9/2018. (III. 29.) NFM rendelet

a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet módosításáról

A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés n) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 109. § 13. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 77. §-ában meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel, valamint a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 65. § 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró földművelésügyi miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

1. § A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) 1/D. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A kérelmező végleges javaslatát annak teljes dokumentációjával terjeszti az NLKM elé, amely testület döntési javaslatot készít a végleges javaslatról. Az NLKM Elnöke kezdeményezi a döntési javaslatnak megfelelő jogszabály-módosítást."

2. § Az R. 1/F. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Ha az (1) bekezdés szerinti felülvizsgálat eredményeként az NLKM indokoltnak tartja valamely légtér]

"b) megszüntetését, egyeztetést folytat le a légtér kijelölését kezdeményezővel, amelynek eredménye alapján kezdeményezi a légtérkijelölés megszüntetésének indokoltsága esetén a légtérkijelölés megszüntetésére vonatkozó jogszabály-módosítást."

3. § Az R. 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

4. § Az R. 4. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

5. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

Dr. Seszták Miklós s. k.,

nemzeti fejlesztési miniszter

1. melléklet a 9/2018. (III. 29.) NFM rendelethez

"1. melléklet a 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelethez

LÉGIFORGALMI LÉGTEREK OSZTÁLYOZÁSA MAGYARORSZÁGON

ABCDEFGHIJK
1Légiforgalmi légtérOsztályLégtér kiterjedéseForgalomElkülönítésekNyújtott szolgálatVMC értékek, látástávolság
és felhőktől való
távolsági
megkötések
Sebesség megkö-
tések
Rádió összeköttetési köte-
lezettség
FPL benyújtási
kötelezettség
ATC engedély
szükségessége
2ELLENŐRZÖTT LÉGTÉRCFL660
(20100 m STD) alatti ellenőrzött
légterek, kivéve a D osztályú
ellenőrzött légtereket.
IFRIFR-IFR-től
IFR-VFR-től
Légiforgalmi irányítóNincsNincsFolyamatos kétoldalúIgenIgen
3VFR1VFR-IFR-től1. Légiforgalmi irányító
az IFR-ektől való elkülönítés érdekében
10000 láb (3050 m) AMSL-en és felette
Vízszintes látás: 8 km
Felhőktől való távolság:
1500 m vízszintesen, 300 m függőlegesen
10000 láb (3050 m) AMSL alatt
Vízszintes látás: 5km
Felhőktől való távolság:
1500 m vízszintesen, 300 m függőlegesen
10000 láb (3050 m)
AMSL alatt
max. 250 kt
(460 km/h) IAS
Folyamatos kétoldalúIgenIgen
42. Légiforgalmi irányító, VFR légijárművek
esetén forgalmi tájékoztatás és kérésre
tanácsadás a forgalom elkerülése érdekében
5D1000 láb (300 m) AGL és
9500 láb (2900 m) AMSL
között Budapest FIR határ és
a következő koordináták által
bezárt terület:
482346N 0202459E -
481110N 0210551E -
481703N 0214953E -
482000N 0214901E -
Kosice TMA2,
valamint
Budapest CTR,
Sármellék, Debrecen CTR és
Sármellék, Debrecen CTA
IFRIFR-IFR-tőlLégiforgalmi irányító, forgalmi tájékoztatás
a VFR repülésekről (és kérésre tanácsadás
a forgalom elkerülése érdekében)
NincsMax. 250 kt
(460 km/h) IAS
Folyamatos kétoldalúIgenIgen
6VFRNem bizto-
sítanak
Légiforgalmi irányító, forgalmi tájékoztatás
a VFR és IFR, valamint VFR és VFR repülések
között (és kérésre tanácsadás a forgalom
elkerülése érdekében)
Vízszintes látás:
5 km
Felhőktől való távolság:
1500 m vízszintesen, 300 m függőlegesen
Max. 250 kt
(460 km/h) IAS
Folyamatos kétoldalúIgenIgen
7NEM ELLENŐRZÖTT
LÉGTÉR
F4000 láb
(1200 m) és
9500 láb
(2900 m)
AMSL közötti nem ellenőrzött
légterek, valamint a kijelölt
TIZ-ek
IFRIFR-IFR-től
amennyire
ez lehet-
séges
Légiforgalmi tanácsadó és kérés esetén
repüléstájékoztató
NincsMax. 250 kt
(460 km/h) IAS2
Folyamatos kétoldalúIgenNincs
83000 láb (900 m) AMSL fölött vagy több mint
1000 lábbal (300 m) a terep felett, amelyik magasabb
Vízszintes látás: 5 km
Felhőktől való távolság: 1500 m vízszintesen,
300 m függőlegesen
9VFRNem bizto-
sítanak
Kérés esetén repüléstájékoztatóLegfeljebb 3000 láb (900 m) AMSL-en vagy
1000 lábbal (300 m) a terep felett, amelyik magasabb
Vízszintes látás: 5 km
Eltérés:
- legfeljebb 140 kt műszer szerinti sebességgel
(IAS) végrehajtott repülések esetén 1500 m,
- helikopterek számára 800 m, amennyiben a repü-
lést olyan sebességgel hajtják végre, amely lehetővé
teszi az egyéb forgalom vagy akadályok időbeni
észlelését és az összeütközés elkerülését.
Felhőktől való távolság: Felhőkön kívül, a föld vagy
a vízfelszín látása mellett
Max. 250 kt
(460 km/h) IAS2
Nincs, kivéve a vitorlázó fel-
hőrepüléseket és az éjszakai
VFR repüléseket
Nincs, kivéve
a vitorlázó felhőre-
püléseket és
az éjszakai
VFR repüléseket
10G33000 láb (900 m) AMSL fölött vagy több mint
1000 lábbal (300 m) a terep felett, amelyik magasabb
Vízszintes látás: 5 km
Felhőktől való távolság: 1500 m vízszintesen,
300 m függőlegesen
114000 láb
(1200 m) AMSL alatti nem
ellenőrzött légterek, valamint
a vitorlázó és műrepülő légterek
Csak
VFR
Nem
biztosíta-
nak
Kérés esetén repüléstájékoztató3Legfeljebb 3000 láb (900 m) AMSL-en vagy
1000 lábbal (300 m) a terep felett, amelyik magasabb
Vízszintes látás: 5 km
Eltérés:
- legfeljebb 140 kt műszer szerinti sebességgel
(IAS) végrehajtott repülések esetén 1500 m,
- helikopterek számára 800 m, amennyiben a repü-
lést olyan sebességgel hajtják végre, amely lehetővé
teszi az egyéb forgalom vagy akadályok időbeni
észlelését és az összeütközés elkerülését.
Felhőktől való távolság: Felhőkön kívül, a föld vagy
a vízfelszín látása mellett
Max. 250 kt
(460 km/h)
IAS2
Nincs, kivéve az éjszakai VFR
repüléseket3
Nincs, kivéve az
éjszakai
VFR repülé-
seket
Nincs

További szabályok, eltérések:

Repüléstájékoztató és riasztó szolgálatot az alábbi 3. pontban foglalt eltéréssel valamennyi légtérosztályban nyújtanak.

A fenti táblázattól függetlenül a határsávot átrepülő vagy abban repülést végző valamennyi légijármű esetében - a határsávban 50 m-es földfelszín feletti vagy alacsonyabb magasságon végrehajtott munkarepülést végző légijárművek, az állami légijárművek kivételével - FPL-t kell kitölteni, és folyamatos kétoldalú rádió-összeköttetést kell tartani.

1. FL285 (8700 m STD) felett Budapest FIR-en belül VFR repülés végrehajtása tilos. FL195 (5950 m STD) felett útvonal VFR GAT repüléseket tilos végrehajtani.

2. Az F és G osztályú légterekben, a határ-, illetve szabálysértő légijárművek elfogása, vizuális azonosítása, velük szemben rendszabályok foganatosítása, vagy segítségnyújtás céljából légvédelmi célú repülést folytató állami légijárművek - amennyiben az elfogás profilja, illetve a légijárművek manőverező képességének megőrzése azt megköveteli - eltérhetnek a 250 kt (460 km/h) IAS legnagyobb repülési sebességtől.

3. A koordinált légtérben, a Drop Zone légtérben és a műrepülő légtérben repüléstájékoztató és riasztó szolgálatot nem nyújtanak. A koordinált légtérben és a Drop Zone légtérben kétoldalú rádióösszeköttetési kötelezettség van a koordinációs feladatot ellátó szervezettel, a közzétett frekvenciákon."

2. melléklet a 9/2018. (III. 29.) NFM rendelethez

Az R. 4. melléklet 4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"4. Az ESARR előírásoknak megfelelő repülésbiztonsági felmérés elkészítésének elsajátítására alkalmas képzettségek a következők:

4.1. Az EUROCONTROL - Institute of Air Navigation Services (Léginavigációs Szolgálatok Képzőintézete) képzése a következő képzési modulokkal:

Introduction to Safety Assessment Methodology (SAF-SAM)

vagy

Introduction to Safety Assessment (SAF-SA1) és

Safety Assessment for Practitioners (SAF-SA2).

4.2. Az EUROCONTROL által elfogadott, a 4.1. pontban meghatározott képzési modulokkal azonos szintű egyéb repülésbiztonsági felmérés elkészítésének elsajátítására alkalmas képzés."

Tartalomjegyzék