395/2024. (XII. 16.) Korm. rendelet
a Terrorelhárítási Központ feladatellátását érintő kormányrendeletek módosításáról
A Kormány
a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 9. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 2. alcím tekintetében a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 100. § (1) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 3. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 73/B. § i) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet módosítása
1. § A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) 36. § (8) bekezdés b) pont bb) alpont bbc) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az autóbusz forgalmi sávban
az autóbusz- és trolibuszforgalom zavarása nélkül
külön jogszabály alapján rögzített üzemmódú megkülönböztető jelzést adó készülékkel felszerelt)
"bbc) a rendőrség közrendvédelmi, közlekedésrendészeti és személyvédelmi szolgálati ágának közvetlen helyszíni beavatkozásra rendszeresített gépjárműve, valamint a rendőrség terrorizmust elhárító szervének gépjárműve"
(közlekedhet. Más jármű erre a forgalmi sávra - a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve - nem hajthat rá. Ahol autóbusz forgalmi sáv van, a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz - a bekanyarodás és kikerülés esetét kivéve - csak ebben a forgalmi sávban haladhat.)
2. § A KRESZ 42. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművet előzni tilos. Az ilyen gépjármű mögött a követési távolságot úgy kell megválasztani, hogy az ne járjon a megkülönböztető jelzéseket használó gépjármű és a közlekedés többi résztvevőjének zavarásával."
3. § (1) A KRESZ 49. § (2a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2a) Ha a gépjármű kizárólag a megkülönböztető fényjelzést használja, akkor a gépjármű vezetője a megengedett legnagyobb sebességre, valamint a 14. § (1) bekezdés n) pontja szerinti "Mindkét irányból behajtani tilos" tábla által jelzett behajtási tilalomra vonatkozó rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti."
(2) A KRESZ 49. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:
"(4a) A (4) bekezdéstől eltérően, ha a szolgálati feladat ellátása, továbbá a védett személyek és kíséretük biztonsága érdekében az szükséges, és a forgalmi viszonyok azt indokolttá teszik, a védett személyek és kíséretük szállítását biztosító szolgálati gépjármű a megkülönböztető fényjelzés működtetése nélkül is megállhat olyan helyen, ahol a megállás egyébként tilos, ha a gépjármű vezetője magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és meggyőződött arról, hogy a gépjármű a közlekedés többi résztvevője által kellő távolságból észlelhető."
2. A védett személyek és a kijelölt létesítmények védelméről szóló 160/1996. (XI. 5.) Korm. rendelet módosítása
4. § A védett személyek és a kijelölt létesítmények védelméről szóló 160/1996. (XI. 5.) Korm. rendelet 2. § c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A személy- és létesítményvédelmi feladatok hatékony ellátása érdekében a Terrorelhárítási Központ vagy a Készenléti Rendőrség különösen a következőket hajtja végre:)
"c) szükség esetén az Rtv. 46. § (1) bekezdésében foglaltakon túlmenően - indokolt esetben külföldön is - intézkedik a tűzszerészeti, élelmiszer-biztonsági, továbbá a vegyi, biológiai vagy nukleáris veszélyek felderítésére és elhárítására irányuló, valamint az információvédelmi tevékenység végrehajtása érdekében haditechnikai minősítésű eszközöket igénylő ellenőrzés lefolytatására."
3. A pilóta nélküli állami légijárművek repüléséről szóló 38/2021. (II. 2.) Korm. rendelet módosítása
5. § A pilóta nélküli állami légijárművek repüléséről szóló 38/2021. (II. 2.) Korm. rendelet 1. § 19. pont d) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában
üzemben tartó: a pilóta nélküli állami légijármű működését szervező, fenntartó felelős szervezet, amely:)
"d) a Terrorelhárítási Központ által üzemeltetett pilóta nélküli állami légijármű és rendszer tekintetében a Terrorelhárítási Központ főigazgatója által kijelölt szervezeti egység,"
4. Záró rendelkezések
6. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök