséhez kapcsolódóan szakmai szervezeti minősítési eljárást kezdeményező szervezetekre."

8. § A Díjr. 3. §-a a következő (5) és (6) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A szakmai szervezetként történő elismerést kezdeményező szervezetnek a Korm. rendelet 10/B. § (9) bekezdése szerinti minősítési eljárásért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetnie az eljárás megkezdése előtt, a 2. § (4) és (5) bekezdésében előírt módon.

(6) Az (5) bekezdés szerinti igazgatási szolgáltatási díj összege 4000 forint."

9. § A Díjr. 1. § b) pontjában az "eljárás lefolytatását kérelmezi," szövegrész helyébe az "eljárás lefolytatását, valamint továbbképzési programjának kreditpont-minősítését kérelmezi," szöveg lép.

3. A könyvvizsgálói közfelügyeleti feladatokkal összefüggő tevékenységek szabályozásáról szóló 28/2013. (VI. 29.) NGM rendelet módosítása

10. § A könyvvizsgálói közfelügyeleti feladatokkal összefüggő tevékenységek szabályozásáról szóló 28/2013. (VI. 29.) NGM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. § A közfelügyeleti hatóság három évnél gyakoribb minőségellenőrzést is elrendelhet, ha a kamarai tag könyvvizsgáló, könyvvizsgáló cég utolsó minőségellenőrzése "nem felelt meg" eredménnyel zárult, vagy ha azt a könyvvizsgálói szolgáltatást igénybe vevők vagy a tőkepiacról szóló törvény szerinti befektetők érdekét veszélyeztető helyzet indokolja."

11. § A Rendelet 7. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Az ellenőr által készített záró jelentés tartalmazza valamennyi vizsgált könyvvizsgálóra vonatkozóan az ellenőrzött egyedi megbízások értékelését, továbbá ha sor került a könyvvizsgáló cég belső minőségellenőrzési rendszerének ellenőrzésére, akkor a könyvvizsgáló cégre vonatkozóan a minőségellenőrzési rendszer értékelését. A záró jelentés mellékletét képezik a kérdőívek és a nyilatkozatok."

12. § A Rendelet 8. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(10) A "nem felelt meg" eredménnyel zárult minőségellenőrzés esetén a közfelügyeleti hatóság a következő intézkedéseket alkalmazhatja:

1. kötelezés továbbképzésen való részvételre,

2. figyelmeztetés az előírásoknak nem megfelelő gyakorlat megszüntetésére,

3. fegyelmi eljárás kezdeményezése a Magyar Könyvvizsgálói Kamara illetékes testületénél,

4. kötelezés könyvvizsgálat ismételt elvégzésére vagy

5. a könyvvizsgálói jelentés visszavonására."

13. § A Rendelet 9. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A közfelügyeleti hatóság a könyvvizsgáló cég belső minőségellenőrzési rendszerének minőségellenőrzése során hozott jogerős határozatában foglaltak betartását utóellenőrzés keretében vizsgálhatja."

14. § (1) A Rendelet 1. számú melléklete helyébe a 6. melléklet lép.

(2) A Rendelet 3. számú melléklete a 7. melléklet szerint módosul.

15. § A Rendelet

1. 4. § (5) bekezdésében a "20 nappal" szövegrész helyébe "10 nappal" szöveg,

2. 4. § (7) bekezdés d) pontjában és 5. § (1) bekezdésében a "szakértő" szövegrész helyébe a "közreműködő" szöveg,

3. 5. § (2) és (4) bekezdésében a "szakértőnek" szövegrész helyébe a "közreműködőnek" szöveg,

4. 5. § (3) bekezdésében a "szakértő" szövegrészek helyébe a "közreműködő" szöveg

lép.

16. § Hatályát veszti a Rendelet

a) 7. § (4) bekezdése,

b) 7. § (8) bekezdése és

c) 8. § (14) bekezdése.

4. Záró rendelkezések

17. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - 2015. január 1-jén lép hatályba.

(2) A 3. §, a 4. §, a 7. § és a 8. § 2015. február 1-jén lép hatályba.

5. Az Európai Unió jogának való megfelelés

18. § Ez a rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

Varga Mihály s. k.,

nemzetgazdasági miniszter

1. melléklet a 46/2014. (XII. 30.) NGM rendelethez

Az Anyr. 4. számú mellékletének módosítása

1. Az Anyr.

1. 4. számú melléklet 2. pont c) alpontjában a "Korábbi regisztrációs szám" szövegrész helyébe a "Regisztrációs szám" szöveg,

2. 4. számú melléklet 5. pont e) alpontjában az "az igazolvány másolata," szövegrész helyébe az "az adatváltozást igazoló dokumentum másolata," szöveg

lép.

2. Hatályát veszti az Anyr.4. számú melléklet 5. pont c) alpontja.

2. melléklet a 46/2014. (XII. 30.) NGM rendelethez

"5. számú melléklet a 26/2008. (VIII. 30.) PM rendelethez

ADATLAP

az adótanácsadók, az adószakértők és az okleveles adószakértők szakmai továbbképzésére irányuló továbbképzési programok kreditpont-minősítési eljárása iránti kérelemhez

Az adatlap kötelező tartalmi elemei a következők:

1. A továbbképző szervezet

a) neve,

b) székhelye,

c) levelezési címe,

d) cégjegyzékszáma vagy egyenértékű hivatalos nyilvántartási száma és a nyilvántartásba vétel éve,

e) honlapjának címe,

f) hivatalos képviselőjének neve, beosztása, telefonszáma, faxszáma, elektronikus elérhetősége,

g) által a továbbképzéssel összefüggő kapcsolattartásra kijelölt személy vagy oktatásszervező neve, beosztása, telefonszáma, faxszáma, elektronikus elérhetősége,

h) típusa az adótanácsadói, az adószakértői és az okleveles adószakértői tevékenység végzésére jogosító engedélyek kiadásának és visszavonásának feltételeiről, továbbá a kapcsolódó nyilvántartás vezetésének és a nyilvántartásban szereplők továbbképzésének szabályairól szóló 26/2008. (VIII.30.) PM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 10. § (10) bekezdés alapján (felnőttek szakmai oktatására irányuló oktatási, képzési, oktatásszervezési tevékenységet folytató szervezet, szakmai egyesület, szakmai köztestület).

2. A továbbképző szervezet által minősítésre benyújtott továbbképzési program

a) címe,

b) szakterülete (adótanácsadó, adószakértő, okleveles adószakértő),

c) továbbképzési formája (előadás, e-learning, online),

d) időtartama (percben, szünetek nélkül),

e) elszámolhatóságának kérelmezett időszaka,

f) jellege (gyakorlati, elméleti),

g) kapcsolódó információs segédanyagának bemutatása (amennyiben a továbbképző vállalja ilyen információs anyag biztosítását a továbbképzésen),

h) szakmai tartalmának, tematikájának bemutatása (legalább 2000, legfeljebb 12.000 karakter terjedelemben),

i) elektronikus képzési formában tervezett megvalósítása esetén a technikai hátteret bemutató leírás (ide értve a képzés elektronikus rendszerének bemutatását, elérésének helyét, megvalósításának módját, a naplózást, ellenőrzés módszerét, igazolás kiállítását, a nyilvántartásba vételt végző szervezet tájékoztatásának módját, stb.)

3. A továbbképző szervezet továbbképzési tevékenységével összefüggésben:

a) továbbképző szervezet szakmai (ezen belül külön kiemelve a pénzügyi, számviteli vagy adózási oktatási területen folytatott) tevékenységének rövid bemutatása (legfeljebb 9000 karakter),

b) továbbképzés lebonyolításához szükséges tárgyi, technikai feltételek (ideértve az oktatással kapcsolatos nyilvántartási rendszert is),

c) a továbbképző szervezet által az oktatásszervezés területén alkalmazott minőségirányítási rendszer leírása (minőségpolitika, minőségcélok, önértékelési rendszer),

d) a továbbképző szervezettel munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló oktatók név szerinti felsorolása, valamint szakmai és oktatói tevékenységének bemutatása,

4. Nyilatkozatok:

a) "Hozzájárulok ahhoz, hogy a nyilvántartásba vételt végző szervezet a kérelemben foglalt adatokat a hatályos jogszabályoknak megfelelően kezelje és az egységes Kormányzati Portálon közzétegye."

b) "Vállalom, hogy

- továbbképző szervezetünk a Rendelet 10/B. §-ában előírt továbbképzéssel kapcsolatos kötelezettségeit teljesíti,

- kizárólag az elfogadott (kreditpontra minősített), a 2. pontban (a továbbképzési program bemutatása) foglaltak szerint lebonyolított továbbképzési program teljesítése esetén adja ki a nyilvántartásba vételt végző szervezet által meghatározott kreditpontról szóló igazolást a továbbképzésben résztvevőknek,

- amennyiben továbbképző szervezetünk a fenti kérelem 1. pont h) alpontjában megjelöltek szerint szakmai egyesület vagy szakmai köztestület, e minőségében kizárólag a saját tagjai számára ingyenesen szervez továbbképzést,

- amennyiben a fenti kérelemben, valamint az 5. pontban megjelölt kötelező mellékletek tartalmában változás következik be, továbbá, ha a továbbképző szervezetünk a továbbiakban nem felel meg a Rendeletben meghatározott követelményeknek, azt haladéktalanul bejelentem a nyilvántartásba vételt végző szervezetnek."

c) "Kijelentem, hogy továbbképző szervezetünk

- teljes körűen megfelel a Rendeletben foglalt továbbképzéssel kapcsolatos követelményeknek,

- által a fenti kérelemben, valamint mellékleteiben megadott adatok és benyújtott dokumentumok megfelelnek a valóságnak;

- továbbképző szervezetünk nem áll csőd-, felszámolási eljárás vagy végelszámolás alatt;

- jelen nyilatkozattétel időpontjában az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 178. §-ának 32. pontja szerint köztartozásmentes adózónak minősül,

- a fenti kérelemhez nem csatolt, az 5. pontban meghatározott kötelező mellékleteket a ........................................................................................................................................ című, ...... év .................... hónap ...... napján benyújtott kreditpont-minősítési kérelemhez mellékeltük, azok tartalma a benyújtás óta nem változott."

5. Kötelező mellékletek:

a) a továbbképző szervezet létesítő okiratában feltüntetett tevékenységéről szóló írásbeli nyilatkozat,

b) amennyiben a továbbképző szervezet a fenti kérelem 1. pont h) alpontjában megjelöltek szerint szakmai egyesület vagy szakmai köztestület, a hatályos alapszabályának közjegyző által hitelesített másolata,

c) a fenti kérelem 3. pont d) alpontjában felsorolt oktatók szakirányú felsőfokú végzettségét igazoló oklevél másolata és részletes szakmai önéletrajza (a szaknak megfelelő szakmai és oktatási gyakorlatot feltüntetve),

d) a fenti kérelem 3. pont d) alpontjában felsorolt oktatók nyilatkozata arra vonatkozóan, hogy a kérelemben feltüntetett adataiknak - a Rendeletben foglalt feltételek fennállásának ellenőrzése érdekében - a továbbképző szervezet és a nyilvántartásba vételt végző szervezet által történő kezeléséhez hozzájárulnak,

e) a fenti kérelem 3. pont d) alpontjában felsorolt oktatók nyilatkozata arra vonatkozóan, hogy a továbbképző szervezetnél oktatást vállalnak,

f) a Rendelet 10. § (11a) és (11b) bekezdésben meghatározott követelménynek való megfelelésről szóló írásbeli nyilatkozat,

g) a továbbképző szervezet 30 napnál nem régebben kiállított közokirattal való igazolása arról, hogy az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 178. §-ának 32. pontja szerint köztartozásmentes adózónak minősül, vagy adóazonosítójának megadása, amellyel a nyilvántartásba vételt végző szervezettől kéri ezen adatok köztartozásmentes adózói adatbázisból való bekérését,

h) az eljárás igazgatási szolgáltatási díjának befizetését igazoló dokumentum másolata.

