5/2020. (IV. 27.) MvM rendelet
a Kulturális Javak Bizottságáról
A kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvény 93. § (2) bekezdés k) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 14. § (1) bekezdés 14. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § E rendelet hatálya a kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvény 6. § (3) bekezdésében örökségvédelmi tanácsadó testületként meghatározott és a kulturális örökség védelmével kapcsolatos szabályokról szóló 68/2018. (IV. 9.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 4. § (1) bekezdés c) pontja szerint kijelölt Kulturális Javak Bizottságára (a továbbiakban: testület) terjed ki.
2. § (1) A kulturális örökség védelméért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) kéri fel a Korm. rendelet 4. § (13) bekezdésében meghatározott intézményeket és szervezeteket, hogy a testület tagjaira vonatkozó javaslataikat a miniszteri felkérés kézhezvételétől számított 21 napon belül küldjék meg számára.
(2) A miniszter a beérkezett javaslatok alapján dönt a tagok felkéréséről.
3. § (1) A tagság a miniszter felkérésének elfogadásáról szóló írásbeli nyilatkozat megtételével jön létre.
(2) A tag megbízatása megszűnik:
a) a megbízatás időtartamának elteltével,
b) lemondással,
c) visszavonással vagy
d) a tag halálával.
(3) Ha a tag megbízatása megszűnik, a miniszter a tagsági viszony megszűnésétől számított 30 napon belül javaslatot kér az új tag felkérése érdekében. Az új tag személyére az a szerv jogosult javaslatot tenni, amely a kiesett tagra vonatkozó korábbi javaslatot is tette.
(4) A tag megbízásának visszavonására akkor kerülhet sor, ha a tag a feladatát tartósan nem látja el. A visszavonást indokolni kell.
(5) A lemondást a tag írásban közli a miniszterrel.
(6) A tag köteles részt venni a testület tevékenységében, mely a testületi üléseken való részvételen túl magába foglalja az elektronikus véleményegyeztetésben való közreműködést is.
4. § (1) A testületet az elnök vezeti.
(2) Az elnököt a tagok maguk közül egyszerű többséggel választják.
(3) Az elnöki megbízatás
a) az elnöki tisztségről való lemondással vagy
b) a tag megbízatásának megszűnésével
szűnik meg.
(4) Az elnök
a) dönt a testületi ülés napirendjéről,
b) előterjeszti az ügyeket,
c) hitelesíti az ülés jegyzőkönyvét és a testületi állásfoglalásokat, valamint
d) jóváhagyja a testület éves tevékenységéről készített jelentést.
(5) Az elnök akadályoztatása esetén az ülésen jelenlévő tagok egyszerű többséggel az ülés időtartamára levezető elnököt választanak.
5. § (1) A testület működtetésével kapcsolatos személyi és működési költségekre a miniszter külön pénzügyi keretet biztosít a miniszter által vezetett minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) költségvetésében.
(2) A testület elnöke és tagjai díjazásban részesülnek, melynek mértéke ülésenként
a) az elnök esetében bruttó 100 000 Ft,
b) a tagok esetében bruttó 80 000 Ft.
(3) Az elektronikus véleményegyeztetésért nem jár tiszteletdíj.
6. § (1) A testület titkársági feladatainak ellátásáról a miniszter a testületi titkár útján gondoskodik. A testületi titkár szakirányú képzettséggel rendelkező kormánytisztviselő, aki nem tagja a testületnek, az üléseken tanácskozási joggal vesz részt.
(2) A testületi titkár
a) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
b) megküldi a testületi ülés meghívóját a tagoknak a testület elnöke által elfogadott napirenddel és a napirenden szereplő ügyek dokumentációjával együtt legkésőbb 3 nappal az ülés előtt elektronikus úton,
c) értesíti az ülésre meghívottakat,
d) vezeti a testületi ülés jegyzőkönyvét és gondoskodik a jelenléti ív kitöltéséről,
e) végzi a testület munkájával kapcsolatos adminisztrációt, nyilvántartja a napirendi pontokhoz tartozó előterjesztéseket és a testület állásfoglalásait, valamint
f) éves jelentést készít a testület tevékenységéről a tárgyévet követő január 30-ig.
7. § (1) A testület üléseinek helyszíne a minisztérium székhelye vagy telephelye.
(2) A testület havonta egy alkalommal ülésezik.
(3) A rendes ülések között elektronikus véleményegyeztetés szükséges, ha
a) az ügy rendes ülésen történő megtárgyalása nem lehetséges a meghatározott határidőben, vagy
b) a testület elnöke erről dönt.
8. § (1) A testület ülésén
a) a tagok szavazati joggal,
b) a meghívottak és a kulturális javak hatóságának képviselői tanácskozási joggal
vesznek részt.
(2) A testület határozatképes, ha a tagoknak legalább a fele jelen van.
(3) A testület a felmerülő kérdésekben szavazással fogadja el állásfoglalásait, amelynek során minden tagnak egy szavazata van, és a döntést egyszerű többséggel hozza meg.
(4) Szavazategyenlőség esetén az elnök vagy az elnök távolléte esetében a levezető elnök szavazata dönt.
(5) A testület tagja nem vehet részt olyan állásfoglalás kialakításában, amellyel kapcsolatban nem várható el tőle az elfogulatlan véleménynyilvánítás, avagy az ügy az érdekkörét érinti. A tag köteles az elnöknek bejelenteni, amennyiben vele szemben összeférhetetlenségi ok áll fenn.
(6) A testület üléséről jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza
a) a résztvevők nevét és részvételük minőségét,
b) a tárgyalt napirendi pontokat,
c) a testület állásfoglalását és annak indokolását napirendi pontonként, valamint
d) a tag kérésére annak különvéleményét.
9. § (1) A testület tagja, valamint a testületi ülés egyéb résztvevője, továbbá a testület titkára a testület tevékenysége során tudomására jutott tényekre és adatokra nézve titoktartásra kötelezett.
(2) A kulturális javak hatósága döntéseinek előkészítése keretében adott állásfoglalás a hatósági ügy iratának minősül, abba betekinteni vagy arról másolatot készíteni az általános közigazgatási rendtartás szabályai szerint lehet.
10. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Dr. Gulyás Gergely s. k.,
Miniszterelnökséget vezető miniszter