199/2023. (V. 22.) Korm. rendelet
egyes légiközlekedési tárgyú kormányrendeleteknek a pilóta nélküli légijármű-rendszerek teszteléséhez, tanúsításához kapcsolódó légtér kialakítása érdekében történő módosításáról
A Kormány
a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 73. § (1) bekezdés r) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 2. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 73. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 3. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 73. § (3) bekezdés k) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet módosítása
1. § A magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 4/1998. Korm. rendelet) 4/A. § c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(UAS művelet nem végezhető)
"c) az állami célú UAS műveletek kivételével veszélyes légtérben - ide nem értve a magyar légtér légiközlekedési céljára történő kijelöléséről szóló miniszteri rendelet szerinti tanúsítási célú veszélyes légteret -, valamint időszakosan korlátozott légtérben annak működési ideje alatt,"
2. § A 4/1998. Korm. rendelet 4/B. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Budapest FIR-ben pilóta nélküli állami légijárművel vagy állami célú műveletet végrehajtó pilóta nélküli polgári légijárművel az állami repülések céljára kijelölt légterekben (időszakosan korlátozott légtér, MTMA, MCTR, veszélyes légtér) és korlátozott légtérben az illetékes légiforgalmi szolgálati egységgel vagy repülésvezetővel, tanúsítási célú veszélyes légtérben a koordinációs feladatokat ellátó szervezettel történt előzetes koordináció alapján lehet repülni. Budapest FIR-ben az állami légijárművek számára kijelölt olyan eseti légtérben, amelyben más állami légijármű is feladatot hajthat végre, pilóta nélküli állami légijárművel a légiforgalom szervezéséért felelős személlyel történt előzetes koordináció alapján lehet repülni."
2. A közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet módosítása
3. § (1) A közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 382/2016. Korm. rendelet) 9. § (4) bekezdés 86c. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A légiközlekedési hatóság hatósági feladatai a következők:)
"86c. kiadja a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló miniszteri rendelet szerinti koordinált légtér koordinációs feladatait ellátó szervezet engedélyét, Drop Zone légtér koordinációs feladatait ellátó szervezet engedélyét, versenylégtér koordinációs feladatait ellátó szervezet engedélyét, valamint a tanúsítási célú veszélyes légtér koordinációs feladatait ellátó szervezet engedélyét,"
(2) A 382/2016. Korm. rendelet 9. § (4) bekezdése a következő 88. ponttal egészül ki:
(A légiközlekedési hatóság hatósági feladatai a következők:)
"88. jóváhagyja a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló miniszteri rendeletben meghatározott, a légiforgalmi szolgálat és a tanúsítási célú veszélyes légtér koordinációs feladatait ellátó szervezet közötti együttműködési megállapodást."
3. A légiközlekedési hatóság kiegészítő eljárásjogi szabályairól szóló 532/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása
4. § A légiközlekedési hatóság kiegészítő eljárásjogi szabályairól szóló 532/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 532/2017. Korm. rendelet) 2. § (1) bekezdés l) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A légiközlekedési hatóság)
"l) kiadja a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló miniszteri rendelet szerinti koordinált légtér (a továbbiakban: koordinált légtér) koordinációs feladatait ellátó szervezet engedélyét, Drop Zone légtér koordinációs feladatait ellátó szervezet engedélyét, a versenylégtér koordinációs feladatait ellátó szervezet engedélyét, valamint a tanúsítási célú veszélyes légtér koordinációs feladatait ellátó szervezet engedélyét."
5. § Az 532/2017. Korm. rendelet 5/B. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A koordinált légtér koordinációs feladatait ellátó szervezet engedélyét, a Drop Zone légtér koordinációs feladatait ellátó szervezet engedélyét, a versenylégtér koordinációs feladatait ellátó szervezet engedélyét, valamint a tanúsítási célú veszélyes légtér koordinációs feladatait ellátó szervezet engedélyét a légiközlekedési hatóság - kérelemre - 2 éves időtartamra adja ki."
6. § Az 532/2017. Korm. rendelet a következő 5/C. §-sal egészül ki:
"5/C. § (1) A tanúsítási célú veszélyes légtér koordinációs feladatait ellátó szervezet engedélyét a légiközlekedési hatóság adja ki.
(2) Az (1) bekezdés szerinti engedély iránti kérelemhez a következő dokumentumokat kell csatolni:
a) a koordinációhoz használt földi rádióállomás érvényes, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (a továbbiakban: NMHH) által kiállított engedély;
b) a koordinációhoz használt földi rádióállomás, valamint a hozzá tartozó hangrögzítő légiközlekedési hatóság által kiadott üzembentartási engedély;
c) a koordinációhoz használt földi rádióállomás karbantartási utasítása és a karbantartást igazoló dokumentumok;
d) a koordinációs feladatokat ellátó személy légiforgalmi földi rádióállomás használatához szükséges kezelői engedély;
e) a repülőtér üzembentartójával kötött hatóság által jóváhagyott együttműködési megállapodás, ha a tanúsítási célú veszélyes légtér valamely
ea) III. osztályú repülőtér vonatkoztatási pontjától számított, 2 km sugarú kiterjedésű, 2000 láb AMSL magasságú légtérrésszel,
eb) IV. osztályú repülőtér vonatkoztatási pontjától számított, 2 km sugarú kiterjedésű, 2000 láb AMSL magasságú légtérrésszel vagy
ec) V. osztályú repülőtér vonatkoztatási pontjától számított, 750 m sugarú kiterjedésű, 2000 láb AMSL magasságú légtérrésszel
átlapol;
f) az illetékes légiforgalmi szolgáltatóval kötött együttműködési megállapodás, amennyiben a tanúsítási célú veszélyes légtér
fa) ellenőrzött légtérrel átlapol, vagy
fb) forgalmi tájékoztató körzettel átlapol, vagy
fc) határai és az fa) vagy fb) alpontban meghatározott légtér magassági határai között kevesebb mint 1000 láb (300 m) van, vagy
fd) az fa) vagy fb) alpontban meghatározott légterek oldalhatárától kevesebb mint 2,5 NM-re (4,6 km) helyezkedik el."
7. § Az 532/2017. Korm. rendelet 9. § (7) bekezdésében az "a Nemzeti Média és Hírközlési Hatósággal (a továbbiakban: NMHH)" szövegrész helyébe az "az NMHH-val" szöveg lép.
8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök