Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

...Bővebben...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Bővebben...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Bővebben...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Bővebben...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Bővebben...

Mínusz jel keresésben

'-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából.                               

...Bővebben...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Bővebben...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Bővebben...

Egy bíró ítéletei

HANGGAL! A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!                    

...Bővebben...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Bővebben...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Bővebben...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni bennük a Jogkódex?

...Bővebben...

427/2022. (X. 28.) Korm. rendelet

a védelmi és biztonsági igazgatás területi és helyi szabályairól

A Kormány a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 83. § 5. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A területi védelmi bizottság

1. § (1)[1] A területi védelmi bizottság elnökét védelmi és biztonsági igazgatási feladata ellátásában a fővárosi és vármegyei kormányhivatal, valamint a védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő szerv, szervezet javaslattevő, döntés-előkészítő jogkörrel támogatja, és közreműködik a döntés végrehajtásában.

(2)[2] A területi védelmi bizottság és munkaszervezete működési feltételeit a fővárosi és vármegyei kormányhivatal biztosítja, valamint ellátja a gazdálkodásukkal kapcsolatos feladatot.

(3)[3] A területi védelmi bizottság és munkaszervezete működési támogatására biztosított központi pénzügyi forrást a fővárosi és vármegyei kormányhivatal elkülönítetten kezeli. A pénzügyi forrás felhasználása a területi védelmi bizottság által jóváhagyott éves feladat- és pénzügyi terv alapján történik. Az abban foglaltak teljesítéséről a területi védelmi bizottság elnöke évente, a tárgyévet követő év március 31. napjáig beszámol a honvédelemért felelős miniszternek és a védelmi és biztonsági igazgatás központi szervének.

2. § A területi védelmi bizottság az illetékességi területén, a szervezeti és működési szabályzatában meghatározottak alapján együttműködik a honvédelmi igazgatási és a kijelölt katasztrófavédelmi feladatot ellátó szervvel, valamint a védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő más szervvel, szervezettel.

3. § A területi védelmi bizottság elnöke

a)[4] felel a vármegyei, fővárosi szintű védelmi és biztonsági feladatok összehangolásáért,

b) irányítja a hibrid fenyegetéssel szembeni ellenálló képesség növelésének területi szintű feladatait,

c) koordinálja a kulturális javak védelmével kapcsolatos feladat végrehajtását,

d) koordinálja a befogadó nemzeti támogatással kapcsolatos területi feladat végrehajtását,

e) gyakorolja a polgári védelemmel, valamint a gazdasági és anyagi szolgáltatással kapcsolatos hatáskört,

f) biztosítja a területi védelmi bizottság védelmi és biztonsági célú vezetési infrastruktúrájának, valamint a védelmi és biztonsági igazgatás infokommunikációs rendszerének folyamatos működőképességét,

g) a területi védelmi bizottság illetékességi területén működő helyi védelmi bizottság elnökét, valamint a főpolgármestert és a polgármestert a hatáskörükbe tartozó feladat végrehajtására utasíthatja,

h) meghatározza a katasztrófák elleni védekezés (a továbbiakban: védekezés) területi feladatát, ellenőrzi annak végrehajtását, illetve kezdeményezi a területi polgári védelmi erő bevonását,

i) hatáskörét meghaladó esetben, a védekezéssel összefüggésben az ágazati koordinációs szerv, összehangolt védelmi tevékenység esetén a védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve útján kezdeményezi a Kormány döntését,

j) az ágazati koordinációs szerv, összehangolt védelmi tevékenység esetén a védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve útján - ha az intézkedés késedelme elháríthatatlan kárral vagy veszéllyel járna, közvetlenül a katonai szervezet parancsnoka vagy a honvédelemért felelős miniszter által vezetett minisztérium vezető ügyeleti szolgálata útján - kezdeményezi a Magyar Honvédség védekezésbe történő bevonását,

k) illetékességi területén gondoskodik a helyreállítás sorrendjének és ütemének megvalósításáról,

l) intézkedik a lakosság alapvető ellátásának biztosításáról a normál életkörülmények helyreállításáig,

m) meghatározza az illetékességi területén működő közigazgatási szerv helyreállítással kapcsolatos feladatát,

n) koordinálja a humanitárius segély elosztását.

