25/2017. (VI. 30.) NFM rendelet

a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet módosításáról

A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés n) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 109. § 13. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 77. §-ában meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel, valamint a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 65. § 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró földművelésügyi miniszterrel egyetértésben -

a következőket rendelem el:

1. § A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) az 1/A. §-t megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:

"Légtér kijelölése és a légtérszerkezet felülvizsgálata"

2. § Az R. 1/D. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Az (5) bekezdésben meghatározott biztonsági felmérés elkészítésének vezetésére alkalmasnak az a személy tekinthető, aki a 4. melléklet 4. pontjában meghatározott képzést elvégezte."

3. § Az R. "Légtér kijelölése és a légtérszerkezet felülvizsgálata" alcíme a következő 1/E-1/H. §-sal egészül ki:

"1/E. § Ha a korlátozott légtér kijelölésére irányuló javaslat indoka a katasztrófavédelemről szóló törvény szerinti veszélyes anyagokkal foglalkozó vagy veszélyes tevékenységet végző létesítmény vagy üzem katasztrófavédelmi szempontú védelme, az NLKM kikéri a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szervének véleményét a korlátozás szükségessége tekintetében. Az NLKM a döntési javaslat előkészítése során a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szervének véleményét figyelembe veszi.

1/F. § (1) Az NLKM gondoskodik az e rendeletben meghatározott légterek működésének ötévente történő felülvizsgálatáról. A felülvizsgálat során meg kell vizsgálni azon feltételek fennállását, amelyek a légtér kijelölését indokolták, valamint azt, hogy a légtér e rendeletben meghatározottak szerint működik-e. (2) Ha az (1) bekezdés szerinti felülvizsgálat eredményeként az NLKM indokoltnak tartja valamely légtér

a) módosítását, felhívja a kérelmezőt a módosítás kezdeményezésére,

b) megszüntetését, egyeztetést folytat le a légtér kijelölését kezdeményezővel, amelynek eredménye alapján a légtér kijelölés megszüntetésének indokoltsága esetén a légtér kijelölés megszüntetésére vonatkozó tervet az 1/A. § szerint felterjeszti a közlekedésért felelős miniszternek.

1/G. § Azon légterek esetében, amelyek üzemeltetését e rendelet előírásai szerint a Budapest ATS Központ részére be kell jelenteni, a légiforgalom irányítására kijelölt szervezet tájékoztatja az NLKM-et, ha a légtér 12 hónapon keresztül folyamatosan nem üzemelt.

1/H. § Az 1/G. §-ban és a 3/A. § (4) bekezdésében meghatározott tájékoztatás alapján az NLKM az 1/F. §-ban meghatározott felülvizsgálati eljárástól függetlenül felülvizsgálja az érintett légtér működését. Ennek során a felülvizsgálatra vonatkozó szabályok szerint jár el."

4. § Az R. a 3. §-t követően a következő alcímmel egészül ki:

"A forgalmi tájékoztató körzet

3/A. § (1) Forgalmi tájékoztató körzet (a továbbiakban: TIZ légtér) csak abban az esetben üzemelhet, ha abban repülőtéri repüléstájékoztató szolgálatot (a továbbiakban: AFIS) nyújtanak.

(2) A légiközlekedési hatóság, ha megállapítja, hogy a TIZ légtérben az AFIS nyújtására kijelölt szervezet egybefüggően - kivéve, ha ez a szervezet önhibáján kívül történik -

a) 1 hónapig nem nyújt szolgáltatást és a TIZ légtér nem üzemel, a szervezet tanúsítványát felfüggeszti,

b) 1 évig nem nyújt szolgáltatást és a TIZ légtér nem üzemel, a szervezet tanúsítványát visszavonja.

(3) Ha a TIZ légtér a (2) bekezdésben meghatározottak szerint nem üzemel, a légiközlekedési hatóság kezdeményezi ennek légiforgalmi tájékoztatásként történő közzétételét.

(4) Ha a TIZ légtér 12 hónapon keresztül folyamatosan nem üzemel, a légiközlekedési hatóság tájékoztatja az NLKM-et."

5. § (1) Az R. 15. § (5) bekezdés a) pont ab) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Ha

az eseti légtér kijelölését)

"ab) olyan légtérben tervezik, amelyben AFIS-t látnak el,"

(a kérelemhez a kérelmezőnek mellékelnie kell az illetékes légiforgalmi szolgáltató véleményét a közzétett repülési eljárások biztonságos végrehajthatóságáról az eseti légtér kijelölése esetén, valamint a 2150/2005/EK bizottsági rendelet 7. cikkében meghatározott biztonsági elemzést a 4. melléklet 3.2. és 3.6. pontjában foglalt tartalmi követelmények szerint.)

(2) Az R. 15. §-a a következő (5a) bekezdéssel egészül ki:

"(5a) Eseti légtér kijelölése iránti kérelem esetén, ha a kérelmezett eseti légtér átlapol egy CTR vagy TIZ légtérrel nem rendelkező repülőtér vonatkoztatási pontjától számított 3 km sugarú kör alapterületű 2000 láb AMSL magasságú légtérrésszel, a kérelemhez csatolni kell a repülőtér üzemben tartójának véleményét a repülőtér biztonságos működésének végrehajthatóságáról, valamint a 2150/2005/EK bizottsági rendelet 7. cikkében meghatározott biztonsági felmérést a 4. melléklet 3.2. és 3.6. pontjában foglalt tartalmi követelmények szerint."

(3) Az R. 15. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Az eseti légtér felső határát - a (7) bekezdésben foglalt kivétellel -, valamint ha az ellenőrzött légtérben kijelölt eseti légtér alsó határa nem a földfelszín, akkor az eseti légtér alsó határát is úgy kell megállapítani, hogy az 500 lábra (150 m) végződjön."

(4) Az R. 15. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) Ha az eseti légtér kijelölése a pilóta nélküli légijárművek számára történik, a (6) bekezdésben foglaltaktól el lehet térni."

6. § Az R. 15/A. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Az eseti légtér kijelölésére vonatkozó határozatnak - a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvényben foglaltakon túl - tartalmaznia kell a kérelemben megadott adatokat, valamint a (6) bekezdésben meghatározott közzététel során megjelenítendő tájékoztatás szövegét."

7. § Az R. 16. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Az eseti légtérben üzemelő légijármű legfeljebb 500 láb (150 m) távolságra közelítheti meg

a) az ellenőrzött légtérben kijelölt eseti légtér felső magasságát,

b) az eseti légtér alsó határát, ha az nem a földfelszín, és az eseti légteret olyan ellenőrzött légtérben jelölték ki, amelynek alsó határa nem a földfelszín."

8. § Az R. "Az eseti légtér igénybevétele" alcíme a következő 16/B. §-sal egészül ki:

"16/B. § Ha az eseti légteret vagy annak egy részét a 3. mellékletben meghatározott, a légiközlekedési hatóság engedélyével igénybe vehető korlátozott légtérben jelölik ki, akkor az eseti légtér a 15/A. § (2) bekezdés f) pontjában meghatározott légtérigénylő hozzájárulásával és a légiközlekedési hatóságnak a korlátozott légtér igénybevételére vonatkozó engedélyével vehető igénybe."

9. § (1) Az R. 18/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Drop Zone légtér kijelölése iránti kérelmet a repülőtéren légiforgalmi szolgálatot ellátó szervezet, vagy ennek hiányában a repülőtér üzemben tartója vagy az általa megbízott szervezet nyújthat be."

(2) Az R. 18/A. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:

"(2a) A Drop Zone légtér oldalhatárainak megállapítása során az ejtőernyős ugrást végző személyek biztonságát kell figyelembe venni azzal, hogy törekedni kell a légtér minél kisebb méretére, és annak meghatározásához az ugráshoz használt légijármű emelkedése nem vehető figyelembe."

(3) Az R. 18/A. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A Drop Zone légtér igénybevétele esetére a repülőtér üzembentartója a repülőtér működésével kapcsolatos szabályokat a repülőtérrendben rögzíti."

10. § Az R. 18/C. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Ha a Drop Zone légtér olyan repülőtéren kerül kijelölésre, amelyen AFIS-t biztosítanak, az AFIS a Drop Zone légtérhez kapcsolódó koordinációs feladatokat is ellátja."

11. § (1) Az R. 18/E. § a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

"(1a) A Drop Zone légtérben a G osztályú légtér szabályait kell alkalmazni az 1. melléklet 4. pontjában meghatározott eltérésekkel."

(2) A R. 18/E. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(7) A működő Drop Zone légtérbe történő berepülés, illetve a Drop Zone légtér alatt való átrepülés előtt a légijármű vezetőnek fel kell vennie a kapcsolatot a légtér közzétett frekvenciáján a Drop Zone légtér koordinációs feladatait ellátó szervezettel és kizárólag a szervezet hozzájárulása esetén repülhet be a légtérbe, illetve repülhet át a légtér alatt."

