24/2019. (X. 31.) EMMI rendelet
az egészségügyi szolgáltatások nyújtásához szükséges szakmai minimumfeltételekről szóló 60/2003. (X. 20.) ESZCSM rendelet és az egészségügyi szolgáltatók és működési engedélyük nyilvántartásáról, valamint az egészségügyi szakmai jegyzékről szóló 2/2004. (XI. 17.) EüM rendelet módosításáról
Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (2) bekezdés g) pont ga) alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 92. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
a 2. alcím és a 3. melléklet tekintetében az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (2) bekezdés g) pont gc) alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 92. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva
a következőket rendelem el:
1. Az egészségügyi szolgáltatások nyújtásához szükséges szakmai minimumfeltételekről szóló 60/2003. (X. 20.) ESZCSM rendelet módosítása
1. § (1) Az egészségügyi szolgáltatások nyújtásához szükséges szakmai minimumfeltételekről szóló 60/2003. (X. 20.) ESZCSM rendelet (a továbbiakban: R1.) 3. § (1) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:
(Az egészségügyi szolgáltatónak biztosítani kell)
"f) a rendelkezése alatt álló helyiségei - ideértve a folyamatos képi ellenőrzésre alkalmas biztonsági berendezéssel el nem látott és a betegforgalom előtt nyitva álló valamennyi helyiséget is - személyi biztonsági szempontból történő, napi rendszerességű, legalább a napi működés befejezése, illetve az egészségügyi szolgáltató zárása előtti átvizsgálását."
(2) Az R1. 3. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) Az (1) bekezdés f) pontja szerinti átvizsgálási feladatot az egészségügyi szolgáltató a munkavállalója, szervezeti egysége vagy szolgáltatási szerződés keretében takarítói vagy biztonsági szolgálat által vagy a házirendjében meghatározott egyéb módon biztosítja."
2. § (1) Az R1. 2. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
(2) Az R1. 3. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
2. Az egészségügyi szolgáltatók és működési engedélyük nyilvántartásáról, valamint az egészségügyi szakmai jegyzékről szóló 2/2004. (XI. 17.) EüM rendelet módosítása
3. § Az egészségügyi szolgáltatók és működési engedélyük nyilvántartásáról, valamint az egészségügyi szakmai jegyzékről szóló 2/2004. (XI. 17.) EüM rendelet (a továbbiakban: R2.) 2. számú melléklete a 3. melléklet szerint módosul.
3. Záró rendelkezések
4. § Ez a rendelet a kihirdetését követő ötödik napon lép hatályba.
Dr. Kásler Miklós s. k.,
emberi erőforrások minisztere
1. melléklet a 24/2019. (X. 31.) EMMI rendelethez
1. Az R1. 2. melléklet "Pszichiátria" "Szakmakód: 1800" megjelölésű része a "Speciális pszichiátriai gondozási tevékenység minimumfeltételei" megjelölésű táblázatot követően a következő táblázattal egészül ki:
"
Pszichiátriai - Nappali Terápiás Részleg (NTR) minimumfeltételei | |
Személyi feltételek: 20 betegre vonatkoztatva | |
Pszichiáter szakorvos | 0,25 |
Ápoló - pszichiátriai gyakorlattal | 1 |
Rehabilitációs foglalkoztató/pszichiátriai szakápoló és gyógyfoglalkoztató/gyógyfoglalkoztató szakasszisztens/művészetterapeuta/biblioterapeuta/zeneterapeuta/állatasszisztált terapeuta/ kognitív viselkedésterápiás konzulens/addiktológiai konzultáns | 1 |
Szociális munkás | 0,5 |
Pszichológus | 0,5 |
Tárgyi feltételek: a rendelő tárgyi feltételei* + | |
Helyiség orvos/ápoló/foglalkoztató számára | 2 |
Foglalkoztató helyiség kiscsoport számára** | |
Foglalkoztató helyiség nagycsoport számára*** | |
Orvosi szoba/pihenő helyiség | |
Teakonyha | |
Személyzeti öltöző**** |
Megjegyzés:
* Kivéve takarítószer és takarítóeszköz tároló, tisztaruha tároló, szennyesruha tároló, vizsgáló helyiség, fektető épületenként (járóbeteg-szakellátásban 2 órán túli tartózkodás esetén, ha a beteg önellátásra képtelen), váróhelyiség.
