34/2020. (IX. 16.) BM rendelet

a belügyminiszter irányítása alá tartozó rendvédelmi szervek által üzemben tartott szolgálati járművekre, azok forgalomba helyezésére, időszakos vizsgálatára vonatkozó különös szabályokról szóló 58/2015. (X. 27.) BM rendelet módosításáról

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés m) pont mb) alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 40. § (1) bekezdés 20. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 116. § 18. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró innovációs és technológiai miniszterrel egyetértésben -a következőket rendelem el:

1. § A belügyminiszter irányítása alá tartozó rendvédelmi szervek által üzemben tartott szolgálati járművekre, azok forgalomba helyezésére, időszakos vizsgálatára vonatkozó különös szabályokról szóló 58/2015. (X. 27.) BM rendelet (a továbbiakban: R.) 1/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"1/A. § E rendelet alkalmazásában

a) fedélzeti adatbusz: a jármű vezérlő eszközeinek elektronikus kommunikációját biztosító szimmetrikus vagy aszimmetrikus kétvezetékes áramkör;

b) járműkövető rendszer alkalmazás: a járműben elhelyezett telematikai eszköz által továbbított járműforgalmazási adatok (elsősorban a jármű geopozíciója, igénybevételi módja, megkülönböztető jelzést adó berendezés aktív vagy inaktív állapota, gépjárművezető személye) rögzítését és feldolgozását végző informatikai alkalmazás;

c) jóváhagyó jegyzőkönyv: az átszerelést végrehajtó kiképzett szakszemélyzet által írásban vagy elektronikus formában kiállított dokumentum, amely az átszerelés időpontját, helyszínét, az átszerelést végrehajtó szakszemélyzet adatait, a jármű egyedi beazonosíthatóságát biztosító adatokat, az átszereléssel történt funkcióváltás leírását (a korábbi és az új funkció ismertetése), az átszerelés során elvégzett feladatokat tartalmazza;

d) kényszerszállító jármű: olyan jármű, amelynek kizárólagos vagy elsődleges rendeltetése a személyi szabadságot korlátozó intézkedések alá vont személyek szállítása;

e) különleges helyzet: az Alaptörvényben meghatározott különleges jogrend formái;

f) sebesültszállító jármű: a többcélú személyszállító járműből átszereléssel kialakított jármű, amely kétszintes elrendezéssel alkalmas tizenkét darab, a Magyar Honvédségnél rendszeresített hordágy befogadására és az egészségügyi szakszemélyzet elhelyezésére;

g) telematikai eszköz: a telematikai eszköz a készre szerelt egységcsomagból és a perifériákból épül fel; az egységcsomag a rendvédelmi szervre jellemző SIM kártyával, szoftverrel és fedélzeti egység-azonosítóval ellátott, a rendvédelmi szerv által meghatározott konfigurációk és igényelt funkcionalitás eléréséhez szükséges alapegység a perifériák nélkül; a perifériák a kiegészítők és a tartozékok együtt.

h) többcélú személyszállító jármű: a rendeltetésszerű használat során közutat is igénybe vevő, a rendvédelmi szervnél üzemeltetett M3 kategóriájú, legalább negyven fő ülő utas és egy fő gépkocsivezető befogadóképességű jármű, amely különleges helyzet fennállása esetén sebesültszállító vagy törzsvezetési pont járművé történő átszereléssel többféle rendvédelmi feladat ellátására alkalmas, és a különleges helyzet megszűnését követően eredeti funkciója visszaállítható;

i) törzsvezetési pont jármű: a többcélú személyszállító járműből átszereléssel kialakított jármű, amely alkalmas speciális kommunikációs és elektronikus eszközök fogadására és adatok továbbítására, számítógépes munkahelyek kialakítására."

2. § Az R. 6. § (3) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:

(A jármű méretétől függően bármely karosszéria eleme ellátható:)

"c) büntetés-végrehajtási szolgálati jármű esetében piros, sárga, szürke"

(fényvisszaverő jelzéssel is.)

3. § Az R. 7/B. § (10) bekezdése a következő f)-h) ponttal egészül ki:

[Az (1) bekezdésben meghatározott követelmény alól az egyes rendvédelmi szerveket irányító miniszter felmentést adhat szervezetirányítói hatáskörben]

"f) a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény végrehajtásáról szóló 154/2015. (VI. 19.) Korm. rendelet 70. § (1) bekezdése szerint az országos parancsnok és az országos főigazgató részére személyes gépkocsihasználatra biztosított jármű,

g) az 5000 km éves futásteljesítményt a felmentést megelőző három év átlagában el nem érő jármű,

h) a 100 üzemóra éves teljesítményt a felmentést megelőző három év átlagában el nem érő jármű."

(esetében, ha azt a feladat jellege szükségessé teszi).

4. § Az R. 9/A. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A közúti járművekre, a közúti járművekbe szerelhető alkatrészekre, illetve a közúti járműveknél használatos tartozékokra vonatkozó egységes műszaki előírások elfogadásáról és ezen előírások alapján kibocsátott jóváhagyások, kölcsönös elismerések feltételeiről szóló ENSZ-EGB 107. számú Előírásban (a továbbiakban: ENSZ-EGB 107. számú Előírás) foglaltakat az ENSZ-EGB 107. számú Előírás 1. alcím 1.2. pont 1.2.1. alpontja értelmében a kényszerszállító járművekre nem kell alkalmazni."

5. § Az R. a következő 4/B. és 4/C. alcímmel egészül ki:

"4/B. A rendvédelmi szerv által üzemben tartott többcélú személyszállító járműre vonatkozó műszaki követelmények

9/E. § (1) A többcélú személyszállító járműben rögzítési pontokat - ideértve a biztonsági öv rögzítő pontokat is -és csatlakozó elemeket kell kialakítani, amelyek lehetővé teszik a sebesültszállító vagy törzsvezetési pont járművé történő átszerelését.

(2) A többcélú személyszállító jármű sebesültszállító vagy törzsvezetési pont járművé történő átszerelhetőségét, műszaki, szilárdsági, közlekedés-biztonsági megfelelőségét akkreditált intézet igazolhatja.

(3) A többcélú személyszállító jármű

a) a közlekedési hatóság által kiadott forgalomba helyezési engedéllyel helyezhető forgalomba, vagy

b) - már forgalomba helyezett jármű esetében - a közlekedési hatóság által kiadott előzetes átalakítási engedély alapján hozható létre.

(4) A már forgalomba helyezett, utólag átalakított többcélú személyszállító jármű esetében az időszakos műszaki vizsgálati kötelezettséget kizárólag a jármű forgalmi engedélyében szereplő érvényességi időpontban kell teljesíteni, az átszerelt járművet az átszerelés miatt időszakos vizsgálatnak soron kívül nem kell alávetni.

(5) A többcélú személyszállító járművet a gyors átszerelhetőség érdekében úgy kell kialakítani, hogy az átszerelést négy fő kiképzett szakember - személyenként négy óra munkaidővel számolva - el tudja végezni.

(6) A többcélú személyszállító járműben a sebesültszállító járművé történő átszerelhetőség érdekében hordágyrögzítési pontokat kell kialakítani. A hordágyrögzítési pontoknak meg kell felelnie az MSZ EN 1789+A2 szabvány mechanikai szilárdsági követelményeinek, vagy az abban meghatározott követelményekkel legalább egyenértékűnek kell lennie. A hordágyrögzítés megfelelőségét akkreditált intézet által kiállított, megfelelést igazoló jegyzőkönyvvel kell igazolni.

4/C. A rendvédelmi szerv által üzemben tartott többcélú személyszállító járműre vonatkozó egyéb előírások

9/F. § (1) A többcélú személyszállító jármű átszerelését kiképzett szakszemélyzet végzi előzetes elrendelés alapján. Az átszerelésről jóváhagyó jegyzőkönyvet kell készíteni az elrendelő személy ellenjegyzésével.

(2) A többcélú személyszállító jármű vezetéséhez a járművezetőnek PÁV II. jogosultsággal vagy a belügyi szerv által használt szolgálati gépjárművet és szolgálati hajót vezető és a gépjárművezetést oktató személy képzési követelményeinek megállapításáról szóló 18/2016. (VIII. 16.) BM utasítás (a továbbiakban: Képzési Utasítás) 4. § f) pontja szerinti képzés elvégzését igazoló érvényes okmánnyal kell rendelkeznie. A többcélú személyszállító jármű sebesültszállító járműként történő igénybevétele esetén a megkülönböztető jelzést nem kell alkalmazni, de megkülönböztető jelzést adó berendezés használata esetén a jármű vezetésére vonatkozóan a Képzési Utasítás 41. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.

(3) A sebesültszállító vagy törzsvezetési pont jármű forgalomba helyezését, valamint időszakos műszaki vizsgálatát az M3 járműkategóriára vonatkozó előírások szerint kell végrehajtani, és a forgalomba helyezési eljárásban, valamint a műszaki vizsgálat során a típusengedélyt, a hordágyrögzítési pont kialakításának megfelelőségét igazoló, akkreditált intézet által kiállított igazoló jegyzőkönyvet, továbbá az átszerelést jóváhagyó jegyzőkönyvet is be kell mutatni."

6. § Az R. a következő 13. §-sal egészül ki:

"13. § Az 1/A. §, a 6. § (3) bekezdés c) pontja, a 9/E. § és a 9/F. §, valamint a 2. melléklet 3. pont d)-f) alpontjai tervezetének a műszaki szabályokkal és az információs társadalom szolgáltatásaira vonatkozó szabályokkal kapcsolatos információszolgáltatási eljárás megállapításáról szóló, 2015. szeptember 9-i (EU) 2015/1535 európai parlamenti és tanácsi irányelv 5-7. cikke szerinti előzetes bejelentése megtörtént."

7. § Az R. 2. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

9. § E rendelet tervezetének a műszaki szabályokkal és az információs társadalom szolgáltatásaira vonatkozó szabályokkal kapcsolatos információszolgáltatási eljárás megállapításáról szóló, 2015. szeptember 9-i (EU) 2015/1535 európai parlamenti és tanácsi irányelv 5-7. cikke szerinti előzetes bejelentése megtörtént.

Dr. Pintér Sándor s. k.,

belügyminiszter

1. melléklet a 34/2020. (IX. 16.) BM rendelethez

Az R. 2. melléklet 3. pontja a következő d)-f) alponttal egészül ki:

[A közúti forgalomban részt vevő M2, M3 járműkategóriájú (autóbusz) kényszerszállító jármű tekintetében az alábbi szabályokat kell alkalmazni:]

"d) az M3 járműkategóriájú kényszerszállító jármű egy légterű felügyelői és cellaterének vészkijárataként a hátsó - tengelyek közötti - utas ajtót, valamint a minimum 500x700 mm szabad nyílásméretű tetőszellőzőt kell figyelembe venni;

e) az M3 járműkategóriájú kényszerszállító jármű csoportos elkülönítő terének vészkijárataként a speciális szerszámmal bontható rácsozatú tetőszellőzőt kell figyelembe venni;

f) a gépkocsivezető számára műszaki megoldással biztosítani kell, hogy az M3 járműkategóriájú kényszerszállító jármű külső vésznyitóit kapcsoló segítségével hatástalaníthassa."

Tartalomjegyzék