4. § A területi védelmi bizottság állapítja meg

a) a nemzetbiztonsági szolgálatok kivételével a védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő kiértesítésének, riasztásának, készenléte fokozásának, valamint az információ továbbításának követelményeit,

b) a helyi védelmi bizottság által létrehozandó munkacsoport és az általa kezelendő iratok körét,

c) a helyi védelmi bizottság, valamint az általa létrehozandó munkacsoport tagjának, a polgármester, a honvédelmi referens és a közbiztonsági referens védelmi és biztonsági felkészítésének követelményét,

d) a gazdasági és anyagi szolgáltatás keretében igénybevételre kijelölt technikai eszköz és ingóság mozgásának korlátozására, az ingatlan és a szolgáltatás átadásának előkészítésére vonatkozó követelményt,

e) a területi védelmi és biztonsági igazgatásban feladatot ellátó szervezet tevékenységét, a feladat koordinációját, valamint az együttműködés rendjét.

5. § A területi védelmi bizottság irányítási jogkörét a titkársága közreműködésével látja el a helyi védelmi bizottság felett.

6. § (1) A védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Vbö.) 53. § (1) bekezdése szerinti jogkörében - együttműködve a honvédelemért felelős miniszter által vezetett minisztériummal és a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter által vezetett minisztériummal - ellenőrzi a területi védelmi és biztonsági igazgatás feladatainak végrehajtását.

(2) A védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve az ellenőrzés keretében vizsgálja és értékeli

a) a védelmi és biztonsági feladatok végrehajtására kialakított szervezeti és működési rendet,

b) a védelmi és biztonsági felkészítés intézkedési tervét,

c) a nemzetgazdaság erőforrása védelmi célú felkészítésének tervezését,

d) a döntés jogszerűségét,

e) a vezetési feltétel meglétét,

f) az ügyviteli szabályozóban meghatározottak betartását,

g) a védelmi és biztonsági felkészülés keretében végrehajtott feladatot,

h) a területi védelmi bizottság felkészültségét, a gyakorlat és a felkészítés végrehajtását,

i) a területi védelmi bizottság működési támogatására biztosított központi pénzügyi forrás felhasználásának jogszerűségét és célszerűségét, valamint

j) a védelmi és biztonsági igazgatás infokommunikációs rendszerének alkalmazását.

7. § (1) A területi védelmi bizottság rendszeresen ellenőrzi az illetékességi területén kijelölt szervnél a védelmi és biztonsági feladat végrehajtását.

(2) Az (1) bekezdés szerinti ellenőrzést a területi védelmi bizottság által kijelölt bizottság hajtja végre a területi államigazgatási szerv bevonásával. Ennek keretében vizsgálja és értékeli

a) a védelmi és biztonsági feladat végrehajtására kialakított szervezeti és működési rendet,

b) az intézkedési terv kidolgozását és végrehajthatóságát,

c) a nemzetgazdaság védelmi és biztonsági célú felkészítésének tervezését,

d) az (1) bekezdés szerinti feladat végrehajtásával összefüggő döntést,

e) a vezetési feltétel meglétét,

f) az ügyviteli szabályozóban meghatározottak betartását,

g) a védelmi és biztonsági felkészülés keretében végrehajtott feladatot,

h) a helyi védelmi bizottság felkészültségét, a gyakorlat és felkészítés végrehajtását,

i) a helyi védelmi bizottság gazdálkodásának jogszerűségét és célszerűségét,

j) a védelmi és biztonsági igazgatás infokommunikációs rendszerének alkalmazását.

