Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

9/2018. (VI. 29.) HM rendelet

a Magyar Honvédségre, illetve a katonai nemzetbiztonsági szolgálatokra vonatkozó eltérő munkavédelmi követelményekről, eljárási szabályokról szóló 1/2009. (I. 30.) HM rendelet, valamint a honvédelmi ágazatban bekövetkezett baleseti veszélyt jelentő rendellenességek és a balesetek bejelentéséről, kivizsgálásáról és nyilvántartásáról szóló 13/2011. (X. 20.) HM rendelet módosításáról

A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 88. § (3) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 107. §-ában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. A Magyar Honvédségre, illetve a katonai nemzetbiztonsági szolgálatokra vonatkozó eltérő munkavédelmi követelményekről, eljárási szabályokról szóló 1/2009. (I. 30.) HM rendelet módosítása

1. § A Magyar Honvédségre, illetve a katonai nemzetbiztonsági szolgálatokra vonatkozó eltérő munkavédelmi követelményekről, eljárási szabályokról szóló 1/2009. (I. 30.) HM rendelet (a továbbiakban: R1.) 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A rendelet hatálya kiterjed

a) a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM),

b) a honvédelemért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetekre,

c) a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) hadrendje szerinti szervezetekre,

d) a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatra (a továbbiakban: KNBSZ),

e) a miniszter fenntartói irányítása alá tartozó köznevelési intézményre,

f) a miniszter tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó gazdasági társaságokra,

g) a HM vagyonkezelésében lévő területen, honvédelmi érdeket is szolgáló telepített munkahelyet, illetve ideiglenes építési munkahelyet használó gazdasági társaságokra és

h) a honvédelmi szervezet területén szervezett munkavégzés keretében munkát végző személyekre."

2. § Az R1. 2. és 3. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"2. § E rendelet alkalmazásában

1. alkalmazó: a HM azon szervének vezetője, aki felelős a beszerzésre, rendszeresítésre tervezett hadfelszereléssel, katonai védőeszközzel szemben támasztott - a rendszeresítésért és az üzemeltetésért felelőssel egyeztetett -hadműveleti, harcászati és műszaki követelmények (a továbbiakban: HMK) meghatározásáért, az alkalmazási elvek tervezéséért, a kiképzési, hadműveleti-harcászati alkalmazás irányításáért,

2. állományilletékes parancsnok: az MH önálló állománytáblával vagy munkaköri jegyzékkel rendelkező szervezetét, valamint - ha azt a szervezet alapító okirata rögzíti - a más helyőrségben települt kikülönített alegységeket közvetlenül vezető parancsnok, vezető, a HM tekintetében a szakirányításra jogosult vezető, aki gyakorolja mindazon munkáltatói jogokat, és teljesíti azokat az Mvt. szerinti kötelezettségeket, amelyeket jogszabály nem határoz meg más parancsnok, vezető részére,

3. befogadó honvédelmi szervezet: összevont laktanyai elhelyezés esetén az ugyanazon MH létesítményt használó, több honvédelmi szervezet közül a laktanya-gazdálkodási jogkört gyakorló honvédelmi szervezet,

4. csapatpróba: olyan vizsgálat, amely annak megállapítására irányul, hogy a rendszeresítésre tervezett hadfelszerelés megfelel-e a tervezett szolgálati feladatok szerinti alkalmazási követelményeknek,

5. egyéni védőeszköz: az egyéni védőeszközökről és a 89/686/EGK tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 2016/425 európai parlamenti és tanácsi (EU) rendelet I. Fejezet 3. cikk 1. pontjában meghatározott védőeszköz,

6. elöljáró parancsnok: az MH hadrendje szerint közös parancsnokság szolgálati alárendeltségébe tartozó katonai szervezeteket irányító középszintű vezető szerv vagy az MH Katonai Képviselő Hivatalának vezetője kivételével más magasabb szintű parancsnokság élén álló parancsnok azzal, hogy azon honvédelmi szervezetek vonatkozásában, melyeknél az állományilletékes parancsnok egyidejűleg elöljáró parancsnok is, az e rendeletben az elöljáró parancsnok részére meghatározott munkavédelmi feladatok ellátása a HM szakirányításra jogosult vezetője útján valósul meg,

7. gazdálkodó szervezetek: az 1. § (1) bekezdés f) és g) pontja szerinti szervezetek,

8. hadfelszerelés: a honvédelmi szervezetek tevékenységéhez szükséges valamennyi olyan termék, amelyet az ipar és a kereskedelem katonai célokra gyárt vagy szállít, beszerzését jogszabály szabályozza, és polgári kereskedelmi forgalomba nem, vagy csak külön engedéllyel kerülhet,

9. haditechnikai ellenőrző vizsgálat: olyan vizsgálat, amely annak megállapítására irányul, hogy az alkalmazó által meghatározott és szerződésben rögzített HMK-nak a rendszeresítésre tervezett hadfelszerelés megfelel-e,

10. haditechnikai eszköz: a honvédelmi szervezet állománytáblájában (munkaköri jegyzékében) szükségletként előírt hadfelszerelés, katonai rendeltetésű eszköz, amely a felkészítéshez, kiképzéshez, a katonai műveletek végrehajtásához, támogatásához, kiszolgálásához szükséges,

11. használó honvédelmi szervezet: a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény (a továbbiakban: Hvt.) 42. § (2) bekezdése alapján ingatlant használó honvédelmi szervezet,

12. honvédelmi szervezetek: az 1. § (1) bekezdés a)-e) pontja szerinti szervezetek,

13. katonai védőeszköz: kizárólag, illetve elsődlegesen katonai célra kifejlesztett, gyártott, hazai, illetve külföldi forrásból beszerzett és külön eljárással rendszeresített, a veszélyforrás kiküszöbölésére vagy annak károsító hatása csökkentésére szolgáló, a személyi állomány szolgálati, kiképzési feladatainak ellátásához használt, alkalmazott egyéni vagy kollektív védő funkciójú felszerelés, hadfelszerelés, tárgy, eszköz (a honvédségi tűzoltó alegységek védőfelszerelésének a kivételével),

14. kötött szolgálatteljesítési és munkahely: az a kijelölt szolgálatteljesítési vagy munkahely (terület, körlet, útvonal), amelyet az oda beosztott, vezényelt személy a szolgálati elöljáró, vagy az adott tevékenységet közvetlenül irányító személy, munkahelyi vezető engedélyével, illetve a váltás végrehajtását követően hagyhat el,

15. laktanya- vagy objektumparancsnok: összevont laktanyai elhelyezés esetén az MH létesítményben ingatlant használó honvédelmi szervezetek közül a laktanya- vagy objektumparancsnoki feladatok ellátására kijelölt parancsnok, vezető,

16. munkavállaló: a honvédelmi szervezetnél tényleges szolgálatot teljesítő katona, valamint a foglalkoztatott kormánytisztviselő, kormányzati ügykezelő, közalkalmazott és a munka törvénykönyvének hatálya alá tartozó személy,

17. munkavédelmi hatóság: a katonai munkavédelmi hatóság kijelöléséről, valamint sajátos feladatairól és hatásköreinek ellátásáról szóló 502/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 2. §-a szerint kijelölt hatóság,

18. rendkívüli munkavégzési körülmények: minden olyan helyzetben történő szolgálatteljesítés, munkavégzés, amelyben az adott tevékenység végrehajtása az általánosan jellemző körülményektől, veszélyhelyzettől, ismert veszélyforrások hatóképességétől eltérő körülmények között történik,

19. rendszeresítés: olyan szabályozott eljárás, amelynek eredményeként a munkaeszköz, hadfelszerelés, katonai védőeszköz felvételre kerül az MH rendszerébe,

20. rendszeresítésért felelős: a hadfelszerelés rendszerbe kerülésének és rendszeresítésének kezdeményezéséért, valamint a kezdeményezésre vonatkozó javaslat kidolgozásáért felelős HM szerv,

21. üzembe helyezés: az a munkavédelmi eljárás, amelynek keretében az állományilletékes parancsnok meggyőződik arról, hogy az MH létesítmény, technológia, munkahely, rendszeresített hadfelszerelés, veszélyes munkaeszköz a munkavédelmi követelményeket a tervezett használati körülmények között kielégíti, és annak használatát - dokumentált módon - elrendeli,

22. üzemelés-biztonsági terv: az építési engedélyezési eljárásokhoz kötött beruházások esetén az engedélyezési tervdokumentáció kötelező része,

23. üzemeltetésért felelős: a hadfelszerelés, a központi ellátás körébe tartozó munkaeszköz, a tábori elhelyezési eszköz és a katonai védőeszköz használatának, technikai kiszolgálásának, valamint felülvizsgálati rendjének meghatározására kijelölt szakmai felelős,

24. veszélyes haditechnikai eszköz: olyan haditechnikai eszköz, amely használata során az állomány egészsége, testi épsége - megfelelő védelem hiányában - károsító hatásnak lehet kitéve.

3. § (1) Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés, szolgálatteljesítés követelményeinek megvalósításáért az e rendeletben foglaltak szerint az alkalmazó, a rendszeresítésért felelős, az üzemeltetésért felelős, az állományilletékes parancsnok, illetve a laktanya- vagy objektumparancsnok a felelős.

(2) Az (1) bekezdés szerinti felelősök a munka-, a szolgálatteljesítési és az életkörülményekkel összefüggő - a munkavédelemre vonatkozó szabályokban meghatározott - kötelezettségeik teljesítése során együttműködni kötelesek."

3. § Az R1. 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A munkavédelmi tevékenység ellátása rendjét, összehangolását, valamint a munkavédelemre vonatkozó szabályokban meghatározott követelmények megvalósítása módját a honvédelmi szervezet vonatkozásában az állományilletékes parancsnok - a 7. §-ban foglaltak figyelembevételével - SzMvSz-ben határozza meg."

4. § Az R1. 7. és 8. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"7. § (1) A laktanya- vagy objektumparancsnok Objektum Munkavédelmi Szabályzatban (a továbbiakban: OMvSZ) határozza meg az objektum egészséget nem veszélyeztető és biztonságos használata, üzemeltetése feladatait, felelősét, rendjét, valamint az összevont laktanyai elhelyezésben lévő honvédelmi szervezetek, illetve gazdálkodó szervezetek munkavédelmi tevékenysége összehangolására vonatkozó szabályokat, feladatokat.

(2) A laktanya- vagy objektumparancsnok ellátja az OMvSZ - a honvédelmi szervezet, illetve a gazdálkodó szervezet tevékenységének megfelelően összeállított - kivonatával az MH létesítmény területén tartósan szervezett munkavégzést folytató honvédelmi szervezetet, illetve gazdálkodó szervezetet.

(3) Az összevont laktanyai elhelyezésben lévő használó honvédelmi szervezetnek az állományilletékes parancsnoka az SzMvSz készítése, felülvizsgálata során figyelembe veszi és érvényesíti az OMvSz honvédelmi szervezetre vonatkozó előírásait.

8. § (1) Az OMvSZ-t és az SzMvSz-t szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal a kiadásra kötelezett parancsnok felülvizsgálja, melynek megtörténtét írásba foglalja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti felülvizsgálatot, a szükséges módosítást szervezeti változás, a használó honvédelmi szervezet, illetve gazdálkodó szervezet változása, valamint az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés, szolgálatteljesítés körülményeit érintő tárgyi, szervezési feltétel változása esetén, annak bekövetkezését követő 30 napon belül kell végrehajtani."

5. § (1) Az R1. 36. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"36. § (1) A honvédelmi szervezet munkavállalóival, valamint a munkavédelmi érdekképviselettel kapcsolatos tájékoztatási, tanácskozási, valamint érdekegyeztetési kötelezettség teljesítéséért az állományilletékes parancsnok a felelős.

(2) Az intézményi gazdálkodás körébe nem tartozó eszközök, veszélyes anyagok és keverékek, valamint az infrastrukturális, a logisztikai gazdálkodás körébe tartozó létesítmények és eszközök, továbbá az infrastrukturális gazdálkodás köréből kivett létesítmények és eszközök létesítéssel, rendszeresítéssel, valamint a központi ellátás körébe tartozó munkaeszköz-ellátással kapcsolatos tájékoztatási, tanácskozási - beleértve az egyeztetést és a javaslattételt is - kötelezettségeket a rendszeresítésért felelős, valamint az üzemeltetésért felelős teljesíti.

(3) A tájékoztatás, tanácskozás végrehajtásának kezdeményezése, a tanácskozás előkészítése, dokumentálása, a keletkezett ügyiratok, megállapodások megőrzése, az ügyiratok érintett honvédelmi szervezetek részére történő megküldése, felterjesztése az állomány, illetve az érintett honvédelmi szervezetek vonatkozásában az (1) és (2) bekezdés szerinti parancsnok, vezető feladata.

(4) A (2) bekezdés szerinti tájékoztatás, tanácskozás teljesítése keretében az érintett honvédelmi szervezet képviseletét a paritásos munkavédelmi testület (a továbbiakban: paritásos testület) látja el.

(5) Ha a munkavédelmi képviselő, illetve a munkavédelmi bizottság az állományilletékes parancsnok döntésével nem ért egyet, kérheti az egyeztetés megismétlését, vagy közvetlenül a munkavédelmi hatósághoz fordulhat állásfoglalásért."

(2) Az R1. "A munkavédelmi érdekképviselet, érdekegyeztetés" című alcíme a következő 36/A-36/F. §-sal egészül ki:

"36/A. § (1) Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéssel, szolgálatteljesítéssel kapcsolatos ágazati szintű tájékoztatási, tanácskozási tevékenység - a munka-, a szolgálatteljesítési és az életkörülmények alakulása helyzetének részeként - a honvédek jogállásáról szóló 2012. évi CCV. törvény érdekegyeztetésre vonatkozó szabályai szerint kerül előkészítésre és végrehajtásra.

(2) Az (1) bekezdés szerinti tájékoztatási, tanácskozási tevékenység teljesítését legalább évente az általános beszámolási rend figyelembevételével, főszabályként a második negyedévre kell tervezni.

(3) Az (1) bekezdés szerinti tájékoztatási, tanácskozási tevékenység infrastrukturális és logisztikai gazdálkodási körbe tartozó része teljesítését a (2) bekezdéstől elkülönítetten is lehet tervezni.

(4) A honvédelmi szervezetnél megválasztott munkavédelmi képviselő képzés, továbbképzés megszervezése és lebonyolítása ágazati szakmai feladat.

36/B. § (1) A honvédelmi szervezeteknél munkavédelmi képviselőt kell választani.

(2) Az ideiglenes állománytáblával, munkaköri jegyzékkel rendelkező honvédelmi szervezeteknél munkavédelmi képviselő választást a munkavállalók többségének kezdeményezésére kell tartani.

(3) A munkavédelmi képviselő választásának előkészítése, lebonyolítása, valamint az ehhez szükséges feltételek biztosítása az állományilletékes parancsnok feladata.

36/C. § (1) A munkavállalók képviseletét legalább egy-egy fővel, a 3. mellékletben foglaltak figyelembevételével kell biztosítani a honvédelmi szervezetnél.

(2) A tényleges állomány képviseletét a szervezeti létszámarányoknak megfelelően, lehetőség szerint állománycsoportonként kell biztosítani.

(3) A tényleges állományba tartozó munkavédelmi képviselők az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos szolgálatteljesítést, munkavégzést érintő kérdésekben jogosultak folyamatosan és közvetlenül kapcsolatot tartani a honvédelmi szervezet vezénylő zászlósaival.

(4) A honvédelmi szervezetnél működő munkavédelmi bizottság esetén a (3) bekezdés szerinti jogot a munkavédelmi bizottság gyakorolja.

(5) A (3) és (4) bekezdés szerinti kapcsolattartás nem helyettesíti és nem érinti a paritásos testület működését.

(6) A munkavédelmi bizottság tárgyalásán - a munkavédelmi bizottság kezdeményezése szerint - a munkáltató által kijelölt döntésre jogosult vezető, illetve a honvédelmi szervezet vezénylő zászlósa köteles részt venni.

36/D. § (1) Paritásos testületet honvédelmi szervezet szinten kell létrehozni és működtetni.

(2) A paritásos testület vezetését a munkáltató által kijelölt parancsnokhelyettes látja el.

(3) A paritásos testület munkájában a munkáltatót legalább a honvédelmi szervezet - az MH hadrendje szerinti szervezetek esetében az állománytábla szerinti vezető szervekhez tartozó - döntésre jogosult vezető beosztású munkavállalója, valamint a logisztikai vagy gazdasági vezető képviseli. A munkavédelmi szaktevékenység ellátására jogosult személyek meghívottként vesznek részt a paritásos testület munkájában.

(4) A paritásos testület működésével kapcsolatos tervezési, szervezési és adminisztrációs feladatokat az MH hadrendje szerinti honvédelmi szervezetek esetében az állománytábla szerinti vezető szervek állománya látja el.

(5) A paritásos testület Mvt. 70/B. § (7) bekezdés a) pontja szerinti tevékenységét az általános beszámolási rendben, főszabályként az utolsó negyedévre kell tervezni.

(6) A paritásos testület az Mvt. 70/B. § (7) bekezdése szerinti feladatokon túl, felkérés esetén véleményt, igényt, javaslatot fogalmaz meg a 36/F. § (8) bekezdésében foglaltak teljesítéséhez.

36/E. § (1) Átszervezés miatt a honvédelmi szervezetnél bekövetkező jogutódlás esetén a munkavédelmi képviselők megválasztásáig, de legfeljebb a honvédelmi szervezet megszűnésétől számított hat hónapig a munkavédelmi képviselő jogosítványait a jogelőd szervezeteknél korábban megválasztott, a jogutódlást követően állományban lévő valamennyi munkavédelmi képviselő jogosult gyakorolni.

(2) Ha az átszervezéssel érintett honvédelmi szervezetnél munkavédelmi bizottság működött, az egyesülés, összevonás esetén az ideiglenes munkavédelmi bizottság munkájában a korábban megválasztott munkavédelmi képviselő részt vesz. A honvédelmi szervezet szétválása, kiválása esetén az (1) bekezdésben meghatározott jogosítványokat a munkavédelmi képviselő, illetve a szétválással, kiválással létrejött honvédelmi szervezeteknél a munkavédelmi bizottság által megválasztott munkavédelmi képviselők közül kijelölt munkavállaló ideiglenes munkavédelmi képviselőként gyakorolja.

(3) Az ideiglenes munkavédelmi bizottság működésére a munkavédelmi bizottságra vonatkozó rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell. Az ideiglenes munkavédelmi képviselőre a munkavédelmi képviselőre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

(4) A jogutódlással érintett honvédelmi szervezet munkavállalóinak részvételi jogát a jogutód honvédelmi szervezet ideiglenes paritásos testülete működésében való részvétel útján biztosítani kell, ha a bekövetkező jogutódlás következtében a jogutódlással érintett honvédelmi szervezet munkavállalói által választott munkavédelmi bizottság megszűnik, de a jogutódlás a jogutód munkáltatónál korábban megválasztott munkavédelmi képviselő működését nem érinti.

(5) A jogutód honvédelmi szervezet paritásos testülete működésében delegált tagként részt vevő személyt legkésőbb a jogutódlás bekövetkezésének időpontjáig a jogelőd honvédelmi szervezetnél működő munkavédelmi bizottság jelöli ki a jogutódlással érintett munkavédelmi képviselők közül. A jogelőd honvédelmi szervezet munkavédelmi bizottsága a delegálásról írásban tájékoztatja a jogutód honvédelmi szervezet állományilletékes parancsnokát és munkavédelmi bizottságát.

36/F. § (1) Az elöljáró parancsnok Központi Munkavédelmi Bizottságot (a továbbiakban: KMB) hoz létre és működtet. Az elöljáró parancsnok meghatározza a KMB működési rendjét, ügyrendjét, valamint biztosítja a KMB működésének feltételeit.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően az üzemeltetésért felelős honvédelmi szervezetnél Logisztikai Munkavédelmi Bizottságot (a továbbiakban: LMB) kell létrehozni és működtetni. Az üzemeltetésért felelős meghatározza az LMB működési rendjét, ügyrendjét, valamint biztosítja az LMB működésének feltételeit.

(3) A KMB és az LMB az érintett honvédelmi szervezetek munkavállalóinak szolgálatteljesítési és munkakörülményeivel kapcsolatban véleménynyilvánításra, tájékoztatáskérésre és javaslattételre jogosult.

(4) A KMB az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzésre, szolgálatteljesítésre vonatkozó érdekegyeztető tevékenysége keretében rendszeresen, de legalább évente egy alkalommal

a) értékeli a szolgálatteljesítési, a munka- és az életkörülmények alakulásának helyzetét,

b) tanácskozást tart az Mvt. 70. §-a szerinti munkavédelmi tartalmú információk biztosítása helyzetéről, szükség szerint javaslatokat állít össze a továbbfejlesztés irányaira, módozataira vonatkozóan, a prioritások meghatározása mellett,

c) elemzi és értékeli az érintett honvédelmi szervezeteknél a munkabiztonsági és munkaegészségügyi szaktevékenység ellátása helyzetét, valamint javaslatot tesz a működés eredményessége fejlesztésére,

d) kezdeményezi a munkavégzés, szolgálatteljesítés biztonsága KMB szintű fejlesztése érdekében szükséges - általános és honvédelmi szervezet-specifikus - intézkedések kiadását, és

e) szükség szerint javaslatot tesz az ágazati szintű intézkedések előkészítésére, kiadására.

(5) A szolgálatteljesítés, munkavégzés tárgyi feltételeinek fejlesztése, fenntartása vonatkozásában a KMB, valamint az LMB hatáskörébe tartozik, különösen a honvédelmi szervezetek részére

a) használatba adásra tervezett létesítmények, építmények,

b) rendszeresítésre, alkalmazásba vételre tervezett hadfelszerelés,

c) központi ellátás körébe tartozó hadfelszerelés, munkaeszköz,

d) központi lő- és gyakorlóterek, kiképzési létesítmények, bázisok,

e) létesítmények, építmények, valamint a lő- és gyakorlóterek területén létesített, üzemeltetett szimulátorok, működő makettek

használatba-, alkalmazásba vételével, rendszeresítésével, üzembe helyezésével, használatával és üzemfenntartásával kapcsolatosan a munkavégzés, szolgálatteljesítés biztonságát érintő kockázatok és lehetséges védelmi intézkedések előzetes, valamint rendszeres megtárgyalása.

(6) A (4) bekezdés szerinti kérdésekre vonatkozó tájékoztatás, tanácskozás kezdeményezése, valamint az érintett honvédelmi szervezetek értesítése az (1) és (2) bekezdés szerinti parancsnok, vezető feladata.

(7) A KMB és az LMB ülésein az (1) és (2) bekezdés szerinti szervezetet a logisztikai vezető vagy a gazdasági vezető, az érintett honvédelmi szervezet állományát a paritásos testület képviseli.

(8) A KMB és az LMB az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzésre, szolgálatteljesítésre vonatkozó érdekegyeztető tevékenysége keretében eseti jelleggel

a) megvitatja a Munkavédelem Nemzeti Politikája ágazati intézkedési és ütemtervéhez illeszkedő - a KMB és az LMB hatáskörébe tartozó - feladatokat, értékeli azok végrehajtása, teljesítése helyzetét,

b) javaslatot tesz az MH egészére vagy jelentős részére hatással bíró hadfelszerelés-fejlesztési, rendszeresítési döntések előkészítésének időszakában a munkavégzés, szolgálatteljesítés biztonságát érintő követelményekre, a védelmi jellegű intézkedések lehetséges körére, a kockázatok kezelésére, és

c) állást foglal a munkavédelmet érintő ágazati szabályozási koncepciókról."

6. § Az R1. az 1. melléklet szerinti 3. melléklettel egészül ki.

7. § Az R1.

a) 4. § (1) bekezdésében, 9. § (4) bekezdésében, 10. § (1) és (2) bekezdésében, 12. § (4) bekezdésében, 16. § (2) és (3) bekezdésében, 20. § (1), (2) és (6) bekezdésében és 1. melléklet 7. pont 7.8. alpontjában a "hadfelszerelési anyagok" szövegrész helyébe a "hadfelszerelés" szöveg,

b) 13. § (1) bekezdésében a "Hadfelszerelési anyagot" szövegrész helyébe a "Hadfelszerelést" szöveg,

c) 13. § (2) bekezdésében a "hadfelszerelési anyagra" szövegrész helyébe a "hadfelszerelésre" szöveg,

d) 14. § (1) és (4) bekezdésében a "Hadfelszerelési anyag" szövegrész helyébe a "Hadfelszerelés" szöveg,

e) 14. § (2) bekezdésében és 16. § (4) bekezdésében a "hadfelszerelési anyag" szövegrészek helyébe a "hadfelszerelés" szöveg,

f) 14. § (5) bekezdésében, 20. § (4) és (5) bekezdésében, 27. § (4) bekezdésében és 31. § (2) bekezdésében a "hadfelszerelési anyag" szövegrész helyébe a "hadfelszerelés" szöveg,

g) 18. § (1) bekezdésében a "szolgálati" szövegrész helyébe a "szolgálatteljesítési" szöveg,

h) 20. § (3) bekezdésében, 37. § (1) bekezdésében a "honvédelemért felelős miniszter" szövegrész helyébe a "miniszter" szöveg,

i) 20. § (7) bekezdésében a "hadfelszerelési anyagokat" szövegrészek helyébe a "hadfelszerelést" szöveg

lép.

8. § Hatályát veszti az R1. 38. §-a, 39. §-a és 40. §-a.

2. A honvédelmi ágazatban bekövetkezett baleseti veszélyt jelentő rendellenességek és a balesetek bejelentéséről, kivizsgálásáról és nyilvántartásáról szóló 13/2011. (X. 20.) HM rendelet módosítása

9. § (1) A honvédelmi ágazatban bekövetkezett baleseti veszélyt jelentő rendellenességek és a balesetek bejelentéséről, kivizsgálásáról és nyilvántartásáról szóló 13/2011. (X. 20.) HM rendelet (a továbbiakban: R2.) 15. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A honvédelmi baleseti jegyzőkönyv egy eredeti példányát az állományilletékes parancsnok a bejelentett baleset kivizsgálásának befejezésével egyidejűleg megküldi

a) a sérültnek, a sérült halála esetén hozzátartozójának,

b) a munkavédelmi hatóságnak,

c) a halálos kimenetelű vagy az egy napot meghaladó munkaképtelenséget okozó baleset esetén az elöljáró parancsnoknak,

d) közszolgálati tisztviselő, közalkalmazott, közfoglalkoztatott és munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló balesete esetén a HM pénzügyi feladatot ellátó központi szervének,

e) kirendelés és vezénylés esetén a kirendelő és vezénylő honvédelmi szervezetnek, valamint

f) az irattárnak."

(2) Az R2. 15. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) A sérültet, a sérült halála esetén hozzátartozóját a honvédelmi baleseti jegyzőkönyv egy eredeti példányának megküldésével egyidejűleg tájékoztatni kell arról, hogy ha a honvédelmi balesettel összefüggésben kára keletkezett, a balesettel kapcsolatos kárigényét az állományilletékes parancsnoknál terjesztheti elő. A tájékoztatást az 5. melléklet szerinti, a "Tájékoztató kárigény előterjesztésének lehetőségéről" című nyomtatvány megküldésével kell teljesíteni."

10. § Az R2. 3. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

11. § Hatályát veszti az R2. 6. melléklete.

3. Záró rendelkezések

12. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

Benkő Tibor s. k.,

honvédelmi miniszter

1. melléklet a 9/2018. (VI. 29.) HM rendelethez

"3. melléklet az 1/2009. (I. 30.) HM rendelethez

A munkavédelmi képviselők létszámának meghatározásához kapcsolódó keretszámok

AB
1A honvédelmi szervezet rendszeresített
létszáma
A munkavédelmi képviselők létszáma
legalábblegfeljebb
2100 főig24
3101-300 főig35
4301-500 főig46
5501-1000 főig58
61001-2000 főig711
72001 főtől814

"

2. melléklet a 9/2018. (VI. 29.)HM rendelethez

"3. melléklet a 13/2011. (X. 20.) HM rendelethez

KITÖLTÉSI ÚTMUTATÓ

A HONVÉDELMI BALESETI JEGYZŐKÖNYVHÖZ

A nyomtatvány valamennyi szöveges rovatát számítógéppel vagy nyomtatott betűvel kell kitölteni.

A honvédelmi baleseti jegyzőkönyvet gyűjtőívben kell nyilvántartani, és nyilvántartási számmal kell ellátni.

A honvédelmi baleseti jegyzőkönyv jobb felső sarkában a példányszámot fel kell tüntetni.

(A)

A honvédelmi szervezet adatai

1. Megnevezése, székhelye: a honvédelmi szervezet alapító okiratában, a gazdasági társaság cégbírósági bejegyzésében szereplő adatok alkalmazásával kell kitölteni.

Adatszolgáltatás jellege: a rovatba alapértelmezésben az 1-es szám kerül.

Ha a balesettel kapcsolatban új adat, tény merül fel, illetve a meglévő adatokban bármilyen változás áll be, a honvédelmi baleseti jegyzőkönyvet kiegészíteni, módosítani kell. Ebben az esetben az adatszolgáltatás jellege rovatba a 2-es szám kerül. A módosított honvédelmi baleseti jegyzőkönyvön az 1-3. pontot és a módosítással érintett pontot kell kitölteni. A módosított honvédelmi baleseti jegyzőkönyvön a baleset részletes leírása rovatban kell jelölni, hogy mely rovatok változtak és milyen okból. A módosítást a 18. pontban az állományilletékes parancsnok az aláírásával és bélyegzőlenyomatával igazolja.

Szervezet kódja: a munkavédelmi hatóság által kiadott, a honvédelmi szervezetekre vonatkozó 6 számjegyű kódot kell feltüntetni.

Összlétszám kategória:Helyi egység létszám kategória:
1-100 főig11-100 főig1
101-500 főig2101-500 főig2
501-1000 főig3501-1000 főig3
1001-2000 főig41001-2000 főig4
2001-3000 főig52001-3000 főig5
3000 főtől63000 főtől6

Összlétszám kategória: a honvédelmi szervezet állománytáblája alapján rendszeresített létszám szerinti besorolás. Helyi egység létszám kategória: a sérült vonatkozásában a legkisebb helyi egység létszáma szerinti besorolás.

2. Címe, Telefon, Fax, E-mail: a honvédelmi szervezet alapító okiratában, a gazdasági társaság cégbírósági bejegyzésében szereplő adatok felhasználásával kell kitölteni.

(B)

A sérült (munkavállaló) adatai

3. - Neve, rendfokozata, állománykategóriája

rendfokozat:

KódMegnevezés
1rendfokozat nélkül
11közkatona
12őrvezető
13tizedes
14szakaszvezető
21pályakezdő altiszt
22őrmester
23törzsőrmester
24főtörzsőrmester
25zászlós
26törzszászlós
27főtörzszászlós
31pályakezdő tiszt
32hadnagy
33főhadnagy
34százados
35őrnagy
36alezredes
37ezredes
41dandártábornok
42vezérőrnagy
43altábornagy
44vezérezredes
51kormánytisztviselő
52kormányzati ügykezelő
53közalkalmazott
61közfoglalkoztatott
62munkavállaló
63egyéb munkavégzésre irányuló jogviszonyban lévő
71miniszter
72államtitkár
73helyettes államtitkár

állománykategória:

KódMegnevezés
1altisztjelölt
2tisztjelölt
3legénységi állomány
4szerződéses altiszt
5hivatásos altiszt
6szerződéses tiszt
7hivatásos tiszt
8tábornok
9önkéntes védelmi tartalékos, önkéntes
területvédelmi tartalékos
10önkéntes műveleti tartalékos
11kiképzett tartalékos
12közszolgálati tisztviselő, közalkalmazott
13egyéb szervezett munkavégzés
14állami vezető

A rubrikában ezt kell feltüntetni!

- Születési neve: személyazonosításra szolgáló okmány alapján

- Anyja neve: személyazonosításra szolgáló okmány alapján

- Beosztása (munkaköre): munkaköri leírás szerint

- TAJ szám: hivatalos okmány alapján

- Születési helye, ideje: személyazonosításra szolgáló okmány alapján

- Lakcím: személyazonosításra szolgáló okmány alapján

- Levelezési cím: a munkavállaló adatszolgáltatása alapján

- Elektronikus elérhetőség: a munkavállaló adatszolgáltatása alapján

4. A balesetkor végzett tevékenység/feladat ellátásához előírt szakképzettség, illetve ennek megléte (az első négyzetben):

igen1
nem2
nem szükséges3

Szakképzettség szükségessége esetén a végzett tevékenységben szerzett gyakorlat ideje (a második négyzetben):

0-3 hónap1
3-6 hónap2
6 hónapon túl3

A baleset körülményeinek meghatározása:

Szervezett munkavégzés során (pl. beosztással kapcsolatos feladatok, kiképzések, honvédek esetében
szolgálati időben történő, fizikai állapot fenntartása érdekében végzett, elrendelt sporttevékenység)
01
Szervezett munkavégzéssel összefüggésben (pl. anyag-, szerszámvételezés, tisztálkodás, étkezés, honvédek
esetében a szolgálati időben történő, nem elrendelt, szolgálati helyen végzett sporttevékenység)
02
Szolgálatra való felkészülés során [pl. honvédek esetében a szolgálati időn túl történő, fizikai állapot
fenntartása érdekében végzett sporttevékenység (futás) a szolgálati helyen]
03
Szolgálatra való felkészüléssel összefüggésben folytatott tevékenység során [pl. honvédek esetében
a szabadidős sporttevékenység (foci) szolgálati helyen]
04
A szállás, lakás és a munkahely közötti közlekedés közben (kivéve a munkáltató saját vagy általa bérelt,
a munkavállaló saját, engedéllyel használt járművével)
05

(C)

A baleset időpontja és részletes leírása

5. A baleset időpontja (év, hónap, nap, óra, perc, hét napja):

év, hónap (01-től 12-ig), nap (01-től 31-ig)

óra, perc (24 órás időszámítás szerint kell kódolni 01-től 24 óráig)

hétfő - H

kedd - K

szerda - SZ

csütörtök - CS

péntek - P

szombat - SO

vasárnap - V

6. A baleset részletes leírása részt a baleseti kivizsgálás megállapításai alapján - a honvédelmi ágazatban bekövetkezett baleseti veszélyt jelentő rendellenességek és a balesetek bejelentéséről, kivizsgálásáról és nyilvántartásáról szóló 13/2011. (X. 20.) HM rendelet 13. § (2) bekezdésére is figyelemmel - kell kitölteni.

Itt kell a baleset tényleges lefolyását leírni (hogyan történt maga a baleset), tömören és egyértelműen rögzíteni a balesettel kapcsolatos valamennyi tényt, körülményt, cselekvést, így különösen:

- a baleset helyszínét (pl. szakipari műhelyek; közlekedés, szállítás, tárolás területei; munkahelyek pályához kötött járműveken; gyakorlóterek, sportkombinátok részei; lakóterület mint munkahely),

- a sérült tevékenységét a baleset idején (pl. fűrészelés, öntözés, takarítás, úttisztítás, kézi anyagmozgatás, lövészet, közelharc kiképzés, repülési feladat, vezetési gyakorlat),

- valamint azt, hogy volt-e - ha igen, akkor milyen mértékben - szerepe a baleset bekövetkezésében = munkaeszköznek (pl. gép, biztonsági berendezés, fegyver, harcjármű, kéziszerszám),

= anyagnak (pl. fa, műanyag, textília, lőszer, robbanóanyag),

= környezeti tényezőnek [összefüggött-e a munkavégzéssel, vagy attól független volt, miben nyilvánult meg (pl. hibás lépcső, robbanás, világítás, zajhatása, elektromos áram, kőomlás, oxigénhiány)] vagy

= személyi tényezőnek (szakképzetlenség, kioktatás hiánya, gyakorlatlanság, egészségi alkalmatlanság, alkoholos befolyásoltság, gyógyszer, kábítószer hatása, egyéb abnormális élettani hatás, figyelmetlenség, fegyelmezetlenség, szabályszegő magatartás).

A baleset jellegét jelölő kódnégyzetbe, ha

honvédelmi baleset1
munkába, lakásra (szállásra) menet (honvédelmi úti)8
az állami egészségügyi és a társadalombiztosítás keretében járó ellátás igénybevétele során9

kódszám kerül.

Honvédelmi úti baleset esetén a baleset részletes leírása rovatban fel kell tüntetni az állományilletékes parancsnok által igazolt munkaidő kezdetét és végét. Tartalmaznia kell az útvonalat a lakástól a munkahelyig, megnevezve azt a pontos helyet, ahol a baleset bekövetkezett. Ki kell térni arra, hogy a közlekedés során indokoltan megszakította-e a sérült az utazást.

Az állami egészségügyi és a társadalombiztosítás keretében járó ellátás igénybevétele során bekövetkezettnek kell tekinteni azt a balesetet, amely a biztosítottat keresőképtelenségének vagy rokkantságának, továbbá az egészségkárosodás mértékének rehabilitálhatóságának az elbírálása céljából elrendelt, illetve a keresőképessé váláshoz szükséges egyéb vizsgálaton vagy kezelésen történt megjelenésével összefüggésben érte. A baleset leírása külön lapon folytatható!

(D)

A baleset adatai

7. A baleset helye:

KódHely megnevezése
1iroda jellegű épületben
2szállás jellegű épületben
3műhely/karbantartó, javító jellegű épületben
4raktár jellegű épületben
5konyha/éttermi jellegű épületben
6sportobjektum (tornaterem, -csarnok, uszoda stb.)
épületében
7lőtér (pincelőtér)
8egészségügyi létesítményben
9egyéb épületben
21kiképzési létesítményben épületen kívül
(akadálypálya stb.)
22közlekedési útvonalon
23felvezetési, járőrözési útvonalon
24alakuló téren
25sportpályán
30kiképző bázison
40gyakorló-, lőtéren
50terepen, földúton
60közúton
70közterületen épületen belül
80közterületen épületen kívül
90egyéb helyen (vasúton, vízen)

8. A 8. pont adatait a honvédelmi szervezet egészségügyi szolgálat jelentése alapján kell kitölteni!

A sérülés megnevezése (magyarul): a végtagok esetében a bal/jobb, illetve ujjsérülésnél a sérült ujj konkrét megnevezése szükséges pl. bal kéz III. ujj.