12. § Az R. 24. § 12a. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában:)

"12a. Drop Zone légtér: meghatározott kiterjedésű, ejtőernyős ugrások vagy műrepülés - a 15/A. § (1) bekezdés b) pontjában felsoroltak kivételével - védelme céljából, elsődlegesen e tevékenységek végrehajtására igénybe vehető, bejelentett üzemidő szerint működő, repülőterek felett kijelölt légtér, amelyben légiforgalmi szolgáltatást nem nyújtanak;"

13. § Az R.

a) 4. § (4) bekezdésében és 20. § (2) bekezdés d) pontjában az "5 NM (10 km)" szövegrész helyébe az "5 NM (9,3 km)" szöveg,

b) 15. § (5) bekezdésében a "3.2. és 3.6. pontjában" szövegrész helyébe a "3.2., 3.5. és 3.6. pontjában" szöveg,

c) 15. § (5) bekezdés b) pont bb) alpontjában és 18/B. § (1) bekezdés c) pontjában a "2,5 NM-re (5 km)" szövegrész helyébe a "2,5 NM-re (4,6 km)" szöveg,

d) 15/A. § (1) bekezdés b) pontjában a "légi bemutatókhoz, ejtőernyős bemutatókhoz" szövegrész helyébe a "bemutatókhoz és versenyekhez, ejtőernyős bemutatókhoz és versenyekhez" szöveg,

e) 18/A. § (3) bekezdésében a "repülőtér üzemben tartója" szövegrész helyébe a "koordinációs feladatokat ellátó szervezet" szöveg,

f) 18/A. § (3) bekezdésében az "a gyakorló" szövegrész helyébe az "az" szöveg,

g) 18/A. § (3) bekezdésében a "gyakorló műrepülést" szövegrész helyébe a "műrepülést" szöveg,

h) 18/C. § (1) bekezdésében a "repülőtér üzemben tartójának" szövegrész helyébe a "repülőtér üzemben tartójának vagy az általa megbízott szervezetnek" szöveg,

i) 18/E. § (8) bekezdésében az "a gyakorló ejtőernyős" szövegrész helyébe az "az ejtőernyős" szöveg, az "a gyakorló műrepülést" szövegrész helyébe az "a műrepülést" szöveg,

j) 18/F. § (1) bekezdés b) pontjában a "2,5 NM (5 km)" szövegrész helyébe a "2,5 NM (4,6 km)" szöveg,

k) 24. § 37. pontjában a "600 lábnál (200 m)" szövegrész helyébe a "600 lábnál (180 m)" szöveg,

l) 2. melléklet I. ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK pontjában a "3000 láb AGL" szövegrész helyébe a "3000 láb (900 m) AGL" szöveg,

m) 2. melléklet I. ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK pontjában a "2000 láb (600 M) AGL" szövegrész helyébe a "2000 láb (600 m) AGL" szöveg

lép.

14. § (1) Az R. 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) Az R. 2. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

(3) Az R. 3. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

(4) Az R. 4. melléklete a 4. melléklet szerint módosul.

15. § Hatályát veszti az R.

a) 18/E. § (2), (5) és (6) bekezdésében a "gyakorló" szövegrész,

b) 1. melléklet További szabályok, eltérések cím alatti szöveg 3. pontja,

c) 1. melléklet Megjegyzés, valamint eltérések az ICAO-előírásoktól cím és az az alatti szövegrész,

d) 3. mellékletben foglalt Korlátozott légterek című táblázat 5., 7., 9., 12., 13., 15-17., 19-21. sora,

e) 4. melléklet 3. pont 3.6. alpontjában a "kérelmező vagy a" szövegrész.

16. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

Dr. Seszták Miklós s. k.,

nemzeti fejlesztési miniszter

1. melléklet a 25/2017. (VI. 30.) NFM rendelethez

Az R. 1. melléklet További szabályok, eltérések cím alatti szöveg 4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"4. A koordinált légtérben, a Drop Zone légtérben és a műrepülő légtérben repüléstájékoztató és riasztó szolgálatot nem nyújtanak. A koordinált légtérben és a Drop Zone légtérben kétoldalú rádióösszeköttetési kötelezettség van a koordinációs feladatot ellátó szervezettel, a közzétett frekvenciákon."