6. Dátum

7. Bélyegző

8. Cégszerű aláírás"

3. melléklet a 46/2014. (XII. 30.) NGM rendelethez

"6. számú melléklet a 26/2008. (VIII. 30.) PM rendelethez

ADATLAP

az adótanácsadók, az adószakértők és az okleveles adószakértők szakmai továbbképzésének indításáról

Az adatlap kötelező tartalmi elemei a következők:

1. Az adótanácsadók, az adószakértők és az okleveles adószakértők szakmai továbbképzésének indításáról a továbbképzést szervező és lebonyolító szervezetnek (a továbbiakban: szervezet) a következő adatokat kell megadnia:

a) Szervezet neve

b) Szervezet címe

c) Témafelelős neve, telefonszáma

d) Képzés helye (pontos címe)

e) Szakterület megnevezése

- adótanácsadó

- adószakértő

- okleveles adószakértő

f) Várható, tervezett létszám (fő)

g) Továbbképzési program címe

h) A továbbképzésre vonatkozóan kibocsátott kreditpont-minősítési határozat száma

i) Továbbképzés időpontja (év, hónap, nap)

j) Továbbképzés kezdési időpontja (óra, perc)

k) Továbbképzés befejezési időpontja (óra, perc)

l) Oktató(k)/előadó(k) neve

2. Dátum

3. Bélyegző

4. Cégszerű aláírás"

4. melléklet a 46/2014. (XII. 30.) NGM rendelethez

"7. számú melléklet a 26/2008. (VIII. 30.) PM rendelethez

JELENLÉTI ÍV
A továbbképző szervezet neve, címe:
A továbbképzés helye (pontos címe):
A továbbképzési program címe:
A továbbképzési program szakterülete: □ adótanácsadó □ adószakértő □ okleveles adószakértő
Előadó(k) neve:
RÉSZTVEVŐK:
Kezdési idő (év, hónap, nap, óra, perc)
SorszámRegisztrálási számRésztvevő neveAláírás
Befejezési idő (év, hónap, nap, óra, perc)
SorszámRegisztrálási számRésztvevő neveAláírás
Dátum (jelenléti ív lezárásának időpontja):
Bélyegző
Cégszerű aláírás"

5. melléklet a 46/2014. (XII. 30.) NGM rendelethez

"8. számú melléklet a 26/2008. (VIII. 30.) PM rendelethez

IGAZOLÁS

az adótanácsadói, az adószakértői és az okleveles adószakértői tevékenység végzésére jogosító engedélyek kiadásának és visszavonásának feltételeiről, továbbá a kapcsolódó nyilvántartás vezetésének és a nyilvántartásban szereplők továbbképzésének szabályairól szóló 26/2008. (VIII. 30.) PM rendelet 10. §-a alapján a nyilvántartásba vételt végző szervezet által Pinősített továbbképzési programon való részvételről

Az igazolás kötelező tartalmi elemei a következők:

1. Igazolás sorszáma

2. Továbbképzésre kötelezett neve

3. Regisztrálási száma

4. Regisztrálási számmal nem rendelkezők esetében a továbbképzésre kötelezett

a) születési neve

b) születési helye, ideje

c) anyja neve

5. Igazolást kibocsátó továbbképző szervezet

a) neve

b) székhelye

6. A továbbképzés

a) szakterülete (adótanácsadó, adószakértő, okleveles adószakértő)

b) formája (előadás, e-learning, online)

c) időtartama (perc, szünetek nélkül)

d) helyszíne (ha nem elektronikus a képzés)

e) időpontja (év, hónap, nap)

f) kezdés és befejezés időpontja (óra, perc)

7. A teljesített továbbképzési program

a) címe

b) kreditpont-minősítési határozatának száma

c) elszámolhatósági időszaka

d) kreditpont-értéke a megjelölt szakterületen

8. Az igazolást aláíró személy neve, beosztása

9. Dátum

10. Cégszerű aláírás, bélyegző"

6. melléklet a 46/2014. (XII. 30.) NGM rendelethez

"1. melléklet a 28/2013. (VI. 29.) NGM rendelethez

KÉRDŐÍV A KÖZÉRDEKLŐDÉSRE SZÁMOT TARTÓ GAZDÁLKODÓK KÖNYVVIZSGÁLATÁT ELLÁTÓ, ASSZISZTENS NÉLKÜL, ÖNÁLLÓAN DOLGOZÓ KÖNYVVIZSGÁLÓK BELSŐ MINŐSÉGELLENŐRZÉSI RENDSZERÉNEK ELLENŐRZÉSÉHEZ

ISQC1.14. "A társaságnak meg kell felelnie a jelen nemzetközi minőségellenőrzési standard minden egyes követelményének, kivéve, ha a társaság adott körülményei között a követelmény nem releváns..."

Magyarázat:

ISQC1: 1. témaszámú nemzetközi minőségellenőrzési standard

A Fejezetek római számmal vannak sorszámozva, pl. I. A vezetés minőségért való felelőssége a könyvvizsgáló cégen belül

Eldöntendő kérdések, a fejezetek elején, piros sorszámmal szerepelnek. Az ezekre adható válasz: IGEN vagy NEM. Pl.

Az Alkérdések az eldöntendő kérdések után következnek. Az egyes Alkérdésekre adható válaszok: "Megfelel", "Megjegyzéssel megfelel" , "Nem felel meg" vagy "nem értelmezhető.". Pl. I-2

Kiegészítő kérdés: A fejezetek végén található olyan kérdés (dőlt betűvel szedve), mely akkor értékelendő, ha az adott fejezetben szereplő alkérdések közül több nem értelmezhető.