** minimum 10 fő számára
*** minimum 25 fő számára
**** amennyiben a gondozóban nem áll rendelkezésre
Az NTR kizárólag pszichiátriai gondozóhoz integráltan működhet."
2. Az R1. 2. melléklet "Pszichiátria" "Szakmakód: 1800" megjelölésű rész "Akut magas biztonságú (high security) osztály - 15 ágyra" megjelölésű táblázata helyébe a következő rendelkezés lép:
"
Akut magas biztonságú (high security) osztály - 15 ágyra | |
Személyi feltételek: | |
Osztályvezető: Pszichiátria szakorvos - min. 10 éves gyakorlattal | 0,5 |
Pszichiátria szakorvos | 2,5 |
Klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus/pszichológus | 0,5 |
A szakdolgozói létszám a 3. mellékletben meghatározottak szerint (ápoló, dietetikus, gyógytornász) | 15 |
Szociális munkás/felsőfokú végzettséggel rendelkező szociális szakember | 0,5 |
Gyógyfoglalkoztató/rehabilitációs tevékenység terapeuta/mentálhigiénés szakasszisztens | 0,5 |
Szocioterapeuta | 0,5 |
Biztonsági őr | 4 |
Adminisztratív munkaerő (kapcsolattartó személy) | 1,5 |
Betegszállító | 1 |
Tárgyi feltételek: az osztály általános feltételei + | |
Differenciált magas biztonságú ellátásra alkalmas, felszerelt kórtermek | X |
Betegvizsgálatra, explorációra, egyéni és csoport pszichoterápiára alkalmas helyiségek - emelt szintű biztonsági fokozatnak megfelelően | X |
Szocioterápiára alkalmas helyiségek és eszközök | X |
Általános szomatikus (bel-, neurológiai) vizsgálathoz szükséges eszközök | X |
Pszichodiagnosztika (intelligencia, személyiség tesztek) | X |
Speciális diagnosztikai és szakmai háttér: | |
Szakkonzíliumok | EL |
Belgyógyászati és intenzív terápiás háttér | EL |
Orvosi laboratórium | X |
Speciális és toxikológiai laboratórium | EK |
EKG | X |
Röntgen és ultrahang | EL |
Képalkotó eljárások (CT, MR, SPECT) | EK |
Speciális pszichodiagnosztika (neuropszichológia, személyiségelemzés, életminőség, dementia) | EL |
"
3. Az R1. 2. melléklet "SÜRGŐSSÉGI BETEGELLÁTÁS" része a "Sürgősségi betegellátó egységben szervezett szakellátás" "Szakmakód: 4602" megjelölésű részét követően a következő résszel egészül ki:
"
Sürgősségi pszichiátria | Szakmakód: 4604 | |
Sürgősségi Pszichiátriai Osztály minimumfeltételei | ||
Személyi feltételek: | ||
Orvos (ebből í pszichiáter szakorvos, 0,5 rezidens) | 1,5 | |
Klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus/pszichológus | 0,1 | |
Adminisztrátor | 1 | |
Szociális munkás | 0,1 | |
Ápoló Bsc végzettséggel (nappali műszakban) | 1 | |
4 - ügyeleti műszakban 3 - pszichiátriai szakápoló vagy a 3. melléklet 23. táblázata szerinti egészségügyi szakdolgozói létszám | X | |
Betegkísérő | EL | |
Biztonsági őr műszakonként | 1 | |
Tárgyi feltételek: az osztály általános feltételei + | ||
Differenciált ellátásra alkalmas, felszerelt kórtermek | X | |
Betegvizsgálatra, explorációra, krízisintervencióra alkalmas helyiségek | X | |
Káddal rendelkező betegfürdető | X | |
Speciális diagnosztikai és szakmai háttér: | ||
Szakkonzíliumok (belgyógyászat, neurológia) | EL | |
Orvosi klinikai laboratórium | EL | |
EKG | X | |
Radiológia és ultrahang | EL | |
Képalkotó eljárás CT | EL | |
Képalkotó eljárás MRI | EK | |
"
4. Az R1. 2. melléklet "Transzfúziológia" "Szakmakód: 6101" "Véradószolgálat" "Szakmakód: 6102" megjelölésű rész "Progresszivitási szintek:" megjelölésű része az "I. szint" megjelölésű részt követően a következő rendelkezéssel egészül ki:
(Progresszivitási szintek:)
"I/B. szint: a vérkészítményeket OVSZ-en kívül felhasználó és tároló egészségügyi szolgáltatók"
5. Az R1. 2. melléklet "Transzfúziológia" "Szakmakód: 6101" "Véradószolgálat" "Szakmakód: 6102" megjelölésű rész "Minimumfeltételek I. szint" megjelölésű rész B) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"B) Vérkészítmény tárolására szolgáló ellenőrzött tárolórendszer minimumfeltételei (vérdepó)
Személyi feltételek: | |
Orvos* | 1 |
Asszisztens/szakasszisztens** | 2 |
Tárgyi feltételek: | |
Vörösvérsejt készítmény tárolására rendszeresített hűtőszekrény, szünetmentes áramforrással, riasztórendszerrel, szavatolt hőmérséklettartással és monitorozással*** | 1 |
Fagyasztott plazma tárolására alkalmas fagyasztva tároló hűtőszekrény, szünetmentes áramforrással, riasztórendszerrel, szavatolt hőmérséklettartással és monitorozással*** | 1 |
A működés feltétele a külön jogszabályban meghatározott vérkészítmény készlet felhasználásának ellenőrzését biztosító informatikai program alkalmazása | X |
Sürgősségi vörösvérsejt transzfúziós irányelv megléte azon speciális szolgáltatást nyújtó (pl. légimentés) egészségügyi szolgáltatók részére, akik vértárolást és a helyszíni ellátás során sürgősségi transzfúziót is kívánnak végezni "0" Rh negatív vörösvérsejt készítménnyel | X |
Megjegyzés:
* Orvosnak az OVSZ biztosítja a szükséges ismeretek megszerzését rendszeres továbbképzésen való részvétel útján.
** Az egészségügyi szakdolgozóknak a szükséges ismeretek megszerzését az OVSZ biztosítja, amely magában foglalja az 1 hetes transzfuziológiai tanfolyamot (térítési díjas), valamint az érintett Vérellátó vérkiadójában biztosított 16 órás képzést, melyről az adott vérellátó vezetője igazolást ad ki.
*** regisztráló berendezés hiányában 4 óránkénti leolvasás, az adatok hitelesített lejegyzése
**** kizárólag FFP tárolást is végezni kívánó egészségügyi szolgáltatók esetében Minőségügyi feltételek:
- Már működő depó esetén rendszeres OVSz audit "megfelelő" eredménnyel.
- Depó kialakítása előtt eredményes előzetes OVSz audit."
6. Az R1. 2. melléklet "Transzfúziológia" "Szakmakód: 6101" "Véradószolgálat" "Szakmakód: 6102" megjelölésű része a következő táblázattal egészül ki:
"
A véradószolgálat minimumfeltételei | |
Személyi feltételek: | |
Orvos | 1 |
Egyéb diplomás* (diplomás ápoló, mentőtiszt) | 1 |
Tárgyi feltételek: a rendelő általános minimumfeltételei + | |
Váróhelyiség (véradók fogadására, a kérdőív kitöltésére zavartalan terület/asztal, szék) | X |
A vérvételi zsákok előkészítésére, a levett vér és a tartalék felszerelés tárolására legalább 8 m2 elkülönített terület | X |
Vizsgáló helyiség vagy elkülönített terület | X |
Vérvételi ágyanként 4 m2 alapterület | X |
Intézményben 20-28 Celsius fok, kiszálláson 18-30 Celsius fok | X |
230 V elektromos áramellátás (ellenőrzött érintésvédelemmel ellátott elosztóval hálózatról vagy zajszűrővel ellátott aggregátorról) | X |
Ha szükséges, mesterséges szellőztetés, világítás | X |
Legfeljebb 50 m távolságban ivóvíz minőségű vízvételi lehetőség vagy legalább 30 l mennyiségű ivóvíz tartályban | X |
Vérvételi ágy | 3 |
Vérvételi rázómérleg | 2 |
Etalon zsák (rázómérleg ellenőrzéséhez) | X |
Ujjbegyszúró lándzsa | X |
Hemoglobinométer | X |
Hemoglobin mérő küvetta | X |
Hemoglobinométer kontrollok | X |
Vércsoport meghatározó kártya | X |
Keverőpálca | X |
Vércsoport meghatározó kártya fedőfólia | X |
Ampullás gyári 0,9%-os NaCl oldat | X |
Egyszerhasználatos pipetta | X |
Előzetes vércsoport címkék | X |
Vákumos natív mintacső, kupakkal | X |
Vákumos mintacső alvadásgátlóval, kupakkal | X |
Csőhegesztő készülék | X |
Védőtasak a zsákrendszer csomagolására | X |
Vérminta szállító állványok/szállító doboz | X |
Teljes vérszállító hűtőtálca rendszer/betét/tálca/kocsi | X |
0-9%-os NaCl infúzió | X |
Szobahőmérő | X |
OVSZ-szel kötött vérgyűjtésre vonatkozó együttműködési megállapodás** | X |
OVSZ által kiadott vérgyűjtési eljárásrend GMP szerint | X |
Felszerelést ellenőrző lista | X |
Előzetes tájékoztató a véradóknak | X |
Tájékoztató a véradóknak azokról a gyógyszerekről, amelyek kizárást eredményeznek | X |
Véradó kérdőív | X |
Véradó hozzájárulási nyilatkozat | X |
Véradó bizonylat | X |
Vérvételi sorszám címke rendszer | X |
Tájékoztató és rendelkező nyilatkozat irányított véradók részére | X |
Észlelési lap véradó rosszullét esetére | X |
Baleseti lap | X |
Vérvételi zsákrendszer reklamációs lap | X |
Vérgyűjtési jegyzőkönyv | X |
Vérgyűjtési hibalap | X |
Pharmindex (online vagy zsebkönyv) | X |
Étkezési jegy** | X |
Ostyaszelet | X |
Palackos ásványvíz | X |
Megjegyzés:
* Egyéb diplomás esetén orvos elegendő intézményen belül elérhető távolságban
** Az emberi vér és vérkomponensek gyűjtésére, vizsgálatára, feldolgozására, tárolására és elosztására vonatkozó minőségi és biztonsági előírásokról, valamint ezek egyes technikai követelményeiről szóló 3/2005. (II. 10.) EüM rendelet alapján"
7. Az R1. 2. melléklet
a) "LABORATÓRIUMI DIAGNOSZTIKA" megjelölésű részében a "NAT akkreditáció" szövegrészek helyébe a "NAH akkreditáció" szöveg, a "2019. január 1-jétől" szövegrészek helyébe a "2022. január 1-jétől" szöveg,
b) "Szövetbanki tevékenység" "Szakmakód: 6001" megjelölésű rész c) Szaruhártyaszövet megjelölésű táblázatában a "Szemészet szakorvos" szövegrész helyébe a "Szemészet szakorvos/orvos/biológus - orvos vagy a feladatra kiképzett és levizsgázott biológus végzettségű személy a Szemészeti Klinika szakmai irányításával" szöveg
lép.
2. melléklet a 24/2019. (X. 31.) EMMI rendelethez
Az R1. 3. melléklete a következő 26. táblázattal egészül ki:
"
26. Szakdolgozói minimumfeltételek (1800) akut magas biztonságú (high security) osztályra vonatkozóan | |
Szakápoló | 7,5/15 ágy |
Ápoló BSc végzettséggel | 1/15 ágy (nappali műszakban) |
Ápolási asszisztens | 7,5/15 ágy |
Összes ápolói létszám | 15/15 ágy |
Éjszakai műszakban biztosítani szükséges az ápolói végzettséggel rendelkező ápolók 75%-os arányát."
3. melléklet a 24/2019. (X. 31.) EMMI rendelethez
Az R2. 2. számú melléklet I. rész "46 Sürgősségi betegellátás" megjelölésű része a következő sorral egészül ki:
"4604 sürgősségi pszichiátria"