- A sérülés BNO kódja: a jegyzék alapján.

- A sérült testrész:

KódMegnevezés
00A sérült testrész nem határozható meg
11Fej, agy és agyidegek, agyi erek, véredények
12Arc
13Szem(ek)
14Fül(ek)
15Fog(ak)
18Többszörös fejsérülés
19Fej fent nem említett egyéb részeinek sérülése (pl. homlok, orr,
állkapocs, halánték, tarkó, fej izmai)
21Nyak, a nyaki gerinccel és csigolyákkal együtt
29A nyak fent nem említett egyéb részei (pl. nyakszirt, a nyak izmai)
31Hát a hátgerinccel és hátcsigolyákkal együtt
39A hát fent nem említett egyéb részei
41Mellkas, bordák az ízületekkel és a lapockákkal együtt
42Mellkasi terület a belső szervekkel
43Medence és has a belső szervekkel
48Törzs több helyen sérült
49A törzs fent nem említett részei
51Váll és vállízület (vállcsúcs, kulcscsont)
52Kar a könyökkel együtt (felkar és alkar is)
53Kéz (benne tenyér, kézfej)
54Ujj(ak)
55Csukló
58Felső végtagok több helyen sérültek
59A felső végtagok fent nem említett egyéb részei
61Csípő és csípőízület
62Láb a térdekkel (benne comb és alsó lábszár)
63Boka
64Lábfej (talp is)
65Lábujj(ak)
68Alsó végtagok több helyen sérültek
69Az alsó végtagok fent nem említett egyéb részei (pl. farizom,
az alsó végtag izmai, Achilles-ín)
71Egész test (általános szervezeti hatások)
(A test jelentős része sérülést szenvedett pl. égési, fagyás sérülés)
78A test több része sérült
99A test fent nem említett egyéb részei

- A baleset súlyossága:

KódMegnevezés
1Nem súlyos szolgálatképesség csökkenést okozó baleset, a munkaképtelenség időtartama 0 nap
2Nem súlyos baleset, a munkaképtelenség időtartama 1-3 nap
3Nem súlyos baleset, a munkaképtelenség időtartama meghaladja a 3 napot
4Nem súlyos csonkulással járó baleset
10Súlyos csonkulásos baleset
11Önálló életvezetést gátló maradandó károsodás
12Valamely érzékszerv, érzékelő képesség, illetve a reprodukciós képesség elvesztésével, illetve
jelentős mértékű károsodásával járó baleset
13Orvosi vélemény szerint életveszélyes sérüléssel, károsodással járó baleset
14A beszélőképesség elvesztésével, feltűnő torzulással, bénulással, elmezavarral járó baleset
15Halálos baleset

- Munkaképtelenség időtartama (nap): a kiesett napok számát az ambuláns napló, illetve a táppénzes papír adatai alapján kell beírni, alapvetően az egészségügyi szabadságon töltött napok számát jelenti. Ha a munkaképtelenség időtartama a honvédelmi baleseti jegyzőkönyv beküldési határidejéig nem állapítható meg, a harmadik kódnégyzetbe "A" betűjelzést kell beírni. A munkaképtelenség időtartamának ismertté válását követően haladéktanul gondoskodni kell a munkaképtelen napok számát közlő módosító honvédelmi baleseti jegyzőkönyv megküldéséről.

- Szolgálatképesség csökkenés időtartama (nap): A honvédelmi ágazatban bekövetkezett baleseti veszélyt jelentő rendellenességek és a balesetek bejelentéséről, kivizsgálásáról és nyilvántartásáról szóló 13/2011. (X. 20.) HM rendelet 2. § 14. pontja alapján kizárólag a felmentésre vonatkozó napok számát kell rögzíteni, az egészségügyi szabadság napjainak számát nem kell itt megjeleníteni.

(E)

A balesettel kapcsolatos egyéb információk

9. A baleset fajtája:

általános katonai kiképzés1
szakkiképzés2
munka/szolgálati tevékenység3
közlekedés4
sport5
egyéb6
úti7

Szövegesen is kitöltendő!

10. A sérült tevékenysége a baleset idején:

KódMegnevezés
11alaki kiképzés
12általános harcászati kiképzés
13általános lőkiképzés
14egyéb általános kiképzés
21harc- és gépjárművezetési kiképzés
22lőkiképzés
23szakharcászat
24fegyvernemi szakkiképzés
25ejtőernyő, repülő szakkiképzés
26komplex összfegyvernemi gyakorlat
27egyéb szakkiképzés
3124 órás szolgálat
32fegyverkarbantartás
33mentés, műszaki mentés, katasztrófa- és kárelhárítás
34bemutató foglalkozás
35munkaeszköz telepítése, felállítása, bontása
36hadfelszerelés telepítése, felállítása, bontása
37munkaeszköz használata
38hadfelszerelés használata
39munkaeszköz karbantartása, technikai javítása
40hadfelszerelés karbantartása, technikai javítása
41munkaeszköz technikai kiszolgálása
42hadfelszerelés technikai kiszolgálása
43kézi megmunkálás
44javítás
45nyomdai szakmunka
46vegyészeti szakmunka
47építőipari szakmunka
48irodai munkák
49gyógyító munka
50konyhai munka
51egyéb munka
52kézi anyagmozgatás
53gépi anyagmozgatás
54őrzés-védelem
55takarítás (külső, belső körlet)
56parkápolás
57beosztással járó feladatok
58munkával kapcsolatos gyalogos helyváltoztatás
71harcjármű közlekedés
72szolgálati gépjármű közlekedés
73egyéb jármű közlekedés
74közösségi közlekedés
75polgári jármű közlekedés
76gyalogos közlekedés
77egyéb (vasúti, vízi, légi) közlekedés
81előírt sportfoglalkozás
82kiképzési sport
83tömegsport
84igazolt versenysport (edzés)
85honvédségi szervezésű sportversenyek
86szabadidős sport (egyéni edzés)
91objektumon belüli helyváltoztatás
92létfenntartó tevékenység (étkezés, tisztálkodás stb.)
93egészségügyi ellátásban való részvétel
94pihenés, egyéni szórakozás
95egyéb tevékenység
96társadalombiztosítási ellátás igénybevétele
101gyalogos közlekedés
102polgári személyi jármű közlekedés
103közösségi közlekedés
104magán gépjármű közlekedés

Szövegesen is kitöltendő!

