3/2023. (VI. 28.) KIM rendelet

a képzési és kimeneti követelményekkel összefüggésben egyes felsőoktatási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról

A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 110. § (3) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 128. § 4. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 2. alcím és a 4. melléklet tekintetében a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 110. § (3) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 128. § 4. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva

a következőket rendelem el:

1. A tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet módosítása

1. § (1) A tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet [a továbbiakban: 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet] 3. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Az 1. § c) pontja szerinti tanárszak - a Korm. rendelet 6. § c) pontja szerinti képzési időt figyelembe véve - a felsőoktatási intézmény szervezeti és működési szabályzatában meghatározottak szerint vehető fel. A 4. melléklet szerinti mérnöktanár, közgazdásztanár, agrármérnöktanár, szociális ismeretek tanára tanárszak kivételével a nem tanári mesterképzési szakkal vagy osztatlan szakkal párhuzamos tanárszakra azok a hallgatók vehetők fel,

a) akiknek az adott, nem tanári mesterképzési szakon vagy osztatlan képzésben utolsó évesként az összegyűjtendő kreditből 66 vagy annál kevesebb kreditet kell megszerezniük a tanulmányi követelmények eredményes teljesítéséhez, valamint

b) akiknél a felsőoktatási intézmény ajánlott tanterve alapján biztosítható, hogy a két szakon a párhuzamos képzés tanulmányi ideje legfeljebb egy félévvel hosszabbodik meg az adott nem tanári mesterképzési szak vagy osztatlan szak képzési és kimeneti követelményeiben meghatározott képzési idejénél."

(2) A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 3. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) A Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés c) pont cc) alpontjában meghatározott összefüggő egyéni iskolai gyakorlat - a 4. melléklet szerinti mérnöktanár, közgazdásztanár, agrármérnöktanár, szociális ismeretek tanára tanárszak kivételével - a nem tanári mesterképzési szak vagy osztatlan szak tanulmányi és vizsgakövetelményeinek teljesítését követően kezdhető meg. A nem tanári mesterképzési szakkal vagy osztatlan szakkal párhuzamos képzésben felvett mérnöktanár, közgazdásztanár, agrármérnöktanár, szociális ismeretek tanára tanárszakokon a tanulmányi és vizsgaszabályzatban meghatározottak szerint az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat és a diszciplináris képzés a végbizonyítvány dátuma előtt is megkezdhető."

2. § A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4/B. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"4/B. § (1) Az 1. §c) pontja szerinti képzésben természettudomány-környezettan szakos tanár szakképzettség szerezhető

a) az alábbi mesterképzési szakkal párhuzamosan vagy a mesterfokozatot követően felvett tanári mesterszakon 4 féléves képzésben:

aa) biológus,

ab) fizikus,

ac) vegyész,

ad) csillagász,

ae) anyagtudomány,

af) geográfus vagy

ag) környezetmérnök;

b) az alábbi mesterképzési szakkal párhuzamosan vagy a mesterfokozatot követően felvett tanári mesterszakon 2 féléves képzésben:

ba) környezettudomány,

bb) biotechnológia,

bc) földtudomány,

bd) geofizikus,

be) geológus vagy

bf) meteorológus.

(2) Természettudomány-környezettan szakos tanári szakképzettség birtokában az 1. melléklet 4.4. pont 4.4.1. alpont a) pontja szerinti újabb, tanári szakképzettség megszerzésére irányuló biológiatanár, fizikatanár, kémiatanár, földrajztanár tanári mesterszakon a tanulmányi idő 3 félév, az összegyűjtendő kreditek száma 90 kredit, azzal, hogy az előzetesen a természettudomány-környezettan szakos tanárszakon megszerzett szakterületi ismeret elismerésre kerül az adott tanárszakon.

(3) Biológiatanár, fizikatanár, kémiatanár vagy földrajztanár szakképzettség birtokában az 1. melléklet 4.4. pont 4.4.1. alpont a) pontja szerinti újabb, tanári szakképzettség megszerzésére irányuló természettudománykörnyezettan szakos tanár szakon a tanulmányi idő 4 félév, az összegyűjtendő kreditek száma 120 kredit.

(4) Az 1. § a) pontja szerinti természettudomány-környezettan szakos tanár szakon a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: 1993. évi felsőoktatási törvény) szerinti egyetemi szintű vagy főiskolai szintű, illetve a mesterfokozatú tanári, főiskolai szintű vagy alapfokozatú gyógypedagógus vagy gyógypedagógia-tanár vagy tanító szakképzettséggel rendelkezők esetében - a korábbi tanulmányok tanulmányi és vizsgaszabályzatban meghatározottak alapján történő beszámításával - egyszakos képzésben a tanulmányi idő legfeljebb 6 félév lehet.

(5) Az 1. melléklet 4.4. pont 4.4.1. alpont a) pontja szerinti újabb, tanári szakképzettség megszerzésére irányuló természettudomány-környezettan szakos tanár szakon az 1993. évi felsőoktatási törvény szerinti egyetemi szintű környezettan-tanár vagy főiskolai szintű környezetvédelem-tanár, továbbá a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény alapján megkezdett képzésben környezettan-tanár szakon, valamint az Nftv. alapján megkezdett képzésben természetismeret-környezettan tanár szakon szerzett szakképzettséggel rendelkezők esetében - a korábbi tanulmányok tanulmányi és vizsgaszabályzatban meghatározottak alapján történő beszámításával - a tanulmányi idő 2 félév, azzal, hogy a szakterületi ismeretek kreditszáma 40 kredit.

(6) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti tanári mesterszakon

a) a szakterületi ismeretek kreditértéke - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető kreditek számával és a szakdolgozat elkészítésével - 60 kredit,

b) a pedagógia, pszichológiai elméleti és gyakorlati ismeretek kreditértéke 28 kredit,

c) a szakmódszertani (diszciplináris, interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeretek kreditértéke 8 kredit, amelyekből az összefüggő egyéni iskolai gyakorlathoz közvetlenül kapcsolódó feladatok kreditértéke összesen a képzéssel párhuzamosan folyó szaktárgyi tanítási gyakorlat 4 kredit,

d) a köznevelési vagy szakképző intézményben megszervezett összefüggő egyéni iskolai gyakorlat a portfólió kreditértékével 20 kredit és

e) a záróvizsga szakdolgozati elemeként a portfólió minimális kreditértéke 2 kredit."

3. § A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 6. §-a a következő (11)-(13) bekezdéssel egészül ki:

"(11) E rendeletnek a képzési és kimeneti követelményekkel összefüggésben egyes felsőoktatási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 3/2023. (VI. 28.) KIM rendelettel (a továbbiakban: Mód.2. rendelet) megállapított 3. melléklet B) fejezet II. cím 18. alcím 1. pontját a Mód.2. rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő képzések esetében is alkalmazni kell.

(12) E rendeletnek a Mód.2. rendelettel megállapított

a) 1. melléklet 4.4. pont 4.4.1. alpontját,

b) 1. melléklet 9.6. pontját,

c) 5. melléklet A) fejezet 1. cím 1.2. pont 1.2.4. alpontját,

d) 5. melléklet A) fejezet 1. cím 1.4. pont 1.4.1. alpont b) pontját,

e) 5. melléklet A) fejezet 1. cím 1.4. pont 1.4.2. alpontját,

f) 5. melléklet A) fejezet 1. cím 1.7. pont b) alpontját és

g) 5. melléklet B) fejezet I. cím 1. alcím 5.1. pontját

a 2022/2023. tanévben megkezdett képzésekre is alkalmazni kell.

(13) E rendeletnek a Mód.2. rendelettel megállapított 3. § (4) és (6) bekezdését a 2023/2024. tanévben megkezdett képzésekre kell először alkalmazni."

4. § (1) A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 3. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

(3) A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 5. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

5. § A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet

a) 4. § (3) bekezdésében az "Az Nftv.-nek az" szövegrész helyébe az "A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény (a továbbiakban: Nftv.)" szöveg,

b) 4/C. § (2) bekezdésében az "a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: 1993. évi felsőoktatási törvény)" szövegrész helyébe az "az 1993. évi felsőoktatási törvény" szöveg,

c) 5. melléklet B) fejezet I. cím 1. alcím 5.1. pontjában a "szakhoz tartozó tanszak" szövegrész helyébe a "szakhoz tartozó tanszak, illetve tanszakok" szöveg

lép.

6. § Hatályát veszti a 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet

1. 3. § (1) bekezdésében az "és a nyelvvizsga követelményeinek teljesítése" szövegrész,

2. 1. melléklet 8. pontja,

3. 3. melléklet A) fejezet 4. pontja,

4. 5. melléklet A) fejezet 1. cím

a) 1.4. pont 1.4.1. alpont b) pontjában az "amelyből a szakirányok közös ismeretköreinek kreditértéke 50-65 kredit, az egyes szakirányok további ismeretköreinek kreditértéke 56-82 kredit" szövegrész,

b) 1.4. pont 1.4.2. alpontjában az " , ebből a szakirányok közös ismeretköreinek kreditértéke 65-110 kredit, az egyes szakirányok saját ismeretköreinek kreditértéke szakirányonként 75-100 kredit" szövegrész.

2. A pedagógusképzés képzési terület egyes szakjainak képzési és kimeneti követelményeiről szóló 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet módosítása

7. § A pedagógusképzés képzési terület egyes szakjainak képzési és kimeneti követelményeiről szóló 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet [a továbbiakban: 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet] a következő 1/A. §-sal egészül ki:

"1/A. § (1) Az 1. melléklet alapképzési szakjain - az óvodapedagógus alapképzési szak nemzetiségi óvodapedagógus szakirányát, továbbá az idegen nyelv műveltségi területen szerzett tanító szakirányát és a tanító alapképzési szak nemzetiségi tanító szakirányát kivéve - és a 2. melléklet mesterképzési szakjain a felsőoktatási intézmény az adott szakon szerezhető szakképzettség gyakorlásához szükséges idegen szaknyelvi ismeretek oktatását a szak tantervében meghatározott tartalomalapú nyelvoktatás során biztosítja.

(2) Az 1. melléklet óvodapedagógus alapképzési szak nemzetiségi óvodapedagógus szakirányán, továbbá az idegen nyelv műveltségi területen szerzett tanító szakirányán és a tanító alapképzési szak nemzetiségi tanító szakirányán a tanult idegen nyelv szempontjából az idegennyelv-tudást igazoló államilag elismert nyelvvizsgáztatásról és a külföldön kiállított, idegennyelv-tudást igazoló nyelvvizsga-bizonyítványok Magyarországon történő honosításáról szóló 137/2008. (V. 16.) Korm. rendelet 2. számú melléklet 4. pontja szerinti felsőfokú (C1 szintű) idegennyelvtudással kell rendelkezni."

8. § A 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet a következő 3. §-sal egészül ki:

"3. § E rendeletnek a képzési és kimeneti követelményekkel összefüggésben egyes felsőoktatási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 3/2023. (VI. 28.) KIM rendelettel megállapított 1/A. §-át, módosított 1. melléklet 4. cím 8.4. pontját és 6. cím 9.4. pontját, továbbá hatályon kívül helyezett 1. melléklet 1. cím 8.2. pontját, 2. cím 8.2. pontját, 3. cím 8.2. pontját, 4. cím 8.2. pontját, 5. cím 8.2. pontját, 6. cím 9.2. pontját a 2022/2023. tanévben megkezdett képzésekre is alkalmazni kell."

9. § A 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet 1. melléklete a 4. melléklet szerint módosul.

10. § Hatályát veszti a 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet

1. 1. melléklet

a) 1. cím 8.2. pontja,

b) 2. cím 8.2. pontja,

c) 3. cím 8.2. pontja,

d) 4. cím 8.2. pontja,

e) 5. cím 8.2. pontja,

f) 6. cím 9.2. pontja,

2. 2. melléklet

a) 1. cím 9.2. pontja,

b) 2. cím 9.2. pontja.

