3/2019. (II. 27.) ITM rendelet
a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakört betöltő munkavállalók szakmai képzésének és vizsgáztatásának, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működésének, a képzési engedély kiadásának, továbbá a vasúti járművezetői gyakorlat szabályairól szóló 19/2011. (V. 10.) NFM rendelet módosításáról
A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 13. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 116. § 18. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § A vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakört betöltő munkavállalók szakmai képzésének és vizsgáztatásának, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működésének, a képzési engedély kiadásának, továbbá a vasúti járművezetői gyakorlat szabályairól szóló 19/2011. (V. 10.) NFM rendelet (a továbbiakban: R.) 6. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Ha az adott alapképzésre a vizsgáztató szervezet nem határozott meg képzési programot, a képzőszervezet az általa, más képző szervezet vagy vasúti társaság által meghatározott és a vizsgáztató szervezet által jóváhagyott képzési programot alkalmazza. A vonal- és állomásismereti képzési programok jóváhagyásához a pályahálózat működtetőjének nyilatkoznia kell arról, hogy a képzési program a valós állapotoknak megfelelő adatokat tartalmazza. A pályahálózat működtetőjének nyilatkozatát a jóváhagyás iránti kérelemhez csatolni kell. Ha a vonalismereti képzés az útvonalat a vezetőfülkében tartózkodó járművezető szemszögéből bemutató videófelvétellel vagy szimulációs gyakorlattal történik, akkor ezt a képzési programban fel kell tüntetni, és a videofelvételt a képzési program részeként kell kezelni. A vonalismereti képzés során csak a vizsgaközpont honlapján közzétett szempontrendszernek megfelelő videófelvétel, szimulációval történő képzés esetén csak a vizsgaközpont által minősített szimulációs berendezés és szimuláció használható."
2. § Az R. 7. § d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A képzési program kialakítására a következő elvek figyelembevételével kerül sor:)
"d) a járművezetők képzése során ajánlott, de nem kötelező szimulációs berendezések használata, különösen a szokatlan munkakörülmények és ritkán alkalmazott szabályok oktatásánál, valamint olyan eseményekkel (így különösen rendkívüli események, vészhelyzet) kapcsolatos gyakorlati oktatás során, amelyeket munkavégzés közben nem lehet bemutatni; az útvonalismeret elsajátítását illetően, a 3. melléklet Járművezető alapképzés táblázataiban meghatározott, más járművezető felügyelete mellett történő vezetési gyakorlaton felül vagy mellett képzési módszerként felhasználhatók az útvonalat a vezetőfülkében tartózkodó járművezető szemszögéből bemutató videófelvételek, szimulációk."
3. § Az R. 8. §-a a következő (6a) bekezdéssel egészül ki:
"(6a) Vasúti járművezetők esetében a vonalismereti képzés elméleti képzésének részeként az elméleti oktatónak rendelkeznie kell az adott vonalra, vonalszakaszra érvényes tanúsítvánnyal az útvonalat a vezetőfülkében tartózkodó járművezető szemszögéből bemutató videófelvételekkel vagy szimulációkkal történő oktatás esetén."
4. § Az R. 37. §-a a következő (15) bekezdéssel egészül ki:
"(15) A vasúti társasági vizsgára vonatkozó rendelkezéseket az időszakos vizsgáztatás vonatkozásában 2020. január 1-jétől kell alkalmazni, ha a vasúti társaság és a vizsgaközpont közötti megállapodás alapján a típusismeret, a vonal- és az állomásismeret modulok esetében a vizsgáztató szervezet 2019. december 31-ig a vizsgaközpont. A vasúti társaság a megállapodás tényét a vizsgáztatási utasításban szerepelteti, amelyet a megállapodás megkötéstől számított 15 napon belül megküld a hatóságnak."
5. § Az R. 3. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
6. § Az R.
a) 35/E. § (1) és (3) bekezdésében a "vizsgaközpont" szövegrész helyébe a "vizsgáztató szervezet" szöveg,
b) 37. § (14) bekezdésében a "vizsgára vonatkozó rendelkezéseket 2019. január 1-jétől" szövegrész helyébe a "vizsgára vonatkozó rendelkezéseket a (15) bekezdésben foglaltak kivételével 2019. január 1-jétől" szöveg
lép.
7. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Az 1-3. §, az 5. § és az 1. melléklet az e rendelet kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.
8. § Ez a rendelet a közösségi vasúti rendszereken mozdonyokat és vonatokat működtető mozdonyvezetők minősítéséről szóló, 2007. október 23-i 2007/59/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 20. cikk (2) bekezdésének, 23. cikk (2) bekezdésének és III. mellékletének való megfelelést szolgálja.
Dr. Palkovics László s. k.,
innovációért és technológiáért felelős miniszter
1. melléklet a 3/2019. (II. 27.) ITM rendelethez
1. Az R. 3. melléklet V. Vasúti járművezető alapképzések fejezet 3.2. pontjában foglalt táblázat F:2-G:2 mezője helyébe a következő mezők lépnek:
(F | G) | |
(1. | Az elméleti képzés minimális ideje órában megadva | Előírt gyakorlatok óraszámban) |
(2.) | 1 óra elmélet vagy a vonal mindkét viszonylatát bemutató videófelvétel vagy a vonal mindkét viszonylatát bemutató szimulációs gyakorlat | Felügyelet alatti vezetési gyakorlat vagy a járművezető mellett legfeljebb 1 fő utazási gyakorlat* útvonalanként: legalább 3 oda-vissza út vagy a vonal mindkét viszonylatát bemutató videofelvétel vagy a vonal mindkét viszonylatát bemutató szimulációs gyakorlat esetén 1 oda-vissza út |