8. § (1)[5] A területi védelmi bizottság munkaszervezete a területi védelmi bizottság titkársága, amely a fővárosi és vármegyei kormányhivatalban, a területi védelmi bizottság elnökének közvetlen alárendeltségében működő, osztály jogállású szervezet.

(2)[6] A területi védelmi bizottság titkársága a Magyar Honvédség vagy a hivatásos katasztrófavédelmi szerv állományába tartozó titkárból, titkárhelyettesből, valamint a fővárosi és vármegyei kormányhivatal által foglalkoztatott személyekből áll.

(3) A területi védelmi bizottság titkárságát a területi védelmi bizottság titkára vezeti, akit akadályoztatása esetén a titkárhelyettes helyettesít.

9. § (1) A területi védelmi bizottság titkárát - a védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve vezetőjének, a területi védelmi bizottság elnökének és a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszternek az előzetes egyetértésével - a honvédelemért felelős miniszter nevezi ki a Magyar Honvédség vagy a hivatásos katasztrófavédelmi szerv állományából.

(2) A területi védelmi bizottság titkárává legalább főtiszti állománycsoportba tartozó személy nevezhető ki. A kinevezés az érintett személy szolgálati viszonyának megszűnésével vagy más személynek az (1) bekezdés szerint a területi védelmi bizottság titkárává történt kinevezésével a kinevezési okiratban a titkári feladat megkezdésére meghatározott kezdőnapon szűnik meg.

(3)[7] A területi védelmi bizottság titkárhelyettesére a területi védelmi bizottság elnöke tesz javaslatot a védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve vezetőjével, a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszterrel és a honvédelemért felelős miniszterrel való egyeztetést követően.

(4) A területi védelmi bizottság titkárhelyettesét - a (3) bekezdés szerinti egyeztetésben érintettek egyetértése esetén -, ha

a) a Magyar Honvédség állományába tartozik, a honvédelemért felelős miniszter,

b) a hivatásos katasztrófavédelmi szerv állományába tartozik, a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter

jelöli ki.

(5) A területi védelmi bizottság titkárságának további foglalkoztatottját a fővárosi és megyei kormányhivatal főispánja jelöli ki.

10. § (1) A területi védelmi bizottság a szervezeti és működési szabályzatában foglaltak szerint rendszeresen, de legalább évente két alkalommal ülésezik.

(2) A területi védelmi bizottság elnöke a területi védelmi bizottság ülésére állandó meghívottként tanácskozási joggal meghívja

a) a honvédelemért felelős miniszter által kijelölt minisztériumi szervezeti egység vezetőjét,

b) a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter által kijelölt védelmi és biztonsági igazgatási feladatokat ellátó minisztériumi szervezeti egység vezetőjét, katasztrófavédelmi feladat tekintetében a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szervezeti egységének vezetőjét,

c) a védelmi és biztonsági igazgatás központi szervének vezetőjét,

d)[8] a területi védelmi bizottság illetékességi területén működő rendvédelmi szerv vármegyei vezetőit, a nemzetbiztonsági védelem alá eső szerv és létesítmény biztonsági védelméért felelős szerv területi vezetőjét, kivéve, ha tagja a területi védelmi bizottságnak,

e) az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság területileg illetékes vezetőjét, kivéve, ha tagja a területi védelmi bizottságnak,

f)[9] a Honvéd Vezérkar főnöke által a területi védelmi bizottsággal együttműködésre kijelölt katonai szervezet parancsnokát,

g) az Országos Mentőszolgálat területileg illetékes vezetőjét,

h) országos közút kezelését, üzemeltetését ellátó szerv vagy szervezet területi vezetőjét,

i) a területi illetékességébe tartozó helyi védelmi bizottság elnökét, valamint

j) az a)-i) pont szerinti vezető által kijelölt képviselőt.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott személyen kívül a területi védelmi bizottság elnöke meghívja azt, akinek a területi védelmi bizottság ülésén való jelenlétét indokoltnak tartja.