3. Záró rendelkezések

11. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Csák János s. k.,

kultúráért és innovációért felelős miniszter

1. melléklet a 3/2023. (VI. 28.) KIM rendelethez

1. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1. melléklet 4.4. pont 4.4.1. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Újabb oklevelet adó tanárképzésben)

"4.4.1. Az 1993. évi felsőoktatási törvény szerinti egyetemi szintű vagy főiskolai szintű, illetve a mesterfokozatú tanári, a főiskolai szintű vagy alapfokozatú gyógypedagógus vagy gyógypedagógia-tanár szakképzettséget vagy tanító vagy szakoktató szakképzettséget vagy az 1993. évi felsőoktatási törvény szerinti főiskolai szintű pedagógia szakos nevelő szakképzettséget vagy az 1993. évi felsőoktatási törvény szerinti egyetemi szintű vagy főiskolai szintű, illetve alapfokozatú vagy mesterfokozatú szociálpedagógus szakképzettséget követően újabb, tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben - a 4/B. §-ban foglaltakra is figyelemmel - a képzési idő 4 félév, az összegyűjtendő kreditek száma 120 kredit.

a) Tanárszakon a szakterületi ismeret - a 4/B. §-ban meghatározott, a kémiatanár, a biológiatanár, a fizikatanár a földrajztanár szakon folytatott tanulmányok kivételével - 100 kredit és a tanári felkészítés 20 kredit. A 4/B. § szerinti tanárszakon az újabb oklevelet adó képzésben a szakterületi ismeret 70 kredit. A tanári felkészítés részeként a szakmódszertani (diszciplináris, interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeretek kreditértéke 8 kredit, a vezetőpedagógus (vezető tanár) irányításával végzett iskolai tanítási gyakorlat 2 kredit, szakdolgozatként a portfólió elkészítése legalább 2 kredit.

b) Tanító szakon szerzett oklevéllel tanárszakon a szakterületi elem 90 kredit, a tanári felkészítés 30 kredit, amelyből a szakmódszertani (diszciplináris, interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeret 6 kredit, a vezetőpedagógus (vezető tanár) irányításával végzett iskolai tanítási gyakorlat 2 kredit, az összefüggő egyéni iskolai gyakorlathoz közvetlenül kapcsolódó feladatok kreditértéke 2 kredit, az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat (a portfólió kreditértékével) 20 kredit.

c) Szakoktató szakképzettség birtokában szakmai tanári szakképzettség megszerzésére irányuló mesterképzésben a szakmai tanárszakon a szakterületi elem 50 kredit, a tanári felkészítés 70 kredit, amelyből a szakmódszertani (diszciplináris, interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeret 15 kredit, a vezetőpedagógus (vezető tanár) irányításával végzett iskolai tanítási gyakorlat 2 kredit, az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat 20 kredit, a portfólió kreditértéke 2 kredit."

2. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1. melléklet 9. pontja a következő 9.6. alponttal egészül ki:

(A képzést megkülönböztető speciális jegyek)

"9.6. Az 1-5. melléklet tanárszakjain - a 3. melléklet idegennyelv-tanulási terület tanárszakjait kivéve - a felsőoktatási intézmény az adott tanárszakon szerezhető tanári szakképzettség gyakorlásához szükséges idegen szaknyelvi ismeretek oktatását a szak tantervében meghatározott tartalomalapú nyelvoktatás során biztosítja. A 3. melléklet idegen nyelv tanulási terület tanárszakjain a tanult idegen nyelv szempontjából az idegennyelv-tudást igazoló államilag elismert nyelvvizsgáztatásról és a külföldön kiállított, idegennyelv-tudást igazoló nyelvvizsgabizonyítványok Magyarországon történő honosításáról szóló 137/2008. (V. 16.) Korm. rendelet 2. számú melléklet 4. pontja szerinti felsőfokú (C1 szintű) idegennyelv-tudást kell elérni."

2. melléklet a 3/2023. (VI. 28.) KIM rendelethez

A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 3. melléklet B) fejezet II. cím 18. alcím 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. Az 1. melléklet 2. pontjában foglaltakra tekintettel oklevélben szereplő tanári szakképzettség

1.1. magyar nyelvű megjelölése: okleveles romológiatanár [(romani vagy beás) nyelv és kultúra]

1.2. angol nyelvű megjelölése: Teacher of Romology [(Romani or Beas) Language and Culture]."