SorszámLeírásSt.ref
ISQC1
Értékelés*Szöveges
meg-
jegyzés
I. A vezetés minőségért való felelőssége
I-1Van-e a könyvvizsgálónak vagy könyvvizsgáló cégnek olyan belső
szabályzata, amely kihangsúlyozza azt, hogy a minőség
elengedhetetlen a megbízások végrehajtásánál?
.18I/N
I-2Tekintse át a vizsgált időszakban kibocsátott könyvvizsgálati
ajánlatokat, hogy megállapítsa a könyvvizsgáló (cég) milyen
szempontokat helyez előtérbe. Megfelelően ki lett-e hangsúlyozva a
könyvvizsgálati munka minősége, nem kapnak-e túl nagy szerepet a
logisztikai szempontok (pl. megígérik a "második vélemény vagy
belső minőségellenőrzés" kihagyását a folyamatból a gyorsaság
érdekében).
.18,
A5.b
I-3Ellenőrizze, hogy a könyvvizsgáló (cég) rendelkezik-e
küldetésnyilatkozattal (mission statement). Amennyiben nem, úgy
az átláthatósági jelentésben szereplő állításokat ellenőrizze.
.18, A4
I-4Tekintse át a könyvvizsgáló cég stratégiai és operatív terveit és
vizsgálja meg, hogy megvan-e a megfelelő egyensúly a
kereskedelmi célok és az audit minősége iránti elkötelezettség
között.
Amennyiben a könyvvizsgáló cégnek nincsenek rögzített stratégiai
és operatív tervei, a vezetővel folytatott megbeszélés alapján ítélje
meg, hogy a szóban felvázolt tervek között nincsenek-e túlsúlyban a
kereskedelmi célok, illetve azok nem mehetnek-e a minőségi
könyvvizsgálói munka rovására.
.18, A5
b
I-5Tekintse át a könyvvizsgáló cég éves beszámolóit a vizsgált
időszakra vonatkozóan és vizsgálja meg, hogy vannak-e olyan jelek,
amelyek a könyvvizsgálói munka minőségének elsődlegességével
kapcsolatos problémákra utalnak.
.18
I-6Ellenőrizze, hogy a könyvvizsgáló cég időben (az üzleti évének
mérlegforduló napjától számított három hónapon belül) közzétette-
e az átláthatósági jelentést, valamint, hogy tartalmazza-e a
kötelező elemeket:
a) a gazdálkodási forma és a tulajdonviszonyok leírása,
b) a hálózat és a hálózaton belüli jogi és szervezeti keretek
bemutatása, ha a könyvvizsgáló cég egy könyvvizsgálói hálózathoz
tartozik,
c) az irányító struktúra leírása,
d) a belső minőségellenőrzési rendszer leírása és a legfelsőbb
irányító (vezető) szerv nyilatkozata a rendszer működésének
hatékonyságáról,
e) annak jelzése, hogy mikor volt az utolsó kamarai
minőségellenőrzés,
f) azon közérdeklődésre számot tartó gazdálkodók felsorolása,
amelyek számára a könyvvizsgáló cég az üzleti év során jogszabályi
kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenységet végzett,
g) a függetlenségi gyakorlatról szóló nyilatkozat, amely azt is
alátámasztja, hogy a függetlenségi megfelelés belső ellenőrzése
megtörtént,
h) a könyvvizsgáló cég nevében jogszabályi kötelezettségen alapuló
könyvvizsgálói tevékenységet ellátó kamarai tag könyvvizsgálók
folyamatos képzésével kapcsolatban alkalmazott politikáról szóló
nyilatkozat,
i) a jelentőséget bemutató pénzügyi adatok (különösen a teljes
árbevétel, megbontva a beszámolók jogszabályi kötelezettségen
alapuló könyvvizsgálatából származó díjakra, valamint az egyéb
bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokért és az adótanácsadói
szolgáltatásokért felszámolt díjakra),
j) információk a jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói
tevékenységet végző kamarai tag könyvvizsgálók díjazásának
elveiről.
Kkt.
55. §
I-7Vizsgálja meg, hogy a fenti alkérdésekben szereplő eljárások
(módszerek, eszközök, stb.) mellett/helyett alkalmaz-e valamilyen más
eljárást (módszert, eszközt, stb.) a könyvvizsgáló a minőség iránti
elkötelezettség érvényesülésére. (A kérdés abban az esetben
értékelendő, ha a fenti alkérdések közül több nem értelmezhető a
könyvvizsgáló cégnél.)
.18,
.19
II. Releváns etikai követelmények, függetlenség
II-1Van-e a könyvvizsgáló cégnek szabályzata, amely előírja a
következő etikai alapkövetelményeknek való megfelelést: (1)
tisztesség, (2) tárgyilagosság (3) szakmai szakértelem és megfelelő
gondosság, (4) titoktartás és (5) hivatáshoz méltó magatartás?
Ellenőrizze, hogy a könyvvizsgáló cég rendelkezik-e a függetlenségi
követelményekre vonatkozó írásos szabályzattal.
- A szabályzat tartalmazza-e a függetlenséggel kapcsolatos
követelményeket a könyvvizsgáló számára?
- A szabályzat részletezi-e azon körülményeket és kapcsolatokat,
amelyek veszélyeztetik a függetlenséget?
.20 A7
.21
I/N
II-2A szabályzat előírja-e, hogy a könyvvizsgáló köteles legalább évente
mérlegelni és dokumentálni, hogy megfelelt-e a függetlenségi
követelményeknek?
.24 A11I / N
II-3Dokumentálva van-e, hogy a könyvvizsgáló megfelel minden
függetlenségi követelménynek a vizsgált időszakban?
.241 / N
II-4Van-e a könyvvizsgáló cégnek olyan szabályzata, mely a megszokás
veszélyének elfogadható szintre történő csökkentéséről szól.
Tartalmazza-e a szabályzat a tőzsdén jegyzett cégek
könyvvizsgálatánál alkalmazandó rotációs előírásokat?
.25I / N
II-5Vizsgálja meg, hogy a könyvvizsgáló cég betartotta-e a Kkt.
előírásait a függetlenséggel kapcsolatosan.
Kkt. 56. §
(1) Az a könyvvizsgáló cég, amely közérdeklődésre számot tartó
gazdálkodó tekintetében végez jogszabályi kötelezettségen alapuló
könyvvizsgálói tevékenységet, a gazdálkodó audit bizottságának
(ennek hiányában az audit bizottság feladatait ellátó testületének)
évente
a. írásban igazolja, hogy független a közérdeklődésre számot tartó
gazdálkodótól,
b. beszámol a közérdeklődésre számot tartó gazdálkodó számára a
jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálati tevékenységen
kívül teljesített további szolgáltatásairól.
(2) Az (1) bekezdés szerinti könyvvizsgáló cég évente megvitatja az
audit bizottsággal (ennek hiányában az audit bizottság feladatait
ellátó testülettel) a függetlenségét érintő veszélyeket, valamint az e
