37/2015. (III. 6.) Korm. rendelet
az egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló 345/2012. (XII. 6.) Korm. rendelet módosításáról, valamint egyes közlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról
A Kormány a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. § (1) bekezdés a) pontjában,
a 2. alcím és az 1. melléklet tekintetében a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. § (1) bekezdés g) és h) pontjában, a 3. alcím tekintetében a légi-, a vasúti és a víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról szóló 2005. évi CLXXXIV. törvény 22. § (4) bekezdésében,
a 4. alcím és a 2. melléklet tekintetében a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény 12. § (5) bekezdés a), b) és e) pontjában, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 174/A. § (1) bekezdés a) pontjában,
az 5. alcím tekintetében a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. § (1) bekezdés a) pontjában
kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A hajózási hatóságok feladat- és hatásköréről, valamint illetékességéről szóló 237/2002. (XI. 8.) Korm. rendelet módosítása
1. § A hajózási hatóságok feladat- és hatásköréről, valamint illetékességéről szóló 237/2002. (XI. 8.) Korm. rendelet 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"6. § Az egészségi alkalmasságot
a) belvízi hajózási szolgálatot teljesítő személy tekintetében a hajózási hatóság által nyilvántartásba vett hajós-orvosi vizsgálatokra jogosult orvos,
b) belvízi kedvtelési célú vízijármű vezetője tekintetében a gépjárművezetői egészségi alkalmasság vizsgálatára jogosult orvos,
c) tengeri hajózási szolgálatot teljesítő személy tekintetében - a külföldön tartózkodó magyar tengeri hajón ideiglenesen munkát vállaló személyek kivételével - a hajózási hatóság által nyilvántartásba vett, tengerész-orvosi vizsgálatokra jogosult orvos (a továbbiakban: tengerész-orvosi vizsgálatokra jogosult orvos),
d) I. és II. osztályú tengeri kedvtelési célú vízijármű-vezető tekintetében a tengerész-orvosi vizsgálatokra jogosult orvos,
e) III. és IV. osztályú tengeri kedvtelési célú vízijármű-vezető tekintetében első alkalommal a tengerész-orvosi vizsgálatokra jogosult orvos, időszakos vizsgálatoknál a tengerész-orvosi vizsgálatokra jogosult orvos vagy a gépjármű-vezetői egészségi alkalmasság vizsgálatára jogosult orvos
a hajózási egészségi alkalmasság feltételeiről és vizsgálati rendjéről szóló rendeletben meghatározott módon igazolja."
2. A víziközlekedés egyes belvízi utakon környezetvédelmi okokból való korlátozásáról és a korlátozás alá eső területeken kiadható üzemeltetési engedélyről szóló 30/2003. (III. 18.) Korm. rendelet módosítása
2. § A víziközlekedés egyes belvízi utakon környezetvédelmi okokból való korlátozásáról és a korlátozás alá eső területeken kiadható üzemeltetési engedélyről szóló 30/2003. (III. 18.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr.) 5/A. § (1) bekezdés b) pontja és ba)-bb) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az üzemeltetési engedélyt a hajózási hatóság a következő esetekben adja meg:)
"b) tavon kikötőhellyel rendelkező vitorlás sportszervezet tulajdonában lévő, tíz kísért egységenként egy kísérő motorosra, ha az
ba) szervezett oktatáson, edzésnapon vagy az országos sportági szakszövetség által meghirdetett és hatóságilag engedélyezett versenyen részt vevő nem tőkesúlyos vitorlás csónakokat vagy nem tőkesúlyos vitorlás kishajókat, illetve vitorlás vízi sporteszközöket kísér, vagy rendezői feladatot lát el, illetve
bb) az országos sportági szakszövetség által szervezett és meghirdetett, az illetékes hatóság által engedélyezett vitorlás kishajók részvételével zajló nemzetközi rendezvényen a hivatalos edzésnapok és a verseny időtartamára lát el kísérő motoros feladatot. A hivatalos edzéseken, illetve versenynapokon kívül kísérő motorost nem lehet használni;"
3. § A Kr.