3. melléklet a 3/2023. (VI. 28.) KIM rendelethez

1. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 5. melléklet A) fejezet 1. cím 1.2. pont 1.2.4. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"1.2.4. A zenetanár szak hangszeres és énekes zenetanár szakirányain - a B) fejezet I. cím 1. alcím 5.2-5.4. pontja szerinti tanárszakok kivételével - a zenetanár sajátos szakmódszertani (tantárgy-pedagógiai) ismeretei magában foglalják az alapfokú művészetoktatás alapprogramjának a követelmények és tantervi programban meghatározott, az oklevélmellékletben igazolt, az adott zenetanári szakhoz tartozó tanszak további, legalább egy tantárgyának tanításához szükséges módszertani ismereteket. Ha a klasszikus zene adott tanszakán nincs további tantárgy, akkor a felsőoktatási intézmény szakindítási feltételeinek megfelelően a jazz-zene vagy népzene adott tanszaka tantárgyának oktatásához szükséges módszertani ismeret is felvehető. A jazz-zene tanszak esetében, ha nincs lehetőség a klasszikus zene tanszak tantárgyának oktatásához szükséges módszertani ismeretet felvenni, akkor a jazz-zene tanszakain belül javasolt a tanszak tantárgyának oktatásához szükséges módszertani ismeret felvételét biztosítani."

2. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 5. melléklet A) fejezet 1. cím 1.7. pont b) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az 1. melléklet 4. pont 4.4.1. alpont a) pontja szerinti újabb oklevelet adó képzésben tanári szakképzettség:]

"b) az ének-zene művésztanár szakképzettség az ének-zene tanár, a zeneismeret-tanár, a zeneelmélet-tanár, az egyházzenetanár, az egyházzeneművész-tanár vagy a kóruskarnagyművész-tanár, az egyházművész-tanár az egyházzenetanár, a zeneelmélet-tanár a zeneismeret-tanár, a kóruskarnagyművész-tanár vagy az ének-zene művésztanár, a kóruskarnagyművész-tanár az ének-zene művésztanár szakképzettség megszerzését követően"

[szerezhető.]

3. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 5. melléklet A) fejezet 1. címe a következő 1.8. ponttal egészül ki:

"1.8. Újabb tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben nem indíthatók a zeneművésztanár szak azon szakirányai, amelyeken tanári szakképzettség kizárólag az 1. § c) pontja szerinti tanári mesterképzésben szerezhető."

4. melléklet a 3/2023. (VI. 28.) KIM rendelethez

1. A 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet 1. melléklet 4. cím 8.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"8.4. A képzést megkülönböztető speciális jegyek

8.4.1. A nemzetiségi óvodapedagógus a 3-7 éves gyermek magyar nyelven történő nevelése mellett felkészült a korosztály nemzetiségi nyelven történő nevelésére is.

8.4.2. A nemzetiségi óvodapedagógus szakirány tantárgyainak oktatása és vizsgái - beleértve a záróvizsgát is - az adott nemzetiségi nyelven folynak. A német nemzetiségi óvodapedagógus képzés esetében a teljes képzés ötven százaléka német nyelven folyik.

8.4.3. A nemzetiségi szakirányon a szakképzettség megszerzéséhez az adott nemzetiség nyelvéből felsőfokú (C1 szintű) idegennyelv-tudást kell elérni."

2. A 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet 1. melléklet 6. cím 9.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"9.4. A képzést megkülönböztető speciális jegyek

9.4.1. A nemzetiségi tanító felkészült az általános iskola első négy évfolyamán valamennyi műveltségi terület és az első hat évfolyamán a nemzetiségi anyanyelvi nevelés nevelési-oktatási feladatainak ellátására is.

9.4.2. A nemzetiségi tanító szakirány tantárgyainak oktatása és vizsgái - beleértve a záróvizsgát is - az adott nemzetiségi nyelven folynak. A német nemzetiség esetében a teljes képzés ötven százaléka német nyelven folyik.

9.4.3. A nemzetiségi szakirányon a szakképzettség megszerzéséhez az adott nemzetiség nyelvéből felsőfokú (C1 szintű) idegennyelv-tudást kell elérni."

Tartalomjegyzék