11. § (1) A területi védelmi bizottság a védelmi és biztonsági igazgatási operatív tevékenységének támogatása érdekében operatív munkaszervet működtet, amely az illetékességi területén lévő helyi védelmi bizottság melletti helyi operatív munkaszervvel folyamatosan együttműködik.

(2) A területi védelmi bizottság az operatív munkaszervének bevonásával

a) intézkedéséről folyamatosan tájékoztatja az ágazati koordinációs szervet és annak operatív szerve vezetőjét, összehangolt védelmi tevékenység esetén a védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve által működtetett Nemzeti Eseménykezelő Központot,

b) végrehajtja a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter, összehangolt védelmi tevékenység esetén a védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve által működtetett Nemzeti Eseménykezelő Központ által meghatározott mentési feladatok koordinálását, összehangolását,

c) irányítja a védekezésben részt vevő szerv tevékenységét, és koordinálja a felajánlást,

d)[10] kezdeményezheti más vármegye vagy a főváros polgári védelmi szervezetének alkalmazását, továbbá a Magyar Honvédség közreműködését,

e) illetékességi területén működő területi államigazgatási szerv részére a védekezéssel és a felkészüléssel összefüggő feladatot határozhat meg a védekezés feladatainak összehangolása érdekében, valamint

f) felügyeli és koordinálja a lakosság tájékoztatásával kapcsolatos területi szintű tevékenységet.

(3) Az operatív munkaszerv ügyrendjét saját maga állapítja meg, amelyet a területi védelmi bizottság vezetője hagy jóvá.

2. A helyi védelmi bizottság

12. § (1)[11] A helyi védelmi bizottság gazdasági ügyeit a fővárosi és vármegyei kormányhivatal intézi.

(2)[12] A helyi védelmi bizottság elnökét védelmi és biztonsági igazgatási feladata ellátásában a fővárosi és vármegyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatala (a továbbiakban: járási hivatal), valamint a védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő szerv, szervezet javaslattevő, döntés-előkészítő jogkörrel támogatja, és közreműködik a döntés végrehajtásában.

(3) A helyi védelmi bizottság titkári feladatait a járási hivatal hivatalvezető-helyettese látja el.

(4) A helyi védelmi bizottság honvédelmi elnökhelyettesét az önkéntes tartalékos állományból a honvédelemért felelős miniszter által vezetett minisztérium védelmi igazgatási feladatot ellátó szervezeti egységének vezetője jelöli ki. A helyi védelmi bizottság honvédelmi elnökhelyettesévé az jelölhető ki, aki felsőfokú képesítéssel rendelkezik, és vállalja, hogy a kijelöléstől számított két éven belül a Nemzeti Közszolgálati Egyetem honvédelmi igazgatási szakirányú képesítést nyújtó képzésén megkezdi és az előírt határidőre befejezi a tanulmányait.

(5) A helyi védelmi bizottság katasztrófavédelmi elnökhelyettesét a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szervének vezetője jelöli ki a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi vagy helyi szervének állományából. A helyi védelmi bizottság katasztrófavédelmi elnökhelyettesévé az jelölhető ki, aki felsőfokú képesítéssel és tiszti rendfokozattal rendelkezik.

(6) A járási hivatalvezető-helyettest titkári feladata ellátásában a területi védelmi igazgatási szerv rendszeres felkészítés és továbbképzés formájában támogatja. A helyi védelmi bizottság titkára közreműködik a polgármester védelmi és biztonsági igazgatási feladata ellátásában.

13. § A helyi védelmi bizottság az illetékességi területén, a szervezeti és működési szabályzatában meghatározottak szerint együttműködik a honvédelmi igazgatási és a kijelölt katasztrófavédelmi feladatot ellátó szervvel, valamint a védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő más szervezettel.