2. melléklet a 25/2017. (VI. 30.) NFM rendelethez

1. Az R. 2. melléklet I. ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK pontjában, a Közös felhasználású légterek című táblázaton belül foglalt Előzetes koordinációs légterek című táblázat helyébe a következő táblázat lép:

Előzetes koordinációs légterek
LHEPCA01LIMA WESTFL245 (7450 m
STD)/10000' (3050 m
STD) AMSL
465105N
463352N
460854N
460445N
462256N
462930N
464101N
465105N
0162126E
0180006E
0180425E
0172645E
0170114E
0163702E
0162522E
0162126E
LHEPCA02LIMA SOUTHFL 245 (7450 m
STD)/10000' (3050 m
STD) AMSL
470342N
470241N
465559N
464943N
463203N
463728N
470342N
0192349E
0200428E
0200729E
0203740E
0202335E
0194717E
0192349E
LHEPCA03LIMA SOUTH-EASTFL 245 (7450 m
STD)/10000' (3050 m
STD) AMSL
464943N
463943N
462319N
462140N
462648N
463728N
463203N
464943N
0203740E
0211234E
0210540E
0205519E
0195641E
0194717E
0202335E
0203740E
LHEPCA04LIMA EASTFL 245 (7450 m
STD)/10000' (3050 m
STD)AMSL
481115N
474559N
472201N
471210N
470506N
472943N
475800N
481115N
0202525E
0213339E
0214313E
0213301E
0212808E
0201605E
0195615E
0202525E

2. Az R. 2. melléklet II. NEM ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK pontjában foglalt táblázat helyébe a következő táblázat lép:

