13/2019. (V. 31.) ITM rendelet

a vasúti pályahálózathoz történő nyílt hozzáférés részletes szabályairól szóló 55/2015. (IX. 30.) NFM rendelet módosításáról

A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 4., 6. és 7. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 116. § 18. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § A vasúti pályahálózathoz történő nyílt hozzáférés részletes szabályairól szóló 55/2015. (IX. 30.) NFM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. § m)-r) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő s) ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában:)

"m) tervezett jelentős vágányzár: azok a tervezett vágányzári munkák, amelyek legalább hét egymást követő napnál hosszabbak, és amelyek miatt az érintett vasútvonal becsült forgalmának naponta több mint 30%-át törlik, átirányítják vagy más közlekedési móddal helyettesítik,

n) ütemes menetrend: az ütemes menetrendi szerkezetet alkotó menetvonallal rendelkező vonat menetrendje,

o) ütemes menetrendi szerkezet: olyan menetrendi szerkezet, amelyet alkotó menetvonalak egymással 60 perces eltolással legalább egymást követő 12 órán át megszakítás nélkül, percre pontosan fedésbe hozhatók, és amelyben minden menetvonalhoz hozzárendelhető egy bármely, de egyazon (egészóra) időértékre nézve értelmezett, ellenkező irányú menetvonal,

p) üzemi célú menetvonal: az üzemi menetrendben nem lekötött szabad kapacitás terhére az üzemi vonat közlekedtetésére igénybe vett menetvonal, amelynek igénylésére önállóan vagy a fejlesztési közreműködő kezdeményezésére a pályahálózat-működtető jogosult,

q) üzemi menetrendben nem lekötött szabad kapacitás: a menetvonal-katalógus, valamint a vasúti pályahálózat nem megszerkesztett menetvonalakból álló szabad kapacitása,

r) üzemi vonat: a nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat működtetése érdekében, valamint rendkívüli esemény miatt közlekedő, vasúti személyszállítást és a pályahálózat-működtetőn kívül más részére vasúti árufuvarozást nem végző vonat, függetlenül annak üzemeltetőjétől,

s) vasúti pályaszakasz: a nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat egyértelműen azonosítható és összefüggő része."

2. § Az R. 8. §-a a következő (7a) bekezdéssel egészül ki:

"(7a) A kapacitás-elosztó szervezet a honlapján az éves menetvonal-igények benyújtását követően legkésőbb négy hónappal közzéteszi az üzemi menetrend tervezetét. A közzétett tervezetet egy hónappal az éves üzemi menetrend hatálybaléptetését megelőzően a kapacitás-elosztó szervezet frissíteni köteles."

3. § Az R. 13. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:

"(4a) A kapacitás-elosztó szervezet a kiutalt menetvonalat módosíthatja, ha az más menetvonaligény kielégítése érdekében szükséges, és ahhoz a már korábban kiutalt menetvonal igénylője hozzájárul."

4. § Az R. 11. alcíme a következő 21/A-21/B. §-sal egészül ki:

"21/A. § (1) A pályahálózat-működtető az éves üzemi menetrend tervezése során köteles az igénylőkkel egyeztetést tartani a tervezett jelentős vágányzárakról. Az egyeztetés eredményét és a tervezett jelentős vágányzár helyét és idejét a pályahálózat-működtető honlapján legalább huszonnégy hónappal az üzemi menetrend hatálybalépését megelőzően köteles közzétenni, és legalább tizenkét hónappal az üzemi menetrend hatálybalépését megelőzően frissíteni.

(2) A több pályahálózat-működtető által üzemeltetett pályahálózatot érintő tervezett jelentős vágányzár esetén az érintett pályahálózat-működtetők kötelesek egyeztetni az érintett igénylőkkel és kiszolgálólétesítményüzemeltetőkkel legalább huszonnégy hónappal a vágányzárral érintett üzemi menetrend hatálybalépését megelőzően. Az egyeztetés eredményét jegyzőkönyvben rögzítik, amely a vágányzári technológia és a kapacitáselosztás alapját képezi. Az egyeztetéstől csak abban az esetben lehet eltekinteni, ha az érintett pályahálózatműködtetők, igénylők és kiszolgálólétesítmény-üzemeltetők az egyeztetés elmaradásában előzetesen írásban megállapodtak. Ha az (1) bekezdés szerinti vágányzári információk közzétételének és frissítésének időpontja között a (3) bekezdés szerint egyeztetésre kerül sor, a pályahálózat-működtetőknek az egyeztetés lezárulása után és az (1) bekezdés szerinti vágányzári információk frissítése előtt ismételten egyeztetniük kell az igénylőkkel és az érintett kiszolgálólétesítmények üzemeltetőivel. Az egyeztetés eredményét jegyzőkönyvben rögzítik, amely a vágányzári technológia és a kapacitás-elosztás alapját képezi.

(3) Ha a tervezett jelentős vágányzár hatása más pályahálózat-működtetőt is érint, akkor az érintett pályahálózatműködtetők - szükség esetén az érintett igénylők és kiszolgálólétesítmény üzemeltetőinek bevonásával - az (1) bekezdés szerinti közzététel előtt egyeztetnek egymással a tervezett jelentős vágányzárról. Az egyeztetés eredményét jegyzőkönyvben rögzítik, amely a vágányzári technológia és a kapacitás-elosztás alapját képezi. Az egyeztetést az (1) bekezdés szerinti frissítést megelőzően a következő időpontokig le kell zárniuk:

a) legkésőbb tizennyolc hónappal az üzemi menetrend hatálybalépése előtt, ha egy vasútvonal becsült forgalmának naponta több mint 50%-át törlik, irányítják át vagy helyettesítik más közlekedési móddal, több mint harminc egymást követő napon át;

b) legkésőbb tizenhárom hónappal és tizenöt nappal az üzemi menetrendi időszak hatálybalépése előtt, ha egy vasútvonal becsült forgalmának naponta több mint 30%-át törlik, irányítják át vagy helyettesítik más közlekedési móddal, több mint hét egymást követő napon át;

c) legkésőbb tizenhárom hónappal és tizenöt nappal az üzemi menetrendi időszak váltása előtt, ha egy vasútvonal becsült forgalmának naponta több mint 50%-át törlik, irányítják át vagy helyettesítik más közlekedési móddal, legfeljebb hét egymást követő napon át.

(4) A pályahálózat-működtető az éves üzemi menetrend tervezése során köteles egyeztetést tartani azokról az (1) bekezdésen felül tervezett vágányzári munkákról, amelyek esetében az adott vasútvonal becsült forgalmának naponta több mint 10%-a kerül törlésre, átirányításra vagy más közlekedési móddal való helyettesítésre, amennyiben azok a következő menetrendi időszakra esnek, és a pályahálózat működtető az éves üzemi menetrend hatálybalépését megelőzően legkésőbb hat hónappal és tizenöt nappal korábban szerez róluk tudomást. Az egyeztetés során a pályahálózat-működtetőnek legalább négy hónappal az üzemi menetrend váltása előtt értesítenie kell az érintett igénylőket a frissített vágányzárakról, valamint részletes tájékoztatást kell nyújtania a felkínált menetvonalakról a személyszállító vonatok esetében legkésőbb négy hónappal, a teherszállító vonatok esetében legkésőbb egy hónappal a vágányzár kezdete előtt, kivéve, ha a pályahálózat-működtető és az érintett igénylők rövidebb átfutási időről írásban megállapodnak.

(5) A pályahálózat-működtető az igénylőkkel és a kiszolgálólétesítmények üzemeltetőivel folytatott egyeztetés alapján dönthet úgy, hogy

a) az e §-ban feltüntetettnél szigorúbb küszöbértékeket alkalmaz a vágányzárakra vonatkozóan, amelyek rövidebb időszakokon vagy a becsült forgalom tekintetében alacsonyabb százalékos értékeken alapulnak, vagy

b) az e §-ban meghatározottakon kívül további kritériumokat is figyelembe vesz.

(6) A kapacitás-elosztó szervezet a Hálózati Üzletszabályzatban közzéteszi az (5) bekezdés szerinti küszöbértékeket és kritériumokat .

(7) A pályahálózat-működtető dönthet úgy, hogy nem alkalmazza az (1)-(4) bekezdésben meghatározott határidőket, ha

a) a vágányzárra a biztonságos vasúti üzemeltetés érdekében van szükség,

b) a korlátozások időzítését a pályahálózat-működtető nem tudja befolyásolni,

c) a határidők alkalmazása a vasúti pálya és tartozékai élettartama vagy állapota szempontjából nem lenne költséghatékony, vagy szükségtelen károkat okozna, vagy

d) valamennyi érintett igénylő egyetért a határidők alkalmazásának mellőzésével.

(8) A (7) bekezdésben meghatározott esetekben és az (1)-(4) bekezdésben meghatározott vágányzárakon kívüli vágányzárak esetében a pályahálózat-működtetőnek haladéktalanul egyeztetnie kell az érintett igénylőkkel és a kiszolgálólétesítmények üzemeltetőivel.

(9) A pályahálózat-működtető az általa lefolytatott, (1), (4) és (8) bekezdés szerinti egyeztetésekhez az alábbi információkat biztosítja:

a) a vágányzár kezdetének és végének tervezett napját, napszakát és - amint az rendelkezésre áll - óráját,

b) a vágányzár által érintett vonalszakaszt, valamint

c) a kerülő útirányként szóba jöhető vasútvonalak kapacitását.

21/B. § (1) A kapacitás-elosztó szervezet a Hálózati Üzletszabályzatában a 3. § (1) bekezdésében foglaltak szerint közzéteszi a 21/A. § (9) bekezdése szerinti információkat vagy azok elérési útját (linkjét). A kapacitás-elosztó szervezet naprakészen tartja ezeket az információkat.

(2) A legalább harminc egymást követő napig tartó és a vasútvonal becsült forgalmának több mint 50%-át érintő vágányzárak esetében a pályahálózat-működtetőnek kérésre az igénylők rendelkezésére kell bocsátania a 21/A. § (1) bekezdése szerinti egyeztetés során egy olyan összehasonlítást, amely bemutatja a vágányzár legalább két alternatívájának feltételeit. A pályahálózat-működtetőnek az igénylők által a kérelem benyújtásakor megadott információk alapján és az igénylőkkel közösen kell kidolgoznia az alternatívákat. Az összehasonlításnak minden egyes alternatíva esetében tartalmaznia kell:

a) a vágányzár időtartamát,

b) a várható infrastruktúra-használati díjak irányadó összegét,

c) a kerülő útirányokat és azokon rendelkezésre álló szabad kapacitást,

d) a becsült eljutási időt.

(3) A (2) bekezdés szerinti vágányzár alternatívái közötti választás előtt a pályahálózat-működtetőnek egyeztetnie kell az érintett igénylőkkel, és figyelembe kell vennie a különböző alternatívák igénylőkre gyakorolt hatásait.

(4) A harminc egymást követő napnál tovább tartó és a vasútvonal becsült forgalmának több mint 50%-át érintő vágányzár esetében a pályahálózat-működtetőnek kritériumokat kell meghatároznia arra vonatkozóan, hogy a vasúti szolgáltatások esetében mely vonatokat kell átirányítani. A kritériumok meghatározása során figyelembe kell venni az igénylő kereskedelmi és működési korlátait - kivéve, ha a működési korlátok az igénylő vezetői vagy szervezeti döntéseiből erednek -, a pályahálózat-működtető költségeinek a Vtv. 28. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott költségcsökkentésére vonatkozó cél sérelme nélkül. A kapacitás-elosztó szervezet a 21/A. § (1) bekezdése szerinti egyeztetés esetén a Hálózati Üzletszabályzatban közzéteszi ezeket a kritériumokat, valamint a fennmaradó kapacitásnak a különböző típusú vasúti szolgáltatások közötti előzetes elosztását. Az egyeztetés lezárását követően és a kapacitás-elosztó szervezetre a 3. § (1) bekezdésében foglalt kötelezettségek sérelme nélkül a pályahálózat-működtetőnek az igénylőktől kapott visszajelzések alapján az érintett vasúti társaságok rendelkezésére bocsátja a fennmaradó kapacitás vasúti szolgáltatások szerinti nem kötelező jellegű bontását."

5. § Az R. 13. alcíme a következő 23/A. §-sal egészül ki:

"23/A. § A nemzetközi menetvonalak hatályosak maradnak abban az esetben, ha a várható késés a tizennyolc órát nem haladja meg. A pályahálózat-működtető a kapacitás-elosztó informatikai rendszeren keresztül haladéktalanul értesíti az igénylőt, amennyiben új vonatszám alkalmazása szükséges."

6. § Az R. 18. alcíme a következő 33/A. §-sal egészül ki:

"33/A. § E rendeletnek a vasúti pályahálózathoz történő nyílt hozzáférés részletes szabályairól szóló 55/2015. (IX. 30.) NFM rendelet módosításáról szóló 13/2019. (V. 31.) ITM rendelettel megállapított 8. § (7a) bekezdését, 13. § (4a) bekezdését, valamint 23/A. §-át első ízben a 2019. év december hónap második vasárnapjától kezdődő menetrendi évre vonatkozóan, míg a 21/A-21/B. §-át első ízben a 2021. év december hónap második vasárnapjától kezdődő menetrendi évre vonatkozóan kell alkalmazni."

7. § Az R. 34. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Ez a rendelet az egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló 2012/34/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv VII. mellékletének felváltásáról szóló, 2017. szeptember 4-i (EU) 2017/2075 felhatalmazáson alapuló bizottsági határozat végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg."

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

9. § Ez a rendelet az egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló 2012/34/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv VII. mellékletének felváltásáról szóló, 2017. szeptember 4-i (EU) 2017/2075 felhatalmazáson alapuló bizottsági határozat végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

Dr. Palkovics László s. k.,

innovációért és technológiáért felelős miniszter