14. § A helyi védelmi bizottság elnöke

a) felel a helyi szintű védelmi és biztonsági igazgatási feladatok összehangolásáért,

b) biztosítja a helyi védelmi bizottság és munkacsoportjai működési feltételét,

c) biztosítja a helyi védelmi bizottság infokommunikációs rendszerének, valamint egyéb, védelmi és biztonsági célú elektronikus hírközlési kommunikációs rendszernek a folyamatos működőképességét,

d) meghatározza a védekezés helyi feladatát, ellenőrzi annak végrehajtását, illetve kezdeményezi a települési polgári védelmi erő bevonását,

e) irányítja a védekezésben részt vevő polgármester tevékenységét,

f) meghatározza a helyreállítás sorrendjét és ütemét,

g) intézkedik a lakosság alapvető ellátásának biztosításáról a normál életkörülmények helyreállításáig,

h) meghatározza az illetékességi területén működő közigazgatási szerv helyreállítással kapcsolatos feladatát,

i) biztosítja a helyi védelmi bizottság védelmi és biztonsági célú vezetési infrastruktúrájának, valamint a védelmi és biztonsági igazgatás infokommunikációs rendszerének folyamatos működőképességét, folyamatosan üzemképes állapotban tartott, a járási hivatal infrastruktúrájára alapuló vezetési pontot tart fenn.

15. § A helyi védelmi bizottság elnöke a helyi védelmi bizottság ülésére tanácskozási joggal meghívja

a) a járási székhely polgármesterét,

b) a helyi védelmi bizottság szervezeti és működési szabályzatában meghatározott személyt,

c) azt, akinek meghívását a helyi védelmi bizottság elnöke az adott napirend kapcsán indokoltnak tartja.

16. § A helyi védelmi bizottság - a területi védelmi bizottság iránymutatása alapján - meghatározza

a) a nemzetbiztonsági szolgálatok kivételével az illetékességi területén működő védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő szerv kiértesítésének, riasztásának, készenlétfokozásának, valamint az információ továbbításának rendjét,

b) a létrehozandó munkacsoport szervezetét és működését, a munkacsoport által kezelendő iratot,

c) a polgármester, a honvédelmi és a közbiztonsági referens, valamint a védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő helyi szerv vezetője tartózkodási helyének bejelentése és nyilvántartása rendjét,

d) a polgármesteri hivatalnál a 24 órás ügyeleti szolgálat ellátásának követelményét,

e) a gazdasági és anyagi szolgáltatás körében igénybevételre kijelölt technikai eszköz és ingóság mozgásának korlátozására, az ingatlan és szolgáltatás átadásának előkészítésére vonatkozó követelményt,

f) a helyi védelmi bizottság illetékességi területén a védelmi és biztonsági igazgatásban feladatot ellátó szerv és szervezet tevékenységét, a feladatok koordinációját, az együttműködés rendjét.

3. A védelmi és biztonsági feladatok ellátásában részt vevő szervezetek

17. § (1) A védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő szervezet biztosítja a jogszabályban előírt védelmi és biztonsági feladat végrehajtásához szükséges személyi és tárgyi feltételt, aminek érdekében

a) intézkedési tervet készít a Kormány, a feladat- és hatáskör szerinti miniszter, a területi védelmi bizottság, a helyi védelmi bizottság és a polgármester rendelkezése szerint,

b) kialakítja a védelmi és biztonsági feladata ellátásához szükséges szervezeti és működési rendet,

c) minisztériumtól érkező megkeresés, illetve a védelmi és biztonsági igazgatás központi szervének megkeresése esetén védelmi és biztonsági tisztviselőt, valamint védelmi és biztonsági feladat ellátásáért felelős szervezeti egységet jelöl ki,

d) végrehajtja a NATO Válságreagálási Rendszerrel összhangban álló, feladat- és hatáskörébe tartozó nemzeti intézkedést, rendszabályt, amelynek eredményéről az elrendelőt tájékoztatja,

e) részt vesz a védelmi és biztonsági igazgatási felkészítés kormányzati, területi feladattervében meghatározott gyakorlaton, valamint részt vesz a részére meghatározott képzésen és felkészítésen,

f) működteti az eseményfigyelő és jelzőrendszert.

