25/2017. (VI. 30.) NFM rendelet
a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet módosításáról
A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés n) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 109. § 13. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 77. §-ában meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel, valamint a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 65. § 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró földművelésügyi miniszterrel egyetértésben -
a következőket rendelem el:
1. § A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) az 1/A. §-t megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:
"Légtér kijelölése és a légtérszerkezet felülvizsgálata"
2. § Az R. 1/D. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) Az (5) bekezdésben meghatározott biztonsági felmérés elkészítésének vezetésére alkalmasnak az a személy tekinthető, aki a 4. melléklet 4. pontjában meghatározott képzést elvégezte."
3. § Az R. "Légtér kijelölése és a légtérszerkezet felülvizsgálata" alcíme a következő 1/E-1/H. §-sal egészül ki:
"1/E. § Ha a korlátozott légtér kijelölésére irányuló javaslat indoka a katasztrófavédelemről szóló törvény szerinti veszélyes anyagokkal foglalkozó vagy veszélyes tevékenységet végző létesítmény vagy üzem katasztrófavédelmi szempontú védelme, az NLKM kikéri a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szervének véleményét a korlátozás szükségessége tekintetében. Az NLKM a döntési javaslat előkészítése során a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szervének véleményét figyelembe veszi.
1/F. § (1) Az NLKM gondoskodik az e rendeletben meghatározott légterek működésének ötévente történő felülvizsgálatáról. A felülvizsgálat során meg kell vizsgálni azon feltételek fennállását, amelyek a légtér kijelölését indokolták, valamint azt, hogy a légtér e rendeletben meghatározottak szerint működik-e. (2) Ha az (1) bekezdés szerinti felülvizsgálat eredményeként az NLKM indokoltnak tartja valamely légtér
a) módosítását, felhívja a kérelmezőt a módosítás kezdeményezésére,
b) megszüntetését, egyeztetést folytat le a légtér kijelölését kezdeményezővel, amelynek eredménye alapján a légtér kijelölés megszüntetésének indokoltsága esetén a légtér kijelölés megszüntetésére vonatkozó tervet az 1/A. § szerint felterjeszti a közlekedésért felelős miniszternek.
1/G. § Azon légterek esetében, amelyek üzemeltetését e rendelet előírásai szerint a Budapest ATS Központ részére be kell jelenteni, a légiforgalom irányítására kijelölt szervezet tájékoztatja az NLKM-et, ha a légtér 12 hónapon keresztül folyamatosan nem üzemelt.
1/H. § Az 1/G. §-ban és a 3/A. § (4) bekezdésében meghatározott tájékoztatás alapján az NLKM az 1/F. §-ban meghatározott felülvizsgálati eljárástól függetlenül felülvizsgálja az érintett légtér működését. Ennek során a felülvizsgálatra vonatkozó szabályok szerint jár el."
4. § Az R. a 3. §-t követően a következő alcímmel egészül ki:
"A forgalmi tájékoztató körzet
3/A. § (1) Forgalmi tájékoztató körzet (a továbbiakban: TIZ légtér) csak abban az esetben üzemelhet, ha abban repülőtéri repüléstájékoztató szolgálatot (a továbbiakban: AFIS) nyújtanak.
(2) A légiközlekedési hatóság, ha megállapítja, hogy a TIZ légtérben az AFIS nyújtására kijelölt szervezet egybefüggően - kivéve, ha ez a szervezet önhibáján kívül történik -
a) 1 hónapig nem nyújt szolgáltatást és a TIZ légtér nem üzemel, a szervezet tanúsítványát felfüggeszti,
b) 1 évig nem nyújt szolgáltatást és a TIZ légtér nem üzemel, a szervezet tanúsítványát visszavonja.
(3) Ha a TIZ légtér a (2) bekezdésben meghatározottak szerint nem üzemel, a légiközlekedési hatóság kezdeményezi ennek légiforgalmi tájékoztatásként történő közzétételét.
(4) Ha a TIZ légtér 12 hónapon keresztül folyamatosan nem üzemel, a légiközlekedési hatóság tájékoztatja az NLKM-et."
5. § (1) Az R. 15. § (5) bekezdés a) pont ab) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Ha
az eseti légtér kijelölését)
"ab) olyan légtérben tervezik, amelyben AFIS-t látnak el,"
(a kérelemhez a kérelmezőnek mellékelnie kell az illetékes légiforgalmi szolgáltató véleményét a közzétett repülési eljárások biztonságos végrehajthatóságáról az eseti légtér kijelölése esetén, valamint a 2150/2005/EK bizottsági rendelet 7. cikkében meghatározott biztonsági elemzést a 4. melléklet 3.2. és 3.6. pontjában foglalt tartalmi követelmények szerint.)
(2) Az R. 15. §-a a következő (5a) bekezdéssel egészül ki:
"(5a) Eseti légtér kijelölése iránti kérelem esetén, ha a kérelmezett eseti légtér átlapol egy CTR vagy TIZ légtérrel nem rendelkező repülőtér vonatkoztatási pontjától számított 3 km sugarú kör alapterületű 2000 láb AMSL magasságú légtérrésszel, a kérelemhez csatolni kell a repülőtér üzemben tartójának véleményét a repülőtér biztonságos működésének végrehajthatóságáról, valamint a 2150/2005/EK bizottsági rendelet 7. cikkében meghatározott biztonsági felmérést a 4. melléklet 3.2. és 3.6. pontjában foglalt tartalmi követelmények szerint."
(3) Az R. 15. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) Az eseti légtér felső határát - a (7) bekezdésben foglalt kivétellel -, valamint ha az ellenőrzött légtérben kijelölt eseti légtér alsó határa nem a földfelszín, akkor az eseti légtér alsó határát is úgy kell megállapítani, hogy az 500 lábra (150 m) végződjön."
(4) Az R. 15. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) Ha az eseti légtér kijelölése a pilóta nélküli légijárművek számára történik, a (6) bekezdésben foglaltaktól el lehet térni."
6. § Az R. 15/A. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Az eseti légtér kijelölésére vonatkozó határozatnak - a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvényben foglaltakon túl - tartalmaznia kell a kérelemben megadott adatokat, valamint a (6) bekezdésben meghatározott közzététel során megjelenítendő tájékoztatás szövegét."
7. § Az R. 16. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) Az eseti légtérben üzemelő légijármű legfeljebb 500 láb (150 m) távolságra közelítheti meg
a) az ellenőrzött légtérben kijelölt eseti légtér felső magasságát,
b) az eseti légtér alsó határát, ha az nem a földfelszín, és az eseti légteret olyan ellenőrzött légtérben jelölték ki, amelynek alsó határa nem a földfelszín."
8. § Az R. "Az eseti légtér igénybevétele" alcíme a következő 16/B. §-sal egészül ki:
"16/B. § Ha az eseti légteret vagy annak egy részét a 3. mellékletben meghatározott, a légiközlekedési hatóság engedélyével igénybe vehető korlátozott légtérben jelölik ki, akkor az eseti légtér a 15/A. § (2) bekezdés f) pontjában meghatározott légtérigénylő hozzájárulásával és a légiközlekedési hatóságnak a korlátozott légtér igénybevételére vonatkozó engedélyével vehető igénybe."
9. § (1) Az R. 18/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Drop Zone légtér kijelölése iránti kérelmet a repülőtéren légiforgalmi szolgálatot ellátó szervezet, vagy ennek hiányában a repülőtér üzemben tartója vagy az általa megbízott szervezet nyújthat be."
(2) Az R. 18/A. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) A Drop Zone légtér oldalhatárainak megállapítása során az ejtőernyős ugrást végző személyek biztonságát kell figyelembe venni azzal, hogy törekedni kell a légtér minél kisebb méretére, és annak meghatározásához az ugráshoz használt légijármű emelkedése nem vehető figyelembe."
(3) Az R. 18/A. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A Drop Zone légtér igénybevétele esetére a repülőtér üzembentartója a repülőtér működésével kapcsolatos szabályokat a repülőtérrendben rögzíti."
10. § Az R. 18/C. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Ha a Drop Zone légtér olyan repülőtéren kerül kijelölésre, amelyen AFIS-t biztosítanak, az AFIS a Drop Zone légtérhez kapcsolódó koordinációs feladatokat is ellátja."
11. § (1) Az R. 18/E. § a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) A Drop Zone légtérben a G osztályú légtér szabályait kell alkalmazni az 1. melléklet 4. pontjában meghatározott eltérésekkel."
(2) A R. 18/E. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(7) A működő Drop Zone légtérbe történő berepülés, illetve a Drop Zone légtér alatt való átrepülés előtt a légijármű vezetőnek fel kell vennie a kapcsolatot a légtér közzétett frekvenciáján a Drop Zone légtér koordinációs feladatait ellátó szervezettel és kizárólag a szervezet hozzájárulása esetén repülhet be a légtérbe, illetve repülhet át a légtér alatt."
12. § Az R. 24. § 12a. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában:)
"12a. Drop Zone légtér: meghatározott kiterjedésű, ejtőernyős ugrások vagy műrepülés - a 15/A. § (1) bekezdés b) pontjában felsoroltak kivételével - védelme céljából, elsődlegesen e tevékenységek végrehajtására igénybe vehető, bejelentett üzemidő szerint működő, repülőterek felett kijelölt légtér, amelyben légiforgalmi szolgáltatást nem nyújtanak;"
13. § Az R.
a) 4. § (4) bekezdésében és 20. § (2) bekezdés d) pontjában az "5 NM (10 km)" szövegrész helyébe az "5 NM (9,3 km)" szöveg,
b) 15. § (5) bekezdésében a "3.2. és 3.6. pontjában" szövegrész helyébe a "3.2., 3.5. és 3.6. pontjában" szöveg,
c) 15. § (5) bekezdés b) pont bb) alpontjában és 18/B. § (1) bekezdés c) pontjában a "2,5 NM-re (5 km)" szövegrész helyébe a "2,5 NM-re (4,6 km)" szöveg,
d) 15/A. § (1) bekezdés b) pontjában a "légi bemutatókhoz, ejtőernyős bemutatókhoz" szövegrész helyébe a "bemutatókhoz és versenyekhez, ejtőernyős bemutatókhoz és versenyekhez" szöveg,
e) 18/A. § (3) bekezdésében a "repülőtér üzemben tartója" szövegrész helyébe a "koordinációs feladatokat ellátó szervezet" szöveg,
f) 18/A. § (3) bekezdésében az "a gyakorló" szövegrész helyébe az "az" szöveg,
g) 18/A. § (3) bekezdésében a "gyakorló műrepülést" szövegrész helyébe a "műrepülést" szöveg,
h) 18/C. § (1) bekezdésében a "repülőtér üzemben tartójának" szövegrész helyébe a "repülőtér üzemben tartójának vagy az általa megbízott szervezetnek" szöveg,
i) 18/E. § (8) bekezdésében az "a gyakorló ejtőernyős" szövegrész helyébe az "az ejtőernyős" szöveg, az "a gyakorló műrepülést" szövegrész helyébe az "a műrepülést" szöveg,
j) 18/F. § (1) bekezdés b) pontjában a "2,5 NM (5 km)" szövegrész helyébe a "2,5 NM (4,6 km)" szöveg,
k) 24. § 37. pontjában a "600 lábnál (200 m)" szövegrész helyébe a "600 lábnál (180 m)" szöveg,
l) 2. melléklet I. ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK pontjában a "3000 láb AGL" szövegrész helyébe a "3000 láb (900 m) AGL" szöveg,
m) 2. melléklet I. ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK pontjában a "2000 láb (600 M) AGL" szövegrész helyébe a "2000 láb (600 m) AGL" szöveg
lép.
14. § (1) Az R. 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
(2) Az R. 2. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
(3) Az R. 3. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.
(4) Az R. 4. melléklete a 4. melléklet szerint módosul.
15. § Hatályát veszti az R.
a) 18/E. § (2), (5) és (6) bekezdésében a "gyakorló" szövegrész,
b) 1. melléklet További szabályok, eltérések cím alatti szöveg 3. pontja,
c) 1. melléklet Megjegyzés, valamint eltérések az ICAO-előírásoktól cím és az az alatti szövegrész,
d) 3. mellékletben foglalt Korlátozott légterek című táblázat 5., 7., 9., 12., 13., 15-17., 19-21. sora,
e) 4. melléklet 3. pont 3.6. alpontjában a "kérelmező vagy a" szövegrész.
16. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.
Dr. Seszták Miklós s. k.,
nemzeti fejlesztési miniszter
1. melléklet a 25/2017. (VI. 30.) NFM rendelethez
Az R. 1. melléklet További szabályok, eltérések cím alatti szöveg 4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"4. A koordinált légtérben, a Drop Zone légtérben és a műrepülő légtérben repüléstájékoztató és riasztó szolgálatot nem nyújtanak. A koordinált légtérben és a Drop Zone légtérben kétoldalú rádióösszeköttetési kötelezettség van a koordinációs feladatot ellátó szervezettel, a közzétett frekvenciákon."
2. melléklet a 25/2017. (VI. 30.) NFM rendelethez
1. Az R. 2. melléklet I. ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK pontjában, a Közös felhasználású légterek című táblázaton belül foglalt Előzetes koordinációs légterek című táblázat helyébe a következő táblázat lép:
Előzetes koordinációs légterek | ||||
LHEPCA01 | LIMA WEST | FL245 (7450 m STD)/10000' (3050 m STD) AMSL | ||
465105N 463352N 460854N 460445N 462256N 462930N 464101N 465105N | 0162126E 0180006E 0180425E 0172645E 0170114E 0163702E 0162522E 0162126E | |||
LHEPCA02 | LIMA SOUTH | FL 245 (7450 m STD)/10000' (3050 m STD) AMSL | ||
470342N 470241N 465559N 464943N 463203N 463728N 470342N | 0192349E 0200428E 0200729E 0203740E 0202335E 0194717E 0192349E | |||
LHEPCA03 | LIMA SOUTH-EAST | FL 245 (7450 m STD)/10000' (3050 m STD) AMSL | ||
464943N 463943N 462319N 462140N 462648N 463728N 463203N 464943N | 0203740E 0211234E 0210540E 0205519E 0195641E 0194717E 0202335E 0203740E | |||
LHEPCA04 | LIMA EAST | FL 245 (7450 m STD)/10000' (3050 m STD)AMSL | ||
481115N 474559N 472201N 471210N 470506N 472943N 475800N 481115N | 0202525E 0213339E 0214313E 0213301E 0212808E 0201605E 0195615E 0202525E |
2. Az R. 2. melléklet II. NEM ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK pontjában foglalt táblázat helyébe a következő táblázat lép:
A | B | C | ||
1. | TIZ légterek | |||
2. | Légtér azonosítója/Oldalhatárai | Felső/alsó határa | Megjegyzés | |
3. | Békéscsaba TIZ | 4000' (1200 m) AMSL/GND | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint. | |
465341N 464613N 463747N | 0212325E 0212426E 0212055E | |||
Országhatár | ||||
462849N 462629N 462529N 463510N 465233N 465341N | 0211712E 0211307E 0205740E 0205309E 0210554E 0212325E |
4. | Börgönd TIZ1 | 2000' (600 m) AMSL/GND | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint csak Börgönd TIZ2 és TIZ3 légterekkel együtt működhet. | |
471301N 471833N 471842N 465707N 465448N 465523N 470933N 471301N | 0181832E 0182354E 0183545E 0183721E a0182729E 0181838E 0181924E 0181832E | |||
5. | Börgönd TIZ2 | 7500' (2300 m) AMSL/2000' (600 m) AMSL | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint csak Börgönd TIZ1 és TIZ3 légterekkel együtt működhet. | |
471301N 472148N 472147N 470908N 471301N | 0181832E 0181621E 0183628E 0184432E 0181832E | |||
6. | Börgönd TIZ3 | 9500' (2900 m) AMSL/2000' (600 m) AMSL | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint csak Börgönd TIZ1 és TIZ2 légterekkel együtt működhet. | |
471301N 470908N 470623N 465611N 465054N 465115N 465523N 470933N 471301N | 0181832E 0184432E 0184817E 0185125E 0183452E 0182246E 0181838E 0181924E 0181832E | |||
7. | Debrecen TIZ1 | 2000' (600 m) AMSL/GND | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint csak Debrecen TIZ2 és TIZ3 légtérrel együtt működhet. | |
473908N 473338N 471843N 472433N 473908N | 0214744E 0215503E 0213038E 0212252E 0214744E | |||
8. | Debrecen TIZ2 | 9500' (2900 m) AMSL/2000' (600 m) AMSL | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint csak Debrecen TIZ1 és TIZ3 légtérrel együtt működhet. | |
474127N 473102N 471020N 471154N 472402N 473243N 474127N | 0215009E 0220059E 0214329E 0212611E 0211743E 0213243E 0215009E | |||
9. | Debrecen TIZ3 | 9500' (2900 m) AMSL/5000' (1500 m) AMSL | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint csak Debrecen TIZ1 és TIZ2 légtérrel együtt működhet. | |
474718N 474127N 473243N 474559N 474718N | 0213722E 0215009E 0213243E 0213339E 0213722E |
10. | Fertőszentmiklós TIZ | 4000' (1200 m) AMSL/GND | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint. | |
5 km (2,7 NM) sugarú kör a 473500N 0165040E középpont körül | ||||
11. | Nyíregyháza TIZ | 4000' (1200 m) AMSL/GND | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint. | |
10 km sugarú kör a 475856N 0214100E középpont körül | ||||
12. | Pécs-Pogány TIZ | 9500' (2900 m) AMSL/GND | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint. | |
454614N 455106N 461304N 461402N 460854N 455347N 454614N | 0181508E 0182820E 0182154E 0181906E 0180424E 0175950E 0181508E | |||
13. | Pér TIZ | 9500' (2900 m) AMSL/GND | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint. | |
474906N 474449N 473559N 473559N 472959N 472959N 473521N 474419N | 0173651E 0173000E 0172918E 0173554E 0174154E 0180954E 0181527E 0181530E | |||
Országhatár | ||||
474906N | 0173651E | |||
14. | Sármellék TIZ1 | 2000' (600 m) AMSL/GND | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint csak Sármellék TIZ2 légtérrel együtt működhet. | |
465232N 465233N 464035N 463224N 462847N 462659N 463919N 465010N 465232N | 0170443E 0171252E 0171331E 0171903E 0171750E 0170752E 0170630E 0165907E 0170443E | |||
15. | Sármellék TIZ2 | 9500' (2900 m) AMSL/2000' (600 m) AMSL | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint csak Sármellék TIZ1 légtérrel együtt működhet. | |
465211N 465233N 463423N 462847N 462539N 465211N | 0164912E 0171252E 0171944E 0171750E 0170031E 0164912E |
16. | Szeged TIZ | 4000' (1200 m) AMSL/GND | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint. | |
462300N 462300N 461500N 461217N 461500N 462300N | 0200000E 0201300E 0201300E 0200526E 0200000E 0200000E | |||
17. | Tököl TIZ | 3500' (1050 m) AMSL/GND | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint. | |
472257N 472140N 471556N 472014N 472257N | 0185724E 0190505E 0185907E 0185339E 0185724E | |||
A | B | C | ||
1. | Műrepülő légterek | |||
2. | Légtér azonosítója/Oldalhatárai | Felső/alsó határa | Megjegyzés | |
3. | LHSA1 | 6000' (1850 m) AMSL/3000' (900 m) AMSL | Csak műrepülés céljára. A légteret munkanapokon 09.00 óra (LT) és 18.00 óra (LT) között, pihenő- és munkaszüneti napokon 09.00 óra (LT) és 12.00 óra (LT) között, valamint 15.00 óra (LT) és 18.00 óra (LT) között lehet igénybe venni a Repüléstájékoztató Központ hozzájárulásával. A légtér nem használható az LHD30 üzemideje alatt. | |
472633N 472403N 472703N 472703N 472633N | 0184454E 0184854E 0184754E 0184624E 0184454E | |||
A | B | C | ||
1. | Vitorlázó- és siklórepülések céljára kijelölt légterek | |||
2. | Légtér azonosítója/Oldalhatárai | Felső/alsó határa | Megjegyzés | |
3. | LHSG1 | 2500' (750 m) AMSL/GND Koordinált légtér: 3500' (1050 m) AMSL/2500' (750 m) AMSL | (ICAO "G" a koordinált légtér kivételével) Csak VFR repülések számára. Koordinált légtér: Napnyugtáig igényelhető. Elsősorban vitorlázórepülés céljára. A kezdés, befejezés időpontját és az igénybe vehető magasságot a Budapest ATS Központ határozza meg. | |
473720N 473302N 473220N 473500N 473720N | 0185425E 0185909E 0185858E 0185300E 0185425E |
4. | LHSG2/S | 3500' (1050 m) AMSL/GND Koordinált légtér: 6500' (2000 m) AMSL/3500' (1050 m) AMSL | (ICAO "G" a koordinált légtér kivételével) Csak VFR repülések számára. Koordinált légtér: Napnyugtáig igényelhető. Elsősorban siklórepülés céljára. A kezdés, befejezés időpontját és az igénybe vehető magasságot a Budapest ATS Központ határozza meg. | |
473500N 473220N 473002N 472931N 472910N 472525N 472519N 472636N 473328N 473500N | 0185300E 0185858E 0185812E 0185846E 0190047E 0185940E 0185531E 0185717E 0184606E 0185300E | |||
5. | LHSG2/V | 3500' (1050 m) AMSL/GND Koordinált légtér: 6500' (2000 m) AMSL/3500' (1050 m) AMSL | (ICAO "G" a koordinált légtér kivételével) Csak VFR repülések számára. Koordinált légtér: Elsősorban vitorlázórepülés céljára. A kezdés, befejezés időpontját és az igénybe vehető magasságot a Budapest ATS Központ határozza meg. | |
473500N 473220N 473002N 472931N 472910N 472525N 472519N 472636N 473328N 473500N | 0185300E 0185858E 0185812E 0185846E 0190047E 0185940E 0185531E 0185717E 0184606E 0185300E | |||
6. | LHSG3 | 4500' (1350 m) AMSL/GND Koordinált légtér: 6500' (2000 m) AMSL/4500' (1350 m) AMSL | (ICAO "G" a koordinált légtér kivételével) Csak VFR repülések számára. Koordinált légtér: Elsősorban vitorlázórepülés céljára. A kezdés, befejezés időpontját és az igénybe vehető magasságot a Budapest ATS Központ határozza meg. | |
473328N 472636N 472519N 472516N 473233N 473328N | 0184606E 0185717E 0185531E 0185346E 0184156E 0184606E | |||
7. | LHSG10 | 4500' (1350 m) AMSL/GND Koordinált légtér: 6500' (2000 m) AMSL/4500' (1350 m) AMSL | (ICAO "G" a koordinált légtér kivételével) Csak VFR repülések számára. Koordinált légtér: Elsősorban vitorlázórepülés céljára. A kezdés, befejezés időpontját és az igénybe vehető magasságot a Budapest ATS Központ határozza meg. | |
474527N 473722N 474723N 474750N | 0183705E 0184005E 0185152E 0184351E | |||
Országhatár | ||||
474527N | 0183705E |
8. | LHSG20 | 2000' (600 m) AMSL/GND Koordinált légtér: 3000' (900 m) AMSL/2000' (600 m) AMSL | (ICAO "G" a koordinált légtér kivételével) Csak VFR repülések számára. Koordinált légtér: Elsősorban vitorlázórepülés céljára. A kezdés, befejezés időpontját és az igénybe vehető magasságot a Budapest ATS Központ határozza meg. | |
473900N 473800N 473600N 473700N 473900N | 0190300E 0192100E 0191030E 0190400E 0190300E | |||
9. | LHSG20A | Koordinált légtér: 4000' (1200 m) AMSL/2000' (600 m) AMSL | Elsősorban vitorlázórepülés céljára. A kezdés, befejezés időpontját és az igénybe vehető magasságot a Budapest ATS Központ határozza meg. | |
2 km sugarú kör a 473704N 0190836E középpont körül | ||||
10. | LHSG21 | 2500' (750 m) AMSL/GND Koordinált légtér: 5000' (1500 m) AMSL/2500' (750 m) AMSL | (ICAO "G" a koordinált légtér kivételével) Csak VFR repülések számára. Koordinált légtér: Elsősorban vitorlázórepülés céljára. A kezdés, befejezés időpontját és az igénybe vehető magasságot a Budapest ATS Központ határozza meg. | |
474100N 473948N 473800N 473900N 474100N | 0190430E 0194515E 0192100E 0190300E 0190430E | |||
11. | LHSG22 | 3000' (900 m) AMSL/GND Koordinált légtér: 6500' (2000 m) AMSL/3000' (900 m) AMSL | (ICAO "G" a koordinált légtér kivételével) Csak VFR repülések számára. Koordinált légtér: Elsősorban vitorlázórepülés céljára. A kezdés, befejezés időpontját és az igénybe vehető magasságot a Budapest ATS Központ határozza meg. | |
474636N 474503N 473948N 474100N 474636N | 0190905E 0194053E 0194515E 0190430E 0190905E | |||
12. | LHSG23 | 6500' (2000 m) AMSL/GND Koordinált légtér: 7500' (2300 m) AMSL/6500' (2000 m) AMSL | (ICAO "G" a koordinált légtér kivételével) Csak VFR repülések számára. Koordinált légtér: Elsősorban vitorlázórepülés céljára. A kezdés, befejezés időpontját és az igénybe vehető magasságot a Budapest ATS Központ határozza meg. | |
475547N 474503N 474636N 475547N | 0193148E 0194053E 0190905E 0193148E |
13. | LHSG24 (Hullám légtér) | Koordinált légtér: FL285 (8700 m STD)/GND | Koordinált légtér: Hullámrepülés céljára. A kezdés, befejezés időpontját és az igénybe vehető magasságot a Budapest ATS Központ határozza meg. | |
474946N 474340N 473900N 474946N | 0185738E 0191445E 0190300E 0185738E | |||
14. | LHSG25 (Hullám légtér) | Koordinált légtér: FL285 (8700 m STD)/GND | Koordinált légtér: Hullámrepülés céljára. A kezdés, befejezés időpontját és az igénybe vehető magasságot a Budapest ATS Központ határozza meg. | |
480000N 474340N 474946N 475300N 480000N | 0190800E 0191445E 0185738E 0185600E 0190800E | |||
15. | LHSG30 (Hullám légtér) | FL285 (8700 m STD)/GND | (ICAO "G") Szeptember 15. és május 15. között napkeltétől napnyugtáig, csak VFR repülések számára. Hullámrepülés céljára. Budapest ATS Központ engedélyével vehető igénybe. | |
475730N 475700N 475000N 474430N 474930N 475730N | 0194200E 0200120E 0200700E 0194600E 0193830E 0194200E | |||
A | B | C | ||
1. | Drop Zone légterek | |||
2. | Légtér azonosítója/Oldalhatárai | Felső/alsó határa | Megjegyzés | |
3. | LHSDZLHSK/Kiliti Skydive Balaton | FL155 (4700 m STD)/GND | ||
