Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

37/2024. (X. 22.) KIM rendelet

egyes pedagógusképzési tárgyú rendeletek módosításáról

A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 110. § (3) bekezdés e) pontjában,

a 2. alcím tekintetében a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 110. § (3) bekezdés g) pontjában

kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 128. § 4. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. A tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet módosítása

1. § A tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet [a továbbiakban: 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet] 3. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

"(3a) Az 1. § a) pontja szerinti osztatlan tanárképzésben a tanulmányi és vizsgaszabályzat rendelkezhet a Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés c) pont cc) alpontjában meghatározott összefüggő egyéni iskolai gyakorlatnak a tanári szakképzettség megszerzéséhez szükséges tanulmányi és vizsgakövetelmények eredményes teljesítése előtti megkezdéséről is."

2. § A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 6. §-a a következő (16)-(18) bekezdéssel egészül ki:

"(16) Az Oktatási Hivatal hivatalból nyilvántartásba veszi a Mód.3. rendelettel megállapított 1. melléklet 4. pont 4.2. alpont a) pontja szerinti 3 féléves szakmai tanárszak indítására való jogát, ha a felsőoktatási intézménynek a tanárszak képzési és kimeneti követelményeiben meghatározott bármely képzési formája a Mód.3. rendelet hatálybalépésekor az Oktatási Hivatal nyilvántartásában szerepelt.

(17) Az Oktatási Hivatal hivatalból nyilvántartásba veszi az egyes pedagógusképzési tárgyú rendeletek módosításáról szóló 37/2024. (X. 22.) KIM rendelettel (a továbbiakban: Mód.4. rendelet) módosított 4. melléklet B) fejezete szerinti 3 féléves szakmai tanárszak indítására való jogát, ha a felsőoktatási intézménynek a tanárszak képzési és kimeneti követelményeiben meghatározott bármely képzési formája a Mód.4. rendelet hatálybalépésekor az Oktatási Hivatal nyilvántartásában szerepelt.

(18) E rendeletnek a Mód.4. rendelettel módosított 3. § (4) és (6) bekezdését, 1. melléklet 4. pont 4.1.2. alpont c) pont ca) alpontját és 4. melléklet A) fejezet 3. pont 3.2.1. alpontját az egészségügyi tanárképzésben a képzésüket a 2025/2026. tanévben megkezdő hallgatók esetében kell első alkalommal alkalmazni."

3. § (1) A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 2. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

(3) A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

4. § A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet

a) 3. § (4) bekezdésében az "agrármérnöktanár," szövegrész helyébe az "agrármérnöktanár, egészségügyi tanár," szöveg,

b) 3. § (6) bekezdésében a "mérnöktanár" szövegrészek helyébe a "mérnöktanár, egészségügyi tanár" szöveg,

c) 1. melléklet 4. pont 4.1.2. alpont c) pont ca) alpontjában az "az 1-3. félévben összesen" szövegrész helyébe az "az 1-3. félévben, amelynek részeként legfeljebb egy gyakorlat legfeljebb a 7. félévig is elvégezhető, összesen" szöveg,

d) 4. melléklet A) fejezet 2. pont 2.2. alpontjában az "A szociális munka" szövegrész helyébe az "A szociális ismeretek tanára" szöveg,

e) 4. melléklet A) fejezet 3. pont 3.2.1. alpontjában az "agrármérnöktanár, a szociális ismeretek tanára" szövegrész helyébe az "agrármérnöktanár, az egészségügyi tanár, a szociális ismeretek tanára" szöveg,

f) 5. melléklet A) fejezet 1. pont 1.2.4. alpontja második mondatában az "a klasszikus zene adott tanszakán nincs további tantárgy, akkor a felsőoktatási intézmény szakindítási feltételeinek megfelelően a jazz-zene vagy népzene adott tanszaka tantárgyának" szövegrész helyébe az "a zeneművészeti ág klasszikus zene műfaj adott tanszakán nincs további tantárgy vagy az adott tanszakhoz tartozó hangszerek adottságaiból kifolyólag a társhangszer elsajátítása nem biztosítható, akkor a felsőoktatási intézmény szakindítási feltételeinek megfelelően a jazz-zene vagy a népzene műfaj adott tanszaka tantárgyának oktatásához szükséges módszertani ismeret, illetve ennek hiányában szolfézs vagy klasszikus zene műfaj fafúvós és rézfúvós tanszakán furulya tantárgy" szöveg,

g) 5. melléklet B) fejezet I. cím 1. alcím 3. pontjában a "felkészítő szakiskolai szakaszának" szövegrész helyébe a "felkészítő szakaszának" szöveg

lép.