a) 2. § (1) bekezdés záró szövegrészében a "korlátozás alá nem eső területekre való megállás nélküli áthaladás kivételével" szövegrész helyébe a "korlátozás alá nem eső területekre való megállás nélküli áthaladás, valamint a korlátozás alá eső területeken lévő, a kishajó és a csónak tartós tárolására szolgáló telephelyre való legrövidebb úton történő ki- és behajózás kivételével" szöveg,
b) 5/A. § (1) bekezdés e) pontjában és az 5/A. § (4) bekezdés a) pontjában a "sportegyesület" szövegrész helyébe a "sportszervezet" szöveg,
c) az 5/A. § (4) bekezdés a) pontjában a "sportegyesületek" szövegrész helyébe a "sportszervezetek" szöveg
lép.
4. § A Kr. Melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
3. A Közlekedésbiztonsági Szervezetről szóló 278/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása
5. § A Közlekedésbiztonsági Szervezetről szóló 278/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"1. § A Közlekedésbiztonsági Szervezet (a továbbiakban: Szervezet) a közlekedésért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) irányítása alá tartozó, központi hivatalként működő központi költségvetési szerv. A Szervezet gazdasági szervezettel rendelkezik."
4. Az egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló 345/2012. (XII. 6.) Korm. rendelet módosítása
6. § Az egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló 345/2012. (XII. 6.) Korm. rendelet 1. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
5. A tengerész munkaközvetítői és munkaerő-kölcsönzési tevékenység feltételeiről és egyes víziközlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 383/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet módosítása
7. § Nem lép hatályba a tengerész munkaközvetítői és munkaerő-kölcsönzési tevékenység feltételeiről és egyes víziközlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 383/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet 9. § (2) bekezdése.
6. Záró rendelkezések
8. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) Az 1. § 2015. május 1-jén lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. melléklet a 37/2015. (III. 6.) Korm. rendelethez
1. A Kr. Mellékletének 2-3. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Az üzemeltetési engedély kiadásához az egyes tevékenységektől függően - az eljárási díj befizetésének igazolásán túl -a kérelem benyújtásához az alábbi okmányok és igazolások csatolása, illetve feltételek teljesítése szükséges:)
"2. Vitorlás sportszervezet motoros kishajója esetében:
a) a vitorlás sportszervezet bejegyzését igazoló bírósági végzés hiteles másolata,
b) a vitorlás sportegyesület elnöke vagy a sportvállalkozás vezető tisztségviselője és a leltározó bizottság által aláírt hivatalos záró leltár, amelyben a sportszervezet vitorlás kishajói, vitorlás csónakjai és vitorlás vízi sporteszközei lajstromszámmal vagy annak hiányában egyedi azonosító jellel, számmal vagy leltári azonosítókkal szerepelnek,
c) a vitorlás sportszervezet záró leltárában szereplő vitorlás kishajók hatályos hajóokmányainak száma,
d) a saját kikötő vagy kikötőhely meglétét tanúsító igazolás, amely lehet a kikötőüzemeltetési engedély száma, továbbá bérelt kikötőrész esetén a bérleti szerződés,
e) sportvállalkozás esetében az érvényes hajózási engedély száma,
f) a sportszervezet részéről a kifutást engedélyező személy vagy személyek neve.
3. Tavon kikötővel vagy kikötőhellyel nem rendelkező vitorlás sportszervezetnek a hatóságilag engedélyezett versenyen részt vevő motoros kishajójára:
a) a versenyrendező nyilatkozata, amelyben igazolja, hogy igényli a versenyen részt vevő szervezet motoros kishajójának részvételét,
b) a vitorlás sportszervezet záró leltárában szereplő - az adott vízterületre alkalmasnak minősített - motoros kishajó azonosítására alkalmas adatok (nyilvántartási szám, lajstromszám)."
2. melléklet a 37/2015. (III. 6.) Korm. rendelethez
Az egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló 345/2012. (XII. 6.) Korm. rendelet 1. melléklet 4. pontjaa következő 4.4. alponttal egészül ki:
"4.4. Budapesti Szabadkikötő mobil árvízvédelmi rendszerének kiépítése."