9/2018. (III. 29.) NFM rendelet
a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet módosításáról
A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés n) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 109. § 13. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 77. §-ában meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel, valamint a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 65. § 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró földművelésügyi miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. § A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) 1/D. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A kérelmező végleges javaslatát annak teljes dokumentációjával terjeszti az NLKM elé, amely testület döntési javaslatot készít a végleges javaslatról. Az NLKM Elnöke kezdeményezi a döntési javaslatnak megfelelő jogszabály-módosítást."
2. § Az R. 1/F. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Ha az (1) bekezdés szerinti felülvizsgálat eredményeként az NLKM indokoltnak tartja valamely légtér]
"b) megszüntetését, egyeztetést folytat le a légtér kijelölését kezdeményezővel, amelynek eredménye alapján kezdeményezi a légtérkijelölés megszüntetésének indokoltsága esetén a légtérkijelölés megszüntetésére vonatkozó jogszabály-módosítást."
3. § Az R. 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
4. § Az R. 4. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
5. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.
Dr. Seszták Miklós s. k.,
nemzeti fejlesztési miniszter
1. melléklet a 9/2018. (III. 29.) NFM rendelethez
"1. melléklet a 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelethez
LÉGIFORGALMI LÉGTEREK OSZTÁLYOZÁSA MAGYARORSZÁGON
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | |
1 | Légiforgalmi légtér | Osztály | Légtér kiterjedése | Forgalom | Elkülönítések | Nyújtott szolgálat | VMC értékek, látástávolság és felhőktől való távolsági megkötések | Sebesség megkö- tések | Rádió összeköttetési köte- lezettség | FPL benyújtási kötelezettség | ATC engedély szükségessége |
2 | ELLENŐRZÖTT LÉGTÉR | C | FL660 (20100 m STD) alatti ellenőrzött légterek, kivéve a D osztályú ellenőrzött légtereket. | IFR | IFR-IFR-től IFR-VFR-től | Légiforgalmi irányító | Nincs | Nincs | Folyamatos kétoldalú | Igen | Igen |
3 | VFR1 | VFR-IFR-től | 1. Légiforgalmi irányító az IFR-ektől való elkülönítés érdekében | 10000 láb (3050 m) AMSL-en és felette Vízszintes látás: 8 km Felhőktől való távolság: 1500 m vízszintesen, 300 m függőlegesen 10000 láb (3050 m) AMSL alatt Vízszintes látás: 5km Felhőktől való távolság: 1500 m vízszintesen, 300 m függőlegesen | 10000 láb (3050 m) AMSL alatt max. 250 kt (460 km/h) IAS | Folyamatos kétoldalú | Igen | Igen | |||
4 | 2. Légiforgalmi irányító, VFR légijárművek esetén forgalmi tájékoztatás és kérésre tanácsadás a forgalom elkerülése érdekében | ||||||||||
5 | D | 1000 láb (300 m) AGL és 9500 láb (2900 m) AMSL között Budapest FIR határ és a következő koordináták által bezárt terület: 482346N 0202459E - 481110N 0210551E - 481703N 0214953E - 482000N 0214901E - Kosice TMA2, valamint Budapest CTR, Sármellék, Debrecen CTR és Sármellék, Debrecen CTA | IFR | IFR-IFR-től | Légiforgalmi irányító, forgalmi tájékoztatás a VFR repülésekről (és kérésre tanácsadás a forgalom elkerülése érdekében) | Nincs | Max. 250 kt (460 km/h) IAS | Folyamatos kétoldalú | Igen | Igen | |
6 | VFR | Nem bizto- sítanak | Légiforgalmi irányító, forgalmi tájékoztatás a VFR és IFR, valamint VFR és VFR repülések között (és kérésre tanácsadás a forgalom elkerülése érdekében) | Vízszintes látás: 5 km Felhőktől való távolság: 1500 m vízszintesen, 300 m függőlegesen | Max. 250 kt (460 km/h) IAS | Folyamatos kétoldalú | Igen | Igen |
7 | NEM ELLENŐRZÖTT LÉGTÉR | F | 4000 láb (1200 m) és 9500 láb (2900 m) AMSL közötti nem ellenőrzött légterek, valamint a kijelölt TIZ-ek | IFR | IFR-IFR-től amennyire ez lehet- séges | Légiforgalmi tanácsadó és kérés esetén repüléstájékoztató | Nincs | Max. 250 kt (460 km/h) IAS2 | Folyamatos kétoldalú | Igen | Nincs |