5. § Hatályát veszti a 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet

a) 3. melléklet 1. pont harmadik francia bekezdésében a "részidős képzésként megszervezett képzési formában" szövegrész,

b) 4. melléklet B) fejezet V. cím 1. alcím 1. pont második francia bekezdésében az "Eacher of" szövegrész,

c) 5. melléklet A) fejezet 1. pont 1.7. alpontjában az "Újabb tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben nem indíthatók a zeneművésztanár szak azon szakirányai, amelyeken tanári szakképzettség kizárólag az 1. § c) pontja szerinti tanári mesterképzésben szerezhető." szövegrész.

2. A pedagógusképzés képzési terület egyes szakjainak képzési és kimeneti követelményeiről szóló 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet módosítása

6. § A pedagógusképzés képzési terület egyes szakjainak képzési és kimeneti követelményeiről szóló 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet 1. melléklet 6. alcím 10. pont 10.2. alpontjában az "a képzési idő 4 félév" szövegrész helyébe az "a tanulmányi idő 4 félév" szöveg lép.

3. Záró rendelkezések

7. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Dr. Hankó Balázs Zoltán s. k.,

kultúráért és innovációért felelős miniszter

1. melléklet a 37/2024. (X. 22.) KIM rendelethez

1. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1. melléklet 4. pont 4.6. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A képzési idő félévekben és a mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma:)

"4.6. A 4.5. alpont szerinti újabb oklevelet adó tanárszakon a képzési idő 3 félév, az összegyűjtendő kreditek száma 90 kredit, a szakterületi ismeret - a 4/B. §-ban meghatározott, a kémiatanár, a biológiatanár, a fizikatanár, a földrajztanár szakon folytatott tanulmányok kivételével - 80 kredit, a szakmódszertani ismeretek kreditértéke 6 kredit, a képzéssel párhuzamosan folyó iskolai tanítási gyakorlat 2 kredit, a szakdolgozatként a portfólió elkészítése legalább 2 kredit."

2. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1. melléklet 9. pont 9.4. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A képzést megkülönböztető speciális jegyek)

"9.4. A szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető kreditek száma a Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott szakképzettségi elemekhez összegyűjtendő kredit, amely teljesíthető a 4. pont 4.1.2. alpont c) pont ca) és cb) alpontjában meghatározott, a 2. melléklet 2. pont 2.2.3. alpont a) és b) pontja szerinti hátrányos vagy halmozottan hátrányos tanulókat nevelő-oktató köznevelési intézményben szervezett gyakorlaton is."

2. melléklet a 37/2024. (X. 22.) KIM rendelethez

A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 2. melléklet 2. pont 2.2. alpont 2.2.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A mesterfokozat és a tanárszak meghatározó ismeretkörei

A Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés b) és c) pontja tekintetében]

"2.2.3. Az iskolai gyakorlatok teljes tanárképzést átfogó rendszerében az egyes gyakorlattípusok egymásra épülnek, egymással koherens módon összekapcsolódnak, a hallgatók a gyakorlatok során az adott szakképzettségekkel is összefüggő tanári szerepekkel kapcsolatos, egyre komplexebb feladatokat, tevékenységeket végeznek. A hallgatók a gyakorlatok során megismerik és megfigyelik az iskola világával, a tanári szerepekkel és feladatokkal összefüggő tevékenységeket, megismerik a tanulókat, a tanulási folyamatokat, elemzik a tapasztalatokat, reflektálnak rájuk; majd a megfigyelt és megismert tanári tevékenységekből részt vállalnak, ezekben kipróbálják magukat társas és egyéni gyakorlatok formájában; végül önállóan, komplex módon szaktárgyi tanítási és tanórán kívüli tanítási-nevelési tevékenységeket végeznek a tanári szerepekhez kapcsolódva. A gyakorlatok komplex rendszere lehetőséget teremt a szaktárgyi, szakmódszertani és pedagógiai, pszichológiai támogatás révén az adott tanári szakképzettségekkel összefüggő tanári szerepek komplex értelmezésére és mindezek tudatosítására. Az a) és b) pont szerinti gyakorlatot legalább egy félévben hátrányos vagy halmozottan hátrányos tanulókat nevelő-oktató köznevelési intézményben kell megszervezni.