ABC
1.TIZ légterek
2.Légtér azonosítója/OldalhatáraiFelső/alsó határaMegjegyzés
3.Békéscsaba TIZ4000' (1200 m) AMSL/GND(ICAO "F") Közzétett üzemidő
szerint.
465341N
464613N
463747N
0212325E
0212426E
0212055E
Országhatár
462849N
462629N
462529N
463510N
465233N
465341N
0211712E
0211307E
0205740E
0205309E
0210554E
0212325E
4.Börgönd TIZ12000' (600 m) AMSL/GND(ICAO "F") Közzétett üzemidő
szerint csak Börgönd TIZ2
és TIZ3 légterekkel együtt
működhet.
471301N
471833N
471842N
465707N
465448N
465523N
470933N
471301N
0181832E
0182354E
0183545E
0183721E
a0182729E
0181838E
0181924E
0181832E
5.Börgönd TIZ27500' (2300 m) AMSL/2000'
(600 m) AMSL
(ICAO "F") Közzétett üzemidő
szerint csak Börgönd TIZ1
és TIZ3 légterekkel együtt
működhet.
471301N
472148N
472147N
470908N
471301N
0181832E
0181621E
0183628E
0184432E
0181832E
6.Börgönd TIZ39500' (2900 m) AMSL/2000'
(600 m) AMSL
(ICAO "F") Közzétett üzemidő
szerint csak Börgönd TIZ1
és TIZ2 légterekkel együtt
működhet.
471301N
470908N
470623N
465611N
465054N
465115N
465523N
470933N
471301N
0181832E
0184432E
0184817E
0185125E
0183452E
0182246E
0181838E
0181924E
0181832E
7.Debrecen TIZ12000' (600 m) AMSL/GND(ICAO "F") Közzétett üzemidő
szerint csak Debrecen TIZ2 és
TIZ3 légtérrel együtt működhet.
473908N
473338N
471843N
472433N
473908N
0214744E
0215503E
0213038E
0212252E
0214744E
8.Debrecen TIZ29500' (2900 m) AMSL/2000'
(600 m) AMSL
(ICAO "F") Közzétett üzemidő
szerint csak Debrecen TIZ1 és
TIZ3 légtérrel együtt működhet.
474127N
473102N
471020N
471154N
472402N
473243N
474127N
0215009E
0220059E
0214329E
0212611E
0211743E
0213243E
0215009E
9.Debrecen TIZ39500' (2900 m) AMSL/5000'
(1500 m) AMSL
(ICAO "F") Közzétett üzemidő
szerint csak Debrecen TIZ1 és
TIZ2 légtérrel együtt működhet.
474718N
474127N
473243N
474559N
474718N
0213722E
0215009E
0213243E
0213339E
0213722E
10.Fertőszentmiklós TIZ4000' (1200 m) AMSL/GND(ICAO "F") Közzétett üzemidő
szerint.
5 km (2,7 NM) sugarú kör a 473500N
0165040E középpont körül
11.Nyíregyháza TIZ4000' (1200 m) AMSL/GND(ICAO "F") Közzétett üzemidő
szerint.
10 km sugarú kör a 475856N 0214100E
középpont körül
12.Pécs-Pogány TIZ9500' (2900 m) AMSL/GND(ICAO "F") Közzétett üzemidő
szerint.
454614N
455106N
461304N
461402N
460854N
455347N
454614N
0181508E
0182820E
0182154E
0181906E
0180424E
0175950E
0181508E
13.Pér TIZ9500' (2900 m) AMSL/GND(ICAO "F") Közzétett üzemidő
szerint.
474906N
474449N
473559N
473559N
472959N
472959N
473521N
474419N
0173651E
0173000E
0172918E
0173554E
0174154E
0180954E
0181527E
0181530E
Országhatár
474906N0173651E
14.Sármellék TIZ12000' (600 m) AMSL/GND(ICAO "F") Közzétett üzemidő
szerint csak Sármellék TIZ2
légtérrel együtt működhet.
465232N
465233N
464035N
463224N
462847N
462659N
463919N
465010N
465232N
0170443E
0171252E
0171331E
0171903E
0171750E
0170752E
0170630E
0165907E
0170443E
15.Sármellék TIZ29500' (2900 m) AMSL/2000'
(600 m) AMSL
(ICAO "F") Közzétett üzemidő
szerint csak Sármellék TIZ1
légtérrel együtt működhet.
465211N
465233N
463423N
462847N
462539N
465211N
0164912E
0171252E
0171944E
0171750E
0170031E
0164912E
16.Szeged TIZ4000' (1200 m) AMSL/GND(ICAO "F") Közzétett üzemidő
szerint.
462300N
462300N
461500N
461217N
461500N
462300N
0200000E
0201300E
0201300E
0200526E
0200000E
0200000E
17.Tököl TIZ3500' (1050 m) AMSL/GND(ICAO "F") Közzétett üzemidő
szerint.
472257N
472140N
471556N
472014N
472257N
0185724E
0190505E
0185907E
0185339E
0185724E
ABC
1.Műrepülő légterek
2.Légtér azonosítója/OldalhatáraiFelső/alsó határaMegjegyzés
3.LHSA16000' (1850 m) AMSL/3000'
(900 m) AMSL
Csak műrepülés céljára.
A légteret munkanapokon
09.00 óra (LT) és 18.00 óra (LT)
között, pihenő- és munkaszüneti
napokon
09.00 óra (LT) és 12.00 óra (LT)
között, valamint 15.00 óra (LT)
és 18.00 óra (LT) között lehet
igénybe venni
a Repüléstájékoztató Központ
hozzájárulásával. A légtér
nem használható az LHD30
üzemideje alatt.
472633N
472403N
472703N
472703N
472633N
0184454E
