8/2016. (III. 8.) BM rendelet
az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 32/2014. (V. 19.) KIM rendelet módosításáról
Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 95. § (1) bekezdés a) pontjában, az 1. § tekintetében az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 95. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 21. § 2. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § Az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 32/2014. (V. 19.) KIM rendelet (a továbbiakban: Ar.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"1. § (1) A hazai anyakönyvezést végző hatóság - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - Budapest Főváros Kormányhivatala [az (1) és (2) bekezdésben meghatározott szerv a továbbiakban együtt: hazai anyakönyvezést végző hatóság].
(2) A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény (a továbbiakban: Ápt.) 4. § (3) és (3a) bekezdése, valamint 5. §-a alapján magyar állampolgárságot szerzett személyek esetében, ha az anyakönyvi esemény hazai anyakönyvezésére a honosítási és visszahonosítási eljárást lefolytató állampolgársági ügyekben eljáró szerv által megküldött iratok alapján kerül sor, a hazai anyakönyvezést végző hatóság a magyarországi eskü vagy fogadalomtétel helye szerint illetékes fővárosi és megyei kormányhivatal."
2. § (1) Az Ar. 43. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A hazai anyakönyvezésre irányuló - a hazai anyakönyvezést végző hatóság által rendszeresített - kérelmet
a) az anyakönyvvezető az EAK rendszerben haladéktalanul rögzíti és a kérelem benyújtásától számított öt napon belül,
b) a hivatásos konzuli tisztviselő - az Ápt. 4. §-ában, 5. §-ában, 5/A. §-ában, 11. §-ában és 12. §-ában meghatározott eljárásokban előterjesztett hazai anyakönyvezésre irányuló kérelmeket kivéve - az EAK rendszerben haladéktalanul rögzíti és azon keresztül,
c) az állampolgársági ügyekben eljáró szerv az állampolgárság igazolását vagy az állampolgárság megszerzését igazoló bizonyítvány kiállítását követő öt napon belül, honosítottak, visszahonosítottak esetében pedig az eskü- vagy fogadalomtételről szóló jegyzőkönyv beérkezését követő 30 napon belül
küldi meg a hazai anyakönyvezést végző hatóságnak, amely a kérelmet - az a) és b) pontban meghatározott kivételekkel - rögzíti az EAK rendszerben."
(2) Az Ar. 43. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Ha a hivatásos konzuli szolgálatnál az EAK rendszer használatához szükséges infrastruktúra átmenetileg nem áll rendelkezésre, a hivatásos konzuli tisztviselő a hazai anyakönyvezésre irányuló kérelmeket és azok mellékleteit diplomáciai postával továbbítja a hazai anyakönyvezést végző hatóságnak."
3. § Az Ar. 45/B. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"45/B. § (1) A hazai anyakönyvezési tevékenység tekintetében a nyilvántartó anyakönyvvezető Budapest Főváros Kormányhivatala.
(2) A hivatásos konzuli tisztviselő által az EAK-ban rögzített hazai anyakönyvezésre irányuló kérelmeket és az eredeti anyakönyvi okiratokat a külképviselet kétévente egy alkalommal diplomáciai futárpostával küldi meg a hazai anyakönyvezést végző hatóságnak."
4. § Az Ar. 17. alcíme a következő 45/C. §-sal egészül ki:
"45/C. § Az 1. § (2) bekezdése alapján hazai anyakönyvezést végző megyei kormányhivatal a hazai anyakönyvezés megtörténtét követő 90 napon belül a hazai anyakönyvezés alapiratait megküldi Budapest Főváros Kormányhivatalának."
5. § Az Ar. 62. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) Az anyakönyvvezető igénylőlapját a munkáltatói jogkör gyakorlója haladéktalanul továbbítja a fővárosi és megyei kormányhivatalhoz. Az anyakönyvvezető és a fővárosi és megyei kormányhivatal bejegyzésre jogosult kormánytisztviselője igénylőlapját a kormánymegbízott továbbítja a központi nyilvántartó szervhez. A hazai anyakönyvezést végző hatóság, a központi anyakönyvi szerv erre feljogosított kormánytisztviselője, a központi nyilvántartó szerv erre feljogosított kormánytisztviselője és a közvetlen hozzáférésre jogosult személy igénylőlapját a szerv vezetője, a hivatásos konzuli tisztviselő, illetve az annak munkájában közreműködő, a külpolitikáért felelős miniszter által felhatalmazott, diplomáciai vagy hivatásos konzuli képviseleten igazgatási munkakörben konzuli feladatot ellátó személy, továbbá a külpolitikáért felelős miniszter által vezetett minisztérium konzuli ügyekben feladatkörrel rendelkező kormánytisztviselőjének igénylőlapját a külpolitikáért felelős miniszter továbbítja a központi nyilvántartó szervhez."
6. § Az Ar. 23. §-ában az "a magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény (a továbbiakban: Ápt.)" szövegrész helyébe az "az Ápt." szöveg lép.
7. § Hatályát veszti az Ar. 50. § (3) bekezdése.
8. § Ez a rendelet 2016. április 1-jén lép hatályba.
Dr. Pintér Sándor s. k.,
belügyminiszter