a) A pályaismereti, pályaszocializációs gyakorlatok célja, hogy a hallgatók tanári nézőpontból megfigyeljék az iskola világát, megfigyeljék az intézményi környezetet, infrastruktúrát, különböző iskolatípusokban tanórákon, illetve tanórán kívüli foglalkozásokon, iskolai rendezvényeken gyűjtsenek tapasztalatokat az iskola mint szervezet, mint munkahely működéséről, a visszajelzések alapján képet formáljanak saját pályaalkalmasságukról.

b) A tanítási gyakorlatok célja a pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatokon szerzett tapasztalatokra épített fokozatos felkészítés a tanulási folyamatok szakértő irányítására, a szaktárgyak tanítására, az adott tanári szakképzettségekhez kapcsolódó tanítási és tanórán kívüli tevékenységekre szakmódszertanos, pedagógia-, pszichológiaoktató, vezetőtanár, mentortanár támogatásával, elsősorban szaktárgyi hospitálások, mikrotanítások, projekttanítások, páros és csoportos gyakorlatok formájában. További cél tapasztalatszerzés a tanulók nevelésével-oktatásával, a szaktárgyi tanári munkával kapcsolatban szakos és nem szakos órák látogatásával, megfigyelésével, elemzésével; mindkét szakhoz kapcsolódóan szaktárgyi csoportos hospitálásokkal, tanári részfeladatok ellátása, a megfigyelt órák, foglalkozások alternatív megvalósításának tervezése, mikrotanítások, hospitálás különleges bánásmódot igénylő tanulók (a sajátos nevelési igényű, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő vagy a kiemelten tehetséges tanulók) szaktárgyi foglalkozásain is, felzárkóztató és tehetséggondozó foglalkozások tartása. Valamint cél, hogy a hallgatónak szaktárgyon túl is transzferálható tudása legyen a tanulási folyamatokról, azok működéséről és irányításáról.

A szaktárgyi tanítási gyakorlat célja, hogy a hallgatók önállóan részt vállaljanak a megelőző gyakorlatokon megismert, az adott tanári szakképzettségekhez kapcsolódó feladatokból, újabb egyéni és társas tapasztalatokat szerezzenek a tanórai és tanórán kívül végzett tanítási-nevelési tevékenységekből. A szaktárgyi tanítási gyakorlatok új, kibővült célja szaktárgyi órák, foglalkozások önálló tartása (vezetőtanári támogatással), a tanítási folyamatok tudatos tervezésének a megtapasztalása.

c) Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat célja az iskola és benne a tanár komplex oktatási-nevelési feladatrendszerének megismerése és elsajátítása, az intézményben kapott, illetve vállalt feladatok megoldása, dokumentálása, (ön)reflektív értelmezése, értékelése.

Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat részei: a szaktárgyak tanításával kapcsolatos és a szaktárgyak tanításán kívüli oktatási, nevelési tevékenységek; az iskola mint szervezet és támogató rendszereinek megismerése, abban aktív részvétel, az egymástól való tanulás és az innováció közösségi formáinak megtapasztalása. A gyakorlathoz kapcsolódik a gyakorlatot kísérő pedagógiai-pszichológiai és szakos szemináriumok teljesítése."

3. melléklet a 37/2024. (X. 22.) KIM rendelethez

1. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4. melléklet A) fejezet 3. pont 3.2. alpont 3.2.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés a) pontja szerint szakterületi (szaktudományos) elem aránya, a képzési idő és az összegyűjtendő kreditek száma:

Az 1. § b) pontja szerinti osztott képzésben, tanári mesterszakon a képzési idő, képzési elemenként az összegyűjtendő kreditek száma az 1. melléklet 4. pont 4.2. alpont a) pontja szerint meghatározott:]

"3.2.2. a mérnöktanár, a közgazdásztanár, az agrármérnöktanár, az egészségügyi tanár, a szociális ismeretek tanára szakon a Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés a) pontja tekintetében a szakterületi ismeret részét képezik, legalább 20 kredit értékben:

- a szakmai tanár szakképzettségnek megfelelő, a 2. pont 2.1. vagy 2.2. alpontja szerinti alapképzésben megszerzett szakterületi tudást bővítő ismeretek és

- a szakmajegyzék szerinti szakma képzési és kimeneti követelményeiben meghatározott, valamint a szakma ágazata szerinti ágazati alapozó ismeretek."

2. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4. melléklet B) fejezet 1. cím 1. alcím 2. pont második francia bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(A képzési idő)

"- az 1. § b) pontja szerinti képzésben 3 félév"

3. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4. melléklet B) fejezet 1. cím 1. alcím 4. pont 4.2. alpont 4.2.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az elsajátítandó szakmai tudás, képesség

a Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés a) pontja tekintetében]

"4.2.2. A mérnöktanár szakon a szakterületi ismeretek:

az 1. § a) pontja szerinti képzésben:

- a mérnöktanári szakképzettségnek megfeleltethető mérnök és informatikai alapképzési szakok képzési és kimeneti követelményei szerinti ismeretek 170-180 kredit;

- a szakmajegyzék szerinti szakma képzési és kimeneti követelményeiben meghatározott, valamint a szakma ágazata szerinti ágazati alapozó ismeretek átadáshoz szükséges ismeretek legalább 20 kredit;

az 1. § b) pontja szerinti képzésben: legalább 20 kredit

- az alapképzésben megszerzett szakterületi ismereteket bővítő ismeretek;

- a szakmajegyzék szerinti szakma képzési és kimeneti követelményeiben meghatározott, valamint a szakma ágazata szerinti ágazati alapozó ismeretek átadáshoz szükséges ismeretek.

a) Az 1. § a) és b) pontja szerinti mérnöktanár szakokon a szakterületi ismeretek:

- A műszaki, az informatika képzési terület alapképzési szakjainak szakmai ismeretei, összefüggéseinek rendszerszerű áttekintése a szakterület szerint, a műszaki, mérnöki szakterületeken alkalmazható legkorszerűbb technikai, technológiai és információs rendszerek, műszaki, mérnöki tevékenységek makro- és mikrokörnyezetének változásai, hazai és nemzetközi tendenciái.

- A szakképzés és gazdaság kapcsolatrendszere, a műszaki képzés helye és szerepe a szakképzésben, a szakképzés új irányainak, aktuális problémáinak megismerése, a felnőttképzéssel kapcsolatos sajátos ismeretek.

- A szakképzés rendszerének átfogó ismerete, valamint a mérnöktanári specializációnak megfelelő szakmák rendszerének, sajátosságainak ismerete.

- A szakmák képzési és kimeneti követelményeinek, programtanterveinek ismerete kiemelten a szakmai szemléletformálást szolgáló tananyagegységekre. A szakmai oktatásban tanításukra való felkészülést megalapozó ismeretek.

- A szakképzésben hasznosítható, legkorszerűbb infokommunikációs alkalmazások, IKT és digitális kultúra eszközrendszerének ismerete, ágazati képzésekben a mérnöktanári specializációnak megfelelő használható oktatástechnikai és taneszközrendszerek.

b) Az 1. § c) pontja szerinti mérnöktanár szakokon a szakterületi ismeretek:

A szakterületi képzés a képzési területnek megfelelő szakirányú mesterképzési, illetve osztatlan szakok műszaki, informatikai ismeretei."

4. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4. melléklet B) fejezet II. cím 1. alcím 2. pont második francia bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(A képzési idő)

"- az 1. § b) pontja szerinti képzésben 3 félév"

5. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4. melléklet B) fejezet II. cím 1. alcím 4. pont 4.2. alpont 4.2.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az elsajátítandó szakmai tudás, képesség

a Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés a) pontja tekintetében]

"4.2.2. A közgazdásztanár szakon a szakterületi ismeretek:

az 1. § a) pontja szerinti képzés tekintetében:

- a közgazdásztanári szakképzettségnek megfelelő gazdasági és üzleti alapképzési szakok képzési és kimeneti követelményei szerinti ismeretek 170-180 kredit;

- a szakmajegyzék szerinti szakma képzési és kimeneti követelményeiben meghatározott, valamint a szakma ágazata szerinti ágazati alapozó ismeretek legalább 20 kredit; az 1. § b) pontja szerinti képzés tekintetében: legalább 20 kredit

- az alapképzésben megszerzett szakterületi ismereteket bővítő ismeretek;

- a szakmajegyzék szerinti szakma képzési és kimeneti követelményeiben meghatározott, valamint a szakma ágazata szerinti ágazati alapozó ismeretek.

a) Az 1. § a) és b) pontja szerinti közgazdásztanár szakokon a szakterületi ismeretek:

- A gazdasági, közgazdasági, üzleti és menedzsment szakmai ismeretek, azok összefüggéseinek rendszere. A gazdasági szakterületeken alkalmazható, legkorszerűbb informatikai rendszerek. A vállalkozások makro-és mikrokörnyezetének változásai (hazai és nemzetközi tendenciák). Az erőforrás-gazdálkodás új irányai. Fenntarthatóság (társadalmi, gazdasági és ökológiai).