0184854E
0184754E
0184624E
0184454E
ABC
1.Vitorlázó- és siklórepülések céljára kijelölt légterek
2.Légtér azonosítója/OldalhatáraiFelső/alsó határaMegjegyzés
3.LHSG12500' (750 m) AMSL/GND
Koordinált légtér:
3500' (1050 m) AMSL/2500'
(750 m) AMSL
(ICAO "G" a koordinált légtér
kivételével) Csak VFR repülések
számára.
Koordinált légtér:
Napnyugtáig igényelhető.
Elsősorban vitorlázórepülés
céljára. A kezdés, befejezés
időpontját és az igénybe vehető
magasságot a Budapest ATS
Központ határozza meg.
473720N
473302N
473220N
473500N
473720N
0185425E
0185909E
0185858E
0185300E
0185425E
4.LHSG2/S3500' (1050 m) AMSL/GND
Koordinált légtér:
6500' (2000 m) AMSL/3500'
(1050 m) AMSL
(ICAO "G" a koordinált légtér
kivételével) Csak VFR repülések
számára.
Koordinált légtér:
Napnyugtáig igényelhető.
Elsősorban siklórepülés
céljára. A kezdés, befejezés
időpontját és az igénybe vehető
magasságot a Budapest ATS
Központ határozza meg.
473500N
473220N
473002N
472931N
472910N
472525N
472519N
472636N
473328N
473500N
0185300E
0185858E
0185812E
0185846E
0190047E
0185940E
0185531E
0185717E
0184606E
0185300E
5.LHSG2/V3500' (1050 m) AMSL/GND
Koordinált légtér:
6500' (2000 m) AMSL/3500'
(1050 m) AMSL
(ICAO "G" a koordinált légtér
kivételével) Csak VFR repülések
számára.
Koordinált légtér:
Elsősorban vitorlázórepülés
céljára. A kezdés, befejezés
időpontját és az igénybe vehető
magasságot a Budapest ATS
Központ határozza meg.
473500N
473220N
473002N
472931N
472910N
472525N
472519N
472636N
473328N
473500N
0185300E
0185858E
0185812E
0185846E
0190047E
0185940E
0185531E
0185717E
0184606E
0185300E
6.LHSG34500' (1350 m) AMSL/GND
Koordinált légtér:
6500' (2000 m) AMSL/4500'
(1350 m) AMSL
(ICAO "G" a koordinált légtér
kivételével) Csak VFR repülések
számára.
Koordinált légtér:
Elsősorban vitorlázórepülés
céljára. A kezdés, befejezés
időpontját és az igénybe vehető
magasságot a Budapest ATS
Központ határozza meg.
473328N
472636N
472519N
472516N
473233N
473328N
0184606E
0185717E
0185531E
0185346E
0184156E
0184606E
7.LHSG104500' (1350 m) AMSL/GND
Koordinált légtér:
6500' (2000 m) AMSL/4500'
(1350 m) AMSL
(ICAO "G" a koordinált légtér
kivételével) Csak VFR repülések
számára.
Koordinált légtér:
Elsősorban vitorlázórepülés
céljára. A kezdés, befejezés
időpontját és az igénybe vehető
magasságot a Budapest ATS
Központ határozza meg.
474527N
473722N
474723N
474750N
0183705E
0184005E
0185152E
0184351E
Országhatár
474527N0183705E
8.LHSG202000' (600 m) AMSL/GND
Koordinált légtér:
3000' (900 m) AMSL/2000'
(600 m) AMSL
(ICAO "G" a koordinált légtér
kivételével) Csak VFR repülések
számára.
Koordinált légtér:
Elsősorban vitorlázórepülés
céljára. A kezdés, befejezés
időpontját és az igénybe vehető
magasságot a Budapest ATS
Központ határozza meg.
473900N
473800N
473600N
473700N
473900N
0190300E
0192100E
0191030E
0190400E
0190300E
9.LHSG20AKoordinált légtér:
4000' (1200 m) AMSL/2000'
(600 m) AMSL
Elsősorban vitorlázórepülés
céljára. A kezdés, befejezés
időpontját és az igénybe vehető
magasságot a Budapest ATS
Központ határozza meg.
2 km sugarú kör
a 473704N 0190836E
középpont körül
10.LHSG212500' (750 m) AMSL/GND
Koordinált légtér:
5000' (1500 m) AMSL/2500'
(750 m) AMSL
(ICAO "G" a koordinált légtér
kivételével) Csak VFR repülések
számára.
Koordinált légtér:
Elsősorban vitorlázórepülés
céljára. A kezdés, befejezés
időpontját és az igénybe vehető
magasságot a Budapest ATS
Központ határozza meg.
474100N
473948N
473800N
473900N
474100N
0190430E
0194515E
0192100E
0190300E
0190430E
11.LHSG223000' (900 m) AMSL/GND
Koordinált légtér:
6500' (2000 m) AMSL/3000'
(900 m) AMSL
(ICAO "G" a koordinált légtér
kivételével) Csak VFR repülések
számára.
Koordinált légtér:
Elsősorban vitorlázórepülés
céljára. A kezdés, befejezés
időpontját és az igénybe vehető
magasságot a Budapest ATS
Központ határozza meg.
474636N
474503N
473948N
474100N
474636N
0190905E
0194053E
0194515E
0190430E
0190905E
