30/2023. (XII. 29.) ÉKM rendelet
a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet módosításáról
A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés n) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 112. § 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. § (1) A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) 2. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
(2) Az R. 4. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
2. § Hatályát veszti az R. 3. melléklet, Tiltott, korlátozott és veszélyes légterek, 2. Korlátozott légterek pontban foglalt táblázat 10. sora.
3. § Ez a rendelet 2024. március 21-én lép hatályba.
Lázár János s. k.,
építési és közlekedési miniszter
1. melléklet a 30/2023. (XII. 29.) ÉKM rendelethez
1. Az R. 2. melléklet III. NEM ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK pont 1. TIZ légterek alpontban foglalt táblázat 15-16. sora helyébe a következő sorok lépnek:
(A | B | C | ||
1 | Légtér azonosítója/Oldalhatárai | Felső/alsó határa | Megjegyzés) | |
Szeged TIZ1 | ||||
15. | 462227N 462338N 462200N 461330N 461035N országhatár 460927N | 0201815E 0195959E 0195400E 0195430E 0195606E 0202351E | GND - 9500'- AMSL | (ICAO "G") Közzétett üzemidő szerint. |
Szeged TIZ2 | ||||
16. | 462354N 463250N 462743N 460927N országhatár 460756N | 0194931E 0195950E 0201557E 0202351E 0194931E | 2000'- 9500'- AMSL | (ICAO "G") Közzétett üzemidő szerint. |
2. Az R. 2. melléklet III. NEM ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK pont 1. TIZ légterek alpontban foglalt táblázat a következő 17. sorral egészül ki:
(A | B | C | ||
1 | Légtér azonosítója/ Oldalhatárai) | Felső/alsó határa | Megjegyzés) | |
Tököl TIZ | ||||
17. | 472257N 472140N 471556N 472014N 472257N | 0185724E 0190505E 0185907E 0185339E 0185724E | 3500' (1050 m)- AMSL/GND | (ICAO "G") Közzétett üzemidő szerint. |
3. Hatályát veszti az R. 2. melléklet, III. Nem ellenőrzött légterek pont, 4. DropZone légterek alpontban foglalt táblázat 15. sora (LHSDZLHSZ/Szentes DropZone légtér).
4. Az R. 2. melléklet III. NEM ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK pont 4. DropZone légterek alpontban foglalt táblázat a következő 23. sorral egészül ki:
(A | B | C | ||
1 | Légtér azonosítója/Oldalhatárai | Felső/alsó határa | Megjegyzés) | |
LHSDZLHUD/Szeged | ||||
23. | 461500N 461217N 461718N 461721N | 0200000E 0200526E 0200722E 0200000E | 9500' AMSL - FL135 STD | |
5. Az R. 2. melléklet. IV. Időszakosan korlátozott légterek (TRA) pont 1. Időszakosan korlátozott légterek alpontban foglalt táblázat a következő 5. és 5/A. sorral egészül ki:
(A | B | C | D | ||
1 | Légtér azonosítója | Neve/oldalhatárai | Felső/alsó határa | Megjegyzés) | |
KENYERI ALPHA | |||||
5. | LHTRA51A | 473119N 473122N 472920N 470633N 471036N | 0171041E 0170231E 0165550E 0171051E 0172413E | 9500' (2900 m) AMSL / GND | |
KENYERI BRAVO | |||||
5/A. | LHTRA51B | 473119N 473122N 472920N 470633N 471036N | 0171041E 0170231E 0165550E 0171051E 0172413E | FL245 (7450 m STD) / 9500' (2900 m) AMSL |
6. Az R. 2. melléklet IV. Időszakosan korlátozott légterek (TRA) pont 2. pont 2.3. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"2.3. Az LHTRA 13, 14A, 14B, 14C, 51A és 51B légterek kivételével valamennyi időszakosan korlátozott légtérben a Magyar Honvédség vagy más szövetséges fegyveres erő kijelölt katonai szervezete légvédelmi irányító szolgálatot biztosít. Az LHTRA 13, 14A, 14B és 14C légtér a szolnoki katonai légiforgalmi irányító szolgálat illetékességi körzete. Az LHTRA 51A és LHTRA 51B légtér a pápai katonai légiforgalmi irányító szolgálat illetékességi körzete."
2. melléklet a 30/2023. (XII. 29.) ÉKM rendelethez
Az R. 4. melléklet 4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"4. Az ESARR előírásoknak megfelelő repülésbiztonsági felmérés elkészítésének elsajátítására alkalmas képzettségek a következők:
4.1. Az EUROCONTROL Aviation Learning Centre képzése a következő képzési modulokkal:
a) Assessment of Changes to the Functional System part 1 (SAF-CHG-AC 1) vagy
b) Safety Assessment for Practitioners (SAF-SA2).
UAS műveletek végrehajtása esetén az a) és b) pontok mellett az alábbi modulok:
c) Remotely Piloted Aircraft Systems - Overview of Safety Assessment Methodology (SORA) for ATM Actors (GEN-RPAS-SAF) vagy
d) Unmanned Aircraft Systems - Overview of Safety Assessment Methodology (SORA) for ATM Actors [UAS-SAF].
4.2. A korábbi EUROCONTROL Institute of Air Navigation Service képzései a következő modulokkal: Introduction to Safety Assessment Methodology (SAF-SAM)
vagy
Introduction to Safety Assessment (SAF-SA1) és
Safety Assessment for Practitioners (SAF-SA2).
4.3. Az EUROCONTROL által elfogadott, a 4.1. pontban meghatározott képzési modulokkal azonos szintű egyéb repülésbiztonsági felmérés elkészítésének elsajátítására alkalmas képzés."