- A szakképzés és gazdaság kapcsolatrendszere, a gazdasági képzés helye és szerepe az oktatás-nevelés egyes szakaszaiban, különösen a szakképzésben. A felnőttképzéssel kapcsolatos sajátos ismeretek. A gazdasági (szakmai) képzés új irányainak, aktuális problémáinak megismerése.

- A szakképzés rendszerének átfogó ismerete, valamint a közgazdásztanári specializációnak megfelelő szakma képzési rendszerének, sajátosságainak ismerete.

- A közgazdásztanári specializációnak megfelelő, szakmajegyzék szerinti szakmához tartozó ágazati alapozó ismeretek, a szakmai oktatás rendszerének, a programtantervben meghatározott tananyagegységek ismerete, a tanításukra való felkészülést megalapozó ismeretek, módszerek.

- A szakképzésben hasznosítható, legkorszerűbb informatikai alkalmazások, a digitális kultúra eszközrendszerének ismerete és a szakterületnek megfelelő képzésekben használható oktatástechnikai és taneszközrendszer ismerete.

b) Az 1. § c) pontja szerinti közgazdásztanár szakokon a szakterületi ismeretek:

A szakterületi képzés a képzési területnek megfelelő szakirányú mesterképzési, illetve osztatlan szakok társadalomtudományi, gazdaságtudományi, közgazdasági, üzleti és menedzsment ismeretei."

6. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4. melléklet B) fejezet III. cím 1. alcím 2. pont második francia bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(A képzési idő)

"- az 1. § b) pontja szerinti képzésben 2 félév"

7. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4. melléklet B) fejezet III. cím 1. alcím 4. pont 4.2. alpont 4.2.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az elsajátítandó szakmai tudás, képesség

a Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés a) pontja tekintetében]

"4.2.2. Az agrármérnöktanár szakon a szakterületi ismeretek:

az 1. § a) pontja szerinti képzés tekintetében:

- az agrármérnöktanári szakképzettségnek megfelelő agrár alapképzési szakok képzési és kimeneti követelményei szerinti ismeretek 160-180 kredit;

- a szakmajegyzék szerinti szakma képzési és kimeneti követelményeiben meghatározott, valamint a szakma ágazata szerinti ágazati alapozó ismeretek 20 kredit; az 1. § b) pontja szerinti képzés tekintetében: legalább 20 kredit

- az alapképzésben megszerzett szakterületi ismereteket bővítő ismeretek;

- a szakmajegyzék szerinti szakma képzési és kimeneti követelményeiben meghatározott, valamint a szakma ágazata szerinti ágazati alapozó ismeretek.

a) Az 1. § b) pontja szerinti agrármérnöktanár szakon a szakterületi ismeretek:

- Az agrár képzési terület alapképzési szakjainak szakmai ismeretei, összefüggéseinek rendszerszerű áttekintése.

- Az agrárszakterületen alkalmazható legkorszerűbb technikai, technológiai, informatikai rendszerek. A szakképzés és gazdaság kapcsolatrendszere, a műszaki képzés helye, szerepe a szakképzésben, a szakképzés új irányainak, aktuális problémáinak megismerése, a felnőttképzéssel kapcsolatos sajátos ismeretek.

- A szakképzés és gazdaság kapcsolatrendszere, az agrárképzés helye, szerepe a szakképzésben, a képzés új irányainak, aktuális problémáinak megismerése, a felnőttképzéssel kapcsolatos sajátos ismeretek.

- A szakképzés rendszerének átfogó ismerete, valamint az agrármérnöktanár szak specializációjának megfelelő szakmák rendszerének, sajátosságainak ismerete.

- A szakmák képzési és kimeneti követelményeinek, programtantervben meghatározott tananyagegységek, valamint a vizsgakövetelmények ismerete figyelemmel a szakmai szemléletformálást szolgáló tananyagegységekre. A szakmai oktatásban a tanítás során alkalmazott képzési módszerek.