(2) A védelmi és biztonsági igazgatás központi szervének megkeresésére kijelölt védelmi és biztonsági tisztviselő feladata

a) a szervezeten belüli védelmi és biztonsági szakmai tevékenység támogatása,

b) a vezetői döntés szakértői hátterének biztosítása és

c) a védelmi és biztonsági igazgatás központi szervével történő kapcsolattartás.

4. A védelmi és biztonsági feladatokra való felkészülés települési szintű feladatai

18. § (1) A polgármester a Vbö. 58. § (2) bekezdés e) pontjára figyelemmel a védelmi és biztonsági feladat ellátására való felkészülés és a védekezéssel összefüggő feladat ellátása érdekében honvédelmi referenst, valamint közbiztonsági referenst jelölhet ki.

(2) Az (1) bekezdés szerinti feladatot a polgármester döntése alapján egy személy is elláthatja.

19. § (1) Honvédelmi referensként a polgármester a honvédelmi felkészülés és védekezés szakmai feladatában közreműködő, legalább középfokú iskolai végzettséggel rendelkező személyt jelölhet ki.

(2) Honvédelmi referens kijelölése a 200 főt meghaladó lakosságszámú településen nem mellőzhető.

(3) A közös önkormányzati hivatalt működtető települések polgármesterei közösen jelölik ki a honvédelmi referenst. Megállapodásuk hiányában ezt a jogkört a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.

(4) A honvédelmi referens részt vesz a védelmi és biztonsági igazgatás területi vagy helyi szerve által szervezett honvédelmi képzésen, felkészítésen, illetve gyakorlaton.

(5) A honvédelmi referens a polgármester feladatmeghatározásának megfelelően vesz részt a polgármester honvédelmi feladatának tervezésében, szervezésében és végrehajtásában. Ennek keretében a felkészülés időszakában

a) részt vesz a települési honvédelmi terv elkészítésében,

b) közreműködik a településen végrehajtandó katonai igazgatási feladat szervezésében és végrehajtásában,

c) részt vesz a feladatkörét érintő képzésen, felkészítésen, illetve gyakorlaton,

d) közreműködik a honvédelmi nevelés települési feladatának szervezésében és végrehajtásában,

e) részt vesz a települést érintő honvédelmi gyakorlat szervezésében és végrehajtásában,

f) részt vesz a települést érintő polgári védelmi feladat, illetve gyakorlat szervezésében és végrehajtásában,

g) közreműködik a lakosság honvédelmi felkészítésével és tájékoztatásával kapcsolatos feladatban,

h) közreműködik a katonai hagyományápolással, hadisírgondozással kapcsolatos települési feladat szervezésében és végrehajtásában,

i) részt vesz a honvédelmi tárgyú rendezvényen,

j) kapcsolatot tart a területi védelmi bizottsággal, valamint a védelmi és biztonsági igazgatásban közreműködő más szervvel és szervezettel, közreműködik az ezen szerv által kért, honvédelmi és katonai igazgatási tárgyú adatszolgáltatás végrehajtásában.

20. § (1) Közbiztonsági referensként a polgármester a védekezésre való felkészülés, a védekezés, a helyreállítás szakmai feladatában, továbbá rendvédelmi feladatában közreműködő, legalább középfokú iskolai végzettséggel rendelkező személyt jelölhet ki.

(2) A katasztrófavédelmi szempontból I. vagy II. veszélyességi osztályba sorolt településen közbiztonsági referens kijelölése nem mellőzhető.

(3) A közös önkormányzati hivatalt működtető települések polgármesterei közösen jelölik ki a közbiztonsági referenst, megállapodásuk hiányában ezt a jogkört a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.

(4) A közbiztonsági referens a kijelölését követő 90 napon belül köteles elvégezni a közbiztonsági referensi tanfolyamot, és azon vizsgabizonyítványt szerezni.