12.LHSG236500' (2000 m) AMSL/GND
Koordinált légtér:
7500' (2300 m) AMSL/6500'
(2000 m) AMSL
(ICAO "G" a koordinált légtér
kivételével) Csak VFR repülések
számára.
Koordinált légtér:
Elsősorban vitorlázórepülés
céljára. A kezdés, befejezés
időpontját és az igénybe vehető
magasságot a Budapest ATS
Központ határozza meg.
475547N
474503N
474636N
475547N
0193148E
0194053E
0190905E
0193148E
13.LHSG24 (Hullám légtér)Koordinált légtér:
FL285 (8700 m STD)/GND
Koordinált légtér:
Hullámrepülés céljára. A kezdés,
befejezés időpontját és az
igénybe vehető magasságot
a Budapest ATS Központ
határozza meg.
474946N
474340N
473900N
474946N
0185738E
0191445E
0190300E
0185738E
14.LHSG25 (Hullám légtér)Koordinált légtér:
FL285 (8700 m STD)/GND
Koordinált légtér:
Hullámrepülés céljára. A kezdés,
befejezés időpontját és az
igénybe vehető magasságot
a Budapest ATS Központ
határozza meg.
480000N
474340N
474946N
475300N
480000N
0190800E
0191445E
0185738E
0185600E
0190800E
15.LHSG30 (Hullám légtér)FL285 (8700 m STD)/GND(ICAO "G") Szeptember 15. és
május 15. között napkeltétől
napnyugtáig, csak VFR repülések
számára. Hullámrepülés
céljára. Budapest ATS Központ
engedélyével vehető igénybe.
475730N
475700N
475000N
474430N
474930N
475730N
0194200E
0200120E
0200700E
0194600E
0193830E
0194200E
ABC
1.Drop Zone légterek
2.Légtér azonosítója/OldalhatáraiFelső/alsó határaMegjegyzés
3.LHSDZLHSK/Kiliti Skydive BalatonFL155 (4700 m STD)/GND
11,11 km (6 NM) sugarú kör
a 465119N 0180551E
középpont körül
4.LHSDZLHDV/DunaújvárosFL135 (4100 m STD)/GND
5 km (2,7 NM) sugarú kör a
465318N 0185438E
középpont körül
5.LHSDZLHTL/TökölFL145 (4400 m STD)/3500'Csak Tököl TIZ légtérrel együtt
működhet.
LHSDZLHGD/Gödöllő légtérrel
egyidejűleg nem működhet.
3,15 km (1,7 NM)
sugarú kör a
472037N 0185909E
középpont körül
6.LHSDZLHNY/NyíregyházaFL155 (4700 m)/4000'
(1200 m) AMSL
Csak Nyíregyháza TIZ légtérrel
együtt működhet.
10 km (5,4 NM) sugarú kör a 475856N
0214100E középpont körül
7.LHSDZLHKV/KaposújlakFL165 (5050 m)/GND
463100N
463100N
461800N
461800N
463100N
0173400E
0174700E
0174700E
0173400E
0173400E
8.LHSDZLHMP/MatkópusztaFL145 (4400 m)/GND
5,556 km (3 NM) sugarú kör a 464758N
0194102E középpont körül Kecskemét
MCTR légtér átfedő részének
kizárásával
9.LHSDZLHKH/KiskunfélegyházaFL135 (4100 m STD)/GND
464600N
464800N
464558N
464200N
464600N
0194546E
0195100E
0195533E
0195600E
0194546E
10.LHSDZLHBD/BörgöndFL155 (4700 m STD)/GND
471037N
470619N
470145N
470237N
470840N
471037N
0182857E
0182317E
0182636E
0183147E
0183425E
0182857E
LHB24 Velencei tó, Dinnyés
környezetvédelmi szempontból
korlátozott légtér átfedő részének
kizárásával
11.LHSDZLHGD/GödöllőFL145 (4400 m STD)/GNDLHSDZLHTL/Tököl légtérrel
egyidejűleg nem működhet.
2 km (1 NM) sugarú kör a 473425N
0191957E középpont körül
12.LHSDZLHKA/KalocsaFL135 (4100 m STD)/GND
463356N
463435N
463118N
463000N
463356N
0185419E
0185817E
0190123E
0185519E
0185419E
13.LHSDZLHBC/BékéscsabaFL155 (4700 m STD)/4000'
(1200 m)
Csak Békéscsaba TIZ légtérrel
együtt működhet.
7 km (3,8 NM) sugarú kör a 464036N
0210938E középpont körül
14.LHSDZLHHO/HajdúszoboszlóFL145 (4400 m STD)/GND
472810N
472228N
472733N
472942N
472810N
0212450E
0211500E
0211500E
0211839E
0212450E
15.LHSDZLHKI/Kiskőrös3500' (1050 m) AMSL/GND
463939N
463914N
463854N
463919N
463939N
0191442E
0191511E
0191434E
0191403E
0191442E
16.LHSDZLHSZ/SzentesFL115 (3500 m STD)/GND
2 km (1 NM) sugarú kör a 463642N
0201700E középpont körül
17.LHSDZLHPR/PérFL125 (3800 m STD)/9500'
(2900 m STD) AMSL
Csak Pér TIZ légtérrel együtt
működhet.
7,4 km (4 NM) sugarú kör a 473738N
0174830E középpont körül
18.LHSDZLHMC/MiskolcFL145 (4400 m STD)/GND
5 km (2,7 NM) sugarú kör
a 480754N 0204730E középpont körül
az LHB32 Bükk környezetvédelmi
szempontból korlátozott légtér átfedő
részének kizárásával
19.LHSDZLHBK/BalatonkeresztúrFL145 (4400 m STD)/GND
3 km (1,6 NM) sugarú kör
464144 0172340 középpont körül