veszélyek csökkentésére alkalmazott óvintézkedéseket.
Kkt.
56. §
I / N
II-6A könyvvizsgálóval folytatott megbeszélés során kérdezze meg,
hogy indítottak-e ellene bármilyen fegyelmi vagy etikai eljárást.
Tekintse át a vizsgálat eredményét és ítélje meg, hogy az egyszeri
vagy rendszerszintű problémára utal-e.
.20
II-7Vitassa meg a könyvvizsgálóval, hogy tud-e érdekütközéssel
kapcsolatos (Conflict of Interest) problémákról, ha igen ezeket
hogyan oldották fel, illetve ítélje meg az eset konkrétumainak
megvizsgálása után, hogy a problémát megfelelően kezelték-e.
.21
II-8Szerezzen be információkat azon esetekről amikor a könyvvizsgáló
cég és valamely ügyfele között üzleti kapcsolat volt (irodabérlet,
biztosítás, bankszámlaszerződés, kötvénykibocsátás, stb.). Vizsgálja
meg, hogy az adott esetben megfelelően kezelték-e a
függetlenséggel kapcsolatos kockázatokat.
.21
II-9Azonosította-e a függetlenséget veszélyeztető körülményeket és
ezekkel kapcsolatosan dokumentáltan elvégezte-e a függetlenség
megőrzését biztosító eljárásokat a könyvvizsgáló? Pl: egy ügyféltől
származó bevétel jelentős aránya, közérdeklődésre számot tartó és
speciális gazdálkodó ügyfelek esetében az adott területet
szabályozó törvényben meghatározott arány betartása.
.21
MKVK
etikai
szabály-
zat (2)
Kkt. 61-
64.
II-10.Vizsgálja meg, hogy a fenti alkérdésekben szereplő eljárások
(módszerek, eszközök, stb.) mellett/helyett alkalmaz-e valamilyen más
eljárást (módszert, eszközt, stb.) a könyvvizsgáló az etikai és
függetlenségi szabályok betartására. (A kérdés abban az esetben
értékelendő, ha a fenti alkérdések közül több nem értelmezhető a
könyvvizsgáló cégnél.)
.20-
.25
III. Ügyfélkapcsolatok és konkrét megbízások elfogadása és
megtartása
III-1Van-e a könyvvizsgáló cégnek olyan szabályzata, amely az
ügyfélkapcsolatok és konkrét megbízások elfogadását és
megtartását érintik.
.26 A18-
A20
I / N
III-2Tartalmazza-e a fenti szabályzat, hogy a könyvvizsgáló cég csak.26 A18-I / N
olyan ügyfeleket és megbízásokat fogad el vagy tart meg, amely
esetekben a könyvvizsgáló cég
- az új ügyfél elfogadása ELŐTT elvégezte az ügyfél tisztességének
vizsgálatát:
- képes a megbízás végrehajtására (határidők, speciális szakértelem,
stb.)
- meg tud felelni a releváns etikai- és függetlenségi
követelményeknek.
A20
III-3Előírja-e a fenti szabályzat, hogy
- a könyvvizsgáló köteles beszerezni szükséges információkat az
alábbi megbízások elfogadása előtt:
1. új ügyfél - új megbízás,
2. meglévő ügyfél - meglévő megbízás,
3. meglévő ügyfél - új megbízás
- ha egy új vagy meglévő ügyféltől jövő megbízás elfogadásakor
potenciális összeférhetetlenséget
azonosít be, a könyvvizsgálónak meg kell fontolnia, hogy
helyénvaló-e a megbízás elfogadása,
- ha problémákat azonosított be és a könyvvizsgáló úgy dönt, hogy
elfogadja vagy megtartja az ügyfélkapcsolatot vagy a konkrét
megbízást, akkor dokumentálnia kell, hogy a kérdéseket hogyan
oldotta meg.
.27I / N
III-4Tartalmazza-e a fenti szabályzat, hogy mi a teendő akkor, ha a
könyvvizsgáló cégnek olyan információ kerül a birtokába, amelynek
korábbi ismerete alapján egy adott megbízást elutasított volna?
.28I / N
III-5Mintavételes vizsgálattal győződjön meg róla, hogy a
szabályzatokban leírt ügyfélkapcsolat és megbízás elfogadási, illetve
megtartási szabályokat a könyvvizsgáló (cég) a gyakorlatban is
alkalmazza. (Ezen vizsgálat során vegye figyelembe az egyes lépések
időbeli sorrendjét (ajánlat, ügyfél vagy megbízás elfogadási
formanyomtatványok, elfogadó nyilatkozat, szerződés).
A fenti mintavételes vizsgálat során tekintse át a
formanyomtatványokon rögzített adatokat, és ítélje meg, hogy
azokat ténylegesen, valós információkkal töltik ki.
Amennyiben az egyedi megbízások minőségellenőrzése során
megállapítást nyer, hogy a könyvvizsgáló társaság úgy vállalata el a
könyvvizsgálati megbízást, hogy:
- nem rendelkezett a megbízás elfogadásához szükséges
szakértelemmel vagy tapasztalattal
- a megbízás elfogadása függetlenségi és/vagy etikai szabályokat
sért
a kérdésre adott válasz: nem felel meg.
.27
III-6Mintavételes vizsgálattal győződjön meg róla, hogy a könyvvizsgáló
társaság betartotta az új könyvvizsgálati ügyfelekkel kapcsolatos
teendőkre vonatkozó szabályokat. Vizsgálja meg, hogy a korábbi
évek könyvvizsgálati anyagainak áttekintésével kapcsolatban milyen
teendői vannak a könyvvizsgáló cégnek.
Vizsgálja meg, hogy a könyvvizsgáló elvégezte-e a korábbi
könyvvizsgálati munkaanyagok áttekintését, ezt megfelelően
dokumentálta-e és hogy az áttekintés mélysége elégséges volt-e
ahhoz, hogy a nyitó adatokat a könyvvizsgáló biztonsággal
felhasználhassa. Amennyiben a korábbi könyvvizsgálótól nem
kapott megfelelő hozzáférést a könyvvizsgálói munkalapokhoz vagy
úgy döntött, hogy ilyen hozzáférést nem kér, vizsgálja meg, hogy
.27
megfelelő egyéb lépéseket tett-e a nyitó adatok
megbízhatóságának megállapítása érdekében.
III-7Vizsgálja meg a könyvvizsgáló (cég) közérdeklődésre számot tartó
társaság ügyfeleinek listáját és a nekik nyújtott ÖSSZES szolgáltatás
listáját a vizsgált időszakra vonatkozóan. Tekintse át ezen
ügyfeleknek nyújtott nem könyvvizsgálati szolgáltatások elfogadása
során követett eljárásokat, különös tekintettel az ügyfélkapcsolat
megtartásra és a megbízás-elfogadásra (függetlenség!) vonatkozó
szabályzatok betartását.
.27 b
III-8Vizsgálja meg, hogy a fenti alkérdésekben szereplő eljárások
(módszerek, eszközök, stb.) mellett/helyett alkalmaz-e valamilyen más
eljárást (módszert, eszközt, stb.) a könyvvizsgáló az ügyfélkapcsolatok
és konkrét megbízások elfogadásával és megtartásával kapcsolatos
szabályok betartására. (A kérdés abban az esetben értékelendő, ha a
fenti alkérdések közül több nem értelmezhető a könyvvizsgáló cégnél.)
.26-
.28
IV. Emberi erőforrások
IV-1Tartalmazza-e a könyvvizsgáló cég szabályzata saját maga számára
követelményként az alábbiakat:
- Kamarai kötelező oktatásokon, szakmai továbbképzéseken,
valamint minősítésének megfelelő szakirányú továbbképzéseken
való részvételt,
- a szakmai fejlődést biztosító szakirodalom figyelemmel kísérését és
megismerését.
.29
A4,A26
I / N
IV-2Ellenőrizze, hogy a könyvvizsgáló cég könyvvizsgálója részt vett-e a
kötelező kamarai oktatásokon, illetve, hogy megszerezte a kötelező
kreditpontokat, különös tekintettel a minősítésekre vonatkozó
kreditpontokra.
IV-3Ítélje meg, hogy a könyvvizsgáló megfelelő szakértelemmel és
tapasztalattal rendelkezik-e a minőségi könyvvizsgálat
elvégzéséhez. (Pl. megvan-e az előírt minősítése, ahol ez előírás?)
.29-.30
A24-A31
IV-4Vizsgálja meg, hogy a fenti alkérdésekben szereplő eljárások
(módszerek, eszközök, stb.) mellett/helyett alkalmaz-e valamilyen más
eljárást (módszert, eszközt, stb.) a könyvvizsgáló annak biztosítására,
hogy a konkrét megbízásokhoz megfelelő képzettséggel és
tapasztalattal rendelkezzen. (A kérdés abban az esetben értékelendő,
ha a fenti alkérdések közül több nem értelmezhető a könyvvizsgáló
cégnél.)
.29
V. A megbízás végrehajtása (Konzultáció, minőségellenőrzés,
eltérő vélemények, dokumentáció)
V-1Tartalmazzák-e a könyvvizsgáló cég szabályzatai az alábbiakat:
- következetesség a megbízás végrehajtásának minőségét illetően
(írásos kézikönyv, audit szoftver vagy akár standard dokumentumok
révén)
- a felügyelettel kapcsolatos felelősségek (megbízás
előrehaladtának nyomon követése, annak megítélése, hogy
elegendő idő áll-e rendelkezésre a munka elvégzéséhez, jelentős
kérdések kezelése, konzultációk tartása, stb.)
- az áttekintéssel kapcsolatos felelősségek (standardok és
jogszabályok betartása, szükség van-e a tervek módosítására, a
végrehajtott munka alátámasztja-e a következtetéseket,
elegendőek-e a bizonyítékok a jelentés alátámasztására, stb.)
- megfelelő konzultációkra kerüljön sor nehéz vagy vitatott
ügyekben (külső szakértővel)
- a külső szakértő felkérése előtt mérlegelni kell, hogy rendelkezik-e
.32
.34
I / N
a megbízás ellátásához szükséges szakmai és speciális ismeretekkel,
gyakorlati tapasztalatokkal
- a konzultációk jellegét, hatókörét és a levont következtetéseket -
melyekkel minden fél egyetért - dokumentálják
- a következtetéseket a gyakorlatban is megvalósítják. (az egyedi
megbízások minőség-ellenőrzés során kerül ellenőrzésre)
V-2Tartalmazza-e a szabályzat azokat a kritériumokat, amelyek
meghatározzák, hogy mely könyvvizsgálati megbízások esetén kell
minőségellenőrzést végrehajtani?
Tartalmazza-e a szabályzat, hogy kötelező a minőségellenőrzés a
tőzsdén jegyzett cégek esetében minden egyes könyvvizsgálatnál?
.35 A41I / N
V-3Kitér-e a minőségellenőrzéssel kapcsolatos szabályzat a
minőségellenőrzések jellegére, ütemezésére és terjedelmére,
továbbá, arra, hogy a jelentés dátuma nem lehet korábbi, mint a
minőségellenőrzés befejezésének dátuma? Szerepel-e a
szabályzatban, hogy a minőségellenőrzés dokumentálása azonban
történhet a jelentés dátuma után is?
.36I / N
V-4Előírja-e a szabályzat, hogy a tőzsdén jegyzett cégek
könyvvizsgálatára vonatkozó minőségellenőrzés le kell, hogy fedje
az alábbi területeket:
- függetlenség mérlegelése,
- megfelelő konzultációkra került-e sor,
illetve annak dokumentálását, hogy:
- a minőségellenőrzési eljárást végrehajtották;
- a minőségellenőrzés a jelentés dátumakor vagy azt megelőzően
befejeződött; és
- a minőségellenőrnek nincs tudomása semmilyen megoldatlan
ügyről.
.38
.42
I / N
V-5Kitér-e a könyvvizsgáló cég szabályzata a megbízásokhoz
kapcsolódó minőségellenőr kijelölésére, és meghatározzák-e az
alkalmasság kritériumait? (A szerep betöltéséhez szükséges szakmai
képzettséget, beleértve a szükséges szakmai tapasztalatot és
hatáskört is, valamint azt, hogy a megbízáshoz kapcsolódó
minőségellenőrrel milyen mértékben lehet konzultálni.)
Előírják-e a levont következtetések dokumentálását és a
gyakorlatban történő megvalósítását, és azt, hogy a jelentés a
kérdés megoldásánál korábbra nem dátumozható?
.39
.43-43
I / N
V-6Tartalmaz-e a szabályzat konkrét előírásokat a könyvvizsgálati
dokumentációra vonatkozóan, beleértve a végleges megbízási
dosszié összeállításának befejezését (általában 60 nappal a
kibocsátott jelentés dátuma után), a dokumentáció bizalmas
kezelését és megőrzését, integritását, elérhetőségét és
vissza kereshetőség ét?
.45-47I / N
V-7Tekintse át a könyvvizsgáló (cég) szabályzatait az adatbiztonsággal
és az adatok bizalmas kezelésével kapcsolatban. A szabályzat
tartalmaz-e utalást a következőkre:
- kötelező az adatok és a bizalmas dokumentumok megfelelő
kezelése;
- lehetővé teszi annak nyomon követését, hogy a munkalapoknak és
dokumentumoknak ki a készítője, ki módosította, illetve ellenőrizte
őket, mindezek mikor történtek;
- lehetővé teszi és megköveteli a munkalapok és bizalmas
dokumentumok fizikai védelmét és megakadályozza azt, hogy
azokhoz engedély nélkül hozzáférjenek;
.46 A7 d
A57-
A58
I / N
- ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a fentiekhez hozzáférjenek azok,
akiknek munkájához ez szükséges.
Asszisztens nélkül dolgozó egyéni könyvvizsgáló vagy
könyvvizsgáló cég esetében az adatbiztonsággal kapcsolatos
szabályok lehetnek kevésbé formálisak. Ítélje meg, hogy a cég
méretéhez viszonyítva megfelelő mélységben tartalmaz-e
adatbiztonsággal kapcsolatos előírásokat a szabályzat.
V-8A könyvvizsgáló (cég) azon könyvvizsgálati megbízásaiból, amelyek