(5) A közbiztonsági referens polgári védelmi felkészítésének tematikáját, tárgykörét, óraszámát külön jogszabály állapítja meg.

(6) A közbiztonsági referens a polgármester feladatmeghatározásának megfelelően vesz részt a polgármester védekezési feladatának tervezésében, szervezésében és végrehajtásában, aminek keretében a felkészülés időszakában

a) részt vesz a települési (fővárosi kerületi) veszélyelhárítási terv elkészítésében,

b) a polgármester döntésének megfelelően részt vesz a katasztrófavédelmi felkészítésen,

c) közreműködik a lakosság felkészítésével és tájékoztatásával kapcsolatos feladatban,

d) figyelemmel kíséri a lakosság veszélyhelyzettel kapcsolatos, a helyi sajátosságról és a tanúsítandó magatartási szabályról történő tájékoztatását,

e) közreműködik a lakossági riasztó és riasztó-tájékoztató végpont működőképességének és karbantartottságának ellenőrzésében,

f) a polgári védelmi kötelezettségen alapuló települési polgári védelmi szervezet létrehozása és megalakítása során szakmai javaslattal segíti a polgármester döntését,

g) részt vesz a polgári védelmi kötelezettséggel terhelt állampolgár polgári védelmi szervezetbe történő beosztásában, a szervezet kiképzésének és gyakorlatának előkészítésében és lebonyolításában,

h) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert a felkészülés időszakában végrehajtott feladatról, valamint

i) kapcsolatot tart a hivatásos katasztrófavédelmi szervvel, a katasztrófák elleni védekezésben közreműködő más szervvel és szervezettel.

(7) A közbiztonsági referens a védekezés időszakában

a) előkészíti a polgármester védekezéssel kapcsolatos szakmai döntését a lakosság és a létfenntartáshoz szükséges anyagi javak védelme érdekében,

b) kapcsolatot tart a védekezést irányító és a védekezésben közreműködő szervvel, és erről tájékoztatja a polgármestert,

c) előkészíti a polgári védelmi kötelezettséggel terhelt állampolgár polgári védelmi szolgálatra kötelező határozatát és a települési polgári védelmi szervezet alkalmazásának elrendelésével kapcsolatos feladatot,

d) részt vesz a kitelepítés, a kimenekítés, a befogadás és a visszatelepítés feladatában.

(8) A közbiztonsági referens a helyreállítás időszakában

a) közreműködik a vis maior eljárásban,

b) részt vesz a kárfelmérésben, és szakmailag előkészíti a polgármester helyreállítással kapcsolatos döntését,

c) folyamatosan figyelemmel kíséri a helyreállítási és újjáépítési munka helyzetét, amelyről rendszeresen tájékoztatja a polgármestert,

d) közreműködik a településre érkező segélyszállítmánnyal és adománnyal kapcsolatos feladatban,

e) közreműködik a helyreállítási és újjáépítési tevékenység ellenőrzésében.

5. Záró rendelkezések

21. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - 2022. november 1-jén lép hatályba.

(2) A 22. § 2023. január 1-jén lép hatályba.

22. §[13]

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Módosította e rendelet 22. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[2] Módosította e rendelet 22. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[3] Módosította e rendelet 22. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[4] Módosította e rendelet 22. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[5] Módosította e rendelet 22. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[6] Módosította e rendelet 22. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[7] Módosítani rendelte e rendelet 22. § (1) bekezdése. A módosítás nem hajtható végre.

[8] Módosította e rendelet 22. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[9] Módosította az 592/2023. (XII. 20.) Korm. rendelet 8. §-a. Hatályos 2023.12.21.

[10] Módosította e rendelet 22. § (2) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[11] Módosította e rendelet 22. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[12] Módosította e rendelet 22. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[13] Hatályon kívül helyezve a 2010. évi CXXX. törvény 12-12/B. §-a alapján.

Tartalomjegyzék