11,11 km (6 NM) sugarú kör a 465119N 0180551E középpont körül | ||||
4. | LHSDZLHDV/Dunaújváros | FL135 (4100 m STD)/GND | ||
5 km (2,7 NM) sugarú kör a 465318N 0185438E középpont körül | ||||
5. | LHSDZLHTL/Tököl | FL145 (4400 m STD)/3500' | Csak Tököl TIZ légtérrel együtt működhet. LHSDZLHGD/Gödöllő légtérrel egyidejűleg nem működhet. | |
3,15 km (1,7 NM) sugarú kör a 472037N 0185909E középpont körül | ||||
6. | LHSDZLHNY/Nyíregyháza | FL155 (4700 m)/4000' (1200 m) AMSL | Csak Nyíregyháza TIZ légtérrel együtt működhet. | |
10 km (5,4 NM) sugarú kör a 475856N 0214100E középpont körül | ||||
7. | LHSDZLHKV/Kaposújlak | FL165 (5050 m)/GND | ||
463100N 463100N 461800N 461800N 463100N | 0173400E 0174700E 0174700E 0173400E 0173400E |
8. | LHSDZLHMP/Matkópuszta | FL145 (4400 m)/GND | ||
5,556 km (3 NM) sugarú kör a 464758N 0194102E középpont körül Kecskemét MCTR légtér átfedő részének kizárásával | ||||
9. | LHSDZLHKH/Kiskunfélegyháza | FL135 (4100 m STD)/GND | ||
464600N 464800N 464558N 464200N 464600N | 0194546E 0195100E 0195533E 0195600E 0194546E | |||
10. | LHSDZLHBD/Börgönd | FL155 (4700 m STD)/GND | ||
471037N 470619N 470145N 470237N 470840N 471037N | 0182857E 0182317E 0182636E 0183147E 0183425E 0182857E | |||
LHB24 Velencei tó, Dinnyés | ||||
környezetvédelmi szempontból korlátozott légtér átfedő részének kizárásával | ||||
11. | LHSDZLHGD/Gödöllő | FL145 (4400 m STD)/GND | LHSDZLHTL/Tököl légtérrel egyidejűleg nem működhet. | |
2 km (1 NM) sugarú kör a 473425N 0191957E középpont körül | ||||
12. | LHSDZLHKA/Kalocsa | FL135 (4100 m STD)/GND | ||
463356N 463435N 463118N 463000N 463356N | 0185419E 0185817E 0190123E 0185519E 0185419E | |||
13. | LHSDZLHBC/Békéscsaba | FL155 (4700 m STD)/4000' (1200 m) | Csak Békéscsaba TIZ légtérrel együtt működhet. | |
7 km (3,8 NM) sugarú kör a 464036N 0210938E középpont körül | ||||
14. | LHSDZLHHO/Hajdúszoboszló | FL145 (4400 m STD)/GND | ||
472810N 472228N 472733N 472942N 472810N | 0212450E 0211500E 0211500E 0211839E 0212450E |
15. | LHSDZLHKI/Kiskőrös | 3500' (1050 m) AMSL/GND | ||
463939N 463914N 463854N 463919N 463939N | 0191442E 0191511E 0191434E 0191403E 0191442E | |||
16. | LHSDZLHSZ/Szentes | FL115 (3500 m STD)/GND | ||
2 km (1 NM) sugarú kör a 463642N 0201700E középpont körül | ||||
17. | LHSDZLHPR/Pér | FL125 (3800 m STD)/9500' (2900 m STD) AMSL | Csak Pér TIZ légtérrel együtt működhet. | |
7,4 km (4 NM) sugarú kör a 473738N 0174830E középpont körül | ||||
18. | LHSDZLHMC/Miskolc | FL145 (4400 m STD)/GND | ||
5 km (2,7 NM) sugarú kör a 480754N 0204730E középpont körül az LHB32 Bükk környezetvédelmi szempontból korlátozott légtér átfedő részének kizárásával | ||||
19. | LHSDZLHBK/Balatonkeresztúr | FL145 (4400 m STD)/GND | ||
3 km (1,6 NM) sugarú kör 464144 0172340 középpont körül | ||||
3. melléklet a 25/2017. (VI. 30.) NFM rendelethez
Az R. 3. mellékletében foglalt Veszélyes légterek című táblázat helyébe a következő táblázat lép:
A | B | C | D | ||
1. | Veszélyes légterek | ||||
2. | Légtér azonosítója | Neve/Oldalhatárai | Felső/alsó határa | Veszély/korlátozás | |
3. | LHD2A | Hajmáskér | FL 245 (7450 m STD)/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
470903N 470903N 471003N 471233N 471503N 471133N 470903N | 0175624E 0180054E 0180354E 0180654E 0180154E 0175554E 0175624E | ||||
4. | LHD2B | Várpalota | FL 300 (9150 m STD)/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
471623N 471533N 471233N 471233N 471503N 471623N | 0181254E 0180324E 0180654E 0181454E 0181654E 0181254E |
5. | LHD3 | Tatárszentgyörgy | FL 300 (9150 m STD)/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
471200N 471101N 470924N 470909N 470427N 470456N 470735N 471200N | 0191246E 0191132E 0191132E 0191145E 0192615E 0192701E 0192306E 0191246E | ||||
6. | LHD11 | Dóc | 7500' (2300 m) AMSL/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