során minőségellenőrzés nem történt, vegyen mintát és vizsgálja
meg, hogy a vonatkozó szabályzat szerint tényleg nem kellett
minőségellenőrzést végezni.
Amennyiben a könyvvizsgáló társaság nem alkalmazott
minőségellenőrt azon könyvvizsgálati megbízás(ok) végrehajtása
során, amely(ek) esetében saját minőségellenőrzési szabályzata,
illetve jogszabályi kötelezettség alapján kellett volna, a kérdésre
adott válasz: nem felel meg.
.35
V-9Válasszon mintát azon könyvvizsgálatok közül, amelyek során
minőségellenőrzés történt, és tekintse át a minőségellenőrzés
időzítését, az általa áttekintett területeket és a dokumentáltság
alapján ítélje meg, hogy a minőségellenőrzés során tényleges
vizsgálatot végeztek vagy csak formálisan és automatikusan
jóváhagytak mindent. Figyelembe vehető tényezők: a
minőségellenőrzés dokumentáltsága, az első minőségellenőrzési
lépések időpontja (elég korán elkezdték-e), a minőségellenőrzés
lezárásának időpontja (volt-e/lett volna-e elég idő lépéseket tenni,
ha a minőségellenőrzés megállapításokat tett volna).
.36.
A42,
A43
V-10Mintavételes alapon vizsgálja meg, hogy van-e olyan tényező,
amely a minőségellenőrzést végző szakember, illetve a
konzultációra felkért külső szakértő szakmai hozzáértését, illetve
objektivitását megkérdőjelezné (Rendelkezik- e megfelelő
minősítéssel és tapasztalattal? Vannak-e arra utaló jelek, hogy részt
vesz a könyvvizsgálati tesztek tervezésében és végrehajtásában, a
könyvvizsgálatot érintő döntéseket hoz, a minőségellenőrzésben
érintett szakemberek "körbevizsgálják" egymást, stb.).
.39,.40
A49
V-11A cég méretéhez viszonyítva ítélje meg, hogy megfelelően kezelik-e
az adatbiztonság kérdését a gyakorlatban. (pl. titkosítás, archiválás,
biztonsági mentések, vírusszűrés, papír alapú dokumentumok
őrzése, stb.)
.46, A7
d A56-
A62
V-12Vizsgálja meg, hogy a fenti alkérdésekben szereplő eljárások
(módszerek, eszközök, stb.) mellett/helyett alkalmaz-e valamilyen más
eljárást (módszert, eszközt, stb.) a könyvvizsgáló a belső
minőségellenőrzés a standardban foglaltak szerinti végrehajtására. (A
kérdés abban az esetben értékelendő, ha a fenti alkérdések közül több
nem értelmezhető a könyvvizsgáló cégnél.)
.32-.47
VI. Figyelemmel kísérés
VI-1Van-e a könyvvizsgáló cégnek a figyelemmel kísérésre
(monitoringra) vonatkozó szabályzata, mely lefedi legalább a
következő területeket:
(1) a minőségellenőrzési rendszer megfelelő időnként történő
értékelése;
(2) a minőségellenőrzési rendszer megfelelő működésének
mintavételes ellenőrzése (konkrét könyvvizsgálati megbízások
áttekintése minőségellenőrzési szempontból);
(3) olyan személy kijelölése a fenti értékelési és fejlesztési
.48-
.54
I/N
feladatok vezetésére és végrehajtására, aki megfelelő hatáskörrel és
tapasztalattal rendelkezik;
(4) az értékelési folyamat eredményeképp azonosított
gyengeségek vagy problémák formális kiértékelése és megoldási
javaslatok kidolgozása;
(5) a fenti értékelési és fejlesztési folyamat megfelelő mélységű
dokumentálása;
(6) azon események felsorolása, amelyek változást
eredményezhetnek a minőségellenőrzési folyamatban (új
könyvvizsgálati standardok, a cég elleni peres vagy nem peres
eljárások kiértékelése, közfelügyeleti hatóság vagy egyéb, hasonló,
külföldi szervezetek minőségellenőrzése).
Asszisztens nélkül dolgozó egyéni könyvvizsgáló esetében, mivel
nem tudja megoldani a figyelemmel kísérési eljárásokat saját
erőforrással, úgy megfelelően képzett külső személyt vagy másik
társaságot alkalmazhat a megbízások ellenőrzéséhez és a
figyelemmel kísérés egyéb eljárásaihoz. Szerepel-e ez a kitétel a
szabályzatban?
VI-2Van-e a könyvvizsgáló cégnek olyan szabályzata, amely a
könyvvizsgálati (és egyéb) megbízások minőségével kapcsolatos
panaszok kezelésére vonatkozik, különös tekintettel a panaszok
összegyűjtésére, dokumentálására, a panaszok független
kivizsgálására és a levont következtetések hasznosítására).
.55,
.59
I/N
VI-3Vizsgálja meg, hogy a fenti szabályzatban szereplő figyelemmel
kísérési eljárásokat végrehajtották-e a vizsgált időszakban.
.48
VI-4Vizsgálja meg, hogy a figyelemmel kísérési eljárást végző
személy esetében nem vetődhet-e fel olyan tényező, amely
csökkenti annak minőségét pld. az ellenőrzést végző személynek
kevés az általános tapasztalata, nincs elegendő tapasztalata a
vizsgálatra kiválasztott ügyfél iparágában (hitelintézet, stb.),
"körkörös" ellenőrzések (A vizsgálja B-t, majd B vizsgálja A-t).
.48 b
VI-5Szerezze be és értékelje ki a vizsgálat alá vont időszakban
végrehajtott figyelemmel kísérési eljárások jegyzőkönyveit abból a
szempontból, hogy azok jeleznek-e rendszerszintű, visszatérő
problémát a könyvvizsgálói munka minőségével kapcsolatban (pl.
alkalmazott szakértők következtetéseinek lekövetése, csalási
kockázat, stb.).
.49
VI-6A könyvvizsgálóval folytatott megbeszélés során gyűjtsön
információt
- könyvvizsgáló céghez érkezett panaszokról
- cég ellen indított perekről,
- az ügyfelek elégedettségéről.
Ítélje meg, hogy a fenti visszajelzések lehetnek-e a könyvvizsgálati
munka minőségével kapcsolatos problémákra utaló jelek. Ítélje meg,
hogy a panaszok nyomán történtek-e megfelelő változások a
könyvvizsgálati folyamatban.
.55, .56
VI-7Vizsgálja meg, hogy a fenti alkérdésekben szereplő eljárások
(módszerek, eszközök, stb.) mellett/helyett alkalmaz-e valamilyen más
eljárást (módszert, eszközt, stb.) a könyvvizsgáló a figyelemmel kísérési
eljárásoknak a standardban megfogalmazottak szerinti
megvalósítására. (A kérdés abban az esetben értékelendő, ha a fenti
alkérdések közül több nem értelmezhető a könyvvizsgáló cégnél.)
.48, .56
CÉGSZINTU VIZSGÁLAT EREDMÉNYE

