10/2019. (V. 29.) ITM rendelet

a vasúti társaságok működésének engedélyezéséről szóló 45/2006. (VII. 11.) GKM rendelet módosításáról

A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 1. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 116. § 18. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § A vasúti társaságok működésének engedélyezéséről szóló 45/2006. (VII. 11.) GKM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(3) Vasúti pályahálózat működtetésére vonatkozó bejelentés alapján a bejelentő - ha végleges vasútbiztonsági engedéllyel is rendelkezik - jogosult

a) a saját tulajdonában, valamint a külön szerződés alapján tartós használatában vagy üzemeltetésében álló vasúti járművel pálya fenntartása céljából a vasúti pályahálózatot igénybe venni,

b) a vasúti pályahálózat működtetésével összefüggő célból áruszállítási, valamint a Vtv. 2. § 4. pont 4.15. alpontjának hatálya alá nem tartozó személyszállítási tevékenységet végezni,

c) tolatás és a kiszolgálólétesítmények használatával kapcsolatos egyéb szolgáltatások - ideértve a határforgalom lebonyolításával kapcsolatos, valamint a különböző vasúti pályahálózatok kölcsönös átjárhatóságának hiányából eredően szükséges szolgáltatásokat -, különösen a különböző nyomtávok miatt szükséges átrakási és tengelyátszerelési tevékenységek végzéséhez szükséges vasúti járművekkel az ott megjelölt vasúti tevékenységet végezni, és a vasúti járművekkel ebből a célból a vasúti pályán közlekedni.

(4) A saját célú vasúti pályahálózatra vonatkozó bejelentéssel rendelkező vasúti társaság a vasúti járművek átadása céljából igénybe veheti azon állomás vágányhálózatából erre kijelölt és a bejelentésben külön - e cél megjelölésével - feltüntetett vágányokat, amely állomásból a saját célú vasúti pályahálózat kiágazik."

2. § (1) Az R. 2. § (2) bekezdése a következő g) ponttal egészül ki:

(A vezető személyes megbízhatóságát kizárja, ha)

"g) a bíróság jogerősen elmarasztalta a kötelező erejű kollektív szerződésekből a nemzeti jog alapján eredő kötelezettségek súlyos megsértése miatt."

(2) Az R. 2. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A (2) bekezdés b), c) és e) pontjában meghatározott kizáró okokat, az ügyben eljáró hatóság határozatának véglegessé válásától, illetve a bíróság határozatának jogerőre emelkedésétől számított öt évig, a d) pontjában foglaltakat két évig kell az engedélyezés során figyelembe venni."

3. § Az R. 5/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"5/A. § E rendelet alkalmazásában bejelentéshez kötött vasúti tevékenységnek minősül:

1. országos vasúti pályahálózat működtetés,

2. térségi vasúti pályahálózat működtetés,

3. elővárosi vasúti pályahálózat működtetés,

4. városi vasúti pályahálózat működtetés,

5. helyi vasúti pályahálózat működtetés,

6. saját célú vasúti pályahálózat működtetés,

7. saját célú vasúti árutovábbítás,

8. iparvágányon végzett pályahálózat-működtetés,

9. iparvágányon végzett árutovábbítás,

10. keskeny nyomtávolságú vasút által végzett pályahálózat-működtetés,

11. keskeny nyomtávolságú vasút által végzett személyszállítási szolgáltatás,

12. keskeny nyomtávolságú vasút által végzett árutovábbítás,

13. múzeumvasút által végzett pályahálózat-működtetés,

14. múzeumvasút által végzett személyszállítási szolgáltatás,

15. vasúti személyközlekedtetés saját célú pályahálózaton,

16. vasúti személyközlekedtetés iparvágányon,

17. vasúti vontatás saját célú pályahálózaton,

18. vasúti vontatás iparvágányon,

19. függővasúton végzett személyszállítás,

20. függővasúton végzett árutovábbítás,

21. függővasút pályahálózat-működtetés."

4. § Az R. 13. § (1a) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A működési engedéllyel rendelkező vasúti társaság a cégbírósági bejegyzést követő 10 napon belül, cégbírósági bejegyzést nem igénylő változás esetében a változásnak a 17. § (1) bekezdése szerinti bejelentését követő 10 napon belül adatmódosítási kérelmet köteles benyújtani a következő adataiban történt változás esetében:]

"d) a kárfedezeti igazolást kiállító biztosító társaság vagy bank személye, ha a vagyoni biztosítékra vonatkozó szerződés tekintetében kizárólag a vasúti társaságok kötelező baleseti kárfedezeti képességének biztosításáról szóló 271/2007. (X. 19.) Korm. rendelet 8. § (2) bekezdés a), b), d) és j) pontjában, illetve a vasúti társaságok nem vasúti balesetből eredő károk fedezésére szolgáló kötelező kárfedezeti képességének biztosításáról szóló 6/2010. (I. 21.) Korm. rendelet 8. § (2) bekezdés a), b), d) és j) pontjában foglaltak változnak."

5. § Az R. Átmeneti és záró rendelkezések alcíme a következő 19/B. §-sal egészül ki:

"19/B. § E rendeletnek a vasúti társaságok működésének engedélyezéséről szóló 45/2006. (VII. 11.) GKM rendelet módosításáról szóló 10/2019. (V. 29.) ITM rendelettel (a továbbiakban: Módr1.) megállapított 2. § (2) bekezdés g) pontját, 2. § (3) bekezdését, 5/A. §-át, 13. § (1a) bekezdés d) pontját és 17. § (7) bekezdését a Módr1. hatálybalépését követően indult vagy megismételt eljárásokban kell alkalmazni."

6. § Az R. 20. § (1) bekezdése a következő b) ponttal egészül ki:

(Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:)

"b) az egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló, 2012. november 21-i 2012/34/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv és a 2012/34/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek a belföldi vasúti személyszállítási szolgáltatások piacának megnyitása és a vasúti infrastruktúra irányítása tekintetében történő módosításáról szóló, 2016. december 14-i (EU) 2016/2370 európai parlamenti és tanács irányelv 1. cikk 9. pontja."

7. § Az R.

a) 1. § (2) bekezdésében a "működési engedély" szövegrész helyébe a "bejelentés" szöveg,

b) 3. § (1) bekezdésében az "országos vállalkozó vasúti társaság" szövegrész helyébe az "országos, valamint vasúti személyszállítási tevékenységet vasút-villamossal országos vasúti pályahálózat igénybevételével végző vállalkozó vasúti társaság" szöveg,

c) 5/B. § (3) bekezdés c) pont cc) alpontjában a "kisvasút" szövegrész helyébe a "keskeny nyomtávolságú vasút" szöveg,

d) 13. § (1) bekezdés a) pontjában az "a engedélyköteles" szövegrész helyébe az "az engedélyköteles" szöveg,

e) 17. § (1) bekezdés e) pontjában az "a)-d)" szövegrész helyébe az "a)-c)" szöveg,

f) 17. § (2) bekezdésében a "(7) bekezdése irányadó" szövegrész helyébe a "(7) és (9) bekezdései irányadóak" szöveg,

g) 17. § (3) bekezdésében a "Vtv. 8. § (2) bekezdésében" szövegrész helyébe a "Vtv. 9/E. §-ában" szöveg,

h) 17. § (7) bekezdésében az "integrált vasúti társaság" szövegrész helyébe a "vertikálisan integrált vállalkozás" szöveg,

i) 1. melléklet c) pontjában a "b)-e)" szövegrész helyébe a "b)-e) és g)" szöveg,

j) 2. melléklet b) pontjában az "eredménykimutatás-tervet és cash flow-tervet" szövegrész helyébe az "eredménykimutatás-tervet, cash flow-tervet és szöveges részt" szöveg,

k) 3. melléklet b) pontjában az "és szakmai önéletrajza;" szövegrész helyébe az "és az általuk korábban betöltött munkakörök betöltésének időszakát (évet és hónapot megjelölve) tartalmazó szakmai önéletrajza;" szöveg

lép.

8. § Hatályát veszti az R.

a) 1. § (5) bekezdése,

b) 5/B. § (6) bekezdése,

c) 5/D. § (1) bekezdése,

d) 17. § (1) bekezdés d) pontja,

e) 17. § (5) bekezdés f) pontja.

9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

10. § Ez a rendelet az egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló, 2012. november 21-i 2012/34/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv és a 2012/34/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek a belföldi vasúti személyszállítási szolgáltatások piacának megnyitása és a vasúti infrastruktúra irányítása tekintetében történő módosításáról szóló, 2016. december 14-i (EU) 2016/2370 európai parlamenti és tanács irányelv 1. cikk 9. pontjának való megfelelést szolgálja.

Dr. Palkovics László s. k.,

innovációért és technológiáért felelős miniszter