462804N 462704N 462804N 462924N 462804N | 0200554E 0200624E 0201024E 0200934E 0200554E | ||||
7. | LHD14 | Hajdúhadház | FL 105 (3200 m STD)/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
474104N 474004N 474304N 474304N 474104N | 0214053E 0214623E 0214553E 0214223E 0214053E | ||||
8. | LHD16 | Izbég | 2300' (700 m) AMSL/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
474233N 474233N 474033N 474233N | 0190024E 0185654E 0185824E 0190024E | ||||
9. | LHD17 | Győrszentiván | 3800' (1150 m) AMSL/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
474304N 474103N 474203N 474343N 474304N | 0174554E 0174554E 0175154E 0174854E 0174554E | ||||
10. | LHD21 | Szomód | FL 105 (3200 m STD)/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
474103N 473803N 474203N 474233N 474103N | 0182154E 0182554E 0182624E 0182254E 0182154E | ||||
11. | LHD24 | Sántos | 3800' (1150 m) AMSL/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
462134N 461804N 461834N 462034N 462134N | 0175055E 0174955E 0175225E 0175225E 0175055E |
12. | LHD29 | Püspökszilágy | 3800' (1150 m) AMSL/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
474533N 474803N 474703N 474533N | 0192054E 0191454E 0191254E 0192054E | ||||
13. | LHD33 | Állampuszta | 2300' (700 m) AMSL/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
464204N 463904N 464104N 464434N 464204N | 0190124E 0190424E 0190954E 0190624E 0190124E | ||||
14. | LHD34 | Márianosztra | 2300' (700 m) AMSL/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
475603N 475302N 475203N 475303N 475603N 475603N | 0184954E 0184554E 0185154E 0185554E 0185354E 0184954E | ||||
15 | LHD36A | Hajmáskér | FL 145 (4400 m STD)/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
470743N 470903N 471103N 471503N 471633N 471403N 470743N | 0174825E 0175624E 0180654E 0180154E 0175754E 0174654E 0174825E | ||||
16. | LHD36B | Várpalota | FL 145 (4400 m STD)/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
471003N 470933N 471933N 471833N 471003N | 0180354E 0181924E 0181654E 0175954E 0180354E | ||||
17. | LHD37 | Simontornya | 3800' (1150 m) AMSL/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
464503N 464203N 464333N 464503N | 0183224E 0183054E 0183354E 0183224E | ||||
18. | LHD50 | Harka | 2300' (700 m) AMSL/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
2 km sugarú kör a 473903N 0163355E középpont körül | |||||
19. | LHD52 | Kőszeg | 2300' (700 m) AMSL/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. | |
2 km sugarú kör a 472333N 0163455E középpont körül |
20. | LHD53 | Nádasd | 2300' (700 m) AMSL/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. |
2 km sugarú kör a 465903N 0163455E középpont körül | ||||
21. | LHD55 | Szügy | 2300' (700 m) AMSL/GND | Lőtér. Működés NOTAM szerint. |
2 km sugarú kör a 480403N 0191953E középpont körül |
4. melléklet a 25/2017. (VI. 30.) NFM rendelethez
Az R. 4. melléklet 4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"4. Az ESARR előírásoknak megfelelő repülésbiztonsági felmérés elkészítésének elsajátítására alkalmas képzettségek a következők:
4.1. Az EUROCONTROL - Institute of Air Navigation Services (Léginavigációs Szolgálatok Képzőintézete) képzése a következő képzési modulokkal:
Kötelező elemek:
Introduction to Safety Assessment Methodology (SAF-SAM) és
Functional Hazard Assessment - Total System Approach (SAF-SAM1-FHA)
vagy
Introduction to Safety Assessment (SAF-SA1) és
Safety Assessment for Practitioners (SAF-SA2)
Ajánlott elemek:
Preliminary System Safety Assessment for ATM system designers (SAF-SAM2-PSSA),
System Safety Assessment for Implementation and Monitoring (SAF-SAM3-SSA)
4.2. Az EUROCONTROL által elfogadott, a 4.1. pontban meghatározott kötelező elemekkel azonos szintű egyéb repülésbiztonsági felmérés elkészítésének elsajátítására alkalmas képzés."