- A szakképzésben hasznosítható, legkorszerűbb információs és kommunikációs technológiák, oktatástechnikai eszközök, a digitális kultúra képzésekben történő felhasználási lehetőségei és szabályai.

b) Az 1. § c) pontja szerinti mérnöktanár szakokon a szakterületi ismeretek:

A szakterületi képzés a képzési területnek megfelelő szakirányú mesterképzési, illetve osztatlan szakok mezőgazdasági, növénytermesztési, kertészeti, állattenyésztési, élelmiszeripari, erdőgazdálkodási, illetve agrár műszaki ismeretei."

8. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4. melléklet B) fejezet V. cím 1. alcím 2. pont első francia bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(A képzési idő)

"- az 1. § b) pontja szerinti képzésben 3 félév"

9. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4. melléklet B) fejezet V. cím 1. alcím 4. pont 4.2. alpont 4.2.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az elsajátítandó szakmai tudás, képesség

a Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés a) pontja tekintetében]

"4.2.2. Az egészségügyi tanár szakon a szakterületi ismeretek:

az 1. § b) pontja szerinti képzés tekintetében: legalább 20 kredit

- az alapképzésben megszerzett szakterületi ismereteket bővítő ismeretek;

- az egészségügyi oktatás, képzés gyakorlati szakmai tárgyainak magas színvonalú oktatását támogató egészségtudományi ismeretek elmélyítése;

- a szakmajegyzék szerinti szakma képzési és kimeneti követelményeiben meghatározott, valamint a szakma ágazata szerinti ágazati alapozó ismeretek;

- a köznevelésben az egészségfejlesztés szakmódszertana."

10. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4. melléklet B) fejezet VII. cím 1. alcím 2. pont első francia bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(A képzési idő)

"- az 1. § b) pontja szerinti képzésben 3 félév"

11. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4. melléklet B) fejezet VII. cím 1. alcím 4. pont 4.2. alpont 4.2.2. pont 4.2.2.1. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az elsajátítandó szakmai kompetenciák

a Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés a) pontja tekintetében

A szakképzettséghez vezető szakterületek és sajátos szakmódszertani (diszciplináris és interdiszciplináris) tantárgy-pedagógiai ismeretek]

"4.2.2.1. Szakterületi ismeretek

az 1. § b) pontja szerinti képzés tekintetében: legalább 20 kredit

- az alapképzésben megszerzett szakterületi ismereteket bővítő ismeretek;

- a szakmajegyzék szerinti szakma képzési és kimeneti követelményeiben meghatározott, valamint a szakma ágazata szerinti ágazati alapozó ismeretek.

A szociális munka és szociálpedagógia alapképzési szakokon megszerzett szakterületi ismereteket bővítő ismeretek:

- Szociális jogi, közigazgatási, szervezési és menedzsment ismeretek: az oktatási rendszerben a köznevelés, a szakképzés, a felnőttoktatás rendszerének szabályozása, családjog, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló jog, esélyegyenlőség joga, munkavégzés jogi szabályozása, család és életmód, jóléti nagyrendszerek és lokális ellátások, a szociális segítés etikája.

- A szociális szakmák képzési és kimeneti követelményeinek és a programkövetelmények ismerete.

- A szociális szakképzési és továbbképzési rendszer ismerete.

- A szociális szakmákhoz tartozó tantárgyak tanítása-tanulása során alkalmazható tankönyvek, taneszközök, oktatási segédletek ismerete és alkalmazása.

- A tanári munka hatékonysága, a tanár társadalmi, gazdasági és szakmai kapcsolatrendszere, helye az iskolai és az iskolán kívüli nevelő, oktató közösségekben.

- A szociális oktatás, szakképzés rendszere és kapcsolódása más oktatási területekhez, más ágazatokhoz. A szakképzés új irányainak, aktuális problémáinak megismerése. Felnőttoktatással kapcsolatos ismeretek.

- A szociálpolitikai beavatkozást igénylő problémák mikro- és makrokörnyezeti feltételrendszerére vonatkozó elméleti és gyakorlati ismeretek, fejlesztési módszerek.

- A hatékony kommunikáció módszerei tudatos alkalmazásának ismeretei a szociális ellátásban tipikus interperszonális helyzetek kezelésére.

- Társadalomtudományi és pedagógiai kutatási ismeretek.

- A szakképzésben hasznosítható oktatástechnikai eszközök, korszerű információs és kommunikációs technológiák ismeretei.

- A tanári szakképzettségnek megfelelő szociális szakmák speciális szaktantárgyai tanításának metodikai, didaktikai ismeretköre."

Tartalomjegyzék