8 | 3000 láb (900 m) AMSL fölött vagy több mint 1000 lábbal (300 m) a terep felett, amelyik magasabb Vízszintes látás: 5 km Felhőktől való távolság: 1500 m vízszintesen, 300 m függőlegesen | ||||||||||
9 | VFR | Nem bizto- sítanak | Kérés esetén repüléstájékoztató | Legfeljebb 3000 láb (900 m) AMSL-en vagy 1000 lábbal (300 m) a terep felett, amelyik magasabb Vízszintes látás: 5 km Eltérés: - legfeljebb 140 kt műszer szerinti sebességgel (IAS) végrehajtott repülések esetén 1500 m, - helikopterek számára 800 m, amennyiben a repü- lést olyan sebességgel hajtják végre, amely lehetővé teszi az egyéb forgalom vagy akadályok időbeni észlelését és az összeütközés elkerülését. Felhőktől való távolság: Felhőkön kívül, a föld vagy a vízfelszín látása mellett | Max. 250 kt (460 km/h) IAS2 | Nincs, kivéve a vitorlázó fel- hőrepüléseket és az éjszakai VFR repüléseket | Nincs, kivéve a vitorlázó felhőre- püléseket és az éjszakai VFR repüléseket | ||||
10 | G3 | 3000 láb (900 m) AMSL fölött vagy több mint 1000 lábbal (300 m) a terep felett, amelyik magasabb Vízszintes látás: 5 km Felhőktől való távolság: 1500 m vízszintesen, 300 m függőlegesen | |||||||||
11 | 4000 láb (1200 m) AMSL alatti nem ellenőrzött légterek, valamint a vitorlázó és műrepülő légterek | Csak VFR | Nem biztosíta- nak | Kérés esetén repüléstájékoztató3 | Legfeljebb 3000 láb (900 m) AMSL-en vagy 1000 lábbal (300 m) a terep felett, amelyik magasabb Vízszintes látás: 5 km Eltérés: - legfeljebb 140 kt műszer szerinti sebességgel (IAS) végrehajtott repülések esetén 1500 m, - helikopterek számára 800 m, amennyiben a repü- lést olyan sebességgel hajtják végre, amely lehetővé teszi az egyéb forgalom vagy akadályok időbeni észlelését és az összeütközés elkerülését. Felhőktől való távolság: Felhőkön kívül, a föld vagy a vízfelszín látása mellett | Max. 250 kt (460 km/h) IAS2 | Nincs, kivéve az éjszakai VFR repüléseket3 | Nincs, kivéve az éjszakai VFR repülé- seket | Nincs |
További szabályok, eltérések:
Repüléstájékoztató és riasztó szolgálatot az alábbi 3. pontban foglalt eltéréssel valamennyi légtérosztályban nyújtanak.
A fenti táblázattól függetlenül a határsávot átrepülő vagy abban repülést végző valamennyi légijármű esetében - a határsávban 50 m-es földfelszín feletti vagy alacsonyabb magasságon végrehajtott munkarepülést végző légijárművek, az állami légijárművek kivételével - FPL-t kell kitölteni, és folyamatos kétoldalú rádió-összeköttetést kell tartani.
1. FL285 (8700 m STD) felett Budapest FIR-en belül VFR repülés végrehajtása tilos. FL195 (5950 m STD) felett útvonal VFR GAT repüléseket tilos végrehajtani.
2. Az F és G osztályú légterekben, a határ-, illetve szabálysértő légijárművek elfogása, vizuális azonosítása, velük szemben rendszabályok foganatosítása, vagy segítségnyújtás céljából légvédelmi célú repülést folytató állami légijárművek - amennyiben az elfogás profilja, illetve a légijárművek manőverező képességének megőrzése azt megköveteli - eltérhetnek a 250 kt (460 km/h) IAS legnagyobb repülési sebességtől.
3. A koordinált légtérben, a Drop Zone légtérben és a műrepülő légtérben repüléstájékoztató és riasztó szolgálatot nem nyújtanak. A koordinált légtérben és a Drop Zone légtérben kétoldalú rádióösszeköttetési kötelezettség van a koordinációs feladatot ellátó szervezettel, a közzétett frekvenciákon."
2. melléklet a 9/2018. (III. 29.) NFM rendelethez
Az R. 4. melléklet 4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"4. Az ESARR előírásoknak megfelelő repülésbiztonsági felmérés elkészítésének elsajátítására alkalmas képzettségek a következők:
4.1. Az EUROCONTROL - Institute of Air Navigation Services (Léginavigációs Szolgálatok Képzőintézete) képzése a következő képzési modulokkal:
Introduction to Safety Assessment Methodology (SAF-SAM)
vagy
Introduction to Safety Assessment (SAF-SA1) és
Safety Assessment for Practitioners (SAF-SA2).
4.2. Az EUROCONTROL által elfogadott, a 4.1. pontban meghatározott képzési modulokkal azonos szintű egyéb repülésbiztonsági felmérés elkészítésének elsajátítására alkalmas képzés."