3. melléklet a 25/2017. (VI. 30.) NFM rendelethez

Az R. 3. mellékletében foglalt Veszélyes légterek című táblázat helyébe a következő táblázat lép:

ABCD
1.Veszélyes légterek
2.Légtér azonosítójaNeve/OldalhatáraiFelső/alsó határaVeszély/korlátozás
3.LHD2AHajmáskérFL 245 (7450 m STD)/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
470903N
470903N
471003N
471233N
471503N
471133N
470903N
0175624E
0180054E
0180354E
0180654E
0180154E
0175554E
0175624E
4.LHD2BVárpalotaFL 300 (9150 m STD)/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
471623N
471533N
471233N
471233N
471503N
471623N
0181254E
0180324E
0180654E
0181454E
0181654E
0181254E
5.LHD3TatárszentgyörgyFL 300 (9150 m STD)/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
471200N
471101N
470924N
470909N
470427N
470456N
470735N
471200N
0191246E
0191132E
0191132E
0191145E
0192615E
0192701E
0192306E
0191246E
6.LHD11Dóc7500' (2300 m) AMSL/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
462804N
462704N
462804N
462924N
462804N
0200554E
0200624E
0201024E
0200934E
0200554E
7.LHD14HajdúhadházFL 105 (3200 m STD)/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
474104N
474004N
474304N
474304N
474104N
0214053E
0214623E
0214553E
0214223E
0214053E
8.LHD16Izbég2300' (700 m) AMSL/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
474233N
474233N
474033N
474233N
0190024E
0185654E
0185824E
0190024E
9.LHD17Győrszentiván3800' (1150 m) AMSL/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
474304N
474103N
474203N
474343N
474304N
0174554E
0174554E
0175154E
0174854E
0174554E
10.LHD21SzomódFL 105 (3200 m STD)/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
474103N
473803N
474203N
474233N
474103N
0182154E
0182554E
0182624E
0182254E
0182154E
11.LHD24Sántos3800' (1150 m) AMSL/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
462134N
461804N
461834N
462034N
462134N
0175055E
0174955E
0175225E
0175225E
0175055E
12.LHD29Püspökszilágy3800' (1150 m) AMSL/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
474533N
474803N
474703N
474533N
0192054E
0191454E
0191254E
0192054E
13.LHD33Állampuszta2300' (700 m) AMSL/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
464204N
463904N
464104N
464434N
464204N
0190124E
0190424E
0190954E
0190624E
0190124E
14.LHD34Márianosztra2300' (700 m) AMSL/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
475603N
475302N
475203N
475303N
475603N
475603N
0184954E
0184554E
0185154E
0185554E
0185354E
0184954E
15LHD36AHajmáskérFL 145 (4400 m STD)/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
470743N
470903N
471103N
471503N
471633N
471403N
470743N
0174825E
0175624E
0180654E
0180154E
0175754E
0174654E
0174825E
16.LHD36BVárpalotaFL 145 (4400 m STD)/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
471003N
470933N
471933N
471833N
471003N
0180354E
0181924E
0181654E
0175954E
0180354E
17.LHD37Simontornya3800' (1150 m) AMSL/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
464503N
464203N
464333N
464503N
0183224E
0183054E
0183354E
0183224E
18.LHD50Harka2300' (700 m) AMSL/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
2 km sugarú kör a
473903N 0163355E
középpont körül
19.LHD52Kőszeg2300' (700 m) AMSL/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
2 km sugarú kör a
472333N 0163455E
középpont körül
20.LHD53Nádasd2300' (700 m) AMSL/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
2 km sugarú kör a
465903N 0163455E
középpont körül
21.LHD55Szügy2300' (700 m) AMSL/GNDLőtér.
Működés NOTAM szerint.
2 km sugarú kör a
480403N 0191953E
középpont körül

4. melléklet a 25/2017. (VI. 30.) NFM rendelethez

Az R. 4. melléklet 4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"4. Az ESARR előírásoknak megfelelő repülésbiztonsági felmérés elkészítésének elsajátítására alkalmas képzettségek a következők:

4.1. Az EUROCONTROL - Institute of Air Navigation Services (Léginavigációs Szolgálatok Képzőintézete) képzése a következő képzési modulokkal:

Kötelező elemek:

Introduction to Safety Assessment Methodology (SAF-SAM) és

Functional Hazard Assessment - Total System Approach (SAF-SAM1-FHA)

vagy

Introduction to Safety Assessment (SAF-SA1) és

Safety Assessment for Practitioners (SAF-SA2)

Ajánlott elemek:

Preliminary System Safety Assessment for ATM system designers (SAF-SAM2-PSSA),

System Safety Assessment for Implementation and Monitoring (SAF-SAM3-SSA)

4.2. Az EUROCONTROL által elfogadott, a 4.1. pontban meghatározott kötelező elemekkel azonos szintű egyéb repülésbiztonsági felmérés elkészítésének elsajátítására alkalmas képzés."

Tartalomjegyzék