ÉRTÉKELÉSI MÓDSZERTAN - Alkérdések összesítése

Megfelel: A könyvvizsgáló (cég) politikája és/vagy eljárása az adott témában tökéletesen megfelel a standard szövegének és szellemének. 3 PONT

Megjegyzéssel megfelel: A könyvvizsgáló (cég) politikája és/vagy eljárása nem felel meg teljesen a standard szövegének és szellemének, de attól lényegesen nem tér el, és a könyvvizsgáló cég a standardnak való tökéletes megfelelés irányába halad. 2 PONT

Nem felel meg: A könyvvizsgáló (cég) politikája és/vagy eljárása nem felel meg a standard szövegének és szellemének és a könyvvizsgáló cég nem halad a standardnak való megfelelés irányába. 1 PONT

A nem értelmezhető kérdések nem kapnak pontszámot, és az eredmény kalkulálásába sem számítanak bele.

EREDMÉNY = Összes pontszám / "értelmezhető" kérdések száma

Ha az EREDMÉNY

0-1,49 akkor az értékelés: NEM FELEL MEG

1,50 - 2,49 akkor az értékelés: MEGJEGYZÉSSEL MEGFELEL

2,50 - 3,00 akkor az értékelés: MEGFELEL

FŐ SZABÁLYOK AZ ÉRTÉKELÉS VÉGLEGESÍTÉSE SORÁN

(1) Amennyiben az Eldöntendő kérdések bármelyikére NEM a válasz, a cégszintű vizsgálat eredménye nem lehet "Megfelel". Amennyiben az Eldöntendő kérdések közül háromnál több kapott NEM választ, a cégszintű vizsgálat eredménye "Nem felel meg".

(2) Az egyedi megbízások ellenőrzése során tett megállapítások esetén az ellenőrnek mérlegelnie kell, hogy az adott megállapítás vagy megállapítások lehetnek-e jelei a ISQC1-nek való meg nem felelésnek. Amennyiben a megállapítás önmagában bizonyítja a cégszintű meg nem felelést, akkor az a cégszintű vizsgálat eredményének módosításához is vezethet. Amennyiben az ellenőr úgy ítéli meg, hogy a megállapítás önmagában nem bizonyítja a cégszintű meg nem felelést, akkor mérlegelheti, hogy szükséges-e visszamenni a cégszintű vizsgálati program megfelelő fejezetéhez és további tesztlépéseket tenni.

(3) A fenti értékelési rendszer iránymutatás. A közfelügyeleti hatóságnak joga van a fenti értékelési rendszer alapján kapott értékelést fölfelé és lefelé módosítani."

7. melléklet a 46/2014. (XII. 30.) NGM rendelethez

A Rendelet 3. mellékletének módosítása

1. Az "Ügyfélkapcsolat és konkrét megbízás elfogadása és megtartása" táblázat 1 09 sora helyébe a következő rendelkezés lép:

109Ellenőrizték és betartották-e hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások esetén a Hpt. 260. §-ban, a
befektetési alapok esetén a Tpt. 358. §-ban, valamint a befektetési alapkezelőkről és kollektív befektetési
formákról szóló 2014. évi XVI. tv. 193. §-ban, továbbá biztosítók esetén a Bit. 149. §-ban foglalt
korlátozásokat (megfelelő minősítés, függetlenség, 5 éves rotáció, maximális ügyfélszám, egy típusú
ügyféltől származó maximális díjbevétel, stb.)
Hpt. 260. §,
Tpt. 358. §,
2014. évi XVI. tv.
193. §,
Bit. 149. §

2. Az "Ügyfélkapcsolat és konkrét megbízás elfogadása és megtartása" táblázat a következő 1 10 sorral egészül ki:

110A könyvvizsgálati megbízás elfogadása és/vagy végrehajtása során betartotta-e a könyvvizsgáló a
releváns jogszabályokat?

3. A "Dokumentáció" táblázat 2 10 sora helyébe a következő rendelkezés lép:

210Történt-e külön jelentéstétel a felügyeletnek a Hpt. 261. §, valamint a befektetési alapkezelőkről és
kollektív befektetési formákról szóló 2014. évi XVI. tv. 194. §-ban, illetve a Bit. 151. § (1)-(2) bekezdése
alapján (bűncselekmény, szabályok megsértése, stb. esetén)? Amennyiben igen, megfelelően
dokumentálták-e az esetet?
Hpt. 261. §,
2014. évi XVI. tv.
194. §,
Bit. 151. §

4. A "Jelentéskészítés" táblázat 13 17 sora helyébe a következő rendelkezés lép:

1317Eleget tett-e a könyvvizsgáló hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások esetén a Hpt. 263. §-ban,
valamint biztosítók esetén a Bit. 151. § (5)-(8) bekezdésében foglaltaknak? (külön jelentés az MNB-nek)
Hpt. 263. §,
Bit. 151. §

5. Az "IFRS konszolidáció" táblázat 15 53 sora helyébe a következő rendelkezés lép:

1553A kiadott könyvvizsgálói jelentés megfelel-e a standardoknak?
Megjegyzés: Ha az IFRS szerinti konszolidált beszámoló megfelel a számviteli törvény szerinti konszolidált beszámolónak,
a számviteli törvény szerinti jelentést kell kiadni (abban utalva az üzleti jelentés és a beszámoló összhangjára is). Ha az
IFRS szerinti konszolidált beszámoló nem a számviteli törvény szerinti konszolidált beszámoló, a jelentés lehet az
általános könyvvizsgálati standard szerinti.

6. A táblázatok utáni első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"Amennyiben az 1.10, a 13.02, 13.05 és 13.06 kérdések bármelyikére NEM a válasz akkor az egyedi megbízás vizsgálatának eredménye "nem felel meg"."

Tartalomjegyzék