11. A baleset fő, illetve elsődleges oka:

MegnevezésKód
előírás, szabály (technológia) megsértése1
alkoholos befolyásoltság2
kábult, bódult állapot3
egyéb abnormális élettani hatás4
sietség, kapkodás5
gyorshajtás6
elsőbbségadás elmulasztása7
egyéb járművezetői hiba8
más személy közrehatása9
személyi alkalmatlanság10
munkavédelmi oktatás hiánya11
munkavédelmi vizsgáztatás hiánya12
szakképzetlenség13
gyakorlatlanság14
fegyelmezetlenség15
helytelen testtartás16
hibás vezetői döntés17
hibás munkavállalói döntés/figyelmetlenség18
emberi mulasztás, felelőtlenség19
egyéb személyi hiba20
anyag hiba31
nem megfelelő munkaeszköz, hadfelszerelés
használata
32
szigeteletlen munkaeszköz használata33
alkalmatlan munkaeszköz használata34
egyenetlen járófelület35
csúszós járófelület36
nedves járófelület37
havas, síkos járófelület38
egyéni vagy katonai védőeszköz mellőzése39
egyéni vagy katonai védőeszköz alkalmatlansága40
jelzőberendezés hiánya41
jelzőberendezés működésképtelensége42
vészjelző/-leállító berendezés hiánya43
vészkikapcsoló berendezés
működésképtelensége
44
biztonsági berendezés hiánya45
biztonsági berendezés működésképtelensége46
(vész)kijárat lezárása, eltorlaszolása47
közlekedési útvonal szűkítése48
közlekedési útvonal eltorlaszolása49
zaj, rezgés50
nem megfelelő megvilágítottság51
munkahely, munkaeszköz instabilitása52
nem megfelelő munkahely-kialakítás53
környezeti hiba54
tisztálkodási feltételek hiánya55
nem megfelelő tisztálkodási feltételek56
elsősegélynyújtás tárgyi feltételeinek hiánya57
étkezési feltételek hiánya58
étkezési feltételek nem megfelelősége59
egyéb tárgyi hiba60
munkafeladat pontatlan meghatározása71
túlzott rutin, monotónia72
egyenetlen terhelés73
túlterhelés74
alulterhelés75
megerőltetés76
fáradtság77
időkényszer78
munkahelyi rend hiánya79
takarítás hiánya80
hulladékelszállítás hiánya81
csoportos tevékenység szervezetlensége82
egyéb szervezési hiba83
időjárási körülmények91
terepviszonyok92

Szövegesen is kitöltendő!

12. A baleset további okai: A 11-es rovat kódszámainak felhasználásával. Szövegesen is kitöltendő!

A baleset további oka nem lehet azonos az 11-es rovatban megjelölt, a baleset fő, illetve elsődleges okával.

13. - A baleset anyaga, eszköze:

MegnevezésKód
fegyver1
lőszer, robbanó anyag2
harcjármű3
haditechnikai eszköz4
repülő, ejtőernyő5
szolgálati gépjármű6
egyéb jármű7
hadfelszerelés8
gép9
készülék10
szerszám11
berendezés12
részegység, alkatrész, fődarab13
nyílászáró szerkezet14
bútor, épület berendezés, felszerelés15
sporteszköz16
lépcső, járófelület17
terep18
súlyos tárgy19
éles, hegyes tárgy20
gőz, forró víz, jég21
alacsony vagy magas hőmérsékletű tárgy22
veszélyes anyagok és keverékek31
mikroorganizmus41
rovarcsípés42
állat harapása, támadása43
növény általi szúrás, vágás, horzsolás44
eszköz nélkül51

Szövegesen is kitöltendő!

- A baleset természete:

MegnevezésKód
lövés01
robbanás02
járművek ütközése03
járműfelborulás04
gázolás05
kivetés/kifröcskölés06
zúzódás07
vágás vagy levágás08
behúzás vagy befogás09
összenyomás, becsípődés10
súrlódás vagy dörzsölés11
ütés/lökés12
injektálás13
nyírás14
szúrás vagy átszúrás15
fojtás/fulladás16
gyűrű- (ékszer-) beakadás17
áramütés18
megolvadt részecskék kidobása/kilövése19
kiesés, leesés20
csúszás, (el)esés21
botlás22
égés23
fagyás24
hideg vagy meleg hatás25
hőforrások sugárzása miatti sérülések26
leforrázás27
maró anyag hatása (marás)28
mérgezés29
halláscsökkenés30
fülzúgás31
légzési nehézségek, fulladás32
tűz33
érzékenységnövekedés34
kiszáradás, tudatvesztés35
egyensúlyvesztés36
sokk37
megerőltetés38
csípés, harapás39
egyéb esemény40

Szövegesen is kitöltendő!

14. A biztonsági- és jelzőberendezések, egyéni és katonai védőeszközök, egyéb védelmi megoldások alkalmassága:

MegnevezésKód
Alkalmas, rendeltetésszerűen használták01
Alkalmas, nem rendeltetésszerűen használták02
Alkalmas, nem használták03
Alkalmatlan, rendeltetésszerűen használták04
Alkalmatlan, nem rendeltetésszerűen használták05
Alkalmatlan, nem használták06
Szükséges, nem volt07
Nem szükséges08
Nem szükséges, volt09

15-17. Értelemszerűen kitöltendő.

18. Az állományilletékes parancsnok döntése és intézkedései szövegesen kerül kitöltésre. Állományilletékes parancsnok döntése minden esetben tartalmazza, hogy a balesetet honvédelmi/honvédelmi úti balesetnek tekinti. A baleset leírása, a baleseti ok, okok megállapításai alapján - a későbbi balesetek megelőzése érdekében - a tett intézkedést, intézkedéseket kell beírni, megkülönböztetve a személyi, szervezési és tárgyi intézkedéseket. A meghatározott intézkedések mellé a konkrét feladat egyértelmű megnevezése, a végrehajtásért felelős és a határidő feltüntetése szükséges.

A név, rendfokozat rovatot - az azonosíthatóság miatt - olvashatóan kell kitölteni.

A záradékot értelemszerűen, az ügyviteli szabályok és honvédelmi ágazatban bekövetkezett baleseti veszélyt jelentő rendellenességek és a balesetek bejelentéséről, kivizsgálásáról és nyilvántartásáról szóló 13/2011. (X. 20.) HM rendelet 15. § (2) bekezdése szerint kell kitölteni.

A felügyelői észrevételek, intézkedés rovatot a munkavédelmi hatóság tölti ki."

Tartalomjegyzék